View Full Version : Työnvälitysfirmat
Hei! Onko kellään kokemusta työllistymisestä ns. yksityisten työnvälitysfirmojen kautta? Esim. Adecco, Javeco, Persona..
Jos olen ymmärtänyt oikein, pitää olla joku Gutschein työkkäristä tai muuten joutuu itse maksamaan 350 e, jos välitysfirma löytää töitä. Outo tämä saksalainen työnhakukulttuuri minulle..
Käytäpä foorumin haku -toimintoa, vaikka hakusanalla työvoiman* niin saat aiempia ketjuja aiheesta työvoiman vuokraus.
Itse olin viime syksynä RKM:n leivissä pari kuukautta. Enkä todellakaan maksanut mitään välityspalkkiota. Varsinaisesta työnvälityksestä en tiedä mitään, josko joku muu kertoisi...
Sori. Yritin hakea aikaisempia keskusteluja työnvälitysfirmoista, mutta en löytänyt.. :oops:
Tosiaan, kävin viime viikolla työnvälitysfirma Javecon haastattelussa. Pyysivät allekirjoittamaan sopimuksen (en ole vielä allekirjoittanut). Siinä lukee, että jos saan työkkärin kautta "einen Vermittlungsgutschein"in, työkkäri maksaa puolestani heille, jos löytävät minulle työpaikan. Jos en saa työkkäristä tuota gutscheinia, niin joudun itse maksamaan sen tai sitten se otetaan vähitellen palkastani.
Ajattelin, jos jollain täällä foorumilla olisi kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta..
En tiedä onko tämä joku uus juttu, mutta saksaan tultuani olin Adeccon kautta töissä, eikä siinä mitään välityspalkkiota ollut.
En ollut kyllä ilmoittanut itseäni työttömäksikään. Jaa-a, ehkä joku täällä tietää paremmin, mikä on nykyajan tilanne, mutta en ole tosin ikinä kuullutkaan moisesta..
Jos olen ymmärtänyt oikein, pitää olla joku Gutschein työkkäristä tai muuten joutuu itse maksamaan 350 e, jos välitysfirma löytää töitä.
Selvittelin joskus muutama vuosi sitten samaa kysymystä. Kyllä toi Vermittlungsgutschein on ihan olemassaoleva juttu. Sellaisen saamisessa oli jotain ehtoja, piti olla X viikkoa työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunut, ja lappunen oli muistaakseni kerrallaan kolme (tai kuusi?) kuukautta voimassa.
Ota se allekirjoittamaton sopimus mukaan, ja pistäydy työkkärissä. He kyllä kertoo miten homma toimii.
Käytäpä foorumin haku -toimintoa, vaikka hakusanalla työvoiman* niin saat aiempia ketjuja aiheesta työvoiman vuokraus.
Itse olin viime syksynä RKM:n leivissä pari kuukautta. Enkä todellakaan maksanut mitään välityspalkkiota. Varsinaisesta työnvälityksestä en tiedä mitään, josko joku muu kertoisi...
Heh mäkin oon nyt RKM:n leivissä eikä munkaan mitään pitänyt maksaa sinne...missä olit töissä?
Selvittelin joskus muutama vuosi sitten samaa kysymystä. Kyllä toi Vermittlungsgutschein on ihan olemassaoleva juttu. Sellaisen saamisessa oli jotain ehtoja, piti olla X viikkoa työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunut, ja lappunen oli muistaakseni kerrallaan kolme (tai kuusi?) kuukautta voimassa.
Ota se allekirjoittamaton sopimus mukaan, ja pistäydy työkkärissä. He kyllä kertoo miten homma toimii.
Kävin tänään sopimuksen kanssa työkkärissä ja ei siinä ollut mitään ihmeellistä heidän mielestään!! Sain Vermittlungsgutscheinin, koska olen ollut 6 viikkoa työttömänä. Gutschein on voimassa puoli vuotta. Sillä voi hakea töitä eri työnvälitysfirmoista ilmaiseksi. Ilman sitä ainakin jotkut välitysfirmat ottavat maksun. RKM ei viissiin kuule niiden joukkoon..
Nyt tämäkin asia tuli selväksi.. :lol:
Siis pitääkö olla yli kuukausi työttömänä että saa sen VGS:n??? Voi kiesus, miten sellainen onnistuu? Mistä sillä välin saa rahaa, ei mistään?
Aika paska tilanne kun jouduin lähtemään aupair-hommasta, olen asunnoton ja rahaton ja kämppään ystävien luona ja yritän löytää töitä. Suurin osa avoimista työpaikoista menee välitysfirmojen kautta ja he vaativat sitä lappusta, jota en nyt työkkäristä saanut. Nuivaa "palvelua" saatuani käskettiin tulla tulkin kanssa uudelleen (ja olen saksalaisen ystävän kanssa pian menossakin) vaikka kuinka yritin saksaa puhua. Eikä minua juuri kuunneltukaan. Yritin selittää että haluan sen lappusen ja virkailija ajatteli että tulin marisemaan rahaa. Kaiken lisäksi hän tuhahteli ja vähätteli minua ja oli sitä mieltä etten tule saamaan töitä ilman koulutusta.
Sitä epäilen.
ei mikään välitysfirma koskaan kysynyt (berliinissä) minulta tästä gutscheinista. sellainen ehto oli eräässä firmassa, että jos he töitä löytävät, niin maksan sitten omista rahoista, oliko summa nyt joitain 100-150 e, eikä muita kuluja ole.
kysyin vielä erikseen aina, että tarvitaanko sitä läpyskää, niin sanoivat, ettei tartte. jos esim. on välitysfirman kautta töissä, niin hehän jo ottavat sinun palkastasi jonkun osan itselleen.
Siis pitääkö olla yli kuukausi työttömänä että saa sen VGS:n??? Voi kiesus, miten sellainen onnistuu? Mistä sillä välin saa rahaa, ei mistään?
Totta tosiaan! 6 viikkoa täytyy olla työttömänä, että saa työkkäristä tuon Gutscheinin. Itse saan vielä Suomesta työttömyystukea, joten tilanteeni ei ole ihan niin paha kuin sinulla. Entä jos menet Suomeen kuukaudeksi työttömäksi ja sen jälkeen palaat tänne? Silloin ainakin saisit mukaan työttömyystuen 3 kuukaudeksi ja voisit paremmin odotella 6 viikkoa..
Toki varmaan ahkera ihminen löytää töitä piankin.
|