View Full Version : Lidl ja Saksan kaupat
Villiruusu 01-12-04, 08:42 LIDL-kauppaketjun rantautuminen Suomeen on tuonut saksalaiset tuotteet myös suomalaisten ulottuville... Hämmästyin suuresti, kun huomasin, että sieltä löytyy lähes samat tuotteet kuin saksalaisenkin Lidlin hyllyistä... Mutta tietenkään kaikkialla ei vielä niitäkään ole, lähinnä kai vain suurimmissa asutuskeskuksissa. Ja osa suomalaisista hieman "karsastaa" tuntemattomia tuotteita...
LIDL-kauppaketjun rantautuminen Suomeen on tuonut saksalaiset tuotteet myös suomalaisten ulottuville... Hämmästyin suuresti, kun huomasin, että sieltä löytyy lähes samat tuotteet kuin saksalaisenkin Lidlin hyllyistä... Mutta tietenkään kaikkialla ei vielä niitäkään ole, lähinnä kai vain suurimmissa asutuskeskuksissa. Ja osa suomalaisista hieman "karsastaa" tuntemattomia tuotteita...
Kyllä noita Lidlejä alkaa olla joka kylässä jo Suomessakin, ovat tulleet tosi aggressiivisesti Suomen markkinoille ja saaneet esim. Keskon perustamaan omat Cassa-halpismyymälänsä.
Huono maine Lidlillä kyllä on, ei sinne kukaan suomalainen mene ostoksille muun kuin halvan hinnan perässä. Ja hassua kyllä, itse kuulun samaan sakkiin: Suomessa en juuri koskaan osta sieltä mitään, mutta Saksassa käyn Lidlissä siinä missä Aldissakin ja pihien svaabien tapaan tulee tavattua mainoksetkin aika tarkkaan :-D . Huvittavia piirteitä sitä itsestään välillä löytää!
Ei taida ihan vielä olla, mutta pian on 100 Lidliä jo suomessa.
Heinäkuussa oli 80....
abe
Minua on kyllä huvittanut tuo "Lidl bashing" esim. suomalaisissa newsgroupeissa. Tuntuu siltä että porukka ehdoin tahdoin maksaa enemmän ollakseen ostamatta Lidlistä... ja se saksalinen maitokin on niin pahaa :-D
Juu samma här.
Mitä suomalainen perskuluttaja ylipäätään on voinut tietää uudesta kauppaketjusta muuta, kuin mitä (vaikutuksenalaiset) toimittajat ovat kirjoittaneet?
Vai ettei vain tässä olisi käynyt tarve pitää mikrokuluttaminen paikallisena. Ettei paha globalisaatiomörkö vie rahoja.
abe
Katselin TV Finlandista jotain keskusteluohjelmaa (mikä sen nimi nyt olikaan, se jossa on se Pyykkö) juuri Lidlin rantauduttua Suomeen. Osallistujina oli mm. silloinen kuluttaja-asiamies (Mickwitz?), joku perheenäiti jne.
Perheenäiti sanoi, että voisi kyllä ostaa Lidlin tuotteita, jos ne on kotimaisia, ja haukkui Lidlin lenkkimakkaraa harhaanjohtavaksi (studiossa oli mukana korillinen Lidlin tavaraa) kkun pakkauskin oli sinivalkoinen.
Mickwitz (joka tuntee ilmeisesti tuotekoodit) käänteli pakettia käsissään ja sanoi "kyllä tämä on Suomessa tehty".
Sopii tietysti kysyä miksi nämä asiat pitää koodata tuotteisiin niin, että vain asiantuntija saa niistä selvää.
Minua on kyllä huvittanut tuo "Lidl bashing" esim. suomalaisissa newsgroupeissa. Tuntuu siltä että porukka ehdoin tahdoin maksaa enemmän ollakseen ostamatta Lidlistä... ja se saksalinen maitokin on niin pahaa :-D
Mua huvitti alkuaikoina, kun Lidl tuli Suomeen, asuin silloin itsekin siellä. Siellä asioidessa näki monta kertaa ihmisiä, jotka nyrpeän näköisinä työnsivät kärryjään keskellä käytävää ja motkottivat kovaan ääneen: "mitähän tuossakin paketissa lie, hyi, minä en osta mitään saksalaista" ja "missähän tuokin juusto on tehty" sekä "luuleekohan ne, että suomalaiset suostuu tällaisia tuotteita ostamaan".
Itse olen pyörinyt piireissä, joissa on ihan normaalia ostaa Lidlistä, kun se on halvempaa. Omat vanhempanikin ostavat nykyään pääasiassa Lidlistä ja hakevat sitten sen valikoimiin kuulumattomat tuotteet muualta. Niin, ja ruisleivän, täytyy todeta, että Lidlin ruispalat maistuvat pahalle :(
Yhdyn näihin kommentteihin, että ei ole järjellä perusteltua nyrpistellä Lidlille vain sen ulkomaisuuden vuoksi :D .
Toisaalta ymmärrän kuitenkin, että Lidlin toimiessa Suomessa niin vieraalla tavalla usealla eri osa-alueella, ei oikeastaan ole ihme, että monet sitä karsastavat. Tai ainakin karsastivat, luulen nimittäin, että vähitellen Lidlkin yleistyessään menettää/on jo menettänyt omituisuuttaan ja sulautuu normaaliin Suomessakin (-> kuten Favolinakin kertoi vanhemmistaan).
Tässä joitain syitä, miksi ei mielestäni ole ollenkaan kummaa, että Lidl etenkin aluksi herätti torjuvia reaktioita mediassa ja kuluttajissa:
- Lidlin tiedotuspolitiikka on se, että lehdistön käytettävissä ollaan vain ja ainoastaan tiedotteiden välityksellä. Ei ole normaalia Suomessa. Eli ihmekös, jos media suhtautuu negatiivisesti, kun se itse saa huonoa kohtelua. Liikkeissä ei saisi edes kuvata, myyjien ohje on kieltää hintavertailuje tekeviä toimittajia kirjoittamasta hintojakaan ylös!
- Kuluttajan kannalta: pullopalautus hankala, Suomessahan kaikki muut (ei-alko) pullot voi palauttaa mihin vain kauppaan. Lidl ei tahtonut lähteä samaan systeemiin mukaan ja saikin jonkin erikoisluvan omalleen. Tuotteissa on "liikaa" vieraskielistä tekstiä, ei mikään ihme, että peruspulliainen, joka nipin napin osaa englantiakaan, sitä vierastaa. Myös pakkausten design aika suttuinen. Ja jotkut tuotteet ovat jo itsessään vieraita: esim. purkkimakkarat, Lebkuchen jne. Kassatkin ovat erilaiset kuin suomalainen normi, jossa tavaroita ei tartte mätkiä maksun jälkeen enää uudelleen kärryyn.
- Muualla kuin pomoportaassa työolot ja -ehdot kuulemani mukaan aika p-mäiset. Kaverini oli siellä vajaa puoli vuotta kassatöissä, mutta sitten riitti.
Yritän vain sanoa, että ei ole mikään ihme, että kaikki tämä yhdessä johtaa alkuvaiheessa negatiiviseen imagoon ja yleiskuvaan kuluttajien silmissä. Ja sitten kun vielä yhdistetään siihen halpa-sanan kailottaminen, millä ei ole Suomessa mikään yksiselitteisen positiivinen kaiku, niin tulos on varma. Tunne tällaisessa yleensä päällimmäisenä pelaa, ei järki. Tosin Suomessakin ollaan menossa siihen Saksassa vallitsevaan iloisen halpiskaupan ilmapiiriin, mutta siellä ei ihan vielä olla, vähän täytyy vielä totutella :-D. Mikä on itse asiassa kai aika normaalia...
(Pitäisköhän keksiä jotain parempaa tekemistä, kun nyt näin pitkään pohdiskeluun intouduin...)
Olen käynyt kerran Lidlissä. Asuin vuosi sitten Strasbourgissa, ja kävin katsomassa miltä Saksan puolella Kehlissä näyttää, ja menin siellä Lidliin. Kyllä kävi sääliksi saksalaisia, köyhänoloista ja ankeaa. Todella surkea ja harmaa paikka... :smt022 Ranskassa tavarat ovat kauniisti esillä, paketit ovat miellyttävän näköisiäkin, tekstit ja fontit mukavia, maut ja tuoksut tuotteissa herkullisia - ja silti hinta edullinen. [-o< =P~ :smt060
Mutta niin se vaan on Saksan kanssa. Toiset elää käydäkseen töissä, toiset taas käyvät töissä elääkseen... :smt023
Onhan siellä Ranskassakin Lidlejä... ja Saksassa muitakin kuin Lidl.
Oonhan niitä toki Ranskassakin. Mutta kuka niihin menisi kun maistuvammat sapuskat saat torilta ja markkinoilta, patisserieltä jne...
Ja kyllähän Saksassa muutakin löytyy kuin Lidl, esim WalMart. Onhan se ihan kiva, mutta Porin sokoskin tarjoaa enemmän jos viinakset jätetään pois. :smt108
Eihän kukaan tosissaan edes halua verrata Ranskaa ja Saksaa, sehän on kuin vertaisi Roopea ja Akua... Toinen kylpee herkuissa ja elämänilossa, ja toisen onnena on rutiinit, pilkuttelu ja olutmakkara. :smt098
Valitettavasti olen väärälläpuolen rajaa
Mä olen kerran käynyt Saksassa Lidlissä. Ei satu ihan lähellä olemaan, mutta autolla kerran poikkesin kun ohi ajoin. Ajattelin ostaa korillisen kokista.
Ensimmäinen havainto: kauppa oli IHAN täynnä turkkilaisia ja muita arabin näköisiä naisia lapsineen, jotka siellä poukkoilivat kärryjensä kanssa päälleni.
Toinen havainto: eihän siellä edes myyda coca colaa, jotain ihmeen kopio-kolaa vaan. Eipä ole toiste tehnyt mieli mennä Lidliin.
Suosin itsekin toreja vihannesten ja hedelmien ostoon sekä Walmarttia pakattujen einesten hankintaan.
Kun keskustelu on kerran ajautunut kauppavertailuun, niin sanon minäkin:
LIDL:stä ja muista "halpisketjukaupoista" en tykkää, koska niistä ei saa kaikkia tuotteita. Henk. koht. käytän vähän vapaa-aikani mielummin johonkin muuhun kuin useassa eri kaupassa ravaamiseen vain sen takia, etten saa kaikkea yhdestä paikkaa. Olen kai sitten niin tottunut Suomen markettimeininkiin, että olen vieläkin melko tyytymätön Saksan kauppoihin. Ainakaan tässä meidän lähellä (Berliinin keskusta) EI ole isoja ruokakauppoja (=marketteja), vaan kaikki ovat joko pieniä tai korkeintaan sellaisia suomalaisen keskikokoisen keskustakaupan kokoisia. No niistä sentään saa suunnilleen kaikkia tuotteita, valikoima vaan ei välttämättä ole kummoinen. Tietenkin tavarat maksavat enemmän kuin LIDL:ssä tms, mutta olen sen valmis maksamaan mukavuuden takia.
Joskus tehdään ekskursioita enemmän kaupungin laitamilla sijaitsevaan isoon markettiin, ja kyllä se on sitten ihanaa työnnellä kärryjä tilavassa ja paljon valikoimaa sisältävässä kaupassa! :smt041
Villiruusu 02-12-04, 16:51 Oonhan niitä toki Ranskassakin. Mutta kuka niihin menisi kun maistuvammat sapuskat saat torilta ja markkinoilta, patisserieltä jne...
Ja kyllähän Saksassa muutakin löytyy kuin Lidl, esim WalMart. Onhan se ihan kiva, mutta Porin sokoskin tarjoaa enemmän jos viinakset jätetään pois. :smt108
Eihän kukaan tosissaan edes halua verrata Ranskaa ja Saksaa, sehän on kuin vertaisi Roopea ja Akua... Toinen kylpee herkuissa ja elämänilossa, ja toisen onnena on rutiinit, pilkuttelu ja olutmakkara. :smt098
Valitettavasti olen väärälläpuolen rajaa
Niin, Lidliä ja WalMartia (jälkimmäinen lähtöisin Usasta...) ei vaan voi verrata Sokokseen, ei edes Porin sellaiseen...
Se olisi vähän sama juttu, kun vertaisi KaDeWe:n tarjontaa suomalaisen Siwan tai Ruokavaraston tarjontaan... :shock:
silverarrow 02-12-04, 23:05 Itse toimin elintarvikealalla, ja olen kiinnittänyt huomion lidlin "kehitykseen" täälä saksassa. Omasta mielestäni firma menee vauhdilla eteenpäin ja "pesee käsiään" ns. halpisketjuna olemisesta, vaikka se toki sitä varmaan on vielä pitkään. Laatua, edullisesti voisi olla kuvaavaa. Onhan hyllyihin ilmestynyt mm. Pepsi, Hasserödrer-olut, Vittel-vesi, merkkisuklaat, pringles... Monia näitä tuotteita ei mm aldista löydy. Mutta helppo ottaa uusi tuote kokeiluun, sillä voluumiä on takana niin paljon, ettei kukaan voisi edes kuvitella. Viime kesänä suomessa käydessäni, huomasin myös pohjanmaalla lidlissä että tuoreet leivät olivat suomessa leivottuja ja paljon "suomalaisia" privat label tuotteita, ym, eli varmaan suomessa on tapoja alunalkaen muutettu hiukan....
Tiesittekö muuten että aldin omistaa kaksi 80 veljestä, ja ovat maailman 10 tai 20 rikkaimman listalla... (näin annoin itselleni ymmärtää, vaikka en saksaa puhukkaan)
Tiesittekö muuten että aldin omistaa kaksi 80 veljestä, ja ovat maailman 10 tai 20 rikkaimman listalla... (näin annoin itselleni ymmärtää, vaikka en saksaa puhukkaan)
Veljekset myös jakoivat Saksan kahtia, tämän takia Aldi Süd ja Aldi Nord. Lidl-keskustelu on mennyt niin sfääreihin, että tässä on ruvennu miettimään josko pitäiskö joskus ihan uteliaisuttaan tuollaisessa myymälässä käydä..
silverarrow 02-12-04, 23:36 Itse tulee käytyä tasaisin väliajoin hakemassa ne perusjutut, mutta muuten kyl real, joka mielestäni vastaa citymarkettia.... toki jokapaikas ei koko ole niin suuri, mutta....
Olisko mitään linkkiä tms aldin veljeksiin, ihan mielenkiinnosta....
Meidän lähellä ei ole mitään muita kauppoja kuin noita halpisketjuja, Penny ja Plus. Joskus ärsyttää, kun siellä on tosiaan tosi huonot valikoimat. Viikonloppuisin me käydään isommilla ostoksilla Realissa tai Marktkaufissa. Hedelmät ja vihannekset ostin aikaisemmin yhdeltä turkkilaiselta vihanneskauppiaalta, mutta se lopetti kauppansa, ja nyt lähin vihanneskauppa on kolmen km:n päässä :(
Jotkut Suomesta käyneet kaverit on sitä ihmetelleet, että eikö Saksassa ole "kunnon kauppoja" ollenkaan, ja tosiaan meidän kaupunginosaa katsellessa sitä miettii itsekin...
Itse käyn mahdollisimman usein Metrossa (tukku) ostoksilla. Sieltä löytyy takuuvarmasti tuoreet vihannekset ja lihat. Valikoima on todella laaja ja tarpeet saa isommissakin pakkauksissa.
Joo Metro on hyvä ja valikoima hyvä, hinnat ok.
Italialaisen ruuan ytäville Münchenissä suosittelen Spinaa (lähellä Metroa, Euro-Industrieparkissa, asiakaskorttia ei tarvitse). Siinä on vieressä myös hyvä vihanneskauppa.
Noniin, jaoimpa tämä moderaattoreiden toivomuksesta omaksi ketjuksi, kun lähti TAAS tuo keskustelu niin rönsyilemään. :-D
ObTopic: Metroa suosin minäkin, aina kun joku metro-kortin omaava kaveri suostuu ottamaan minut vaan mukaansa. Mahtavat valikoimat, hinnat kohdallaan ja todellakin kaikki on tuoretta.
Mitä mä Pasilan (München-Pasing) Metrossa olen käynyt, niin siellä on noin 420 kassaa, mutta useimmiten kaikki kiinni ja sitten kahdella kassalla on kilometrin jonot :(
Valikoimaa periaatteessa on, mutta jotenkin se nyt vain on niin galsa mesta. Ta varsinkin se kyrsii, että lihahuoneeseen päästäkseen pitää tapella tiensä ensin kaikenmaailman rättien sun muiden epäolennaisten ostoshyllyjen läpi..
abe
Euro-Industrieparkin Metrossa kyllä pääsee lihan äärelle ihan suoraankin... kassajonot on siedettävät yleensä. Eihän se ole paikka (ainakaan minulla) jossa päivittäisostoksia tehdään, ostetaan kerralla vähän enemmän. Ja sieltä saa tavaraa jota ei juuri mistään muualta saa. Ja viinikin on halpaa... :D
Ei se nyt paikkana sen kummempi ole kuin joku WalMart, Real tms. (Realhan on itse asiassa samaa firmaa). Mulle on samantekevää miltä kauppa näyttää, kunhan valikoima ja hinnat on ok.
Eihän se ole paikka (ainakaan minulla) jossa päivittäisostoksia tehdään, ostetaan kerralla vähän enemmän. Ja sieltä saa tavaraa jota ei juuri mistään muualta saa. Ja viinikin on halpaa... :D
Mekin käydään silloin tällöin Metrossa, tulee aina ostettua jemmaan kerralla isompia paketteja kaikenlaista säilyvää. Ja samoin noita viinejä :D . Miehen sisko osti sieltä hyvän printterinkin joskus halvalla.
Eihän se ole paikka (ainakaan minulla) jossa päivittäisostoksia tehdään, ostetaan kerralla vähän enemmän. Ja sieltä saa tavaraa jota ei juuri mistään muualta saa. Ja viinikin on halpaa... :D
Mekin käydään silloin tällöin Metrossa, tulee aina ostettua jemmaan kerralla isompia paketteja kaikenlaista säilyvää. Ja samoin noita viinejä :D . Miehen sisko osti sieltä hyvän printterinkin joskus halvalla.
Jep, kiva ostella tuotteita joita käyttää paljon laatikottain. Pari lodjua säilöttyöjä tomaatteja, laatikollinen De Cecco pastaa, jaa taas tietää, että pasta-ainekset löytyvät seuraavaksi muutamaksi kuukaudeksi. :D
Kesällä ostin Metrosta helteitä varten ilmastointilaitteen. Ei montaa sataa maksanut ja pitää makuuhuoneen viileänä. Nämä +40 asteen helle kesät meinaan ovat vähän liikaa. Mahdoton nukkua sellaisessa helteessä. Ei niin kuumalla, se toimii ilmanpuhdistimena. Näppärä laite, enkä ole missään nähnyt tuontehoisia laitteita niin halvalla.
Kesällä ostin Metrosta helteitä varten ilmastointilaitteen. Ei montaa sataa maksanut ja pitää makuuhuoneen viileänä. Nämä +40 asteen helle kesät meinaan ovat vähän liikaa. Mahdoton nukkua sellaisessa helteessä. Ei niin kuumalla, se toimii ilmanpuhdistimena. Näppärä laite, enkä ole missään nähnyt tuontehoisia laitteita niin halvalla.
Mihin sitä tarvii? Muistaakseni (oliko se 2003 vai mikä kesä ennätyslämmin) silloin eka kertaa luovuin untuvapeitosta elokuun ajaksi. Kaikkina muina aikoina palelen.
Mihin sitä tarvii? Muistaakseni (oliko se 2003 vai mikä kesä ennätyslämmin) silloin eka kertaa luovuin untuvapeitosta elokuun ajaksi. Kaikkina muina aikoina palelen.
Mun makuuhuone on kattohuone kulmaus, musta katto, saa aurinkoa koko paivan. Lämpötilat makkarissa aina neljänkymmen asteen paremmalla puolella kesäisin. Ei siellä nuku ilman ilmastointia.
Mun makuuhuone on kattohuone kulmaus, musta katto, saa aurinkoa koko paivan. Lämpötilat makkarissa aina neljänkymmen asteen paremmalla puolella kesäisin. Ei siellä nuku ilman ilmastointia.
Plus yhden isohkon atk-firman verran tietokoneita jotka puskee yota paivaa lampoa monen KWn edesta.... :-D
Plus yhden isohkon atk-firman verran tietokoneita jotka puskee yota paivaa lampoa monen KWn edesta.... :-D
Heh, nojuu... :oops:
Senverran nuo koneet lämmittävät, ettei tartte talvellakaan laittaa lämmitystä päälle. :-D
Heh heh, ei oo Saksassa (Frankfurtissa) ollu kylmä ja tuskin tuleekaan... Minä asetin vaimokkeelle vaatimuksen, että makuuhuoneessa ei sitten lämmitystä käytetä ei kesällä ja ei talvella....
Kesä 2003 taas oli puhdasta tuskaa.
Hmm. Minusta Lidlissä on parasta se, että se tuo tännekin vähän kilpailua. Suomessa kun on niin kallista!
Me käydään Lidlissä silloin tällöin ostamassa lähinnä kaikenlaisia kasviksia ja hedelmiä, jotka on tosi halpoja siellä.. ja esim. tuoremehua ym. Karkkia tietysti, joitakin niistä. Ja limppari on kans halpaa.
Kyllä Lidlistä kuulemma saa kassillisen ruokaa 20 eurolla, muussa kaupassa ehkä 30 euroa menisi.. eli kyllä siellä käyminen oikeastaan kannattaa, jos haluaa elää (ja on pakko :shock: )elää säästeliäästi..
Mä oon huomannut että Lidlin suosio vaihtelee tosi paljon eri paikkakunnilla.. esim. Joensuussa käydessäni se näytti olevan tosi suosittu kauppa! Toisin on Iisalmessa... :roll:
Frankfurtilaiset, missäs tuo Metro-kauppa oikein on täällä päin? Kiinnostaisi kokeilla joskus, en ole sellaiseen törmännytkään :D
|