View Full Version : LAIHDUTTAMINEN
Onko kenellä kokemusta :
1. laihduttaa alta aikayksikön muutama kilo (ei neuvoa hölkätä hiki hatussa tms. vaan syömisellä tai syömättömyydellä, tällä ei mielellään)
2. sitten siirtyä johonkin järkevään ruokailutapaan
MITEN ????
Joulu on ohi ja kinkkuset tai vastaavat sekä Joulupukin suklaat on syöty ja nyt on tilanne APUA!!!!
Savolainen 13-01-07, 12:20 Pari kiloa voi hätätapauksessa pudottaa helposti, kun korvaa vaikka välipalat Multaben-Molkekur- jauheella, jota saa Schleckeriltä. Jauhe sekoitetaan veteen, maistuu jopa ja maksaa vain n. 5 euroa (iso purkki). Eikä vahingoita terveyttä.
Nipu, tuossa on jotain keskustelua aiheesta:
http://www.suomalaiset.de/forum/viewtopic.php?t=509
Ongelmahan ei ole painon pudottaminen, se onnistuu helposti esim. ala-karppaamalla (Atkins, jne), vaan miten pysytään siinä ihannepainossa.
Atkins ei kannata..tai ainakin kun mun serkku sitä teki jonkun aikaa niin sil tuli tosi pahoja mahakipuja kun ne hiilihydraatit puuttuu..mä oon muutaman kerran tehnyt sellasen 3 päivän dieetin tai pikemminkin suolistonpuhdistus se oli kai nimeltään..ja painoaki putoaa muutama kilo ja olo on kevyempi..eli aamupalaks tehdään "pirtelöä" (soijamaitoa, mieleisiä marjoja, yhtä hedelmää ja voi myös laittaa 1-2 sitruunamelissa lehteä), kun on nälkä niin salaattia saa syödä niin paljon kun haluaa (lehtisalaattia tms, tomaattia, kurkkua ja tilliä ja persilja). Ei salaattikastikkeita tms lisukkeita. Ja sitä saa syödä niin paljon ku haluaa. Jos tulee tosi paha karkinhimo tms. niin sit banaania tms. Mut niitäkään ei saanu niin paljon syödä hedelmäsokerin takia. Iltapalaks samanlainen pirtelö kun aamulla (Ite tein aina soijamaitoa, mansikoita ja banaania tai kiiviä, maistuu hyvältä :-D) Juomana vettä tai vihreetä teetä. Kun on se kolmas päivä ohi ja alottaa kunnon syömisen ni se pitää alottaa kevyesti, muuten tulee liikaa lastia elimistölle.
paulatytto 15-01-07, 09:05 Onko kenellä kokemusta :
1. laihduttaa alta aikayksikön muutama kilo (ei neuvoa hölkätä hiki hatussa tms. vaan syömisellä tai syömättömyydellä, tällä ei mielellään)
MITEN ????
Joulu on ohi ja kinkkuset tai vastaavat sekä Joulupukin suklaat on syöty ja nyt on tilanne APUA!!!!
Jos vaikka mulla olisikin tiedossa ohje alta aikayksikön laihduttamiseen, en sitä kyllä mielelläni toisille jakelisi. Alta aikayksikön laihduttaminen - tekipä sen millä tavalla tahansa - on epäterveellistä.
Itselleni kävi vähän ns. ohrasesti tossa loppukesästä - olin viikon joogaretriitissä ja siellä sai vain ja ainoastaan kasvisruokaa. Söin ihan normaaliruokahalulla, mutta paino putosi viikossa kaksi kiloa. Ja kaupan päälle sain keuhkoputkentulehduksen. Eli mulla ainakin ruokavalion äkillinen vaihdos aiheutti immuunivasteen heikkenemisen. :cry: En suosittele kokeilemaan.
Toinen pikainen painon putoaminen tapahtui tossa loka-marraskuussa, kun olin sairaslomalla burn-outin takia ja sain hoidoksi mm. mielialalääkkeen.
Viikossa tais taas mennä kaks kiloo. Sen jälkeen paino putosi vielä hissuksiin kilon-puolentoista verran. Mainittakoon vielä, että yleensä mielialalääkkeet tuppaa nostamaan painoa... Mä toimin taas kuin vastarannankiiski... :shock:
Nyt tässä ootellaan, että sais painon nousemaan hissuksiin normaalilukemiin - nykysellä painoindeksillä ei ois asiaa Madridiin malliks. :o
Paras vaihtoehto mun mielestä tohon laihduttamiseen on alottaa se rauhallisesti. Pikadieeteillä on yleensä vain hetkellinen vaikutus, eikä painonhallinta pidemmän päälle onnistu. Ihan niinkuin Ahti sanoi, ongelma ei ole se painon pudotus, vaan ihannepainossa pysyminen. Se vaatii joillain enemmän, toisilla vähemmän itsekuria.
Tutkailepa Nipu vaikkapa netissä erilaisia laihdutusryhmiä - niitä löytyy muitakin kuin Painonvartijat. Siellä saa vertaistukea ja ruokavalio- sekä liikuntaohjeita.
Lykkyä vaan painonpudotukseen!!!
Satu Johanna 15-01-07, 10:24 Laihduttaessa on usein vähän vilu. Ja tulee helposti kipeäksi. Vanha konsti toimii tähänkin: jalat kannattaa pitää lämpimänä. Jos viluttaa, niin limakalvot jäähtyvät ensimmäisinä ja silloin niiden kosteustasapaino järkkyy ->ovat alttiina virushyökkäyksille. Eli villasukat jalkaan ja vesipullo kouraan (vesi lykkää näläntunnetta aika hyvin).
meillä syödään vähähiilihydraattisesti/vähäsokerisesti niin pitkälle kuin mahdollista. olo on pysynyt hyvänä, urheilu sujuu ilman ongelmia ja painot pudonneet molemmilla: itse syön "vähäkarpisti" (ei kuitenkaan alakarpisti!) lakto-ovo-vege-ruokaa ja paino putosi ensimmäisten 3 viikon aikana 6 kiloa ja on pysynyt, nyt 5kk aloituksesta. Mieheltä lähti ensimmäisellä korjauksella 1,5 v sitten lähemmäs 20 kiloa, joista takaisin on tullut muutama, koska viime kesänä repsahdimme taas syömään "väärin". Molemmilla siis vieläkin mistä pudottaa, itse huitelen normaalin BMIn ylärajoilla, mutta jatkamme tätä meille hyväksi havaittua metodia, tarvetta sen kummallisempaan laihduttamiseen ei ole (molemmat ihan terveitä, veriarvot kolesterolit etc ok). Pudotkoon tässä pikkuhiljaa...
Onko kenellä kokemusta :
MITEN ????
Tutkailepa Nipu vaikkapa netissä erilaisia laihdutusryhmiä - niitä löytyy muitakin kuin Painonvartijat. Siellä saa vertaistukea ja ruokavalio- sekä liikuntaohjeita.
Lykkyä vaan painonpudotukseen!!!
Mielestäni paras "laihdutusryhmä" on oman pääsi sisällä. Opettele syömään terveellistä ruokaa - joka muuten maistuu myös ihan hyvältä - ja liiku nk. hyväntuulista liikuntaa.... olen 15 vuotta kasvissyöjänä (ei vegan!) ja se ainakin toimii. Niin, ja alkoholia pitäisi kuluttaa kohtuulla. Tämä on meille suomalaisille erityisen vaikeaa - varmaan geeneissä jotenkin. Olen onnistunut "mutatoimaan" omat geenini niin, että juon vähemmän mutta parempia tuotteita.
Kaikenlainen "pakkolaihdutus" aiheuttaa ping-pong-efektejä, tosin painosi putoaa myös tehokkaasta - jos lompakko on taskussasi kun punnitset itsesi.
Itsellä on remontti meneillään. Saksan 3v aikana tuli paisuttua noin 7-10 kg :shock:.. Sen siitä kaljan kittaamisesta saa :occasion5: . Tähän toki lisättynä roskaruoka ja liikunnan väheneminen. Saksassa mun oli vaikee löytää oikeeta liikuntamuotoa, juosta en voi eikä tarkotukseen sopivia saleja ollut lähettyvillä.
Nyt Suomeen muutettuani rupesin käymään salilla erinäisissä jumpissa (pumppia, bodycombattia, spinningiä...), 4-6 krt/vko. Sali on kätsästi muutaman kävelyminsan päässä kotiovelta.
Syön terveellisesti noin 1500 kcal arvosta per pvä. En laske kaloreita (liian laiska ja kiireinen moiseen hommaan), salilta saa esim.ruokavalioita joita sitten voi soveltaa parhaaksi näkemällään tavalla. Nälkää en tosiaan näe (enkä sitä kestäisikään), ei ole kylmä, tms. Olo on kertakaikkiaan loistava. Laskennallinen kalorivaje on treenipäivinä 500-800 kcal, lepopäivinä vain jotain 200-300 kcal. Tuo 500 kcal vaje on aika sopiva. Tuo Satu-Johannan mainitsema paleleminen kertoo liian suuresta kalorivajeesta - ei terveellistä.
Ruokatottumuksia olen muuttanut hiljalleen muutamasta isosta annoksesta moneen pienempään annokseen. Ennen söin 2-3 krt/pvä, nyt 4-6 krt/pvä (=verensokeri pysyy tasaisena, eikä kroppa säilö energiaa kun tietää saavansa sitä säännöllisin väliajoin). Tietty enemmän vihannksia, hedelmiä.
Näillä eväillä on muutama kg joulu-tammikuun aikana hävinnyt :) Vaa'an lukemia merkittävämpi seuranta on vaatteiden istuvuus, PEILI ja mittanauhan lukemat. Näissä kehitys on suurempi kuin mitä vaa'an lukema antaa olettaa. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että lihaksien kehittyessä paino ei tipu samaa tahtia kuin mittanauhan sentit vähenevät. Lihas kun painaa enemmän kuin laardi.
Tästä pöperryksestä :smt024 lienee jo selvää etten itse usko "ihmedietteihin". Ja vaikka uskoisinkin, hlökoht en halua asettaa itselleni liian suuria paineita mitä syömiseen tulee. Mulla kun on hyvä ruokahalu.. Onneksi myös tykkään urheilla, ja rääkätä kroppaani, muutenhan tää olis mission impossible :-D
En myöskään suosittele kenellekään mitään "ihmediettejä", tyyliin syö vain tätä, äläkä ollenkaan tota. Ruoka on ravintoa, ja periaate kohtuus kaikessa on hyvä pitää mielessä. Pupusyömisellä saa aikaan jojoilmiön, eli usein pudotetut kilot tulevat korkoineen takaisin kun alkaa syömään "normaalisti". Lisäksi olemattomalla energiansaannilla saa tulokseksi "lihavan laihan", kroppa kun alkaa syömään myös lihaksia jos se ei saa riittävästi energiaa; ja laardi jää löllymään... Lopputulos siis usein huonompi kuin aloittaessa. :roll:
:D Kiitos monista vastauksista, vinkeistä ja henk.koht. e-meileistä! Kysymyksen takana oli saada startti hommaan. Totta on, että ihme-ja pikadieetit voi unohtaa kättelyssä. Ja kuten CoolHuh totesi, asian on lähedettävä liikkeelle korvien välistä eikä tyyliin tuuli huulia heiluttaa. Meissä jokaisessa elelee otus nimeltä "der innere Schweinehund", liekö suomeksi vastinetta. Kaveri on leppoisa ja löytää aina syyn miksi EI tehdä jotain juuri nyt. Esim. laihduttaminen ei nyt onnistu, kun on jotkut juhlat tulossa tai on talvella liian kylmä aloittaa tai ei tänään, vaan huomenna. Syitä löytyy ja kaveri hekottelee, mutta miltäs sitten itsestä tuntuu.
Palasin juuri lyhytlomalta Tegernsee`n varrelta. Lunta oli sen verran, että voi kokeilla suksia korkeimmilla paikoilla, lopun aikaa tuli tampattua järven ympärystä vastapainoksi istumatyölle ja kyllä teki hyvää. Näin eteenpäinkin ja järkevät palat suuhun niin eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
|