View Full Version : Kermaviili

Donja
01-12-04, 23:56
Mitä tuotetta käytätte kun tarvitsette Saksassa kermaviiliä? Tarkoitan tätä, mistä saa mm. tehtyä ihanaa dippikastiketta. Saure Sahne olen löytänyt kaupoista mutta se ei ihan taida samaa olla, vai?

Favolina
02-12-04, 08:55
Mä olen alkanut korvata kermaviilin dippikastikkeissa ranskankerman ja rasvattoman maustamattoman jogurtin seoksella. Sopivan suhteen saa parhaiten selville kokeilemalla.

mammu
02-12-04, 08:59
Jos vielä haluaa hiukan rasvattomampaa, niin kannattaa ottaa Schmand:ia, se on Creme Fraiche:in tyylistä, mutta pari prosenttia rasvattomampaa kuin ranskankerma.

outi
02-12-04, 09:24
Mä oon ostanu Dickmilchiä kermaviilinä, eiks se oo just sitä?

Ainakin sitä saa Tengelmanneilta & Minimaleista...

abe
02-12-04, 10:37
Öhtuota, schmandissa on kyllä joku hassu maku, se maistuu mun mielestä pahalle... :)

abe

outi
02-12-04, 11:27
Eiks Schmandi oo niinkus smetanaa?

bhajee
02-12-04, 16:05
Schmand, smetana, créme fraiche... hapatettua kermaahan ne on kaikki, erimakuisia kylläkin. Smetana on rasvaisinta niistä... mutta kestää paremmin kuumentamista, nuo muut tahtoo juoksettua.

Satu Johanna
03-12-04, 13:03

Dickmilch on kyllä tavallista viiliä.

Ahti
03-12-04, 13:12

Dickmilch on kyllä tavallista viiliä.

Heheheheheh, jopas on viilille nimi keksitty! :-D :lol:

Villiruusu
04-12-04, 23:01
Mä ainakin käytän Saure Sahnea dippeihin ja esim. kalan kastikkeeksi.
Siinä on enemmän rasvaa kuin suomalaisessa, varsinkin kun Suomessa nykyään saa kermaviilistäkin kevytversioita... Mutta Saure Sahnessa on vähemmän rasvaa kuin Creme Fraichessa ja Schmandissa.
Mutta ruoanlaitossa (=kuumennus) Saure Sahne todellakin juoksettuu helposti, joten siihen ovat nuo toiset vaihtoehdot parempia... Leivonnaisissa (ns. rahkapiirakat) olen käyttänyt Saure Sahnea (tai sitä ja Quark=maitorahkaa yhdessä)

Täysin toisiaan vastaavia eivät kai ole mitkään, tai pitäisi mennä ainesosien ja valmistustapojen alkulähteille "ainoan oikean" vastauksen selvittämiseksi... :wink:

Rosa
11-12-04, 13:12
Sain kaverilta hyvän vinkin! Maustamaton soijajogurtti sopii kuulemma hyvin dippikastikkeen pohjaksi. Mausteet vaan sekaan ja herkuttelemaan. Eikä tule laktoosivaivojakaan.

äitileppis
04-06-08, 16:04
Kukaan ei ole vielä saanut selvitettyä, voiko kermaviilin tehdä itse paikallisista aineista ja helposti...? Yritin netistä kaivaa, mutta kärsivällisyys ei etsimiseen riitä. Jos soittaisi Valiolle ;-), antaisivatkohan reseptin...

Kaipaan ihan älyttömästi kermaviiliä erääseen mustikka/ marjapiirakkaan, se tulee päälle, joten juoksettuva ei kyllä kuulosta hyvältä (vihjaan ketjun aikaisempiin vihjeisiin).

jari
04-06-08, 16:56
Kukaan ei ole vielä saanut selvitettyä, voiko kermaviilin tehdä itse paikallisista aineista ja helposti...?
Jos jaksat kokeilla, niin tässä jotain tietoa:
Hapatetut kermavalmisteet
Hapatettuja kermavalmisteita ovat kermaviili, smetana ja ranskankerma. Ne hapatetaan kermahapatteella. Kermaviili valmistetaan hapattamalla 12 % rasvaa sisältävää pastöroitua ja homogenoitua kermaa. Smetana valmistetaan hapattamalla 34 tai 42 % rasvaa sisältävää kermaa. Ranskankerma eli creme fraiche valmistetaan hapattamalla rasvatonta maitoa ja kermaa.
(lähde: finfood, oppimateriaali (http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/0/DD148E35BA19A801C225650600368E60?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Ylli&cat2=Jalostus&cat3=Elintarvikkeiden%20valmistus&cat4=Maitotuotteet&cat5=Hapanmaitotuotteiden%20valmistus))

Eli jos noissa kaikissa on sama bakteerikanta (kermahapate), niin otat 12% kermaa ja laitat siihen nokareen esim. ranskankermaa ja annat hapantua. Bakteerit lisääntyvät ja hapattavat kerman kermaviiliksi. Teoriassa... ;) Piimässä, jogurteissa ja viilissä on sitten muita bakteerikantoja. Eikä mitään "hajua", kauan pitää antaa hapantua, mutta kokeilemallahan selviää... jotain.

äitileppis
04-06-08, 22:26
Kiitos Jari. Olisi pitänyt tietysti tajuta jo sanoista KERMA ja VIILI... Yritän aina päästä helpolla ja teettää muilla mahdollisimman paljon ;-). Viilin tekohan on helppoa, jogurtti ei ole yhtä iisi, mitenköhän tuo reagoi? Enpä ole muuten koskaan maistanut kermaviiliä pelkästään, mistäs tiedän onko maku oikea :D. En nimittäin syö mitään hapanmaitotuotteita "raakana", leivonnaisissa ja ruoissa maistuu kyllä.

Voin kokeilla tässä joku päivä tehdä tuolla ohjeella (kun nyt seuraavaksi menen kauppaan)... onko jossain kermassa 12 prossaa... itse käytän kyllä kevytkermoja, mutta eikö niissä ole 9%??? Tai kai niitä on erilaisia, eipä tule paljoa tuijoteltua lukuja, kun johonkin vain tottuu.

Pelottelivat muuten tänään, että maitotuotteita ei kohta saa, kun lakkoilevat...

nannyogg
04-06-08, 22:35
Otat sen normikermapurkin jossa lukee 15% rasvaa, lirautat joukkoon hiukan maitoa niin se laimenee 12-prosenttiseksi? Ei kai se niin nökönuukaa ole...

Tuolla aiemmin on mainittu Dickmilch. Minusta se ei todellakaan ole viiliä. Viili on venyvämpää ja maistuukin hiukan erilaiselta. Dickmilciä esikoinen syö litran viikossa...

Äitileppis: marjapiirakkaan voisit kokeilla 20-prosenttista rahkaa. Se on miedosti hapanta eikä herotu paistoksessa. Eihän se tietenkään täysin samalta maistu kuin kermaviili ;) mutta vois toimia.

äitileppis
04-06-08, 22:55
Tai sitten otan 32% kermaa ja laimennan sitä 12% kermalla ja... :D

Rahka ei ole kyllä samaa ollenkaan, totta. Mutta kyllä rahkapiirakkakin on hyvää.

Tänään tein pikapiirakkaa, kun oli vieras tulossa. Pohjaan se sokeri, muna, sulavoi, leivinjauhe, jauho ja maito. Ikean puolukka- ja mustikkahilloa heittelin vuokaan taikinan päälle lusikalla huiskis sinne ja tänne, piiraan päälle voi- sokeri- jauhoseos.

Nautittiin hunajakerman kanssa (siis kerma maustettu hunajalla).

(Taisi taas mennä ohi aiheen, mutta tuli nyt vaan tuosta piirakasta mieleen.)

äitileppis
05-06-08, 08:46
...ja laimennus piti tietysti tapahtua 9 prossasella... no, vitsihän se oli olevinaan, joten haitanneeko tuo.

katkarapu
05-06-08, 18:32
hei äitileppis,
minä olen kyllä käyttänyt juuri "saure sahnea" ihan kuin kermaviiliä - monet mustikkapiirakat on tehty ihan niinkun suomessakin ja aina on ollut hyvää... (suosikkipiirakka on just se johon tulee mustikoiden päälle kermaviili-muna-sokeri-vaniljasokeri-seos). namnam..

Ahti
05-06-08, 18:41
(suosikkipiirakka on just se johon tulee mustikoiden päälle kermaviili-muna-sokeri-vaniljasokeri-seos). namnam..

Saisko reseptin, kiitos?

Slurps! :eating:

Ahti

äitileppis
05-06-08, 18:46
hei äitileppis,
minä olen kyllä käyttänyt juuri "saure sahnea" ihan kuin kermaviiliä - monet mustikkapiirakat on tehty ihan niinkun suomessakin ja aina on ollut hyvää... (suosikkipiirakka on just se johon tulee mustikoiden päälle kermaviili-muna-sokeri-vaniljasokeri-seos). namnam..

No just toi. Ihan parasta!!! Kokeilen tuolla sahnella itsekin, ennenkuin alan pitämään omaa kemiantuntiani.

Muuten, mustikan tilalle voi laittaa vadelmia tai laittaa puolukoita, vadelmia, mustikoita...

maryellen
07-06-08, 00:22
Mä olen aina käyttänyt saure sahnea kermaviilin sijasta ja aina on maistunut.
Tiedättekö löyytkö täältä mitään vastaavaa Estrellan ja Taffelin "dippijauheille"? En ole vielä niihin törmännyt ja saksalaiset ystävänikin ovat ihmeteelleet niitä, kun olen Suomesta mukanani tuonut. Melkein samalle nekin on maistunut Saure Sahneen sekoitettuna kuin suomalaiseen kermaviiliin :)

Frau Suominen
07-06-08, 22:22
hei äitileppis,

Hei ,me halutaan myös Katkaravun suosikkipiirakan ohjeen !!!!!

katkarapu
10-06-08, 09:34
Marjapiirakka kermaviilitäytteellä

pohjaksi ihan tavan murotaikina, en nyt muista määriä ihan tarkkaan mutta suunnilleen näin:

n. 125 g margariinia (Rama on hyväksi havaittu)
n. 3/4 dl sokeria
--> "vaahdota" sokeri ja margariini
1 muna
--> sekota tasaseksi sokeri-margariini vaahtoon
n. 2-3 dl vehnäjauhoja
n. 1tl leivinjauhoa
n. 1tl vaniljasokeria
--> sekota ensin keskenään ja sitten taikinaan vähän kerrallaan
lisäksi voi lisätä tilkan (n. 1/2 dl) kermaa, varsinkin jos tuntuu että jauhojen sekottaminen taikinaan käy vaikeeksi

--> levitä taikina vuokaan, päälle marjat (kaikki marjat käy)

täyte:
1 purkki kermaviiliä
1 muna
n. 1/2 dl sokeria
n. 1-2 tl vaniljasokeria
--> sekota keskenään, tarkista että maistuu hyvältä - ei liian makealta mutta sopivasti =)
--> kaada marjojen päälle

Sitten vaan uuniin, 200 astetta n. 30 minuuttia.

Hyvin yksinkertainen siis =)
Olen myös käyttänyt samaa omenapiirakan tekoon, mutta sillon kannattaa omenoiden päälle vielä ripotella vähän sokeria ja kanelia ennen täytettä.

Toivottavasti maistuu!

äitileppis
10-06-08, 09:56
Minun ohjeessani täytteeseen tulee kermaviilin ja sokerin kanssa keltuaisia ja useampi. En löydä reseptivihkoani (toisen muuton jäljiltä jossain laatikoissa varastossa), mutta muistaakseni ohjeeseen tuli jopa kolme keltuaista... mutta oliko minulla sitten isompi ohje, esim. kaksi purkkia kermaviiliä ja kaksinkertainen taikina, en muista.

Olen tätä piirakkaa tehnyt viimeksi Suomessa.

katkarapu
11-06-08, 09:20
joo, minun ohje on tosiaan vaan yhdelle piirakalle..

en tiiä miten se sitten eroaisi pelkillä keltuaisilla? kai sen munan tehtävä on vaan sitoa se täyte jollain tavalla. voisko olla että eripuolilla suomea tätäkin piirakkaa tehdään eri tavalla? minun versio on kai sitten se savolainen... =)

äitileppis
11-06-08, 09:45
joo, minun ohje on tosiaan vaan yhdelle piirakalle..

en tiiä miten se sitten eroaisi pelkillä keltuaisilla? kai sen munan tehtävä on vaan sitoa se täyte jollain tavalla. voisko olla että eripuolilla suomea tätäkin piirakkaa tehdään eri tavalla? minun versio on kai sitten se savolainen... =)

Mamman marjapiirakan ohjeella löytyy netistä, vähän kahtelin... missään ei puhuta "vain keltuaisista", mutta eri ohjeissa tulee täytteeseen munaa 1-3. Eli, ei kai se niin tarkkaa ole.

Nyt muuten harmittaa... se reseptivihko on jossain niistä kymmenistä laatikoista, jotka ovat purkamatta varastossa siellä perimmäisessä nurkassa. Siellä oli muitakin ohjeita, joita haluaisin tehdä nyt. Mm. keitinpiirakat.
Tein juuri peltipiirakkaa (lihapiirakka), mutta aidot lihikset (eli ne keitinpiirakat) ovat ihan oma lukunsa ja minun tekee niitä mieli :D!
Olen kerran täällä tehnyt niitä, mutta en muista, oliko taikina vain sämpylätaikina vai jotenkin erilainen... tarttee varmaan etsiä netistä, samoin lohipiiraan ohje... harmittaa vaan, kun ne ohjeet ovat juuri siksi minulla, että ovat erinomaisia :-p