View Full Version : Tuliaisherkkuja saksasta suomeen
Vien joka joulu ruokaherkkuja mukanani kotosuomeen. Juustoja, suklaata, makeaa sinappia, vakuumipakattuja weisswursteja... Eli perinteistä saksalaista tai muutoin hyvää mikä ei suomessa välttämättä hymyile jokaisen K-kaupan hyllyllä.
Ei viitsis aina viedä samoja juttuja, eli antakaapas vinkkejä. Oiskohan täällä esimerkiksi jotkut erikoismausteet halvempia kuin suomessa tai paremmin saatavilla? Ainakin marsipaani oli ennen vanhaan huomattavasti halvempaa saksassa ja kannoin sitä aina himoleipuri-äidilleni kiloittain mukana.
Mitä mun äiti aina halajaa, on vähän tulisempi salami, mikä on muutenkin helppo kuljettaa, kun se säilyykin hyvin matkan ajan. Ja kahvia on tultu vietyä, esim. Melange - mutta se ei sitten oikein maistunu :shock:
Tuon kahvin kanssa saa varoa..Ja usein olen myös jouluteetä vieny, ei mitään teepusseja, vaan irtoteetä.
Ja tietty alkoholia, tosin kun suomessa on väkevät halventunu, niin enemmän esim Bailey'siä tai Aspachia jne..Glühweinia oon kans joku joulu ottanu pullon mukaan.
Ja mikä kans on kiva, on ne jauhopaketit, mistä saa tehtyä suklaa tms. vanukasta. Sellasia en muistaakseni Suomessa oo nähny, vaikka voihan niitä jo nyt olla..
Nyt taas pakkasin paketin täyteen suklaata ja keksejä jne. jonka lähetän sitten kotiin..Ne on kyllä täällä sen verran halvempia..
Jouluksi Lebkuchen. Knöödeleitä ja Spätzlejä olen joskus vienyt ja yhdistänyt sitten siihen, että itse kokkaan jotain.
Myös paikalliset viinit ovat hyvä tuliainen, Alkossa on todella vähän saksalaisia viinejä ja nekin melkein kaikki valkkareita. On ollut kiva viedä jotain Trollingeria tai Lembergeriä tms., joista voi sitten sanoa, että nää onkin meidän naapurikylässä viljeltyä :D . Luomuviinit etenkin ovat herättäneet kiinnostusta ja niillä on saanut esim. migreenipotilaita iloisiksi: jostain syystä luomuviinit sopivat monille, joille muut punaviinit aiheuttavat pahan päänsäryn!
Vien usein myös jotain "älyttömyyksiä", kuten nytkin niitä hassuja (en muista nimeä!) hengityksenraikastuslätkiä, jotka näyttävät ihan muovikalvolta ja sulavat sitten suuhun ja jättävät tosi voimakkaan maun.
Tuo salami on hyvä idis, ja knödeleitä vois kans viedä. Pikku Underbergit on kanssa saaneet sukulaistätien joukossa erinomaisen vastaanoton :)
Tuli vielä mieleen M&M:t, niistä on kovasti tykätty :-D.
Mun sukupiiri ei ole erikoisemmin tykännyt Lebkucheneista. Itse rakastan vaaleita Elisenlebkuchen, Zimtsterne, Vanillekipferln ja Dominosteine.
Tein muuten viime viikonlopuksi tosi helpon kakun saksalaiselta keitto/leivontafoorumilta, joka maistuu ihan kuin semmoset täytetyt Lebkuchenherzen. Siihen ei tarvita edes munia eikä rasvaa!
Nää salaattikastikejauhopussukat. En tiedä oletteko itsekään noita vielä bonganneet, mutta ne on kylli äärimäisen käteviä. Sellaisia keltaisia lättänöitä. Sellaisn kun sekoittaa 3RL rapsia, 3RL oliivia ja 2RL (filtteröityä) vettä, niin saa aivan käsittämättömän hyvän pohjan jo juures-vihannes-vihreälle-salaatille.
Enää tarvitsee mukaan valkosipulin kynnen, ruohosipulia ja jotain puutarhayrttisekoitusta "heittämyksellisen". Kahdelle sopiva kastikemäärä.
Noita ei ole suomessa näkynyt. Ja mikä tuossa on parasta, ei tarvitse pelleillä etikan kanssa.
Ja joskus heitä yhden TL appelsiinimehua sekaan. Nam kops.
abe
Olen ehkä "Banause" mutta käytän hyvää oliiviöljyä, viinietikkaa (koskus sitruunaa), suolaa, pippuria. Nuo pussit olen kiertänyt kaukaa.
Bhajeen kanssa samoilla linjoilla, eli salaatinkastikkeet teen aina itse. Maistuu paremmalta. Tosin täytyy myöntää, että noista pussukoista saa parempia salaatinkastikkeita kuin ne valmispulloissa on.
Rosakohan mainitsi noista hengityksenraikastuslätkistä. Niitäkin on Suomesta saanut jo jonkin aikaa. Musta ne on tosi pahoja, pitäydyn xylitol-jenkissä...
Mitä mä vien aina Suomeen, ja mikä on saanut loistavan vastaanoton, on erilaiset irtoteet. Saksassa niitä saa paljon useampia laatuja kuin Suomessa, ja teetä juovat kaverit tekeekin mulle aina tilauksia kun tietävät, että olen tulossa.
Olen parina viime vuonna leiponut stollenin itse ja vienyt mukana Suomeen. Hyvin on tehnyt kauppansa.
Olen ehkä "Banause" mutta käytän hyvää oliiviöljyä, viinietikkaa (koskus sitruunaa), suolaa, pippuria. Nuo pussit olen kiertänyt kaukaa.
Heh, toinen Banause - meilläkin on 98%-sesti aina gute alte Olivenöl-Balsamico-Salz-Pfeffer-Soße :-)
Nescafe Frappé:tä vein toissakesänä, hyvin meni kaupaksi.
Parmesania (abgepackt), Suomessa on tullut vastaan vain niitä kammottavia "jauhoja" purkissa, jotka ei Parmesanista ole kuulleetkaan.
Nescafe Frappé:tä vein toissakesänä, hyvin meni kaupaksi.
Parmesania (abgepackt), Suomessa on tullut vastaan vain niitä kammottavia "jauhoja" purkissa, jotka ei Parmesanista ole kuulleetkaan.
Ei pidä paikkaansa! Minä olen Italiasta palattuani (vuosi oli 97) ostanut aina parmesaanini palana Suomesta. Ok, pienimmiltä paikkakunnilta ei ehkä saa, mutta isommista marketeista kyllä. Ja jos parmigiano reggianoa ei löydy, niin grana padanoa ainakin.
Vien joka joulu ruokaherkkuja mukanani kotosuomeen. Juustoja, suklaata, makeaa sinappia, vakuumipakattuja weisswursteja... Eli perinteistä saksalaista tai muutoin hyvää mikä ei suomessa välttämättä hymyile jokaisen K-kaupan hyllyllä.
Ei viitsis aina viedä samoja juttuja, eli antakaapas vinkkejä. Oiskohan täällä esimerkiksi jotkut erikoismausteet halvempia kuin suomessa tai paremmin saatavilla? Ainakin marsipaani oli ennen vanhaan huomattavasti halvempaa saksassa ja kannoin sitä aina himoleipuri-äidilleni kiloittain mukana.
Löytyisikö tuoreita vinkkejä "mitä viedä Suomeen tuliaiksi"?
Schwartzwaldinkinkkua lihansyöjille, marsipaania, rieslingiä. Ja tietenkin CD karseimpia schlagereita.
Minun äitini on jo useita vuosia tilannut täältä kirsikkamarmeladia itselleen ja puolelle sukua. En ollut uskoa, että sitä ei mukamas sieltä kaupoista saa, mutta kyllä oma kauppakierrokseni tämän vahvisti.
Tosin nyt tämä vuonna oli äiti pongannut kirsikkamarmeladia Lidlistä, joten ei taida enää tilauksia tulla.
reininvarrella 30-08-08, 16:12 Spiessbraten, jos se on lihakauppiaan itse paistama, on hyva joulukinkun korvike. Suomalainen nirso kaveri perheineen popsi tuomani luomu-varraspaistin alta aikayksikon. Lentoa edellisena paivana paistettu ja valilla toki visusti jaakaapissa.
Samainen kaveri ilahtui myos salamista/meetwurstista Eifelin tapaan kovasti.
Savustettu taimen eli Forelle on sekin mielestani mainio tuominen kun sopii suomalaiseen makuun ja sailyy riittavan kauan.
Ja tietysti mainiot kinkut ja makkarat, kauppiaan tekemaa maksamakkaraa olen vienyt toisille mantereille asti ja samalla meni palanen Rohschinkenia eli kypsyttamatonta kinkkua ja muutama keitetty makkara.
Lihakauppias piti niita ennen lentoa sopivasti pakkasessa ja laittoi vakuumiin jotta saatiin perille turvallisesti.
Nuo kirsikkaa sisältävät tuomiset ovat hyviä jos tietää, että saaja sellaisista pitää. Suomesta saa harvemmin mitään tuotteista, missä olisi makuvaihtoehtona kirsikka. Ei ilmeisesti ole niin paljon suomalaiseen makuun. Nythän Lidlin aikakaudella sieltä tosin saa jo kaikenlaista.
|