View Full Version : Nebenkosten ongelma - veden kulutus
Sain juuri Nebenkosten Abrechnung 2006 vuokraisännältä. Kun vuonna 2005 veteen ja lämmitykseen kului 650e niin viime vuonna summa oli 1300e eli aika tarkkaan tuplahinta. Nyt minun pitäisi maksaa 740e lisää, edellisenä vuonna se oli 140e. Asun yksin kaksiossa eikä kämpässä ole pesukoneita eikä kylpyammettakaan.
Kylmän veden kulutus oli hulppeat 166m3 eli 166000 litraa eli noin 450 litraa vuorokaudessa. Normaalisti keskivertoihmisellä vettää kuluu 150 litraa vuorokaudessa.
Vilkaisin mittaria se pyörii koko ajan! Tein 10 minuutin mittauksen vettä kuluu lähes 9 litraa siinnä ajassa. Tunnissa 53 litraa ja vuorokaudessa lähes 1300 litraa. WC-istuimesta kuuluu pienen pieni liplatus koko ajan. Laskeskelin että jos pytty on vuotanut koko ajan niin tänä vuonna vettä on mennyt noin 450 euron edestä!
Kysymys kuuluu: onko tämä minun vastuullani vai vuokraisännän? Kotivakuutusta tai oikeusturvavakuutusta minulla ei ole.
Omasta mielestäni WC-pytty on kiinteästi asennettu kaluste ja sen kunnossapito on taloyhtiön tai asunnon omistajan vastuulla. Mistähän saisi varman vastauksen?
Mielestäni asunnon omistajan vastuulla ei ole käydä katsomassa vuotaako pytty, vaan asukkaan pitäisi se huomata - korjauttamisen kustannus on tietenkin neuvottelukysymys, ja riippuu vuokrasopimuksestakin. Aina kannattaa kysyä kauniisti... Vesilaskun joudut maksamaan, pytyn korjaus saattaa mennä jonkun muun kukkarosta.
Pikainen nettihaku tuotti tämän triviatiedon:
vuotava wc-istuin valuttaa vettä vuodessa 3000 m3.
sekä
Wc:n jatkuva vuoto saattaa aiheuttaa useiden tuhansien eurojen lisälaskun.
Säästövinkkejä ja kauhuskenaarioita
http://www.energia.fi/page.asp?Section=4161&Item=18916
Meillä vesimittari pyörii vain lämmintä vettä laskiessa! :-D
Eikä pytty ole kytketty kuumavesihanaan! :-)
Kylmää vettä saat laskea vaikka koko päivän eikä :oops:
mittari inahdakkaan! Kylmän veden kulutus mennee koko talon piikkiin! :wink:
Kylmän veden kulutus mennee koko talon piikkiin! :wink:
Varo vaan ettei naapurit kuluta vieläkin poskettomampia määriä kylmää vettä, jolloin joutuisit itse maksamaan enemmän kuin oman kulutuksesi verran.... on ehkä parempi pitää kylmävesihanat koko ajan auki niin jää varmasti voiton puolelle :-D
Hmm... työni puolesta olen tekemisissä tällaisten kysymyksien kanssa ja joudun sanomaan, että sinulla on vuokrasopimuksessa luultavasti kohta jossa puhutaan asiasta nimeltä "kleinreparaturen". Juuri tuohon kategoriaan tämä kuuluu vessaongelma kuuluu. Vuotava vessa olisi heti pitänyt ilmoittaa vuokranantajalle joka olisi voinut sen sitten korjauttaa jos itse et osaa. Mutta tuota vesilaskua et kyllä voi vuokranantajalla maksattaa... valitan.
Vuotava vessanpönttö kuluttaa yllättävän paljon. Helposti sitä ajattelee, että eihän se nyt mitään, pieni lirutus menee, en viitsi tehdä asialle mitään. Mutta kun saa vesilaskun käteensä, onkin ajatus toinen.
Vessan vuotamisen tarkistus ja huomaaminen on luonnollisesti käyttäjän vastuulla. Eihän vuokranantajaa voi velvoittaa säännöllisesti käymään tarkistamassa, vuotaako jokin paikka asunnossa. Kun ei vuokranantajalla edes ole mitään asiaa asuntoon, kun siellä asuu vuokralainen.
Meidän vessa vuosi tässä viime syksynä. Sitä ei välttämättä huomaa kuin hiljalleen pyörivästä mittarista, jos vuoto on pieni. Mutta yleensä sen silti kuulee pienestä lirinästä (ellei ole huonokuuloinen).
Ensin meidän piti ottaa vuokranantajaan yhteys, kun kyseessä on meille ennestään outo vessamalli, mutta sitten mies päättikin tutustua vempaimeen itse (painikkeen alta löytyi korjausohjetarra) ja vuoto saatiin korjattua kotikonstein. Tässä meidän mallissa on sellainen säätötappi, joka saattaa käytössä liikkua pikku hiljaa itsellään. Ja kun se liikkuu liikaa, alkaa pytty vuotaa. Sitten se pitää vain säätää takaisin ja taas mennään vuotamatta pitkän aikaa.
Kun vuonna 2005 veteen ja lämmitykseen kului 650e niin viime vuonna summa oli 1300e eli aika tarkkaan tuplahinta.
Kylmän veden kulutus oli hulppeat 166m3 eli 166000 litraa eli noin 450 litraa vuorokaudessa. Normaalisti keskivertoihmisellä vettää kuluu 150 litraa vuorokaudessa.
Vilkaisin mittaria se pyörii koko ajan! Tein 10 minuutin mittauksen vettä kuluu lähes 9 litraa siinnä ajassa. Tunnissa 53 litraa ja vuorokaudessa lähes 1300 litraa. WC-istuimesta kuuluu pienen pieni liplatus koko ajan.
Huh huh! Jos tuo mittari tuota vauhtia juoksee, niin pötössä pitäisi käydä enemmänkin kuin pieni liplatus. Siellä pitäisi suhista varsinainen Niagara.
Koitapas sulkea sen vessanpöntön vedentulo kokonaan ja katsoa pyöriikö vesimittari edelleen. Olisi niin kiva itsesi kannalta löytää vuoto jostakin muualta ;)
Nämä pönttövuodot on niitä kivoja kalkkipaskaongelmia, joita tunkee kaikkiin vesilaitteisiin. Tästä päästään itse vesimittariin - kalkkipaska tukkii senkin ja virtausaukon supistuessa mittari juoksee nopeammin kuin oikeasti ja voi tehdä tollaisia temppuja, onhan se vaihdettu ajallaan - vaihtoväli taisi olla kolme vuotta max?
Onhan täällä lyypekissä ainakin kaikenlaisia vuokraisäntiä, yksi semmoinen yritti suomalaisella maksattaa koko talon vesilaskun, vasta, kun vuokralainen uhkasi oikeudella, niin huomattiinkin virhe, ettei kaikki kuulukkaan suomalaisille, Senkin voin kertoa, ettei vuokraisännän kanssa erimielisyyksien tultua voi keskustella muuten, kuin uhkaamalla oikeudella :evil: . nimim. kokemusta on :lol:
Joo kyllä sen kokeilin että kun päähanan laittaa kiinni niin pyöriminen lakkaa. Pytyn vuotaminen alkaa vasta sen jälkeen kun pytyn vetää.
En taida jaksaa itse ronkkia mekanismia...se on rakennettu seinän sisään. Kukaan saksalainen ei muuten käsitä jossa sanon että "WC-Sitz ist kaput". Pitää sanoa että "Spülkasten ist kaput". Suomalaisena ymmärrän että wc-pytty sisältää koko paskan mutta täällä kun usein on koneisto seinän sisään rakennettu.
Vuokraisännän kanssa juttelin asian tiimoilta. Hän sanoi ettei hänellä lain mukaan ole velvoitetta vesimaksua maksaa mutta lupasi tulla kustannuksissa vastaan hyvän vuokrasuhteen nimissä. Vielä ei tiedä kuinka suuren suuren osuuden hän maksaa.
millennium 12-04-07, 10:10 Ehkä voisi koettaa myös testata jotenkin tuota vesimittarin toimintaa, jos se juokseekin nopeammin kuin pitäisi???
En tiedä mikä olisi paras tähän....10l ämpäreillä mitata esim 100l vettä ja katsoa että mittari menee saman, mahtaako tuo vielä riittää.
Toki, jos pönttö vuotaa, niin se kuluttaa, mutta jospa osa kulutsesta vielä kasvaa mittarivirheen takia?!?!
Pytyn vuotamisen yleensä kuulee aika hyvin sihinästä mikä jää kuulumaan vetämisen jälkeen. Yleensä sen korjaanut pytyn kylkeen potkaisemalla (kevyt sellainen yleensä piisaa). Tuon Spülkasten koneisto ei ole huippu monimutkainen ja voit ehkä katsomalla ymmärtää mikä siellä oikein kanittaa (inssi kun olet =)).
|