View Full Version : Omenaviini

nannyogg
02-11-06, 17:34
Me frankfurtilaiset saamme kärsiä omenaviinistä. Sitä tarjotaan joka paikassa ja joka tilanteessa, ja se on usein se halvin juoma (esimerkiksi omenaMEHU voi olla tuplasti kalliimpaa).

Joskus se kuitenkin on ihan juotavaa. Missä, miksi, ja minkäniminen on hyvää? Mikä on pahaa? :)

Mihin muuhun omenaviiniä voi käyttää kuin juomaksi? Esitin jo toisessa ketjussa, että kun sian hukuttaa omenaviiniin, siitä tulee herkkua. Entä muuten?

Itse suosin (sen vähän mitä juon) trüb- eli sameaa varianttia. Alt-Sachsenhausenissa on Sruwwelpeter ja sen vieressä toinen putka joissa (niin minulle on väitetty) tehdään itse omppuviini. Tiedä sitten johtuuko tunnelmasta, mutta kyllä se altissa erilaiselta maistuu kuin Mainzissa :-D

Mitä ovat salaperäiset cocktailit süss, sauer jne.? ;)

CoolHuh
02-11-06, 17:39
suess on joko spriten (tai muun "sitruunalimonadin) tai fantan kanssa ja sauer mineraaliveden 8 osaa omenaviiniä ja 2 muuta, vähän paikasta riippuen. suurin osa sachsenhausenin omenaviinipaikoista tekee viinin itse (2 Schweizerstrassella ja 3 Textorstrassella. makuasioista ei voi kiistellä, itse maistamalla löytää parhaiten omansa.

p.s. kaikki paikat eivät tee "suessgespritzt" ollenkaan koska te ei ole heidän mielestään "oikein".

Harri
02-11-06, 18:35
Tää mesta ainakin on Altissa, en vaan tiedä valmistavatko viinin itse.

http://www.dauth-schneider.de/

Tuukka
02-11-06, 20:07
minkäniminen on hyvää?
Kaupan bulkkiviineistä Possmann on parassta!

Ahti
02-11-06, 20:20
minkäniminen on hyvää?
Kaupan bulkkiviineistä Possmann on parassta!
Näin minäkin olen aina sanonut.

Eilen tosin vedin jotain täältä paikallisesta trinkhallesta ja se oli aivan jumalaista! Pesee Possmannit 6-0. Tai ehkä olin vain hurmoksellisessa olotilassa ja omppuviini maistui paremmalta kuin se onkaan.

Pitänee siis suorittaa Omppuviinin maistelusessio. Pitänee ostaa kaikkia mahdollisia omppuviinejä ja kirjoitella tänne ns. "tasting notet".