Näin joulun alla glögi kuuluu ehdottomasti asiaan. Weihnachtsmarktiltakin saisi Glühweinia ja suomalaisessa joulukylässäkin on glögiä myynnissä, mutta kumpikaan ei ole minun makuuni. Haluan siis kunnon glögiä, johon voin laittaa manteleita ja rusinoita sekaan. Pari reseptiä olen jo haalinut, mutta kyselenpä vielä täälläkin: Onko teillä jotain tosi hyviä glögireseptejä?
Vaaleat ja tummat, alkoholittomat ja alkoholilliset, kaikki käy!
En ole katsonut, että myydäänkö Saksassa jossain sellaisia "glühwein"-teepusseja, joita kun uittaa esimerkiksi kuumassa punaviinissä, niin tulee aika hyvää glögiä. Harrastettiin noita pusseja Itävallassa ollessa, liekö niitä täälläkin kaupan? Ja IKEAssahan on myytävänä ruotsalaista glögiä, olisiko se parempaa kuin suomalainen? :coffee2:
Vähän noita hymiöitä on muuten tullut lisää! :brilsmurf: :cyclopsani: :rr:
- halbaa punkkua
- koskenkorvaa. Sitä saa Suomesta.
- vilautetaan rusinaa, kenties myös mantelinlastua
- tonttulakki päähän ja keitos ääntä kohti :D
Helpompi versio jouluisesta glögistä:
- päähän tonttulakki
- lasiin rusinoita
- lasi täyteen koskenkorvaa
Tapeen vaatiessa tonttulakki ja rusinat voidaan jättää pois.
Lämmin koskenkorva on pahaa. :-)
Mulla on ihan yksinkertainen ohje: koska en tykkää viinaksista enkä mistään mehuista glögissäni (juon viinan viinana ja mehun mehuna), laitan pullollisen punkkua kattilaan ja siihen ehkä 1/2 - 1 desiä sokeria, kanelitangon ja ripauksen kardemummaa, muutaman neilikankin voi laittaa. Sitten vaan juoma kuumennetaan, heitetään kanelitanko ja neilikat pois ja kipataan juoma mukiin, jonka pohja on täynnä kuorittuja KOKONAISIA manteleita ja rusinoita - annetaan hiukan rusinoiden paisua ja senkun hörppimään.
Teinpä sitten vaaleaa glögiä suurinpiirtein tällaisella ohjeella (lisäsin siihen vain tähtianiksia) ja hyvää tuli! Suosittelen siis muillekin.
Vaalea glögi
4-6:lle
* ½ l omenamehua
* 2 kanelitankoa
* 10 kokonaista mausteneilikkaa
* 1 cm:n pala tuoretta kuorittua
* inkivääriä
* ½ sitruunan kuori ja mehu
* sokeria maun mukaan
* 1 pullo valkoviiniä
Lisäksi
* manteleita
* rusinoita
Pane kattilaan mehu ja mausteet. Keitä hiljaisella lämmöllä noin 10 minuutin ajan. Lisää viini ja sokeri ja kuumenna höyryäväksi. Siivilöi laseihin ja koristele lasit omenalohkoilla ja rusinoilla.