View Full Version : Silmälääkäri

Santso
31-08-06, 13:10
Pikaisella haulla en löytänyt tästä vielä mitään keskustelua, joten onko kenelläkään kokemusta saksalaisista silmälääkäreistä? Lähinnä minun kai pitäisi mennä näkötarkastukseen. Onko täällä sama systeemi, että optikkoliikkeissä on myös silmälääkäri joskus tavattavissa? Luultavasti ainakin optikkoliikkeissä pääsee näkötarkastukseen ilman lääkäriäkin?

Olen näissä asioissa ihan yhtä tumpelo niin täällä kuin Suomessakin. En onneksi omista vielä laseja ja toivon niin jatkossakin olevan. Tällä hetkellä silmiä vaan särkee koko ajan, joten pitäis kai tehdä jotain ...

marschum
31-08-06, 13:32
Optikot tekee tarkastuksia ihan samallalailla kuin Suomessa, mutta jos Sinulla on sairasvakuutus, niin sillä omalääkärin lähetteellä silmälääkärikin on ihan ilmainen. Itse luotan enemmän lääkärilläkäyntiin - en tiedä syystä vai ilman. Mutta kun sattuu olemaan mukava lääkäri niin kyllä siellä kaksi kertaa vuodessa käy. (itse käytän silmälaseja)
Silmanpaineen mittaaminen täytyy maksaa itse jos sen haluaa teettää.
Voi olla että vastaanotolle täytyy varata aika, ja siitä huolimatta varata aikaa, aina ei ne varatut ajat pidä niin paikkaansa ja siellä joutuu odottelemaan.

nannyogg
31-08-06, 13:32
Olen käynyt Frankfurtissa silmälääkärillä. Kysyin tutulta lastenlääkäriltä, kun siellä satuin käymään, ketä hän suosittelisi. Hirvittävän tehokasta kohellustahan se toisaalta oli (potilaita vuorotellen - hyvä ettei yhtaikaa) mutta toisaalta välineet olivat modernit, lääkäri hyvin perillä asioista (mulla ei ole ihan tavalliset silmät) ja kaiken kaikkiaan mukava kokemus.

Sitä paitsi lääkäri puhui myös englantia.

Edit: menin ilman lähetettä, enkä maksanut kuin sen normaalin (10€? 17? jotain ) ja silmänpaineeni saatiin mitattua siellä, sisältyi hintaan. Jos olisi pitänyt lähteä erikoislabraan paineiden vuoksi, olisi maksanut 77€.

riikka
31-08-06, 16:50
Aihetta läheltä liipaten:

miten piillarien myynti/reseptien hankinta eroaa täällä Suomen vastaavasta?

Suomessa olen edelleen tarkastuttanut silmät optikolla kerran vuodessa, jolloin päivittävät reseptin ja voivat suositella uusia laatuja. Tosin uutuksia tuntuu tulevan vain kerran 5 vuodessa.. kun mulla ei ole standardilinssejä.

Kuinka suuri hinnanero täällä on, jos hankkii piilarit optikon kautta, vs. suoraan nettikaupoista tilaten?

marschum
31-08-06, 17:21
Edit: menin ilman lähetettä, enkä maksanut kuin sen normaalin (10?? 17? jotain )

Ne 10,00 EUR on se normaali "Praxisgebühr" , kun menee ilman lähetettä,
- siis tottakai saa mennä ilmankin.
Mutta jos on jo sen 3 Kuukauden aikana sen 10. 00 EUR johonkin jo maksanut niin ei kannata maksaa kahta kertaa, vaan hakea se lähete.
Paitsi jos on liikaa rahaa tämän maan sairaskassojen talouksien kohentamiseen: :-D

PS: Hammaslääkärille ne 10, 00 Euroa on kuitenkin erikseen maksettava.

bhajee
31-08-06, 17:24
Kuinka suuri hinnanero täällä on, jos hankkii piilarit optikon kautta, vs. suoraan nettikaupoista tilaten?
Aika iso, itse olen tilannut www.linsensuppe.de:stä (aika hauska nimi muuten).

Ei niihin mitään reseptejä tarvii, mutta tietysti kannattaa tsekata silmät silloin tällöin.

Satu Johanna
31-08-06, 22:43
miten piillarien myynti/reseptien hankinta eroaa täällä Suomen vastaavasta?

Mä olen parin vuoden ajan hakenut piilarit mukavalta (lue: miellyttävä palvelu) paikallisoptikolta. Olen ottanut vanhan piilaripakkauksen mukaan ja pyytänyt samanlaisen tilalle. Joskus vuosi sitten tuntui, että en enää tullut toimeen entisellä vahvuudella ja pyysin antamaan seuraavan neljänneksen vahvemmat. Ei ollut ongelmaa.

Kallistahan se on, viiskymppiä palaa kolmen kuukauden linsseihin ja nesteisiin. Mutta musta on mukavampi ostaa mukavalta optikolta kuin tilata netistä.

bhajee
31-08-06, 22:50
Linssikeiton linssit on nelisenkymppiä 2x6 kpl (eli siis puolen vuoden tarve).

Santso
01-09-06, 08:45
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Lisää vinkkejä saa vielä laittaa :D En tiedä kyllä mitä tekisin. Lääkäriin olisi viisainta mennä, mutta koska mulla on yksityinen kansainvälinen vakuutus, joudun joka käynnistä anoon rahoja takaisin erikseen. Ei tapahdu automaattisesti.

Osaako joku muuten sanoa silmälasien hinnoista mitään verrattuna Suomen hintoihin. Miähen pitäisi ostaa uudet.

saha
01-09-06, 11:10
Tuntuisi silmälasit tai ainakin linssit olevan halvempia kuin Suomessa. Hommasin just uudet lasit, ohennettu kovapintainen heijastamaton muovilinssi ja metallikehykset: kehykset ja linssit yhteensä vain 170 €!!

Optikko valitteli että ohennetut tulee tosi kalliiksi ja että peruslinssit maksaisi vaan n. 60-65 €. Yritin pitää pokkaa ja kommentoin että kyllä mä voin vähän maksaa vähän ekstraa kevyemmistä ja ohuemmista rilleistä.

Suomessa vastaavista linsseistä sai maksaa 99 € per linssi ja muistan että rillejä ei yleensä koskaan saanut alle kolmen huntin. Jotain supertarjouksiakin on täällä silloin tällöin näkynyt ja silloin saa kehykset ja peruslinssit jopa hintaan 59 € tai 69 €. Jos on vaan vähän miinusta (tai plussaa), niin silloin noi perushalpistarjousrillit on hyvä vaihtoehto.

Palvelukin oli nopeaa, maanantaina vein silmälääkärin reseptin optikolle ja keskiviikkona oli lasit valmiit!

Jos vaatii nenälleen merkkikehyksiä, niin niistä saa maksaa mun mielestä ihan yhtä paljon kuin Suomessakin.

T: Sami

paulatytto
01-09-06, 12:02
Mä en henk.koht. pysty sanomaan kummassa maassa standardinomaisesti olis halvempaa, koska...
- Ostin vuonna 2002 Saksassa uudet prillit (=pokat ja linssit). Hinta ~250€.
- Samaisena vuonna löysin Suomessa käydessäni Instrusta merkkipokat hintaan 40€. Saksassa teetin niihin linssit, joille tuli hintaa ~110€.
- Tänä vuonna ostin Turussa RayBanin pokat ja teetin linssit - hintaa tuli 210€ (pokien osuus hinnasta 90€).

Linssien hinta oli kutakuinkin sama molemmissa maissa - ainakin mulla. Ja sitä paitsi Turussa ostamani linssit tulivat suoraan Zeissilta Saksasta... :D

Sen sijaan piilarit tuntuu olevan täällä kalliimmat kuin Saksassa. Onneks viisaana tyttönä ostin paketin ennen Saksasta poistumista, ja kun en jatkuvasti niitä käytä, oon selvinny tänne asti (=8 kk). :D

Rosa
01-09-06, 12:24
Mulla ei sinänsä ole mitään valittamista saksalaisesta terveydenhoidosta (päinvastoin), mutta silmälääkäristä vähän erikoinen kokemus...

Saksalainen silmälääkäri suositteli minulle leikkausta - piti sitä suorastaan kiireellisen välttämättömänä - tilanteessa, josta suomalainen lääkärini (jolta onneksi tajusin pyytää toisen mielipiteen!) sanoi, että leikkauksella saadaan enemmän haittaa kuin hyötyä ja aiheutetaan x prosentin todennäköisyydellä uusien leikkausten kierre. Suomalainen oli aivan pöyristyksissään saksalaisen lausunnosta, heillä ei kuulemma kukaan lähtisi moiseen. Saksalaisella klinikalla mulle ei mainittu yhtään mitään mistään riskeistä. Eikä tässä voi oikein olla kyse edes eri menetelmistä tms, etteikö noita riskejä muka saksalaisten leikatessa olisi, kyseessä on juttu jonka voi tehdä vain veitsellä, ei siis mikään laserkorjailu.

Nuo ristiriitaiset lausunnot hämmensivät aika lailla etenkin, koska paikka jossa Saksassa kävin oli ihan isompi ja kuulemma varsin arvostettu silmäklinikka, jonne päädyin tuttujen suosittelemana. En kyseenalaista heidän pätevyyttään, mutta ilmeisesti hoitofilosofia on vähän eri. Ja no, ansaintalogiikka myös. Heillehän se olisi ollut hyvä vaan jos olisin päätynyt vakiasiakkaaksi leikkauspöydälle. :evil:

Tästä on nyt kaksi vuotta aikaa, hyvin olen pärjännyt pelkillä laseilla. Päädyin siis noudattamaan suomalaislääkärin ohjetta. Ostin nykyiset lukulasit Saksasta, maksoivat kaikkineen alle 200 euroa. Vähintään saman olisin saanut Suomessa pulittaa pelkistä erikoislinsseistä. Toimitusaika tosin oli melkein neljä viikkoa.

marschum
01-09-06, 13:37
Minullekin suositeltiin leikkausta joka tekisi silmälasit aivan tarpeettomaksi ja jos minulla olisi EUR 3800,00 "ylimääräistä" - kysäisin vain,
että onko kysymys 3800,00 Eurosta silmää kohti ja poistuin vastaanotolta.
Tietenkin jos olisin kolmekymmentä vuotta nuorempi olisin harkinnut sellaista operaatiota, ne 3800.00 euroahan olisi ajan mittaan säästänyt silmälaisessa, mutta ei tällä iällä enää kannata.....

bhajee
01-09-06, 14:40
Kyllähän niitä leikkauksia mainostetaan/tyrkytetään Suomessakin. (En tosin tiedä, oliko viimeisestä edellisessä viestissä kyse tästä korjausleikkauksesta).

Ja vaikka sen nuorena teettäisi, niin vanhempana tarvitsee kuitenkin yleensä lukulasit - moniteholeikkausta ei tietääkseni vieä ole kehitetty :D

Joillekin tutuille on tehty (itse en teettäisi) - tyytyväisin on hlö, jolla oli jotain -10 luokkaa pullonpohjalasit, eikä voinut käyttää piilareita.

riikka
01-09-06, 15:15
olen jostain kuullut että leikkaus pitää uusia aina silloin tälläin.. eli kulu (&särky)säästöä verrattuna voimalinssikäyttäjiin ei kerry. Onkohan toripuhetta?

Vai johtuuko väittämä yksinkertaisesti siitä, että kaikilla ihmisillä ei näkö pysy muuttumattona 30-50v putkeen?

Tosin leikkaukseen pitäisi budjetoida se parin viikon sairasloma myös, ilmeisesti pitäisi käyttää lomapäiviä kun kyse täysin kosmeettisesta operaatiosta (paitsi ehkä supervahvuuksilla)

Rosa
01-09-06, 15:38
Kyllähän niitä leikkauksia mainostetaan/tyrkytetään Suomessakin. (En tosin tiedä, oliko viimeisestä edellisessä viestissä kyse tästä korjausleikkauksesta).

Ei, vaan ihan sellaisesta "välttämättömästä" hoitotoimenpiteestä.

Suomessa mulla oli toista silmää aiemmin jo kaksi kertaa leikattu ja silloinkin kaksi kertaa nimenomaan siksi, että ensimmäinen ei tuonut haluttua tulosta. Toinen toi, ja yllätys oli suuri kun luulin tuolloin pari vuotta sitten meneväni vain uusia laseja hakemaan ja lääkäri halusikin välittömästi leikellä lisää, kolmatta kertaa siis. Riskit kasvavat joka leikkauksen myötä, mutta niistä ei täällä hiiskuttu potilaalle sanaakaan ja leikkaus esitettiin ainoana hoitomahdollisuutena. Suomessa jo 2. kerran kannattavuutta mietittiin aikanaan pitkään ja sen muistaminen minut saikin sitten käymään vielä toisen lääkärin juttusilla...

riikka
01-09-06, 15:58
Rosa, kuinka pitkä oli toipumisaika leikkauksen jälkeen? (koska pystyit lukemaan taas normaalisti?)

Rosa
01-09-06, 16:32
Rosa, kuinka pitkä oli toipumisaika leikkauksen jälkeen? (koska pystyit lukemaan taas normaalisti?)
Kaksi päivää särki kovasti, sitten se vähitellen lieveni. Neljä-viisi päivää piti pitää sidettä leikatun silmän suojana. Lukemaan pystyin muistaakseni melko pian, siis näön puolesta, mutta särky (ja peittävä side :?) oli enemmänkin ongelma. En enää muista ihan tarkalleen, nuo leikkaukset olivat 1999 ja 2000!

Valoarkuutta oli ihan viikkokaupalla, normaali päivänvalo ei haitannut, mutta valopisteet ja liikkuvat valot näkökentässä pistivät niin ikävästi, että ei olisi pimeässä voinut esim. autoa ajaa. Mulle annettiin sairaalasta myös sellainen merirosvo-silmälappu ja sitä pidin alussa auton kyydissä istuessa vaikken itse ajanutkaan - kun ei niiltä välkkyviltä katuvaloilta ja vastaantulijoilta oikein muuten voinut välttyä:).

Mutta nämä mitä mulle tehtiin eivät siis olleet noita tavallisimpia korjausleikkauksia, vaan silmälihaksia kiristettiin sivusuunnassa ihan veitsellä vedellen... Laserilla tehtävistä toimenpiteistä kai toipuu nopeammin, tai niin olen ymmärtänyt.

marschum
01-09-06, 17:16

Tämä lääkäri, joka minulle tätä leikkausta suositteli, sanoi uusimpien menetelmien olevan niin hyviä, että esim. minulle leikkaus olisi täysin mahdollinen ja täydellisesti korjaava vaikka olen
1. likinäköinen,
2. sarveiskalvossa on se "verkümmung" mikä lie Suomeksi ja
3 tämä iän myötä tuleva kaukonäköisyyskin alkaa jo painaa,
4. lisäksi on hieman kohonnut paine silmissä, joka kylläkään ei ole mitään hälyyttävää ja taitaa vain tämänhetkisesti johtua lääkkeistä joita joudun syömään.
Hän sanoi, että kun perjantaina iltapäivällä leikataan, voin lauantaina aamupäivällä ajaa autoa ilman silmälaseja!
Ei siis mitään sairaslomia tai toipumisia.
Lukemiseen ehkä voisin sitten joskus tarvita lukulaseja, mutta koska luen nytkin ilman niin sekään ei ole sitten niin varmaa, tarvitsisinkohan niitä ollenkaan. Tämä lääkäri on kyllä aivan alan huippuja jä hänellä on oma klinikkansa täällä Hampurissa -siksi kai hän sitä minulle niin suosittelikin.
Se hinta 3800,00 Euroa oli kyllä molemmille silmille, jotka myös molemmat samana päivänä leikattaisiin.
Menetelmän nimi on Lasik, ja jos kiinnostaa niin lisätietoa saa:
www.lasik-hbc.de
Suoraan sanoen, kuulosti aivan liian hyvältä ollakseen totta ja kuten jo kirjoitin, jos olisin nuorempi.......

Kylie
03-09-06, 15:34
Minä olen sitä mieltä, että Saksassa silmälasit tulevat selvästi edullisemmiksi kuin Suomessa. Suunnilleen koko suku ja muu silmälaseja käyttävä lähipiiri uusi lasinsa aina Saksassa meillä käydessään. Joskus olin tulkkaamassa optikon tekemässä näöntarkastuksessa.

En tainnut koskaan käydä varsinaisella silmälääkärillä, vaan tarkastutin aina vahvuudet optikolla (kerran-pari vuodessa). Yleensä ostin rillit ja myös piilarit Fielmannilta. Kerran pari erehdyin jonnekin muualle ja silloin hinta oli kyllä aika kallis. Kaiken huippu oli, kun olin rikkonut vahvuudella olevat aurinkolasit marjareissulla ja kysäisin huvikseni, saisiko niihin uusia pokia kun linssit olivat vielä ehjät. No, valitsimme edulliset pokat (maksoivat muistaakseni 20 egeä) ja siinäpä ne kustannukset sitten olivatkin. Mitään ei veloitettu hiomisesta ja muusta työstä.

Äitini osti kerran jotkut sellaiset merkkikehykset joita ei ilmeisesti Suomessa juuri myydä ja linssit hänellä muutenkin ovat aika erikoiset. Paikallisella optikolla Suomessa oli anteeksipyydellen kysytty silmälasien hankintapaikkaa ja hintaa. Optikko oli meinannut selälleen lentää, kun äitini oli sanonut niiden maksaneen reilut 200 euroa. Suomessa ne maksaisivat liki 1000 euroa!

Nyt olen löytänyt Suomestakin hyvän optikon, mutta totuus on, että rillit hankin kyllä seuraavalla Saksan matkalla.

Elena
24-01-08, 17:03
Hei, tuntuu että on näkö alkanut huonontua (muukin kuin ulkonäkö). Mitä luulette onnistuuko näöntarkastus täällä Saksassa, jos kielitaito on luokkaa Grundstufe? Katsotaanko täälläkin eri kokoisia kirjaimia vai onko näöntarkastus jo edistynyt kouluajoista..

JoH
24-01-08, 18:18
No jaa, mulla oli ainakin viime kerralla silmälääkärille semmonen taulu, missä oli rinkuloita, joissa oli jossain kohtaa aukko. Vastausten piti olla siis "oben/unten", "rechts/links", "oben links/unten rechts", etc. Hätätilassa olisi siis voinut jopa "viittomalla" antaa vastaukset.

OT: Autokouluaikana sain tietää, että jopa ajokortin teorian voi tehdä, vaikka ei osaa saksaa. Suurimmille kieliryhmille oli tietenkin käännetyt paperit, mutta jopa lukutaidottomille oli lomakkeet harjoituksia ja tenttiä varten. Tosin tästäkin alkaa olla nyt jo lähemmäs 20 vuotta...

Elena
24-01-08, 18:56
JoH, kiitos vastauksestasi! Ehkäpä sitten uskallaudun käymään optikolla. Ylös, alas, vasemmalle jne. löytyy sanavarastosta!:grin:

marschum
25-01-08, 13:49
JoH, kiitos vastauksestasi! Ehkäpä sitten uskallaudun käymään optikolla.

Jos kysymys on ensimmäisistä silmälaseista, suosittelisin silmälääkärillä käyntiä,
lähete omalta kotilääkäriltä riittää ilmaiseen tarkastukseen, mutta esim. silmänpaineen mittaus pitää maksaa itse noin 30,00 EUR.