View Full Version : Sängyn sijauspatjan merkitys - miksi ei Saksassa?

Talvisalo
27-07-07, 08:14
Tietääkö kukaan sanoa, kun olen kauan ihmetellyt miksi täällä ei käytetä sijauspatjoja? Hankimme patjat , ja nyt en sitten tiedä onko niihin hyvä ostaa sijauspatjaa vai ei..ovat ns painon mukaan ja suomalainen käännös kylmävaahtopatja . Muuttaessamme suomeen jotenkin tuntuu että pitäisi olla ne sijauspatjat kun suomessa kaikki alus/petauslakanat on tarkoitettu siihen. Taitaa olla tyhmä kysymys, mutta myyjä liikkeessä ei myöskään oikein tiennyt miksi on näin.

delit_
27-07-07, 08:55
En valitettavasti osaa sanoa mitään tuohon kysymykseen mutta vähän aiheeseen liittyen meillä on ongelma pussilakanoiden kanssa, niissä kun ei ole niitä reikiä kulmissa, niin onko siihen joku oikea tekniikka miten sen peiton saa helposti sinne sisälle?

Talvisalo
27-07-07, 09:15
niin ..laitat pussilakanat nurinpäin , ja otat molemmista täkin kulmista käsin kiinni, ja samoihin nurkkiin myös pussilakanan nurkista kiinni, ja sitten vaan tavallaan työnnät kädet pussilakanan sisään , se siten kääntyy oikein päin siinä samalla sen tehdessäsi. >Näin voi myös tehdä kun olisi ne reiät siellä kulmissa.

JJ
27-07-07, 09:46
niin ..laitat pussilakanat nurinpäin , ja otat molemmista täkin kulmista käsin kiinni, ja samoihin nurkkiin myös pussilakanan nurkista kiinni, ja sitten vaan tavallaan työnnät kädet pussilakanan sisään , se siten kääntyy oikein päin siinä samalla sen tehdessäsi. >Näin voi myös tehdä kun olisi ne reiät siellä kulmissa.
Meillä toimitaan juuri näin, tosin kahden hengen voimin. Olemme havainneet, että yhteistyöllä homma käy kätevämmin.

nannyogg
27-07-07, 10:53
Luulen että Suomessa vaihdetaan vars. patjoja harvemmin, ja siksi on sitten keksitty sijauspatja jonka päällisen voi pestä tai jotain. Suomessa olen nähnyt myytävänä vanhoja runkopatjoja jne...

Mitä pussilakanoihin tulee, mä olen _aina_ tehnyt niin että otan pussilakanan pesuun niin että se kääntyy nurinpäin, pesen silleen ja pistän takaisin paikalleen niin että se kääntyy laitettaessa. Oli reikiä kulmissa tai ei.

jääkukka
27-07-07, 18:55
Minä olen taas sitä mieltä, että se Suomeen viime vuosina muotiin tullut sijauspatja käytäntö on vain sen runkopatjan myötä tullut ilmiö. Ja minusta runkopatja ja sen päällä sijauspatja, jonka yli lakana on kietaistu ja se koko ruma runkopatja jää näkyviin, on ruman näköistä. Kyllä täälläkin patjan päälle tavallisesti laitetaan pesunkestävä Matratzenschoner, joka ehkä on vähän ohuempi kuin Suomen sijauspatja, mutta sen ja koko patjan päälle laitetaan se lakana. Onhan se nyt paljon paremman näköinen juttu kuin sivuista paljas runkopatja.

Cloudberry
28-07-07, 00:27
Suomessa myydään kyllä runkopatjoille omat lakanansa nimellä runkopatjansuojus. Ilman sitä paljas runkopatja on ruman näköinen, totta.

bhajee
29-07-07, 22:30
Tietääkö kukaan sanoa, kun olen kauan ihmetellyt miksi täällä ei käytetä sijauspatjoja?
Mistä olet tuohon tulokseen päätynyt? Kaupathan (ei vain Ikea) on pullollaan sijauspatjoja (Matratzenschoner).. kyllä meilläkin on joka sängyssä sellaiset.

pinefall
13-08-07, 15:48
Ja jos haluaa vielä nätimpää niin käyttää huoneen/sänkypeitteeseen mätsäävää helmalakanaa!!

hexxi
26-09-07, 08:37
Niin runkopatjojahan ei muualla paitsi ikeassa myydä=käytännössä tuntematon käsite. Ja sijauspatja on on runkopatjan varuste, eihän sen runkopatjan ympäri voi lakanaa kääriä.

Mutta ollaan nyt tyytyväisiä että on sentään pussilakanat. Onko pikkasen ärsyttävä systeemi eteläeuroopassa. Paskaisen viltin ympärille kiedotaan lakana. Pikkasen epähygienistä hotelleissa ja hankalaa muutenkin.

jääkukka
26-09-07, 10:08
...Mutta ollaan nyt tyytyväisiä että on sentään pussilakanat. Onko pikkasen ärsyttävä systeemi eteläeuroopassa. Paskaisen viltin ympärille kiedotaan lakana. Pikkasen epähygienistä hotelleissa ja hankalaa muutenkin.Nyt jäi monttu auki tästä toteamisestasi. En ole Saksassa missään nähnyt mainitsemaasi lakanasysteemiä, olen sentään ollut 38 vuotta maassa. Muistelisin, että pussilakana oli tällä jo aikaisemmin kytössä kuin Suomessa. Ja muutenkin tykkään täkäläisistä pussilakanoista enemmän, kun ei näy sitä peittoa pussilakanan nurkista, siistimmän näköinen.

paulatytto
26-09-07, 10:20
Nyt jäi monttu auki tästä toteamisestasi. En ole Saksassa missään nähnyt mainitsemaasi lakanasysteemiä, olen sentään ollut 38 vuotta maassa. Muistelisin, että pussilakana oli tällä jo aikaisemmin kytössä kuin Suomessa. Ja muutenkin tykkään täkäläisistä pussilakanoista enemmän, kun ei näy sitä peittoa pussilakanan nurkista, siistimmän näköinen.

Niin, hexxihän taisi mainita, että Etelä-Euroopassa on tuo ihanainen systeemi - ja oli onnellinen siitä, että ylipäätään on pussilakanat (jollain kun taisi olla ongelmana se, ettei pussilakanan kulmissa ole reikiä).
En mä ainakaan ymmärtänyt hexxiä niin, että hän olisi sanonut Saksassa käytettävän tuota 'peitelakanaa' jota etelässä niin usein käytetään.

hexxi
26-09-07, 14:59
Niin kyllä mä etelä-euroopalla tarkoitin lähinnä italiaa ja espanjaa. Saksan lukisin kyllä keskieurooppaan kuuluvaksi.

jääkukka
26-09-07, 16:14
Sorry, luulin, että täällä keskustellaan Saksan ja Suomen asioista.:sign6:

paulatytto
27-09-07, 09:43
Sorry, luulin, että täällä keskustellaan Saksan ja Suomen asioista.:sign6:

Niinhän täällä keskustellaankin.
Se, että ottaa Etelä-Euroopan lakanakulttuurin referenssiksi kun joku valittaa pussilakanoiden kulmareiättömyydestä, ei muuta sitä tosiseikkaa miksikään, että täällä keskustellaan Saksan ja Suomen asioista... Osoittaa vaan hexxin positiivisen luonteen, kun yrittää referenssillään muistuttaa, että asiat voisi olla toki huonomminkin...

bhajee
27-09-07, 10:03
Just FYI: kyllä niitä etelässäkin on, esim. espanjaksi pussilakana on "funda nordica" ja niitä saa kaikista paremmin varustetuista rättikaupoista (ja Ikeasta tietysti).

Eivät kyllä ole kovin paikallisten suosiossa.

marschum
27-09-07, 12:59
Muistelisin, että pussilakana oli tällä jo aikaisemmin kytössä kuin Suomessa. Ja muutenkin tykkään täkäläisistä pussilakanoista enemmän, kun ei näy sitä peittoa pussilakanan nurkista, siistimmän näköinen.

Juu, kyllä pussilakanat olivat täällä aikaisemmin, niitä nimittäin vietiin innolla tuliaisiksi Suomeen silloin aikoinaan. Ja ne kuminauhareunaiset aluslakanat myös.
Ei taida ( melkein) kukaan muistaakaan Suomesta sellaista aikaa,
kun nukuttiin "silkki"-täkin ja valkoisen pitsilakanan alla,
ihmettelen vieläkin kuinka se lakana yön pysyi paikallaan.
Minustakin nämä täkäläiset ovat kätevämpiä, varsinkin nyt kun niissä on vetoketju
nappien sijasta.

JJ
27-09-07, 13:07
Minustakin nämä täkäläiset ovat kätevämpiä, varsinkin nyt kun niissä on vetoketju nappien sijasta.
Kyllä, vetoketju on erinomainen ratkaisu vuodevaatteissa. :thumbright:

paulatytto
27-09-07, 15:42
Ei taida ( melkein) kukaan muistaakaan Suomesta sellaista aikaa,
kun nukuttiin "silkki"-täkin ja valkoisen pitsilakanan alla,
ihmettelen vieläkin kuinka se lakana yön pysyi paikallaan.

Mä muistan!!! Mut mä olenkin vanha kuin taivas... Mut ei mulla koskaan se valkee pitsilakana sen 'silkki'täkin mukana kestänyt - pyörin niin kovin unissani. Ruttusena kasana se oli jossain jalkopäässä se lakana aina aamuisin...

Minustakin nämä täkäläiset ovat kätevämpiä, varsinkin nyt kun niissä on vetoketju
nappien sijasta.

Jahas. Täytynee sitten seuraavan Saksan vierailukerran ostoslistalle laittaa pussilakanat... Varsinkin kun nuo saksalaiset kesävillisilkkipeitteet ei vaan tunnu istuvan suomalaisen Finlaysonin sisään kunnolla...

pinefall
27-09-07, 18:02
Vetoketju?!?! :smt101 Kai semmoseenkin tottuu..

bhajee
27-09-07, 18:24
Ikeassa on pussilakanoita, joissa on napit..

taskumatti
27-09-07, 20:18
Ainakin meilläpäin "Matratzenschoner" on patjan alle laitettava, huopainen, patjaa altapäin suojaava ohuehko mutta kiinteä peite. "Matratzenauflage" on Ikeankin kuvastossa se petauspatja. Mutta - kiva aihe!

jääkukka
27-09-07, 20:50
Ainakin meilläpäin "Matratzenschoner" on patjan alle laitettava, huopainen, patjaa altapäin suojaava ohuehko mutta kiinteä peite. "Matratzenauflage" on Ikeankin kuvastossa se petauspatja. Mutta - kiva aihe!Miksi patjaa pitää alta päin suojata, kuka sen sieltä likaa? :smt101 Meillä tuo "Matratzenschoner" on patjan päällä.

marschum
28-09-07, 13:27
Vetoketju?!?! :smt101 Kai semmoseenkin tottuu..

No vetoketjut on , niin tyynyliinoissa kuin pussilakanoissakin,
eipähän tarvitse niiden nappien kanssa huonosormisen taistella.
Eivätkä lähde ( napit ) pesukoneessa tai kuivurissa irti.
( kun on ne vetoketjut siis " mit Reißverschluss") :-)

taskumatti
28-09-07, 17:00
"Miksi patjaa pitää alta päin suojata, kuka sen sieltä likaa?"
Sitähän minäkin ensin kysyin, mutta kauppiaan selitys oli: "Matratzenschoner" (patjansäästäjä, -suojaaja) suojaa patjaa altapäin sälepohjan reunojen kautta syntyvää kulumista vastaan. Enpä semmoisesta viitsinyt vaimon kanssa kinaamaan, ne kuului "asiaan". Kuten sanottua, se on sellainen ihan muutaman millin vahvuinen läpyskä , eikä sitä voi verrata tuohon "Matratzenauflage"-juttuun. (ikea.de). Saipahan kauppias lisätienestiä...

bhajee
28-09-07, 17:39
Wikiprawda sanoo:

Matratzenschoner, Schonbezug [Bearbeiten]

Matratzenschoner oder Schonerdecken sollen die Matratze ursprünglich (etwa bis 1980) gegen die mechanische Beanspruchung von unten, dem Bettrost, den Latten oder Sprungfedern her schützen. Der Bezugsstoff insbesondere der Federkernmatratzen konnte sonst durch die Beweglichkeit der Metallfedern und anderen Polsterelemente an den Auflagepunkten schnell durchscheuern. Sie können aus einem Stück Stoff oder Vlies bestehen. Früher wurden aus Holzwolle oder Roßhaar aufgepolsterte Decken verwendet. Heute wird der Begriff, analog zum Schonbezug, auch für den Bettschutz vor Verschmutzungen von oben verwendet.

taskumatti
28-09-07, 18:16
Haa, Münchenin oraakkeli antoi täydentävän vastauksen. Täydet pisteet, vaimokin on vakuuttunut...

paulatytto
19-10-07, 09:02
...Onko pikkasen ärsyttävä systeemi eteläeuroopassa. Paskaisen viltin ympärille kiedotaan lakana. Pikkasen epähygienistä hotelleissa ja hankalaa muutenkin.

Viime viikolla Rodoksella olin itse asiassa hyvin iloinen, että hotellissani oli tarjolla peitelakana ja viltti (no, olihan se vähän likanen).
Vaikka olin ottanut huoneeseeni ilmastoinnin, tuntui huone liian lämpimältä kunnon peiton kanssa nukkumiseen ja siis ollen käytin peittonani ainoastaan lakanaa.
Jos käytössä olisi ollut pussilakana ja peitto, en olisi alkanut tempoa pussilakanaa ja peittoa erilleen, vaan olisin joko nukkunut ilman peittoa tai hikoillut peiton alla.

Ja jos joku nyt ihmettelee, että miks välttämättä täyty olla se lakana päällä, niin kerrottakoon, että en yksinkertaisesti osaa nukkua ilman peittoa. Jotain täytyy tuntua olevan peittona, ja lakana ajaa sen asian.

Oululainen
25-10-07, 13:57
Anteeksi nyt vain , mutta se Matratzenschoner ei kuulu patjan päälle vaan sen alle! Jos se on sellainen ruskehtava toiselta ja valkoinen toiselta puolelta, aika kovakin. Olen ollut saksalaisen perheen miniänä 16 vuotta ja näin olen sen oppinut. Tietysti on olemassa puuvillaisia ohuita patjanpäällisiä, jos sitä tarkoitetaan? Minä en tykkää sijauspatjasta, koska joka aamu joutuu oikomaan sekä lakanoita että sijauspatjaa, kun yöllä nukkuja on pyöriessään pedin sekaisin saanut. Tietysti voi ostaa tarpeeksi paksun, että pysyy paikallaan. Mutta selkävaivaisena olen ilman. Minulla on superhyvä painoni mukaan ostettu vaahtomuovipatja, jossa on 7 eri lohkoa, joka vartalonosalle sopivaa ja sen lisäksi sännynpohja on rimoista, joita jokaista voi säätää erikseen painoni mukaan. Nukun selkäranka suorassa. :sleepy1:
Nykyisin käytän normaalin lakanan sijasta lakanaa, jossa on kulmissa kuminauhat, se pysyy suorassa erittäin hyvin.

Oululainen
25-10-07, 14:02
Anteeksi nyt vain , mutta se Matratzenschoner ei kuulu patjan päälle vaan sen alle! Jos se on sellainen ruskehtava toiselta ja valkoinen toiselta puolelta, aika kovakin. Olen ollut saksalaisen perheen miniänä 16 vuotta ja näin olen sen oppinut. Tietysti on olemassa puuvillaisia ohuita patjanpäällisiä, jos sitä tarkoitetaan? Minä en tykkää sijauspatjasta, koska joka aamu joutuu oikomaan sekä lakanoita että sijauspatjaa, kun yöllä nukkuja on pyöriessään pedin sekaisin saanut. Tietysti voi ostaa tarpeeksi paksun, että pysyy paikallaan. Mutta selkävaivaisena olen ilman. Minulla on superhyvä painoni mukaan ostettu vaahtomuovipatja, jossa on 7 eri lohkoa, joka vartalonosalle sopivaa ja sen lisäksi sännynpohja on rimoista, joita jokaista voi säätää erikseen painoni mukaan. Nukun selkäranka suorassa. :sleepy1:
Nykyisin käytän normaalin lakanan sijasta lakanaa, jossa on kulmissa kuminauhat, se pysyy suorassa erittäin hyvin.

Nykyisin meillä ei ole patjan alla tuota suojaa, koska sälepohjan vaikutus selkävaivoihin ei ole silloin oikea.

Heinze
25-10-07, 14:36
Moi!

Pistäkääpä Matratzenschoner kuukkelin kuvahakuun, ennen kuin tulee tappelu.
Sanalla näyttää olevan kaksi merkitystä: Patjan alle laitettava suojus ja patjan päälle laitettava (pestävä) suojus!

aila
12-11-07, 14:58
Mutta ollaan nyt tyytyväisiä että on sentään pussilakanat. Onko pikkasen ärsyttävä systeemi eteläeuroopassa. Paskaisen viltin ympärille kiedotaan lakana. Pikkasen epähygienistä hotelleissa ja hankalaa muutenkin.[/QUOTE]

Täytyy ottaa kantaa tällaiseen pari vuotta vanhaan teemaan: kun tulin Saksaan melkein 40 vuotta sitten, oli täällä pussilakanat jo joka paikassa, mutta Suomessa (lähes) tuntematon käsite!
Ja sijauspatjatkin tulivat Suomeen vasta joskus 70-luvulla; täällähän niitäkin oli jo 60-luvun lopulla, vaikka hiukan eri syystä, nim. lähinnä selän lämmittimenä. Ne silloiset Federkernmatratzen olivat varsinkin talvella hiukan kylmiä.

paulatytto
16-05-08, 15:39
Olen parhaillaan duunimatkalla Barcelonassa, ja joka ilta on tullut mieleen tämä ketju... Ihan pakko taas päästä sanomaan, että joka kerta tulee ihmeteltyä tätä tapaa sijata vuoteet täällä Espanjassa.
Sen lisäksi että käytössä on ne niin ihanat 'peitelakanat', niin nämä tuntuvat kuvittelevan, että asiakkaat ovat paperin ohuita!
Minkä ihmeen takia se peitto ja lakana täytyy tunkea sinne patjan alle, niin että kun tavallinen ihminen haluaa mennä vuoteeseen, ensin täytyy kiskoa hampaat irvessä peittoa ja lakanaa pois patjan alta. Sillä seurauksella, että myös se aluslakana on pois paikaltaan. :smt075

Laihdutanko itseni langanlaihaksi seuraavaa Espanjan visiittiä silmällä pitäen, vai mitä mun kannattaa tehdä...? :help:

PaulaN
10-09-08, 14:03
Me kun ostettiin sijauspatja (tilattiin netin kautta saksalaiselta sivustolta, ja patja oli tehty saksassa) se oli vain nimellä "Toppen". Paksuutta 6cm, ja kuminauhat joka kulmassa, jotka saa venytettyä varsinaisen patjan alle.

Tätä ennen oltiin käyty paikallisessa patjaliikkeessä, ja siellä rouva ei tuntunet Toppen käsitettä... Hermostui vain kun ei "suostuttu" kertomaan minkälaiset patjat meillä on.

Tykkään kun täällä on pussilakanoissa nepparikiinnitys (vetoketjullisia en ole vielä ostanut). Puuvillasatiiniin en ole hulluna, ja siitä taas paikalliset näyttävät tykkäävän. 80x80cm tyynyjä en ymmärrä...niihin jää paljon "tyhjää tilaa", kun pään painaa tyynyyn :-) (juu, juu on niitä muitakin kokoja)

millennium
10-09-08, 15:06
Samaa mieltä...saksalaisia 80x80cm tyynyjä en ole kanssa koskaan ymmärtänyt, mutta niiistä saa ihan topakat kun ne tunkee sellaiseen suomalaiseen tyynyliinapussiin :)

Huppe
10-09-08, 15:16
Ehkäpä petauspatjojen parhaimmistoa, vaikka mukaan laskettaisi myös Hästens:
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/60073588
Suosittelen!

Sekä enemmän Hästensin tyylinen, sisältää hevosenjouhia, eli hevosallergikot varokaa:
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/30109560

pinefall
10-09-08, 15:54
Samaa mieltä...saksalaisia 80x80cm tyynyjä en ole kanssa koskaan ymmärtänyt, mutta niiistä saa ihan topakat kun ne tunkee sellaiseen suomalaiseen tyynyliinapussiin :)

Hyvä idea! Eipä ole tullut tollanenkaan mieleen..

JJ
11-09-08, 00:48
Meillä on tilanne se, ettei saksalainen tyttöystävänikään millään pysty sulattamaan näitä 80 cm × 80 cm -tyynyjä. Hän ei ole itse asiassa koskaan pitänyt niistä ja bongasi heti ensimmäisellä Suomen-reissullamme suomalaiset 50 cm × 60 cm -tyynyt. Eräältä työmatkaltani toin sitten meille tuliterät tyynyt ja naama oli kuin Hangon keksi. :-D

Suomalaisen tyynykoon käyttäminen tuo mukanaan tiettyjä käytännön ongelmia vuodevaatteiden suhteen. Tässä kohdassa on onneksi anoppi tullut avuksemme ompelutaitoineen ja -koneineen. Taitavan ihmisen käsissä muuntuu 80 cm × 80 cm -tyynyliina näppärästi 50 cm × 60 cm -tyynyliinaksi. :thumbright:

Vetoketjut ovat muuten pop!

Huppe
11-09-08, 07:31
Ikealla on vaikka minkä kokoisia tyynyjä "pohjoismaiseenkin" makuun :)

Satu
11-09-08, 11:50
Mistähän niitä 50 x 60 tyynyjä löytyisi? Oon jo tsekannut Ikean, Kaufhofin, Karstadin jne. mutta tätä tyynykokoa ei valitettavasti löytynyt. Saatiin nimittäin lahjaksi Finnlaysonin petivaatteet ja ne tyynynliinat on tietty Suomen standardin mukaiset...

Huppe
11-09-08, 11:59
Mistähän niitä 50 x 60 tyynyjä löytyisi? Oon jo tsekannut Ikean, Kaufhofin, Karstadin jne. mutta tätä tyynykokoa ei valitettavasti löytynyt. Saatiin nimittäin lahjaksi Finnlaysonin petivaatteet ja ne tyynynliinat on tietty Suomen standardin mukaiset...
Entäs tollanen "sisustustyyny":
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/50120161
Saa valkoisenakin.

Ei liene kauhean vaikea tehdä itse 80x80 tyynystäkään tuollainen sopivan kokoinen?

Satu
11-09-08, 12:37
Ai katos vaan. Kiitos Huppe! Taisin viimeksi katsoa vaan petivaateosastolta niitä tyynyjä.

Ja ostan kyllä mieluummin oikean kokoisen tyynyn kuin rupean askartelemaan 80x80 tyynystä jotain viritystä... :-)

Heinze
24-07-09, 10:36
Aldi-Süd myy ensi viikolla patauspatjan näköistä vehjettä nimellä Matratzen-Topper
http://www.aldi-sued.de/de/html/offers/58_13501.htm

millennium
24-07-09, 12:46
Eikö niillä ole kuin yksi koko n. 140 x 200 ???

Katsoin IKEAnkin listan, ainakaan niitä halvempia ei tunnu enään olevan 180 x 200 kokoja, ainoastaan tuota joka maksaa sen reilut 300e, ja sisältää ilmeisesti hevosenjouhia...itse olen vähän eläin allergikko joten varmuuden varalta jättäisin väliin vaikka en hevosille eritoten tietääkseni erityisen allerginen olekaan.

Heinze
20-02-11, 18:35
Etelä-saksan Aldeihin tulee petauspatjoja (Matratzentopper) myyntiin 24.2.2011

http://www.aldi-sued.de/de/html/offers/58_25099.htm

Kale
20-02-11, 22:10
Dänisches Bettenlagerilla on kohtuullinen valikoima petauspatjoja.

http://www.daenischesbettenlager.de/

Heinze
03-02-12, 14:16
Otto näyttää myyvän nimellä Unterbett.

nallemaa
03-02-12, 20:29
Kyllä se vaan niin on, että kummastakin maasta löytyy ne hyvät ja huonot puolet. Ja mukavintahan tässä on se, että kun on asunut ja asuu edelleenkin kummassakin maassa, niin voi "poimia" ne hyvät jutut omaan käyttöön.

Petauspatjassa on myös he loistava homma - ainakin näin lapsiperheessä - että jos pukkaa oksennustauti ja lapsi oksentaa sänkyyn, niin helpompi on pestä petari kuin koko patja. Sama koskee muitakin "vahinkopäästöjä" esim. satunnainen yökastelu. Tuntuu muutenkin hygieenisemmältä pestä petarin suojapussi silloin tällöin kun taas pelkällä patjalla nukkuva saa tyytyä vain imuroimaan patjaa.

Saakohan täältä mistään 210-220 pituisia sänkyjä ? Kaisissa mainoksissa on vain 200 senttisiä. Ja osa saksalaisista on tosi pitkiä.

anukorpi
03-02-12, 23:54
Meillä Matratzenschoner tarkoittaa molempia, ylä- ja alapuolella olevia, suojia. (tyttären sängyssä on myös se alapuolella oleva. Se oli lisäksi suoja kyniä vastaan, koska edellisessä sängyssä kirjoituspöytä oli suoraan sängyn alapuolella). Tietenkin lapsiperheissä pitää olla jotain lakanan ja patjan välissä!

Sitä "suomalaista" paksumpaa sijauspatjaa en ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt. Miksi tehdä nukkuminen tai petaus niin vaikeaksi, että pitää olla vielä joku (minun mielestä ruma ja vanhanaikainen 90-luvun tyylinen) helmalakana? Ostetaan sänky, siihen patjat, suoja ja lakanat ja pussilakanat ( + peitot ja tyynyt, jos niitä ei vielä oo). Mihin sitä sijauspatjaa tarvitaan?

Matti.
04-02-12, 09:19
Mihin sitä sijauspatjaa tarvitaan?

En tiedä, ovatko nuo sijauspatjat varsinaisesti mistä saaneet alkunsa, mutta joissain - varsinkin kalliimmissa sängyissä - joissa patja on mitoitettu nukkujalleen, tuo "mitoitus" tehdään erilaisilla metallijousilla. Tuolla tavoin toteutetaan ikäänkuin "perusjäykkyys / -pehmeys" patjalle. Sen jälkeen tarvittava "pintapehmeys" toteutetaan petarilla. Ja vot, ei kun nukkumaan...

marschum
04-02-12, 12:06
Saakohan täältä mistään 210-220 pituisia sänkyjä ? Kaisissa mainoksissa on vain 200 senttisiä. Ja osa saksalaisista on tosi pitkiä.

Saa, kuukkeloi "Betten überlänge" niin alkaa löytymään.