View Full Version : Vaalit

nannyogg
09-01-07, 20:25
Jiihaa. :-D Päästään äänestämään ylipormestarinvaalissa maaliskuussa... nyt tarviikin enää tutustua 10 ehdokkaan vaalilupauksiin :shock:

Mulle tämä äänestäminen on itsestäänselvyys, kun kerran olen asettunut tänne pysyvästi; mites te muut? Kiinnostaako saksalainen vaalitouhu?

Ja kohta on Suomessakin eduskuntavaalit, ja niissäkin vaaleissa aion äänestää, kun kert olen Suomen kansalainen.

Johan tässä kohta tulee rakko kämmeneen vaalilappujen täyttelystä ;)

od
09-01-07, 20:49
Hassu juttu, kuinka jo äänioikeus syksyn rakennusprojektivaalissa (http://www.bauhaus-europa.eu/) Aachenissa sai itsensä tuntemaan kovin tervetulleeksi kaupunkiin ja "hyväksytyksi kaupungin viralliseksi asukkaaksi". Ehdoton EU:n plussapuoli. :smt023

Ja kyllä, ajattelin kaikkiin mahdollisiin vaaleihin osallistua molemmissa maissa myös tulevaisuudessa. Onhan se IMO niin kansalaisen oikeus kuin velvollisuuskin. :salute:

CoolHuh
10-01-07, 14:46
Vaalit / äänestäminen kiinnostavat juuri yhtä paljon kuin aikanaan suomessa - ei yhtään. Kandidaattien lupaukset ja vaaliohjelmat ovat sitä standardi poliitikkopuhetta josta kaikki, myös poliitikot itse, revittävät vitsejä.

Ympäristön kanssa on elettävä riippumatta siitä kuka on vallassa mutta minulla on (vielä) parempaakin tekemistä kuin vaaliuurnille jonottaminen.

Klazu
10-01-07, 22:09
Mieluusti käyttäisin tälläkin kertaa äänioikeuteni eduskuntavaaleissa, mutta en oikein tiedä miten tämä tapahtuisi meidän "tilapäisesti ulkomaille muuttaneiden" kanssa? Tuleeko lappuja kotiin vai pitääkö vaivautua jonnekin saakka? Kauaskin, esim. täältä Dortmundista? :?

nannyogg
10-01-07, 23:55
En nyt heti löytänyt tämänkertaista äänestyspaikkaluetteloa, eiköhän se kohtapuoliin tuonne ilmaannu... Ainakin 2004 vaaleissa Saksan paikat löytyvät tästä:
http://192.49.229.35/EP2004/s/ulkomaiset/uap_saksaltv.html

Ulkosuomalainen äänestää siinä vaalipiirissä, jossa viimeksi asui ennen ulkomaille muuttoa.

opa
11-01-07, 19:47
Äänestysmotivaatioksihan suomalaiselle riittää vaikka kosto. Jos aiemmin harmitti kun ne muut paikkakunnan äänioikeutetut äänestivät aina just vääriä tyyppejä hölmöyttään, niin nythän voi täältä "aidan takaa" äänestää suurinta tolloa hymyssä suin, kun sen toilailuita ei tarvitse verovaroin enää kustantaa.

T:nimimerkki "koko Varsinais-Suomi perunapelloksi"

Klazu
11-01-07, 20:28
Düsseldorfiin voisi juuri ja juuri jaksaa vaeltaa äänensä antamaan, mutta onko tietoa paikallisesta konsulaatista? Muistan lukeneeni syksyllä, että oli lakkautuksen alla, vai miten siinä kävi?

nannyogg
28-01-07, 17:40
JIhaa. Frankfurtin oberbürgermeistervaalit tänään. Erona suomalaiseen touhuun lähinnä se, että vaalimainoksia on ihan vaalipaikan oven pielessä :o

Nopsaan meni, ei jonoa. Passi riitti, kun olin lappuseni hukannut. Ikävä kyllä mitään jänskäämistä ei ole - Roth voittaa varmasti :-D mielipidemittauksissa hää ol kerännynnä 70% kannatuksen...

JJ
28-01-07, 23:55
JIhaa. Frankfurtin oberbürgermeistervaalit tänään. Erona suomalaiseen touhuun lähinnä se, että vaalimainoksia on ihan vaalipaikan oven pielessä :o

Nopsaan meni, ei jonoa. Passi riitti, kun olin lappuseni hukannut. Ikävä kyllä mitään jänskäämistä ei ole - Roth voittaa varmasti :-D mielipidemittauksissa hää ol kerännynnä 70% kannatuksen...
Joo, nopeasti se kävi. Hieman kummeksutti, että äänestyslistaan minun kohdalleni merkitty rasti oli ko. sivun ainoa, vaikka kävin äänestämässä kolmelta iltapäivällä (vaalihuoneistot suljettiin klo 18:00). Myöhemmin tv:ssä kerrottiinkin, että äänestysvilkkaus oli "hurjat" 33,6 %.

nannyogg
29-01-07, 14:51
No VIHROIN! Ne on ny netis. Nimittäin päivitetyt tiedot ennakkoäänestyspaikoista.

http://192.49.229.35/E2007/s/ulkomaiset/uap_saksa.html

(ja jos toi linkki näyttää epäilyttävältä, niin www.vaalit.fi ja etusivulla on heti linkki oikeaan suuntaan...)

Ei muuta kun vaalitreffejä sopimaan ja yhteiskyytejä buukkaamaan. Sopiva tilaisuus bilettää myös ;)

kapsu
02-02-07, 15:49
En äänestä.

Suomessa en, koska 13 vuotta ulkomailla asuneena ei ole minkäänlaista hahmotusta siitä ketä siellä äänestäisi. Lähdin maailmalle 19-vuotiaana, enkä ikinä perehtynyt Suomen politiikkaan.

Saksassa en saa äänestää, Hampurissa kun ei ole edes kunnallisvaaleja niin jää sitten täälläkin se osallistuminen väliin.

millennium
05-02-07, 08:37
EVVK :D

od
05-02-07, 09:07
EVVK :D

Kaikki taaplaavat tavallaan. :D

Niille, jotka ovat itseni lisäksi innoissaan äänestämässä kevään eduskuntavaaleissa ja katsovat vaalikeskusteluja mielellään:
YLE:n vaalisivuilta (http://www.yle.fi/vaalit/2007/katselejakuuntele.html) voi katsoa kaikki YLE:n vaaliohjelmat sitä mukaa kun niitä televisiossa näytetään. Tällä hetkellä siellä on näkyvillä jo viime torstain vaalikeskusteluavaus, mukana kaikki nykyisten kansanedustajapuolueiden puheenjohtajat, kesto n. kaksi tuntia. :-D

Heinze
28-02-07, 14:45
Lähdenpäs tästä kansalaisvelvollisuutta täyttämään Suomeen.
Ehkä siellä saa viikossa kuvan siitä mitä kukakin lupaa....

Liisa

Tomppa
02-03-07, 08:47
SAK kehottaa äänestämään.

http://www.iltasanomat.fi/videot/?id=1329359

Donja
03-03-07, 14:26
Hei olettekos saaneet niitä vaalilappusia postissa? Mulle ei ole tullut vielä mitään, ei Suomeen eikä Saksaan.

nannyogg
03-03-07, 14:41
Lappu tuli viikkoja sitten. Äänestäminen onnistuu ilman sitäkin, passi mukaan vain. Frankfurtissa osoite on
kunniakonsulaatti
(BCM Büro-Center an der Messe GmbH)
Beethovenstrasse 8-10
tel. 069 97 554 352
ajat:
7.3.-9.3. 13.00-18.00
10.3. 10.00-18.00

Ja vaalipiirisi on se, missä olet viimeksi Suomessa asunut.

Donja
03-03-07, 14:44
Kiitos, menen sitten vaan passin kanssa :D