View Full Version : Kielen opiskelusta Saksassa
hei vaan hei saksansuomalaiset!
kotiuduin eilen saksalaisen kultani luota frankfurtista takaisin kylmään suomeen... puolen vuoden päästä (toivottavasti) välimatkamme lyhenee huimasti ja asettunemme saman katon alle saksaan. mietin nyt, että minkälaisia vaihtoehtoja minulla on opiskella kieltä paikan päällä (frankfurtissa), missä, kuinka, millä rahalla....???? kultani aikoi ottaa vaihtoehdoista myös selvää, mutta haluaisin tehdä jotain itse. laittaa unelmaani pikkuhiljaa liikkeelle.
kiitos teille, jotka näette vaivaa ja jaatte kokemuksianne.
:-)
Ekana tulee mieleen Goethe-Institut ja paikalliset Volkshochschulet (joissa yleensä on Deutsch für Ausländer-kursseja). Nämä yleensä kai suht. halpoja.
Savolainen 20-02-07, 09:23 Kun me yritimme saada vuosia sitten (Länsi-Saksassa) aivan ummikkoa suomalaista au-pair- tyttöämme Deutsch für Ausländer- kursseille, se evättiin, sillä nuo kurssit järjestyivät vain Arbeitsamtin kautta. Saimme hänet sitten yliopiston saksan kursseille. Mutta varmasti nykyään on muitakin kursseja. Muut foorumilaiset kertonevat enemmän.
Poikakaverin kannattaisi kysellä myös tuolla Agentur für Arbeitissa (Arbeitsamt), sillä jospa sinä "pääsisit" työttömyyskortistoon, niin kyseinen virastohan saattaisi kustantaa kielikurssitkin.
Ja miten olisi, jos jo nyt Suomessa aloittaisit kansanopistossa saksan alkeiskurssin. Puolessa vuodessakin oppii.
Silloin kuin itse tulin Saksaan, pääsin ainakin ihan helposti noille kursseille. Mun ei ainakaan tarvinnut muuta kuin etsiä sopiva kurssi ja ilmottautua mukaan. Eikä hintakaan ollut paha, muistaakseni vähän yli 100 € syyskuun alusta tammikuun puoleen väliin. Ja paikkana oli siis Rheinland-Pfalz, eli Länsi-Saksassa minäkin.
Savolainen 20-02-07, 12:53 Juu, kyllä niitä iltakursseja on aina ollut, mutta tarkoitin niitä tehokursseja päiväsaikaan.
Juu, kyllä niitä iltakursseja on aina ollut, mutta tarkoitin niitä tehokursseja päiväsaikaan.
Ai no okei :) Toi mun kirjoitus olikin vain noista iltakursseista.
mikäli firma on mukana maksutalkoissa niin voin kohtuudella suositella Inlingua nimistä kielikoulua.
Löytyy sekä eri tasoisia ryhmiä että yksityisopetusta, vaikka kotona jos näin haluaa. Vaimolla ei ollut päivääkään koulutaustaa ja vajaan vuoden epäsäännöllisen Inlingua opiskelun jälkeen on huimasti edellä omaa saksantaitoani, vaikka olin sitä mukamas opiskellut vuosia suomessa.
Hyvä (lue ankara) nutturapäinen opettaja joka on ohjannut kielen opiskelua juuri siihen suuntaan mihin itse toivoo - eli puhekieleen ja käytännön tilanteisiin esim lasten lääkärikäynneillä tms.
En tiedä tarkkaan mutta ymmärsin että hinta on n 50 € per 2 x 45 min eli omin voimin investointi voi olla turhan suolainen, mutta ehkä sellainen "crash course" voisi kannattaa.
Au pairit ovat käyneet kansanopiston kursseilla jossa myöskin tarjonta on ihan ok jos ei mene ihan basic ryhmään. Tasoryhmiä on ainakin isommissa kaupungeissa useita ja hinnat hyvin kohtuulliset, puolen vuoden jakso ehkä 100 euroa. Hinta tosin nousee hieman aina korkeammassa tasoryhmässä (ainakin Hampurissa näin)
joo, kiitos paljon jo näistä vastauksista!
ja tarkennusta vielä, nimenomaan tarkoitin päiväkursseja.
:-)
Muuten, jos haluaa itsekin opiskella, niin Digital Publishingin tietokonepohjaiset kurssit on erinomaisia.
Mulla on espanjankielen kurssi, mutta niillä on myös saksan kurssi - ks. http://www.digitalpublishing.de/sprachen/ISR/isr-set.htm - oletan että se on samanlainen kuin nuo muutkin. Kone antaa pisteitä ääntämisestäkin..
Moikka missy_!
Kannattaa hakea googlesta ihan englanninkielisin hakusanoin kielikursseja, niin minäkin tein ja löytyhän niitä useampi kymmenen, tosin Berliinistä hain.
Muutan Saksaan 1.4 ja aloitan heti kielen opiskelun, n. 250€/kk (4x45min pienryhmissä).
Vähän samanlainen tilanne muutenkin :)
-E- Niin ja noita päiväsaikaan olevia kursseja oli tarjolla tosi paljon, itselläni opiskelu aika on 9-13:15
Volkhochschulessa kielen opiskelu intensiivikurssilla maksaa noin 230e/kk tai paremminkin kurssi eli noin 100h. Koulua on 4x45 min/pvä neljänä päivänä viikossa. Halpaa se ei ole, mutta suhteellisen tehokasta, eikä toi nyt tuntia kohden ole kovin kallista. Joulukuussa en vielä ymmärtänyt enkä osannut mitään, nyt menee jo huomattavasti paremmin. :) Minulla ei ollut päivääkään saksan kielen opiskelua takana tänne muuttaessa eli lähdin todellakin ummikon tasolta liikkeelle. Nyt 1,5 kurssin jälkeen selviän kaupoissa, autolla eksyessä, ravintoloissa ja ymmärrän osan radion ja sanomalehtien uutisista. Selviän myös yksinkertaisten asioiden hoitamisesta puhelimessa. Ja välillä putoan kärryiltä niin kunnolla ja nopeasti, että...! :)
Frankfurtin Goethe instituutin testanneena voin suositella. Tosin taitaa olla kalleimmasta päästä.
Modernisoitu rakennus Sachsenhausenissa Süd-Bahnhofia vastapäätä lisää viihtyvyyttä, atk-luokat käytettävissä, hyvä mediateekki (= kirjasto). Kohtuullisen monipuolinen kurssivalikoima Frankfurtissa, jota ei voi sanoa kaikista Goethe-insitituuteista.
Riikka: osaatko sanoa paljonko opiskelu Goethessa maksaa?
Itse olen parhaillaan Volkshochschulen 1B-kurssilla (eli kolmannella kurssilla maahanmuuttajille) ja ihan nollasta lähdin opiskelemaan kieltä viime syksynä siellä. Todella tehokkaita kursseja; alusta asti opiskellaan saksaa saksaksi, vaikka kaikki opiskelijat ovat lähes/täysin ummikkoja.
Täällä Karlsruhen Volkshochschulella yksi kurssi kestää n. 2kk, tunteja on joka arkipäivä joko aamuisin, iltapäivisin tai iltaisin. Itse olen aamukurssilla klo 8.45-12.
Yksi 2kk:n kurssi kustantaa 344€, joten ihan mitään kovin halpaa se ei ole. Mutta kylläkin sitten sitäkin tehokkaampaa. :-)
Aika kalliin kuuloisia nuo kurssit...
Mikähän mahtaa olla halvin tapa prepata Saksaa? Onko esim Berliinissä työkkärin kautta mitään mahdollisuutta saada joku edullinen kurssi? Tietääköhän kukaan... :)
Integraatiokurssit maksavat 600 euroa / 600 tuntia. Niitä voi käydä ainakin Volkshochschulessa.
Integraatiokurssit (http://www.bmi.bund.de/Internet/Content/Common/Anlagen/Broschueren/2006/WiD__Integrationskurse__de,templateId=raw,property =publicationFile.pdf/WiD_Integrationskurse_de.pdf)
Tiedän, että myös suomalaisilla on tietyin edellytyksin oikeus näihin kursseihin. Ne ovat ainakin täällä Karlsruhessa noita samoja VHS-kursseja, mitä muutkin käyvät. Maksavat vaan vähemmän. Myös yksityiset kieliopistot tarjoavat integraatiokursseja, saavat vissiin sitten jotenkin korvausta.
En ole jaksanut tavata kaikkia edellytyksiä läpi, koska asia ei minua koske, mutta pistä poikakaveri lukemaan tai kysymään Volkshochschulesta tai vaikka Inlingua-kieliopistosta
Ja pistä sitten tietoa edellytyksistä ym. tänne foorumiin!
t. Liisa
Goethe-Institut maksoi noin 12.000 FIM / 2kk, joskus kymmenen vuotta sitten. Kurssin kävin Bremenissä ja se oli täyspäiväistä opiskelua. Opettajat olivat ammattilaisia ja oppilaita oli ympäri maailmaa. Viihdyin hyvin.
Nyt on varmaan euro ja alv. nostanut hintoja lisää.
Mielestäni työvoimatoimiston kirjoilla oleville jokin viranomaistaho maksaa puolet kurssin hinnasta. Meidän noin 20 oppilaan ryhmässämme minä ja yksi turkkilaispoika maksamme kurssin kokonaan itse, muut saavat jostain sen puolikkaan, en ole tarkemmin kysellyt mistä. Voin selvitellä kunhan taas ensi viikolla tapaamme, ellen viikonloppuna törmäile kehenkään.
Myös opiskelijat saavat kurssin alennettuun hintaan.
itse kävin yksityisessä koulussa nimeltä Fokussprachen täällä Frankussa ja pidin siitä kovasti. Otin aluksi neljän viikon tehokurssin joka oli siis ma-pe neljä tuntia päivässä ja hinta taisi olla 385€ mutta edullisempiakin intensiivikursseja koululta löytyisi mutta otin tuon kalliimman koska siihen sisältyi yksi päivä viikossa tehokasta kieliopin opiskelua mikä mulla oli se ongelma jonka takia kielikouluun hakeuduin.
nytkin mietin jos jatkaisin parina iltana viikossa iltakurssina koska jouduin jättämään tuon tehokurssin kesken uuden työpaikkani vuoksi. tällä hetkellä vaan ei ole todellakaan aikaa millekään ekstralle, valitettavasti...
Riikka: osaatko sanoa paljonko opiskelu Goethessa maksaa?
Tuorein tieto löytyy saksan goetheinstituutin kotisivuilta. http://www.goethe.de/ins/de/ort/fra/kur/deindex.htm
en muistaa enää mikähän oli lasku.. näin sivumennen sanoen ihan pakko ei ole maksaa etukäteen (kuka ostaa yli 500e hitaista tuotetta tietämättä mitä tulossa?) vaan käy ekana päivänä katselemassa.
Päiväkursseilla enemmän nuorta väkeä, muistaakseni +/- 20 ( jenkkejä..) iltakursseilla keski-ikä vähän korkeampi, pääosin työssäkäyvää väkeä, jotka ehkä paremmmin motivoituneita. Deutsch am Abend= 3h* 3 iltaa per viikko. taisi olla tunti-pari kotiläksyjä päälle per päivä, riippuen ryhmästä.
Minä taas marssin paikalliseen kirjastoon. Sieltä sitten saksan kielen alkeiskursseja. Löytyy kyllä monenlaista kasettia ja videota. Oli jopa muutamia CD:tä aiheesta. Eihän sitä itse opiskelulla pysty varmaan pitkälle menemään, mutta alkeita pystyy opiskelemaan. Samoin kuullunymmärtämistä. Tahdin saa tietysti itse määrätä.
Suosittelen vain tutustumaan myös kirjastojen tarjontaan siinä vaiheessa kun kielen opiskelu kiinnostaa.
Onko kenelläkään kokemusta Berliinin Sprachenatelier-kielikoulun kursseista?
Hei!
On kokemusta, vuosi sitten olin kuukauden siellä. Edullinen ja rento paikka, ryhmä oli noin 10-henkinen ja ihmiset ympäri maailmaa. Opiskelu oli puhumista saksaksi heti alusta asti, siitä iso plussa. Keskusteltiin siis pareittain ja pienissä ryhmissä. Alussa tehtiin tasokoe ja itsellä se ainakin osui nappiin. Suosittelen!
Hei!
On kokemusta, vuosi sitten olin kuukauden siellä. Edullinen ja rento paikka, ryhmä oli noin 10-henkinen ja ihmiset ympäri maailmaa. Opiskelu oli puhumista saksaksi heti alusta asti, siitä iso plussa. Keskusteltiin siis pareittain ja pienissä ryhmissä. Alussa tehtiin tasokoe ja itsellä se ainakin osui nappiin. Suosittelen!
Kiitos vastauksesta, kuulostaa hyvältä! :smt001 Omassa vertailussani tuo on tähän mennessä ollut paras vaihtoehto. Se mua hieman arveluttaa, että saako siellä tarvittaessa apua/selvennystä opetukseen englanniksi - vai onko opetus kaikissa tapauksissa ainoastaan saksaksi, kuten nettisivuilla (http://www.sprachenatelier-berlin.de/) "uhataan"? :?
Volkhochschulessa kielen opiskelu intensiivikurssilla maksaa noin 230e/kk tai paremminkin kurssi eli noin 100h. Koulua on 4x45 min/pvä neljänä päivänä viikossa. Halpaa se ei ole, mutta suhteellisen tehokasta, eikä toi nyt tuntia kohden ole kovin kallista. Joulukuussa en vielä ymmärtänyt enkä osannut mitään, nyt menee jo huomattavasti paremmin. :) Minulla ei ollut päivääkään saksan kielen opiskelua takana tänne muuttaessa eli lähdin todellakin ummikon tasolta liikkeelle. Nyt 1,5 kurssin jälkeen selviän kaupoissa, autolla eksyessä, ravintoloissa ja ymmärrän osan radion ja sanomalehtien uutisista. Selviän myös yksinkertaisten asioiden hoitamisesta puhelimessa. Ja välillä putoan kärryiltä niin kunnolla ja nopeasti, että...! :)
Tulin tänne kolme vuotta sitten töihin ilman mitään saksankielen opiskelua - täysin ummikkona. Osasin puhua tänne tullessani vain englantia ja saksaksi numerot yhdestä kymmeneen - siinä oli kaikki. Nyt olen ollut täällä kolme vuotta töissä ja kaikki on ok. Alussa ongelmana koin sen että työtoverini puhuvat vain saksaa eikä englantia, enkä ymmärtänyt heti kaikkea. Osasin silloin kuitenkin kysyä tavalla tai toisella jos mulla oli jokakin kysyttävää ja epäselvää. Nyt suullinen kielitaitoni on kohtalaista. Sanovat työpaikallani jopa, että minun saksankielen taitoni on nyt jo parempaa kuin esim. "tuon turkkilaisen/italialaisen/venäläisen jne. työntekijän joka on ollut täällä meillä töissä jo 20-vuotta" ja sä puhut jo hyvää saksaa. Kiitos. hyvä jumala ja suomalaisen sisun! Voisin kirjoittaa elämästäni ja sen vaiheista vaikka romaanin mutta se ei mahdu tälle palstalle. No, asiaan. Ongelmani on että kirjallinen kielitaito tuottaa minulle joskus ongelmia. Missä tällainen aikuisopiskelija voisi opiskella sitä työn ohessa? Ongelmana esim. käärmeässä "sch" . "hii" , e:n voi unohtaa täällä täysin ja -er voit lausua vaikka halutessa a:ksi.
Hallo Quu!!
Opettajat puhuvat myös englantia, samoin toimiston väki. Eli huolet pois! Mutta on mahtavaa että tajuaa aika nopeasti että voi keskustella saksaksi.
Itse tulin tanne noin 6kk sitten ja ilman kielitaitoa, tyttoystavan kanssa selvittelimme miten taalla jarjestyy saksa opiskelu...
Tuli sitten vastaan ensin etta kysyimme ESO'lta kielikurssia, he kertoivat mahdollisuudesta kielikurssille a' 1 per tunti... kurssinkesto on 600 tuntia... No tama kuullosti hienolta ja sitten paatettiin kun tultiin tanne niin hommata lisatietoa... Ystavien kautta sitten kuulimme etta voi pyytaa maksu vapautusta naista kursseista jos on tyottomana tai vastaavaa... Lopputulos pienen paperi sodan jalkeen , Kurssi on ilmainen piti joku paperi tayttaa pakolais- ja maahanmuuttaja keskukseen, lisaa tietoakin sitten saatiin niin ne maksavat viela jos on pitkamatka niin bussitkin koululle.
Eli ehotan etta kannattaa ottaa yhteys euro sprach schuleen sielta kysya integraatio kurssia ja sitten samalla pyytaa paperia jolla saa vapautuksen maksuista... Tahan vaikuttaa tietysti tulosi ja myos miehesi tulot jos asutte samassa taloudessa. Koululla sitten kerrotaan myos matkakustannusten korvaamisesta.
Ystavallisin terveisin
Kari..
Hei!
Kyselen vielä: Tuntuiko sinusta, että kuukausi tuolla Sprachenatelierissa oli riittävä aika ollakseen hyödyllinen? Pitäisikö olla pidempään, jos mahdollisuus on?
TatiMonika 19-04-10, 09:30 Olen asunut nyt tasan vuoden Saksassa. Tulin tänne miehen työn perässä täysin ummikkona. Ensin asuimme vajaan vuoden Baijerissa, missä ainoa mahdollisuus oli kotona parin lapsen kanssa itseopiskelu. Itseopiskeluna opin juuri ja juuri alkeet ja joten kuten selviämään kaupassa jne. Mieheni, joka on opiskellut lukiossa saksaa joutui hoitamaan kaikki käytännön asiat lääkärien ajavarauksista lähtien. Yritin kuumeisesti metsästää saksankursseja, mutta jostain syystä kaikki olivat paikkakunnallamme ainoastaan päiväsaikaan ilman lastenhoitomahdollisuutta.
3,5 kk sitten vaihdoimme NRW:hen Düsseldorfin seudulle.
Mies vaihtoi työpaikkaa ja sain uuden työnantajan kautta 3 kk saksan yksityistunteja. Mieheni saa myös saksantunteja, mutta hänellä ne jatkuvat vuoden verran. Kielitaitoni on kohentunut huomattavasti, mutta edelleenkään minulla ei ole saksalaisia tai saksankielisiä tuttavia tai kontakteja, joiden kanssa harjoitella kieltä. Yritän nyt saada järjestettyä jotain jatkoa kieliopinnoilleni ja etsiä saksankielisiä leikkiryhmiä. On muuten vaikeaa, koska lapseni ovat niin eri-ikäisiä.
Tässä välissä koitan opettaa uutta ja kerrata vanhaa oppimaani siten, että liimailen erivärisiä post-it lappuja ympäri taloa niin, että punaiset ovat sukua die, siniset sukua der ja keltaiset sukua das. Samalla koitan vaivihkaa sanoa asioita myös saksaksi vanhemmalle lapselleni. Kolmevuotias ei kyllä kauheasti piittaa minun opetuksistani, mutta ehkäpä se saksa alkaa sujua sitten, kun hän vihdoin pääsee aloittamaan päiväkodin elokuussa. Itsekin odotan päiväkodin alkamista niin pääsen joka päivä puhumaan edes muutaman sanan saksaksi.
Hei, TatiMonika!
Kannataisi varmaan kokeilla, löytäisitkö DFG:n portaalista kielitandemin/Sprachtandem, eli vaihtokaupan: opeta sinä minulle suomea, niin minä opetan sinulle saksaa.
Kansanopistokurssi (VHS) voisi olla siitä kiva, että saksaa tulee ihan väkisinkin käytettyä, koska osanottajat ovat eri maista.
Ehkä miehesi voisi hoitaa lapsia yhden tai kaksi kertaa viikossa iltaisin, niin että pääset kursseille. Tai kaipa lapsille löytyisi hoitajakin.
Syksystä alkaenhan tilanne helpottuu ja pääset aamupäivisinkin kursseille.
TatiMonika 19-04-10, 13:06 Kiitos Heinze vinkeistä :)
Kansalaisopistoja olen juuri katsellut, mutta valitettavasti edelleen vain iltaopinnot käyvät, koska tuo 3v on vanhempi lapsi. Jatkan edelleen kotiäitinä 9kk vauvan kanssa ja tuo päiväkotipaikka on lisäksi sellainen, että lapsi pitää hakea kotiin kesken päivän 12.30 ja viedä takaisin klo 14 ja hakea taas uudestaan klo 16. Mies pääsee töistä usein aika myöhään, joten toivon, että löydän opiskelupaikan suht. läheltä kotoa. Lasten kanssa tämä opiskelu ilman aiempaa pohjaa on yllättävän hankalaa, vaikka intoa kyllä löytyisi. Täytyy koittaa metsästää tällaista opetan sinulle suomea, opeta sinä minulle saksaa vaihtoehtoa, sellainen olisi varmaan tosi kiva juttu!
Hei!
Minä olen Petra ja asun Sevelinissä, se on Düsseldorfin lähellä. Minä yritän opiskella suomea. Valitettavasti se on ihn vaikea, kun minä voin mennä VHS:iin yksi kerran. Minulla ei ole suomalaisia ystäviä, kun voitte auttaa minua opiskelemaan suomea parempi. Anteeksi, minun suomea on vielä huonosti.
Minä olen ammatiltaan sihteeri yliopistossa Düsseldorfissa ja minä työskennelen 8 tuntia joka päivä ja yksi kerran viikolla minä menen VHS:iin Düsseldorfissa. Minä haluaisin opiskella suomea parempi ja minä haluaisin opiskella puhua ja ymmärtää suomea. Mutta se on ihan vaikea, koska kieli on oikein vaikea.
Minä haluaisin tarjota auttaa sinua opiskelemaan saksaa ja sinä autat minua opiskelemaan saksaa. Minulla on aika illalla, esim. tiistaina, sitten minä voin auttaa vähän, minulla on aika sitten klo 17.00. Sitten me voimme opiskella 2 tuntia yhdessä esim.
Minä asun yksin ja minulla ei ole lapsia, todennäköisesti minä en ole hyvin lapsien kanssa, mutta ehkä se on mahdollista, että me voimme harjoitella yhdessä kuitenkin.
Kun sinä tyykkät, sinä voit kirjoittaa minua. Minun sähköpostia-osoitteni on: petra.bc@gmx.de.
Missä sinä asut Düsseldorfissä? Kuinka vanha sinä olet? Ehkä sinä voit kertoa vähän sinulta.
Minä toivon kaunista päivää ja kun sinä pidät, sinä voit ilmoittaa minulle.
Terveisin
Petra
|