View Full Version : Verotuksesta, jihaaa....

Wanda
16-02-07, 18:16
Työnantaja kaipaili viikko sitten uutta verokorttiani, jonka tähän aikaan vuodesta verottaja normaalisti on jo minulle toimittanut. Tänä vuonna ei kuitenkaan jostain kumman syystä ollut korttia näkynyt, ei minun eikä miehen. Soitin Gemeindeen, josta ystävällinen virkailija lähettikin heti seuraavana päivänä verokortit meille.
Mies huomasi, että häneltä puuttuu Kinderfreibetrag-kohdasta 0,5 lasta (lapsi siis edellisestä liitosta, minulla ei ole omia lapsia). Lähdin tämän kohdan muutamaan Gemeindeen ja seuraavana päivänä miehen verokortti odottikin postilaatikossa seuraavalla kommentilla varustettuna:
"Hallo Frau Wanda, da sie aber beide die Lohnsteuerklasse 4 besitzen, benötige ich ihre Karte auch noch, da hier der Freibetrag auch noch eingetragen werden muss."

Minusta oli näin tehty yön aikana puolikkaan lapsen "äiti" ja tästä yhdestä lapsesta oli tullut 1,5 lasta, koska isällänsä on verokortilla 0,5 lasta, äidillänsä 0,5 lasta ja nyt siis myös minullakin 0,5 :roll:

Onko kenelläkään tämmöisestä asiasta kokemusta?

Soitin tänään palkanlaskijalle, joka ensin oli sitä mieltä että ei voi olla oikein, mutta varmistettuaan asian kolmesta Finanzamtista selvisi, että minun tulee tämä puolikas lapsi verokorttiini lisätä, halusin sitä tai en. Mikäli tämän Kinderfreibetragin lisään verokorttiini, tuleeko minulle vuoden lopussa mätkyjä tai muita ongelmia? Minusta tuo vaikuttaa jo petokselta lisätä verokorttiin lapsivähennys lapsettomalta ihmiseltä.... :-k

bhajee
16-02-07, 18:35
Hmm.. täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella sanoisin, että voi tuo olla oikeinkin. Jos lapsi olisi molempien oma, njiin molempiin kortteihin tulee yksi kokonainen Kinderfreibetrag.. eli yhteensä kaksi.

Koska lapsi on vain miehesi, niin tulee yhteensä vain yksi Freibetrag, eli puolikas/nokka.

Loogisemmaltahan kyllä tuntuisi, että siihen miehen/isän korttiin pantaisiin kokonainen Freibtrag ja sinulle ei mitään.. mutta lopullisessa verotuksessahan sillä ei ole merkitystä.

Tästä tiedosta en ota mitään vastuuta..

:-D

P.S: Jos ylläoleva pitää paikkansa, niin lapsen äidillä kyllä pitäisi olla kokonainen Freibetrag..

JariK
16-02-07, 21:34
Hämärästi muistelen lukeneeni jostain, että tuo tosiaan tosiaan voisi olla oikein. Syy: ihmisen, jonka puoliso joutuu maksamaan elatusta edellisen liiton lapsestaan, katsotaan myös kantavan osansa näistä lapsikuluista, koska se puoliso ei voi täysin kattaa omaa osuuttaan tämän uuden liiton kuluista.

Kuten kollega bhajee: minkäänlaista vastuuta en tästä lausunnosta kanna...

bhajee
16-02-07, 22:25
Pahinta mitä tässä voi tapahtua, on se, että saat veronallelta hieman korotonta lainaa (jos tulee jotain mätkyjä).

Eikä kyse ole kovin suurista summista.. ei se lapsivähennys kovin ruhtinaallinen ole muutenkaan.

Oletan että lapsilisät menevät sinne isälle? Sehän vaikuttaa kanssa asiaan.. se lapsivähennyshän on vain lapsilisän korvike, "normaaliperheessä" Finanzamt laskee automaagisesti onko veronsäästö lapsivähennyksestä enemmän kuin lapsilisä - jos ei, niin sillä vähennyksellä ei ole muutenkaan mitään merkitystä.

savuporo
17-02-07, 10:37
Nyt tässä menee kaksi asiaa vähän sekaisin. Toinen on lapsivähennys (joka tosiaan on lapsilisän kanssa joko/tai tyyppinen juttu, Finanzamt tutkii sen asian vuoden päätteeksi ja veronmaksajalle edullisempi muoto jää/tulee voimaan) ja toinen tämä lapsiluvun merkkaaminen verokorttiin.

Kun lapsia on merkattuna verokorttiin, vaikuttaa se vain kirkkoveroon sekä Itä-Saksan jälleenrakennusrahaan eli Sozialzuschagiin. Itse en kirkkoon kuulu, joten tämän lapsimerkinnän vaikutus on hurjat 9e kuukaudessa :D. Niin ja meillä työnantaja otti lapsiluvun takautuvasti huomioon (poika syntyi 30.7, verokortin muutos elokuun alussa ja elokuun loplla firmaan, ja hyvitys tuli myös heinäkuun osalta).

Eli vaikka lapsilisä olisikin edullisempi tukimuoto, kannattaa tämä lapsiluvun merkkaaminen verokorttiin silti joka tapauksessa (ellei sitten ole Itä-Saksassa töissä eikä kuulu kirkkoon, mikäli olen oikein ymmärtänyt!).

bhajee
17-02-07, 13:12
Ei se tietenkään kuukausittaisen nettopalkkaan juurikaan vaikuta; vuoden lopussa katsotaan sitten oliko Freibetrag edullisempi ja vastaavasta summasta tulee veronpalautusta (vähennettynä jo maksetulla lapsilisällä).

Raja kulkee n. 60000 € vuositulojen kohdalla.

Wanda
17-02-07, 16:53
Oletan että lapsilisät menevät sinne isälle?

Lapsilisän saa kokonaisuudessaan lapsen äiti.

Wanda
17-02-07, 17:02
P.S: Jos ylläoleva pitää paikkansa, niin lapsen äidillä kyllä pitäisi olla kokonainen Freibetrag..

Lapsen äidillä on puolikas lapsi verokortissaan.

Äh, tää on niin hämärää touhua koko Saksan verotus. Ota tästä selvää :roll:

Ei se tietenkään kuukausittaisen nettopalkkaan juurikaan vaikuta; vuoden lopussa katsotaan sitten oliko Freibetrag edullisempi ja vastaavasta summasta tulee veronpalautusta (vähennettynä jo maksetulla lapsilisällä).

Juuri tämä on se ongelma, kun en välttämättä vuoden lopussa mitään mäksyjä tahtoisi edes maksella ;) Ollaan miehen kanssa nyt oltu 2 vuotta naimisissa ja nyt vasta törmätään tällaseen juttuun. Veroluokat koko kahden vuoden ajan ollut 4/4. Kirkkoon ei kuuluta kumpikaan, joten tuskin tässä tosiaankaan suurista summista puhutaan. Ei aavistuskaan...

bhajee
17-02-07, 17:16
Oletan että lapsilisät menevät sinne isälle?

Lapsilisän saa kokonaisuudessaan lapsen äiti.

Uups, tarkoitin siis äitiä tietysti..