View Full Version : Puolaan viikonlopuksi

Ahti
30-11-04, 02:28
Pitkään olen monien suosituksien takia halunnut käydä Puolassa viikonloppua viettämässä. Koskaan en ole sinne kuitenkaan "ehtinyt". Minne Puolassa kannattaisi mennä? Mielessä on käynyt ainakin Krakova, niin monien suosituksien takia - kuulema kaunis kaupunki, hyviä oluita, halvat hinnat, mukavia ihmisiä!?

Onko omakohtaisia kokemuksia tai suosituksia?

marsu
30-11-04, 10:03
Varmaan nuo isommat kaupungit on kiinnostavia, itsekään en ole niihin vielä ehtinyt. Tutustunut olen vain rajakaupunki Stettiniin (puolaksi Sczeczin tai jotain sinnepäin, hirveesti konsonantteja joka tapauksessa :lol: ) joka ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta meiltäpäin lähellä jos shoppailemaan haluaa. Lisäksi olen käväissyt Itämeren rannalla ihan pikkukylissä, ihan mielenkiintoisia, vaikka Saksan puolen kaupungit ovatkin kyllä paljon siistimpiä. Ja nyt ei ehkä ole paras mahdollinen aika Itämeren rannalla vierailuun. :?:

Jos olet menossa autolla, niin sitä kannattaa pitää silmällä, ainakin jos omistaa mersun tai bemarin, vaikka onhan sieltä monet sillä omalla autollaan tulleet takaisinkin. :wink:

outi
30-11-04, 15:16
Krakovaa voin kyllä suositella, paljon kateltavaa, hintataso ok, ja ihmiset on ystävällisiä! "Finlandia, super!"
Kivoja pubeja!

Varsova taas oli ihan kun mikä tahansa suurkaupunki, likanen, levoton, eikä mitään ihmeempää uutta - ja palvelu paljon huonompaa kun Krakovassa/Vrotslavissa.

Tuukka
30-11-04, 21:34
Vai että Puolaan.......... Joo. Mun lompakko onkin jo siellä. Sosialisoitiin viime (-isellä) käynnillä Varsovassa.

Ava
04-12-04, 19:26
Noi Puolassa tehdä muutakin kuin menettää lompakkonsa.

Swinemündessä (jonka puolalaista nimeä en tässä nyt edes yritä kirjoittaa) on pieni kaupunki Usedomin saarella Saksan rajalla. Siellä on huikea Mustamäen tori -tyyppinen viritelmä, mutta muuten ihan nättejä lähiseutuja.

Poznan on mukava suurkaupunki. Samoin Wrozclaw. Puolalaiset ovat tosi ystävällisiä ulkomaalaisille, etenkin, jos selvittää olevansa Suomesta, vaikka auto olisikin Saksan rekisterikilvillä varustettu...

Junallakin on ihan ok matkustaa. Ainakin pikajunilla. Junissa, joilla olen kulkenut, ei koskaan ole ollut kuulutuksia, joten olen aina omatoimisesti joutunut päättelemään, milloin olisi aika nousta kyydistä. Junien vessoissa ei kuitenkaan kannata käydä vapaaehtoisesti!

Puolassa on halpaa ja ruoka on hyvää.

snumi
23-09-05, 03:15
Krakova on varmaan se hienoin paikka, mutta myös Katowice on kiva, samoin Poznan. Varsova on sellainen leveiden puistokatujen ja tunteettomien betonirakennusten sosialistikaupunki.

Puolalaiset ovat ystävällisempiä kuin saksalaiset ja Puolassa on edullista. Minusta myös ainakin Zwywiez olut on erittäin hyvää.

kruuse
03-10-05, 23:24
Krakovassa minäkin oon käyny, mut se tapahtu Zakopanen lasketteluloman ohessa. Krakovasta löyty aika moinen kasa kauppoja ja kaljakuppiloita, mut onhan se kallis paikka puolan mittapuussa. Zakopane on ainakin laskettelijalle hyvä mesta: halpaa elää ja rellestää (suominäkökulmasta), sekä pääsee Tatra-vuorille laskemaa. Slovakia tosin käsitykseni mukaan on vielä halvempi paikka kuin tuo puola, ainakin kaljan, ruoan & rinnelippujen hinnoissa mitattuna.

EDIT: Niin ja se Zywiec saattaapi olla ehkä parasta kaljaa mitä oon koskaan juonu.

snumi
04-10-05, 00:59
Minustakin se on parasta kaljaa jota olen koskaan juonut. Vertailun vuoksi olen maistanut varmaan kaikkia suomalaisia, saksalaisia ja muita maistamisen arvoisia, myös tsekkiläisiä mutta tämä "Tsiviek" on todella hyvää olutta.

kruuse
04-10-05, 14:12
snumi puhuu asiaa. Zyviec hakkaa makuvertailussa myös nämä Münchenin paikalliset kaljat! Pakko se on kai ittekkin lähtee puolassa käymään jossain vaiheessa, vaikkapa kaljan takia =)

JJ
04-10-05, 23:25
Olen vieraillut Puolassa säännöllisesti 1970-luvulta lähtien. 1970- ja 1980-luvulla maa oli todella ankea ja sosialismi vielä voimissaan. Toisaalta kaikki oli naurettavan halpaa ja länsivaluutalla sai sellaista palvelua, josta esim. Suomessa saattoi vain uneksia. 1990-luvun ja rautaesiripun repeytymisen myötä Puola ajautui vuosia kestäneeseen sekavaan tilaan, johon liittyi mm. käsittämättömät mittasuhteet saanut varastelu.

2000-luvulle tultaessa tilanne on parantunut ja kesällä suorittamastani Puolan-matkasta jäi todella hyvä fiilis. Puola on todellakin mielenkiintoinen matkakohde, eikä pelkästään Żywiec-oluen takia. Kaikesta huolimatta on hyvä pitää silmänsä auki, ettei esim. lompakko jää Puolaan, kuten Tuukalle kävi. :-s

http://i9.photobucket.com/albums/a100/Nimruzir/home_logo.gif (http://www.poland-tourism.pl/)