View Full Version : Airbus aikoo vähentää 10.000 työpaikkaa

Tomppa
02-03-07, 10:04
Lentokonevalmistaja Airbus aikoo vähentää 10.000 työpaikkaa euroopassa. Näistä noin 3.700 saksassa ja 4.300 ranskassa.

Uuden A380-mallin rahtiversion tekeminen on keskeytetty koska sitä koskevat tilaukset on peruttu.

CoolHuh
02-03-07, 11:04
your point being ? Eli siis, mitä haluat tuolla sanoa ?

----- vasta alempana näin uuden "sivun" esittelyn..... kommenttini jääköön unholaan

JJ
02-03-07, 11:07
Tässä on jälleen oiva esimerkki siitä, kuinka työntekijät saavat tuntea selkänahassaan johdon strategiset möhläykset. Toisaalta yritys on pidettävä pystyssä ja Boeingille laitettava kampoihin, joten jotain tarttis tehdä. Mene ja tiedä.

CoolHuh
02-03-07, 11:13
Boeing oli muuten kuulemma lähestulkoon menemässä nurin aikoinaan kun kehittelivät 747 markkinoille. A380 näyttää toimivan täsmälleen samoin Airbusin kohdalla. Olisi osakkeiden oston paikka,

Mark
02-03-07, 15:52
Ei mikään yllätys, johan tota on odoltetukin.

Airbus A380 (myös A350 myöhässä, rahtiversiosta puhumattakaan) jatkuvat myöhästelyt on saanut lentoyhtiöt perumaan tilauksia, ei sinällään mikään yllätys. Esim. Emirates:lla on 48 koneen tilaus, ensimmäiset olisivat jo pitäneet tulla mikäli aikataulussa olisi pysytty. Tuottaa meinaan suuria vaikeuksia lentoyhtiölle ruveta täyttää reittejä jollain muilla koneilla kun tämän jumbon varaan jo laskettiin.

Osakkeitahan elettiin jo hamstraa 90-luvun alkupuolella, kun huhuttiin suunnitelmista rakentaa ylivertaisen suuri jumbo...

Tomppa
02-03-07, 19:02
Tänään myös UPS perui tilauksensa A380 rahtiversiolle. Airbus menetti siten viimeisenkin asiakkaansa tälle mallille.

Klazu
02-03-07, 21:36
Minä olen ihmetellyt, mikä ihme siinä aiheuttaa tuota myöhästelyä? Koneen prototyyppi (= sangen valmis kone) on lentänyt ensilentonsa jo vuosia sitten. Onko se ollut jostain lentokelpoiseksi hyväksyttämisestä kiinni (jossain oli jotain...) vai mistä?

Kyllä tollaisia superjumboja tulee ja johan suurimmat kentät varaavat tilaa / rakentavat laajennuksia niitä varten. Lentoliikenne lisääntyy (luonnon kannalta valitettavasti) ja kapasiteettia pitää lisätä. Voi silti kestää hetken, ennen kuin tuollainen laskeutuu Helsinki-Vantaalle. :roll:

Mark
03-03-07, 12:36
Minä olen ihmetellyt, mikä ihme siinä aiheuttaa tuota myöhästelyä? Koneen prototyyppi (= sangen valmis kone) on lentänyt ensilentonsa jo vuosia sitten. Onko se ollut jostain lentokelpoiseksi hyväksyttämisestä kiinni (jossain oli jotain...) vai mistä?

Kyllä tollaisia superjumboja tulee ja johan suurimmat kentät varaavat tilaa / rakentavat laajennuksia niitä varten. Lentoliikenne lisääntyy (luonnon kannalta valitettavasti) ja kapasiteettia pitää lisätä. Voi silti kestää hetken, ennen kuin tuollainen laskeutuu Helsinki-Vantaalle. :roll:

Käsittääkseni suurimmat syyt ovat odotettua hitaampi koneiden valmistuminen.. "manufacturing issues". Yhteen väliin taas syitä ei haluttu paljastaa. Teknisiä ongelmia oli ainakin, ei noissa pysy enää kärryllä.

Täytyy myöntää että on se silti odottelun arvoinen.. suorastaan upea! Berlin Air Show:ssa (ILA) kun se oli ilmassa niin kylmät väreet lähti vasta laskeutumisen jälkeen pois kehosta.. sellasta kun joskus pääsisi lentämään :)

abe
05-03-07, 10:10
Airbus ei ole mikään tavallinen firma, vaan poliitikoiden iltalypsylehmä.

Ei mikään firma voi toimia kun poliitikot repivät sitä joka suuntaan yrittäen saada tuotantolaitoksia omille seuduilleen. Nythän eri osat valmistetaan ympäri eurooppaa ja joudutaan sitten tuomaan pitkiäkin matkoja erikoiskuljetuksina kokoonpanopaikoille.

Ei sellaisessa pyörityksessä juuri kukaan pysty tekemään töitä tehokkaasti. Kun suurin osa efortista kuluu lähetellä excel-raportteja ympärinsä poliitikoille.

abe

Ulkki
14-03-07, 19:21
Eikös tälle palstalle jokin aika sitten postailtu näitä airbusin työpaikkailmoituksia? Taisi tulla aika lyhyt pesti

break
23-03-07, 19:40
Eikös tälle palstalle jokin aika sitten postailtu näitä airbusin työpaikkailmoituksia? Taisi tulla aika lyhyt pesti

Jaa-a, luulen että kun saavat vähän nyt "säästettyä", niin huomaavat tuossa viimeistään vuodenvaihteessa että "hetkinen, ketäs nämä hommat nyt sitten tekee" ;)

2008 pitäisi kuitenkin jo useammalle asiakkaalle toimittaa lentokone.

JJ
23-03-07, 19:56
Jaa-a, luulen että kun saavat vähän nyt "säästettyä", niin huomaavat tuossa viimeistään vuodenvaihteessa että "hetkinen, ketäs nämä hommat nyt sitten tekee" ;)

2008 pitäisi kuitenkin jo useammalle asiakkaalle toimittaa lentokone.
Tämä on valitettavan todellinen ja usein toistuva skenaario elinkeinoelämässä.