View Full Version : Suomen veroilmo
Mä lähetin oman kuponkini takaisin jo ennen joulua. Vieläkin, 6 vuoden jälkeen, lähettelevät tuota kuponkia perässä. Laitan yleensä vain allekirjoituksen ja vähennykset (opintolaina), tuloihin en laita mitään.
Ja kyselen aina siinä palauteosiossa että enkö saisi jo lähdeverokorttia siltä varalta, että joku hölmö suomessa mulle jotain rahaa maksais.
Mites muut?
abe
En ole koskaan saanut Suomesta perääni tuollaista. Viimeiseltä Suomen vuodelta en viitsinyt tehdä ilmoitusta muutenkaan, ei sitä kukaan ole peräänkuuluttanut.
5 Vuotta tuli tehtyä molempiin maihin Veroilmotus, sen jälkeen päätin että nyt saa riittää, tulkoot ovelta periin jos jotain luulevat saavansa
"Lisätietoja" kohtaan laitoin että asun vakituisesti ulkomailla ja voivat ottaa yhteyttä Saksan veroviranomaisiin jos haluavat tietoja verotuksestani. Päiväys, allekirjoitus ja kuoreen. Eivät ole häirinneet, paitsi että tulihan tuo kysely taas viime kuussa. Veronpalautusta tuli 5€, ei pienintäkään aavistusta että miksi.
Mulla 2004 eka vuosi ilman minkäänlaista suomalaisperäistä ansio- tai muuta tuloa, mutta niin se lappu vaan löyty postiluukusta... :shock:
Kai se pitää vaan työntää takas kommenttien kera.
Asiasta puheen ollen, mites tääl Saksassa pitää yksilön toimia saadakseen esim. opintolainan ja vap.ehtosen eläkevakuutuksen vähennyksiin? Ei niin minkäänlaista hajua???
Eläkevakuutus ei ole vähennyskelpoista, ellei kyseessä ole ns. "Riester/Rürup"-eläke. Opintolainoista en tiedä. Pääsääntöisesti minkään lainan kokoja ei voi vähentää.
Tänään käytiin verokonsulentille viemällä laatikollinen papereita sortattavaksi. 2 paperia vielä pitää toimittaa perään, talolainan korkotodistus ja joku muu.
Saas nähdä onko palautukset jo vuoden ekana puoliskona tilillä. Vaiko minkä verran taas kyselevät perään.
Opintolainaa suomessa ei yritetä edes saada vähennyksiin, kun saksalainen opintolainasysteemi on täysin erilainen ja siksi voisi aiheuttaa vain liikaa lisäkyselyitä ja hidastaa hommaa.
Talolainasta menee sentäs 2/3 koroista vähennyksiin kun taloa käytämme myös vuokralla ja töihin.
Nyt ei kyllä ole mitään arvaustakaan paljonko tällä kertaa pitäisi takaisin tulla. Viime vuonna maksoivat 9k€ takaisin ja 4k€ meni oikaisuvaatimukseen, sitä edellisenä vuonna tuli 5k€ ja meni 3k€ oikaisuvaatimukseen. Vielä eivät ole oikeudessa noita ratkoneet. Samasta asiasta on kyse, että hyväksyvät anoppiloiden vuokrasopparin.
abe
Tein seuraavanlaisen virheen.... Soitin Suomen verotoim. ulkomaalaisverotukseen että miksi pirussa pitää lähetellä niitä lappuja, ja mitä ne odottaa mun tekevän sille. Näin varsinkin kun vuoden 2003 ilmotuksen jätön yhtydessä sanoivat ettei niitä enää tule. Se täti aloitti karseen pälätyksen jostain Lomake No 16:sta, joka pitäis täyttää jos joku Kuuden Kuukauden Sääntö toteutuu... Empä jaksanut kuunnella loppuun saakka vaan totesin vaan juu näin tehdään ja kiitos avusta.
Tosiasiassa taidan kokeilla tota aiemmin ehdotettua: kommentit lisätietoihin ja postin kyytiin... Kyselevät sit perään jos kyselevät...
Sen verran keskityin sen tädin juttuihin että tajuntaan tarttui seuraavaa: Ne tuppaa lähettää veroilmon kaikille ulkosuomalaisille 3 vuoden ajan, siis Suomesta pois muuton jälkeen.
Tein seuraavanlaisen virheen.... Soitin Suomen verotoim. ulkomaalaisverotukseen että miksi pirussa pitää lähetellä niitä lappuja, ja mitä ne odottaa mun tekevän sille. Näin varsinkin kun vuoden 2003 ilmotuksen jätön yhtydessä sanoivat ettei niitä enää tule. Se täti aloitti karseen pälätyksen jostain Lomake No 16:sta, joka pitäis täyttää jos joku Kuuden Kuukauden Sääntö toteutuu... Empä jaksanut kuunnella loppuun saakka vaan totesin vaan juu näin tehdään ja kiitos avusta.
Olen kuullut saman räpin kun joskus aikoinaan uteliaisuuttani sinne soitin. En mitään lappua täyttänyt ja eipähän nuo perään huudelleet. Tuo juttu on vissiin tutumpi noille NHL-pelaajille, kun tulevat Suomeen pitemmäksi aikaa.
kyllä ne tuntuvat pidempään kuin 3v sitä lähettelevän. Pitäis kyllä vain osata jättää vain se sigu ja päiväys siihen. Eikä muuta.
abe
Pitää tähän aiheeseen vielä palata...
Ei riitä että lähettävät veroilmon mutta lähettivätpä vielä verokortinkin....!
Eikö nillä ole siellä tarpeeksi tekemistä, ittu perkele... :evil:
Kuulin muutes tässä päivänä eräänä duunikaverilta että Saksassa o PAKKO tehdä veroilmotus, emmä vaan oo tehnyt... edes vuodelta 2003.
Kuulin muutes tässä päivänä eräänä duunikaverilta että Saksassa o PAKKO tehdä veroilmotus, emmä vaan oo tehnyt... edes vuodelta 2003.
Ei ole kaikissa tapauksissa pakko (mutta yleensä kannattaa, koska ennakonpidätys on melkein aina vähän liian korkea). Vapaaehtoinen ilmoitus vuodelta 2003 on tosin jo myöhässä.
Pakko on jos verokarhu pyytää. Samoin ainakin tusinan verran muitakin tapauksia.
Tulikin tuosta mieleen, että pitää lopultakin kerätä kasaan paperit vuoden 2003 ilmoitusta varten...
Ahaa... Mahtoiskos joku osata kertoa josko netissä tän löytyy veroilmo myös enkulla (linkit löytyikin jo täältä)? Kun ei millään hotsittais alkaa sanakirjan kanssa kahlaamaan.... Siihen menevä aika+hermojen kulutus ei tod.näk vastais mahdollisen palautuksen määrää... :cry:
Enpä ole sattunut englanniksi näkemään... turkiksi voisi löytyä :-D
Jos olet ollut ko. vuoden yhden ja saman työnantajan palveluksessa (ja firmassa > 10 henkilöä) niin työnantaja on velvollinen tekemään Ausgleichin vuoden lopussa (viimeisen palkanmaksun yhteydessä siis pidätetään enemmän tai vähemmän veroa, jotta prosentti on vuositasolla oikea).
Jos mitään ihmeellisiä vähennyksiäkään ei ole kertonut, niin palautus ei ole suuren suuri.
Veroilmoituksen voi myös teettää Lohnsteuerhifevereinillä, jos sellainen paikkakunnalta löytyy (maksaa vähemmän kuin Steuerberater). Niillä on tosin yleensä joku tuloraja - tekevät lähinnä köyhälostön ilmoituksia.
Mä tunnen ainakin yhden suomalaisen mynssenissä, joka ei tee koskaan veroilmoa ei suomeen eikä saksaan. Kuulemma ei kannata kun ei mitään saisi vähenneltyä.
abe
Suomen verottaja on edelleen sitkeästi pommittanut veroilmoituksella. Yleensä laitan nimen ja selvityksen "asun ulkomailla, ei tuloja Suomessa" ja lähetän takaisin. Kerran sain jopa muutaman kympin palautuksia. Ei hajuakaan minkä takia.
"Same procedure as every year, JAMES"
Tervehdys -
minulla on uunnitelmissa on ottaa vuosi vuorotteluvapaata töistä Suomessa ja tulla Saksaan töihin. Suomeen jää omistusasunto, jota en ole aikonut laittaa vuokralle. Osaisiko kukaan kertoa, miten verottaja Suomessa suhtautuu asuntolainan korkoihin jos/kun ansiotulot ovatkin toisesta maasta?
Kyselee -
Riitta
Pitää nyt munkin lusikkani upottaa tähän keitokseen..
Sen verran keskityin sen tädin juttuihin että tajuntaan tarttui seuraavaa: Ne tuppaa lähettää veroilmon kaikille ulkosuomalaisille 3 vuoden ajan, siis Suomesta pois muuton jälkeen.
Toi pitää täysin paikkansa, eli kolme vuotta ne lähettää niitä veroilmotuksia, sitten pitäis loppua. Itse tässä juuri väsään omaani, huomennahan on vika palautuspäivä...
Fiksut kirjottaa kohtaan lisätietoja, että asuu täällä vakituisesti ja maksaa verot tänne. Allekirjoitus ja päiväys.
Sitten Saksan verotuksesta. Jokaisen täytyy tehdä veroilmoitus. Hyvä puoli siinä on se, että koskaan ei saa mätkyjä, koska verotus on jo valmiiksi niin korkea, vähennyksiähän siihen veroilmoitukseen laitetaan (esim. apteekkikuitit, alan kirjallisuus, työvaatteet, nää on näitä pikkujuttuja, esim. talon omistajana suuremmista vähennys mahdollisuuksista en tiedä). Ja aikaa veroilmoituksen tekoon on koko kalenterivuosi, eli esim. vuoden 2004 ilmoituksen voi palauttaa 31.12.2005 asti.
Rahakasta odotusta :-D
Sitten Saksan verotuksesta. Jokaisen täytyy tehdä veroilmoitus.
Ei tarvii.
Hyvä puoli siinä on se, että koskaan ei saa mätkyjä, koska verotus on jo valmiiksi niin korkea, vähennyksiähän siihen veroilmoitukseen laitetaan (esim. apteekkikuitit, alan kirjallisuus, työvaatteet, nää on näitä pikkujuttuja, esim. talon omistajana suuremmista vähennys mahdollisuuksista en tiedä). Ja aikaa veroilmoituksen tekoon on koko kalenterivuosi, eli esim. vuoden 2004 ilmoituksen voi palauttaa 31.12.2005 asti.
Mätkyjä voi tulla ihan mainiosti (työtuloista epätodennäköistä, mutta mahdollista).
Ja aikaa on virallisesti seuraavan vuoden toukokuun loppuun, Steuerberaterin kanssa syyskuun loppuun. Kaikki muu on Finanzamtin armon varassa. Ei ne tosin kovin tiukkoja ole...
Tervehdys -
minulla on uunnitelmissa on ottaa vuosi vuorotteluvapaata töistä Suomessa ja tulla Saksaan töihin. Suomeen jää omistusasunto, jota en ole aikonut laittaa vuokralle. Osaisiko kukaan kertoa, miten verottaja Suomessa suhtautuu asuntolainan korkoihin jos/kun ansiotulot ovatkin toisesta maasta?
Pari asiaa kannattaa tarkistaa:
A) Saako vuorotteluvapaata ottaa vieraan palvelukseen siirtymisen ajaksi? Voi olla työnantajalle nimittäin työsuhteen PURKU-peruste, vuorotteluvapaakorvaukset katkeaa ym.
B) Ellei A ole ongelma niin miksi ei laittaisi asuntoa vuokralle? Ellei halua vuokrata kalustettuna, niin tavarat voi siirtää johonkin varastohotelliin. Joka tapauksessa vuokratulosta nämä korot olisivat varmasti vähennyskelpoisia.
Tämä ei ole mikään kaikenkattava vastaus, mutta olisin tarkkana.
//jussi
No onpa omituista!
Tällasta tietoa me ollaan saatu ja näin myös toimittu (pariskunta suomi/saksa). Toivottavasti ei nyt kukaan vielä ei illalla vetässy lippua tankoon, jos sattu lukemaani viestin, että ei saa koskaan mätkyjä! Sorry vielä kerran :oops:
Sitten Saksan verotuksesta. Jokaisen täytyy tehdä veroilmoitus.
Ei tarvii.
Hyvä puoli siinä on se, että koskaan ei saa mätkyjä, koska verotus on jo valmiiksi niin korkea, vähennyksiähän siihen veroilmoitukseen laitetaan (esim. apteekkikuitit, alan kirjallisuus, työvaatteet, nää on näitä pikkujuttuja, esim. talon omistajana suuremmista vähennys mahdollisuuksista en tiedä). Ja aikaa veroilmoituksen tekoon on koko kalenterivuosi, eli esim. vuoden 2004 ilmoituksen voi palauttaa 31.12.2005 asti.
Mätkyjä voi tulla ihan mainiosti (työtuloista epätodennäköistä, mutta mahdollista).
Ja aikaa on virallisesti seuraavan vuoden toukokuun loppuun, Steuerberaterin kanssa syyskuun loppuun. Kaikki muu on Finanzamtin armon varassa. Ei ne tosin kovin tiukkoja ole...
Muistaakseni panin tänne joskus linkin noihin pykäliin. Ne on mielestäni (veropykäliksi) koht. selvät, siinä siis luetellaan milloin se ilmo on pakko tehdä - muissa tapauksissa saa tehdä jos haluaa (ja uskoo saavansa jotain takaisin). Sen lisäksi se on aina tehtävä jos Finanzamt pyytää (se, että lähettävät lomakkeet kotiin tulkitaan pyytämiseksi).
Juu mätkyjä... :cry:
Kyllä niitä tulee, meidänkin piti maksaa juuri vuoden 2003 veroista yli 250€ jälkikäteen (mikä varmaan monesta kuulostaa pieneltä, meille se oli varsinkin joulun aikaan ihan turhan iso summa :roll: ).
Suomen Fiskus käy minunkin hermoilleni, viimeisten 3 vuoden aikana olen taas alkanut saamaan veropapereita - weiß der Kuckuck minkä takia. Olisiko he keksineet olemassaoloni avioon menon tai lasten syntymän takia :?
Kyllä mekin ollaan saatu kerran mätkyjä. Se tosin oli sinä vuonna, kun minulla oli ulkomaan tuloa, jotka tunnollisesti ilmoitin. Siihen hupeni ne Zweitwohnung-vähennykset, jotka oletimme saavamme.
Olemme kerran jättäneet veroilmoituksen tekemättä, eka vuonna eikä siitä mitään seuraamuksia ollut. Muuten olen väsännyt sen aina itse, ja ilmeisesti aika hyvin, kun palautuksia on tavannut tulla aika paljonkin. Kerran erehdyin sanomaan eräälle hyvälle ystävälle, että teen itse veroilmoituksemme ja minkä verran tapaa palautuksia tulla. Hän sanoi heti, että rupeaa teetättämään ne minulla Steuerberaterin sijaan. Siihen en sentään suostunut!
Tervehdys -
Kyselee - Riitta
Jos olen tavannut ohjeita oikein, tässä tapauksessa maksat kaikki verosi Suomeen, koska sinulla on kiinteä side Suomeen (omistusasunto, oli se sitten vuokralla tai tyhjänä) Jos vielä työsuhdekin Suomeen on voimassa, tottakai vielä kiinteämpi side. Toisaalta Suomen ja Saksan välillä on erityinen veropykälä, joka kannattaa vielä tsekata. Mikäli sinulla on lapsia, parempi tilanne olisi maksaa vero Saksaan, jos ei ole perhettä niin kannattavampaa yrittää saada maksettua Suomeen. Tuskinpa Suomen veroviranomainen katsoo vähennyksiä tehdessä, mistä ansiotulot ovat peräisin.
Jos olen tavannut ohjeita oikein, tässä tapauksessa maksat kaikki verosi Suomeen, koska sinulla on kiinteä side Suomeen (omistusasunto, oli se sitten vuokralla tai tyhjänä) Jos vielä työsuhdekin Suomeen on voimassa, tottakai vielä kiinteämpi side. Toisaalta Suomen ja Saksan välillä on erityinen veropykälä, joka kannattaa vielä tsekata. Mikäli sinulla on lapsia, parempi tilanne olisi maksaa vero Saksaan, jos ei ole perhettä niin kannattavampaa yrittää saada maksettua Suomeen. Tuskinpa Suomen veroviranomainen katsoo vähennyksiä tehdessä, mistä ansiotulot ovat peräisin.
Rohkenenpa väittää ettei mene noin. Jos täällä Saksassa on täkäläinen työnantaja, niin maksaa verot Saksaan (verosopimus). Jos oleskelu Saksassa kestää yli 6kk, niin 6 kuukauden säännön mukaan maksat verot Saksaan, ellei Suomessa oleskele keskimäärin yli 6 päivää kuukaudessa.
Mikäli 6kk sääntö ei sovellu, niin aletaan tarkastelemaan noita siteitä. Pahimmassa tapauksessa veroja maksetaan molempiin maihin, joskin 2xvero poistetaan.
//jussi
Muutamat brittituttavani aikoinaan tekivät contractorihommia niin, ettei tullut 6 kk täyteen missään maassa (sukkuloivat yleensä Britannian, Hollannin ja Saksan väliä). Silloin onnistui välttämään kaikki verot - nykyään voi olla vaikeampaa, ja jos käry käy, niin kallistakin.
www.vero.fi -sivuilla on hämmästyttävän selkeät ohjeet Suomen verotuksesta. Etenkin viimeisen sivun taulukko tälläkin sivustolla usein mainistusta "6 kk:n säännöstä" on varsin yksiselitteinen. Tässä polku:
www.vero.fi -> Kansainväliset tilanteet -> Ulkomaantyöskentelyn verotus -> Ulkomaantyöskentelyn verotus
Voi kun löytäisin jostain yhtä selkeät ohjeet tähän Saksan puolen verotukseenkin... Ja tietysti mielellään englanniksi.
Hups, yksi askelma jäi polusta vielä puuttumaan... :oops:
Tässä oikea polku:
www.vero.fi -> Vero-ohjeet -> Kansainväliset tilanteet -> Ulkomaantyöskentelyn verotus -> Ulkomaantyöskentelyn verotus
Tuota, ei se helppous autuaaksi tee, jos pitää heittää kolme-neljä kertaa enemmän kaivoon sisään...
abe
Sain tässä edellisen vuoden Ranskassa maleskelusta jälkilöylyä. Heidän "taxe d'habitation" eli hinta siitä että saa nauttia hanhenmaksasta, viineistä, käsintehdyistä konditoria tuotteista yms on varsin jyrkkä. Periaatteessa he haluavat yhden kuukauden vuokran valtiolle (sille vero määräytyy asunnosta)... No sinänsä ok, hmm... saisikohan sen vähennettynä kuluna Saksassa
Eli palaisin tuohon Riitan kyselyyn omistusasunnosta - mutta minun tilanteesta vuokratuloilla. Ostin juuri asunnon Helsingistä ja en ole vielä ehtinyt veronviranomaislta toimintamalleja kysellä, ajatuksella "was du nicht weisst, macht dich nicht heiss", miten tuo asunto ja vuokratulot vaikuttaa minun verotukseen. Vuokra_tuloja_ mulla on, mutta niin on myös asuntovelkaakin :( Kuinkahan tässä nyt käy. Ajattelin mennä Steuerberaterille mutta kun nekin haluaa rahaa, niin pohdin että onkohan se nyt edes tarpeen.
Mutu-vastaukset ei taida paljoa auttaa mutta naputtelenpa silti: Suomessa olevaan asuntoon kohdistuvaa asuntolainaa voit vähentää vain Suomesta saadusta tulosta (pääomatulosta, ml. vuokratulo ja/tai alijäämähyvityksen kautta Suomen palkkatulosta)
Saksassa asuvana maksat verot ulkomaisesta pääomatulosta ulkomaille ja periaatteessa myös Saksaan, jos ulkomaassa pääomatulovero on alhaisempi kuin mitä maksaisit vastaavasta saksalaisesta pääomatulosta. Käytännössä varmaan harvempi muistaa ilmoitella Saksan veroviranomaisille ulkomaisia pääomatulojaan. :wink: Onko kellään tietoja sanktioista? jos jää kiinni tästä menettelystä Saksassa?
Sitten Saksan verotuksesta. Jokaisen täytyy tehdä veroilmoitus. Hyvä puoli siinä on se, että koskaan ei saa mätkyjä, koska verotus on jo valmiiksi niin korkea, vähennyksiähän siihen veroilmoitukseen laitetaan (esim. apteekkikuitit, alan kirjallisuus, työvaatteet, nää on näitä pikkujuttuja, esim. talon omistajana suuremmista vähennys mahdollisuuksista en tiedä). Ja aikaa veroilmoituksen tekoon on koko kalenterivuosi, eli esim. vuoden 2004 ilmoituksen voi palauttaa 31.12.2005 asti.
Mikäs on tämänhetkinen verottajan näkemys: meneekö työvaatekuitit verotuksessa heittämällä läpi (siis Saksassa) vai kuinka tarkat selitykset ja selostukset tulee olla?
Entä kannattaako kerätä ravintolakuitteja pidetyistä palavereista aiheena esim. vero- ja vakuutuskonsultaatio jne.?
Entä millaisiin apteekkikuitteihin alkup.kirjoittaja mahtaa viitata?
työvaatteet on kyseenalainen. Yksi tv-stara yritti vähentää käyttämänsä vaatteet veroissa vaikka palautti vaatteet aina yhden esityksen jälkeen. Ei mennyt läpi.
Mutta jos työnantaja ei osta labratakkeja tai sellaista, on paremmilla pohjilla.
Konsultilla ei kyllä mene läpi mittatilauspukujen laskutus.
abe
Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni reseptilääkekuitit, kuitit hammaslääkärikäynneistä, silmälaseista ymv. lasketaan yhteen, ja jos niitä on tarpeeksi, voi vähentää jotain.
vain jos ne on sellaisia mitä sv-kassa ei hyväksy ja ovat jotenkin erityislaatuisia.
abe
Minulle on eräs ystäväni sanonut, että KAIKKI kuitit kannattaa säilyttää, mutta en ole oikein ymmärtänyt mitkä kaikki ja millä arkistointijärjestelmällä. No nyt täytyy ottaa ryhtiliike tässäkin asiassa - ei kait sitä parane maksaa lanttiakaan ylimääräistä veroa.
|