View Full Version : Mitä kaipaat suomesta?

Ahti
31-08-04, 18:10
Noniin, juuri saavuttiin takas saksaan pitkän viikonlopun jälkeen hesasta. Tulipa heti mieleen, mitä ihmiset kaipaavat rakkaasta kotosuomesta, lähinnä tuliaisia ajatellen?

Itse ostin kentältä mukaan:

- salmiakkia
- Sisu pastilleja
- turun sinappia
- HK:n sinistä pari pakettia :D
- kossua \:D/

Mitäs muuta?

mippe
01-09-04, 08:57
Niin - kaikki nuo tavalliset plus sitten maksalaatikko ja perunasalaatti. Joo joo niitä voi tehdä myös itse mutta kaupasta ostettuna maistuu jotenkin tutummalle :D
Tavallisiin tuliaisiin kuuluu aina myös karjalanpiirakat, ruispalat, lohipasteijaa ja Felixin sinappikurkkusalaattia :!:

Suomesta kun pääsee syömästä kaikkea mitä eteen sattuu niin sama juttu jatkuu sitten saksassa uhh.

jessi
01-09-04, 14:53
Fazerin suklaata

Mariia
01-09-04, 15:05
Lihapiirakkaa..mätitahnaa..kunnon perunoita:o)
ja grillin hampurilaisia, jos vaan onnistuis tuoda;o)

Mariia

Ahti
01-09-04, 15:10
Lihapiirakkaa..mätitahnaa..kunnon perunoita:o)
ja grillin hampurilaisia, jos vaan onnistuis tuoda;o)

Mariia

Samoin, samoin. Pakko oli viime viikonloppuna käydä joka ilta snagarilla vetämässä tuplaporilainen tai makkaraperunat kaikilla mausteilla, vaikkei ois ollut nälkäkään... 8-[ :smt005

Markus
01-09-04, 16:50
Lihapiirakat ja Turun sinappi on pakko mainita ja sitten kunnon sauna jossa on riittävästi lämpöä.

Favolina
02-09-04, 10:43
Yleensä Suomesta tullessa matkalaukku on täynnä sedän vaimon tekemiä ruislimppuja ja kentältä ostan vielä paljon Panttereita ja Halvan salmiakkeja mukaan.
Saunaa on myös ikävä, sitten kun joskus on ikioma kämppä, sauna on ehdoton must!

mippe
02-09-04, 15:53
Joo, snagariruuat on aivan karmean ihania suomessa. Joskus on leikitty ajatuksella että suomalainen nakkikioskihan tänne pitää perustaa.. oppis saksalaiset kanssa-asujammekin tuntemaan oikean hyvää grillisafkaa - eikä aina vaan bratwurstia kuivan sämpsän kanssa. :smt019

Entäs se ruokalista?
Makkaraherkku = Wurstleckerli? :?
Lihapiirakka = Fleischpirogg? :roll:
Porilainen = Porgisches? :shock:

Finnmarie
03-09-04, 11:48
Meillä tuodaan Suomesta
ruisleipää
salmiakkia (fazerin supereita minulle panttereita ukkelille)
fazerin sinistä ja dumleja, jotka menevät parempiin suihin ennen kuin minä niihin pääsen käsiksi
Polar-juustoa, jolle käy kuin suklaalle
talkkunoita

ja minä kaipaan hyvää hyla-valikoimaa, verilettuja ja viiliä.

Karjalanpiirakat leivon itse, joten niitä ei tarvitse kaipailla, samoin väännän lettuja, pullaa ja pannaria yleisön toiveesta.

Ahti
03-09-04, 13:52
Joo, snagariruuat on aivan karmean ihania suomessa. Joskus on leikitty ajatuksella että suomalainen nakkikioskihan tänne pitää perustaa.. oppis saksalaiset kanssa-asujammekin tuntemaan oikean hyvää grillisafkaa - eikä aina vaan bratwurstia kuivan sämpsän kanssa.

Sama käynyt mielessä täälläkin. Luulis maistuvan saksalaisille kunnon snaragieväs, kun ruokatottumukset kuitenkin ovat aika samansuuntaiset suomalaisilla ja saksalaisilla.

Tuo saksalaisten, ah niin suosittu, kuiva sämpylä makkaran kera on kyllä outo juttu. Kyllä sen lerssin vielä syö, mutta sämpylä lentää mulla kyllä aina suoraan roskikseen... :smt106 :smt019

Ahti
03-09-04, 13:56
Frankufrtin lentokentän 1 terminaalin A portin pohjakerroksessa on muuten supermarketti, josta saa jotain Fazerin suklaita ja mikä parasta - turkinpippureita. Joutuu aina käymään sieltä hakemassa turkinpippurit, jos tekee salmaria mieli :smt030

abe
03-09-04, 18:43
Mitä tässä on tullut ristiinrastiin saksaa lenneltyä työn puolesta, niin näyttää noita peltisiä turkinpippurirasioita aika monella kentällä nimenomaan siellä "taxfree" myymälässä olevan. Sekä fazerin konvehteja.

abe

Finnmarie
06-09-04, 15:55
Fazerin liköörikonvehteja saa Plussasta,
hapankorppuja ainakin realista ja tegutista (kylläkin vaan Vaasan&Vaasan ei Oululaisen :( ),
Bärenland-karkkikaupoista (olikohan noin...joku Bär juttu se on) saa noitapillejä kilon säkeissä.

Kunnon lihis tai makkaraperunat... kun saiskin!
Voin vahvistaa: ainakin kahdelle saksalaiselle maistui niin snagariruuat kuin aidot lörtsytkin todella hyvin.

Meritseth
06-09-04, 23:35
Rasvatonta piimää...
Kraanavettä joka maistuu hyvälle...
Älkääkä nyt kauheesti naurako, mutta mitä mä joskus kaipaan on ne illat kavereitten kannsa jossain kulmakunnan kapakassa kunnon suomalaisen musiikin myötä...
Omaa kieltä... Telkkariohjelmia / filmejä OMU ... *huokaus*
:)

Itseasiassa montaakin asiaa sitä rupee hiljallen kaipaan ;)

MiikaP
07-09-04, 13:45
Tuoretta kalaa, muikkuja & silakoita eritoten. Tönkkösuolattuja neulamuikkuja paksu kerros sipulirenkaiden kanssa ruisleivän päällä.....

MiikaP
07-09-04, 22:06
Tavallisiin tuliaisiin kuuluu aina myös karjalanpiirakat, ruispalat, lohipasteijaa ja Felixin sinappikurkkusalaattia :!:

Saksasta muuten saapi sinaappikurkkusalaattia ynnä tavallista kurkkusalaattia (Heinzin). Hodareiden ystävälle myös French's aitoamerikkalaista sinappia. Paikka on Walmart. Itse käytän tässä Frankfurtin lähistöllä Dreieichissa olevaa. Sieltä saa myös Vaasan & Vaasan hapankorppuja sekä Finlandia-votkaa hintaan 11 eukkia kolmen vartin puteli.

Terv.
MiikaP

hannu
08-09-04, 16:48
Koskenlaskija-juustoa! :lol:
Ruisleipää! :)

-jt-
10-09-04, 22:14
Mitä, eikö kukaan roudaa Suomesta Kantolan piparkakkuja kuten minä? Ennätys taitaa olla tommoset 3- 4 kiloa. Juu, saahan sieltä Iikkeasta semmosia ruottalaisia paperinohuita ja - makuisia piparkakkuja. Toista ovat Kantolan piparit: ovat niin paksuja ja kovia, että täytyy välillä syödä hohtimien kanssa ettei tarvitse piparia kokonaisena niellä.

mammu
11-09-04, 02:38
Piparit tehdään ihan itse sitten omalla Kantolan reseptillä...
No muistaakos kukaan iki-ihania Cream Crackereitä? Niitä minulla aina matkaan tulee muutama paketti tai sitten Domino-keksejä. Ja tietysti siihen ne tavalliset eli ruisleivät, Polar-juustot, Fazerin sinistä, Turun sinappia(?) ja yleensä tulee vielä otettua itse savustettua ja pakastettua siikaa.
Ja tietyysti Budapest konvehdit jne. jne.
Tätä listaahan vois jatkaa vaikka kuin, mutta jotakin pitää aina sinne Suomeen jättää, jottei kuitenkaan pääse ihan kaikkeen kyllästyyn, kun kerran aina olisi tuomassa mukana.

Tuukka
11-09-04, 23:03
Suomi-riippuvaisuudestani olen onnistunut pudottamaan kaiken muun paitsi seuraavan:

- Kahvi. Paikallinen kahvi maistuu raakaöljyltä. Viikonloppuaamu suomalaisen kahvin kanssa on juhlaa.

- Hammastikut. Eikö näille ummikoille oo koskaan opetettu mikä on cocktailtikku ja mikä on hammastikku??? Ootteko koskaan nähneet oikeaa hammastikkua Saksassa, siis sellasta kolmionmuotoista??

- Valmiiksi revityt leivinpaperit. Kuinka pieni asia voikin pienentää turhautumisen määrää kyökissä!

Lisäksi taitaa vielä olla nuo pakolliset Kossu ja yhden tähden Jallu.

abe
12-09-04, 00:03
Mä olen kuullut, että hammastikkujen tarjoaminen saksalaisissa ravinteleissa lopetettiin muutenkin yleisesti siksi kun kukaan ei palauttanut tikkua takaisin astiaan käytön jälkeen.

Se kolmionmuotoinen juttu on muuten melkein täysin suomalainen keksintö. Markkinoinnin puutetta. Mitäs sitä metsien mies turhia mainostaa jos "tuote on jo itsessään niin hyvä".

abe

Favolina
12-09-04, 18:25
- Valmiiksi revityt leivinpaperit. Kuinka pieni asia voikin pienentää turhautumisen määrää kyökissä!

Hei Tuukka, ainakin täällä pohjoisessa Rossmann myy leivinpaperia, joka on valmiiksi pellin kokoisissa paloissa.

Antonito
13-09-04, 15:52
Yksi asia mitä muuten Saksasta ei takuuvarmasti saa on kalaliemikuutiot. En tosin tarvitse niitä usein, mutta ne pari kertaa vuodessa kun teen jotain kalaruokaa, olisi kätevää, jos niitä olisi saatavilla.

Valmiiksi paloiteltua leivinpaperia saa kyllä melkein kaikkialta.

MiikaP
13-09-04, 16:54
Kalaliemi (kuutioita) ei käsittääkseni täältä tosiaankaan saa, paikalliset käyttänevät kalafondia... Minä löysin kalaliemijauhetta tuolta mainostamastani tukkurista (Edelfisch). Siitä on juttu tuolla ruokafoorumilla....

Mariia
13-09-04, 17:14
Tuli just mieleen, sinitarraa ei taideta täällä tuntea? Joskus on tullu etittyä..

mippe
13-09-04, 18:54
Tuli just mieleen, sinitarraa ei taideta täällä tuntea? Joskus on tullu etittyä..

Joskus kymmenen vuotta sitten tässä duunissa ollessani pengoin jotain toimistotavaralaatikkoa. Löysin pallon sinkkaria joka oli VAALEANPUNAISTA. Kukaan kolleegoistani ei ollut kiinnittänyt huomiota tuohon omituiseen purkannäköiseen ja ihmettelivät vaan kun aloin tällä salaperäisellä purkkapallolla kiinnittelemään lappuja seiniin.. :shock:

Se oli takuulla sinkkaria. Tässä tapauksessa siis tieten punkkaria. 8)

Mutta kaupoissa en ole ikinä törmännyt tuotteeseen.

Mama
14-09-04, 17:47
- Hammastikut. Eikö näille ummikoille oo koskaan opetettu mikä on cocktailtikku ja mikä on hammastikku??? Ootteko koskaan nähneet oikeaa hammastikkua Saksassa, siis sellasta kolmionmuotoista??

Hyviä uutisia, Tuukka: Kuvaamasi kaltaisia hammastikkuja (Jordan) myydään hyvinvarustetuissa tavarataloissa, ainakin olen ostanut niitä Realista.
Schleckeriltä taas saa noita valmiiksi revittyjä leivinpaperirullia!

Tuukka
14-09-04, 18:03
Kiitos kaikille vihjeistä! Kun vielä joku kertoo mistä saa Brazil kahvia voin vihdoinkin katkaista huoltoyhteydet pohjolaan.

Finnmarie
15-09-04, 10:28
Kiitos kaikille vihjeistä! Kun vielä joku kertoo mistä saa Brazil kahvia voin vihdoinkin katkaista huoltoyhteydet pohjolaan.

samaa tietoa kaipaan minäkin... vika Brazil paketti tyhjeni viime viikonloppuna :cry:

Favolina
21-09-04, 09:19
Tuli nyt vielä yks juttu mieleen, mitä on tosi kova ikävä, nimittäin se Suomen vessoista vakiovarusteena löytyvä käsisuihku. Italiassa asuneena olisin iloinen jo bidet-altaasta, mutta sellaisiakaan ei täällä kylppäreistä löydy. Nyt ainoaksi vaihtoehdoksi jää roudata kaupasta kotiin feuchte Toilettenpapier.
Ilmeisesti saksalaiselle tuo intiimihygienia ei ole niin tärkeää... Vai olenkohan minä ainoa ihminen tässä maassa, joka tuota käsisuihkua kaipailee ja siis omituinen itse? :shock:

Finnmarie
21-09-04, 11:09
Ilmeisesti saksalaiselle tuo intiimihygienia ei ole niin tärkeää... Vai olenkohan minä ainoa ihminen tässä maassa, joka tuota käsisuihkua kaipailee ja siis omituinen itse? :shock:

Et ole ainoa!
Minulla on kuitenkin se hyvä puoli, että appiukkona on Klemptnermeister, joka on anoppilaan asentanut bideen ja luvannut meidän seuraavaan asuntoon (jos vaan vuokraisännän luvan saa) asentaa miniälle käsisuihkun...

Caneel
21-09-04, 21:34
@ Favolina: älä käytä Feuchties, proktologin (peppukirurgin) mukaan se rikkoo ihon "etelänavalta". Alkaa karmea kutinakierre. - Vesi paras voitehista...

nimim. sukulaisella kokemusta

Favolina
22-09-04, 10:13
Minulla on kuitenkin se hyvä puoli, että appiukkona on Klemptnermeister, joka on anoppilaan asentanut bideen ja luvannut meidän seuraavaan asuntoon (jos vaan vuokraisännän luvan saa) asentaa miniälle käsisuihkun...

Minun appivanhempani näkivät ekalla Suomen matkallaan käsisuihkun ja kotiin palattuaan tekivät heti kylppäriremontin ja sen yhteydessä sinne ilmestyi käsisuihku :D Mutta anoppilaan on matkaa yli 200 km eikä aina viitsisi pelkästään sen käsisuihkun takia sinne lähteä :wink:
No, muutamme pian Hampuriin ja toivottavasti siellä vuokraisäntä antaa luvan käsisuihkun asentamiseen.

Ja Caneel, kiitos vinkistä! Ajattelinkin, ettei ne Feuchties varmaan mitään kauheen ihoystävällisiä ole. Säästänpähän nekin muutamat sentit :)

Finnmarie
22-09-04, 11:59
No, muutamme pian Hampuriin ja toivottavasti siellä vuokraisäntä antaa luvan käsisuihkun asentamiseen.

Heh, tänään ratkeaa muutammeko mekin Hampuriin... Siellä olis meillä on käsisuihkullinen asunto valmiina... :lol:

Favolina
22-09-04, 12:17
Heh, tänään ratkeaa muutammeko mekin Hampuriin... Siellä olis meillä on käsisuihkullinen asunto valmiina... :lol:

Jos ette jostain syystä muuta, saiskos vinkkejä tollaisista käsisuihkullisista kämpistä? :wink:

Finnmarie
23-09-04, 10:15
Jos ette jostain syystä muuta, saiskos vinkkejä tollaisista käsisuihkullisista kämpistä? :wink:

Valitettavasti se kämppä ei ole "oikeasti" tarjolla vuokralle... vaikka me emme sinne taidakaan lähteä...
:roll:

Ahti
17-11-04, 18:28
Hernekeittoa! Jalostajan hernekeittoa!

Etsin toissailtana ruokaa kaapista, kun en lauantaina ehtinyt kauppaan. Hetken tongittuani löytyi niin iloinen yllätys - purkillinen Jalostajan hernekeittoa!!! Purkki on lymyillyt ainakin vuoden verran kaapissani, ilmeisesti piilossa pahan päivän varalle. Viimeinen käyttöpäiväkin oli vasta joulukuu 2007. No nyt oli paha päivä ja keitin sen välittömästi! Mausteeksi runsaasti mustapippuria ja - tadaaa - syksyllä tuotua Turun (Auran) Sinappia!

Makuelämys oli suorastaan orgastinen - ihan yhtä ihan herkullista kuin armeijassa aikanaan. Nyt tiedän mitä tuon taas ensireissulta suomesta ja piilotan niitä taas eripuolelle kämppää :lol:

Tuukka
17-11-04, 23:53
Mulla on kans tähän threadiin uus tulokas: Fiskarsin kynsisakset.

Irlannin pahuuden ja ilkeyden mädättämät lentokenttävirkailijat totesivat minun olevan huomattava vaara heidän lentoturvallisuudelleen, kun meinasin viedä nuo sakseni jälleen kerran kabiinin puolelle. Noh, sinnehän ne jäi ja nyt olen joutunut käyttämään paikallisia nylkimiä manikyrointiin. Ja sehän ei ole läheskään sama juttu :smt076

Juu, ei Saksanmaalla sentään näin ole, vaikka Mynkkenin lentokentän paranoia välillä tuntuukin uskomattomalta. Nuokin perhanan sakset on sentään jonkun kertaa Lufthansan kyydistä nauttineet.

Noh, jotain sitten Joulupukin konttiin.

jussi
19-11-04, 20:48
Kysymys on ajankohtainen, kun sisko tulee ensi viikolla. Seuraavia on listalla:
- Buranaa / Ibusalia - nämä täällä syövät edelleen asperiiniä tuskaansa
- Mustaamakkaraa, toivotaan että pysyy pehmeänä jos sen jäädyttää - kyselkää jälkeenpäin kuinka kävi
- Lihapiirakoita
- Mannapuuroa & kaurapuuroa lapsille

//Jussi
ps. Minut riisuttiin aseista Frankfurtissa, kun tiputin pienimmän mahdollisen leathermanin taskunpohjalta aivan viattomasti avainnipun yms. taskunpohjatavaran kanssa läpivalaisuun. Sitten täyteltiin papereita ja tämä ase otettiin haltuun. Se tuli paperipussissa Helsinkiin ja sain sen hihnalta. Työkaveri sen sijaan käännettiin ylösalaisin Birminghamissä, kun oli niin rikollisen näköinen. Tohina päättyi virkailijan vahingoniloiseen AHAA-löytöön ja laserpointterin takavarikkoon.

Taina
19-11-04, 22:07
Vakiot Suomesta: Mäntysuopaliuos, silli, siian mäti, rikotut ohrasuurimot, sipsien dippikastikkeet (en ole täältä vielä löytänyt), puurohiutaleet, tummat mannasuurimot, ruokasooda, siirappi, kinkunpaistopussit, Tupla-suklaapatukat (nyt saa niitä palleroitakin), ...

abe
20-11-04, 00:13
Ibuprofeiinia saa täällä kyllä useampaakin sorttia apteekista.

Ja silliä saa kaupoista vaikka minkälaista. Ja hätätapauksessa IKEAsta abban sillejä.. :)

abe

mammu
20-11-04, 00:52
Noita ibu-tableittei saa tosiaan monenmoisia jo Saksasta: Aktren Spezial, Ibu-Ratiopharm yms.
Ja mannapuuron olen tehnyt lapsille ihan tavallisista Weichweizen Gries:stä, samaten kaurapuuron Kölln:nin Haferflocken:eista. Ainoo mitä hiutaleista tuon Suomesta ovat Neljän Viljan puuro sekä Riisihiutaleet, niist saa niin äkkiä riisipuuron/-vellin.
Suurena teenjuojana olen myöskin suosinut Suomesta tuotua mustaviinimarjateetä: joko Liptonia tai Twiningsia. Tääl mustaviinimarjatee on todellakin vain mustaviinimarjaa ja siihen sekoitettuna kirsikanlehtiä, kuivattuja kirsikoita tai jotain sinnepäin, yäk :smt078

Ahti
20-11-04, 14:23
Ja silliä saa kaupoista vaikka minkälaista. Ja hätätapauksessa IKEAsta abban sillejä.. :)

No saako Ahti Silliä mistään, hä? :lol:

samlund
23-11-04, 19:53
Mitä kaipaan Saksasta listaan laitan siis: kyynelkaasusuihkeen ja sähkötainnuttimen. :-D

Rosa
25-11-04, 12:35
Sitä perinteistä Fazerin sinistä otan yleensä aina mukaan tai ostan lentokentältä aina jos sinne sattuu olemaan asiaa. Jotenkin on vain tullut tavaksi, että sinistä pitää olla saatavilla Saksassakin. Ja sitäpaitsi ne konvehdit ovat kivaa kahvipöydän tarjottavaa vieraillekin. Kannan Suomesta myös Arabian ja Iittalan astioita, ovat niin järkyttävän kalliita Saksassa. Mitähän muuta... salmiakkia joskus.

Joku tuolla aiemmin kommentoi sinitarrasta - eivät tosiaan taida tuntea sitä ollenkaan. Meillä oli miehen kanssa kovat keskustelut, kun väitin kivenkovaan ostaneeni sitä Frankfurtista, ja että pakkohan sitä on jostain kaupasta löytää. Toinen vaan väitti, että mitä ihmeen tarraa, eihän siinä ole edes mitään järkeää sellaisella tahnalla pelata. Etsittiin tukusta (Metro) asti, mutta ei sitä löytynyt! Kaverit sitten toivat sitä Suomesta.

Kaikkein eniten oikeastaan kaipaan Saksassa laktoosittomia jogurtteja. Minus-L maistuu aivan kamalalle, enkä tykkää mistään soijamössöistä! Jogurtteja olisi vaan vähän hankala kuljettaa, eli tää on jäänyt toistaiseksi vain haaveen asteelle. Syön niitä Suomessa ollessa sitten siitäkin edestä.

bhajee
25-11-04, 15:18
Joku tuolla aiemmin kommentoi sinitarrasta - eivät tosiaan taida tuntea sitä ollenkaan. Meillä oli miehen kanssa kovat keskustelut, kun väitin kivenkovaan ostaneeni sitä Frankfurtista, ja että pakkohan sitä on jostain kaupasta löytää. Toinen vaan väitti, että mitä ihmeen tarraa, eihän siinä ole edes mitään järkeää sellaisella tahnalla pelata. Etsittiin tukusta (Metro) asti, mutta ei sitä löytynyt! Kaverit sitten toivat sitä Suomesta.

Kyllä sitä täältä saa (en ole tosin kaivannut). Englantilainen tuotehan se on.

Tässä yksi esimerkki: http://tinyurl.com/6efqp

DaPuppe
02-12-04, 11:19
Antero Mertaranta. Tarviiko tuohon enää mitään lisätä. Ne ketkä näki viime keväänä jääkiekon MM-kisoja DSF:ltä tietävät, että se selostaja on ehkä maailman epäkiinnostunein lajista. Välillä teki mieli laittaa ääni poies ja kattoa ilman selostusta.

Toinen mitä kaipaan on Suomessa pyörivän Eurosportin pyöräilylajien selostajaa Peter Selin. Siis se joka selostaa Tour de Francen suomeksi. Ei tuossa saksalaisessa versiossakaan mitään vikaa ole, mutta tuo P.Selin on kyllä omaa luokkaansa. Jossain 200 km ajossa, jossa keskivaiheilla ei tapahdu juurikaan mitään muuta kuin ollaan siirtymässä kisapaikalle, Peter saattaa selittää kuinka juuri tässä ohiajettavassa kylässä on jo vuodesta 1645 saakka valmistettu harvinaista märille sukille haisevaa, mutta aah niin hyvän makuista homejuustoa :lol:

Husky
06-12-04, 15:03
Ja niitä montaa sorttia..... En oo täältä löytäny ainuttakaan merkkiä/laatua mikä tyydyttäis vaativaa sipsimakuani. Ne perkeleet vaan vie aika härskisti tilaa joten yleensä en tuo kun pussin tai 2. Se mättäminen visiittien aikana ei oo terveysintoilijoiden kateltavaa :oops:

Sitten on tietty vakiot: suklaa, karjalan piirakat, ruisleipä, Uncle Benin (?) chili kastike (niin, en oo vastaavaa löytänyt, chiliä jees muttei se oo sama... kumma juttu), lumenen meikkipuuteri..... Taidan olla vähän kaavoihini kankeena.. :wink:

Satu Johanna
06-12-04, 16:46
Ainoo mitä hiutaleista tuon Suomesta ovat Neljän Viljan puuro

Jos kaupassa on myynnissä Köllnin kaurahiutaleita, niin siellä saattaa olla myös saman firman moniviljahiutaleita. Ovat Bio-merkillä varustettuja viiden viljan hiutaleita ja niistä tehty puuro on ainakin minun suosikkini.

mammu
06-12-04, 17:15
Kiitos Satu Johanna, täytynee kokeilla. Olen varmaan kulkenut tomaatit silmillä, kun en niitä ole huomannut, mutta seuraavan kerran kaupassa käydessäni katselen paremmin hyllyt läpi.

Tuukka
06-12-04, 18:18
Suomessa asuin Kruununhaassa, tänään olisin mennyt katsomaan ylioppilaitten soihtukulkuetta. Koko kaupungiosalla on vahva side Suomen itsenäistymisen eri vaiheissa, kynttilät ikkunoissa muistuttaa taistelusta Venäjän silloista alistamista kohtaan. Ja tietysti, Eugen Schaumannia pitäisi käydä tällaisena päivänä kiittämässä.

samlund
06-12-04, 18:20
Hmm... pitäisikö krunikalle järkätä ihan oma itsenäisyyspäivänjuhlansa... tapahtumien keskipisteessä, suomalainen klubi :-D

huhtamel
18-01-05, 13:49
Suomesta ikävöin puolivalmisteita. Kanasuikaleita monella eri marinadilla, peruna-sipulipusseja ym. Työssäkäyvänä pienen lapsen äitinä ei aina ehdi itse suikaloimaan ja marinoimaan ja kuorimaan ja viipaloimaan.

Merta, järveä tai muuta lampea jossa voisi kesähelteillä pulikoida ilmaiseksi ja jopa mahtua sekaan :-)

Täälläkin voisi olla käytännöllistä voida ostaa bussi/S-bahn ym. lippuja kännykällä. Ainakaan Dusseldorfidssa tämä ei ole mahdollista.

Ja tietysti TV sarjat ja elokuvat alkuperäiskielellä....

Lunta ikävöin aluksi tosi paljon ja täkäläiset harmaan sateiset talvet olivat aika masentavia. Nyt osaan jo nähdä asian valoisan puolen ainakaan täällä ei ole viikkokausia kestäviä loskakelejä kun ei ole lunta mitä sulaa.

Donja
18-01-05, 15:19
Mä kaipaan samoja juttuja kuten monet muutkin, mm. Turun (?) sinappia, mäntysuopaa, tolua, käsisuihkua, kunnon salmiakkia, Fazerin sinistä, hyvän makuista vettä, Estrellan tillisipsejä, Juustonaksuja, Koskenlaskijajuustoa, Naminami-vanukkaita, Dominokeksejä, valmiiksi marinoituja kanansuikaleita, hyvää kaakaojauhetta, AnnaMannaa (Griesjauhoista sain vain pahaa kökköä aikaan), mehukeittoja... *huokaus* Listaa voisin jatkaa vaikka miten :lol:

rmg
18-01-05, 15:57
Ei niitä asioita nyt niin kamalasti ole, kun on oppinut löytämään aika monta asiaa täältäkin :-). Viimeiseltä reissulta tuli tuliaisina juustonaksuja (sen tyyppisiä palloja kyllä löytyyy välillä, mutta ei ole riittävän juustoisia), maitohappobakteereita (niitäkin löytyy, mutta suomalaiset kätevämpiä), Reiman kura- yms. hanskoja, Muumi-DVD:itä, Frööbelin palikoitten CD:itä, maissinaksuja ja vauvanruokapurkkeja (Suomessa ihania marjaisia ja allergikolle sopivia). On hieman menneet nuo ostokset tuonne lastenosastolle viime aikoina, mutta itselle saa kyllä melkein kaiken täältä.

Ava
18-01-05, 16:11
Estrellan tillisipsejä

Olen nähnyt niitä joissain kaupoissa. Esim. Berliinissä Alexanderplatzin reunalla sijaitsevan tavaratalon ruokaosastolla. Eli siitä vaan Berliiniin sipsinhakumatkalle...

Donja
18-01-05, 16:35
Estrellan tillisipsejä

Olen nähnyt niitä joissain kaupoissa. Esim. Berliinissä Alexanderplatzin reunalla sijaitsevan tavaratalon ruokaosastolla. Eli siitä vaan Berliiniin sipsinhakumatkalle... :lol: Berliini on pikkasen liian kaukana :lol: Kerran löysin niitä täältä Ikeasta, ja yhtenä kauniina päivänä jopa Karstadista :shock: Mutta sen jälkeen ei ole näkynyt kummassakaan, harmi.

bhajee
18-01-05, 16:58
Estrellan tillisipsejä

Olen nähnyt niitä joissain kaupoissa. Esim. Berliinissä Alexanderplatzin reunalla sijaitsevan tavaratalon ruokaosastolla. Eli siitä vaan Berliiniin sipsinhakumatkalle...
Ikeassa on (ainakin ollut).

Maija
19-01-05, 13:26
Niin ruispaloja sitä jää kaipaamaan vaikka aldilla onkin noi finnkornit (tosin keskieurooppalaisten makuun sovelletut).....
ja tietenkin sipsit, joskus löytyy ihan vaan suolan kera, mutta en ymmärrä miksi ne täällä aina pistää jotain paprika juttuu sekaan?? :evil:
salmiakit!! suola popkornit leffassa!! ja pommac ... :headbang:

riikka
19-01-05, 14:28
Lueskelin edellisiä... miten lista voi olla noin ruokapainoitteinen?

Oma top kutonen:
1) tuore Hesari (tai vastaava) aamuisin postiluukusta sisään.
2) TYÖSUHDEKÄNNY!! (ilman saldorajoja tottakai)
3) tasainen lämmitys sisätiloissa, kunnon termostaatit pattereissa.
3) TV1, TV3, TV4
4) meri ja viikonloput mökillä
5) kanasuikaleet, hylatuotteet, monet Valion /Ingmanin maitorasvavalmisteet: kermaviili, kevytkerma, jopa kevyt(kumi)juustot. Tosin jälkimmäiseen sopeutuu niin nopeasti että Suomeen palatessa maistuu aluksi vain aito kermainen Oltermanni.
6) Marellan vaatteet/ putiikki. Ei ole missään päin Saksaa. Helsingistä, Pariisista, Lontoosta ja Italiasta toki löytyy. Miehet, kotiäidit ja opiskelijat ei tätä tosin tavitse. Muutenkin shoppailumahikset sille joka ei tykkää H&M:stä & vastaavista ja toisaalta kiertää Escadan ja Chanelin vain ikkunan takaa.

Listaa voisi jatkaa pitkään...kuten hissit kerrostaloissa! Ainakin Frankfurtissa tullut useampia tällaisia taloja vastaan. Enää en erehdy asumaan 6krs:een ilman hissiä.

Maija
20-01-05, 12:57
No niinpä muuten olikin aika ruokapuoleinen:
tietenkin sitä suomen luontoa kaipaa, mökki iltoja, onki reissuja järvelle, lunta (kun sitä sitten oli), suomalaista musaa radiossa (Eppuja, Kolmasta naista, maija vilkkumaata jne.)....

outi
20-01-05, 14:23
No niinpä muuten olikin aika ruokapuoleinen:
tietenkin sitä suomen luontoa kaipaa, mökki iltoja, onki reissuja järvelle, lunta (kun sitä sitten oli), suomalaista musaa radiossa (Eppuja, Kolmasta naista, maija vilkkumaata jne.)....

Mökki-iltoja juu, tosin aika kultaa muistot. Viime kesänä miljardin hyttysen ympäröimänä München tuntu jotenkin kivemmalta paikalta :wink:

Maija
21-01-05, 12:33
Mökki-iltoja juu, tosin aika kultaa muistot. Viime kesänä miljardin hyttysen ympäröimänä München tuntu jotenkin kivemmalta paikalta :wink:

Joo anteeks vaan, olen ollut viimeiset 9 vuotta joka kesänä 3 viikkoa mökillä, ja on niitä hyttysiä ollut tosi rajusti, eli tiedän kyllä mistä puhun!

Mariia
21-01-05, 12:40
Kannattaa ottaa hyväverinen saksalainen mukaan, niin säästyy pistoilta :wink: Viime kesänä oli poikaveri ekaa kertaa kesällä Suomessa, ja lähti sieltä takas jalat paukamilla ja verisiksi raavittuina.

Mua ei paljon pistelty, mutta hyttyset ilmeisesti innostu sen ulkomaalaisesta verestä vähän enemmän :lol:

mammu
21-01-05, 13:45
Ne on ne itikat/hyttyset/sääsket siirtyneet sitten luultavasti eteläiseen Suomeen, kun pohjoisessa niitä ei ole ollut 3 kesään enää ollenkaan ja mun mieskin on jopa uskaltautunut mökistä pihalle Suomen lomalla. :D

Maija
21-01-05, 13:57
Joo ton mäkin oon kuullut...meillä keskisuomessa (siis viitasaarella) oli ihan älyttömästi....on muuten tosi lystiä nähdä miten saksalaisia vieraita pukataan.... :twisted:

riikka
21-01-05, 16:52
Ötökät eivät ole valloittaneet ainakaan koko Etelä-Suomea... saan olla täysin rauhassa, etenkin keväällä, talvella ja syksyllä! :D sitä vartenhan se mökki yleensä on, että pääsee kalliolta/pusikosta hyttysiä pakoon.

MiikaP
21-01-05, 16:56
Brittitutkijat ovat tehneet muuten asiasta tutkimuksen:

"Scientists find natural human mosquito repellent
Thursday, January 20, 2005 Posted: 1500 GMT (2300 HKT)

LONDON, England (Reuters) -- British researchers have found chemicals produced by the human body that repel mosquitos, which could lead to a natural, odourless bug spray.

Scientists have long known that some people are more tempting targets for mosquitos than others.

But until now it was not clear whether those who were better protected actually produced a natural repellent of their own, or simply produced fewer of the chemicals that attract the insects, said James Logan of Britain's Rothamsted Research center.

"Other research groups have assumed that people who were unattractive (to mosquitos) might just lack attractive chemicals," he said. "But we've come at it from a different point of view and suggested that they may have chemicals that make them less attractive."

His team tested people to see how likely they were to attract mosquitos, then collected the chemicals the volunteers' bodies give off -- their "liquid body odors," Logan said.

The researchers found certain chemicals were more common in people who were less attractive to the mosquitos. When they sprayed those chemicals on people who normally did attract mosquitos, the insects were no longer interested.

"It basically masks the attractive chemicals. This chemical is telling the mosquito that there's nothing there," he said.

"I'm not saying it's one chemical. We've got several chemicals. It's likely to have something to do with different ratios of chemicals."

Best of all, the natural bug repellent is not detectible by human noses, so it would have no smell.

So far, the team is keeping its recipe secret because it wants to market what could be a new natural bug repellent that has no odour detectible by humans, Logan said."

Lähde:
http://edition.cnn.com/2005/TECH/science/01/20/repel.mosquito.reut/index.html

marschum
24-08-05, 19:21
Kyllä meillä näkyy olen kaikilla melkein samat tuotavat Suomesta,
itse ostan aina mausteita, kuten maustepippuria ja muita sellaisia
joita ei täältä saa.
Ruisleipää teen itse, mutta jauhot tuon Suomesta - oikein 150 vuotiasta Eko-laatua.
Sinappia tietysti aina koko vuodeksi, vaikka täällä Hampurissa saa kyllä kirkon myyjäisistä täydentää varastojaan.
Fazerin Maya Chilisuklaata ( harmi kun niitä ei ole kuin patukkoina)
Ja Marianne Rakeita kiloittain, ne kun maistuvat työkavereillekin ja muille tutuille.
Lakkalikööriä tuliaisiksi - siinä kun on paljon vitamiinejä(väittää työkaveri)
Ja kantolan pipareita - kilokaupalla
Mustaviinimarjamehua täytyy myös tuoda tullessaan.
Ja vaatteet ostan myös Suomesta, olen niin pätkä etten löydä täältä sopivia, ja Suomessa naisten koot alkavat jo 32´sesta.
Sitäpaitsi tuntuu , että siellä on aina ALE käyntini aikana, niin talvella kuin kesälläkin.
Talvella kun lennän tuon myös Norjan lohta jos sattuu löytymään.
Kesällä pitää ostaa tillitkin Suomesta graavilohen tekoa varten, maistuu paremmalta. Ja Merisuolaa pitää olla myös Suomesta - ja siirappia
Joululaatikoiden tekoa varten.
Sisupastillit meinasi unohtua.
Samaa teen kylläkin Suomeen mennessäni, kannan sinne Grillikastikkeita, niitä en ole sieltä löytänyt, ja tyttöystävälle Schwarzkirschmarmelade ja
Nordseekrabbensalat.

Derego
25-08-05, 10:24
...kaurapuuron Kölln:nin Haferflocken:eista

Katos, katos, itse olen luullut että kaurahiutaleet ovat täällä tuntemattomia. Mistä kaupasta tai ketjusta noita Kölln'in tuotteita saa ?

mammu
25-08-05, 10:56
Köllnin hiutaleita saa yleensä kaikista normaaleista elintarvikekaupoista. Katsele müslihyllyjen läheltä, siellä ainakin meillä kaurahiutaleet ovat.
Ne tavalliset kaurahiutaleet ovat sinisessä ja Kölln-Bio-Multikorn (ne aikaisemmin mainitut "neljän viljan"-hiutaleet) taas sellaisessa beige-kellertävässä paperipussissa. Eikun kaurapuurolle :wink:

Tabe
25-08-05, 13:34
Meillä aamupuurot keitellään Hahnen kaurahiutaleista ja hyvää tulee. :D Düsselissä niitä saa ainakin Kauflandista ja Minimal:sta (ent. Otto Mess).

http://xs43.xs.to/pics/05344/Hahne_Haferflocken.jpg.xs.jpg (http://xs.to/xs.php?h=xs43&d=05344&f=Hahne_Haferflocken.jpg)

Kaufland löytyy osoitteesta: Professor-Neyses-Platz 5, Düsseldorf/Derendorf. Kaufland on muutenkin oikein hyvä ostospaikka ja siellä on isot valikoimat...
Kartta (http://www.stadtplandienst.de/map.asp?sid=2d2f959d9b6e0a204e3a5c6c972c1fc9&size=4x4)
Linkki: http://www.kaufland.de

TaBe

Satu Johanna
25-08-05, 14:48
Köllnin tehdas sijaitsee pohjois-saksalaisessa Elmshornin kaupungissa ja Raisio on yksi sen ystävyyskaupungeista. Vaikka muutkin kaurahiutalemerkit saattaisi olla hyviä, parempiakin, niin silti tulee ostettua aina Köllnin tuotteita tuon pienen suomalaiskytköksen takia...

Arttu
25-08-05, 14:53
Mä olen ollut vasta niin vähän aikaa pois suomesta(3kk),että mitään suurempia puutostiloja ei ole päässyt syntymään :-D Tosin tossa kun kävi vieraita kotoa niin sinappia,ruisleipää,kylmäsavulohta ja super-salmiakkia oli saatava...

Jos unohdetaan ruokapuoli niin kalastamaan pitäis päästä, varsinkin kun tuulastusjuttuja pääsis kotona kohtapuoleen harrastamaan. Tuoretta kalaa on muutenkin hävyttömän huonosti ainakin noissa kaupoissa missä oon käyny.

TV:n katselu ärsyttää,mutta kai se kielenopiskelusta käy. Eikä toisaalta oo kai vaarallista vaikkei sen ääressä niin istuiskaan.

Kunhan toi DEL-liiga pyörähtää käyntiin niin pääsee aina välillä lätkämatsiinkin.

janatuiska
30-08-05, 12:34
Vaikken mikään siivoushullu olekaan, niin Tolua on saatava aina pari pulloa mukaan. Tulee niin tuttu puhdas mökin tuoksu kotiin!
Ja lapsille sitä valmista ruispuolukkapuuroa (ex. Tutteli). Sitä ahmitaan tölkkikaupalla. Ja hernaria.
Ja Saunapalvikinkkua!!! Tietääkö joku vastaavia täällä?

jessi
30-08-05, 14:39
Lapsille (ja meille) otetaan AnnaManna puuroa suomesta.
Olemme kokeilleet erilaisia Griesspuuroja, mutta AnnaManna paras vielä...
Onko hyviä vinkkejä ?

paulatytto
31-08-05, 13:56
Jaa, tulihan sitä taas tuotua Suomesta
- Juustonaksuja
- salmiakkia
- kirjoja suomen kielellä
- kiviset snapsi'lasit'
- suomalaista keramiikkaa
- poronlihaa käristystä varten
- Aura Goldia
- Valion Mustaleimaa
- Felixin Voileipäpikkelsiä
- sarjakuvia iso, vino pino (korvaamaan aamun Hesarin :) )
- mukavia lomamuistoja niin ystävien luota, Karhunkierrokselta kuin vanhempien kesämökiltäkin

Niin ja Rostockin satamassa piti ostaa Easymarkedista Kopparbergin siideriä.

Näiden lisäksi kaipaan yleensä
- ystäviäni, joiden kanssa voi turista äidinkielellä eikä tartte aina selittää kaikkee ja miettiä ymmärtiköhän se nyt tän huumorin
- kummityttöäni, joka on samalla myös hyvä ystäväni
- alkuperäiskielellä esitettyjä TV-ohjelmia ja elokuvia
- suomalaista musiikkia (sitä tulee ostettua sillon tällön mukaan tietty, mut se radio...)
- aamuisin Hesaria
- saunaa, sitä kunnon puulämmitteistä järvenrantasaunaa
- Puruvettä ja Itämerta
- tuoretta kalaa, varsinkin muikkua ja ahventa

Husky
31-08-05, 17:43
Paulatytän listan luettuani en enää voinut hillitä itseäni... Ja laitoin meiliä finnishfood.net:lle josko ne lisäis TAFFELIN sipsit listoille. Kauhee ikävä "oikeita" sipsejä :cry: Mä en oo varmaan Suomessa koko eloni aikana kahta kertaa useemmin ostanut mitään muita, ne on vaan ihan parhaita.

Katotaan kui käy.

janatuiska
01-09-05, 08:24
Miten toi finishfood toimii? Onko kokemuksia? Kallis?

Tabe
01-09-05, 12:53
Ai, että mitäkö kaipaan Suomesta... tässäpä listaa asioista, jotka noin ensimmäisenä tulevat mieleen... :D

sinappikurkkusalaattia
makkaraperunoita, porilaisia + muita snagariherkkuja
maksalaatikkoa
puolukkavispipuuroa
hernekeittoa
Turun (Auran) sinappia
lihapiirakoita (etenkin Eromangan lihapiirakat)
lihapasteijoita
lörtsyjä
karjalanpiirakoita
ruisleipää
hapankorpuja
hyvää kraanavettä
dominokeksejä
kaunista, hyvää ja tuoretta lihaa
savuporoa
saunapalvikinkkua
HK:n maksapasteijaa
Taffelin juustonaksuja
Taffelin grilli sipsejä
Santa Maria mausteita
piparkakkuja
Aurajuustoa, Emmentaalia, Oltermannia
suolaista voita
siideriä
Dacapo, Jim, Kismet, Geisha, Fazerina -suklaita
itsesulkeutuvia jääpalapusseja (nyt niitä saa täältäkin) :shock:
tuorekelmu/leivinpaperi pakkauksia jotka oikeasti leikkaavat kelmun tai paperin
hissejä
oikeaan suuntaan avautuvia ovia
tasaista lämpötilaa asunnossa
kunnollisia lämpö- ja äänieristettyjä ikkunoita
tasaista vedenlämpötilaa ja vedenpainetta suihkussa
luotettavaa postia
pankkeja, jotka ovat auki enemmän, kuin 5,5 tuntia päivässä eivätkä vietä "siestaa"
kauppojen aukioloaikoja
leffoja ja sarjoja alkuperäiskielellä
edullisia ja nopeita internetliittymiä
edullista sähköä
firman kännyköitä
pankkiautomaatteja
toimivaa pullojen ja tölkkien palautusjärjestelmää
liikennevaloja risteyksen toisella puolella
peileihin katsomista ennen kaistanvaihtoa
saunaa
järviä/lampia
ihmisiä, jotka puhuvat muuitakin kieliä, kuin omaa äidinkieltään

Mutta ennen kaikkea kaipaan täsmällisyyttä, sekä hyvää, ystävällistä, ammattimaista ja asiantuntevaa palvelua.

TaBe

arska
01-09-05, 14:49
Ei saa laittaa tommosia listoja tänne. Tulee kalliiks. Aloin heti kattelemaan lentoja SUOMEEN... ;-)

Ai niin puuttui "tv-kanava joka näyttää jääkiekon world cup finaalin suomi-kanada suorana, vaikka saamaan aikaan pelattais futiksen saksan cupin finaalia".

mkettu
01-09-05, 21:29
Virastojen säännöllisiä aukioloaikoja.
Olin taas nykimässä tällä viikolla yhtä lukittua ovea kun menin liian myöhään toimittamaan asioita...

Ulkki
02-09-05, 09:09
TOP-3

-veroehdotusta
-veroehdotusta
-veroehdotusta

Tuukka
02-09-05, 17:07
Ai niin puuttui "tv-kanava joka näyttää jääkiekon world cup finaalin suomi-kanada suorana, vaikka saamaan aikaan pelattais futiksen saksan cupin finaalia".
Tämä täällä on: Premiere. Näytti kiltisti lätkän World Cupin finaalin. Perhana, hyväkkäät meinaavat tosin nostaa hintojaan..

Harri
06-09-05, 13:58
Premierellä tätä ongelmaa ei ole, mutta yli PITKÄT mainoskatkot käy hermoille.

Derego
06-09-05, 15:20
Bulgarianjugurttia, tuota Suomen matkojeni joka-aamuista helpottajaa... ei liene täällä saatavissa ?

Sanna
06-09-05, 17:44
Bulgarianjugurttia, tuota Suomen matkojeni joka-aamuista helpottajaa... ei liene täällä saatavissa ?

Eikös Bulgarianjugurtti ole ihan vain maustamatonta jugurttia? :oops:
Jos näin on, sitähän on kaupat väärällään (Naturjoghurt)

Mariia
07-09-05, 12:04
Paulatytän listan luettuani en enää voinut hillitä itseäni... Ja laitoin meiliä finnishfood.net:lle josko ne lisäis TAFFELIN sipsit listoille. Kauhee ikävä "oikeita" sipsejä :cry: Mä en oo varmaan Suomessa koko eloni aikana kahta kertaa useemmin ostanut mitään muita, ne on vaan ihan parhaita.

Katotaan kui käy.

Pistin saman anomuksen meneen...jos ilmestyy listalle, niin lähtee tilaus heti meneen :wink:

bhajee
07-09-05, 12:52

Eikös Bulgarianjugurtti ole ihan vain maustamatonta jugurttia? :oops:
Jos näin on, sitähän on kaupat väärällään (Naturjoghurt)
Kyllä ainakin täällä Münchenissä on bulgarian jugurttia ihan sillä nimellä kaupoissa. Onko se sitten samanlaista kuin Suomessa en osaa sanoa..

emmy1
07-09-05, 13:20
Kannan korteni kekoon minäkin.
Nyt en ihan viime aikoina ole Saksassa asunut, mutta Dresdenissä ollessani kaipasin

~ Nordqvistin teetä
~ Fazerin suklaita, eritoten Pätkistä
~ tv-ohjelmia alkuperäisellä kielellä
~ SALMIAKKIA (tosin Karstadista löyty jonkinlaisia noitapillejä, mutta eihän se ole SAMA ASIA)
~ suomenkielisiä kirjoja (on se ah-niin-rentouttavaa, kun voi kerrankin lueskella ajattelematta mitään)

Saas nähdä, miten pärjään kun lähtö Saksaan taas edessä muutaman viikon kuluttua. Kai siellä myydään Knorrin keittoja? Mä saan vakavan puutostilan jos en säännöllisesti syö Knorrin Golden Chanterelle -keittoa krutonkien kanssa. *täräjää*

snumi
24-09-05, 02:40
Meillä on moni eines jäänyt jo tuomatta, aluksi kaipasi kaikenlaista, tottumus se maun muokkaa. Vieläkin käydään kyllä Scandinavia-shopista hakemassa esim ruisleipää, kun ei osata sitä itse tehdä. Suomesta tulee minusta mukana noita kaikkien mainitsemia eli lihapiirakoita, karjalanpiirakoita jne. Makkarat ovat meistä kyllä Suomessa pelkkää jauhoa.

Kahveista piti sanoa, että Suomessa on samat kahvipavut kuin muuallakin, ne tuodaan usein E-Amerikasta. Paahdatus on se joka ratkaisee. Suomalainen on tottunut vähän paahdettuun kahviin, jossa on miedompi maku. Saksalainen kahvi maistuu myrkyltä jos se on "ylipaahdettua". Meillä on nyt kaapissa Eduscho Premium Alacarte kaffea, se on läpäissyt meidän suomalaisen makuraadin. Presidentti maistuisi toki myös. Mutta yleisesti ottaen jos saksalaisesta kaupasta pitää ostaa kahvipaketti, niin kannattaa katsoa että se on kevyesti paahdettu. Ja ne halvimmat Aldi-jutut kandee jättää hyllyyn, niistä ei tule kuin paha mieli.

Jos ei ole muuta tarjolla kuin saksalaista mustaksi paahdettua papua niin kannattaa hieman keventää annostusta, eli laittaa purua 25% vähemmän kuin Suomessa. Ei se makua kokonaan korjaa mutta vähän kuitenkin.

tipota
24-09-05, 20:39
miä kaipaan:
suomalaisia sanomalehtiä aamupalapöytään
karjalanpiirakoita
mökkiä
savukalaa
suomalaista musiikkia, todellakin! oon yrittäny kysellä kaikilta levyjä lainaan, ku omat musiikit on kaikki suomessa... :(
ystäviä
panttereita :D
musta pekka pippurijuustoa
ai nii, pepsodentin vihreetä hammastahnaa (elämä koostuu pienistä iloista)
ja tietysti mikkelin toria kesäisin :wink: ja lunta.
siinä kaikki.

Raparipa
24-09-05, 20:44
miä kaipaan:
suomalaisia sanomalehtiä aamupalapöytään
karjalanpiirakoita
mökkiä
savukalaa
suomalaista musiikkia, todellakin! oon yrittäny kysellä kaikilta levyjä lainaan, ku omat musiikit on kaikki suomessa... :(
ystäviä
panttereita :D
musta pekka pippurijuustoa
ai nii, pepsodentin vihreetä hammastahnaa (elämä koostuu pienistä iloista)
ja tietysti mikkelin toria kesäisin :wink: ja lunta.
siinä kaikki.

Minä kaipaan:

Tervashamppoota
Kunnon saunan (mummin)
Karhu oluen (tai pari)
Lonkero (sama juttu)
Mämmiä
Uunipaistettua lenkkimakkaraa
Turun sinappia, vahva.
Mun sukulaisia.
Rauhallista hiljaisuutta
Halauksen suomalaiselta naiselta

Maija
25-09-05, 00:44
Halauksen suomalaiselta naiselta
voooi....eiköhän tuon saaminen pitäis olla mahdollista....täältä pesee ainakin näin interaktiivisesti jos kelpaa.... :smt056

Derego
19-12-05, 17:31
Meillä aamupuurot keitellään Hahnen kaurahiutaleista ja hyvää tulee. :D Düsselissä niitä saa ainakin Kauflandista ja Minimal:sta (ent. Otto Mess).

TaBe

Hyvä syntyy hitaasti, tammikuussa oli puhetta kaurahiutaleista, ja nyt ovat Elovenat loppu, joten ostin Hahnen hiutaleita ensimmäisen pussini. Näin se saksalaistuminen edistyy....

Suvi070904
12-01-06, 17:47
* Siideri
* Marinoidut kanan tai possun suikaleet :shock:
* Jäävuorisalaatti

Donja
12-01-06, 18:10
* Siideri
* Marinoidut kanan tai possun suikaleet :shock:
* Jäävuorisalaatti

Jäävuorisalaattia löytyy ainakin Frankfurtista, oletko katsellut isommista ruokakaupoista? :D

virpi
12-01-06, 18:55
Kaipaan:

tiskinkuivauskaappia!
telkkua alkuperäisellä kielellä
ostoskoreja (miksi niitä pihdataan?!?)
xylitol-purkkaa ja -hammastahnaa (en oo ainaskaan vielä törmännyt)
rasvatonta maitoa
hyvin eristettyjä taloja :(
Valion raejuustoa
ystäviä!!!
ilmaista kirjastoa

Mutta en oikeastaan mitään vielä liian paljon... :-D

Tomppa
12-01-06, 20:36

Suomessa ne palautetaan kassalla. Saksassa ne kähmittäisiin.

mippe
12-01-06, 21:06

Oonko minä jäänyt jostain paitsi kun on aina löytynyt ostoskorit kaupasta? :shock:

jussi
12-01-06, 21:25
Kaipaan:

tiskinkuivauskaappia!

Kuten aiemmin todettua, tiskinkuivauskaappi ei oikein toimi täällä kun vesi on niin kalkkipitoista, että tippuvan veden alla tiskipöytä olisi hetkessä aivan saastassa.

//jussi

paulatytto
15-01-06, 12:27
Kaipaan:

-snap,crackle,pop-

xylitol-purkkaa ja -hammastahnaa (en oo ainaskaan vielä törmännyt)

-snap,crackle,pop-

Etipä Wrigleysin zuckerfrei purkkaa. Mainostavat suuresti sitä sokerittomaksi, mutta ylläri ylläri siinä on xylitolia! Sitä kai ei Saksassa sitten lasketa sokeriksi... :)
Tosin toi ei mun mielestä päihitä Jenkki-xylitolia... mutta käy korvikkeena.

virpi
15-01-06, 23:54
Juu, kiitos vinkistä "paulatyttö", löysinkin jo :-D

Virpi

Satu S.
16-01-06, 01:30
Kaipaan:

grilliranskalaisia
pandan lakua
karjalanpiirakoita
vapaa valintaa
kavereita ja perhettä
tunnetta kesäyöllällä järven rannalla

Satu

bhajee
16-01-06, 01:44
Kaipaan:

grilliranskalaisia

Mitä ne on? Niitä uunissa paistettavia?

pandan lakua

Saa yleensä Karstadtista
karjalanpiirakoita

Helppo leipoa itse...

vapaa valintaa
Voitko tarkentaa?
kavereita ja perhettä
Tähän ei löytyne apua [quote]

:-D

Tomppa
16-01-06, 23:44
Kaipaan:

Mainostinkin jo joskus savusaunaani kalalammen rannalla. Nyt vihdoin lammen vuokralainen lopetti kalojen kasvattamisen joten nyt koko lammi on käytössäni. Jabadabaduu! Nyt vain kalanpoikaset tilaukseen ja savupönttö pystyyn.

Paikallisen logiikan ja rakennusmääräysten mukaisesti saa maanviljelijä rakentaa ilman rakennuslupaa max. 100 neliön suuruisen "työkaluvajan" mailleen joten kesämökki on nyt suunnitteilla. Kesän mittaan on kuvia rakennusprojektista luvassa.

haendz
17-01-06, 11:53
Aika ruokapainotteista tämä suomen kaipaus... Täältä pohjois-saksasta löytyy kyllä kaikki pandat, fazerit, rasvattomat maidot sekä hapankorput joka kaupasta ja apteekeissa on valtavat salmiakkivalikoimat. suomalainen ruisleipä, rieska ja sisut+mariannet kuitenkin puuttuu.
ruokaa enemmän minä kaipaan suomesta savolaisten lupsakkuutta ja elämisestä nauttimista. myös metsä, rantasauna, paukkuva pakkanen ja oikeudenmukaisuus on asioita, mitkä minulle on tärkeitä suomessa.

ps. ruokasoodaa saa muuten apteekista nimellä "natron".

lissu
17-01-06, 17:41
ps. ruokasoodaa saa muuten apteekista nimellä "natron".

Natronia saa myös ihan tavallisen ruokakaupan maustehyllyltä

kuriiri
24-01-06, 13:47
Joku aikasemmine kirjotteli kaipaavansa suolasta popcornia leffassa, mutta kyllä ainakin täällä saa molempia.
Sinitarraa oon itsekkin kaipaillut, mutta sellanen valkonen korvike on löytynyt pari kuukautta sitten.
Nyt kun vielä sais tosiaan suklaata, salmiakkia, siirappia, Oltermanni-juustoa, turun sinappia, ja OIKEITA sipsejä, niin kyllä alkais elämä maistuun..
Käsisuihku vessaan olis kans ihana,ei tarvis enää käyttää alkeellisesti waschhandschuh..
Aluksi kaipailin kunnon talvee, mutta sitten muutettiin tänne Passauhin ja täällä on aina tosi paljo lunta talvella, ja paljon mahdollisuuksia lautailla.

bhajee
24-01-06, 14:37
Olen muistaakseni aikaisemminkin jo vastannut, mutta kyllä sinitarraa saa (joskaan ei ehkä ihan joka paikasta). Tuotteen nimihän on "Blu Tack" ja merkki Bostik.

Rossmannilta saa "Konsul"-merkkistä salmiakkia (ei se nyt ihan samanlaista ole kuin Suomessa).

mr__night
24-01-06, 17:33
Nyt kun vielä sais tosiaan suklaata, salmiakkia, siirappia, Oltermanni-juustoa, turun sinappia, ja OIKEITA sipsejä, niin kyllä alkais elämä maistuun..

Eikö suklaata jos jonkinmoista löydy melkein joka ruokakaupasta? Salmiakkia...onhan se suomalainen aina suomalaista, mutta kyllä apteekeistä löytyy ihan hyvääkin salmiakkia (apteekeista, koska "haluavat pitää tason korkealla" :? ).
Ja jos ei muuten, niin suomikaupan (www.suomikauppa.fi) kautta saa, jos oikein hätä iskee.

Uunin jos sais...ovat menneet rakentamaan opiskelija-asuntoja ilman UUNIa! Tuleehan sitä toki naapureihin joskus tutustuttua, ku käy uunia lainailemassa. :)

elviira81
24-01-06, 20:40
Käsisuihku vessaan olis kans ihana,ei tarvis enää käyttää alkeellisesti waschhandschuh..

Mäkin oon tota käsisuihkua vessaan kaivannu, samoin noita oikeita sipsejä. Mutta ihan hyvää siirappia olen kyllä ihan normaalista keskikokoisesta ruokakaupastakin löytänyt.

bhajee
24-01-06, 23:39
Voisko joku paljastaa mulle mitä ne oikeat sipsit on?

En kyllä niitä juurikaan syö, ja viimeisistä suomalaisista sipseistä lienee lähes 30 vuotta... jotain tillisipsejä ostin pari viikkoa sitten Ikeasta, onko ne oikeita?

kuriiri
24-01-06, 23:53
En tiedä noista ikean sipseistä.. ei oo meillä kovin lähellä semmosta. Oikeet sipsit on ne suomesta saatavat punapussiset.. oliko taffeleita tai jotain nimeltään.. Asun ehkä jo liian kauan saksassa että pääsee kaikki unohtuun.
Tota siirappia en oo kyllä löytäny mistää.. millähän nimellä se kulkee täälä saksanmaalla?

Wanda
25-01-06, 20:37
Tota siirappia en oo kyllä löytäny mistää.. millähän nimellä se kulkee täälä saksanmaalla?

Ainakin DM myy lasipullossa Ahornsirup, maistuu mun mielestä hyvälle ja olen käyttänyt sitä esim. leivonnassa.

Favolina
25-01-06, 21:54
Tummaa siirappia (vielä tummempaa kuin suomalainen) saa lähes kaikista ruokakaupoista. Yleensä löytyy hyllystä jostain marmeladien ja hunajan läheltä. Se on sellaisessa keltaisessa pahvipönikässä, nimi on Grafschafter Goldsaft. Ainakin piparkakkuihin olen tuota käyttänyt ja tosi hyviä (ja oikean piparin makuisia) on tullut.

Ahornsirup on vaahterasiirappia, eli maultaan poikkeaa kyllä tuosta tummasta.

marschum
26-01-06, 13:49
Tuota sipsien kaipuuta minä ihmettelen, en ole Suomesta löytänyt yhtään
niin hyvänmakuisia kuin mitä Saksasta löytyy.(sehän on tietysti makuasia )
Voisiko joku antaa vinkin mitä pitäisi ostaa - olen sinne taas helmikuun alussa menossa niin voisi kokeilla sipsimerkit valmiiksi kesäksi - kun ei sitä ihan ilmankaan pärjää?

Tiuhti
26-01-06, 14:49
Sipseista vielä :) , no mä ainakin pidän erityisesti Kartanon sipseistä :D ne on ihan parhaita, mutta tämäkin lienee vain makuasia ja siitä ei voi muuta kuin kiistellä :-D Myös Taffelin "tavalliset" ovat minun makuuni kuten myös estrellan manhattanit..

Donja
26-01-06, 15:19
jotain tillisipsejä ostin pari viikkoa sitten Ikeasta, onko ne oikeita? On, musta juuri ne on ne oikeat :-D

Tuukka
27-01-06, 15:17
Tummaa siirappia (vielä tummempaa kuin suomalainen) saa lähes kaikista ruokakaupoista. Yleensä löytyy hyllystä jostain marmeladien ja hunajan läheltä. Se on sellaisessa keltaisessa pahvipönikässä, nimi on Grafschafter Goldsaft. Ainakin piparkakkuihin olen tuota käyttänyt ja tosi hyviä (ja oikean piparin makuisia) on tullut.
Eilen käytin tätä kaalilaatikon höystämiseen, hyvää tuli!

jussi
21-02-06, 00:01
Voi pirkules! Muovikasseja, Attana!

Nyssekin on nähty! Sen lisäksi että nämä helkutin kuttaperkkanyssäkän irvikuvat repeävät aina kahvasta tai pohjasta, ne voivat revetä jopa keskeltä - hiphei! Luulin, että näiden p..akassien valmistusmenetelmät unohdettiin 70-luvulla, kunnes tulin Saksaan.

Tänäpänä tulin kotiin ja kolmatta kassia sisäänkantaessa jäin monttu auki pällistelemään kun kädessä oli enää puolikas muovikassia, kadulla toinen puoli ja sisältö viiletti kilpaa pitkin jalkakäytävää. Kassi meni kuin veitsellä leikattuna keskeltä poikki!

Sen lisäksi puhdasta juoksevaa vettä olisi kiva saada kraanasta... Jag kestär inte %¤#%¤%#"¤%#"%¤&(&/8

//jussi

Julibrud
21-02-06, 01:32
Hihii..

Oon tehnyt saman havainnon, sittemmin siirtynyt VAIN Minimalin/Tengelmannin muovikasseihin, jossa kahvat on kestävämpää laatua. Ainut on jos änkee ne ylitäyteen (niin kuin meitsi joskus tekee), nii kahvan liitoskohta repeeeeeeeeeeeeeeeee, mut se onki sit oma vika, skujatro. :)

Ja takaisin topicciin:

Tässä minun elintarvike-painotteinen toivelistani:
Presidentti-kahvia
2-3 ploa FUNLight-juomia (metsmaasika, vadelma tms)
Karjalanpiirakoita
Saarioisten perinteistä maksalaatikkoa
Neljän viljan puurohiutaleita
Mannaryynejä
Kantolan pipareita
Marianne rakeita kiloittain :D
Kopparbergs päroncider 2x0,5l

Lisäksi kaipaan monia muita abstrakteja asioita, mutta luulen niiden olevan siellä vielä viiden vuoden päästä, kun ehkä palaamme "kotiin".

AK
28-02-06, 11:33
vielä pari kaipauksen kohdetta Suomesta täytyy lisätä:

1) lasten ulkonaleikkimiskulttuuri oli keli mikä hyvänsä - täällä täytyy tarhassa tapella että veisivät edes kerran viikossa natiaiset pihalle kun kelit on mukamas niin hankalat kun voi olla jopa -2 pakkasta ja joskus aurinko pilvessä

2) tietojärjestelmät Suomessa. Ensimmäistäkään suomalaista virallisemman luontoista paperia ei ole tarvinnut vuosiin säilytellä kun kaikki löytyy isoveljen valvovilta superkoneilta, oli kysymys veroista, syntymä/avioliittotodistuksista (ei ole suomessa ollut olemassa pitkään aikaan mutta pyynnöstä saa saksankielisenä heti) 20 vuotta vanhoista vakuutuksista, lehtitilauksista tai mistä hyvänsä. Saksassa täytyy perustaa 12 hyllymetrin kotiarkisto kaiken maailman lippusia varten. Teki aikamoisen vaikutuksen kun kyselin suomen vanhan autovakuutuksen perään - en edes muistanut missä yhtiössä vakuutukseni olivat olleet - soitin ensimmäiseen mieleen tulevaan joka kertoi sotun perusteella missä yhtiössä vakuutukseni oli ollut. Soitto tähän yhtiöön josta lähetettiin 4 minuutissa sähköpostitse saksankielinen todistus autovakuutusbonuksista. Superpalvelua

jussi
28-02-06, 12:59
vielä pari kaipauksen kohdetta Suomesta täytyy lisätä:

1) lasten ulkonaleikkimiskulttuuri oli keli mikä hyvänsä - täällä täytyy tarhassa tapella että veisivät edes kerran viikossa natiaiset pihalle kun kelit on mukamas niin hankalat kun voi olla jopa -2 pakkasta ja joskus aurinko pilvessä

Sama tarhassa, kuin muutenkin. Jos lämpötila on alle +15 ja aurinko ei paista, ei ulkona näy koiraakaan. Muulloin leikkipuistot ammottavat tyhjyyttään - eikä lapset siellä ihan yksikseen viihdy.

On tätä nyt pari vuotta ihmetelty, että mitä näiden lapset puuhaa kaiket päivät. Nyt se ihmettely kuitenkin loppuu, kun pakataan tavarat. Tämä on ollut suuri lifestyleshokki. Suomessa kun on tottunut siihen että lapset on ulkona melkein enemmän kuin sisällä.

//jussi

kirppe
04-03-06, 11:39
kaipaan nyt jo kahden viikon jälkeen, siideriä, tv:tä - suomalaisia ja amerikkalaisia sarjoja (voisin nyt katsella vaikka salkkareitakin, vaikken suomessa koskaan katsonutkaan), ystäviä, ruisleipää, fazerin sinistä....

lenkkipolkuja - mäkiä - pururatoja...

:(

Tuukka
06-03-06, 18:57
Aurauskalustoa!!!!!

Tomppa
06-03-06, 19:03
Aurauskalustoa!!!!!

...kun jostain löytyisi edes kunnon lumikola tai lumilapio..... :evil:

Nämä riivatun vaneeri- ja muovilapiot soveltuvat parhaiten lumen poistamiseen sulattamalla. Että nuotioon vain!

doopy
06-03-06, 22:16
Lumilapiosta tuli mieleen: tunnetaanko Saksassa sellaisia kädensijallisia lapioita, joita esimerkiksi Fiskars tekee Suomessa? Siis sellainen normaali lapio, jonka varren päässä on kädensija. En ainakaan ole lapioita heiluttavilla työmiehillä nähnyt, mutta tämähän nyt ei sano mitään... eli jos tällaisia lapioita ei ole, niin luulisi lapiomiesten kaipaavan :D

Esimerkkilapio:
http://www.fiskars.com/digitalAssets/134546_120155.jpg

- Perttu

abe
06-03-06, 22:32
Kyllä mua nyt harmittaa pilata tunnelmat, mutta kyllä tuollaisia lapioita on puutarha/rautakaupat täynnä. Kuten esimerkiksi toom.

abe

Tomppa
07-03-06, 00:10
Joo, tuo lapiojuttu on minuakin monta vuotta mietittänyt. Silti en ole suomesta itselleni moista tuonut. Sillä ainakin omalla tontilla on maa niin savista ettei sillä saisi tuota suomalaistyyppistä lapiota kuin vääntymään. Pakko käyttää hakkua. Ja valmiiksi paloitellun maa-aineksen kanssa on täkäläinen lapio parempi.

Mutta kunnon vasara piti kyllä suomesta tuoda. Se tunnetaan täällä "amerikkalaisena" vasarana.

Mutta mistä ihmeestä saisi kunnon kottikärryt? Baumarktin ohuesta pellistä tehdyt kärryt soveltuvat enintään syksyisten lehtien kuskaamiseen. Ainakaan lähiseudulta en ole vielä jykevää kottikärryä löytänyt.

Taina
07-03-06, 09:37
Lumilapiosta tuli mieleen: tunnetaanko Saksassa sellaisia kädensijallisia lapioita, joita esimerkiksi Fiskars tekee Suomessa?

Me ostettiin just viime viikonloppuna Fiskarsin lumilapio, Dehneriltä. Oikein hyvä - sattuneesta syystä tuli testattua jo monta kertaa. Ainoa vika siinä on, että se on vähän painavampi kuin täkäläiset lumilapiot. Ei jaksa heivata lunta tarpeeksi ylös, ne kasat kun on kasvaneet jonkun verran...

jussi
07-03-06, 15:30
Lumilapiosta tuli mieleen: tunnetaanko Saksassa sellaisia kädensijallisia lapioita, joita esimerkiksi Fiskars tekee Suomessa?

- Perttu

Tämähän on Euroopan mittakaavassa 100% uskonnollinen kysymys. Pankaa vaikka merkille. Katolisilla alueilla on yleisesti käytössä kahvaton "laiskan miehen" lapio, protestantteilla tuo ns. "urakkalapio".

Käytössä ero näkyy työtahdissa, kun tuolla urakkalapiolla heittelee paljon isompia kuormia, joka heijastaa näitä uskontokuntien vivahde eroja suhteessa työhön. Protestanteille kova työ on yksi suurimpia arvoja, katoliset ymmärtävät vähän juhlimisenkin päälle.

//jussi

marschum
07-03-06, 18:34
Tällaisella säällä minä ainakin kaipaan nastarenkaita!
- on melkoista luistelua autolla-ajo, vaikka on "talvirenkaat".
Ovat vielä tienhiekottajat lakossa!
Mutta eihän tämä enää kauan kestä, toivottavasti!!
Eipähän ole ainakaan nyt "kunnon suomalaista talvea" tarvinnut kaivata
- vahinko vaan, että sukset on Suomessa.

Satu S.
14-03-06, 14:46
[quote=Satu S.]Kaipaan:

grilliranskalaisia

Mitä ne on? Niitä uunissa paistettavia?
EI KUN OIKEITA GRILLIRANSKIKISIA; KURKKUSALAATILLA JA KETSUPILLA JNE... OIKEELTA GRILLILTÄ

pandan lakua

Saa yleensä Karstadtista
EN OO TÄÄLLÄ MAALLA NÄHNYT, MUTTA KIITTI VINKISTÄ
karjalanpiirakoita

Helppo leipoa itse...
TERVETULOA MEILLE LEIPOMAAN

vapaa valintaa
Voitko tarkentaa?SELLAINEN KAUPPA SUOMESSA...

kavereita ja perhettä
Tähän ei löytyne apua

:-D

unelma
21-03-06, 11:30
Hei eiks kukaa kaipaa Tuplaa! Saksalaiset kaveritki on päässy makuun :-D ja Oboy´n kaakao, sitä oon kans tuonu.

bhajee
21-03-06, 12:19
Fiskarsin lapioita saa ainakin parista paikallisesta Baumarktista täällä...

paulatytto
21-03-06, 17:23
Meillä kävi täällä Suomessa viime viikonloppuna saksalaisia kavereita vierailulla, ja ne jäi kaipaamaan Suomesta niinkin arkista asiaa kuin ns. kenkärallia eli metallista ritilää johon on kytketty harjakset kenkien putsausta varten.

Onko kellään käsitystä saako näitä vempeleitä Saksasta mistään baumarktista, vai onko meidän roudattava sellanen täältä seuraavalla kerralla sinne autoillessamme?

JJ
21-03-06, 18:47
Meillä kävi täällä Suomessa viime viikonloppuna saksalaisia kavereita vierailulla, ja ne jäi kaipaamaan Suomesta niinkin arkista asiaa kuin ns. kenkärallia eli metallista ritilää johon on kytketty harjakset kenkien putsausta varten.

Onko kellään käsitystä saako näitä vempeleitä Saksasta mistään baumarktista, vai onko meidän roudattava sellanen täältä seuraavalla kerralla sinne autoillessamme?
Eikös tällaisia löydy ainakin Ikeasta?

Kalle1983
21-03-06, 18:50
en mitään,kun oon suomessa kaipaan juttuja saksasta..

the grass is always greener on the other side ...

taku
21-03-06, 18:52
Terve!
Onpa pitkä lista, mitä ihmiset kaipaavat...ainakin salmiakin puolesta lupaan helpotusta.
Berliinissä on pieni puoti, joka myy myös netin kautta (niille jotka asuvat kauempana) salmiakkia ja lakritsaa. Lähettävät pyynnöstä myös (ilmaiseksi)
luettelon...
Lauantaisin ovat myös seuraavilla toreilla: Winterfeldplatz,Hackescher Markt,Kollwitzplatz
Kannattaa kokeilla!
www.kado.de

opa
02-12-06, 13:06
Purkinavaajaa !

Siis sitä GWS:n yhdestä pellistä väännettyä läpyskää (muistuttaa USA Army:n P-38 mallia mutta on käyttäjäystävällisempi koska ei omaa niveltä). Ja näin itsenäisyyspäivän lähestyessä mainittakoon vielä että tuote on ihan suomalaista muotoilua.

gravehill
02-12-06, 14:46
^ Juuri tuo purkinavaaja oli täälläkin ongelmana tänne muutettuani ja toinkin niitä heti ensimmäiseltä Suomen visiitiltä useamman kappaleen. Täällä kun tuntuu olevan suosiossa se purkin "avaaja" malli jossa on miljoona liikkuvaa osaa, se on niin iso ettei se mahdu edes kaappiin ja kaiken lisäksi sillä ei saa sitä &¤()%)# purkkia auki!

...ja seuraavaksi odotettavissa varmaankin luentoa uusavuttomuudesta...

JJ
02-12-06, 15:50
Tämä taitaa olla jälleen näitä tottumuskysymyksiä. Itse olen myös vankkumaton "GWS-raudan" käyttäjä, mutta saksalaisen tyttöystäväni käsissä siitä tulee lähinnä vaarallinen teräase, hommasta ei oikein tule valmista. Hän taas avaa omalla avaajallaan purkin tuossa tuokiossa, minä taas pähkäilen ensin aikani niiden liikkuvien osien kanssa. Niin tai näin, purkit saadaan joka kerta kuitenkin auki. :)

gravehill
02-12-06, 16:02
Joo, kyllähän ne purkit aina JOLLAIN auki saa. Se on vaan jotenkin niin epäkorrektia käyttää esim kirvestä tuohon hommaan vaikka kuinka tekisi mieli.

Ahti
30-08-07, 17:34
Fazerin Omenahyveleivosta vaniljakastikkeella! :eating:

Yhtäkkiä vaan iski himo tuohon! Se kuohkea marenki päällä, aaahh... :smt045

Ari Lindholm
17-09-07, 23:00
Purkinavaajaa !

Semmoinen supermiehekäs väline... nimeltään astiankuivauskaappi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Astiankuivauskaappi)!
Selainen yleensä löytyy Suomessa sieltä keittiökaapeista ja on myös täysin suomalainen keksintö.
Tiedän, että asian voisi ratkaista superkuivaavalla ja linkoavalla astianpesukoneella. Näihin kaappeihin ei juuri koskaan törmää ulkomailla (kerran löytyi Virosta).

Muutama erityisesti Saksaan liittyvä tuote, joita soisin löytäväni sieltä:
a) Kunnon lukot mallia Abloy, eikä niitä pyöritä tuhat kertaa ympäri ja arvaa menikö se lukkoon malleja.
b) Orakset suihkut on jotenssakin lajinsa huipputuotteita. Tiedän, että näitä päätyi mm. erääseen hotelliin Jakartaan, kun hotellin omistaja ihastui tuotteeseen vierailullaan Suomessa.

bhajee
17-09-07, 23:38
Semmoinen supermiehekäs väline... nimeltään astiankuivauskaappi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Astiankuivauskaappi)!
Selainen yleensä löytyy Suomessa sieltä keittiökaapeista ja on myös täysin suomalainen keksintö.

Keksinnöstä en tiedä, mutta Espanjassa nuo on aikalailla vakiovaruste. Olen asustellut siellä ainakin puolessa tusinassa kämpässä, ja muistaakseni se oli kaikissa.

Täällä Saksassa meillä ei sellaista ole (vaikka Ikeasta saisikin) - tiskikoneen kanssa se on mielestäni aika turha. Satunnaisia käsinpestyjä laseja yms. varten on tiskipäydän päässä sellainen (myös Ikean) kuivausteline.

Tomppa
18-09-07, 10:12

En ole moista Fazerin tuotetta vielä kokeillut mutta kysyn silti: eikö Apfelstrudel vaniljakastikkeella auta vieroitusoireisiin?

Ahti
18-09-07, 10:18

En ole moista Fazerin tuotetta vielä kokeillut mutta kysyn silti: eikö Apfelstrudel vaniljakastikkeella auta vieroitusoireisiin?
Se auttaa hieman pahimpiin tuskiin, mutta ei se silti vedä vertoja marenkiselle omenahyveelle! :protest:

http://www.suomalaiset.de/kuveja/omenahyve.jpg

juliaG.
18-09-07, 13:37
Jos Ahti innostut leipomaan niin tässä hyvä resepti
http://www.herkut.net/resepti.php?id=811 :eating:

Ahti
18-09-07, 13:43
Jos Ahti innostut leipomaan niin tässä hyvä resepti
http://www.herkut.net/resepti.php?id=811 :eating:
Slurps!!! :smt016

Kiitos, tuota aion kokeilla!!! :proud:

juliaG.
18-09-07, 14:18
Nyt kun omenoista tuli keskustelua...Kaipaan näin syksyisin niitä ihania vanhanajan kaneliomenoita...
Jo se pelkkä omenan huumaava tuoksu :smt118 Ja se kanelin maku kun siitä puraisee...
Olen niin hulluna näihin kaneliomenoihin, että oli pakko saada istutettua kaneliomenapuu omaan pihaan tänne Saksaan. Tästä himosta alkoi hillitön etsintä, mutta mistään Saksasta en näitä ihania puita löytänyt. Viime syksynä Suomessa ollessa harkitsin jo siemenien viemistä ja kasvattaisin oman puun, mutta siinä menisi niin pitkä aika, että luovuin hankkeesta.
Sitten pähkäiltiin, että jotenkin on tänne se puuntaimi saatava.
Näin sitten keväällä omat vanhempani tänne tullessaan toivat mukanaan parhaan lahjan, mitä ikinä olisin voinut toivoa, 1,5 metrin korkuisen pikku kaneliomenapuun!
Lentokoneella se tänne lensi hyvin pahviin pakattuna.
Berliinin lentokentällä 3 miestä kantoivat sen sieltä "erikoismatkatavarana".
Lentokenttävirkailijat ihmettelivät, etteivät ole ikinä nähneet puun matkustavan :toothy10:

Ahti
18-09-07, 14:20
Hahaha, loistava stoori!!

Kaneliomenat on herkkua! Meilläkin nuoruusvuosien kotipihassa oli kaneliomenapuita (sekä valkeaa kuulaa). Aijai...

Caneel
18-09-07, 15:27
Mielenkiintoista, omenapuun alun tuominen -hhmmm....Minä toin vaan puolukantaimia Hangon metsästä matkalla autolautalle toissakesänä...Lähtivät hyvin kasvamaan, eivätkä olleet edes tänä keväänä 670 km muutosta Hessenistä Schleswig-Holsteiniinkaan moksiskaan, lykkäävät uusia alkuja. Kaivoin vaan kuopan ja sinne jotain 40 litraa Rhododendron-multaa. Puolukka muodostaa jonkunlaisen maanalaisen rihmaston, millä se leviää.

Caneel
18-09-07, 15:37
Niin ja juhannusruusun alku on lähtöisin kotipihalta, ynnä pari muuta kasvia...

pinefall
18-09-07, 15:51
Saako noita kasveja noin vain tuoda ja viedä? Tietysti ollaan samaa eurooppaa.. :flower:

Tomppa
18-09-07, 16:39
Muista EU-maista saa tuoda vähäisiä määriä kasveja omaan yksityiskäyttöön ilman ilmoitusta / tuontilupaa, paitsi

- orkideoita
- Washingtonin sopimuksella suojeltuja uhattuja kasveilajeja.

Tulli tiedottaa (saksaksi): http://www.zoll.de/faq/reiseverkehr/einreise_vub/index.html

marschum
18-09-07, 19:35
Meilläkin on pihalla suomalaista puolukkaa, se kyllä kasvaa rehottaa,
mutta ei sen marjoista puuroa saa - ovat niin vähäisiä.
Hävettää tunnustaa, että meillä kasvaa myös kataja, jonka joskus yli kolmekymmentä
vuotta sitten toin tullessani ( en todellakaan tiennyt ettei niin saa tehdä)
- mutta tietämättömyyshän ei säästä rangaistukselta ......
Kataja kasvaa suoraan ylöspäin ja on yli kaksimetrinen vaikka silloin istuttaessa
se oli ehkä noin 5 senttinen - Suomen metsissähän se sillai " leviää" .

pompom
19-09-07, 22:13
Itse kaipaan lämpöä; sitä ettei tarvitsisi palella sisällä monien vaatekerrosten ja villasukkien kanssa. =(

KimmoV
20-09-07, 16:05
no vaikken saksassa asukaan (viela) niin saanen vastata ko ulko(huone)suomalainen olen kuitennii,....

[begin rave/rant]

Olin tuossa kesalla 3vk suomessa koko perheen voimin ja yllatyin oikein itsekin kerran kun huomasin tuntevani sellasta "tata miulla on ollu ikava!"-fiilista...

Oltiin juuri menty ruokaostoksille Citymarkettiin...sellanen super-hyper-mega-sellanen joka on vissiin 300m x 300m systeemi....eli suhteellisen kookas. Oltiin paatetty etta ostetaan hieman lihaa krillattavaksi mokille....suuntasinkin siita sitten samantien lihatiskille ja kun sinne saavuin tuli sellanen leffa-elamys (juu nou...taivas aukeaa...valokiila sielta osoittaa juuri minuun ja taustalta kuuluu enkelikuoro....juunou)... Edessa oli sellanen kaytava joka oli vissiin 30m pitka...toisella puolella kaytavaa oli maustamattomia lihoja ja makkaroita ja toisella puolella vastaavat maustettuina....aah tuota valinnan vaikeutta! :)

Taustana on kerrottava etta taalla Hollannissa nuo muutamat ketjut ovat vallanneet koko maan ja taalla taitaa olla tollanen kylakauppa vissiin joka korttelissa...kokoa 20m x 30m tai pienempi....lahde siella nyt sitten ostamaan parpikjuu-tavaraa ko lihatiskin koko on vaan hiukan postimerkkia isompi....kork. 5 metria ja siina on kaikki kalasta kalkkunaan...edes oikea lihakauppa vieressa ei tarjoa juuri sita suurempaa valikoimaa :(

Taytyy vaan toivoa etta ko saksaan sitten muutetaan loytyy noita 'suomalais'-marketteja sitten sieltakin ko taalta ei p****le tunnu loytyvan

Sinallaan hauska tunne ko sita on omankin, jos ei niin pitkan (17v) ulkomailla vietetyn ajan aikana, kuullut ulkomaalaisilta useamman kerran noita kuvauksia suomesta jotka olisivat osuneet ennemmin neuvosto-venattaan kohdalle, ja nyt taalla keskityseuroopan sytammessa kaipaan suomeen jotta 'ois mista valita ****tana'.

[end rave/rant]

Pirpana
05-10-07, 22:04
Kaksi viikkoa täällä oltu mutta heti ensimmäisen kerran ku kävin suihkussa täällä niin kaipasin suomalaista, vähäkalkkista vettä. Tukka kun ei tykkää alkuunkaan tästä vedestä :( Kauheita takkuja, karkeutta..tuntuu ettei tule puhtaaksi jne.

Ja on telkan katselukin vähän tosiaan jäänyt kuten myös kirjojen lukeminen. Ei hyvä. Myös lakeuksia on suunnaton ikävä, eteläpohojalaaslikka kun olen. Tutut kaupat, naapurit, ystävät.. hohhoh. Joululomaa Suomessa odotellessa..

SZ
06-10-07, 18:44
Kaipaan mun villasukkia...

twindouble
06-10-07, 22:48
Tuossa muutama sivu sitten kerrottiin omenapuista ja puolukoista. Meillä on Saksaan muuttaminen vielä edessä, mutta suunnitelmissa on jo käydä kaivamassa pakettiin iso laatikollinen multaa salaisesta paikasta Keski-Suomen metsistä. Olisi sitten omat korvasienirihmastot istutettavaksi sopivaan paikkaan...

Voisin kuvitella, että tulevaan kaipauslistaani laittaisin aika korkealle sijalle suomalaiset jokamiehenoikeudet.

Lauryn
07-10-07, 01:37
Mä olen ihan tylsä ja sanon, etten kaipaa ainakaan mitään syömistä. Koska mulla ei ole mitään ehdottomia juttuja, niin korvaan hyvät syömiset kätevästi täkäläisillä. Olen löytänyt Suomesta saatavien herkkujen tilalle paljon uusia hyviä juttuja, joten niitä suomalaisia ei tule tarvetta kaivata.
Ja suomalaisia ruokia tekee raaka-aineista kätevästi täälläkin, joulunakin on pöytä notkollaan suomalaisuutta täkäläisistä aineksista.

Mutta kyllä mä silti asioita kaipaan Suomesta. Kaikkein eniten meidän omaa uutta mökkiä, jonka haluaisin vaan laittaa kuntoon ja nauttia omasta rauhasta, puutarhanhoidosta, takkatulesta ja Suomen maaseudusta. Ja kun se on kunnossa, mä en varmaan sieltä pois halua enää lähteäkään. :-P
(Ei vais, vaihtelua rakastava ihminen lähtee mielellään taas hetkeksi muualle, kun on saanut maaseudusta yhdellä kertaa tarpeekseen.)

reininvarrella
23-11-07, 04:34
Merimaisemaa ja saaristolaismokkeja.