View Full Version : Runkopatja = tuntematon käsite?

katala
05-08-06, 10:24
Onko kukaan törmännyt Saksassa runkopatjoihin? Siis näihin Sotka-tyyppisiin "patja jaloilla" virityksiin.

Täällä (ainakin Etelä-Saksassa) tuntuu olevan tarjolla vain perinteisiä sängyn runkoja laitoineen ja päätyinen sekä niihin sopivia erillisiä patjoja. Runkopatjaan tottuneelle älyttömän epäkäytännöllistä...

Eli helppiä bitte: mistä niitä saa?!?!

Savolainen
05-08-06, 10:46
Näinköhän minä niitä Otto-kataloogissa?

jääkukka
05-08-06, 11:55
Kuinka joku voi haluta tuollaista rumilusta, joka on vallannut koko Suomen kulovalkean tavoin? :roll:

Mika_U
05-08-06, 12:11
Hei,

Yllätys ratkaisu: IKEAsta minä ainakin ostin omani.

- Mika U -

savuporo
05-08-06, 22:31
Ikea on hyvä, mutta n. puol vuotta sitten siellä ei ollut runkopatjoja kuin 140cm leveyteen asti...
Sanoivat kyllä että noita leveämpiä malleja saattaa olla tulossa, en ole sittemmin enää kysellyt.

Donja
05-08-06, 22:45
Eikös Polsterbett tai Polsterliege ole samantyylinen, patja ja sänky on "kiinni" toisissaan? Noita polstereita tuntuu olevan joka paikassa, esim. www.neckermann.de :D

hexxi
07-08-06, 07:55
Joo tätä eroavaisuutta ihmettelin itsekin kun saksaan muutin. Runkopatjoja en ole itse muualla kuin ikeassa nähnyt ja niiden päälle tulevaa kunnollista ~4cm petauspatjaa ei sielläkään taida olla. Lisäksi sängyissä suomessa yksi standardileveyksistä on 120cm mutta saksassa se puuttuu vallan valikoimista ja tilalla on 140cm leveys.

Vihaan jättityynyjä 60x80 ja 80x80. Normaalikokoiset tyynyt olen ostanut suomesta kuten myös tyynyn päälliset. Niitä en missään ole nähnyt. Sitävastoin tarjolla on kyllä sellaisia pitkulaisia tyynyjä mutta en kyllä sellaistakaan halua.

Tyypillinen esimerkki saksalaisesta älykkyydestä ja säästäväisyydestä on että peitto on 20cm paksu. Talvella huonetta ei lämmitetä lähestulkoon lainkaan ja kun paksun peiton alla nukkuu ei ole kylmä ja samalla saa raitista ilmaa. Ainoa tietysti on että posket on kohmeessa mutta kaippa silläkin on positiivisia vaikutuksia.

sasu
07-08-06, 09:44
Joo tätä eroavaisuutta ihmettelin itsekin kun saksaan muutin. Runkopatjoja en ole itse muualla kuin ikeassa nähnyt ja niiden päälle tulevaa kunnollista ~4cm petauspatjaa ei sielläkään taida olla.

Paksuja petauspatjoja oli ainakin n. vuosi sitten Ikeassa, josta ostin juuri tuollaisen n. 4 sentin paksuisen petauspatjan + runkopatjasängyn.

Noita suomalaistyylisiä "pikku"tyynyjä kaipaan itsekin, mutta ei ole Saksassa näkynyt..

Savolainen
07-08-06, 11:04
Niitä tyynyjäkin päällisineen olen ostanut Ikealta.

Donja
07-08-06, 12:36
Mä en ole Ikeastakaan löytänyt 60x40 cm kokoisia tyynyjä. Olen siis tuonut tyynyt ja päälliset aina Suomesta, en osaa nukkua jättityynyillä.
Jossain oli kyllä kerran 60 cm x 40 cm tyynyjä, mutta ne oli lapsille tarkoitettu ja ihan litteitä.

Satu Johanna
07-08-06, 13:03
Minä olen ostanut mm Bonnin Karstadtista 40x60 kokoisia untuvatyynyjä. Eivät maksaneet juuri mitään, ehkä kympin kipale. Tosin nekin ovat vähän littanoita, mutten pysty itse nukkumaan pullean tyynyn kanssa. Edelliset 40x60 tyynyt ostin Hampurista, taisi olla Mönckebergstrassen Karstadtista, jollen ihan väärin muista.

Tyynyliinoja tuohon kokoon ei ole täältä löytynyt. Olen pyytänyt äitiä hakemaan paikallisesta s-marketista, ja lähettämään postissa. Kirjeenä tulevat halvalla ja nopeasti. Ainut kummallisuus on, että nykyään suomalaiset perustyynyliinat ovat kokoa 45*65, eli ovat vähän liian isoja.

mr__night
07-08-06, 15:51
No nyt ku päästiin päänalusiin, niin - mulla on pitkään jo ollu hakusessa semmonen tyyny, mitä joissain hotelleissa käytetään. Eli koko on noin 40 x 60 (/ehkä välimalli, eli pikkusen isompi) TAI 30 x 80 (mallia pitkula). Pääpointti on, että se täyte saa tyynyn vaikuttamaan liki hiekkasäkiltä :D Ei ihan niin tiukka, että aina ku kääntyy, saa nyrkilla takoa uuden kohdan päälle, mutta miltei. Olen varmaan ainoita joka tämmösestä pitää.

Suomestakin semmosia periaateessa saa...jostain hotellitukusta, mut hinta on niin suolanen, jos haluaa 1 tai 2 ostaa. Täälä ku oon lähinnä törmänny noihin 60 x 80 litteä/superpehmeä tyynyihin.
Mistäs niitä pitkulatyynyjä tapaa?

Satu Johanna
07-08-06, 16:09
Pitkulatyynyjä tapaa kanssa isompien tavaratalojen vuodevaateosastoilta.

äitileppis
07-08-06, 17:20
Siis jättityynythän ovat aivan ihania :-). Mutta petareita en ole löytänyt, siellä Ikeassa en ole käynyt kylläkään.

marschum
07-08-06, 18:45
Lapsivieraani kommentti isoon tyynyyn: Äiti täällä on tyynytkin peittoja ! :lol:

LiisaS
17-08-06, 12:16
Siitä hyvästä saksalisystäväni kommentti suomalaisista tyynyistä -koko ajan suomessa migreeni, pieni tyyny aiheuttaa päänsärkyä.

e-alisa
25-09-06, 18:45
"Oikeita" runkosänkyjä ja petareita kaipaaville: saa niitä täältä Saksastakin osoitteesta www.fennobed.com ja vaikka sivut onkin saksankieliset, palvelua saa suomen kielellä :D

Klazu
25-09-06, 19:48
Kuten jo todettua, Ikeasta löytää jonkin verran erilaisia tyynyjä, samoin Dänische Bettenlagerilta eli tuttavallisemmin Jyskiltä. Me löysimme mukavia nukkumatyynyjä myös ihan Karstadista.

Ninni
03-10-07, 10:51
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, eli (runko)patjoihin ja sänkyihin. Olemme tässä pari viikkoa etsineet hyvää sänkyä kohtuuhinnalla (juu, halpaa ja hyvää ei ole, mutta jos sentään kohtuuhintainen, eli n. 700-800 €). Ostamisen tekee vaikeaksi se, että me ei oikein edes tiedetä mikä on hyvä patja. Suomessa me nukuttiin halvalla runkopatjalla, eikä se ollut mitenkään erityinen sänky. Parhaimmat unet saimme kai molemmat minun vanhempieni luona, jossa nukuttiin joustinpatjoilla. Oman oletukseni mukaan minä tykkään nukkua kovalla patjalla.

Tähän mennessä me on katsastettu Ikean, Jyskin, jonkun halppisliikkeen (en muista nimeä) ja Möbel Kraftin tarjonta. Ikeasta löytyi ainoa runkpatjasänky ja siihen niitä paksumman mallisia petareita sekä melko hyvät joustinpatjat, mutta yksikään niistä sänkymalleista ei kyllä lämmittänyt mieltä yhtään. Jyskissä tyrkyttivät vain niitä kylmävaahtopatjoja (vai mitä ne kaltschaummatratzen ovat suomeksi? Onko sellaisia patjoja Suomessa?). Halppisliikkeessä löytyi unelma joustinpatjat, mutta ne myytiin vain yhdessä niin kammottavan sängyn kanssa, että sitä ei voi edes ajatella. Möbel Kraftissa oli niin paljon vaihtoehtoja, että tuli ihan ähky ja patjamalleissa oli vain niitä kylmävaahtoja.

Viime viikon huonekalureissulle meille sitten oikein selvisi, että miten niitä oikeita sänkyjä täällä Saksassa oikein kootaan: eli valitaan sänkyrunko, siihen ne puuritilät, patjat ja petari(?). Ilmeisesti hyviä ritilöitä ovat ne, missä on säädettäviä ylä- ja alapäitä ja ritilän kovuuttakin voi muuttaa. Saksalaisten mielestä hyviä patjoja ovat nämä kylmävaahtopatjat, jotka meidän mielestä on ihan luttanoita eikä jousta yhtään. Nyt meistä on on alkanut tuntumaan siltä, että oikean sänkykombinaation kokoaminen on ihan mahdoton homma, kun liikkuvia ja säädettäviä osia on niin paljon. Kysymys kuuluu siis, voisitteko te hyvät foorumilaiset valaista, mitkä ovat hyvän sängyn kriteerit, ja mitä hyviä/huonoja puolia näissä olemassa olevissa vaihtoehdoissa on.

Eli vaihtoehdothan olisivat sitten:
1) Runkopatjasänky + paksuhko petari
2) Sänky (160 cm) + ritilä (2x80cm) + kylmävaahtopatja (160 cm)
3) Sänky (160 cm) + ritilä (2x80cm) + kylmävaahtopatja (2x80 cm) + yhtenäinen petari (160 cm)
4) Sänky (160 cm) + ritilä (2x80cm) + joustinpatja (160 cm) + petari (160 cm)
5) Sänky (160 cm) + ritilä (2x80cm) + joustinpatja (2x80 cm) + yhtenäinen petari (160 cm)

Ja kannattaako aina ottaa se ritilä, jossa on enemmän säätömahdollisuuksia, huolimatta siitä, minkä tyyppisen patjan ottaa?

Huh, tulihan sepustus, mutta pari viikkoa asiaa setvineenä tietoa kertyy paljon :). Kaikki sänkyasiaan liittyvät kommentit ja ehdotukset otetaan lämmöllä vastaan!

muumi
03-10-07, 15:38
Hei Ninni,

yhdistelmä (ritilä/patja) on ratkaiseva. Paras ritilä ei voi vaikuttaa jos ei ole sopivaa patjaa, tai sitten toisinpäin.
Hyvä ritilä, sopivan hyvän patjan kanssa, auttaa selkärankaa mahdollisimman rentoutuneeseen asemaan
(vietämmehän kuitenkin keskimäärin 7-8 tuntia päivästä sängyssä).

Ritilänä pidän parhaimpana juuri sitä, josta kirjoitit: "flexibles Lattenrost".
On hyvä, jos ritilän puurimat ovat "eingelagert in Kautschukkappen" ja että niiden kovuuden voi säädellä.
Jokaisella on omat, yksilölliset tarpeet sängyn suhteen. Sen takia ottaisin erilliset ritilät ja patjat.
Latex-patja (noin 12 cm korkeus) on mielestäni paras mahdollinen patja.
Siitä ja säädeltävästä ritilästä saa mielestäni parhaan rentoutumistuloksen (Latex-patja sopii myös allergikoille).
Itse en nuku hyvin joustinpatjalla, jos semmoinen sattuu esim. hotellissa olemaan.
Meidän "sänky-teema" päättyi kun ostimme vesisängyn, my favorite :marchmellow:

tiinulix
05-10-07, 17:51
Moi Ninni,

meillä meni tavallaan myös hermot noitten sänkyvaihtoehtojen kanssa ja päädyimme runkoon, ritilään ja futon -patjaan. Supisti valikoimaa mukavasti ja sänkymalleista löytyi kyllä ihan selkeitä (skandimakuun sopivia) vaihtoehtoja. On ollut ihan jees peti, tosin vaatii ehkä hieman totuttelua jos kovin pehmeällä on aikaisemmin nukkunut.

Tulikohan tästä yksi vaihtoehto sinulle lisää... :smt042

Ninni
06-10-07, 21:32
Kiitoksia kommenteista, sänky on nyt ostettu, mutta valitettavasti ei vielä kotiin raahattu. Päädyimme ostamaan ihan oikean sängyn yöpöytineen ja lipastoineen Jyskin saksalaisesta versiosta ja ritilät sekä joustinpatjat (2x80cm) + 160 cm petari Ikeasta. Jyskistä löytyi semmoinen Laulumaa-sarjan tyylinen valko-tumma puu yhdistelmä, ja se oli meistä ainoa kelpuutettava kalusto. Hintaa kertyi n. 1000 €, mutta mieluista saatiin ja sehän on tärkeintä. Uutta sänkyä odotellessa..

Huppe
25-04-08, 11:39
Moi Ninni,

meillä meni tavallaan myös hermot noitten sänkyvaihtoehtojen kanssa ja päädyimme runkoon, ritilään ja futon -patjaan. Supisti valikoimaa mukavasti ja sänkymalleista löytyi kyllä ihan selkeitä (skandimakuun sopivia) vaihtoehtoja. On ollut ihan jees peti, tosin vaatii ehkä hieman totuttelua jos kovin pehmeällä on aikaisemmin nukkunut.

Tulikohan tästä yksi vaihtoehto sinulle lisää... :smt042

Mistäs Futoneita Saksassa, erityisesti Münchenissä? Vai onko jotain nettikauppaa?

Tommonen kuin www.otto.de löytyi, onko tuo joku paikallinen Sotka vai joku laadukkaampi mesta?
EDIT: Patjojakin näköjään saa futonmatratzen -hakusanalla muutamia...

abe
25-04-08, 11:41
Münchenissä ja ympärillä on varsin paljon kaikenlaisia kaluste- ja erityisesti sänkykauppoja.

abe

Huppe
25-04-08, 11:54
Suomessa on se yksi iso Futon Bedshop tai joku semmoinen. Google löysi tällaisen:
http://www.futonia.de/
Sivut antavat ainakin asiantuntevan kuva putiikista. Ei muuten toimi sivut kuin IE:llä :angry8:

sasu
25-04-08, 11:59
Tommonen kuin www.otto.de löytyi, onko tuo joku paikallinen Sotka vai joku laadukkaampi mesta?
Otto on paikallinen Anttila.