View Full Version : Kyynelkaasut ja lentokentät

Ahti
20-11-04, 14:42
ps. Minut riisuttiin aseista Frankfurtissa, kun tiputin pienimmän mahdollisen leathermanin taskunpohjalta aivan viattomasti avainnipun yms. taskunpohjatavaran kanssa läpivalaisuun. Sitten täyteltiin papereita ja tämä ase otettiin haltuun.

Mulla kävi samalla lailla viimejouluna. Avainnipussa ollut mini-leatherman takavarikoitiin. Olin tosi myöhässä, kone oli juuri lähdössä, eli mulla ei ollut aikaa täytellä mitään papereita. Ihmettelin vaan, että tällä parin sentin terälläkö luulet minun kaappaavan koneen? Sanoin turvatarkastajalle hyvää joulua ja pidä puukkos.

Pari vuotta aikaisemmin olin unohtanut isoimman Letherman supertoolin laptoplaukkuuni. Siinä oli jo vähän selittämistä, että se oikeasti unohtui laptoplaukkuuni. Uskoivat lopulta, kun sieltä löytyi laptop, GPS, digikamera, Palmin PDA, kommunikaattori, läjä pattereita, parikyt metriä ethernetkaapelia, erilaisia muuntajia, latureita yms härpäkkeitä. Silloin laitettiin Supertooli tosiaan myös kulkemaan eri pakkauksessa ja sain sen noutaa vaarallisten tavaroiden tiskiltä tms. :D

samlund
23-11-04, 19:00
Muutoin, kuinkahan noihin pippurisuihkeisiin ja sähkötainnuttimiin suhtaudutaan kentillä? Pistoaseitahan ne eivät ole...

Ahti
23-11-04, 19:37
Muutoin, kuinkahan noihin pippurisuihkeisiin ja sähkötainnuttimiin suhtaudutaan kentillä? Pistoaseitahan ne eivät ole...

Ne rinnastetaan ampuma-aseisiin, eli en suosittele ottamaan mukaan lennolle, ellei ole asiaankuuluvaa kantolupaa.

samlund
23-11-04, 19:41
...ööö... kantolupa? Tarvitaanko rape-Off dödöihin kantolupa? Ja kärpäsentainnuttimiinkin? Eikös niitä kaupata täällä vähän kuin makkaraa... Tuossa hotlan vieressäkin on yksi kauppa.

Ahti
23-11-04, 19:45
Saksa lienee harvoja maita Euroopassa, joissa noita saa ostaa vapaasti. En silti ottaisi mukaan edes Saksan sisaiselle lennolle.

Suomen lain mukaan ovat ampuma-aseita.

samlund
23-11-04, 19:51
Vai niin. Kaikki kiva on aina kiellettyä.

No entäs onko universaali TV settien sulkijakin kielletty. Sen saa 15 USD ebaysta ja sulkee suurimman osan tunnetuista TV merkeistä napin painalluksella. Mielestäni se on aivan ehdoton kapistus lentokentälle - jossa niin monista TV ruuduista tulee melko tylsää ohjelmaa - pääasiassa saapuvia tai lähteviä lentoja. Tosin parempi kuin sulkea ne, olisi pistää setit näyttämään Seinfeldia tai muuta vastaavaa...

mammu
23-11-04, 22:09
Mun mies osti mulle aikoinaan 90-luvun puolessa välissä sellaisen pienen "pippurisumuttimen", kun kuljin tosi varhain aamuisin Eschbornin S-Bahn asemalle kävellen ja se kapistus kulki mun mukana pidemmän aikaa, kunnes Heathrown kentällä ollessani matkalla takaisin Saksaan mut vedettiin turvatarkastuksessa syrjään. Siinä hyppäs sydän kurkkuun :shock: ja tuli mietittyä, että mitäs nyt on laitonta mukana ja ne securityn pojut meinasi, että nää sumuttimet on Englannissa kiellettyi [-X ja he lunastavat sen multa ja jos vielä kerran erehdyn tuleen maahan semmoiset kapistukset kapsäkeissä, tulee roimat sakot, jollei jopa pahempaakin. No en ole sen kerran jälkeen edes yrittänyt. Pari vuotta sitten taas meinas täällä Frankfurtin kentällä tulla ongelmia, kun olin unohtanut kanteleen virittimen :-D käsilaukkuun, mutta kaunis hymyni :lol: pelasti siinä tilanteessa.

Hyeena
24-11-04, 03:15
Avainnipussa ollut mini-leatherman takavarikoitiin. Olin tosi myöhässä, kone oli juuri lähdössä, eli mulla ei ollut aikaa täytellä mitään papereita. Ihmettelin vaan, että tällä parin sentin terälläkö luulet minun kaappaavan koneen?
Sun jos kenen pitais tietaa! Sentin tera osaavissa kasissa saa aikaan hirvittavaa jalkea. Leatherman Micran avulla on aivan mahdollista kaapata lentokone.
Irlannin pahuuden ja ilkeyden mädättämät lentokenttävirkailijat totesivat minun olevan huomattava vaara heidän lentoturvallisuudelleen, kun meinasin viedä nuo sakseni jälleen kerran kabiinin puolelle.
Yllamainittu patee myos kynsisaksiin. Sakset ovat sisaltyneet iatan kieltolistalle useamman vuoden, mutta mikaan jarjestelma ei ole aukoton.
Työkaveri sen sijaan käännettiin ylösalaisin Birminghamissä, kun oli niin rikollisen näköinen. Tohina päättyi virkailijan vahingoniloiseen AHAA-löytöön ja laserpointterin takavarikkoon.
Tuskinpa kyseessa oli rikolliseen mielenlaatuun viittaava ulkonako(ammattimiehet tietavat ja ymmartavat ettei sellaista ole), vaan joko tyokaverisi ruumiinkieli(bodylanguage) tai satunnaisotanta. Töykenenpä viela esittaa etta vahingoniloa todennakoisemmin turvallisuusvirkailija koki onnistumisen riemua. Konekaapparin nakokulmasta laserpointeri on napsakka ja monikayttoinen tyovaline.

Ne rinnastetaan ampuma-aseisiin, eli en suosittele ottamaan mukaan lennolle, ellei ole asiaankuuluvaa kantolupaa.
Paino sanalle ase Minkaanlaisia aseita ei saa vieda kabiiniin, olipa kantolupa tai ei. Edes mä :(
...ööö... kantolupa? Tarvitaanko rape-Off dödöihin kantolupa? Ja kärpäsentainnuttimiinkin? Eikös niitä kaupata täällä vähän kuin makkaraa... Tuossa hotlan vieressäkin on yksi kauppa.
Saksa lienee harvoja maita Euroopassa, joissa noita saa ostaa vapaasti. En silti ottaisi mukaan edes Saksan sisaiselle lennolle.

Jutun juoni onkin siina, etta niita saa myyda vapaasti, kuin myos ostaa. Kaupan ovelta edespain tarvitaan lupa, eli saksanmaallakin noiden valineiden kantamiseen tarvitaan lupa(sumuttimesta en ole satavarma, mutta ainakin kaasupistoolit ja sahkovempeleet ovat luvanvaraisia mita kantamiseen tulee)
Vai niin. Kaikki kiva on aina kiellettyä.
Noh, eihan sentaan. Ainakin toistaiseksi useimmilla lennoilla saa kännätä ihan vapaasti ja veskissa voi suorittaa mile-high muodollisuudet...

Ikavilta menetyksislta/noloilta tilanteilta/viivytyksilta ja kanssamatkustajille aiheutuvalta vitutukselta valttyaksenne tehkaa matkaan laittautuessanne seuraavat:
1)Lukekaa ne matkalipun ohessa tulevat turvallisuusohjeet.
2)sisaistakaa lukemanne
3)Ratsatkaa itse itsenne lahtoselvityspisteessa ja tunkekaa kalvat, säilät, leathermanit, kynsisakset, puntarit, talikot jms roipe matkalaukkuun.
4)Alkaa ruvetko vasta turvaportilla arpomaan etta jaikohan se kokkelitorpedo pyllyyn, tuon voi tehda jo jonon hannilla. Eli irrottakaa rodeokilpailun palkintosolki ja rannekello, seka tonkikaa taskut ja ruumiinaukot hyvissa ajoin, jotta voitte portilla rojauttaa kouristanne koko roskan kerralla siihen muovilootaan. Kannykkaa myoten.

PS. kernaasti viljelisin noita hymioita, mutta nakyvat sotkevan tekstin pahanpaivaisesti. Toisaalta, hymyton mieshan mina.

Hyeena
24-11-04, 03:25
No entäs onko universaali TV settien sulkijakin kielletty...Mielestäni se on aivan ehdoton kapistus lentokentälle - jossa niin monista TV ruuduista tulee melko tylsää ohjelmaa...
Sallittu lienee, silla useimmat kaukosaatyvat laitteet tottelevat joko infrapunaa tai ultraääntä. Mikali laitteessa on oskillaattori, tai se lahettaa radioaaltoja, on sen kaytto lennon aikana kielletty.

15 euroa tuollaisesta on torkea kiskurihinta, taalla saa Wibrasta universaali-kaukosaatimen neljalla eurolla. Silla voi suorittaa sulkemisen ohella kaikkia muitakin toimintoja.

Ahti
24-11-04, 16:35
Avainnipussa ollut mini-leatherman takavarikoitiin. Olin tosi myöhässä, kone oli juuri lähdössä, eli mulla ei ollut aikaa täytellä mitään papereita. Ihmettelin vaan, että tällä parin sentin terälläkö luulet minun kaappaavan koneen?
Sun jos kenen pitais tietaa! Sentin tera osaavissa kasissa saa aikaan hirvittavaa jalkea. Leatherman Micran avulla on aivan mahdollista kaapata lentokone.

No pitäis pitäis, mutta arvaapa vaan muistinko ottaa sen pois avaimenperästäni, kun kiirella kentälle lähdin. :lol:
Muutenkin matkustan aina vain käsimatkatavaroilla, kun en jaksa odotella mitään laukkuja, ellei ole pakko.

Vaikka meneekin nyt rankasti off-topiciksi, niin kaasuista vielä asiaa. Viimeksi kun kävin Globetrotterissa ostamassa retkeilyvarusteita (32-osaisen Swiss Champ linkkarin), ostin samalla pullollisen TW 1000 pippurikaasua. Lähinnä autoon, jos joskus tarvetta tulis, kun tuota "road ragea" aika paljon kuitenkin esiintyy. :smt067

Tiedätkös Hyeena, onko siitä mihinkään? Toistakymmentä vuotta sitten taksia suhatetessani Helsingissä tuli tyhjennettyä useampikin pullollinen CS-kaasua hankalien asiakkaitten kasvoille ja harvoinpa se sikalärvisten riehujien kanssa toimi. Yleensä asiakas hermostui vain enemmän, jolloin joutui turvautumaan taas vanhaan tuttuun luu-vitoseen.

Harri
24-11-04, 17:11
Teräskärkiset maiharit ainakin luulisi toimivan, jos ei halua rystysiä hajottaa.

Ahti
24-11-04, 19:14
Ei oikein työasun, eli puvun kanssa nuo maiharit sovi. Pointsi on siinä, täällä myydään erilaisia kaasuja jos jonkinlaisia, mutta onko mitään tehokasta saatavilla? Tehoton kyynelkaasu pahentaa vain tilannetta, eli sellaista ei todellakaan kannata ruveta ruiskimaan. Voimakkaasti päihtynyt tai täysin sekaisin oleva ihminen ei muutenkaan kaasuihin reagoi, eli paras keino aina on nopeat jalat. Ei ihan niin sekaisin olevaan, pitkä ruikkaus silmille ja sitten nopea juoksu karkuun on kyllä toimiva idea, kunhan a) kaasu ei ole mennyt vanhaksi ja b) kaasu on edes ns. hyvää, eli tehokasta kaasua.

Hyeena saattaisi kuitenkin turva-alan ammattilaisena tietää vähän enemmän noista kaasuista, eli onko TW 1000 mistään kotoisin?

MiikaP
25-11-04, 12:26
Hmm... omia viinojakin saapi olla matkassa, vaan minkäs teet jos herra terroristi vetää kaulan auki konjakkipullosta, kastelee jonkun onnettoman sielun konjakilla ja pitelee sytkää vieressä, tai sitten pitelee lentoemon kurkun vieressä rikottua konjakkipulloa.....

Ahti
25-11-04, 18:22
Jaion tämän keskustelunpätkän omaksi aiheeksi, kun meni sen verran off-topiciksi alkuperäisestä aiheesta :-D

samlund
29-11-04, 19:34
...Täh. Eihän sitä tarvitse olla terroristikaan, että noin käy, vaan ihan tavallinen suomalaisturisti Kanarialta palaamassa... Tarjoaa vielä lentoemollekin huikkaa, niin mitäs sitä tarvii siinä valittaa

Satu
01-12-04, 17:48
Mulla kävi Helsingissä kaks vuotta sitten jouluna kentällä kans huonosti pippurisuihkeen kanssa, kun olin unohtanut sen laukkuun. Security-setä soitti poliisit paikalle ja ne tsekkas meikäläisen "rikosrekisterin" ja valisti mua ystävällisesti, että kyseinen suihke luokitellaan Suomessa aseeksi jne. Suihke takavarikoitiin ja onnekseni mä vältyin sakoilta.

Tämän jutun tekee mielenkiintoiseksi myös se, että mulla oli kyseinen suihke laukussa jo menolennolla Suomeen (Frankfurt-Hki) eikä Frankfurtin kentällä huomatta turvatsekissä mitään! Eli se siis tiukoista turvatarkastuksista...

Että semmosta...

Hyeena
01-12-04, 17:51

No pitäis pitäis, mutta arvaapa vaan muistinko ottaa sen pois avaimenperästäni, kun kiirella kentälle lähdin. :lol:
Tekevalle sattuu ja tyhmyydesta sakotetaan. Tarkoitin tuota "tällä parin sentin terälläkö luulet minun kaappaavan koneen?"-lausetta, siina kylla laskettelit vastoin parempaa tietoasi [-X . Abbas & co muuten luottivat mattoveitseen, jonka tera ei ole tuota pitempi -tunnetuin seurauksin.
Muutenkin matkustan aina vain käsimatkatavaroilla, kun en jaksa odotella mitään laukkuja, ellei ole pakko.
Meikalaisella kun on aina matkassa joko tyokalut tai harrastusvalineita, niin joutuu noita laukkuja jonottamaan. Eipa tuo niin paha rasti ole, useimmiten hommasta suoriutuu joutuisasti.

kaasuista vielä asiaa. Viimeksi kun kävin Globetrotterissa ostamassa retkeilyvarusteita (32-osaisen Swiss Champ linkkarin
Onhan tuo kiva lelu, muttei siita tyokaluksi ole. Olisit ostanut Swiss Toolin, pieksaa saman valmistajan linkkarit ja Leathermanit mennentullen :-) .
ostin samalla pullollisen TW 1000 pippurikaasua. Lähinnä autoon, jos joskus tarvetta tulis, kun tuota "road ragea" aika paljon kuitenkin esiintyy. :smt067
Toivottavasti ostit sen kaikista isoimman, 400ml, etta saat posottaa oikein kunnolla :twisted: ...
Tiedätkös Hyeena, onko siitä mihinkään
TW1000-pippurikaasua markkinoitiin viranomaiskayttoon taannoin eraassa alan tapahtumassa, joten ei kait se ihan huonoa ole. Pippurikaasun teho on suoraan verrannollinen sen prosentuaaliseen kapsaisiinipitoisuuteen 2M Shu/vol. Tuo TWtonni oli ammoin allekirjoittaneen luottomerkki eurooppaa kierrellessa, silloin kun OCta ei viela ollut. TW1000CS oli arhakanpuoleista, henk koht suoritettujen empiiristen kokeitten perusteella 8). Sitten 80-luvun lopulla markkinoille tuli OC, jonka alkutaival ei ollut pelkkaa ruusuilla tanssia.
...hankalien asiakkaitten kasvoille ja harvoinpa se sikalärvisten riehujien kanssa toimi. Yleensä asiakas hermostui vain enemmän, jolloin joutui turvautumaan taas vanhaan tuttuun luu-vitoseen
Sulla on ollut huonoa tai liian vanhaa kaasua tai vaara annostus :shock: . Kylla CS useimmiten toimii tyydyttavasti. Ne on kylla poikkeustapauksia joissa CS ei toimi. Hirvittavan raivon vallassa oleva juopunut kohde saatta sietaa CSaa hyvin, samoin eraiden huumaavien aineiden, erityisesti amfetamiinin, kayttajat.

OChan tunnetusti kyllin tuhtina seoksena pysayttaa kaikki nisakkaat kaytannollisesti katsoen henkiseen ja ruumiilliseen tilaan katsomatta. Maidon ja hunajan maassa on viranomaispiireissa saanut kannatusta nakemys, jonka mukaan 6% 2M Shu kapsaisiinia on riittava pitoisuus. Viranomaissumutteissa pitoisuus vaihtalee 5-10% valilla, meilla taisi suomessa olla just toi 5%(en kylla varmuudella muista). Mahdollisimman korkea pitoisuus ei valttamatta ole hyvasta, silla OCn kayttoon kytkeytyy eraita kuolemantapauksia. Sitten on olemassa seoskaasut, eli kapsaisiinilla terastetyt CSt. Niista en uskalla sanoa mitaan, itsella ei ole kokemusta/luotettavaa tietoa. Suomessa yksityiselle turva-alalle markkinoidaan nimenomaan seoskaasuja ja mietoja OCeja, jytkymmat OCt on varattu virainomaisille.

Suomessa siirryttiin OCiin ensisijaisesti sen luotettavuuden takia verrattuna CSn ja myos siksi, etta silla ei vammauta kohdetta kovin helposti.

Hiukan annostelusta, eli unohtakaa se kravatinsolmu ja tahdatkaa kärsävärkin ja leipaluukun valiin. Sumuttakaa saastelematta max kolmesta metrista. Ja jos mahdollista hommatkaa (Foam, tai) Jet-tyyppinen sumutin, Fog-tyyppi on sikali huono, etta osa sumutteesta leviaa muualle kuin kohteeseen(sita enemman menee hukkaan kuta kauempana kohde on) ja siita saa AINA myos itse.

Hyeena
01-12-04, 18:49
Tama ei missaan nimesa ole vittuilua, kaytan tilaisuutta valistaakseni, loistavan esimerkin innoittamana.
Mulla kävi Helsingissä kaks vuotta sitten jouluna kentällä kans huonosti pippurisuihkeen kanssa, kun olin unohtanut sen laukkuun. Security-setä soitti poliisit paikalle ja ne tsekkas meikäläisen "rikosrekisterin" ja valisti mua ystävällisesti, että kyseinen suihke luokitellaan Suomessa aseeksi jne. Suihke takavarikoitiin ja onnekseni mä vältyin sakoilta.

Tämän jutun tekee mielenkiintoiseksi myös se, että mulla oli kyseinen suihke laukussa jo menolennolla Suomeen (Frankfurt-Hki) eikä Frankfurtin kentällä huomatta turvatsekissä mitään! Eli se siis tiukoista turvatarkastuksista...

Että semmosta...
Kun ryhtyy minkaanlaista itsepuolustusvalinetta kantamaan, on sen mukana olosta oltava taysi tietoisuus kaiken aikaa.

Siis: kun sumutin voi unohtua laukkuun tuolla tavoin, ettei kantaja havahdu edes turvatarkastuksen lapaistyaan tyyliin "herran pieksut, mullahan on sumutin laukussa, onneks en jaany kiinni", on todennakoista etta sen olemassaolo valkenee hatatilanteessa liian myohaan. Veikkaanpa ettei Sadulla ollut selkeaa kuvaa siita, miten ja mista han ottaisi sumuttimensa esiin hadan hetkella.

Pitakaa sumutinta AINA samassa paikassa laukkua, samassa asennossa(esim. laukun sisatasku, kukaties lujaliimaista teippia apuna).

Harjoitelkaa sumuttimen esiinottoa ja kayttoa lukuisia kertoja aika-ajoin: Avaa laukku; jata vasempaan kateen. Oikea kasi sumuttimelle PEUKALO PAINIKKEELLA sormet pullon ympari kiertyen, veda sumutin esiin kasivarsi suoraksi eteen tyontyen. Osoita sumutinkaden peukalolla rosmoa naamaan ja sumuta KASVOIHIN niin kauan etta paallekarkaus keskeytyy. Ota valittomasti ritolat!

Sumuttimen esiinottoon kasilaukusta ja sumutukseen saisi kaikkiaan kulua kolme sekuntia. Tavallinen taapertaja paasee vahaisella harjoittelulla pariin sekuntiin. Kun ryhdytte kokeilemaan, huomaatte, etta sekunti on pitka aika.

Kerran viela sumuttimen kasittelysta. Yllamainittu ote on ainoa toimiva, vaihtoehtoja ei ole. Peukalossa on riittavasti voimaa, silla kaasusumuttimen painike on paljon jamakampi kuin deodoranttipullon. Lisaksi tahtays tapahtuu luontevasti koordinaatiota hydyntaen.

Hyeena
01-12-04, 19:08
Pointsi on siinä, täällä myydään erilaisia kaasuja jos jonkinlaisia, mutta onko mitään tehokasta saatavilla...
Tuossa taman paivan ekassa postauksessani on jonkinlaisia suuntaviivoja valintaa helpottamaan.
Hyeena saattaisi kuitenkin turva-alan ammattilaisena tietää
Nonii! kiitti vaan v***sti, you f*****g blew my cover!
vähän enemmän noista kaasuista, eli onko TW 1000 mistään kotoisin?Noin yleisesti voinee sanoa, etta jos aine on poliisikaytossa tai vartijoiden erityisesti suosimaa, se lienee kelvollista.

Satu
02-12-04, 09:47
Kiitokset Hyeenalle erittäin valistavista kommenteista :D Eikä tämäkään muuten ole vittuilua :twisted:

Hyvää päivän jatkoa kaikille! :D

Ahti
16-12-04, 00:15
Viestiketjun otsikkoon sopivasti:

Frankfurtin kentällä "kyynelkaasua"
Julkaistu 23:46 15/12/2004

FRANKFURT. Toinen Frankfurtin lentokentän terminaaleista suljettiin osittain keskiviikkona sen jälkeen kun matkustajat ja kenttähenkilökunta valittivat kirvelyä silmissä ja ärtymystä iholla, Lufthansa ilmoitti.
Arvelujen mukaan kyse saattoi olla kyynelkaasun aiheuttamista reaktioista. Lufthansan mukaan kaasun lähde ei selvinnyt heti. Epäilyttäviä matkatavaroita ryhdyttiin tutkimaan heti ja oireita saaneet ihmiset ohjattiin lääkintähoitoon.
Frankfurtin kenttä on manner-Euroopan vilkkain. Pelkästään marraskuussa 2004 sitä käytti 3,84 miljoonaa matkustajaa.

Reuters

samlund
16-12-04, 15:13
Taisi joku erehtyä dödöpullosta... :-D

Harri
16-12-04, 16:44
Varmaan lauma suomalaisia sekatyömiehiä lähteneet joululomalle ja laittaneet vähän liikaa vihreää menneniä.

jussi
17-12-04, 17:43
Hmm... omia viinojakin saapi olla matkassa, vaan minkäs teet jos herra terroristi vetää kaulan auki konjakkipullosta, kastelee jonkun onnettoman sielun konjakilla ja pitelee sytkää vieressä, tai sitten pitelee lentoemon kurkun vieressä rikottua konjakkipulloa.....

Tätä minä jaksan jatkuvasti hämmästellä. Aiheen parissa harrastetaan äärimmäisyyksiin menevää vauhkoilua, kuten tämä säie tuo julki, mutta silti tax-free-myymälöissä myydään viinaa ja viinejä lasipulloissa. En ymmärrä, en. :shock:

samlund
02-03-05, 09:14
Viimeiset pari viikkoa ovat turvatarkastaneet matkustajat lentokoneesta POISTUESSAkin Tukholman päässä. Jonkinlainen korotettu varotila.

Mutta tämä ei siis kolahda mitenkään että mitä hyötyä on turvatarkastaa poistuessa. Kuvitellaanko siinä, että on jotenkin aseistanut itsensä matkan aikana tms. Ei kolahda

:shock:

Tomppa
21-06-05, 16:41
Jos kellä on tällainen kyynelkaasu- tai pippurikaasuase (pistooli, suihkepullo) niin siihen tarvitaan aseenkantolupa, tosin se "helpompi" eli "kleine Waffenschein". Sen saa suunnilleen kuka vaan kenen rikosrekisteri on lyhyempi kuin kaksi A4-arkkia.

Ehkä teistä jollakin on tällainen "ase" mutta ei aseenkantolupaa sillä tämä laki tuli voimaan vasta noin 2 vuotta sitten, muistaakseni toukokuussa 2003. Siihen saakka näitä sai ostaa ja kuskata ilman lupalappua. Tällä luvalla asetta saa kuskata periaatteessa missä vain, paitsi julkisissa tapahtumissa (konsertit jne.) eikä tietenkään lentokentällä.

Jos "ase" on olemassa ja aseenkantolupa puuttuu, se pitää hankkia Landratsamtista. Hakemuksen voi tulostaa useiden Landratsamtien kotisivuilta.

Itselläni on julman näköinen pippuripistooli jota käytän itsepuolustukseen harrastaessani villisikojen ajojahtia maissipellossa (hupinsa kullakin). Kun vähän aikaa sitten kävin Einwohnermeldeamtissa tekemässä muutoksen niin huomasin että siellä luki henkilötiedoissani kissan korkuisin kirjaimin "ACHTUNG WAFFENBESITZ!!!" Huvittuneena mainitsin asiasta Gerhardille joka on poliisi mutta muuten mukava mies. Häntä asia huvitti niin että oli pudota penkiltä. Alunperin nimittäin tämä "kleine Waffenschein" tehtiin siksi että POLIISI tietäisi kellä näitä aseita on, jos nyt vaikka menee hakemaan jotakuta pidätettäväksi jne. Jotenkin lain hengen soveltaminen kuitenkin saksalaiseen tapaan takkuilee eikä poliisi vieläkään tiedä kellä lupa on. Sen sijaan Anwohnermeldeamtin pelokas harmaa toimistohiiri on täysin informoitu!

:roll:

samlund
21-06-05, 17:55
Tuo mainittu Tukholma tuplatarkastus Frankfurtista saapuessa on myöskin selvitetty nyt. Homman nimi on se, että Frankfurtissa lentoon pääsee mukaan Schengenin ulkopuolisista maista tulevia - joten tarkastus tehdään siksi kahdesti.

Näin selvittivät asiaa Tuhokolmion kentällä. Tosin eivät pystyneet vastaamaan seuranneeseen jatkokysymykseen, jotta mitä he sitten näillä tarkastuksilla etsivät - ottavatko sakset pois kassista ennen tulliin menoa?