View Full Version : Adventti-kranssi

gitta
13-11-06, 09:54
Hei!

Olen joka vuosi askarrellut ystävien kanssa adventti-kranssin, ja nyt jouduin Suomeen enkä pääse ennen joulua :(
Onko kellään hyviä ideoita miten saan sen neulasensa säilyttävän kuusen (vihte ?)ja katajan ? oksia, myydäänkö niitä Suomessa? Täällä Pohjois-Suomessa en ole nähnyt. Tai olisiko tulossa Ouluun tai lähettyville ennen joulua?

Outi L.
13-11-06, 12:14
Kyselyt kannattaa aloittaa ihan tavallisista kukkakaupoista, jostakinhan nekin sidontamateriaalinsa tilaavat. Seppeleissähän (esim. haudoilla) käytetään paljon havuja. Ja neulasensa säilyttävällä kuusella tarkoitat varmaan pihtaa (saksaksi Fichte).

MinnaN
13-11-06, 18:15
Kukkatukuissa myydään havuja, joten jos et metsästä tai naapurin kuusiaidasta kehtaa pölliä 8) kannattaa tosiaan kukkakaupoista kysellä (voivat ehkä tarpeen vaatiessa tilata juuri sinua varten). Kuusikauppiaat taitavat ilmestyä kuvioihin vasta vähän myöhemmin, muuten heiltäkin kannattaa kysellä.

Tuohon Outin kirjoitukseen korjaisin, että Fichte on ihan kuusi (Picea) kun taas pihta (Abies) on se kuuluisa o Tannenbaum, o Tannenbaum wie grün sind deine Blätter... :santa: Täällä Saksassa myydään oksina yleensä pihdoista nordmannia- ja nobilis-lajikkeita, joista tuo nobilis (sinertävä) se neulasensa parhaiten pitävä. Kuusista saa oksina ainakin Blaufichteä eli sinertävää kuusta.

Outi L.
13-11-06, 19:25
Juu, olet oikeassa Minna. Meni kuusi ja pihta sekaisin. Olettaisin kuitenkin, että pihta on lainattu suomen kieleen juuri saksan kielestä, pihta ja Fichte ovat äänteellisesti niin lähellä toisiaan. Siksi varmaan menin itsekin sekaisin.

MinnaN
14-11-06, 15:05
Mitenkähän tähän yhteyteen sopii verbi "pihdata"? Ei irtoa...?? :smt075 :lol:

Jäi muuten eilen kirjoittamatta se, miten itse viime vuonna hommasin havut (-kele); ostin sellaisen pienen ruukutetun nordmanntannen, jonka raa'asti kynin eli leikkasin oksat irti. Olin kaukaa viisaana ostanut myös hieman aiemmin sesogissa olleen paakkutaimisen tuijan, josta siitäkin sitten leikkasin oksat irti. Näin sain halvalla ison kasan havuja, jotka riittivät moneen asetelmaan. Myydäänköhän Suomessa nykyään noita valmiiksi ruukutettuja joulukuusia???