View Full Version : Päiväkerhot ja urheiluseurat

leinoty
12-04-07, 00:22
Olemme muuttamassa alkukesästä Müncheniin. Lapsemme 1-v ja 3-v olisi kiva saada jonkunlaiseen päiväkerhoon tai vastaavaan, jotta oppisivat kieltä ja saisivat seuraa.

Suomessa on nyt jonkin verran uutisoitu saksan päivähoitotilanteen surkeudesta, eli että vain 8% lapsista mahtuu tarhaan. Onko siellä kuitenkin jotain päiväkerhoja, jossa lapset olisivat muutaman tunnin ilman vanhempia tai avoimia päiväkoteja? Entä asukaspuistoja? Onko tällaisiin vaikeata päästä ja mistä niistä saa tietoa? Pitääköhän niihin ilmoittautua jo nyt keväällä? Löytyykö niitä joka "kylästä" tai mitä nuo Solln ja Pullach esim. mahtavat olla?

Onko urheiluseuroilla joku yhteinen nettisivu, josta näkisi mm. mistä löytyisi asuinpaikkaa (joka tulee olemaan tod.näk. S7 varrella) lähin jalkapalloseura?

Pääseekö Münchenissä muuten hyvin liikkumaan rattailla julkisilla kulkuvälineillä, vai onko lapsiperheellä pakko olla 2 autoa, että pääsee kerhoihin ja leikkipuistoihin päivisin?

Onko saksassa muuten jotain Prisma tyyppisiä kauppoja, vai vain pieniä ruokakauppoja?

nannyogg
12-04-07, 12:32
Onko saksassa muuten jotain Prisma tyyppisiä kauppoja, vai vain pieniä ruokakauppoja?

Onhan täällä isoja markettejakin.
www.toom.de
www.rewe.de (ketjussa sekä pieniä että suuria)
www.walmartgermany.de/
www.hit.de

Tuossa ne jotka itse olen tyypannut, muitakin löytynee.

Johis
13-04-07, 22:43
Meidän lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta se on jo selvinnyt, että päivähoitopaikka alle kolmevuotiaalle olisi pitänyt käydä varaamassa ekana raskauskuukautena (siis ihan oikeasti). En halua masentaa, mutta Kindergrippe-paikka yksivuotiaalle on todella kiven takana. Kovalla rahallakaan ei siis paikkaa saa, koska niitä ei kertakaikkiaan ole. Kindergrippeihin on 1,5 vuoden mittaisia jonotuslistoja ja olen täällä meidän tienoilla (Au-Haidhausen) nähnyt pylväisiin tms. niitattuna sellaisia paperilippu-ilmoituksia, että nyt olisi paikka esim. v. 2005 syntyneelle tytölle ja kaikki paperilapussa olleet puhelinnumerot on poikkeuksetta revitty jo pois.

Niin, ja sitten pitäisi tosiaan pystyä selvittämään, missä niitä Kindergrippejä on. Mitään kunnollista nettisivua ei kai ole, koska paikkojen vähäisyyden vuoksi koko grippet on aika hissukseen itsestään ja jokaisessa pitää tietty käydä erikseen kyselemässä paikkaa.

Kolmevuotiaana voi sen sijaan käsittääkseni mennä jo varsinaiseen Kindergarteniin, joita paikkoja on enemmän. Toivoa saattaa olla siinä, että jos kolmevuotiaan saa jonnekin hoitoon, saa samalla paikan myös pienemmälle lapselle, koska nuoremmalle sisarukselle pyritään järjestämään sama hoitopaikka.

Toivottavasti teillä tärppää jostain, itse en taida viitsiä edes yrittää, kun Suomi ja oma työ kutsunevat takaisin vajaan parin vuoden päästä ja Suomestahan hoitopaikan saa varmasti. Suomen päivähoito-ongelmat on ihan suklaata verrattuna tähän Baijerin tilanteeseen, jossa naisen paikka on tiukasti kotona...

-J-

leinoty
13-04-07, 23:14
Kiitoksia vaan tiedoista, olipas aika karua luettavaa... Ei siis kannata miettiä hoitopaikkaa asuinaluetta valittaessa.

Löytyisipä edes jotain seurakuntien tai muiden järjestöjen perhekerhoja, jossa äitikin saisi olla mukana, että olisi lapsille vähän muitakin virikkeitä ja seuraa kuin oma äiti.

Savolainen
13-04-07, 23:47
Münchenissä on ainakin Suomi-koulu, joka on kerran viikossa kokoontuva kerhomainen koulu jo 3-vuotialle. Lasten ollessa ne 1 1/2 tuntia siinä koulussa eri tasoisilla tunneilla, rupattelevat äidit keskenään jossain toisessa huoneessa, jos eivät juokse kaupungilla asioimassa.
Ehkä siellä on myös suomalainen muskari. www.rengas.de antaa enemmän tietoa.

Ja joka kyläpahasessakin on urheiluseura, jossa on lapsille, myös pienille, ohjattua liikuntaa. Paikallinen seurakunta pitää varmaan myös kerhotoimintaa.

Kun me muutimme esikoisen syntymän paikkeilla citystä lapsiystävällisemmälle asuinalueelle, laitoin paikallisen lastenlääkärin ilmoitustaululle lappusen, jossa kyselin, onko lähellä muita uusia äitejä, jotka haluaisivat tavata toisiaan vauva-asioiden merkeissä. Lisäsin rohkeasti oman puh.numeronikin. Ja puhelin soi jo samana päivänä. Sain kokoon neljän, viiden äidin ryhmän lapsineen. Se oli minulle tärkeä ryhmä
silloin.

Johis
15-04-07, 00:31
Juu, tuo mun päivähoitoviesti taisi tosiaan olla aika pessimistinen. Itselle tuli vaan täytenä yllätyksenä, että täällä ei oikeasti välttämättä saa mitään hoitopaikkaa, vaikka olisi valmis maksamaan siitä.

Alueittaisia eroja Kindergrippetilanteessa saattaa kuitenkin olla, itse oon selvittänyt vaan näitä meidän lähialueen grippejä. Mun saksankurssilla on tosin äitejä eri puolilta Müncheniä ja kaikki päivittelee tätä päivähoitoasiaa. Monet on hoitaneet päivähoitoasian niin, että grippepaikkaa odotellessa on palkattu lastenhoitaja, mutta sellaisenkaan (hyvän) löytäminen ei kai ole niin helppoa.

Sellaisia äitilapsikerhoja ja muskareita kyllä sen sijaan varmasti löytyy. Suomi-koululla on mun tietääkseni muskari, jota ajattelin itse mennä kokeilemaan kun lapsi syntyy. Ajattelin kyllä uskaltautua mukaan myös johonkin saksalaiseen muskariin, jotta saisi kielitaitoa parannettua.

Pidän peukkuja pystyssä, että teidän lapsille löytyy hoitopaikka. Kyllähän sitkeä yrittäminen näissä asioissa yleensä palkitaan, itse en kieltämättä ole kovin aktiivisesti enää noita grippepaikkoja selvitellytkään.

lea
15-04-07, 11:18
Isoissa kaupungeissa tilanne varmaan on hankala, mutta tulkoon nyt kuitenkin mainituksi, että pienillä paikkakunnilla ongelmia ei välttämättä ole. Meillä on päiväkodissa kymmenkunta paikkaa vapaana ja ensi vuodeksi on jopa yksi ryhmä lakkautusuhan alla, koska lapsimäärä on vähenemässä. Saimme poikamme tarhaan heti muuton jälkeen. Pienemmälle löytyi myös heti perhepäivähoitaja (Tagesmutter), joka osoittautui todelliseksi onnenpotkuksi. Nyt tyttö täytti 3 vuotta ja menee syksyllä päiväkotiin. Sinne olisi kyllä päässyt jo alle 3-vuotiaana, mutta perhepäivähoidossa on vähän rauhallisempaa, joten odotamme syksyyn.

Laitoimme pari vuotta sitten lehteen ilmoituksen, kun etsimme lapsenvahtia kotiin. Puhelinsoittoja tuli kymmeniä. Ainakin täällä myös esim. Kinderschutzbund välittää lapsenvahteja ja perhepäivähoitopaikkoja.

Lea

AK
16-04-07, 13:35
Onko siellä kuitenkin jotain päiväkerhoja, jossa lapset olisivat muutaman tunnin ilman vanhempia tai avoimia päiväkoteja?

Päiväkerhoja, urheilukerhoja ja kaiken maailman puuharyhmiä löytyy paljon siitä ilmiselvästä syystä että mammoja on kotona pilvin pimein pienten kersojensa kanssa. Sen sijaan suurin osa näistä toimii niin että äidit ovat mukana, vähintään viereisessä huoneessa kun piltit askartelevat. Yhtään kerhoa ei ole vielä nähty mihin yksivuotiaita voisi jättää, vaikka ehkä tällaisiakin löytyy.

Koko lasten kotihoidon konsepti saksassa perustuu siihen ikiaikaiseen uskomukseen että lasta ei saa antaa vieraan käsiin yli varttitunniksi ja tämä prinsiippi näkyy myös päiväkerhoissa.

Taisi olla viime viikolla kun yksi konservatiivisemman (baijerin) suunnan piispoista kommentoi että lasten hoito muun kuin äidin toimesta on "unmänschlich".

Eli jos haluat myös itsellesi aikaa, hankkisin reilusti hoitajan tai hoitopaikan johon jo pienemmätkin otetaan vastaan, hunnien kerhoissa saat olla itse mukana, vaikka sekin on varmasti mielekkäämpää kuin kotona leikkien keksiminen noin pidemmällä aikavälillä