View Full Version : Einschulung?

waapula
12-06-07, 11:56
Mitä "Einschulung" tarkoittaa? Onko sille olemassa suomalainen käännös?
Sama asia on kuin 1. koulupäivä koulun aloittaville?

Entäpä die "Schultüte"?

Voiko den "Schulranzen" kääntää koululaukuksi? Selkäreppu se ei ole...

bhajee
12-06-07, 12:09
Kyllä se Ranzen lähinnä reppu on.

Schultüte on se iso tötterö, joka ekaluokkalaiselle annetaan (karkeilla ym. täytettynä) ensimmäiseksi koulupäiväksi.

Einschulung tarkoittaa sitä kouluun panemista/koulun aloittamista, en nyt keksi hyvää sanaa suomeksi.

Savolainen
12-06-07, 14:26
Mitä tuo Einschulung tarkoittaa, riippuu siitä, missäpäin Saksaa lapsi laitetaan kouluun. Lännessä esikoisemme Einschulung oli muistaakseni torstai-iltapäivällä, ja siinä oli ekaksi juhlallinen tilaisuus Grundschulen aulassa, sitten lapset jaettiin omiin luokkiinsa, tutustuivat opeensa, ja sitten saivat vanhemmat mennä mukaan luokkaan. Paikalla eniten vain äitejä, sillä oli työaika. Sitten mentiin kaikki kirkkoon, lapset siunattiin. Ja siinä koko Einschulung.
Idässä se on iso juhla. Lauantaina. Koko kynnellelykenevä suku tulee paikalle, lapsi saa paljon lahjoja, poppoo menee usein ravintolaan syömään. Kirkkoon ei.

xen
10-07-07, 17:20
Schultüten askartelevat useimmat lapsoset päikkärissä ja vanhempien juttu on ympätä se täyteen hyvyyksiä. Ei kuitenkaan vain karkkia, itse olen suosinut linjaa Diddl-Lego-oheisroina.
Esikoiseni koulustutettiin Kölnissä, seuraava Düsseldorffissa ja molemmilla kerroilla miesystävä otti vapaapäivän töistä, sillä menimme jälkeenpäin syömään ihan koko perheen voimin.

pinefall
28-07-08, 15:52
No niin, mä olin huono vanhempi ja jätin Schultüten tekemisen väliin. :( Ei ollut aikaa mennä ostamaan tarvikkeita ja sitten se päivä tuli niin nopeesti, että valitettavasti mulla jäi kiva päivä äityleiden kanssa askartelun parissa väliin. Kysyin tyttäreltäni, että onko ok, jos ostetaan valmis. Ja oli kuulemma ihan ok. Ystäväni hieman moitti mua, että valmis! sellainen voi sitten olla joka toisella, puuh. Kiitos syyllistämisestä, mutta meilläkin on juossut koko kesä Suomalaisia vierailijoita ja vielä kaverisynttärit päälle, mies reissussa jne. Kuulemma kunnon tarvikkeita ei tästä meidän kylältä tai naapurista löydy, vaan hyvät löytyy Heidelbergista ja Mannheimista. Hyvää päivää vaan.

Mitäs sinne tüteen laitetaan? Koska se avataan/syödään? Milloin ne lahjat annetaan, siellä koulussa, kotona, ravintolassa? Mä olen niin pääpyörällä tästä ja jännityksessä, että JEE! :smt073