View Full Version : Pullan syöjiä?
Saksalaisethan syö etupäässä kakkuja, senverran suomalaisuutta minussa 2/3 elämästään täällä viettäneenä sentään on, että pullaa pitää aina välillä saada. Leivon useimmiten pikkupullia pakkaseen, joskus harvemmin saksipitkon tai kanelipitkon ja vielä harvemmin bostonkakun. Ja pari kertaa vuodessa mustikkapiirakan pullataikinapohjalle.
Muita pullansyöjiä täällä?
Pulla on hyvää. Täkäläisistä (Frankfurt) kaupoista löytää pitkopullaa joka sekä näyttää että maistuu samalle kuin äidin leipoma ;)
Mä teen mielelläni kanelirullapullia, voisilmäpullia, rusinapullia, pullapitkoja.. Kaardemummat olen tuonut Suomesta mutta nyt löysin sitä REWEstäkin, pitää kokeilla onko samaa tavaraa :D
Donja; joulun edellä kardemummaa löytyy 'tavallisista kaupoistakin', yleensä kamalan hienoksi jauhettuna. Reformhausista kautta vuoden. Suomalaisia kardemummaputkiloita olen useimmiten löytänyt suomalaisten joulumyyjäisistä.
Mitä tarkoitat kanelirullapullilla? Korvapuustejako? Vai 'Schnecken'?
Kulmaleipomon pulla maistuu mullekin. Juuri nytkin on kahvin kyytipoikana kasa pullasiivuja joilla sulostutan sunnuntai-aamuani :D
Eikös se yksi "normaali" saksalainen leipä käy pullasta? Itse ostin tätä rusinoilla päällystettyä (myös sisällä) leipää joku aika sitten vahingossa. En leipänä pystynyt syömään, mutta söin sitten pari siivua kahvin kanssa :)
Leipä oli nimeltään jotain ...tüten. Joku muu varmaan muistaa nimen.
- Perttu
Se on Rosinenstuten nimeltään. Kuuskytluvulla ainakin pohjois-Saksassa sitä oli sunnuntaisin kodeissa aamiaisleipänä kun leipomot oli kiinni, eikä sämpylöitä siis saanut. On tällävälin menettänyt suosiotaan, mutta löytyy sitä yhä supermarketeistakin.
Caneel, korvapuusteja tarkoitin kanelirullilla, tuo sana oli ihan unohtunut :D
Mun mielestä itsetehty pulla on mehevämpää ja maukkaampaa kuin kaupan/leipomon, mutta makuasiahan se on :D
Eikös se yksi "normaali" saksalainen leipä käy pullasta? Itse ostin tätä rusinoilla päällystettyä (myös sisällä) leipää joku aika sitten vahingossa. En leipänä pystynyt syömään, mutta söin sitten pari siivua kahvin kanssa :)
Leipä oli nimeltään jotain ...tüten. Joku muu varmaan muistaa nimen.
- Perttu
Vesä sinappia päälle, niin alkaa maistumaan. :lol:
Pullaa ja donitseja! Kummankin etsintään kaipaisin vinkkejä. Ei löydy Edekasta, Aldista tai Rewestä Dortmundissa. Onkohan noille jotain erikoisliikkeitä? Onko täällä esim. mitään kotimaisen Arnold's:in kaltaista ketjua? Kölnissä olin ohimennen näkevinäni jonkun ketjumaisen paikan, mutta ei enää muista. Dortmundissa en ole nähnyt.
Ainakin Tchibo myy kuorrutettuja donitseja. Myös WIener Feinbäckereissa niitä on näkynyt ohijuostessa (kehtaavatkin houkutella tollasilla, grr ;) )
Kuorrutettuja donitseja saa meilläpäin ainakin joka bäckereista (valitettavasti...). Mies tuo niitä kotiin harva se viikko. Valikoima ei ehkä vedä vertoja Arnoldsille, mutta kyllä ne ihan donitseilta maistuu.
Ja pullaahan on bäckereit pullollaan. Kyllä sieltä saa ihan tavallista rusinapitkoakin, jos ei nyt välttämättä niitä kanelipullia etsi.
Eilen vierailtiin ekaa kertaa Kampsissa ja siellä oli myyjällä hyvän näköisiä donitseja myynnissä. Pettymys oli kyllä karvas, sillä eivät ne donitseilta maistuneet. Taikina oli mautonta "voipulla" taikinaa ja makea kuorrutus ei paljoa pelastanut. Tämä tarina oli siis pettymys, mutta jatkan etsintää. :!:
Mä paistelen täällä juuri ihan itse tehtyjä pullia :D Mutta olipahan taas kaupassa ihmeissään, kun yritti valita oikeita pullajauhoja. Ilmeisesti ne numerot pussin kyljessä tarkoittaa jauhon karkeusastetta? Mitä suurempi luku, sen karkeampia? Kertokaapa viisaat. Nyt ostin pussin, jossa luki 405 muistaakseni. Ja pullista näyttää tulevan ihan oikeanlaisia.
Santo, 405 on tavallisin vehnäjauhotyyppi, vuosikymmeniin juuri muuta kauppojen hyllyiltä löytynytkään. Nykyään saa jo jopa supermarketista myös tyyppiä 550 ja 1050, sitten löytyy vielä numerot 1600 ja Vollkornmehl. Luku viittaa jauhamisen karkeusasteeseen, mutta myös jauhon sisältämiin mineraaleihin. Mitä isompi luku,sen enemmän mineraaleja jauho sisältää. 405 ei juuri vitamiineja, aminohappoja eikä kuituja sisällä. Itse käytän edes 550 jauhoja pullaan (vaatii enemmän nestettä). 1050 ja Vollkornmehl käytän leivän leipomiseen. Leipään käytän myös spelttijauhoja ja ruisjauhoja.
Sorry, Santso piti sanomani...
|