santze
24-10-06, 16:47
ihan mielenkiinnosta kyselen, oma isäni on saksalainen..silti en puhu saksaa hyvin, miten teillä muilla?varmasti ainakin muutamien kirjoittajien lapset omaavat ulkomaalaisen isän/äidin?
|
View Full Version : toinen vanhemmista ulkomaalainen? santze 24-10-06, 16:47 ihan mielenkiinnosta kyselen, oma isäni on saksalainen..silti en puhu saksaa hyvin, miten teillä muilla?varmasti ainakin muutamien kirjoittajien lapset omaavat ulkomaalaisen isän/äidin? JJ 24-10-06, 17:46 Minun isäni on suomalainen ja äitini on puolalainen. Puhumme siskoni kanssa molemmat melko sujuvaa puolaa, vaikka Suomessa vartuimmekin. Äitini piti itsepintaisesti kiinni siitä, että kotona kommunikoimme hänen kanssaan puolaksi. Näin jälkikäteen ajateltuna olen erityisen kiitollinen äidilleni tästä. Nykyään ainoa kontakti kieleen ovat puhelinkeskustelut äitini kanssa ja satunnaiset yhteydenotot isoäidin ja serkkujen kanssa. Selvää rapistumistakin on havaittavissa, mutta esim. viikon oleskelu Puolassa virkistää kielitaitoa merkittävästi. Julibrud 25-10-06, 22:02 Minulla taasen suomenkielinen suomalainen äiti ja ruotsinkielinen suomalainen isä ja meillä kaikilla (Suomessa hankala - täällä kätevä) saksankielinen sukunimi. :-D |