View Full Version : Kersat yksin liikkeellä
Törmäsin kulttuurieroon, au. Ihan kuin juoksisi päin tiiliseinää. On possarifiilikset hiukan vähissä.
Taustaa:
Talouteen kuuluu 11- ja 9-vee lapset. Ne ovat jo vuosia uineet kuin hylkeet. Joten ollaan annettu niiden käydä uimassa kaksistaan. Uimahalleissa ja maauimaloissa siis. Ja joka kerta on muistutettu, että pitävät toisiaan silmällä jne. Juunou.
No tänään halusivat uimaan, ja naapurin likka kans, ja sanoivat että se jo sai puhelimessa äidiltään luvan. EI muuta ku rahat kouraan ja pitäkää kivaa.
Normaalisti kun siihen aikaan lähtee, on kotona ennen pimeää. Tällä kertaa ei, meni reilusti yli normaaliajan. Ja ehti naapuri soittaa että missä te viivytte...
Ja sitten pääsi helvetti irti.
Naapurin mielestä lapset eivät liiku ilman aikuisia a) uimassa b) kai missään? c) vielä pimeällä. No enhän minä tiennyt että ne pimeään asti viipyvät, mutta ettei muutenkaan... Naapuri raukka ehti itkeä kai kymmenisen minsaa ennen kuin kersat kotiutuivat.
MÄ en nähny mitään ongelmaa siinä, että tuon ikäiset PORUKALLA liikkuvat normaaliin harrasteaikaan julkisilla kulkuneuvoilla. Kun mä en ole onnistunut törmäämään ns. epämääräisiin aineksiin ni ei oo tullu mieleen... mutta kai se sitten niin on, että kunnon keskiluokkaiset kyytivät lapsiaan aina omalla audolla eivätkä päästä niitä cityyn ilman valvontaa ennen kuin ne ovat 18. Jos silloinkaan.
Mun pitää hankkia se ajokortti.
:shock: Mikä naapuri.
Ethän rupea ylisuojelevaksi, bitte?
Kerro lapsille että on oltava kotona ennen pimeän tuloa, tai johonkin muuhun sovittuun aikaan. Kyllä ne ymmrtää, kun perustelee. Vaikka täällä onkin ehkä enemmän hulluja, niin ei kaikkia vastaantulijoita pitäisi pelätä.
Entinen työnantajani (silloin 24v.) kielsi minua (silloin 22v.) ajamasta pyörällä töistä kotiin (6km) pimeällä...! :!: Hän ajoi mut ja pyörän jopa joskus kotiinkin autollaan, ennen kun kunnolla viitsin väittää vastaan ja vaatia saavani huolehtia omasta turvallisuudestani. Tsiisös!
No nuoret tai lapset nyt ehkä on vähän eri juttu. Mutta sama holhoava ajatus monilla on. :?
*edit. miksi->että
*edit. muita lauseita ymmärrettävään muotoon
paulatytto 23-02-07, 10:24 Ei kai tuossa ongelmana ollutkaan nannyoggilla se, etteikö omat lapset ymmärtäisi kotiintuloajan merkitystä, vaan se, että saksalaisilla on eri käsitys siitä, voiko lapset kulkea ylipäätään keskenään kaupungilla...
Nannyoggin kirjoituksista noin yleensä olen saanut käsityksen kokolailla järkiperäisestä perheestä, lapset mukaan lukien.
Lapset on lapsia, ja aikakäsitys heillä on yleensä venyvähkö. Varsinkin porukalla, kun on mukavaa.
Suurin ongelma nyt nannyoggilla lieneekin, kuinka voittaa naapurin luottamus takasin, sillä hän kokenee sinut nannyogg (ainakin mielestäsi) edesvastuuttomana äitinä?
Siinäpä pähkinä purtavaksi, sillä perusholhoavia nämä saksalaiset tuntuvat olevan.
Minäkään en olisi saanut pikkujouluista aikoinaan kävellä keskenäni Ettlingenin pikkukaupungissa puolentoista kilometrin matkaa kotiin. Duunikaverit meinasivat suurinpiirtein köyttää mut kiinni johonkin tai tilata taksin väkisin. Pidin kuitenkin pääni ja kävelin - ja kuulin jopa yhden auton olevan liikenteessä. Se siitä vaarallisuudesta...
Nannyogg, anna lastesi kulkea harrastuksiinsa kuten ennenkin - näytä naapureille, että lapsesi osaavat olla itsenäisiä. Toivon mukaan naapurisi jonain päivänä ymmärtävät, että he itse tekevät itselleen ja lapsilleen karhunpalveluksen holhoamalla liikaa jälkikasvuaan.
Satu Johanna 23-02-07, 12:06 Minäkään en olisi saanut pikkujouluista aikoinaan kävellä keskenäni Ettlingenin pikkukaupungissa puolentoista kilometrin matkaa kotiin. Duunikaverit meinasivat suurinpiirtein köyttää mut kiinni johonkin tai tilata taksin väkisin. Pidin kuitenkin pääni ja kävelin - ja kuulin jopa yhden auton olevan liikenteessä. ...
Tämä se kaikista vaarallisinta onkin: kun on yksin yöllä (ehkä vähän humalassa) liikkeellä, eikä kadulla ole muita ihmisiä. Kukaan ei ole auttamassa, jos joku hullu sattumalta käy kimppuun.
Miksi ihmeessä ottaa tuollaisia riskejä, jos kerran taksikyyti olisi mahdollinen?
Menee kyllä OT:ksi, mutta kommentoin silti... että yöllä kävely on mukavaa, ja jso alkaa pelätä varjoja ni sit saa pelätä koko ajan. Myös päivällä. Toki kannattaa mietitä millä kulmakunnalla kävelee.
Takaisin topikkiin: Suomessa moni piti mua kanaemona, ja täällä olen sit näköjään toista äärilaitaa. Ikinä ei oo hyvä! :oops:
paulatytto 23-02-07, 12:47 Menee kyllä OT:ksi, mutta kommentoin silti... että yöllä kävely on mukavaa, ja jso alkaa pelätä varjoja ni sit saa pelätä koko ajan. Myös päivällä. Toki kannattaa mietitä millä kulmakunnalla kävelee.
Juu, kun tuntee omat kulmakuntansa, uskaltaa kävellä yöllä yksinkin.
Samaa en ois kuitenkaan uskaltanu tehdä jossain suuremmassa kaupungissa kuin Ettlingen - ja Helsingissä otan yöllä mielelläni taksin. :o
Itsesuojeluvaisto on hyvä olla, mutta liika pelkääminen on pahasta.
Takaisin topikkiin: Suomessa moni piti mua kanaemona, ja täällä olen sit näköjään toista äärilaitaa. Ikinä ei oo hyvä! :oops:
Juu, nannyogg - elä näitten kanssa sit kristillisesti. Missä tahansa päin maailmaa... :wink:
Mitä jos se taksikuski käy päälle, mitäs sitten (näitäkin on ollut)?!?!?! :shock:
Jos Saksassa tai Suomessa pysytään, niin taitaa olla aika vähän sellaisia paikkoja, jossa ei yksinäinen naisihminen uskalla kävellä. Toki kannattaa välttää jotain ilmeisiä ongelmapaikkoja, kuten puistoja tms. mutta kadulla päällekäynti lienee erittäin poikkeuksellista molemmissa maissa. Ellei sitten käy ns. paska mäihä, mutta sitähän ei voi välttää.
Ai niin, voihan sitä ottaa vakuutuksen varalle, jos jotain käy. Eikös se ole se saksalainen tapa :wink:
- Perttu
Tähän on juu törmätty (liian) usein.. Siis ei pelästäänlapsiin liittyen vaan ylipäätään tälläseen ihmeholhoukseen.. Monet teutoonit ovat suurinpiirtein saaneet slaagin kun ovat sivulauseesta tms bonganneet että tämä hullu suomalaisnainen kulkee junalla aamuviideltä tms kotiin d'dorfin vanhasta kaupungista. Eihän siellä steissillä herran jumala saa issekseen nainen liikkua noin säädyttömiin aikoihin :shock: 3.5 vee aikana tasan kerran sattu joku huumehörhöilijä samaan vaunuun häiriköimään. Sillä tahdilla mitä tämä ramppas Wanhassa on säästetty pitkä penni julkisia käyttämällä, vs taxi joka kerta.. :)
Toinen vastaava hössötys oli ex-"kollegan" kanssa. Tyyppi oli viimenen konttorille jäänyt ja oli unohtanut duuniavaimensa himaan, elikkä ei voinut lukita ovia lähtiessään. Niinpä soittaa mulle illalla ja kysyy josko ottaisin taxin alle ja tuun lukitsee ne ovet. No haloo, klo on 21.30 tms ja matkaa n. 1 km... Ehkäpä kuitenkin menen fillarilla? Mutta ei ziisus, eihän se nyt ole turvallista. En sitte ikinä paljastanut menneeni fillarilla, aattelin säästää poloista omantunontuskilta jotka varmaan olisivat syöneet häntä -asettihan hän mut Suureen Vaaraan huolimattomuudellaan :-D
Oli mulla pointtikin: Oman kokemuksen mukaan teutoonit tuppaavat hösäämään vähän liikaa. Tosiaan, harvoin näkee mukuloita kuuden jälkeen liikkumassa keskenään yhtään missään, vanhempien kanssa kyllä. Tämä on nimenomaan kulttuuriero, imho..
Koita Nannyogg tasapainoilla kultaisen keskitien kieppeillä jotteivät kanssaemot vallan sekoa :)
...
Oli mulla pointtikin: Oman kokemuksen mukaan teutoonit tuppaavat hösäämään vähän liikaa. Tosiaan, harvoin näkee mukuloita kuuden jälkeen liikkumassa keskenään yhtään missään, vanhempien kanssa kyllä. Tämä on nimenomaan kulttuuriero, imho..
Koita Nannyogg tasapainoilla kultaisen keskitien kieppeillä jotteivät kanssaemot vallan sekoa :)Ja minä olen tässä ehdottomasti sitä mieltä, että suomalaisten äitien ja isien käyttäytyminen eli antaa lasten juosta yökaudet yksikseen raitilla, on suurta välinpitämättömyyttä, HEITTEILLEJÄTTÖÄ. Kyllä on kamalaa katsella ja kuunnella kun joku 10-vuotias keikkuu yöllä Tampereen torilla porukassa tupakka suussa ja vi...telee ohikulkijoille. Olen lapseni kasvattanut Saksassa saksalaiseen tapaan ja holhonnut. Kunnollinen ja vastuun- ja toiset kanssaihmiset huomioonottava tuosta on kuitenkin tullut
Onhan siinä nyt aika iso ero, että antaako lasten käydä omatoimisesti harrastuksissa, tai ajella julkisilla, kuin antaa niiden rellestää yötä myöten kaupungilla.
Kuten jo sanottukin, niin homma on varmasti melkoista tasapainoilua.
Savolainen 24-02-07, 15:06 Kasvatusalalla työskentelevä ystävättereni Suomesta kertoo suomalaisten vanhempien pelkäävän lapsiaan, sillä jos joskus kieltää heiltä jotain, tulee heti vaikka turpiin.
Lapset tarvitsevat siis myös rajoja. Niihin kuuluvat mm. etukäteensovitut kotiintuloajat. Jos myöhästyy, sitä varten on handyt.
Kaverijoukossa voi ihan hyvin olla liikkeellä tutuilla reiteillä jo kansakouluiässä, mutta liikennekasvatus on ehdottomasti vanhempien velvollisuus. Ja polkupyörissä täytyy olla toimivat valot. Usein ei näin ole. Ja minua pidetään Gluckenmutterina, koska papatan tästä lastemme kavereiden vanhemmillekin.
Ahaa eli tähänkin juttuun pätee Se Kuuluisa Porttiteoria:
Naiset liikkuvat yksin kadulla pimeän aikaan
:arrow: Naiset kuvittelevat, että se on turvallista, koska mitään ei ole tapahtunut
:arrow: Naiset antavat lastensa kulkea yksin (myös pimeän aikaan), koska se tuntuu turvalliselta
:arrow: Koska lapset kulkevat ilman vanhempia, rikki mennyt polkupyörän valo ei tule korjatuksi ja ajetaan valottomilla pyörillä päin punaisia valoja
:arrow: Lapset kulkevat vielä pimeän aikaan heitteillejätettynä ties missä
:arrow: Pimeän aikaan kulkevat myös humalaiset ja lapset oppivat pahoja tapoja sekä ryyppäämään
:arrow: Humalaiset lapset "vi...telee" (minusta tuo taipuisi kyllä vi....lee) ohikulkijoille
:arrow: Ohikulkijat ovat myös vanhempia ja alkavat pelkäämään lapsiaan
:arrow: Humalaiset 10-vuotiaat pahoinpitelevät pelosta täriseviä vanhempiaan
Aivan hirveätä! :shock: :shock: :shock:
Kun antaa pirulle pikkusormen, se vie koko käden!!! Nyt otetaan kaikki toisiamme kädestä kiinni ja tehdään tästä loppu! Ulkonaliikkumiskielto pimeän aikaan muille kuin miehille. Naiset ja lapset saavat kulkea ainoastaan miessukulaisen seurassa julkisilla paikoilla oli sitten päivä tai yö. Aloitetaan Mekkaan kohti kumartelu vielä varmuuden vuoksi ;)
No ihan vakavasti sanottuna väittäisin saksalaisten välttävän riskejä kuin ruttoa. Toisaalta tuntuu siltä, että monia riskejä ei haluta tunnistaa/tiedostaa, joten niistä ei tarvitse välittää tai niille otetaan vakuutus.
- Perttu
Voi kuinka harmillista :(
Itsestäänselvästi vanhempien vastuu on ympäri maapalloa sama:
he suojelevat lapsiaan huomioiden näitten ikää ja ympäristöä, jossa elävät.
Joka maasta löytyy ylihoivaavia ja pelokkaita vanhempia, nimittäin ihmisiä.
Vastuuttoman ihmisen samantekeväisyys ei missään tapauksessa ole lapselle terve vaihtoehto!
Vanhemmille ei jää paljon muita mahdollisuuksia kuin sen vastuullisen "kultaisen keskitien" etsiminen,
aina huomioiden lapsen kehityksen ja olosuhteet. Ja tämän vastuullisen tien löytäminen ei ole aina helppoa.
Sorry, mutta jos lapsen turvallisuutta koskeviin kysymyksiin vastataan huhaa-tasolla, niin okay,
olen sitten se vakuutushullu saksalainen joka sanoo, että tämä on mielestäni kyseenalaista.
En mä nyt tiedä, oliko toi jääkukan purkaus mulle tarkoitettu; toteanpa silti, että Suomessa minua pidettiin kanaemona; on meillä rajat. On myös niin, että - jos joku on sattunut unohtamaan - Suomessa on talvikuukausina valoisaa EHKÄ klo 9-15. Ollaan siis totuttu siihen että pimeä ei ole sama kuin ulkonaliikkumiskielto. Tähän mennessä noiden on pitänyt kotiutua illalla 18-19 aikaan.
Onhan se tylsää, että lapset myöhästyvät, eivät katso kelloa, ja onhan se omituista että ne eivät kulje handy taskussa. Kokemukseni mukaan kännykällä kasvatettu lapsi ei opettele ottamaan vastuuta kotiintuloajoista tai katsomaan kelloa, koska kyllä äiti muistuttaa.
Noiden kersojen kielitaito alkaa olla sillä tasolla, että voisivat harrastaa - mutta itse pidän mahdotttomana sitä, että kuluttaisin koko illan saattamalla lapsen harrasteeseen, odottelemalla siellä sen pari tuntia, ja taas kotimatka. Kun siis lapsia on 2, ja harrasteiltoja tulisi viikkoon tyypillisesti 4. En ole tähän ikään mennessä ajokorttia tarvinnut, ja suoraan sanottuna en tarvitse nytkään - valitsin asuinpaikakseni kaupungin juuri siksi, että täällä niitä julkisia on.
Mutta jos saksalaisten asenne on sama kuin Jääkukan, että kuuden jälkeen lapsen ei sovi ilman aikuista ulkona oleskella, niin kai tässä pitää sopeutua. En vielä tiedä miten. Nyhvätäänkö kotona? Pistänkö tuhansia ajokorttiin, ja käytän kaiken niinsanotun oman vapaa-aikani lasten kuskaamiseen? Pitäkö peräti ostaa toinen auto?
...
Koita Nannyogg tasapainoilla kultaisen keskitien kieppeillä jotteivät kanssaemot vallan sekoa :)Ja minä olen tässä ehdottomasti sitä mieltä, että suomalaisten äitien ja isien käyttäytyminen eli antaa lasten juosta yökaudet yksikseen raitilla, on suurta välinpitämättömyyttä, HEITTEILLEJÄTTÖÄ. Kyllä on kamalaa katsella ja kuunnella kun joku 10-vuotias keikkuu yöllä Tampereen torilla porukassa tupakka suussa ja vi...telee ohikulkijoille. Olen lapseni kasvattanut Saksassa saksalaiseen tapaan ja holhonnut. Kunnollinen ja vastuun- ja toiset kanssaihmiset huomioonottava tuosta on kuitenkin tullut
No huh, huh Jääkukka. Mielestäni sillä ovatko lapset tarpeeksi omatoimisia kulkemaan itse kouluun ja nokkahuilukerhoon ja sillä "juoksevatko ne yökaudet raitilla" on suuri ero.
Sain juuri suomesta pinon naistenlehtiä ja yhdessä niistä oli lista neuvoja siitä miten vuorokauden 24 tuntia saadaan perheessä riittämään ja kaikilla on enemmän aikaa toisillensa :wink:
Sitaatti Kodin Kuvalehti 15.2.2007:
"Mieti jo sunnuntai-iltana, miten seuraavan viikon menot ja lasten kuljetukset hoidetaan. Lapsiakaan ei tarvitse kuljettaa ihan joka paikkaan, 10-vuotias osaa jo itse ajaa pyörällä lähellä oleviin treeneihin."
Pieni omatoimisuus kasvattaa itsetuntoa ja lapsen kykyä tehdä päätöksiä sekä myös valmentaa lapsia toimimaan arjessa. Ihan lapsen omaksi turvaksi.
Tähänhän se johtaa, jos naiset ja lapset yksin tepastelevat:
http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1324808
Tampereella toki tuokin...
- Perttu
Kyllä tuon ikäiset lapset voivat minunkin mielestä aivan hyvin käydä keskenään uimahallissa. Niin kävin minäkin tuossa iässä, kaverini kanssa pyörällä parin kilometrin päässä. Siis Suomessa. Riippuu toki lapsesta, onko oppinut kantamaan vastuuta ja olemaan luottamuksen arvoinen tuohon ikään mennessä - eivät kaikki ole.
En tiedä, jotenkin tulee näistä aina kaikkialle autolla kuljetetuista ja haetuista hellanteltuista mieleen tämä pelokas ihmistyyppi, joka luulee että jokainen, jolla ei ole samaa sosiaalista statusta kuin omalla perheellä on heti raiskaamassa ja tappamassa, vähintään ryöväämässä kultakellon tai naarmuttamassa uutta citymaasturia.
En usko että yliholhous ja pelottelu on hyväksi yhdellekään lapselle.
Savolainen 24-02-07, 19:32 Hertsimakuu kun taas kolautellaan ja älähdellään, -enkä minäkään osaa pitää lusikkaani pois keitosta, vaikka tiedän, kuinka arkaluontoinen teema Kasvatus on.
Parhaat kasvatusmetodiekspertit ovat tietysti lapsettomia. Itsekin aikoinani muka valistin teoreettisilla neuvoillani lapsistaan stressautuneita kavereitani.
Täydellisiä vanhempia ei ole olemassakaan. Pääasia, että lapsia rakastetaan ja heitä kuunnellaan.
Ainiin, Rousseau laittoi omat lapsensa orpokotiin, että sai kirjoitettua kasvatusoppiteoksensa rauhassa.
Tietysti lasten kasvatus on tunteellinen teema, so what: olen ihminen ja sen mukaan tunteellinen ja tietysti olin myös joskus lapsi.
Mielestäni näissä fakteissa on tarpeeksi pohjaa jokaiselle sanoakseen asiaan -perhettä kannustava- mielipiteensä.
(Mutta jos referenssejä kaivataan: henkilökohtaisiin kokemuksiini kuuluu mieheni lasten monivuotinen jaettu hoito.)
Minulle on mahdottomuus niellä juuri lasten suhteen tämä yhä yleisempi, fatalistinen asenne:
kaikki tapahtuu niin kuin tapahtuu.
Toisaalta en voi myöskään niellä jonkinlaisia kasvatusoppeja tai niin sanottujen eksperttien mielipiteitä.
Pelkkä teoria tai sitten fatalismi eivät ole vieneet ainakaan meidän poppoota tippaakaan eteenpäin.
Itsestäänselvää, että lapset tarvitsevat ensisijassa rakkautta.
Ja tietysti he tarvitsevat sopivia rajoja, sääntöjä ja niitten noudattamisen valvontaa,
saadakseen mahdollisuuden kehittyä yhteiskuntakelpoisiksi.
Kehityksen mukaisesti he saivat yhä enemmän vapautta ja vastuuta itsenäistyäkseen. Itse kasvoin tehtävieni mukaan.
Ehkä Sinun naapuri, Nannyogg, on itse kokenut jotain hyvin negatiivistä.
Se voisi olla mahdollinen syy hänen pelkoon (itki noin 10 minuuttia).
Pyytäisin hänet jälkeenpäin kahville ja puhuisin hänen kanssa -nyt rauhassa- tapahtumasta.
Mahdollisesti takatausta selviäisi ... mahdollisesti voisi oppia jotain ... mahdollisesti naapuri on todellakin ylihoivaava...
Luulisin keskustelun tuovan noin tai näin selvyyttä tilanteeseen ja naapurisuhteeseen.
Ja lopuksi: Saksa ei ole mielestäni lapsiystävällinen maa.
Tilanne voi ehkä muuttua koska pelkäävät niin sukupuuttoa.
Katsotaan tulevaisuudessa, mitkä tämänhetkisistä lupauksista sitten pidettiin...
Ja lopuksi: Saksa ei ole mielestäni lapsiystävällinen maa.
Tilanne voi ehkä muuttua koska pelkäävät niin sukupuuttoa.
Katsotaan tulevaisuudessa, mitkä tämänhetkisistä lupauksista sitten pidettiin...
Joo, liittotasavallan perheministeri Ursula von der Leyen ehdotti että järjestettäisiin joka kolmannelle (!) alle 3-vuotiaalle lapselle hoitopaikka jotta äiti voisi käydä töissä.
Tällä hetkellä Saksassa on noin joka kymmenennelle alle 3-vuotiaalle lapselle hoitopaikka.
Ehdotuksesta syntyi aivan käsittämätön eipäs-juupas väittely.
Takaisin aiheeseen: olen myös sitä mieltä että saksassa ollaan joka suhteessa aivan äärettömän pelokkaita, joka asiaa varten otetaan vakuutus kuten Perttu osuvasti huomautti.
Ulkona liikkuminen öiseen aikaan, varsinkin lasten ja naisten osalta, nähdään aivan mahdottomana ajatuksena.
Pakko tosin myöntää että tämä asenne on jo päässyt tarttumaan enkä myöskään "päästäisi" naisihmistä myöhään illalla yksin kadulle paria sataa metriä pidemmälle taipaleelle. :oops:
Uutisissa tänään...
http://www.rtl.de/news/rtl_aktuell_artikel.php?article=16&pos=1
Jos ymmärsin oikein, niin 9 -vuotias poika oli ensimmäistä kertaa tulossa kotiin yksin koulusta...
TaBe
Ei voi löytää sopivia sanoja ... syvä myötätunnonosoitus Mitjan perheelle.
paulatytto 26-02-07, 10:44 Juu, surullinen tapaus tuo Mitjan tapaus.
Olisiko tämän voinut jollain lailla välttää?
Oliko vanhemmat koskaan muistaneet muistuttaa lapselle, ettei vieraiden mukaan lähdetä?
Kuka tietää, mikä Mitjan lopulta miehen mukaan houkutti.
Mutta varmaa on, että vanhemmat tulevat syyttämään vielä vuosia itseään. Surullista. :(
Tapaus muistutti mulle siitä, mitä meidän pihapiirissä täällä Turussa sattui kesällä - huomasin, kuinka valveutuneita pihapiirimme lapset ovatkaan; vanhemmat olivat tehneet hyvää työtä.
Pihan kersat ovat hyvin omatoimisia, isommat käyvät keskenään lähiMäkkärissä ja/tai Prismassa luvan saatuaan joko kävellen tai fillarilla. Näillä ikää 8 - 11 vee.
Pienemmät pysyttelevät pihapiirissä, tai joskus luvan saatuaan pääsevät isompien mukana lähimetsään viilettämään.
Ihan pikkuisten, eli parivuotiaiden, mukana on aina vanhempi (äiti tai isä).
Olin eräänä kesäiltana ulkoiluttamassa koiraamme, ja tulin pihapiiriimme metsiköstä. Siinä mettäreunanurmikollamme oli lapset leikkimässä leikkejään. Totta kai ne jäivät silittelemään koiraamme. Siinä seistessämme yksi nelivuotias yhtäkkiä osoitti metsään mäen päälle ja kysyi: "Mitä tuo setä tuolla tekee?"
Ihailtavaa ympäristön tarkkailua ja huomion kiinnittämistä hieman poikkeavaan toimintaan!!!
Siinä metikössä kulkee paljon koiranulkoiluttajia, ja lapset kokevat sen normaaliksi. Kun sitten joku seisoi pidemmän ajan paikallaan, se koettiin epäilyttäväksi - eikä siihen suuntaan ollut mitään aikeita lähteä.
No, onneksi tämä setä ei ollut mikään epäilyttävä yksilö - olipahan vaan kissan omistaja, joka oli ulkoiluttamassa kissaansa. Kissa ei kovin liukkaasti valjaissa liikkunut, joten mies seisoskeli pitkät tovit aina paikallaan, usein jotain kirjaa lukien.
Oliko mulla joku pointti??? No joo, itse asiassa oli...
Oon sitä mieltä, että lapsen tulee saada rakkautta riittävästi ja rajoja sopivasti, mutta myös tilaisuuksia itsenäisyyden harjoittamiseen sitä mukaa kuin lapsen pääkopan kehitys sen sallii.
Toiset lapset on aiemmin itsenäisiä kuin toiset, ja toiset ei pääse itsenäistymään koskaan, kun heitä aina kuskataan joka paikkaan.
Vanhemmat sen useimmiten parhaiten tietää, koska lapsensa keskenään liikkumaan uskaltaa päästää.
Savolainen 26-02-07, 10:53 Mies, jonka epäillään tappaneen Mitjan, on poliisin vanha tuttu lasten hyväksikäyttäjä. Saanut jo aikaisemmin kahden vuoden rangaistuksen. Vissiin vain siis ehtoollisen.
Savolainen 26-02-07, 10:54 Huh, siis EHDOLLISEN.
Näitä valitettavia tapauksia sattuu silloin tällöin. Väkimäärään nähden kuitenkin aika harvoi että ei kai syytä varsinaiseen paniikkiin ole.
Muistetaan myös niiden kahden Kevinin tapaukset, jotka kuolivat kotonaan heitteillejätettynä. Lastensuojeluviranomaisten mukaan siten kuolee Saksassa joka viikko kolme lasta!
[sarkasmi ON]
No, ei syytä mihinkään aktionismiin, lastensuojelu ei ole liittovaltion tai osavaltioiden asia vaan on Landkreisin (hallintopiirin) vastuulla.
[sarkasmi OFF]
Mitjan ja hänen perheensä kohtalo ei ole päästänyt minua vielä irti.
Tällaisten uutisten jälkeen se kestää aina, kunnes säikähdys menee ohi.
Täällä Saksassa kun elää niin niin paljon ihmisiä, ja valitettavasti sen mukaan prosentuaalisesti myös
enemmän sairaita kuin esim. Suomessa.
Näistä loppumattomista kauhu-uutisista johtuu kai tämä erilainen asentuminen lasten turvallisuuteen.
100% turvallisuutta ei ole olemassa, se on selvä. Mutta tietysti vanhemmat yrittävät parhaansa mukaan suojella lapsiaan.
Tämä johtaa joskus liian suureen pelkoon vanhempien puolella, mikä voi sitten voi mennä ns. ylihoivaukseen.
Mutta mistä löytyisi tähän ongelmaan SE kaikille sopiva resepti?
Arvelen, että sitä ei ole olemassa. Ihan jokapaikassa, maalla tai kaupungissa, voi sattua jotakin, niin kuin tapahtumat näyttävät.
Vanhemmat voivat vain yrittää löytää perheelle oma resepti. Sen oman reseptin perusteena ovat vanhempien
omat mahdollisuudet, kokemukset ja henkilökohtainen asenne.
Olen oppinut suvaitsemaan näitä erilaisia reseptejä suomalaisen ;-) lauseen mukaan: Ihmiset ovat eri tavalla samanlaisia.
Ja: kaikki on parempaa kuin välinpitämättömyys.
Sen takia ei haittaa mitään jos välillä syntyy jonkinlaista sähinää asiasta.
Sehän tarkoittaa vain sitä, että olemme kaikki lasten turvallisuudesta kiinnostuneita, vain eri tavalla.
paulatytto 26-02-07, 13:04 ---snap,cracle,pop---
Sen takia ei haittaa mitään jos välillä syntyy jonkinlaista sähinää asiasta.
Sehän tarkoittaa vain sitä, että olemme kaikki lasten turvallisuudesta kiinnostuneita, vain eri tavalla.
100% agree. Siinähän se on just se elämän suola, kun ollaan erilaisia.
Ja kun mielipiteitä vaihdetaan - vaikka välillä vähän sähisemällä - niin ehkä sieltä avautuu uusia perspektiivejä itse kullekin!
Yksikin lapsi on liikaa,
mutta kannattaa pitää mielessä, mitkä ovat todennäköisiä ja mitkä vähemmän todennäköisiä uhkia, ennen kuin alkaa rajoittaa lapsensa kulkemista harrastuksiinsa julkisilla kulkuneuvoilla.
Saksassa kuolee joka vuosi vähän yli kolmesataa lasta liikenneonnettomuuksien uhreina (2006:317) - heistä puolet henkilöauton kyydissä.
Lapsen lähipiirin ulkopuolelta tulevan väkivallan uhrina n. 6.
Lasten kuskaaminen joka paikkaan lisää liikennettä ja tätä kautta turvattomuutta.
Liisa
Meilläpäin sattui tässä karnevaaliaikaan seuraavaa:
Tavallisesti lapsemme (poika 4.Kl, tyttö 3.Kl) tulevat yhtä matkaa koulusta kotiin, muiden lasten kanssa, matkaa noin 0,8 km. Karnevaalia juhlittaessa poikani oli sairaana ja tyttö tuli sitten yksin, ilman muita lapsia. (Oli sovittu että hän soittaa minulle koulusta kun saan tulla hakemaan, opettaja oli vain todennut että "minun poikani kulki sinun iässäsi yksin bussilla kouluun" ja lähettänyt lapseni menemään.) Lapsen karnevaaliasu oli Madame Butterfly, kiinalainen mekko ja mustaksi värjätyt hiukset jne, oli oikein soman näköinen ja kostyymistä palkinto. Jostain kumman syystä lapsi sai päähänsä kulkea puiston läpi, tämä ei suoranaisesti ole kiellettyä mutta kohtalaisen järjetöntä, sillä se venyttää kotimatkan kaksinkertaiseksi. Ja siellä puistossa sitten tuli vastaan mies, ei vanha eikä nuori, ei lihava eikä laiha ja oli alkanut kehua lapsen pukua ja ulkonäköä jne, kertoi sitten etsivänsä lapsia, jotka haluaisivat esiintyä telkkarissa ja eikö tyttäreni haluaisikin lähteä hänen mukaansa että otettaisiin vähän valokuvia,noin niinkuin kokeeksi. Lapsi päätti kuitenkin ottaa jalat alleen ja kipitti takaisin koululle, josta minulle sitten soitettiin. Ope oli hyvin nolo.
Meilläpäin sattui tässä karnevaaliaikaan seuraavaa:
Tavallisesti lapsemme (poika 4.Kl, tyttö 3.Kl) tulevat yhtä matkaa koulusta kotiin, muiden lasten kanssa, matkaa noin 0,8 km. Karnevaalia juhlittaessa poikani oli sairaana ja tyttö tuli sitten yksin, ilman muita lapsia. (Oli sovittu että hän soittaa minulle koulusta kun saan tulla hakemaan, opettaja oli vain todennut että "minun poikani kulki sinun iässäsi yksin bussilla kouluun" ja lähettänyt lapseni menemään.) Lapsen karnevaaliasu oli Madame Butterfly, kiinalainen mekko ja mustaksi värjätyt hiukset jne, oli oikein soman näköinen ja kostyymistä palkinto. Jostain kumman syystä lapsi sai päähänsä kulkea puiston läpi, tämä ei suoranaisesti ole kiellettyä mutta kohtalaisen järjetöntä, sillä se venyttää kotimatkan kaksinkertaiseksi. Ja siellä puistossa sitten tuli vastaan mies, ei vanha eikä nuori, ei lihava eikä laiha ja oli alkanut kehua lapsen pukua ja ulkonäköä jne, kertoi sitten etsivänsä lapsia, jotka haluaisivat esiintyä telkkarissa ja eikö tyttäreni haluaisikin lähteä hänen mukaansa että otettaisiin vähän valokuvia,noin niinkuin kokeeksi. Lapsi päätti kuitenkin ottaa jalat alleen ja kipitti takaisin koululle, josta minulle sitten soitettiin. Ope oli hyvin nolo.
Hienoa xen! Ois kyllä mahtavaa jos kaikki lapset reagoisivat yhtä itsevarmasti kuin pieni matami perhonen :D
Starke Kinder braucht das Land!
Kului siis melkein viikko, mutta naapuri vastasi kuitenkin lyhyesti sähköpostiini. Ja minä siihen pitemmästi, aj hän taas pitemmästi, ja lopputulos lienee se että ollaan taas välilöissä. Hän on saanut valistaa minua siitä, miten kamalan vaarallinen tämä yhteiskunta on...
En viitsi kertoa hänelle, että pelkään Turun yössä enemmän kuin Frankfurtin. Pitänee jotenkin sulautua tähän yhteisöön, vaikka en kyllä aio edelleenkään saattaa kersoja joka paikkaan...
|