View Full Version : Kotipetusta

lotta.raty
09-04-07, 17:47
Huhhuh. Tässä taas mietin mihin menin taas nenäni pistämään, niin kertokaa te nyt vaikka jos en itse pääse ratkaisuun.

Löysin eräältä englanninkieliseltä keskustelufoorumilta juuri ilmoituksen, jossa haettiin kahdelle 15-v. pojalle biologian opettajaa amerikkalaisen opetussuunnitelman mukaan. Vastoin uskoani, että pojat kaipaavat koulun ohessa tukiopetusta, nämä pojat eivät käy koulua ollenkaan, vaan kaipaavat kotiopettajaa opettamaan jenkeistä saatujen kirjojen pohjalta.

Vastahakoisuudestani huolimatta kuitenkin ajauduin luurin toisessa päässä olevan tädin kanssa siihen, että menen 2krt/vko opettamaan poitsuja.

Pätevyyteni: opiskelen biokemiaa, olen opiskellut kansainvälisen (ei amerikkalaisen!) opetussuunnitelman mukaan englanniksi pitkän biologian. That's it! Mikään opettaja en tod. ole.

Sanokaas nyt joku että ota tyttö järki käteen, et voi ottaa vastuuta poikien oppimisesta omille harteille! Asia pitäisi olla hanskassa, mutta siltikin... Aikataulussa kun on myös lapsenvahteilua, urheilua ja kavereita, tietenkään sitä omaa opiskelua unohtamatta!

Menen keskiviikkona sinne katsastamaan kirjat, kokeet ja opintosuunnitelman läpi. Joutuisin tietysti myös kertaamaan itse asian ennen tunteja, ja suunnittelemaan opetusta ja harjoituksia ja aikataulua... Minä myös pitäisin muksuille kokeet, eli saisin kokeet heidän koululta jenkeistä ja valvoisin etteivät lunttaa ja tekevät vain sovitun ajan.

Olenko haukkaamassa tässä vähän liian isoa palaa? Olen kyllä valitellut että haluaisin vähän "vaativampaa" duunia kuin lastenhoitoa välillä... Ja luulisi että tällä käärii ihan hyvin tuntipalkkaa, vaikkei asiasta vielä puhuttukaan.

Onko kenelläkään aavistusta mitä moisesta pitäisi laskuttaa, tai vinkkejä/neuvoja/rohkaisua/maan-pinnalle-pudotusta...?

Kiva jos joku jaksoi lukea loppuun asti, taisi olla vähän sekava. Ei voi kun kysyä itseltään: miettisitkö Lotta kerrankin ennenkuin sanot kyllä?

minttumaaria
09-04-07, 19:09
muuta en ossaa sanoo ku että TSEMPPIÄ! onneks on muitaki jotka aina tunkevat ittensä mitä mielenkiintosimpiin juttuihin ja sitte vasta mietitään et mitä tuli tehtyä :D mut hengis ollaa vielä!!

oma jaksaminen on tietysti tärkeintä, eli jos jossain vaihees alkaa tuntumaan et ei jaksa enää ni sitte vaa pitää lopettaa. kannattaa sopii ekaks joku koeaika tohon juttuun ni kaikki osapuolet saa tunnustella että toimiikos tää ja semmosta palkkaa pyydät mikä itteä mielyttää, koska jos alkaa tuntumaa että teet sitä ihan hyväntekeväisyydestä (ja rahaa ehkä opiskelijal muutenki vähän) ni sit ainaki rupee vi ottamaan päähän.

uskomatonta miten noin lyhyen sanan (EI:n) opettelemiseen voi mennä älyttömän pitkä aika :shock: mutta musta ainaki tuntuu että ois elämä ollu aika paljon köyhempää jos aina vaan eitä ois toitotellu :-D vaikka välil tuntuuki tältä :violent1: mutta tsemiä siis :wav:

Savolainen
09-04-07, 19:20
Matikkaa tajuava esikoisemme antoi koululaisena matikan tukiopetusta kaveriensa kavereille 10 euron tuntipalkalla.
Eläkkeellä olevat kielten ja matikan opet ottavat pimeenä käteen 15-30 euroa per 45 minuuttia. Siis täällä meilläpäin.

nannyogg
10-04-07, 00:03
... ja jos teet "verokortilla" niin sitten ne kulut tuntipalkan päälle. Friikulla menee karkeasti ottaen 50% laskusta erilaisiin kuluihin (KRankenkasse, verot jne.)

En käsitä mikset selviäisi. Muistelepa, mitä itse opettelit koulussa lukion ekalla? Eivät ne niin mahdottomia asioita olleet.

marsu
12-04-07, 09:55
Kyllä varmasti selviät tuollaisesta kotiopetuksesta jos olet siitä itse kiinnostunut ja alaakin opiskellut. Ainoa vaan mikä heti itsellä tuli mieleen on heidän biologian opetuksensa sisältö; ameriikassa kun kuulemma useissa paikoissa ei esim. evoluutioteoria ole suosiossa. Tiedä sitten miten heidän näkemyksensä ja sinun näkemyksesi osuvat yksiin?
Ehkä siis kannattaa pyytää jotain kirjoja ensin lainaksi että voit vähän tutustua aihepiiriin?

lotta.raty
13-04-07, 12:07
Kävin tapaamassa perhettä, vaikuttivat ihan jees porukalta. Toinen pojista on pikkuisen lukihäiriöinen, vähän lisää haastetta... Asia on juurikin sitä mitä opiskelen, eli osui ihan nappiin (jotain kalankasvatusta/kasvioppia en todellakaan olisi lähetnyt opettamaan)

Tuosta evoluutiosta: ohjelmassa oli myös evoluutio, ja ihan yksiin näkyi menevän oman käsityksen kanssa.

Tästä se lähtee! Olen kyllä todella tyytyväinen että otin paikan, enköhän saa homman hoidettua :)

sauerkraut
14-04-07, 11:51
Kyllähän tuo opettajan pesti aikamoinen aikavaras on. Varmaan parasta lienee määritellä suht tarkat rajat, mitä teet. Ilman lastenhoitohommiakin opetuksen valmistelussa ja itse opetuksessa menee aikaa. Hyvä nyrkkisääntö, jolla voit laskea tarvitsemasi ajan, on opetuksen valmistelun ja opetuksen suhde 2:1.

Joitakin hyödyllisiä linkkejä aiheesta:
http://www.4teachers.de/?action=show&id=9&sid=
http://www.edu.fi/frontpage.asp?path=498

Verkosta löytyy nykyisin aika paljon tuntisuunnitelmia ja vinkkejä...onnea matkaan!

Janne