View Full Version : TestDaf

miggo
07-03-07, 10:50
Onko joku käynyt tekemässä Testdafin viime aikoina? minkälainen vaikeustaso. Tai osaako joku vertailla kannattaako tehdä Testdaf ja DSH?

vipers
07-03-07, 20:37
En ole itse tehnyt, mutta tässä hieman vertailua. DSH on usein halvempi, tehdään korkeakoulussa yleensä ennen lukukauden alkua. Saa uusia kerran. TestDaF järjestetään kielikoulussa tai vastaavassa ja on vastaavasti hintavampi. Ajankohta vaihtelee, pitää tarkistaa ko. testipaikasta, voi toisaalta antaa enempi pelivaraa, jos ei halua jättää koetta viime tippaan reputtamisen pelosta. Mallikokeita löytyy esim kirjasta TestDaF Musterprüfung 1, saa alle kympillä esim Amazonista, DSH malleja - ainakin vanhoja - löytyy ihan netistäkin (http://www.deutschkurse.de/nundaf/index.php?seite=1).

Kallio
08-03-07, 19:44
Ja vielä lisäyksenä tuohon, että tuota DSH:ta varten pitää pystyä todistamaan vähintään 1000 h (muistaakseni) saksankielenopintoja. Jos ei tuota pysty todistamaan, niin sitten pitää tehdä TestDaf. Näin siis ainakin alueella Heidelberg-Mannheim, ku tätä asiaa viime vuoden joulukuussa selvittelin.

lotta.raty
08-03-07, 21:55
DSH:n tein tuossa TUMilla ennen lukukauden alkua, joku 40e muistaakseni maksoin enkä todistellut yhtään mitään opiskeluja. Tosin olin ajatellut että A-saksalla ja kolme kesää täällä töissä se menisi ihan leikiten, enkä edes vilkaissut aikaisempia kokeita, menin vaan - kannattaa ottaa ihan tosissaan, mikään helppo se ei todellakaan ollut, muutamalla pisteellä kirjallisen pääsin läpi! Suullinen sitten menikin jo reippaasti paremmin.

Sonjaza
10-03-07, 19:58
Olen tehnyt molemmat kokeet, DSH oli Frankfurtissa 80e ja TestDaF Helsingissä 120e. DSH oli mielestäni helpompi, varsinkin kuulun ymmärtäminen. Siellä luki yks mies kirjasta niin että jokanen varmasti ymmärtää (eli tosi hitaasti). Suullinenki oli siinä mielessä DSH:ssa helpompi että puhuttiin ihmisille eikä nauhalle niinku TestDaF:ssa ja TestDaF:ssa oli muistaakseni 10 eri aihetta mistä piti nauhalle selittää, DSH:ssa piti vaan yhestä aiheesta niille kahelle ihmiselle selittää. Aine ja luetun ymmärtäminen saman tasosia kummassakin kokeessa. Ja vielä tosta tuntimäärästä. Itse luin B-saksaa eikä tarvinnut mitään todistella, että on tarpeeks lukenut.

Kallio
11-03-07, 00:59
Ok, ehkä mä vaan näytin siellä niin tyhmältä, että kaikki vaati multa niitä todisteita ;)

Tosin en muista kyllä ihan tarkkaan, mitä ne muulle siitä sitten sanoi, mutta ainakin koulujen sivuilla luki, että pitää olla tuhat tuntia todistettavasti saksaa lukenut ja ehkä sen takia otin sen niin vakavasti, enkä edes yrittänyt sitä kierrellä millään tavalla :) No joo, ei ole kyllä niin ajankohtaistakaan enää, kun päätin sittenkin lähteä Suomeen opiskelemaan, koska Saksasta ei löytynyt sitä mitä haluan lukea..

santze
20-04-07, 22:11
sattuuko kukaan tietää miten düsseldorfissa kyseinen testi tehään, missä, onko vaikea jne. ja pitääkö olla käytynä joitain tiettyjä saksankielenkursseja..kuzten oberstufe tms??

naanaa
25-08-07, 00:27
Eikö kukaan oos sitten twehny tota TestDaffia! Mulla on se kohta edessä ja oon ihan paniikissa!

Elena
25-08-07, 07:41
Olen vasta niin alussa tässä saksan opiskelussa, että parin kurssin jälkeen tarkoituksena olisi suorittaa Zertifikat Deutsch. Onko siitä mitään hyötyä? Onko ketään joka olisi suorittanut tuon sertifikaatin? En löytänyt Zertifikat Deutschista mitään aiempaa keskustelua.

Johanna83
29-08-07, 19:51
Hi, mä tein muutama vuosi sitten Test DaF kokeen.Ei siitä kuitenkaan kannata paniikkia ottaa. Koska sulla on se koe? :)

tiinulix
30-08-07, 10:04
Eikö kukaan oos sitten twehny tota TestDaffia! Mulla on se kohta edessä ja oon ihan paniikissa!

Moro,

tein TestDaFin 06 keväällä. Kävin kursseja kielikoulu Inlinguassa, jossa myös tein tämän TestDaFin. Inlinguassa kävin ennen testiä parin kkn mittaisen Vorbereitung für TestDaF -kurssin. Oli minulle ainakin ihan ok kurssi, vaikka pääasiana olikin oppia miten ja millä formaatilla vastaat kokeen kysymyksiin. Kun tietyt tyylit oppi, oli jo puolet suorituksesta ns. plakkarissa. Kirjakaupasta voi ostaa aiheeseen liittyvän kirjan CDn kera ja tehdä harjoituksia itsenäisesti, ellei halua käydä kurssilla. Meitsillä tuli kyllä tehtyä paremmin noi harjoitukset kurssilla - olisi vaatinut minulta kyllä melkoisen kovaa itsekuria ja aikataulutusta että olisin pystynyt itsenäisesti harjoittelemaan yhtä hyvin.

Koe koostui lukemisen ymmärtämisestä (muistaakseni 3 eri tekstiä), kuullun ymmärtämisestä (3 pätkää kuulemista), kirjallisesta (graafin tai taulukon kuvaaminen & argumentointi) ja suullisesta osuudesta (7 osiota). Mielestäni se oli vähän niin kuin kirjoitukset, paitsi että mukana oli myös tuo suullinen osuus ja kirjallinen oli enemmänkin tulkintaa ja soveltamista kuin pelkästään aineen kirjoittaminen. Itselleni vaikein oli suullinen, jossa joka osiossa oli aina annettu teema (pätkä keskustelua tai kuvaus tilanteesta; aiheet yleensä yliopistoon/opiskeluun liittyen), johon sitten piti sanoa mielipiteitä ja puhua tietyn mittainen pätkä ja vieläpä asiaa ihan korrektisti. Aiheet yleensä ottaen testissä olivat ympäristöön, terveyteen, koulutukseen tai esim. maailman populaatiotilastoihin (väestön kasvun vaikutukset vs. tyttöjen koulutus tms.) liittyvät ajankohtaiset asiat, joten uutisten lukeminen ja vaikkapa tiedelehtien artikkelien tavaus on aika hyödyllistä sanaston kartuttamiseksi.

Täältä löytyy lisää tietoa testistä: http://www.testdaf.de/ ja sieltä se Vorbereitung auf den TestDaF..

Joka tapauksessa, jos jaksaa tutustua tehtävien formaatteihin ja harjoitella vähän, niin eiköhän se testi läpi mene. Tsemppiä!

naanaa
12-09-07, 23:42
yllätyin siitä, että kokeeseen osallistujilla aika monella aika heikko kielitaito. saa nähdä miten mun käy. kääks...

katkarapu
22-09-07, 13:38
yritän päästä opiskelemaan LMU:lle, DSH:n kirjallinen testi oli tiistaina. Olin ajatellut että menee ilman ongelmia mutta kääks sehän olikin vaikea!! Meinas aika loppua kesken, oon varmaan niin hidas sitten. Nyt lievässä paniikissa oottelen maanantaita kun tulokset tulee... Olikohan siellä ketään muita suomalaisia? ei ainakaan nimilistassa osunu silmään.

katkarapu
28-09-07, 22:05
yritän päästä opiskelemaan LMU:lle, DSH:n kirjallinen testi oli tiistaina. Olin ajatellut että menee ilman ongelmia mutta kääks sehän olikin vaikea!! Meinas aika loppua kesken, oon varmaan niin hidas sitten. Nyt lievässä paniikissa oottelen maanantaita kun tulokset tulee... Olikohan siellä ketään muita suomalaisia? ei ainakaan nimilistassa osunu silmään.

keskustelen tässä nyt itseni kanssa, mutta jos jotain kiinnostaa niin läpi män, DSH 2 tuli..jee.. tarkempaa tulosta ei ole annettu joten ei tiiä kuinka täpärällä oli. suullinen tentti oli yllättävän rento.