View Full Version : Vanhemmille: vitamiinit ja hivenaineet
Annatteko Saksassa asuvat suomalaiset lapsillenne vitamiinit sun muut jutut suomalaiseen vai saksalaiseen tapaan? Annatteko siis Saksasta saatavia D-vitamiinitabletteja pienille vaiko Suomesta tuotuja tippoja? Entä annatteko xylitol ja fluoritabletteja? En ole itse saksalaisiin törmännyt jotka niitä antaisivat, ainoat lisät on nuo D-vitamiinitabletit joita tuttuni antavat.
Itse annan D-vitamiinin tippoina, xylitolin ja fluorin tabletteina. Hammastahnassa ei sitten ole fluoria.
Kuinkas muut? :D
Miksi xylitolitabletteja pitäisi syöttää? :shock:
Miksi xylitolitabletteja pitäisi syöttää? :shock: Se voi olla hyvä keino pysäyttää happohyökkäys ruokailun jälkeen, kuten purkalla. Ihan pienethän ei osaa yleensä purkkaa syödä mutta osaa imeskellä tablettia.
Tässä jotain hyviä puolia netistä:
*ksylitoli ehkäisee hampaiden reikiintymistä
*Streptococcus mutans bakteeri ei tehokkaasti pysty käyttämään ksylitolia ravinnokseen
*ksylitoli hidastaa plakin kasvua, joten plakin määrä vähenee
*plakki on helpommin harjattavissa pois
*ksylitoli korjaa jo alkaneita kiillevaurioita: remineralisaatio
*ksylitoli vahvistaa suun omia puolustusmekanismeja
*ksylitoli lisää syljen erittymistä ja auttaa kuivan suun ongelmassa.
Joo, xylitoli sinänsä on tuttu aine, ei vain koskaan tullut mieleen syöttää sitä tabletteina lapsille :)
Meidän kouluikäiset syövät kalanmaksa-/lohiöljy-/tms kapseleita ( = D-vitamiinilisä) samoin kuin aikuisetkin: talviaikana päivittäin, kesällä harvemmin. Etenkin kun tuoretta kalaa ei tule syötyä käyt.kats. ikinä.
Täällähän lastenlääkärit suosittelee jo vastasyntyneille fluorilla höystettyjä D-vitamiinitabletteja. Hammaslääkärit on sitten eri mieltä tästä fluorin antamisesta hampaattomille. Ja ainakin ne kätilöt,joiden kanssa itse olen ollut tekemisissä.
Sain lastenlääkäriltä tinkaamalla fluorittomia D-vitamiinitabletteja ja viime käynnillä näytin sitte suomalaisia Jekovit-tippoja, joita aion jatkossa antaa. Minusta tipat ovat helpompia kuin tabletit.
Mäkin sain alussa fluorillisia D-vitamiinitabletteja, sitten luin että ne ei ole hampaattomalle niin hyviä ja vaihdoin fluorittomiin. Mutta Suomessa käydessä ostin lääkekaapin täyteen Jekovittia ja sitä on siitä asti käytetty, tipat on mielestäni myös paljon helpompi antaa kuin tabletit :D
Villiruusu 23-12-06, 10:11 Meillä poju sai sairaalassa niitä fluorillisia D-vitamiinitabletteja, mutta oma lastenlääkäri sitten sanoi, että se fluorin antaminen ensimmäisenä vuonna on hieman kiistelty asia ja kirjoitti meille reseptillä fluorittomia D-vitamiinitippoja. (Reseptillä siis saa ilmaiseksi). Eikä tarvi antaa kuin tippa päivässä, toisin kuin joitakin Suomessa annettavia tippoja, joten olen ollut tyytyväinen. (Eikä ole aiheuttanut mitään vatsavaivoja, kuten olen Suomessa joiltain kuullut). Eli ei ainakaan vielä olla hankittu Suomesta mitään, ehkä sitten vanhempana, jos lääkärin mielestä ei enää tarvi D-vitamiinia täällä ja omasta mielestä tarvis antaa... :wink:
Mitenkä ihan pienelle annatte niitä tabletteja käytännössä? En osaa kuvitella :D Itse vasta odotan, ja kun tullaan saksaan niin kaiketi sitten kanssa otan täältä tipat matkaan, vai saako ne helposti lääkäriltä reseptillä?
Savolainen 23-12-06, 19:40 Lastenlääkärimme mukaan ne fluoritabletit ovat jo hampaattomille tarpeen, koska onhan vauvoillakin jo ne hampaan alut suussa.
Mitenkä ihan pienelle annatte niitä tabletteja käytännössä?Minä liotin tabletin pieneen vesitilkkaan teelusikassa, sekoitin ja kaadoin vauvan suuhun. Mielestäni se oli tosi hankalaa. Tipat on paljon helpompi pudottaa suuhun. Tabletteja sain aina runsain mitoin lastenlääkäriltä siellä käydessä, mutta kun siirryin ostamaan tippoja Suomesta, en ole enää ottanut niitä sieltä.
Villiruusu, minkänimisiä nuo fluorittomat D-vitamiinitipat ovat? Kiinnostaisi kovasti.
Meillä on myös Suomesta tuodut tipat käytössä, tällä hetkellä Deetipat. Tuo tablettien liottelu veteen on minustakin vähän työlästä, tipat koen jotenkin helpompina pienelle vauvalle.
Villiruusu 01-01-07, 10:56 Ne fluorittomat tipat on pienessä ruskeassa pullossa, ja nimi on Vigantol Oel, ja vaikuttava aine on Colecalciferol (Vit. D3)
eli sitä nykyään suositeltavaa D3-vitamiinia.
(Suomessa on parhaillaan keskustelu käynnissä, että pitäisi antaa mielummin D3-vitamiinia kuin D1/D2-vitamiinia. Itselläni ei niiden eroista tai hyvistä/huonoista puolista ole tietoa/kokemusta, mutta olen siis ollut tuohon tyytyväinen.)
Meillä lastenlääkäri sanoi, että on tällä hetkellä kiistelty asia, että pitääkö pienille (alle 1-v.) antaa fluoria. Ja hänen mukaansa taas se ei ole tarpeen. Mutta mielipiteitä löytyy varmasti yhtä monta kuin lääkäriäkin, joten kukin tekee varmaan niin kuin parhaaksi näkee. Liiallinen fluorin saanti taas aiheuttaa omia ongelmiaan, joten sitäkin pitää varoa. Mutta eiköhän jokaiselle löydy se oma kultainen keskitie..
En tiedä miten vanhemmille lapsille täällä määrätään (=kirjoitetaan reseptillä) d-vitamiinia, mutta ainakin vauvoille sitä kuuluu antaa, joten reseptin saa lastenlääkäriltä varmasti. Toivottavasti sen saa myös vanhemmille lapsille... Tietääkö joku, jatketaanko täällä d-vitamiinin antamista myös vuotta vanhemmille lapsille?
(Meillä käskivät sairaalassa liottamaan ne tabletit maitoon tai sokerittomaan fenkoliteehen, muttei veteen. Ihmettelin kyllä syytä, mutten ääneen... En tiedä olisivatko vaan niin pahan makuisia, että maito/tee peittää sen maun paremmin?)
Fluoritableteista vielä, minkäikäisille olette alkaneet niitä antaa, ja oletteko saaneet reseptin lastenlääkäriltä, hammaslääkäriltä vai hankkineet niitä itse (Saksasta/Suomesta?)?
Saksassa suositellaan ymmärtääkseni d-vitamiinin antamista kaksivuotiaaksi asti.
Fluoritabletit aloitin noin 14 kuukauden ikäiselle antamaan ja ne on Suomesta hankittu, Fludent-nimisiä, banaaninmakuisia. Suomessa niiden aloittamissuositus on sitten kun poskihampaat on puhjennut, muttei mielellään alle yksivuotiaalle.
Vähän alle kympin maksaa 200 kappaleen Fludent-purkki, sitä annetaan painon mukaan, meillä yksi tabletti päivässä :D
Ne tabletit voi työntää vauvalle sellaisenaan poskeen imettäessä (pullon kanssa vielä helpompaa, sinne vain), sulavat siellä alta aikayksikön.
Ei ole oma keksintöni, Hebamme neuvoi :wink:
Esikoisen kanssa lutrasin vielä veden kanssa mutta kuopukselle laitoin imettäessä suoraan suuhun.
Otsikkoaiheeseen liittyen; saimme neuvon etelä-saksassa asuessa että jodin määrä normaalissa bratwurst-ruokavaliossa on radikaalisti pienempi kuin suomessa, koska maaperässä ja sen myötä vedessä ei jodia ole ja lisäksi kalaahan ei syödä juuri koskaan. Kertoivat että lapsille täytyy antaa jodioitua suolaa ja varsinkin raskaana olevien naisten täytyy popsia lisäksi joditabletteja.
Mitään tabuja ei lähdetty kersoille antamaan, mutta jodioitua suolaa lisäiltiin ruokaan ja kalasoppaakin keiteltiin vaikka kalatarjonta ei ainakaan stuttgartissa mitään ihmeellistä ollut
Meillä sama neuvo kuin Grantlerilla, eli vauvalle D-vitamiinitabu vaan suun sisälle poskeen ja tissi suuhun, niin sinne liukeni. Omasta mielestäni tämä oli huippukätevää, ja kun muutettiin vauvan kanssa Suomeen niin tipat tuntuivat tosi hankalilta, koska ne piti laittaa erikseen lusikalla tms (koska pelkästään imetin eikä vauvaa syötetty pullosta, eikä moneen kuukauteen lusikastakaan). Nykyään vuoden ikäiselle tipat on tietysti kätevä laittaa lusikkaan ruuan sekaan ja sinne häviävät.
Suomessa suositellaan D-vitamiinilisää oikeastaan ihan kaikille, ja tietysti erityisesti lapsille.Määrä riippuu muusta ruokavaliosta (eli lähinnä maitotuotteiden määrästä, joissa on ainakin Suomessa D-vitamiinilisä). Fluoria suositeltiin annettavaksi kun lapsi on yli 8 kg. Ksylitolitabletteja hammashoitaja suositti myöskin jo alle vuoden ikäisillekin (meillä ainakin sellaisia jotka hyvin nopeasti hajoavat suuhun).
Ai niin, ja fluoritabletteja ei tarvitse antaa enää kun siirtyy pesemään hampaita lasten fluorihammastahnalla (eli kun poskihampaat ovat tulleet). Näin oli ainakin ohje meille. Mutta kuten varmasti on todettu, niin ohjeita on erilaisia vaikka kuinka, Suomenkin sisällä, saati sitten eri maissa. Valitsee vaan sitten itselle sopivat ohjeet. :-D
Meillä poika sai niitä tabletteja joissa on sekä d-vitamiinia että fluoria vuoden vanhaksi asti. Pojan täytettyä vuoden lääkäri kirjoitti pelkkiä fluoritabletteja, d-vitamiinia saa kuulemma riittävästi ravinnosta...? Nyt on hampaita jo 14 ja olen alkanut käyttämään hammastahnaa jossa fluoria ja jättänyt tabletit pois.
Villiruusu 12-03-07, 22:10 Poju täytti nyt vuoden, eikä lääkäri enää määrännyt D-vitamiinitippoja. En myöskään löytänyt kyseisiä tippoja nettiapteekkien sivuilta, joten mietin sitäkin vaihtoehtoa, että jos ostaisimme Suomen lomalla tippoja mukaamme...
Minkähintaisia (ja -merkkisiä) tippoja olette ostaneet? Muistatteko montako "päiväannosta" pullosta suunnilleen riittää?
Voihan olla, että nuo tabletit tulevat halvemmiksi, eikä niitä pojulle enää ole hankala syöttää, kun on jo noinkin iso...
Fluoritableteistakaan ei lääkäri puhunut mitään, pitääkin muistaa kysyä, kun ensi viikolla viedään poju rokotettavaksi.
Villiruusu, mä ostan aina Suomessa käydessä muutaman pullon vesiliukoista d-vitamiiniliuosta nimeltä Jekovit. Se maksaa muistaakseni 4-5 e apteekissa. Toinen merkki on öljypitoinen Devitol, sitä säilytetään jääkaapissa, Jekovitiä ei. Jekovitissä on 20 ml, en osaa tarkkaan sanoa kauanko se kestää, tippoja otetaan lapsen iän mukaan sekä sen, juoko korviketta vai rintamaitoa. Meidän tyttö ottaa sitä 5 tippaa päivässä. Riittäisiköhän yksi pullo meillä ehkä 1,5 - 2 kk? Vaikea arvioida.
Mä oon niin sekaisin tän fluorijutun kanssa ja onneksi löysin tän ketjun. Meillä on nyt Suomesta tuotuja Deetippoja tytölle, eka kuukausi otettiin niitä saksalaisia D-fluorid-tabuja. En tajunnut tota poskiliuottamista ajoissa, niin koin ne tabletit kans hankaliksi. Nyt mennään toistaiseksi ainakin vaan noilla Deetipoilla, ja meijän pitää viedä ne ensi kerralla lääkärille näytille. Saa nähdä mitä sanoo siitä, ettei oo fluoria...
Mutta mietin lähinnä sitä, että kun itse juon kraanavettä, että jos siinä on fluoria (pitäis selvittää, Suomessa ainakin taitaa olla kraanavedessä), niin kulkeutuuko se sitten äm:n kautta pienelle? Silloinhan olisi turha antaa fluoria erikseen tässä vaiheessa..
Villiruusu 09-09-07, 00:47 Hei Shinrin,
meillä lastenlääkäri ja mun hammaslääkäri ovat sitä mieltä, ettei enää suositella niitä fluoripitoisia, kun niiden hyöty on kyseenalainen. Kuulemma monilla lapsena fluoritabletteja saaneilla on valkoisia laikkuja hampaissa, ja se johtuu liiallisesta fluorin saannista.
Täällä ei käsittääkseni vesi ole yhtä fluoripitoista kuin Suomessa (tosin en tiedä mistä minulle tämä käsitys on tullut, onko kuulopuhetta vai oikein faktaa).
Hammaslääkärin neuvo oli käyttää suolaa, missä on fluoria (ei tietenkään vauvalle, mutta itse ja sit kun lapsi on isompi). Ja sitten isommalle lapselle (kun on enemmän hampaita ja kun osaa sylkeä) käyttää fluorihammastahnaa. Ja lapset (yli 6-v.) saavat muistaakseni kahdesti vuodessa hammaslääkärillä tehtävän fluorikäsittelyn hampaisiin, jota pidetään riittävänä fluorin saamisen kannalta, siis suolan ym. sekä fluorihammastahnan lisäksi.
Itselleni ainakin fluoritabletit on niin tuttu juttu lapsuudesta, että jotenkin tuntui kummalta, kun niitä ei enää suositellakaan. Mutta niinhän niitä muitakin "hyväksi ja oikeaksi todettuja juttuja" on myöhemmin tutkittu lisää ja saatu uusia tuloksia, joten kai nämä uudemmat suositukset sit ovat ok.
Älä ota turhia paineita, d-vitamiinit ovat huomattavasti fluoria tärkeämpiä pienille lapsille. Tietenkin jos lääkäri niitä fluorillisia tabletteja määrää (ja totutte niitä käyttämään), niin eihän niidenkään käyttämiselle mitään estettä ole. :)
(Itse vauva-aikana vertailin melko paljonkin Suomen ja Saksan suosituksia, ja välillä oli vähän pää pyörällä, kun toisessa maassa suositeltiin toista ja toisessa sit taas melkein päinvastaista... Meille sopi sellainen kultainen keskitie, ja vaikeissa tilanteissa päädyin luottamaan äidinvaistoon ;) Ja nykyään meillä asuu terve, puhelias ja reipas 1,5-vuotias)
Villiruusu, kiitos kovasti vastauksesta! Selvitti vähän näitä munkin ajatuksia. :) Eli tosiaan mennään nyt sitten tästä eteenpäin pelkillä deetipoilla ja katellaan sitä fluoripitoista suolaa jostain. :) Selvitin myös, että täällä päin ainakin on kraanavedessä 0,33mg/l fluoria vedessä, tosin pitää nyt vielä tarkistaa jostain, että mitä se käytännössä meinaa. :D Eli verrata Suomen arvoihin tms.
Mutta kiitos kovasti! :)
Kävin tuossa apteeksissa ostoksilla ja ajattelin hankkia koko perheelle vähän D-vitamiini lisää. Eipä apteekkari suostunut myymään, koska d-vitamiinia ei pidä syödä, kuin alle 1-vuotiaat ja osteoporootikot kalkin kera. Että silleen.. pisti taas kiukuksi. Pitää pyytää Sanasolia tai vastaavaa Suomesta. Tää talvikausi ois niin hyvä jo ihonkin kannalta saada vähän extra d-vitamiinia. Noh, tällaista holhousta tälläkertaa täältä päin.
Käy toisessa apteekissa tai osta nettiapteekista?
Pitää pyytää Sanasolia tai vastaavaa Suomesta.
Sanostolia saa Saksassakin apteekista ja kemikalioista, kuten Rossmann, dm, Schlecker. Noista saa yleensä myös kaupan omia vitamiinivalmisteita. Näyttäis muuten olevan Rossmannin nettikaupassa tarjouksessakin (http://www.rossmannversand.de/DesktopModules/WebShop/shopexd.aspx?productid=53754&id=185)...
Mitä sitä Sanasolia Suomesta, kun vastaavaa saa täältäkin, Sanostol-nimellä.
Hups, Anu oli ehtinyt ennen minua eli samoilla linjoilla ollaan.
Ok, hyvä tietää.. mä tyhmänä ajattelin pyytää apteekista, mutta siellä pätevänä apteekkarina torppas mut täysin ja ei mitenkään ystävällisesti. Vika kerta siinä apteekissa kyllä!
Joo on kokemuksia apteekista, että nauravat ulos kun kysyy D-vitamiinia aikuisille. Sain ostettua "tappelun ja kiistelyn" jälkeen jotain Vigantoletten 1000 I.E., joka sisältää 0,025 mg D3:sta.
Tilasin sitten netin kautta Suomesta "tavallista" D-vitamiinia, kun tuntui täällä niin epämääräiseltä tuo D-vitamiinitieto.
Minä ostan DM:stä tai muusta vastaavasta D-vitamiinia tabletteina ihan aikuisille tarkoitettuja, Calcium + D3. Calciumia tässä on 850 mg ja D3-vitamiinia 5µ. Tämä on Taxofit tuote. Niitä on monia muitakin valmistajia.
Omega-3 purutabletit ja Sana-Sol (FIN=) / Sanostol (D) - tai vastaava kaupan oma merkki löytyi muksuille perjantaina edullisesti DM:stä.
Olen ihmeissäni. Kaikki suomalaiset näyttävät erikoistuneen erilaisten vitamiinien ja hivenaineiden popsintaan. Me emme ole perheessä käyttäneet koskaan mitään. Syömme tosin erittäin monipuolisesti, etenkin kalaa, joten en katso tarpeelliseksi nappien popsimisen meidän tilanteessa. Hyvin on teollisuus onnistunut markkinoimaan tuotteitaan :-)
Mä otan aamuisin sinkkiä ja magnesiumia. Molemmat tekevät edes jotain hyvää maksalle... ;)
Lisäksi sinkki entisestään parantaa miehisyyskuntoa.
abe
Keskittymisvaikeuksiin Omega 3. Sitä on käytetty yleisesti masennuksen hoidossa, lisäksi monissa tutkimuksissa todettu sen vaikuttavan positiivisesti oppimisvaikeuksiin, keskittymiskykyyn, muistiin, ADHD-oireisiin ja Alzheimerin tautiin.
Flunssanehkäisyksi monivitamiinia, koska oli niin helvetillinen flunssasyksy, että nyt kokeillaan kaikki, ettei vaan tulisi samanlaista sairastelujaksoa kevättalvella.
Kalsiumia, koska lapset syövät todella vähän maitotuotteita ja jollain se vaje pitää paikata. Syömme kyllä paljon kasviksia, mutta niistä ei tule tarpeeksi kalsiumia.
D-vitamiini, jotta tuo Kalsium imeytyisi ja sitten muutenkin ihminen tarttee D-vitamiinia paljon enemmän, kuin mitä nykyiset suositusarvot ovat. Näin talviaikaa aurinko ei imeydy toppavaatteiden läpi niin hyvin, että sais sieltä sitä D-vitamiinia (vaikka apteekkari sanoi, että auringosta saa tavellakin, jep jep) ja täällä ei edes lisätä Kalsiumia maitotuotteisiin ym. niin kuin Suomessa. Toki onhan siellä Suomessa pimeempää, kuin täällä..
Magnesiumia ( ihan vain Rossmannilta ostettua) lihaskramppeja vastaan ja
B-vitamiinejä (tilaan ne Ascopharmilta- ovat halvempia) kompleksina hermoja säilyttämään.Muut sitten ravinnosta.
ja täällä ei edes lisätä Kalsiumia maitotuotteisiin ym. niin kuin Suomessa. .
Siis D-vitamiinia meinasin eli ei lisätä D-vitamiinia maitotuotteisiin. Pööh..
Tällä hetkellä tulee normaalin ruuan tueksi purkista napsittua Omega 3 & 6, C- ja D-vitamiinia (ja joitain muitakin vitamiineja, joita en juuri ny muista ulkoa), magnesiumia ja kalsiumia. Uusimpien tieteellisten tutkimustulosten mukaisesti, oon tietosesti nostanut tuota D-vitamiinin napsimis määrää. Tuoteselosteiden mukaan noista tabuista tulee joku 20 mikrogrammaa, joka on siis yli nykyisten suomalaisten suositusten (mutta alle tulevien).
Niin - jos syö NIIN monipuolisesti kuin pitäisi (harva tähän pystyy, varsinkaan lapset) - ei tarvitse mitään lisävitamiineja.
Mutta kun jos eletään ns. peruslastenrualla, niin vitamiinien saanti on vähän niin ja näin.
Kalaa jos tulisi suositusten mukaan syödä 2-3 kertaa viikossa, niin en tunne yhtäkään perhettä joka tähän määrään "pystyy". Siksi meillä käytetään Omega-valmisteita.
D-vitamiinin saanti talvisaikaan on myös vähäistä. Ja kuitenkin se on niin tärkeä vitamiini elimistölle. Joten myös sitä meidän perheessä syödään pillereinä talvisaikaan.
Flunssa-aikaan käytetään C-vitamiinia, Sinkkiä ja hunajaa.
Melkein koko talviajan annetaan lapsille monivitamiinitabletti edellisten lisäksi päivittäin. En toki antais sitä, jos söisivät "normaalisti" vihanneksia, kasviksia ja heldelmiä. Mutta kun eivät, niin parempi tabletit kuin ei mitään.
Että sillai.
Mekin syömme D-vitamiinia ja omegaa koko perhe. Jekovitit ja öljykapselit tuotu Suomesta. Kuulemma ne tabut eivät imeydy niin hyvin ja Saksasta en ole löytänyt pelkkää D-vitamiinia. Tämä kuulemma perustuu ihan johonkin Hesarin artikkeliin enkä nyt tiedä onko siinä totuuden perää, mutta saman tien voi syödä sitten öljyliukoisia. Luultavasti tabut olisivat ihan yhtä hyviä.
Pienempi lapsi syö mitä vaan mitä sille laittaa suuhun, mutta vanhempi nirsoilee. Lisäksi sillä on melko paha atooppinen ihottuma, johon olen antanut myöskin Suomesta tuotua lapsille tarkoitettua Eye-Q:ta. Siinä on Omegaa ja helokkiöljyä. Tämän yhdistelmän pitäisi toimia ihottumiin rasvauksen kanssa. Saatiin isompi syömään hedelmäsoseita, kun se halusi tehdä kaiken samalla tavalla kuin vauva ja tapa on jäänyt. Tehdään molemmille tuoreista hedelmistä joka päivä iso sose, jota ne vetävät hyvällä ruokahalulla. Kalapuikot toimivat ainoana kalaruokana, jota vanhempi suostuu syömään.
Kyllä pelkkää D-vitamiinia sa tabletteina joka apteekista. Tässä yksi yhden valmistajan linkki http://www.apotheke2u.de/apotheke-medikament/4897760--vitamin-d-3-hevert--tab.html Tämäntapaisella minunkin poika on elämänsä aloittanut.
Siis D-vitamiinia aikuisille myös?
Kyllä D-vitamiinin lisäys on myös aikuiselle uusien tutkimusten mukaan erittäin toivottavaa.. nyt en jaksa etsiä linkkejä noihin tutkimuksiin, mutta jos pistät Googleen, niin varmasti löytyy. Ite olen ainakin törmännyt monta kertaa.
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=1281&vl=2009
Siis D-vitamiinia aikuisille myös?
Myös aikuisille! Minun naistentautienlääkäri ainakin antoi sellaisen suosituksen jo kauan sitten. Samanaikaisesti sitten myös calciumia ja aluksi ostin nämä apteekista erillisinä tuotteina. Nykyään DM:stä Calcium + D3
Jonkinlainen vinkki. Jos joku meidän perheessä on sairastumassa nuhaan tai vastaavaan, niin on laitatettu 7.5g puhdasta c-vitamiinia suoraan suoneen tipalla. Vastaa 250:ä appelsiinia - paitsi että syötynä ei tuo koko vitamiinimäärä imeydy suolen kautta sittenkään elimistöön.
Tällä on estetty meilläpäin flunssat, poskiontelotulehdukset jne. Suoraan omasta kokemuksesta. Tuo sparraa kehon omaa vastutuskykyä niin paljon että muut oireet jäävät pahasti kengän alle.
abe
Jonkinlainen vinkki. Jos joku meidän perheessä on sairastumassa nuhaan tai vastaavaan, niin on laitatettu 7.5g puhdasta c-vitamiinia suoraan suoneen tipalla.
Itsekö pistät? Jos et ole lääkäri / sairaanhoitaja niin ainakin kova jätkä! :o
Joo abe on piikitellyt paljon ja pahoissa paikoissa! :lol:
Ahti
Myös aikuisille! Minun naistentautienlääkäri ainakin antoi sellaisen suosituksen jo kauan sitten. Samanaikaisesti sitten myös calciumia ja aluksi ostin nämä apteekista erillisinä tuotteina. Nykyään DM:stä Calcium + D3
Ok, kiitos. Enpä ole kyllä vielä kauheasti ehtinyt noita marketteja tai apteekkeja kiertelemään.
No vaimo on yleislääkäri niin kyllä siltä sujuu tipan laitto :)
Ja saa kamat helposti ja sisäänostohintaan tuotua himaan. Ei maksa hirveästi ainakaan sisäänostohinnoilla ja sairaudet lähtevät.
Pari vuotta sitten oli paraatipelastus, kun olimme lauantaina lähdössä viikoksi egyptiin aurinkolomalle ja mulla alkoi perjantaina tulla tulehdusta nenä-korva-käytävään. Jos laittoi päätä alas niin alkoi sattua päähän ja huipata. Eikun tippa suoneen ja oireet hävisivät vielä samana iltana.
abe
|