View Full Version : Kela & sosiaaliturva Saksaan muuttaessa

Rosa
03-12-04, 20:23
Mun Saksassa oloni on ollut aina niin pätkittäistä (max 10kk kerrallaan ja sitten taas Suomeen, edestakas aina vaan...), että olen aina säilynyt Suomen sosiaaliturvan ja Kelan piirissä. Nyt, kun suunnitelmissa siintää vähän lopullisempi asettuminen Saksaan, kiinnostaisi kuulla vinkkejä/kokemuksia sairasvakuutuksesta.

Kelan jossain oppaissa sanottiin, että asuttuaan vuoden toisessa EU-maassa siirtyy ko. maan sosiaaliturvan piiriin. Mitä käytännön asioita tähän siirtymiseen liittyy? Mullahan on tähän saakka ollut joka keikalla E111/E128-lomakkeella saatu paikallinen vakuutus, ensin AOK:lla ja viimeisimmäksi KHH:lla. Eli kun nyt muutan Saksaan ja tiedän jääväni, niin miten toimin? Olenko siis ensin vuoden ihan normaalisti E-lomakkeella vakuutettuna? Ja mitäs sen jälkeen? Pitää vain valita mieleinen krankenkasse ja ostaa itselle vakuutus? Minkä verran hyvästä vakuutuksesta normaalisti saa maksaa? Kuinka paljon eri firmojen paketeissa on todellisia eroja? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota tarjouksia punnitessa? Tuleeko mieleen jotain muita aiheeseen liittyviä vinkkejä?

Sairausvakuutuksella on mulle sikäli vähän normaalia enemmän väliä, että astmani vaatii aika paljon hoitoa ja kallista lääkitystä, vaikkei se mikään tappava tauti olekaan.

bhajee
03-12-04, 22:15
Ainakin ennenvanhaan voi siirtyä suoraan täkäläiseen Krankenkasseen. Maksaa minkä maksaa, mutta ne myös maksaa... :-D

Favolina
06-12-04, 10:09
Mikäli teet Suomeen maistraattiin pysyvän muuttoilmoituksen ja osoitteena on joku paikka Saksassa, saat parin viikon sisällä Kelalta ilmoituksen, jossa kerrotaan Suomen sosiaaliturvasi päättyneen muuttopäivänä ja pyydetään palauttamaan Kela-kortti. Kannattaa siis hetimmiten - mieluiten jo tulopäivänä - käydä ilmoittautumassa Krankenkassen jäseneksi. Siihen, mihin kassaan kannattaa liittyä, en osaa sanoa mitään, kun kuulun vielä Suomen sosiaaliturvaan ja asioin siis AOK:ssa. Sitä en ainakaan suosittele, ainakin täällä päin elävät vielä suunnilleen keskiaikaa.

riikkamarika
15-05-05, 08:08
Moi!
Kölniin muuttopäivä lähenee (23.6.) ja ajattelinkin tässä varmistaa muutaman asian.

1) Jos olen alle vuoden Saksassa, pysyn Kelan sosiaaliturvan alaisena ja asioin siis AOK:ssa? Onko mitään muuta Krankenkassevaihtoehtoa? Töistä ei ole tässä vaiheessa tietoakaan.
2) Kuinka tarkka toi vuoden aika on? Käytännössä tulen luultavasti takaisin vasta heinäkuun puolella eli vuoden aika ylittyy vähän.
3) Suomalaiset reseptit eivät varmaankaan kelpaa siellä? Miten siis kannattaisi toimia, että saisin astmalääkereseptini ”saksannettua”?

Kiitos jo etukäteen näistä tiedoista.

Marika

Päivi
15-05-05, 15:42
1) Jos olen alle vuoden Saksassa, pysyn Kelan sosiaaliturvan alaisena ja asioin siis AOK:ssa? Onko mitään muuta Krankenkassevaihtoehtoa? Töistä ei ole tässä vaiheessa tietoakaan.

2) Kuinka tarkka toi vuoden aika on? Käytännössä tulen luultavasti takaisin vasta heinäkuun puolella eli vuoden aika ylittyy vähän.

3) Suomalaiset reseptit eivät varmaankaan kelpaa siellä? Miten
siis kannattaisi toimia, että saisin astmalääkereseptini ”saksannettua”?

1) Toivottavasti olet hankkinut eurooppalaisen sairasvakuutuskortin. Sen kanssa voi täällä mennä lääkäriin ja AOK:n kautta ei tietääkseni tarvitse mennä (tai näin AOK:sta on sanottu mulle).

Jos sitten olet menossa töihin täällä Saksassa niin tilanne muuttuu tietenkin sitten heti ja tiput Kelan piiristä pois (jos työnantaja on suomalainen on tilanne toinen).

2) Kelassa katsotaan alle vuoden asuminen tilapäiseksi asumiseksi. Palatessasi Suomeen muista tehdä ilmoitus Kelalle, että olet palannut, saattavat muuten alkaa lähetellä lappusia kotiin ja tiedustella asiaa. En tiedä miten tarkkaa Kela tätä voi valvoa.. :roll:

3) Suomalaiset reseptit eivät käy täällä. Mä olen aina ostanut isomman kasan lääkkeitä Suomesta mukaan ettei heti tartte mennä lääkäriin täällä. Mä olen ottanut suomalaiset reseptit tosin aina mukaan, että voin lääkärissä täällä tarvittaessa kertoa, mitä lääkettä olen aiemmin käyttänyt (tilannetta ei ole käytännössä tullut vielä vastaan).

riikkamarika
02-06-05, 22:03
Myöhäiset kiitokset Päivi hyvistä vastauksista. On tämä loppukevät ollut niin tiivis tahti töissä ettei oo ehtinyt kirjoitella. Nyt jäljellä kaksi työpäivää ja sitten loppui kokeiden korjaaminen vähäksi aikaa. Jännittää vähän viimeinen työpäivä:ensimmäistä kertaa jaan lakkeja tuleville ylioppilaille ja se on aina niin herkkää... :smt022 Ja muutenkin olen aivan mahdoton jäähyväisten jättäjä, vaikka kyseessä ei olisikaan ikuiset sellaiset. Onneksi on vedenkestävä ripsiväri keksitty :wink: