View Full Version : Sauna otti hrmuloikan taas etiäpäin

abe
11-03-07, 14:41
Eilisen laudesession lopputulos on nyt tuonnäköinen:

http://bragge.de/sauna-misc/lauteet-10032007.jpg

Kyllä tuossa vielä kaikenlaista siistimistä ja ylälauteen pidennystä (kesällä sitten), mutta alkaa olla valmis. Helmalautaa, koristetta, pari piiloristitukea yms. laittelen tänään vielä.

Kiitokset Otolle ja Jarille eilisestä rakennussessiosta, kivaa oli ja löylyt mahtavat!

abe

Rouva Vilijonkka
13-03-07, 15:25
Onnittelut!

Meilläkin sauna valmistui eilen. Ensimmäiset onnistuneet koesaunomiset tehty. Puuseppä oli ihan ammatti mies ja kuulemma rakentaa vain sanoja. Yhteistöitä tekee Harvian kanssa, joten meilläkin on ainakin suomalaiset saunakivet ja kuusilautaa. Muuten huvittava yksityiskohta on seinälle asennuttu 15 min tiimalasi. On niin eksoottinen että taidan jättää paikalleen. Sitten totesivat että ette taida tarvita näitä saunan käyttöhjeita... mm. neuvoivat mehun juontia saunan päälle kaljan sijasta. Siinä kun mineraalitasapaino korjautuu paremmin.

Sitten kommentit sakaslaisilta ystäviltä ja työkavereilta on ollut saunaprojektista moninaiset. Tuntuu joskus että olen tosi kummallinen ja pitää selitellä miksi sauna on hyvä. Mm. yksi toteamus " taidatte sitten olla tosi terveitä koko perhe --- kun sauna siis kohentaa vastustuskykyä" Ja sitten: " kyllä taitaa sähkösauna nostaa teidän sähkönkulutusta aika paljon" ja sitten:"onkohan se saunominen terveellistä urheilun esim juoksun jälkeen?" Ja olettamus että joskus kutsutaan saunaan, on kysymys jostain sekasaunasta tai jostain muusta sellaisesta...

Savolainen
13-03-07, 15:53
Huiii! Ei ole tullut mieleenkään kutsua saksalaisia ystäviä meille saunaan. On se vaan niin pyhä paikka minulle.

Lauryn
13-03-07, 17:39
seinälle asennuttu 15 min tiimalasi

Ihana. :-D Älkää sitten vaan menkö sitä aikaa ylittämään, ties mitä tapahtuu! :P

Olen kaikille saunanomistajille ihan vihreä kateudesta. Minäkin haluan oman saunan! Sitä on suomesta kaikkein eniten ikävä. :sad7:

opa
14-03-07, 09:48
15 min ?

Olinpa kerran hamaalla 90-luvulla Itävallassa lomalla ja satuin hotellin saunassa istuskelemaan kun eräs saksalainen "tiedemies" todisteli muulle saunaporukalle kuinka epäterveellistä on ylittää 7 minuutin raja siinä lämpötilassa. Oppi oli peräisin Kölnin urheilutieteellisestä opinahjosta, joten kaikki nyökyttelivät tyytyväisinä ja tottelivat "professorin" tiimalasia. Vain minä jäin uhmaamaan tiedettä muiden poistuttua. Taisin vähän "säätää" kiuastakin muiden poistuttua, josta seurasikin sitten pieni episodi hotellin henkilökunnan kanssa mutta se onkin sitten toinen tarina..

Klazu
15-03-07, 06:40
Mekin kävimme parisen viikkoa sitten saksalaisen tuttavaperheemme luona kokeilemassa näiden saunaa. Sauna on siis kellariin jälkikäteen rakennettu lauta"koppi", mutta sisältä näyttää ihan kunnon saunalta lauteineen ja sähkökiukaineen. Myös heillä on seinällä viidentoista minuutin tiimalasi.

Saunassa käydään heidän saunaopuksensa mukaan sellainen 15min kerrallaan ja aina mennessä heitetään kerran vettä, minkä jälkeen vain nautitaan kuumasta ilmasta (lämpöä ihan hyvät lähemmäs 80 astetta). Mutta löylyä ei siis tule heittää.

Ja saunasta käydään vilvoittelemassa parisen kertaa olkkarissa, missä juodaan myös nestettä, että jaksaa saunoa. Saunominen kun kestää pari tuntia yhteensä.

Vähän erikoinen tyyli siis ja ainakin meitä hieman huvitti, mutta ehdottomasti tälle perheelle pisteet kotiin saunan rakentamisesta luokseen. :wink:

paulatytto
15-03-07, 09:24
Saunassa käydään heidän saunaopuksensa mukaan sellainen 15min kerrallaan ja aina mennessä heitetään kerran vettä, minkä jälkeen vain nautitaan kuumasta ilmasta (lämpöä ihan hyvät lähemmäs 80 astetta). Mutta löylyä ei siis tule heittää.

Tässähän tuntee itsensä perin saksalaiseksi, itse asiassa... :o
Koska mulla on alhainen verenpaine, en yleensä kertakaikkiaan jaksa olla saunassa edes tuota 15 min kerrallaan.
Ja löylyäkin meillä lyödään harvakseltaan, itse asiassa juuri tuolleen alkuun, ja loppu aika istuksitaan vaan ja nautitaan. Lämpöä noin 80°C.

Ja saunasta käydään vilvoittelemassa parisen kertaa olkkarissa, missä juodaan myös nestettä, että jaksaa saunoa. Saunominen kun kestää pari tuntia yhteensä.

No täähän on selviö, että vilvotellaan! Meillä tosin mennään parvekkeelle asti, oli ulkolämpötila sitten miinus tahi plus 20... Ja nestettä juodaan, että jaksetaan saunoa.
Tosin saksalaisten ystäviemme kummastukseksi juomme olutta tai siideriä, harvemmin vettä... :lol:
Ja saunomisemme kestää useimmiten sellasen puolisentoista tuntia, riippuen myös vilvoittelutaukojen pituudesta.

Olen kyllä huomannut kesämökillä vieraillessamme, että vanhempani käyvät saunassa huomattavasti nopeammin kuin minä ja mieheni.
Mutta vasta nyt ymmärrän saunoneeni kaikki nämä vuodet (jo ennen Saksassa asumista) siis saksalaisittain... vaikkakin löylyä lyön ihan itse, ilman Saunameisteria... :wink:

Nimim. Sisälläni asuukin saksalaissaunoja :roll:

omenasose
31-03-07, 18:06
Tutustuin saunaan Suomessa. En tiedä, kenen kanssa minä menen saunaan Saksassa, koskan luulen, että ajattelen nyt kuin suomalainen :-D