View Full Version : Junalipun osto hoituu Saksassa kännykällä

toukopouko
25-08-06, 10:59
Ehkä tämä on jotain paikallista kieltä paremmin tuntevalle ollut tiedossa, mutta enivei:

-Digitodayn artikkeli (http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=12&news_id=200611257)

Tämä maa on kyllä mielenkiintoinen sekoitus uutta ja vanhaa, sormenjälkitunnistimet videovuokraamoissa, ja nyt jotain kännykkäjuttujakin puskee. Toisaalta nettisivuja ei osata tehdä, eikä taida olla kiinnostustakaan, ja paperi/leimasin -skenaariot taitavat olla monelle liiankin tuttuja.

savuporo
25-08-06, 11:55
Ensin offtopic: Sanoitpa juuri sen mitä olen itsekin miettinyt, kun on pitänyt tutuille/sukulaisille kertoa n. sadatta kertaa että millaista täällä nyt on... ja aina kun olen jotain sanonut niin on tuntunut että toisaalta juuri toisinpäinkin tuon voisi sanoa. No iso maa pitää sisällään aika paljon kaikkea, eikä ylestämällä juuri saa muuta aikaan kuin tuuletettua omia kokemuksiaan.

Topicciin: Noita junalippuja voi muuten varata myös ulkomaalaisille jos esim. vieraat eivät omista visaa/halua kahlata bahn.de:tä läpi. Rahojen saavuttua perille menee n. 2-3 päivää ja liput on postilaatikossa Suomessa, erinomaisen kätevää.

Tabe
25-08-06, 13:23
EI OO TOTTA ! ! ! :notworthy:

Junalippu kännykällä...

Keväällä ei ainakaan kavereilla onnistunut auton vuokraus Düsseldorffin lentokentällä, kun ei ollut esittää paperilippua lennoista... kavereilla oli Finskin "kännykkäliput"... eivät olleet ikinä kuulleetkaan moisesta, eikä autoa tippunut.

TaBe

Papuna
25-08-06, 14:11
Oon kans törmännyt siihen, että välillä on kovin modernia ja välillä niin takapajuista... Tänään ehdottomasti pitkään aikaan paras ylläri oli, että eläkekassan neuvojan kanssa pystyi chatata! Nopea vastaus kysymyksiin ja vielä hyvän viikonlopun toivotukset päälle :) !

paulatytto
25-08-06, 14:58
Junalippu kännykällä...

Eipä tuo taida olla kovin monen saksalaisenkaan tiedossa.
Ainakin mun saksalainen kaveri ihmetteli kovasti, kun elokuussa ostin Helsingissä ittelleni ratikkalipun kännyyn.
Tuumasi vaan siinä ihmetellessään: 'Welcome to Nokia country...'

Tai ehkä se tietämättömyys johtuu siitä, että [ihan IMHO] monet saksalaiset tuntuu pelkäävän uutta teknologiaa. Suomalaiset tuntuu kokeilevan paljon rohkeemmin kaikkia uusia juttuja, mitä teknologiaan tulee.

DerFinne
25-08-06, 15:13
Ehkä tämä on jotain paikallista kieltä paremmin tuntevalle ollut tiedossa, mutta enivei:

-Digitodayn artikkeli (http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=12&news_id=200611257)

Tämä maa on kyllä mielenkiintoinen sekoitus uutta ja vanhaa, sormenjälkitunnistimet videovuokraamoissa, ja nyt jotain kännykkäjuttujakin puskee. Toisaalta nettisivuja ei osata tehdä, eikä taida olla kiinnostustakaan, ja paperi/leimasin -skenaariot taitavat olla monelle liiankin tuttuja.

Se on vähän niin,että 82 miljoonan asukkaan "valtamerilaiva" kääntyy hieman hitaammin kuin 5 miljoonan asukkaan "pikkupurtelo" näissä
asioissa ja tuollaisten palveluiden läpilyöminen kestää siellä hieman pidempään kuin Suomessa.
Itse en kutsuisi Saksaa takapajulaksi-onhan siellä kuljettu jo vuonna 1932
Hampurin ja Berliin väliä reilussa kahdessa tunnissa 200 km/h tunnissa
kiitävällä luotijunalla kun Suomessa ajeltiin vielä hevoskärryillä ja puksuteltiin höyryjunilla.

toukopouko
25-08-06, 15:15
Itse en kutsuisi Saksaa takapajulaksi-onhan siellä kuljettu jo vuonna 1932 Hampurin ja Berliin väliä reilussa kahdessa tunnissa 200 km/h tunnissa kiitävällä luotijunalla kun Suomessa ajeltiin vielä hevoskärryillä ja puksuteltiin höyryjunilla.

Jep, siksi en kutsunutkaan Saksaa takapajulaksi.

jääkukka
25-08-06, 22:54
Oon kans törmännyt siihen, että välillä on kovin modernia ja välillä niin takapajuista... Tänään ehdottomasti pitkään aikaan paras ylläri oli, että eläkekassan neuvojan kanssa pystyi chatata! Nopea vastaus kysymyksiin ja vielä hyvän viikonlopun toivotukset päälle :) !Niin tuon nopeuden kanssa on sitten Suomessa ihan toisin päin. Vaikka mitä asiaa yrittää hoitaa sähköpostitse, ei vastausta tule. Ja hyvän viikonlopun toivotuksia saa odottaa varmaan vielä sata vuotta :-D

Satu Johanna
25-08-06, 23:15
Niin tuon nopeuden kanssa on sitten Suomessa ihan toisin päin. Vaikka mitä asiaa yrittää hoitaa sähköpostitse, ei vastausta tule. Ja hyvän viikonlopun toivotuksia saa odottaa varmaan vielä sata vuotta :-D

Hihhiihhih - tämä oli paras tähänastisista!

Se kyllä tuppaa unohtumaan Suomen kultamaasta puhuessa, että siellä, teknologiasta huolimatta, saattaa asioiden hoito olla ihan yhtä hankalaa, mitä täälläkin.

Valtuutin äitini lopettamaan Osuuspankin tilini. Kuukausimaksuja meni 2,5 euroa kuussa vain siitä ilosta, että tili oli olemassa. No, tili oli ehtinyt mennä miinukselle (kuukausimaksujen takia) ja sinne piti tallettaa muutama euro. Äiti - hölmö - meni laittamaan tilille jonkun pari kymppiä. Virkailija siihen, että "mille tilille nämä ylijäävät rahat voi tallettaa, kun niitä ei voi antaa käteisenä tiliä lopettaessa?" Äiti ihan hoomoilasena mietti päänsä puhki, että kenellä sattuisi olemaan osuuspankin tili - kun muussa tapauksessa olisi mennyt tilisiirtomaksuina niin iso osa rahasta, ettei olisi kannattanut.

Löytyi vihdoin joltain siskon kummin kaimalta op-tili, jolle raha voitiin siirtää. (Hitsi, olisi nostanut rahan tililtä normaalilla tilinostolla ennen lopettamista - no, tämä oli myöhäistä, prosessi oli jo käynnissä.) Kun juttu oli jo loppusuoralla, rahat tilisiirtona kumminkaiman tilillä, niin tuli toinen tenkkapoo: miten ihmeessä nettipankkisopimus voidaan lopettaa, kun tili on jo lopetettu... Siitä ne kk-maksutkin meni. Parhaassa tapauksessa tili on lopetettu, mutta nettipankkisopimuksen takia maksut juoksee edelleen... Anna mun kaikki kestää!

Puoli tuntia virkailijatyttönen neuvotteli virkasiskojensa kanssa ennenkuin keksivät keinon moisen "kömmähdyksen" oikaisemiseksi. Äiti istui pankissa yhden tilin lopettamisen takia kaksi tuntia. Puoli tuntia meni vuoroa odottaessa ja loppuaika tiskillä. Sai sentään istua.

Santso
26-08-06, 16:15
Niin tuon nopeuden kanssa on sitten Suomessa ihan toisin päin. Vaikka mitä asiaa yrittää hoitaa sähköpostitse, ei vastausta tule. Ja hyvän viikonlopun toivotuksia saa odottaa varmaan vielä sata vuotta :-D[/quote]

Mulla on kyllä ihan päinvastaisia kokemuksia. Suomessa asian kuin asian olen saanut sähköpostilla hoidettua ja nopeasti. Saksassa sen sijaan KUKAAN ei ole vielä yhteenkään sähköpostiini vastannut ja perään saa AINA soitella.

Kallio
26-08-06, 16:28
Mulla on vähän samankaltaisia kokemuksia tosta sähköpostilla toimimisesta kuin Santsolla. Eli Suomessa olen saanut todella nopeasti sähköpostilla vastauksen, jopa samana päivänä tai viim. seuraavana. Esimerkkeinä KELA, A-lehdet, Suomen World Vision, ja muutama muu yksittäinen vähän pienempi firma.

Parhaillaan on meneillään asunnon etsintä, jonka tiimoilta olen lähetellyt monia sähköposteja, ja tähän mennessä kahteen on vastattu.. Eli lähes aina on saanut itse soitella perään.. Mutta maassa maan tavalla :)