View Full Version : Saksalaisten kuva suomalaisista ja Suomesta?

miumau
22-07-07, 11:26
Hei vaan foorumilaiset!

Kirjoitan gradua saksalaisen median Suomi-uutisoinnista ja sen antamasta Suomi-kuvasta. Vaikka olen rajannut aiheen viestintävälineisiin, minua kiinnostaa tutustua tavallisten saksalaisten käsityksiin suomalaisista, Suomesta ja suomen kielestä. Tarkoitukseni on rakentaa näiden käsitysten pohjalta kuva stereotyyppisestä suomalaisesta, jota voisin käyttää ainakin alkuasetelmana gradussani.

Stereotypioista on kirjoitettu jos jonkinlaista kirjaa (niitäkin saa ja pitää suositella, jos tietää jonkin hyvän), mutta nyt haluaisin kuulla teidän kokemuksianne aiheesta! Millaisia positiivisia/negatiivisia/erikoisia/hauskoja/... kommentteja olette kuulleet, kun olette paljastuneet suomalaisiksi? Ehkä jokin tietty olettamus toistuu usein? Kaikki hyvät linkit ja kirjavinkit ovat myös erittäin tervetulleita!

Virikkeeksi kerron tapauksen, joka sattui ystävälleni pari vuotta sitten ulkomaanmatkalla: Ystäväni oli suomalaisessa seurassa ravintolassa syömässä ja keskustelu oli vilkasta. Hetken päästä viereisessä pöydässä istunut usalainen mies pyysi anteeksi keskeytystä ja kysyi mitä kieltä pöytäseurue oikein puhuu. "Suomea", kuului vastaus. Siihen usalainen totesi, että sepä mielenkiintoista. Hän ei ollutkaan aikaisemmin kuullut mongolin kieliä!

Kiitos kaikille avusta jo etukäteen! =)

nannyogg
22-07-07, 11:44
Mää olen törmännyt vain käsitykseen että suomalaiset ovat hyvin koulutettuja - ja ylipäätään sellaista kastia maahanmuuttajia joista ei tule ongelmia. Tämä tulee esiin kun puhutaan "ongelma"maahanmuuttajista, joilla ei ole koulutusta ja/tai jotka eivät sopeudu saksalaiseen elämäntyyliin. "teillä on toisin" tai "päinvastoin kuin teillä suomalaisilla" jne.

jääkukka
22-07-07, 12:20
Omat kokemukseni 38 vuodesta Saksanmaalla ovat erittäin positiivisiä Aina kun olen sanonut, että tulen Suomesta, ovat ovet auenneet minne vain. Esim. työpaikan olen aina saanut sitä halutessani. Jos olen suomalaisessa seurassa jossain ja puhumme suomea, aina on joku kiinnostunut, mitä kieltä oikein puhumme ja kun kuulevat, että suomea, on kiinnostus ollut suuri ja aina on tiedetty joku suomalainen esimerkiksi Sibelius, Häkkinen, Janne Ahonen, Räikkönen tai ihannoitu Pisa tuloksia, Lappia, järviä, luontoa. Sitten taas tarkempaa maantieteellistä Suomen sijoitusta ei monikaan tiedä.

nannyogg
22-07-07, 17:20
Joo totta, pisa-tuloksista on saatu kuulla. Itse kun en sille jaksa painoa antaa, niin pääsi unohtumaan...

Klazu
22-07-07, 19:42
Pisa-tulokset, pisa-tulokset, pisa-tulokset... :roll:

Kartsa
23-07-07, 08:24
Työkaverini antoi minulle pari vuotta sitten luettavaksi Süd Deitsche Zeitungin artikkelin Suomesta. Aika karu oli. Kuvassa oli vienankarjalainen lautahökkelikylä lumisateessa ja teksti käsitteli Suomalaisten juopottelua, itsemurhia ja muita vapaa-ajan viettotapoja. Jos löydän sen lehden vielä jostain niin scannaan ja laitan sulle tulemaan. Eikös Süd Deutsche ole FAZ:n tasoinen? Hieman ihmetytti.

Henkilöhtaisesti vastaanotto on itsellänikin aina ollut positiivinen. Huomaa että Nokian kännykät ja PISA ovat nostaneet Suomitietoisuutta rajusti ja positiiviseen suuntaan. Lisäksi tulevat nämä formulakuskit ja mäkihyppääjät sekä erityisesti viinan juonti. Muuten en tiedä johtuuko se Ruotsalaisten propagandasta, mutta minun mielestäni Suomea ei yhdistetä Skandinaviaan vaan venäjän "alusmaaksi". Usein oletettan että puhun venäjää, mutta kukaan ei esim. ole vielä tiennyt että Suomi on kaksikielinen maa, jossa puhutaan Suomea ja Ruotsia. Muuten esim. lähes kaikki tietävät että Suomen kieli kuuluu samaan kieliryhmään Unkarin kanssa.

gitta
23-07-07, 08:47
Lapset toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi hyvä maineiseen Gymnasiumiin, Pisa-testin tulokset riitti :D suoraan suomalaiselta ylä-asteelta.
Jopa kovin arvostettu vanha rehtori henkilökohtaisesti kävi välillä kyselemässä miten suomi-tytöt pärjää!

Koulutettuina, kovina urheilijoina, rehellisinä ja kovin sivistyneinä tuntuvat pitävän.

Mutta tälläistäkin on kuultu:
tv-stä oli kuulemma tullut ohjelma, jossa kerrottiin että Suomessa menee vain yksi iso tie, jonka varrella kaikki talot on. Ja ettei niissä kaikissä ole sähköjä. ( joku oppilas kertonut lukiossa, muut oppilaat oli kuitenkin todenneet ettei tainnut olla suomesta vaan venäjältä)

Suomessa on AINA kamala pakkanen ja pimeaa. Kertoi paivakodin tati jonka isa oli ollut koeajajana Lapissa joulu/tammikuussa :D

Savolainen
23-07-07, 10:50
"Tavallinen" saksalainen tuntee Suomen yhtä hyvin kuin "tavallinen" suomalainen Albanian.
Tietenkin on Suomi-fanejä, mutta heidän Suomessaan on aina kesä ja metsissä marjoja ja sieniä, järvissä kaloja, mökeissä ulkohuussit. (Koska eivat raaski vuokrata paremmin varustettua mökkiä.)

emalia
23-07-07, 14:27
Usein oletettan että puhun venäjää, mutta kukaan ei esim. ole vielä tiennyt että Suomi on kaksikielinen maa, jossa puhutaan Suomea ja Ruotsia. Muuten esim. lähes kaikki tietävät että Suomen kieli kuuluu samaan kieliryhmään Unkarin kanssa.

Itse olen törmännyt kyllä sellaiseen että tosi monet luulee suomen ja ruotsin kielen olevan lähes samanlaisia. Ja sitten kun sanoo että ruotsin ja saksan kielet on hyvinkin samanlaisia niin ollaan aika epäuskoisia.

Mimmu
23-07-07, 15:04
Itse törmäsin usein tuohon kysymykseen ruotsin ja suomen samanlaisuudesta. Nauratti joka kerta se ilme, joka sieltä saksalaisen naamalle levisi kerrottuani, että saksalla ja ruotsilla on enemmän yhteistä..

Kaikkein eniten minulta kysyttiin, että eikös meillä ole aina pimeää ja kylmää Suomessa. Niinpä niin. Viinan kalleus ja sen kamala kulutus sekä tietenkin tuo ikuinen Pisa-tutkimus kummittelivat keskustelussa aina.

Suomen kielestä yksi kaverini totesi, että se minun suustani kuulostaa kamalan pehmeältä kun taas hänen entisen suomalaisen pomonsa suusta kamalan kovalta. Ei muistanut kaveri, mistä päin ex-pomo oli kotoisin, jotta olisin voinut vahvistaa murre-erolla tuon kommentin. Mie kun karjalan tyttönä noita konsonantteja vilejelen tuplasti ellei triplasti siinä missä lännen asukit niitä nielevät...

Saksalaiset olivat aina ihmeissään suomalaisten kielitaidosta, kuinka joku voi osata saksaa vasta lyhyen oleskelun jäkeen.

Yllättävän usein minulta kysyttiin, mikä on valuutta Suomessa.

Tulipa taas sekava lista vähän siitä sun tästä, joka nyt kotisohvalla sattui mieleeni juolahtamaan.

:-D

DerFinne
23-07-07, 15:38
"Tavallinen" saksalainen tuntee Suomen yhtä hyvin kuin "tavallinen" suomalainen Albanian.
Tietenkin on Suomi-fanejä, mutta heidän Suomessaan on aina kesä ja metsissä marjoja ja sieniä, järvissä kaloja, mökeissä ulkohuussit. (Koska eivat raaski vuokrata paremmin varustettua mökkiä.)

Aika moni saksalainen on saattanut ammentaa myös Suomi-kuvansa Aki Kaurismäen elokuvista.Hyviä elokuviahan ne ovat mutta antavat kyllä aika synkän ja mustavalkoisen kuvan Suomesta.
Tuli anekdoottina mieleeni eräästä ZDF Sportstudio-ohjelmasta mieleeni jonkin veteraaniurheilutoimittajan haastattelu,jossa hän kertoi vitsailleensa joskus kauan sitten joidenkin MM-kisojen aikana suomalaisista keihäänheittäjistä,jotka kuulemma muuttavat jonnekin metsäpirttiin talven ajaksi ja heräävät sieltä keväällä talvihorroksesta.
Tämä kommentti oli kuulemma aiheuttanut soittotulvan katsojapalautteeseen lähinnä Saksassa asuvien suomalaisnaisten toimesta. :D

miumau
23-07-07, 16:21
Työkaverini antoi minulle pari vuotta sitten luettavaksi Süd Deitsche Zeitungin artikkelin Suomesta. Aika karu oli. Kuvassa oli vienankarjalainen lautahökkelikylä lumisateessa ja teksti käsitteli Suomalaisten juopottelua, itsemurhia ja muita vapaa-ajan viettotapoja.

Kuulostaa varsin asialliselta...! :lol: Jos tosiaan satut löytämään tekstin ja skannaat sen mulle, niin olen kyllä tosi kiitollinen!

Kiitos muutenkin tasapuolisesti kaikille tähän mennessä vastanneille! On tullut jo tosi hyviä juttuja esille! Lisää saa ja pitää ehdottomasti kirjoitella =)
Jos tiedätte jonkin laatuartikkelin, kuten Kartsa tossa edellä, ja osaatte antaa suhteellisen tarkat tiedot siitä, niin vihjaiskaa ihmeessä. Käyn sitten tonkimassa sen käsiini kirjastoston kätköistä.

nannyogg
23-07-07, 20:29
Tarkoitukseni on rakentaa näiden käsitysten pohjalta kuva stereotyyppisestä suomalaisesta, jota voisin käyttää ainakin alkuasetelmana gradussani.

Vaikka vienankarjalaiset hökkelit olisivatkin huisin hauskoja, ne tuskin edustavat sitä stereotyyppistä kuvaa suomalaisista.

Jos lehtiartikkeleita haet, suoraan lehtien sivuille vain: esimerkiksi www.faz.net ja hakuruutuun "finnland" - löytyy esimerkiksi artikkeli 20.7.2007 jossa esitellään die Grüne-puolueen ehdotusta koulureformiksi, ja siinä Suomi on otettu mallimaaksi. Tai taidearvosteluja (valokuvanäyttely viime joulukuussa) jne. www.welt.de taas kertoo mm Suomen uudesta atomivoimalatyömaasta, tai mitä sanot tästä artikkelista?
http://www.welt.de/wams_print/article755626/Ein_Land_ein_Nokia.html

Stereotypiahan ei ole samaa kuin vitsi. Itsekin arvostan koomisia löytöjä mediassa, mutta veikkaan että ohjaajaltasi tulee karua palautetta jos valikoit lähteitä vain hauskuuden perusteella ;)

edit: selasinpa saman tien myös www.sueddeutsche.de:tä ja löysin useitakin koomissävyisiä artikkeleita Suomesta. Kuten saunomisen maailmanmestaruuskisoista. Taitaa olla eteläsaksalaisilla huumori herkemmässä kuin muilla ;)
(Ja juu, on se netti vaan kumma väline. Ei tarvitse mennä kirjastoon pläräämään sanomalehtien vuosikertoja.)

miumau
24-07-07, 09:00
nannyogg: Kiitos opastuksesta =) Olen kyllä täysin tietoinen netistä ja varsinaisen aineistoni olen hakenut pääasiassa netin kautta, juuri tuollaisella Finnland-haulla. Olen havainnut, että kaikkiin artikkeleihin ei kuitenkaan valitettavasti ole enää pääsyä, etenkin mitä vanhempi artikkeli on kyseessä. Kirjasto on vanhanaikainen, mutta toisinaan erittäin hyvä apu!

Olen rajannut aiheeni käsittelemään tiettyjä viestintävälineitä tietyllä ajalla. Irtonaiset artikkelit kelpaavat silti oikein hyvin taustatiedoksi minulle. Tämän foorumin välityksellä en hae niinkään kirjallisia lähteitä (eli artikkeleita ja kirjoja yms, vaikka kyllä niitäkin siis saa ja pitää suositella) työhöni, vaan lähinnä ihmisten kokemuksia. Niihin kokemuksiin kuuluu sekä hauskat että ei-niin-hauskat asiat, myös artikkelit joihin on Saksassa törmännyt jne.

En todellakaan meinannut ummistaa silmiä esim. pisalta ja keskittyä vaan viennankarjalaisten hökkelikylään, vaikka siitä jokin juttu löytyykin :D Tai toisinpäin, että poimisin vain ne hyvät asiat, joista Suomea ja suomalaisia ylistetään ja "unohtaisin" kritiikin. Eihän yksi juttu tee mistään asiasta stereotypiaa, eiköhän siihen tarvita hieman enemmän toistuvuutta. Suomalaisten alkoholinkäyttö on jo hökkelikylässä asumista stereotyyppisempi... Silti kiinnostaa lukea se artikkeli ja katsoa, mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan.

Eli kyllä mulla on tarkotuksena kirjottaa ihan vakava gradu =))) Ainakin yritystä löytyy!

jääkukka
24-07-07, 12:22
Merian Heft November 2006 oli mukavia kirjoituksia Suomesta, koko lehti täynnä. Suosittelen luettavaksi, siis koko lehden, eikä vain tuo mikä netissä näkyy.
http://www.merian.de/magazin/archiv.php
http://www.merian.de/magazin/heft.php?id_booklet=76

Taina
24-07-07, 12:33
Yleisesti ottaen Suomi-kuva on positiivinen, mutta onpahan käynyt niinkin,että kokouksiin tullessaan suomipojat tulevat ryppyinen paita ja takki päällä (jopa tahrainen villapaita on nähty!), parta ajamatta ja hienoinen lemahdus edellisillasta mukana. Ja kun saksalainen VP istuu vastapäätä musta puku päällä, niin kontrasti on melkoinen. Selitä siinä sitten, että "kyllä ne suomalaisetkin on eurooppalaisia ja kovasti ainakin yrittävät eurooppalaisten tavoille...". Ei se Lenita Airisto kai kovin väärässä ollut... En suinkaan väitä, että kaikki suomalaiset tällaisia olisivat, mutta ainakin osa (huom! osa, ei kaikki!) meidän firman suomivieraista ovat herättäneet hieman oudoksuntaa. Ammenna siitä sitten Suomi-kuvaa, monelle kolleegalle kun se on ainoa Suomi-kontakti.

miumau
24-07-07, 13:23
Kiitos Jääkukka tosi hyvästä vinkistä! Lehti vaikuttaa jo nettijutun perusteella otolliselta ja hankin kyllä ehdottomasti oman kappaleen!

Taina: näinhän se on, että muutamissa tapauksissa suomalaisen tunnistaa suomalaiseksi jo pelkästä vaatetuksesta =)

Itse olen havainnut sen, että Suomesta tiedetään varsin vähän, mutta kiinnostus tietää enemmän on kova. Pari vuotta sitten, kun tutustuin saksalaisen poikaystäväni vanhempiin, heidän ensimmäiset kommenttinsa oli, että aksenttini ei muistuta lainkaan venäläisten aksenttia (jolloin tietenkin pisteet nousi saman tien). Siinä sitten selittämään, että ei ei, suomen kieli ei ole sukua venäjälle saati ruotsillekaan... Tutustumisen jälkeen appivanhempiehdokkaani ovat ottaneet tehtäväkseen raportoida aina, kun Suomesta kerrotaan jotain lehdessä tms. Yleensä he odottavat kannanottoa minulta, oli kyseessä sitten pisa-tutkimus tai lisääntyneet alkoholikuolemat.

Rouva Vilijonkka
24-07-07, 13:48
Varovaisesti Stereotyypitysten kanssa!!

Minua ainakin ärsyttää kaikenlainen yleistäminen. Se kun on liian yksinkertaista. Yleensä sellaiset ihmiset mielellään "tietävät" minkälaisia ihmisiä ovat niissä ja niissä maissa, joilla on itsellään melko rajoitteinen maailmakuva ja olemattomat kokemukset multikulttuureista. Ainahan ajatellaan että omat arvot, kulttuuri ja tavat ovat niitä oikeita ja muitten sitten "kummallisia", "outoja" ja "vääriäkin". Kaikki riippuu ihan mistä katsotaan.

Mitä pietempään asuaa ulkomailla tai eri maissa sitä suvaitsevammaksi tulee.

Olen itsekkin syventynyt aiheeseen jenkkiyliopistossa. Siellä vasta kehkeytyi mielenkiintoisia keskusteluja...

tipota
24-07-07, 14:16
entisen aupair perheeni isän vanhemmat ylistivät suomea sen lasitaiteesta, tarkoittaen iittalaa ja muita.. asunnosta löytyi monia iittalan astioita ja purnukoita. jäätelön syöminenkin oli kuulma niin suomalaista. jälkiruuaksi oli joka kerta monia erilaisia jäätelöitä, koska suomalaiset syövät kuulma eniten jäätelöä maailmassa. itse kun en sitä kamalasti syö, niin se herätti kummastusta. väitteen todellisuudesta en kyllä sitten tiedä, mutta kyllä sitä muiltakin kuuli :D suomi on jäätelön luvattu maa. (vaikka miusta ei kyllä oo, italialaiset jäätelöt on namia :-D )
monet nuoret olettivat, että suomi on osa venäjää. ja suomen paikallistaminen kartalla oli varsin hankalaa, sekin tosin helpottui kun suomi oli puheenjohtajana maana 8)
kielitaitoa ihmeteltiin, ja moni luuli että suomi ja ruotsi ovat samalaisia, niin kuin monessa kommentissakin on tullut ilmi.
häkkiset ja muut kaikki tiesi, samaten nokiankin :D
ja kun muistaisi kaiken.. jatkan joskus, kun muisti palailee ..

pinefall
25-07-07, 15:00
Heips,
Keväällä mua jännitti kamalasti, kun muutaman muun perheen kanssa kilpailtiin samasta vuokra-asunnosta. Ajattelin, että meillä ei varmaankaan ole kummoiset mahikset, kun on pieniä lapsia ja pari koiraa, niin ja ollaan ulkomaalaisia. Mutta mutta, vuokranantaja soitti miehelleni ja kertoi, että he ehdottomasti halusivat meidät. Heillä oli suomalainen ystävä ja poikansa työpaikalla suomalainen kolleega. Kiitos kaikille suomalaisille saksassa, jotka ovat hyvää suomi-kuvaa levittäneet!

Käytiin tutustumassa päiväkotiin ja päiväkodinjohtaja kertoi meille kuinka hän on kateudesta vihreä, kun suomessa hoidetaan asiat paljon paremmin kuin täällä. Tuntui hassulta, koska suomessa kaikki valittaa päiväkotien tilanteesta.

Toissa päivänä olin naapurikaupungissa ostamassa jäätelöä ja huonolla Saksan kielellä tilasin mansikkajäätelöä. Sitten kun maksu oli suoritettu, myyjätyttö kysyi minulta, että olenko Puolalainen?!? Menin ihan hämmennyksiin.. heh ihan kuin suomalaisuus näkyisi päälleppäin.. niin ja mun vanhempia luultiin Heidelbergissa Italialaisiksi :-D

santze
25-07-07, 21:15
Tuohon viimeiseen kommenttiin viitaten niin meiltä utelevat ihmiset myös millon missäkin että mitä kieltä puhumme, ja useimmiten veikkauksina on ollut espanja,italia,arabia ja venäjä! varinkin tuota espanjaa ne kauheasti tyrkkäävät, ja ollaan vielä kaikki blondeja :shock: , perustelevat usein sillä että puhumme yhtä nopeeta!? ja kun sanoo että suomesta niin yllättävän mielenkiintoisia ihmiset ovat suomesta "kerro lisää".. harva kyll on sen täysin osannut paikantaa tai muuten ollut tietoinen suomesta. välillä taasen tulee kadulla kommenttia "ihr spricht finnisch, SUOMI SUOMI, HÄKKINEN, RÄIKKÖNEN..." eli jotkut jopa tietää että finnland/finnisch on SUOMI :)

Hyeena
29-07-07, 00:52
Selitä siinä sitten, että "kyllä ne suomalaisetkin on eurooppalaisia ja kovasti ainakin yrittävät eurooppalaisten tavoille...". Ei se Lenita Airisto kai kovin väärässä ollut...Taa taitaa menna offtopic, mut on ihan pakko. Olen tassa hautonut avointa kirjetta mainitulle lenitalle, otsikolla "...tu tuu tanne tsiigaa".

Porraan elannokseni eu-politiikan ytimessa ja voin iloksenne kertoa, etta suomalaiset ovat niita kaikkein asiallisimpia pukeutujia naissa ympyroissa, riippumatta siita onko kyseessa poliitikko, virkamies vai hanslankari. Naiden "Oikeiden Eurooppalaisten" paalla kylla nakee viikoittain mita hengastyttavimpia asukokonaisuuksia, juurikin niiden valkoisten tennissukkien kera.

Edit: Itse aiheeseen. En ole saksassa asunut, mutta siella hyvin usein vieraillut. Formula 1 on oletettu usein suomalaisen mieleiseksi keskustelunaiheeksi, aina on tiedetty suomalaiset kuskit. Mulle on ihan tosissaan saksalaiset kertoneet etta suomen itarajalla siksi niin tiheaan bensa-asemia, etta venalaiset tankit paasevat heti tankkaamaan. Etenkin takavuosina oli tiukassa uskomus, etta suomi on osa neuvostoliittoa, johan sen todisti kansallisuustunnus SF:kin(Soviet Finland). Kaksikielisyys jos tuli puheeksi, niin aika usein saksalainen tiesi, etta aivan, suomea ja venajaa puhutte. Sitakin on minulle saksalaiset ihmetelleet, etta kuinka te niiden jaakarhujen kanssa parjaatte ja ihan kaupungissa viela. Suomessa on aina talvi ja pakkanen. Tolkuton viinanjuonti on toki noussut puheisiin. Ja autourheilu ylipaataataan, mihin liittyen on todettu, ettei ihme etta suomesta tulee paalukuun nahden paljon hyvia kuljettajia kun on tuollaiset kelit(lunta ja pakkasta). Luonnon puhtautta ja lapin ihanuutta on muistettu usein ylistaa. Suomen kielta on pidetty venajankielen sukulaisena ja toisaalta myos kutakuinkin samana kielena ruotsin kanssa.

kuka
29-07-07, 17:07
usein multa kysytään, että millä rahalla suomessa maksetaan ja kun vastaan, että eurolla niinkuin täällä, niin ollaan oltu yllättyneitä.

suomen kaksikielisyys on jäänyt täällä täysin taka-alalle. olen asunut täällä kohta iät ja ajat ja joka ikinen kerta, kun olen maininnut ruotsin toisena kotimaisena kielena, niin epäuskoisuus on ollut suuri...

kun on puhe suomesta, niin siihen liittyy aina niitten tolkuton viinan käyttö. aina jaksetaan kysellä, että "miksi suomalaisilla on niin kova jano" -
ei sen puoleen, itsekin näen tässä vähän väliä suomalaisia turisteja kaupoissa lähinnä viinahyllyjen edessä tai työntämässä alkoholilla täytettyjä kauppakärryjä...

suomi on "niiiiiiiiiiiin kaukana", siellä on pimeä ja pitkä talvi, ihmiset on melankoolisia ja tuppisuita, ne on tummia (ja ihmeteltiin, miten mä olen niin vaalea), "ai että suomen, ruotsin ja norjan rajat olivat auki jo ennen eu:ta ja että sä pystyit aivan noin vain menee maasta toiseen?", "etkö sä pelkää venäläisiä, kun ne on niin lähellä?" jne. jne... (kaikki kuulemiani sanontoja saksalaisten suista)

ei pelkästään nokialla, formula 1-ajajilla tai pisa-tuloksilla suomikuvaa niin vain hetkessä muuteta. kieltämättä kuva on muuttunut positiivisemmaksi kuin se oli aikaisemmin ja on tietty joitakin suomifaneja ja henkilöita, jotka seuraavat maailman menoa ja jotka tuntuvat tietävän suomesta vaikka mitä, mutta "valtaosalle kansaa" suomikuva on edelleen melko outo.

mua itseä luultiin aikaisemmin puolalaiseksi (puhuin tuolloin vielä heikommin saksaa), nykyisin joskus espanjalaiseksi, kreikkalaiseksi (vaikka olen vaalea), mutta useimmiten hollantilaiseksi.

turkkilaissyntyiset saksalaiset taas hoilaavat meidän kielien sukulaisuutta, asia kun kuulemma opetetaan heille jopa koulussa... ensin en meinannut uskoa koko asiaa, mutta vuosien varsien vakuuttelujen jälkeen ohitan asian lähes olan kohautuksella.

suomikuva on mun mielestä melko riippuvainen siitä, että kenen kanssa on tekemisissä. on henkilöitä, jotka eivät tiedä edes saksan asioista tuon taivaallista, jolloin on turha odottaa, että tietämys suomesta olisi sen kummempaa. ja on henkilöitä, joita asia ei kiinnosta ja sitten on henkilöitä, joiden tietämys on aivan uskomatonta! niin hyvässä kuin huonossa merkityksessä.

Hans von Schwunghügel
30-07-07, 15:36
"usein multa kysytään, että millä rahalla suomessa maksetaan ja kun vastaan, että eurolla niinkuin täällä, niin ollaan oltu yllättyneitä"

Mä olen euroasian kuitannu saksalaisille kertomalla, että Suomi siirtyi ensimmäisenä maailmassa eurovaluuttaan, tuntia ennen Saksaa.

kapsu
31-07-07, 00:06
Hans, niinkuin minäkin :lol:

Minua ihan ihmetyttää, että kaikki tietää tämän kuuluisan suomalaisten viinanjuonnin (minä en juo mitään muuta enää kuin olutta ja viiniä, koska Caipirinha aiheuttaa allergiaa, limetit kai siinä), ja pimeää on ja ollaan hiljaisia ja rauhallisia (minä en ole hiljainen enkä rauhallinen). Itsemurhia tehdään useampaan kerran vuodessa per naama (no minä en niitäkään tee).

Kuitenkin jotenkin on tosiaan jäänyt mieleen se, että jos töitä haen, niin melkein ennemmin minut otetaan kuin kuka tahansa muu, koska on ulkomaan kokemusta (joo, 19 vuotta Suomessa ja nyt vajaa 15 vuotta Saksassa, kumman siitä sitten laskee) ja kielitaitoa (no, Suomella ei täällä mitään tee, Englanti, Ruotsi, Espanja ja Tanska on unohtunut). Ja koska suomalainen, hyvä työntekijä.

Jotenkin minusta tuo on ihmeellistä, että suomalaiset Suomessa ovat juoppoja hiljaisia köriläisiä mutta täällä olenkin sitten se paras vaihtoehto lähes joka työhaastattelussa ollut. Olenko sitten joku poikkeus olevinani vai mitä ne kuvittelee...

DerFinne
31-07-07, 21:16
turkkilaissyntyiset saksalaiset taas hoilaavat meidän kielien sukulaisuutta, asia kun kuulemma opetetaan heille jopa koulussa... ensin en meinannut uskoa koko asiaa, mutta vuosien varsien vakuuttelujen jälkeen ohitan asian lähes olan kohautuksella.

Tuo on jännä legenda.Monasti on tullut rakit ja teet döneraterian päälle kun kerroin tulevani Suomesta. Tuo legenda voi olla siitä lähtöisin,että unkarin kielessä on todella paljon turkkilaista sanastoa,joka on meidän sukulaiskielemme.

LauraMaria
01-08-07, 14:07
Kaikkein hassuin stereotypia johon olen itse törmännyt on, että suomalaiset pelkästään fysiikaltaan kestäisivät paremmin kylmää. Tämä tulee esiin aina uusien tuttavuuksien kanssa, sillä itse palelen helposti ja olen ensimmäisenä lisäämässä vaatetta päälle tai vaatimassa sisätiloihin siirtymistä. "Mutta sähän olet Suomesta, kuinka sulla voi olla kylmä...?"

Wanda
01-08-07, 16:47
"Mutta sähän olet Suomesta, kuinka sulla voi olla kylmä...?"

Tuota ei enää edes jaksa kuulla saksalaisten suusta... #-o Olenkin vedonnut aina sisätiloissa ollessa siihen, että meillä ainakin Suomessa on talot lämmitettyjä, päinvastoin kuin täällä :roll: Siihen ei kukaan enää kommentoi mitään...

Näin kesällä kuulee usein kyselyitä siitä, kuinka voin olla niin ruskea vaikka olen suomalainen. Juu, mehän ei rusketuta, ei

Sitten kuulee aina kummallisen kommentin siitä kuinka pitkiä suomalaiset sanat ovat. Totuus paljastuu hyvin pian kun ottaa suomi-saksa -sanakirjan käteen, kyllä saksalaiset sanat ovat usein huomattavasti pidempiä kuin suomalaiset!

Tuo jääkarhu-kysely tulee aika usein esille eikä oikein tunnuta uskovan, että niitä on vain eläintarhoissa.

Naapurini luuli että Suomi on Hollannissa ja minä puhun hollantia. Suomessa on aina pimeää ja kylmää. Kaikilla suomalaisilla on sauna kotona. Suomalaiset juo paljon viinaa ja me ollaan talvella aina hirveen masentuneita. En sitten vaan tiedä miksi kesällä ei olla, onhan silloinkin kylmää ja pimeää?

Siinäpäs noita yleistyksiä täältä Steinmauerin suunnalta.

JariK
01-08-07, 22:55
Suomessa on aina pimeää ja kylmää. Me ollaan talvella aina hirveen masentuneita. En sitten vaan tiedä miksi kesällä ei olla, onhan silloinkin kylmää ja pimeää?
Tää oli tosi hyvä - pitää muistaa!

Kaikilla suomalaisilla on sauna kotona.
Miten niin stereotypia - eikös tämä pidä paikkaansa?

Wanda
02-08-07, 09:17
Kaikilla suomalaisilla on sauna kotona.
Miten niin stereotypia - eikös tämä pidä paikkaansa?

No ei nyt sentään ihan -kaikista- asunnoista saunaa löydy :wink:.
Minun Suomen vuokra-asunnoissa 6/7 ei ollut saunaa ja sen 1 asunnon sauna oli niin huonosti eristetty, että talvipakkasilla ei saunaan tarvinnut mennä kun ulkoa tuli seinien ja lattioiden läpi kylmää. Ja kyseessä oli uusi rivitalo.. eli voisi sanoa ettei saunaa ollut siinäkään.

äitileppis
02-08-07, 20:44
Me olemme saaneet vuoden aikana selittää kassoille ja ohikulkijoille, että puhumme suomea. Ihmiset kyselevät häpeilemättä. Monet ovat "osanneet" kertoa, että suomi ja unkarihan ovat samanlaisia kieliä... no ei. Sitten on saanut selitellä, että emme ihan oikeasti ymmärrä unkaria.

Pisa meillekin heitettiin koulussa ja kehuttiin, mutta sen jälkeen rehtori kyllä unohti (joku kirjoitti että asia kantoi vielä koulun alettuakin- ei vain meillä). Kysyivät kyllä opettajat meiltä kahden kuukauden jälkeen, että mitenkäs kun tyttö ei vielä puhu saksaa sujuvasti... Ehkä suomalaisten älyä ja oppimiskykyä on vähän liiaksi kehuttu...

Monet saksalaiset äidit ovat nähneet telkkarista Suomen päivähoitoa koskevan ohjelman tässä muutaman vuoden sisällä ja osaavat kertoa miten hyvin asiat ovat. Mutta muuten ei juurikaan ole mitään tiedetty.
Monesti äidit kuuntelevat pää kallellaan puhettamme ja hymyillen sanovat, kun eivät pysty yhdistämään kieltä mihinkään muuhun kieleen. (Voi kun kuulisi joskus jonkun eestiä ja suomea osaamattoman henkilön suusta, kuulostavatko ne samalta)

Juuri kävi kylässä saksalainen poika, joka oli poikani kanssa samassa lukiossa Suomessa vaihto-oppilaana. Ainoa kuulemma mitä Suomesta kaipaa, oli leppoisat koulupäivät. Ja kaverit.
Poikani kertoi, että saksalaispoika oli aivan erilainen täällä tavatessaan. Jäykkä ja kiitteli koko ajan jostain... kunnes poikani oli sanonut että haloo, lopeta... Vanha vire löytyi illan mittaan kyllä kuulemma.
Tämä nyt ei liittynyt aiheeseen, mutta tulipa mieleeni vaan... :D Että ovatko saksalaiset meidän seurassamme erilaisia? Saako rehellistä mielipidettä kovin herkästi Suomesta tai suomalaisista kuulla...?

Öööö....Tapani mukaan unohdin jo alkuperäisen kysymyksen... :D *Tsori*

Ari Lindholm
03-08-07, 09:33
... nyt haluaisin kuulla teidän kokemuksianne aiheesta! Millaisia positiivisia/negatiivisia/erikoisia/hauskoja/... kommentteja olette kuulleet, kun olette paljastuneet suomalaisiksi

Tässä pari tarinaa ja nämä ovat ns. omakohtaisia kokemuksia, joita MiuMau halusi myös kerrottavan. Ensimmäinen on aika äijämäinen ja ronski, jonka vastapainoksi ainakin yritän kirjoittaa myös toisen herkemmän tarinan.

1. Ronski kokemus: yhdistelmä jääkarhut, viina, sauna, aseet ja koirat...

Olen itsekkin vahvistanut tätä stereotypiaa. Tälläisen kerroin yhdelle saksalaiselle, kun se tivasi useaan kertaan minulta: "Mitä te oikeasti touhuatte siellä Suomessa talvella?". Tuskastuin tähän tivaamiseen ja nokkela vastaukseni oli: "Käydään pilkillä, mennään savusaunaan, juodaan viinaa ja sen jälkeen hypätään hyiseen avantoon uimaan. Loppuvaiheessa kaivetaan kiväärit esiin ja ammuskellaan kaupunkia kohti kulkevia jääkarhuja meren jäälle". Armeijankin olin käynnyt "PolarBear-hunting joukoissa" Inarissa, joten minulla oli poliisin myöntämä elinikäinen oikeus jääkarhujen ammuntaan. Suomen suosituin kotieläin oli luonnollisesti puolivilli susi, joita ei uskallettu päästää talvellakaan sisätiloihin (näytin sille lopuksi kuvaa yhdestä tutusta isokokoisesta koirasta, joka oli kännykässäni). Lopulta vakuutin, että tämäkin "koira" eli viime talven vain ja ainoastaan jääkarhun lihalla.
Ilmeisimmin vastaukseni tyydytti kysyjän "ennakko-odotukset", koska aiheeseen ei enään palattu sinä iltana. On totta, että olisin voinnut vastata hieman diplomaattisemminkin...
Tämä tarina ei ole täysin ihan itse keksimäni, vaan se jalostettu erään kaverini kanssa aiemmin käymästäni keskusteluista. Hän on myös kertonut vastaavan henkistä tarinaa Aasiassa (mm. Kiina, Intia) vastaavan tyyppisille kysyjille. Etenkin "kotisusi osuus" on itse hyöstämäni lisävivahde tähän "Mitä teette Suomessa talvella" aiheeseen (kun sattuu olemaan tuo isohkon koiran kuva kännykässäni).

2. Unohtumaton ja eräällä tavalla herkkä kokemus: kaksi eri sukupolvea kohtaa toisensa

Tämä on kieltämättä vanhahko (n. 80-luvun lopulta), mutta menköön nyt. Olin aikoinaan Hampurissa (siellä puistossa, jossa on iso Bismarckin patsas) päiväsaikaa ja istuuduin puistonpenkille aurinkoista päivää paistattelemaan ja syömään pikkuista kenttäevästä. Mukanani oli patonkia, kinkkua ja riittävästi olutta (hieno makuyhdistelmä!), josta pantongin loppuja sitten syötin pikkulinnoille.
Viereeni penkille istui vanhahko saksalainen mies, jolla oli toinen jalka ilmeisesti tekojalka (en alkanut tutkimaan vaan päättelin sen kävelystä). Tämä vanhempi mies kysyi minulta saksaksi, että "mistäs päin nuori herra on tulossa". Tähän aikaan oma saksani oli todella heikkoa (tasoni oli ns. lyhyt korkkarisaksa), joten yritin katkonaisesti selitellä, että tuolta Suomestahan minä olen tullut. Tästä suomalaisuudesta vanha mies innostui ja alkoi lopulta kertomaan, kuinka hän oli sodan aikana ollut Luftwaffessa autonkuljettajana. Menemättä ihan yksityiskohtiin, hän kertoi ummet ja lammet sodan aikaisesta matkastaan itään ja takaisin sekä omasta elämästään sodan jälkeen.
Keskustelu ei ollut pelkkä sotakokemusta vaan sen sisälsi myös rakkautta, kujeilua, noloja tilanteita sekä suuria onnistumisia arkipäiväisessä elämässä. Kielitaidon puutteeni korvattiin hyvällä elehtimisellä/viittomisella sekä "lainasanoilla" englannista ja ruotsista - tämä luonnollisesti herätti hilpeyttä muissa puistossa olijoissa (kuvitelkaa nyt vanhaa jalkapuolista miestä selittämässä "auslanderille" Stukan syöksymiskulmaa ja tapaa elehtimällä julkisessa puistossa, kun nuori mies huutelee ymmärtävänsä mitä tässä nyt tarkoitetaan).
Jokatapauksessa meidän kesken vallitsi syvä keskinäinen yhteisymmärrys ja molemmat olimme tavattoman innostuneita tarinasta. Meillä meni ainakin pari tuntia tähän keskusteluun, johon eräs osasyyllinen oli heikohko saksan taitoni. Keskustelun jälkeen tämä vanhan miehen olemus oikein huokui helpotusta ja itsekkin kiitin häntä oikein kädestä pitäen tästä hienosta keskustelukokemuksesta. Hänen tarinansa oli yksinkertaisesti hieno selviytymistarina, joka oli kuin läpileikkaus Saksan lähistoriasta.
Pidän tätä "avautumista" eräänlaisena kunnianosoituksena itselleni, koska tunnetusti sota-aika on aika tabu vieläkin saksalaisille. Oletan että tämä vanhahko mies muisti, että suomalaisetkin tappelivat 2:n maailmansodan aikana myös Neuvostoliittoa vastaan. Ilmeisesti tämän takia hän uskalsi kertoa oman tarinansa minulle tai sitten muistutin ulkoisesti jotain hänen kuolleista tuttavistaan (hän viittasi keskustelussa, että olen yhden hänen "alte kamradenin" näköinen nuorena). Nykypäivänäkin kun näen telkkarista Heimat-sarjaa, itselleni tulee aina mieleeni tämä arvokas ja hienoja elämänkokemuksia omannut vanha saksalaismies.
ps. hän ei ollut mikään "puolueen mies" vaan ns. arjen sankari pirun vaikeassa tilanteessa. Hurjinta kuultavaa oli ns. autenttinen lausunto ajasta, millainen Hampuri oli ollut kun liittoutuneet olivat palopommittaneet sen maantasalle. Ne ketkä on nähnyt kuvia Hiroshiman nollapisteestä (1945) varmaan voivat kuvitella mitä pommitus ja sen jälkeinen tulimyrsky teki Hampurille.

Tomppa
03-08-07, 19:52

Vastaan aina että emme kestä kylmää paremmin, osaamme vain pukeutua olosuhteiden mukaan sekä lämmittää talomme.

Hämmästystä herättää säännöllisesti "väitteeni" että suomalaiset asunnot ovat niin lämpimiä että talvellakin tarkenee mennä alushousuisillaan aamupesulle.... :roll:

gravehill
03-08-07, 21:25
Arskan kirjoitukseen viitaten, itsekin on maailmalla pyöriessä tullut vahvistettua erilaisia suomalaisiin liittyviä stereotypioita joko paremman tekemisen puutteessa tai humalatilasta johtuen. Tosin se on hauskempaa kaikenlaisten etelämaalaisten kanssa joilla on vielä vähemmän käsitystä Suomesta kuin keskiverto saksalaisilla.

Mm Mexico Cityssä kun paikalliset ihmettelivät että miten suomalaiset voivat juoda tuollaisia määriä viinaa koko ajan, annoimme heille hyvin perinpohjaisen selvityksen suomalaisen alkoholitoleranssin syystä: Suomessa kun on niin kylmää niin eihän vauvoille voi mitään maitoa juottaa kun se on heti jäässä. Tästä syystä suomalaisten lasten tuttipulloissa on tietysti Vodkaa kun se ei jäädy ja tämän sivutuotteena tulee sitten tuo toleranssi. :-) Jos meksikaanot eivät tuota uskoneet niin eivät kyllä ainakaan mitenkään asiaa ilmaisseet... Taisimme myös ohimennen mainita että yksityisautoilu on Suomessa kielletty kaikilta muilta paitsi niiltä jotka ovat riittävän korkeassa asemassa kommunistisessa puolueessa.

Ari Lindholm
04-08-07, 10:31
Gravehill... olen myös itse huomannut että latinoita on aika helppoa järkyttää. Helpoiten se onnistuu kylmällä ja barbaarisilla riiteillä peloittelemalla. Itsellänikin on kokemusta ns. välillisesti. Menköön tämäkin tarina, kun kerran alkuun on päästy.

Aikoinaan tutustuin läheisesti erääseen amerikkalaiseen jäpälään (Craig), joka kävi Suomessa yhtenään ammattinsa puolesta (+10 reissua). Hänestä tuli ajan myöten ns. "suomi-hullu".
Lopulta rohkaistuimme firmassamme ja ajattelimme, että laitetaan Craigille ns. "koko hoito". Kysyimme asianosaiselta, että miten olisi jos me vihittäisiin hänet "todelliseen suomalaiseen saunakulttuuriin". Vastaus oli OK, hän on valmis kokeilemaan kaikkea josta voi selvitä hengissä.
Tuumasta toimeen ja operaatio "Muilutus" käyntiin. Ensin savusaunaan Suomen saunaseuran tiloihin Lauttasaareen, pullo Suomen kansallisjuomaa janoon, reippaasti saunaa, heitettiin se avantoon (pyysi meitä heittämään, koska itse ei pystynyt menemään) ja sen jälkeen se joutui alastomana naispuolisen pesijänaisen pesemäksi kunnon harjalla. Loppuilta vietettiin poronkäristyksen ja kansallisten juomien kanssa. Lopulta tämä kokonaisvaltainen kokemus uuvutti miehen ja lopulta hän lähti nukkumaan hotellille jo klo 22.00. Luonnollisesti me otettiin koko päivän kuvia, kun amerikanpoikaa vietiin.
Lähtöpäivänä Craig kiitteli meitä aivan erityisesti tästä unohtumattomasta kokemuksesta ja kertoi, että hän vaihtaa kohta ammattia eikä pääse enään tulevaisuudessa käymään Suomessa.

Kului noin pari viikkoa, niin Craig lähetti kiitokseksi e-mailia.
Viesti jotensakkin seuraava: "Mun latinokaverini katsoi kauhuissaan niitä kuvia, jossa mut ensin yritettiin juottaa hengiltä, sulattaa saunassa hyytelöksi, avannossa pakastaa jääpalaksi sekä lopulta joku nainen repi multa nahkat pois." Craig muisti myös vivahteikkaasti kertoa kavereilleen: "Saunan ja avantouinnin jälkeen se sumopainijan kokoinen pesijänainen nappasi hänestä reippaasti kiinni, pyyhe lensi päältä ja se alkoi käsittelemään häntä kuin kalaa siinä pesupenkissä. Loppuillasta tarjottu ruokakin näytti koiran p***alta, jossa oli joku pehmuste alla (=perunamuussi). Juomapuolta hän kuvasi herkulliseksi ja vaikuttavaksi".
Craig kehui että tämä kovin extreme-juttu, mitä hänen eläväisessä kaveripiirissä oli tapahtunut pitkään aikaan. Hänen latinokaverit myös utelivat, kuinka monta vuorokautta Craig oli joutunut viettämään sairaalassa tämän "kokemuksen" jälkeen. Opastimme Craigia sanomaan kavereilleen, että normaalisti Suomessa joka lauantai ns. normaali saunapäivä - joten sano "Pedroille", että tervetuloa kokeilemaan.
Jostain syystä yhtäkään Craigin latinokavereista ei ole sittemmin Suomessa näkynyt. Sittemmin myös Craig on siirtynyt kirjailijaksi enkä ole häntä enään tavannut.

Nipu
05-08-07, 18:32
Samaa kokemusta on kuin LauraMarialla. Täällä on turha valitella kylmyyttä, kun heti tulee kuin pyssyn suusta, että kuinka voi olla, sinähän olet Suomesta. Samaistetaan jääkarhuihin sun muihin. Vai voiko se olla kun figuuri ei enää ole mallimittojan mukaan ja tulee ensin Suomi assosiaatio kylmä ja sitten että tuolla rasvakerroksella kyllä pitäis pärjätä....

Satua
07-08-07, 19:18

Tuota ei enää edes jaksa kuulla saksalaisten suusta... #-o Olenkin vedonnut aina sisätiloissa ollessa siihen, että meillä ainakin Suomessa on talot lämmitettyjä, päinvastoin kuin täällä :roll: Siihen ei kukaan enää kommentoi mitään...

Tämä oli ensimmäinen asia, johon mäkin täällä törmäsin. Au pair-perheeni ihmetteli kovasti, miksi minulla on kylmä kellarissa sijaitsevassa huoneessani, jota ei tietenkään näin kesäaikaa lämmitetä. Mähän olen Suomesta!
Tuo kylmä talvi tuntuu muutenkin olevan se yleisin päivittelyn aihe, samoin kuin kesäyöt, jolloin ei ole ollenkaan pimeää. Eli ihan perusjuttua.
Ja kun mut käytiin esittelemässä naapureille (oikein perussaksalaisia lähiöperheitä ja vanhuksia), niin ensimmäiset sanat, jotka tulivat esille olivat Nokia ja sauna. Ja sen jälkeen formulat. Ja muutamaan kertaa on kysytty, juodaanko me samalla lailla viinaa kuin venäläiset (olen vähän kaunistellut ja väittänyt, että ei...). Muutenkin varsinkin vanhemmat ihmiset ovat kyselleet Suomen ja Venäjän suhteista.

muoks. Ja tosiaan, kovin yleisesti ajatellaan, että suomalaiset osaavat puhua monia kieliä.

miumau
13-08-07, 18:06
Nyt, kun keskustelu tästä aiheesta alkaa vähitellen hiipua, on aika kiittää kaikkia osallistujia. Sain paljon hyviä vinkkejä, tarinoita ja ajattelemisen aiheita, kiitos ja tattis siitä teille kaikille tasapuolisesti!

Tottakai saa vielä vastailla tänne tai lähettää mulle privana viestiä, jos tulee mieleen jotain! =)

marschum
14-08-07, 13:16
Voit "Googlettaa" sanalla Finnlandbild,
siellä on jos jonkinlaista "Suomikuvaa" tarjolla.

kruuse
14-08-07, 19:29
Mä pidin suomen ja saksan välisistä kulttuurieroista pienen esitelmän eräällä kurssilla ollessani vaihtarina saksassa. Siellä esityksen jälkeen sitten eräs saksalainen oppilas kysäisi tämmöisen kyssärin että "onko totta että suomalaisilla on kaksi sielua?" Mä siinä ihmettelin että mistä moinen oletus, voisitko vähän selventää.... No herra siinä jatkoi että oli edellisen vuoden ollut Sveitsissä opiskelemassa ja asui solukämpässä kahden suomalaistytön kanssa. Tytöt olivat ylensä omissa oloissaan ja hyvin hiljaisia luonteita. Mutta raja menee kuulemma kahdessa kaljassa; sen jälkeen ei tytöiltä saanut suunvuoroa ollenkaan, vaan he olivat hyvin tuttavallisia ja ystävällisiä ja kiinnostuneita herran menoista. Joten tämä nuoriherra päätteli että suomalaisilla on jonkinlainen alterego tai toinen sielu, joka astuu dominoivaksi aina pienen alkoholimäärän nauttimisen jälkeen :D Hyvä teoria mun mielestä!

Hans von Schwunghügel
14-08-07, 19:54
Yksi pieni yksityiskohta, kun nuo saksalaiset ystävämme pitävät Suomea talvella pimeänä maana. Tuohon olen vastannut, että toisin kuin täällä Saksassa, meillä on kiiltomatojen sijasta ihan oikeita lamppuja katuvalaistuksessa.

marschum
15-08-07, 13:02
Tyrmäävin kysymys joka minulle on esitetty ( joskin joskus 1970- luvulla)
oli, että miten olen päässyt Suomesta pois ?!!!
En kyllä ihan heti ymmärtänyt kysymystä vaan vastasin että laivallahan minä, kunnes tajusin kysyjän tosiaan luulevan ettei Suomesta noin vain matkustella ulkomaille, kai se oli silloin vielä sie em. SF - Soviet-Finladia- ajatusta. :-D

Ari Lindholm
26-08-07, 07:52
Täällä on turha valitella kylmyyttä, kun heti tulee kuin pyssyn suusta, että kuinka voi olla, sinähän olet Suomesta.

Tähän mielleyhtymään voi osaltaan vaikuttaa seuraava venäläisten tosi juttuna levittämä legenda aiheesta "Miten suomalaiset ovat tulleet/joutuneet juuri Suomeen". Se menee jotenssakin näin:

Tuhansia vuosia sitten suomalaiset, unkarilaiset ja virolaiset asuivat onnellisesti jossain Uralin takana, kunnes eräänä päivänä heidän heimopäällikkö sai kuningasidean: "Veljet, lähdetään länteen - perkkele".
Idea tuntui hyvältä ja koko ugrilainen heimo päätti lähteä taivaltamaan kohti länttä ja he saapuivat jonnekin Puolan tasalle. Tällä he näkivät tien risteyksessä kaksi kylttiä: "Etelä - hedelmällistä maata ja mukava ilmasto" ja "Pohjoinen - ei kasvumahdollisuuksia, kylmää, nälänhätää ja aivan kauhea ilmasto". Ne ketkä eivät osanneet lukea suuntasivat pohjoiseen ja lukutaitoiset suuntasivat etelään.

Lopulta jossain Suomenlahden tasalla osa lukutaidottomistakin oli ehtinyt oppia lukemaan ja tällä he kohtasivat uuden kyltin. Tässä kyltissä luki "Varokaa heikkoja jäitä". Tässä vaiheessa eestiläiset pysähtyivät, mutta lukutaidottomat suomalaiset halusivat vielä jatkaa eteenpäin.

Suomenlahden jäillä puolet suomalaisista hukkui ja loput nauttivat uintimatkastaan jäisen merenlahden halki kohti luvattua maataan. Jäätävän uintimatkan jälkeen rannalle selviytyneet rakensivat saunan, jossa oli hyvä lämmitellä hyytävän uintiretken jälkeen. Saunomisen jälkeen suomalaiset totesivat, että uudesta maasta 40 % oli järvien peitossa, 40 % oli suota ja muita hyttysten täyttämiä kosteikkoja sekä viimeiset 20 % oli kalliota ja kivikkoa, joita ympäröi sankat metsät. No ei muuta kuin sisulla eteenpäin ja uutta tulevaisuutta rakentamaan.

Tuhansien vuosien aikana suomalaiset kaivoivat soitaan kuokillaan ja raivasivat metsiään. Kiviä kannettiin sukupolvesta toiseen pois pelloiksi kulotetuilta metsäalueilta. Näin esi-isämme pääsivät viljelemään perunoita, lanttuja, nauriita ja porkkanoita, joista lopulta suurimman osan halla vei. Loppuosa ravinnosta oli vaikeina vuosina jatkettava "petäjäisestä".

Olosuhteista huolimatta suomalaiset jatkoivat eloaan karuilla rannoillaan - onnellisina ja vakuuttuneina siitä, että olivat löytäneet oman luvatun maansa. Jo tuhansia vuosia ovat suomalaiset Suomessa olleet onnellisen tietämättömiä siitä, että he olisivat voinneet myös valita toisin.

On aika erikoista, että osa venäläisistä pitää tätä tarinaa jopa faktana ja he ovat varmasti osanneet kertoa tätä tarinaa myös saksalaisillekin. Tarina menee helpohkosti läpi, koska siinä selitetään suomalaista sisua ja kansanluonnetta, kylmäkestävyyden salaisuutta, miksi sauna on keksitty, kuinka karua Suomen alueella on jne...

Caneel
26-08-07, 11:29
@ Ari, tuota samaa tarinaa esitti Unkarista kotoisin oleva työkaveri mulle firmassa toistakammentä vuotta sitten. Itse tuli Saksaan lopullisesti 1969 eikä koskaan ole ollut mitään ulkomaalaisvihamielistä kohtelua, joku maanmiehetär sanoikin, että me suomalaiset ollaan Edelausländer, aina hyvä vastaanotto. Aksentin pohjalta minut on alkuvuosina sijoitettu itäblokkiin tai Hollantiin, varmaankin lähinnä suomalaisen 'kylmän' ällän lausumisesta. Mielenkiintoista on mielestäni muuten, että vaikka olin 16 vuotta kotiäiti, niin lapset eivät omaksuneet suomalaista ääntämistapaa ( juuri tuota saksan ääntämiseen verrattuna melko takana äännettävää ällää, liian heikosti aspiroitua k, p, t jne.) senparemmin kuin Hessenin murrettakaan.

pinefall
29-08-07, 14:44
Oltiin koko perheen voimin rangella lyömässä palloa ja saatiin ihan mukavasti huomiota, kun kolme vuotiaamme ihastutti lyönneillään. Siihen sitten vanha mies tuli hurraamaan jokaista lyöntiä ja oli niin ihastunut, kun pienetkin on niin innoissaan golfista. Sitten se kysäisi, että ollaanko ruotsista. No eei, me tullaan suomesta. Hieman epäröiden se mua katto ja sanoi ihmettellen, että onko suomessakin golfkenttiä ;) meinasin tipahtaa, mutta hymyilin ja sanoin, että toki meillä on. Ois pitänyt sanoa, että juostaan kilpaa jääkarhujen kanssa, että kumpi saa pallon ensin kiinni.

Tomppa
29-08-07, 17:54
Sano ensi kerralla että kyllähän Suomessa talvella voi golfia pelata kun käytetään pilkkireikiä hyväksi:toothy7:. Kesällä onkin vaikeampaa kunnes heinäseipäät on kiskottu maasta pois.....

Lauryn
07-09-07, 02:42
Mielenkiintoisin tähän mennessä kuultu juttu suomalaisista on eräältä vanhemmalta herrasmieheltä teatterin kanttiinissa. Istuimme iltaa ja juttelimme kaikenlaista maan ja taivaan väliltä, mutta koska olimme siellä oopperan vuoksi ja laulajia ympärillä, siirtyi juttu siihen, miksi suomesta tulee niin paljon hyviä oopperalaulajia.
Tällä vanhemmalla herrasmiehellä oli selvä ja tarkkaan pohdittu teoria asiaan, jonka hän esitti meille syvällä hartaudella:
"Koska Suomessa on talvisin niin kylmä ja paljon lunta, niin lapsethan eivät voi luonnollisesti mennä talvisin ollenkaan ulos. Siispä lapset joutuvat olemaan koko talven sisällä ja mitäpä muutakaan tekemistä sisällä olisi kuin laulaa ajan kulukseen? Niinpä suomalaiset lapset ovat talvisin sisällä ja laulavat. Näin heistä tulee niin hyviä laulajia."

Niin. Ettäs tiedätte sitten.

(Valitettavasti joudun kertomaan, että kyseinen mies uskoo teoriaansa varmasti edelleen, koska emme kerta kaikkiaan jaksaneet alkaa siinä vaiheessa iltaa selittää toppapuvuista, villapipoista, lumilinnoista, lumisodista, pulkkailusta, hiihtämisestä, luistelusta, pleikkareista, tv:n katselusta jne. Kaikenlisäksi teoria oli esitetty niin suurella tietämyksellä ja hartaudella, että uskokoot mies teoriaansa.)

Thomas Michael
13-09-07, 08:46
Mistä se johtuu että Suomessa voin vapaasti puhua poliittisesta asemastani (olen vasemmistolainen ja vastustan esim. talousalojen* toimintaa siviiliaikojen ulkopuolella), kun samalla täkäläisiltä suomalaisilta saan asiassa aina vain arvostelua?

Vähän ennen lyhyttä lomaani elokuussa vastasin tässä foorumissa jonkun miehen viestiin. Tämä oli kysynyt missä polttareita voi sunnuntaisin viettää kauppojen ollessa auki, ja vastasi arvosteluuni miksi täällä oli kaikki niin säännöstelty. Hän oli omien sanojensa mukaan itse tehnyt eräällä talousalalla - tarkempaa hän ei kirjoittanut - vuorotyötä ja sai "tuplapalkkaa", ja minä vastasin ettei tuplapalkka miellytä kun sakoksi uhkaa yksinäisyys. Eivätkähän myyjät ole koneita vaan ovat ihmisiä.

Valitettavasti yhteys putosi tämän foorumin muotoilu-uudistuksen uhriksi - en enää löydä sitä ketjua millään tavalla.

* http://home.foni.net/~tm-stgt/iswa/ANS-bues.htm

JJ
13-09-07, 09:04
Mistä se johtuu että Suomessa voin vapaasti puhua poliittisesta asemastani (olen vasemmistolainen ja vastustan esim. talousalojen* toimintaa siviiliaikojen ulkopuolella), kun samalla täkäläisiltä suomalaisilta saan asiassa aina vain arvostelua?
Osviittaa siihen, miksi foorumilaisilla on sinun mielipiteistäsi eroavia näkökantoja, voi hakea mm. tässä ketjussa (http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=4452) olevasta äänestyksestä.

Thomas Michael
13-09-07, 10:29
Siis valtaosa Saksaan muuttaneista suomalaisista näyttää olevan Kokoomuksen hengenheimolaisia, Suomessa itse on mielipide ilmeisesti toisenlainen. Mutta arvostelua en saa juuri foorumin lukijoiden vaan pääasiassa muualta täkäläisten suomalaisten piiristä.

Järkyttävä että mukavuuden vaatimukset saavat tehda ihmisistä orjia. Mistä suomalaisryhmästä, esim. kirkkokuorosta, löytyy myyjiä?

Mietitään myös ilmastomuutoksesta: mitä kauemmin kaupat ovat auki, sitä enemmän sähköä menne valoon, ilmastointiin, hisseihein ja liukuportaisiin. Ja bensaa asiakkaiden tarpeettomiin lisäostosmatkoihin.

tt
13-09-07, 11:13
Siis valtaosa Saksaan muuttaneista suomalaisista näyttää olevan Kokoomuksen hengenheimolaisia, Suomessa itse on mielipide ilmeisesti toisenlainen.

Eipä tuo mielipide (http://www.yle.fi/vaalit/tulospalvelu/index.htm) Suomessakaan kovin toisenlainen ole, Suomesa on kuitenkin porvarienemmistö eduskunnassa.

Järkyttävä että mukavuuden vaatimukset saavat tehda ihmisistä orjia. Mistä suomalaisryhmästä, esim. kirkkokuorosta, löytyy myyjiä?

Mielenkiintoista retoriikkaa.

Suomalaisten enemmistö (http://www.pty.fi/tiedotteet2/aukiolotutkimus_2006.htm) muuten pitää sunnuntaiaukioloa (edit. ainakin kesäisin ) hyvänä asiana. Demokratia on kiva asia. Shokeeraavasti vasemmistolaiset ehtivät orjuutettuinakin käydä porvareita enemmän sunnuntaisin kaupassa.

Minusta on järkyttävää, että valtion pitäisi holhota ihmisiä. Jos joku haluaa ostaa maitoa vaikka keskellä yötä ja joku haluaa myydä, en ymmärrä miksi valtion pitäis tähän puuttua. Työaika- jne. lait suojelevat kyllä työntekijöitä.

Sitäpaitsi, miksi kaupan myyjät eivät saisi (edes halutessaan) työskennellä sunnuntaisin, kun esimerkiksi papit, kanttorit, lääkärit, sairaanhoitajat, veturinkuljettajat ja vaikka ketkä joutuvat.

Mutta tästä voisit varmaankin avata uuden ketjun, mikäli poliittinen julistus ylipäänsä on tarpeen tällä foorumilla. (Paitsi, jos saksalaisten kuvaan Suomesta olennaisesti liittyy mielestäsi se, että suomessa vasemmistolaisia ymmärretään paremmin...)

Thomas Michael
13-09-07, 12:40
http://home.foni.net/~tm-stgt/iswa/Schuesse.htm
Samat ajattelemattomuudet kuin kaikki muut työntekijöiden vapauden vastustajat lausuvat! Ammutaan ennen kuin ajatellaan!

jussi
13-09-07, 15:33

Vähän ennen lyhyttä lomaani elokuussa vastasin tässä foorumissa jonkun miehen viestiin. Tämä oli kysynyt missä polttareita voi sunnuntaisin viettää kauppojen ollessa auki, ja vastasi arvosteluuni miksi täällä oli kaikki niin säännöstelty. Hän oli omien sanojensa mukaan itse tehnyt eräällä talousalalla - tarkempaa hän ei kirjoittanut - vuorotyötä ja sai "tuplapalkkaa", ja minä vastasin ettei tuplapalkka miellytä kun sakoksi uhkaa yksinäisyys. Eivätkähän myyjät ole koneita vaan ovat ihmisiä.

Vastauksena kysymykseen yllä: voit minun puolestani väittää uskovasi vaikka pieniin vihreisiin miehiin, mutta älä tule saarnaamaan, että minun/meidän pitäisi niihin uskoa. Ehkäpä saamasi arvostelu johtuu juuri tästä.

Ei se keskustelu sunnuntaiaukioloajoista mihinkään kadonnut täältä. Varsinaisia polttareita en kuitenkaan ollut menossa viettämään kauppaan työläisploretariaatin selkänahan venyttämiseksi, vaan ihan shoppailemaan. Itse en ollut myöskään viikonlopputöitäni ja tuplapalkkaa mainostanut kirjoittaja, vaikkakin kokemusta on tullut hankittua mm. jatkuvasta yötyöstä parikymppisenä. Tältäkin pohjalta palaan sanomaan, että työajat ovat ammatinvalintakysymyksiä vrt. leipurin työvuoro alkaa aamuyöllä und so ist das.

Keskustelu aukioloajoista löytyy edelleen sen Frankfurt-aiheen alta, ohessa linkki:

http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=5104

Olen siis sitä mieltä edelleen, että sunnuntaiaukiolo on loistava juttu. Herra Michael voi olla asiasta vaikka kuinka eri mieltä aivan vapaasti, mutta meuhkaamalla aiheesta lisää pääsee ainoastaan ignore-listalleni.

//jussi

nannyogg
13-09-07, 16:14
Avasin uuden ketjun http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?p=36298#post36298

- tervetuloa Thomas Michael ja muut sinne vuodattamaan.

JukkaT
13-09-07, 17:13
Saksalaisten suomikuvaa...

---------------------------------------------------------------------
Frischer Fisch: Selbstmord, Speere, tausend Seen

Es ist kalt, es ist dunkel, und der Schnaps ist viel zu teuer.
Für Angler ist Finnland dennoch ein gelobtes Land. Überall ist Wasser, die Leute reden wenig - und einer der tollsten Köder wurde dort erfunden.

Von Horst Köder

Den vollständigen Artikel erreichen Sie im Internet unter der URL http://www.spiegel.de/sport/sonst/0,1518,505098,00.html

Zum Thema
---------------------------

Fotostrecke: Speerwurf, Handywahn, Saunagang http://www.spiegel.de/fotostrecke/0,5538,24707,00.html

Tomppa
13-09-07, 18:06
[QUOTE=JukkaT;36301]

Frischer Fisch: Selbstmord, Speere, tausend Seen

[QUOTE]

No mutta tuohan oli ihan hyvin kirjoitettu pakina. :-)

Ahti
14-09-07, 12:04
Heh, eipä amerikkalaisillakaan ole kovin imarteleva kuva suomesta...

60 Minutes ohjelman raportti suomesta (youtube video).

CoolHuh
14-09-07, 13:12
Vähän vanha juttu kun vielä markka-aikana tehty. Maa(mme) ei tosin ole juurikaan muuttunut tuosta.

mmmaunu
14-09-07, 16:01
Vieläpä aika reilusti markka-aikana - vuonna 1993. Euro tuli käteisrahaksi lähes kymmenen vuotta myöhemmin.

JJ
14-09-07, 21:24
Vuonna 1993 Suomi oli vielä tiukasti laman (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alun_lama) kurimuksessa, joten ei ole ihmekään, että yleistunnelma maassa oli ankea. Meininki on noista päivistä jonkin verran muuttunut.

Ahti
14-09-07, 21:50
Vuonna 1993 Suomi oli vielä tiukasti laman (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alun_lama) kurimuksessa, joten ei ole ihmekään, että yleistunnelma maassa oli ankea. Meininki on noista päivistä jonkin verran muuttunut.

Heh, lähdin juuri tuolloin suomesta lätkimään... :lol:

Totta. Juomatavat ovat eurooppalaistuneet ja itsemurhatilastoissakin suomi ei mahdu enää edes top 10 joukkoon. Itäblokit pääasiassa pitävät huolen top kympistä.

Ilona
15-09-07, 10:39
Juomatavat ovat eurooppalaistuneet ja itsemurhatilastoissakin suomi ei mahdu enää edes top 10 joukkoon.

Mutta kliseet elävät:
http://www.manager-magazin.de/sport/sonst/0,2828,505098,00.html

andresdelpinar
17-09-07, 19:58
nuo pisa-tulokset ovat tulleet esiin saksalaisten kanssa jutellessa useampaan otteeseen.

jos saksa olisi tullut vaikkapa 4:ksi, en usko että tuosta juuri kukaan keskustelisi, mutta kun saksa sattui saamaan surkeat pisteet, niin tottakai kaikkia kiinnosti "no kuka sitten sai hyvät pisteet? ai "skandinaavit", no ei ihme.." jne jne.

en ole vielä lukenut mistä nuo surkeat tulokset johtuvat, mutta totuutta ne eivät kyllä kuvaa. ei niin että suomen koulutussysteemi olisi surkea, vaan että saksan systeemi ei varmasti ole huonoimmasta päästä maailmassa. ei tarvitse kuin vilkaista ikkunasta ulos. tällaista yhteiskuntaa ei ole rakennettu huonosti koulutetulla väestöllä... ainakaan kaikilta osin huonosti.

oma veikkaukseni olisi että tuloksia tulkitessa pitäisi jotenkin ottaa huomioon peruskoulutuksen kolmijako: hauptschule-realschule-gymnasium, jossa (näin suomalaiseen tasapäistämiseen tottuneena) melko tylysti raakataan heikommat oppilaat jo nuorella 10-11-12 v iällä omiin yhteiskunnallisiin lokeroihinsa. systeemi toimii aivan varmasti, sen näemme ympärillämme joka päivä, mutta onko se sitten ainoa tapa, on eri aihe.

voin lyödä vetoa että tavallisen saksalaisen gymnasium-luokan keskimääräinen "älykkyys" hakkaa minkä tahansa suomalaisen 7-9 lk. peruskoulu-luokan keskimääräisen "älykkyyden". siihen kun sekoitetaan "keskiverrot" real-schulelaiset ja "yksinkertaiset" hauptarit, jotka monet maahanmuuttaja taustallaan eivät edes osaa kunnolla saksaa, voipi olla, että keskiarvo menee miinukselle.

näin ajattelee insinööri, miten mahtaa yhteiskuntatieteilijä?

--antti von freiburg

jussi
17-09-07, 21:30
nuo pisa-tulokset ovat tulleet esiin saksalaisten kanssa jutellessa useampaan otteeseen.

en ole vielä lukenut mistä nuo surkeat tulokset johtuvat, mutta totuutta ne eivät kyllä kuvaa. ei niin että suomen koulutussysteemi olisi surkea, vaan että saksan systeemi ei varmasti ole huonoimmasta päästä maailmassa.

oma veikkaukseni olisi että tuloksia tulkitessa pitäisi jotenkin ottaa huomioon peruskoulutuksen kolmijako: hauptschule-realschule-gymnasium, jossa (näin suomalaiseen tasapäistämiseen tottuneena) melko tylysti raakataan heikommat oppilaat jo nuorella 10-11-12 v iällä omiin yhteiskunnallisiin lokeroihinsa.

voin lyödä vetoa että tavallisen saksalaisen gymnasium-luokan keskimääräinen "älykkyys" hakkaa minkä tahansa suomalaisen 7-9 lk. peruskoulu-luokan keskimääräisen "älykkyyden". siihen kun sekoitetaan "keskiverrot" real-schulelaiset ja "yksinkertaiset" hauptarit, jotka monet maahanmuuttaja taustallaan eivät edes osaa kunnolla saksaa, voipi olla, että keskiarvo menee miinukselle.

--antti von freiburg

Suomen menestystä varmasti edesauttaa homogeenisempi oppilasaines. Saksa ei tosin ole yksin immigranttiensa kanssa, mutta moni muu pärjää paremmin. Joku on veikannut myös lyhyiden koulupäivien vaikutusta - Saksan kouluissa kulutetaan pulpettia suhteessa vähän.

Voitat luultavasti vetosi, mutta koulujärjestelmiä ei kuitenkaan voi verrata poistamalla toisesta otoksesta "onneton" aines pois ja vertailuryhmässä säilyttää sitä mukana. Verrattaessa peruskouluikäisten sijaan lukioikäisiä keskenään tulokset voisivat olla vertailukelpoisia, koska kyseessä on molemmissa tapauksissa valikoitunut aines. Älköön kukaan hauptschuleen tai amikseen vapaaehtoisesti hakeutunut huippuyksilö kokeko vääryyttä ylläolevasta yleistyksestä.

En ollut vakuuttunut Suomen peruskoulujärjestelmästä itsekään, kun muistot siitä on jo 20 vuoden takaa eikä se nyt kovin häävi ollut. Nyt sen sijaan kun ensimmäisellä luokalla olevan juniorin menoa katsoo niin täytyy sanoa, että olen vaikuttunut - ympäristö on niin koulunkäyntiä tukeva ja opettajien ja oppilaiden suhde luonteva jo pienenäkin.

Satua
17-09-07, 22:40
Eilen taas ravintolassa viereisen pöydänvanhempi herra heti ensimmäisenä mainitsi PISA-tuloksista, kun kuuli, että olemme Suomesta.

Itse näin au pairin silmin katsoen tämä Saksan suhteellisen raaka rankkaustapa jo näin nuorena on aika kamala. Kahdeksan-vuotiaalla ei saisi olla stressiä koulumenestyksestä, mutta niinpä vain on. Ja tietysti vanhemmilla siinä sivussa, kun näyttääs siltä, että keskimmäisestä ei olekaan "korkeimmalle" tasolle. Ja mitä nyt ollaan ruokapöytäkeskusteluja käyty, niin näillä koululaisilla itselläänkin on inhottavan selvä kuva omasta tulevaisuudestaan, jos nyt ei pärjää.
Ja en nyt tiedä tuosta koulupäivien lyhyydestä, kyllä täällä ainakin neljäs (?) luokkalainen (11v.) on koulussa kasista kolmeen (ei tietysti joka päivä). Mulla muistaakseni ensimmäiset kolmeen asti olevat päivät oli vasta yläasteella.

opa
18-09-07, 08:56
Kolleegat arvostelevat kovin sanoin täkäläistä koulujärjestelmää. Paine kohdistuu yhtenäistämisen suuntaan mutta kaikilla paikkakunnilla ei ole resursseja tarjota tasokasta koulua. Kirjat ja koulumatkat kustantavat kuulemma yllättävän paljon. Eikä opetuksen laatu aina vanhempia miellytä.

Suomen järjestelmän toimintaa lähinnä ihmetellään: "Miten on mahdollista laittaa nopeat ja hitaat oppilaat samaan kouluun ?" -vaikeahan moista on ymmärtää jos ei ole pohjoismaisen koulujärjestelmän "uhri"

Melko harva motivoitunut yksilö päätyy Saksassakaan enää asialliseen ammattikoulutukseen ja seurauksena yrityksessä huomataan, että osaavan työvoiman palkaaminen tehdastyöhön on melko mahdotonta. Jos palkataan gymnasium-pohjalta joku jolla oma pääkin pelaa, niin ei hän kauan siellä viihdy. Jäljelle jää vain ainesta jota pitää paimentaa kuin pikkulapsia, yleensä sitä hädin tuskin Hauptschulen selvittänyttä porukkaa. Parhaimmat tehdastyötekijät tulevat tällä hetkellä itäeuroopasta ja ovat itseasiassa "ylikoulutettuja" töihinsä, mutta kuitenkin toistaiseksi motivoituneita.

Tosin ihan vertailun vuoksi mainittakoon että surkeimmat työmiehen nimeä kantaneet tapaukset olen tavannut USA:ssa. Ihan niin huonosti ei Euroopassa vielä asiat ole.

Ahti
18-09-07, 13:17
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisi tänään vuosittaisen koulutusjärjestelmien vertailuraporttinsa Education at a Glance.

Mielenkiintoisia pointteja. Tässä muutama ote:

- Suomalainen työikäinen (25–64-vuotiaat) väestö on vähemmän koulutettua kuin monissa Suomen kilpailijamaissa, mm. Saksassa.

- Korkea-asteen tutkinnon (yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinnon) on suomalaisista työikäisistä suorittanut 18 prosenttia, jolla Suomi sijoittuu OECD-maiden vertailussa sijalle 15.

- Suomalaisista 15–19-vuotiaista nuorista lähes 90 prosenttia opiskelee joko pää- tai sivutoimisesti. Opiskelevien nuorten osuus on kasvanut tasaisesti vuodesta 1995, jolloin opiskelevia ikäluokasta oli noin 80 prosenttia. Ahkerimpia opiskelijoita ovat kreikkalaiset ja belgialaiset, joista selvästi yli 90 prosenttia opiskelee.

- Suomessa 7–14-vuotiaat lapset viettävät järjestetyssä opetuksessa (opetussuunnitelmien mukaisilla pakollisilla oppitunneilla) vähemmän aikaa kuin muissa OECD-maissa. Suomalaislapset ovat ikävuosien 7–14 välillä koulussa yhteensä noin 5 400 tuntia, kun esimerkiksi Alankomaissa ja Italiassa koulutuntien määrä on yli 8 000 tuntia. !!!!

Linkki raporttiin opetusministeriön sivuilta suomeksi. (http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2007/09/OECD_Education_at_a_glance.html?lang=fi)

jussi
18-09-07, 20:10
Ihan kelpo linkki. Saa nähdä mitä tuosta tullaan kirjoittamaan, meillä täällä kirjoitetaan aika herkästi asioista kun jossakin on pärjätty, mutta muuten jollakin on kiire selittämään tuloksia. Tässä aiheeseen liittyen vielä lainaus alla.

Omana mielipiteenä sanoisin, että nykypäivän Suomessa jokaisen kansalaisvelvollisuus on kouluttautua kun siihen niin hyvät puitteet on suotu. Tuodaan se suorittava työvoima vaikka sitten ulkoa jatkossa.
----

Perhetaustan vaikutus koulutukseen pienempi Suomessa

ti 18.09. 09:31, päivitetty ti 18.09. 16:31, STT

Vanhempien koulutustausta ja tulot vaikuttavat Suomessa muita teollisuusmaita vähemmän nuorten haluun opiskella korkeakoulussa.

Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestön OECD:n tuore kouluvertailu paljastaa, että perhetausta vaikuttaa korkeakoulusta valmistumiseen kaikissa teollisuusmaissa, mutta Suomessa vaikutus on pienempi kuin muualla.

OECD kehuu Suomea myös siitä, että tytöillä ja pojilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet kouluttautua.

opa
19-09-07, 09:19
Tässäpä näköjään jotain lukuja/näkemyksiä Suomen työvoimatilanteesta. Tietty koulutuksen lisäksi väestön ikärakenteellakin on osuutta asiaan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/09/562798
Nyt viimein sosiaalitantatkin näykyvät huolestuvan kun tajuavat jäävänsä ilman hoitoa jahka vanhainkotiin ehtivät. :laughing6:

Outi L.
24-09-07, 11:17
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus, joka liittyy myös edellisiin vastauksiin: Tehtiin kavereiden kanssa jotain älykkyystestiä. Heti jos en osannut jotain tehtävää, niin tuli kuittia "Miten voi olla mahdollista, sinähän olet Pisa-maasta!". Siis ihan tosissaan sanoivat. Ja toisinpäin, jos osasi jotain hyvin, niin sanotaan että niinhän teillä Pisa-maassa. Tämä ei ollut ainoa tilanne kun näin kävi, mutta jäi mieleen.

Muuten olen kuullut pitkälti samoja juttuja kuin muutkin. Kylmyydenkestävyydestä (tai pikemminkin kestämättömyydestä) on muistutettu, samoin kielistä (suomen ja venäjän sukulaisuus, suomen ja ruotsin sukulaisuus, suomen ja unkarin samanlaisuus) sekä miten olen voinut oppia näin nopeasti saksaa (tähän piti selittää saksan opiskelu koulussa ja muut kokemukset).

Pääasiassa saksalaiset ovat kuitenkin positiivisen uteliaita Suomen suhteen ja kuuntelevat mielellään, kun kerron Suomesta (ja oion joitakin väärinkäsityksiä).

Thomas Michael
29-09-07, 19:01
Minä olin v. 1985 eli ennen EU:ta ensimmäisen kerran Suomessa, tähän asti 17 lomamatkaa. Isoin tuttavajoukko yhdellä paikalla on nyt Puumalassa.

Vaikka Suomi on kaunis maa ja mökkielämässä haaveilen aina kuinka voisin varustautua jos joutuisin siellä vakituisesti asumaan (jätetään talvenkestävyys- ja sijaintikysymys hetkeksi huomioimatta), täytyy myöntää että - omaa menneisyyttäni ja nykyelämääni katsoen - eläkeläisenä en voisi muuttaa Suomeen. Huono julkisten kulkuneuvojen tarjonta estäisi minua pakenemasta kaupunkien valoja sekä sunnuntaista kauppamelua maalle; autosta en pystyisi pienellä eläkkeelläni maksamaan enkä haluaisi juuri tuhlata bensaa tarpeettoman pitkiin huoltomatkoihin. Kesämasennus olisi mulle suuri ongelma. Politiikasta voisin kuitenkin puhua Suomessa vapaammin kuin täällä, mm. koska EU:n vastustajana olen täällä pikkuvähemmistössä, Suomessa oli ainakin kansanäänestyksen aikana muistaakseni 43 prosenttia asukkaista EU:ta vastaan, ja heitä löydetään varmaan helpommin maalta kuin kaupungeista.

"Pääasiassa saksalaiset ovat kuitenkin positiivisen uteliaita Suomen suhteen ja kuuntelevat mielellään, kun kerron Suomesta..." - kenties siksi että Suomi ei ole saksalaisten tyypillinen lomamaa. Epätavallisuus koukuttelee uteliaita.