View Full Version : Kalakauppoja??

katrilli
10-08-07, 21:49
Mistäs täällä Saksassa voi ostaa kalaa? Siis tuoretta?
Lähikaupoissa, marketeissa jne. ei näy kalatiskistä hajuakaan.
Pakastekaloja kyllä löytyy jos jonkinlaisia. Pitääkö kalat ostaa joltain erikseen toimivalta fish monkerilta vai mistä sitä saa?
Ongelle ei jaksa ryhtyä vaikka jokia tässä Münchenin lähistöllä riittääkin.
Ainoa kalatiski jonka olen nähnyt 1.5kk kokemuksella oli yhdessä Tengelmanissa, siinäkin valikoima tosi rajoittunut.

Vai eikö sitä sitten kannata täällä kalaa syödäkään?

nannyogg
10-08-07, 22:24
Oliskohan tossa aluekohtaisia eroja? Kysyit kyllä että "missä täällä Saksassa" mutta tuskin haluat luetteloa Frankfurtin kalakaupoista ;)

Ihan pikagooglaus löysi tämän: http://www.frischeparadies.de/deutsch/index.php?id=location_muenchen

- eiköhän niitä muitakin ole. Fischers Fritz fischt frische Fische, vai miten se nyt meni...

Jos haluat löytää hyvän normiruokakaupan jossa olisi myös kalatiski, ei varmaan auta kuin jalkautua. Vinkkinä todettakoon, että HIT (joita on myös Mynkkenissä) ainakin täällä tarjoaa myös tuoretta kalaa.

En mä muistaakseni Suomessakaan nähnyt tuoretta kalaa Siwassa tai Alepassa tai Ruokavarastossa. Rohkeasti vain etsimään niitä isompia kauppoja. Kyllä se kala sieltä löytyy ;) Perjantaisin valikoima lienee parahimmillaan.

bhajee
10-08-07, 23:26
No Münchenissähän saa vaikka mitä kalaa Viktualienmarktilta (ei kyllä ole halpaa). Samoin kaikissa noiden isompien tavaratalojen ruokapuolella.

Ainakin paikallinen Lidl myy myös kaäaa, tosin perinteisesti torstaisin.

Samoin monet ns. "etniset" kaupat myyvät tuoretta kalaa.

Hyvä kalaosasto on Metrossa, mutta sinne pitää se kortti hommata (tai lainata kaverilta..).

katrilli
11-08-07, 09:30
Kiitokset vinkeistä. Ongelmahan tässä on tietty se, että kun käyn päivät töissä niin pikkukaupat on jo kiinni ennenkuin olen kotona.
Täytyy laajentaa market-skannailua vähän laajemmalti.
Isoja (Suomen mittakaavassa) marketteja en tosin ole täältä Munchenin lounais-eteläpuolelta vielä löytänyt yhtään.
Olisikohan sellaisesta kenelläkään tietoa ?
Realin löysin tuolta Fürstenriedistä, mutta en sieltäkään kalatiskiä. Tosin se on ainoa market jossa on vähän enemmän muutakin tavaraa kuin ruokaa ja keittiökamoja. Vaatteiden, kenkien jne. laadusta en kyllä mene takuuseen.

Onkohan täällä Munchenin seudulla olemassakaan kauppakeskittymää josta saisi yhdellä parkkeerauksella ruokaa, vaatetta, rautakauppatavaraa jne. ?
Jäi kiinnostamaan, että miksi sitä kalaa juuri torstaisin on esim. Lidleissä? Paikallinen "hernekeittoa aina torstaisin" juttu ?

bhajee
11-08-07, 10:13
Jäi kiinnostamaan, että miksi sitä kalaa juuri torstaisin on esim. Lidleissä? Paikallinen "hernekeittoa aina torstaisin" juttu ?
Taitaa olla uskonnollinen (katolinen) juttu, että torstaisin syödään kalaa..

Isompia ostareita täällä on aika vähän, lähinnä tulee mieleen PEP (Perlach), Olympia-Einkaufszentrum ja Riem Arcaden. Rautakauppa noissa ei taida missään olla, mutta ruokaa ja rättejä kyllä löytyy..

Ja kaikenlaisia Baumarktejahan kaupunki on pullollaan.

Puolukka
11-08-07, 10:23
Suosittelisin Karstadtin ruokaosastoa. Ainakin täällä Hampurissa sieltä löytyy varsin ok kalatiski. Lisäksi toreilla myydään usein kalaa, ja sen on ainakin edullista ja tuoretta.

mammu
11-08-07, 11:54
Nordsee-ketjun kauppoja pitäis löytyä varmaan Münchenistäkin. Sieltähän saa kalaa myös tuoreena, eikä vain Imbiss-annoksina.
http://www.nordsee.de/standorte.jsc?ort=München

Sonja
11-08-07, 13:13
Täällä Düsseldorfissa löytyy kalatiski ainaki Realista :-)

Cloudberry
11-08-07, 19:04
Taitaa olla uskonnollinen (katolinen) juttu, että torstaisin syödään kalaa..

Joo kuulemma perjantainen kalansyönti on "kristillinen perinne".

nannyogg
11-08-07, 19:57
Perjantaisin katolinen "paastoaa" - eli kieltäytyy lihansyönnistä. Kalahan ei oel lihaa... On myös ruokalajeja joissa liha piilotetaan - kuten Maultaschen - ja sittenhän se ei enää olekaan lihansyöntiä.

Kauppiaan kannalta tietenkin on käytännöllistä, että tietää minä päivänä kalaa menee, kun se pilaantuu niin nopeasti ;) siksi panin itsekin tuonne, että valikoima ehkä on parhaimmillaan perjantaisin.

Ja teidän vika, että nyt tekee hirmusti mieli sushia! Grr!

bhajee
11-08-07, 22:16
Korjaan tuota aikaisempaa.. kai ne myy kalaa torstaisin, että kiireinen kotirouva saa perjantaina sen kalaruuan tehtyä..

Tomppa
12-08-07, 22:15
Tsiis jees. Perjantaina paastotaan ja syödään kalaa. Siitä johtuu myös alunperin katolinen perinne jota nykyään tunnutaan harrastettavan vain Suomessa: Hernekeittoa torstaisin.

Hernari ja sianliha on nimittäin itse asiassa varsinainen valkuaispommi. Sitä syötiin (alunperin Saksassa) torstaisin jotta saatiin perjantain paastolle hyvä "alusta". Huvittavaa että tämä perinne on säilynyt nimenomaan protestanttisessa pohjolassa.

Perjantain paasto kalaruokineen auttaa myös tunnistamaan entiset luostarit: kun näkyy suuri vanha rakennuskompleksi jonka lähellä on kalalampia on kyseessä koko varmasti luostari.

Munkkilasta on tänne meille noin 200 km matkaa. Vahinko, sillä voisin tarjota tuoretta kirjolohta & rautua suoraan lammesta....

katrilli
13-08-07, 09:55
OK - vielen dank, tässä saikin mukavasti oheistietoutta vaikkei kalaa ole pöydässä vieläkään.
Täytyy jatkaa etsimistä - työnteon ohella.

Tomppa
13-08-07, 10:16
Se että juuri perjantai on se paastopäivä johtuu muuten siitä että silloin muistellaan Jeesuksen kärsimystä pitkäperjantaina.

Tosin, tämäkään ei auttanut kalaostostesi suhteen pienimmässäkään määrin.... :lol:

abe
13-08-07, 13:22
Mynssenin keskustassa on kyllä isoissa tavarataloissa isot ja kattavat kalatiskit. Sinne tulee mentyä ihan vain katselemaankin välillä ajankuluksi. Jos on odottelemassa keskustassa jotain varten. Kaufhof jne.

Mutta jossain landella voi tosiaan olla vaikeampaa.

Metron kalatiski tosiaan on kanssa "riittävä". Itsellä kun on kortti siellä käydä.

Minkälaista kalaa sitten haluaisit? Jatkuvasti vaihtelevaa?

abe

kuju
24-08-07, 10:49
joo, lounais Munchenistä ei oo oikein löytynyt kunnon kalakauppaa. Pieni kalatiski
löytyy Neuriedin Tengelmanista (paran minkä olen löytänyt) sekä joissain kylissä tiettyinä päivinä aamupäivällä myydään tuoretta kalaa... työssä käyviltä siis pois suljettu vaihtoehto.
Kävin kalassa Stranbergseellä mutta saalis jäi laihaksi... pari pientä ahventa.

Sannu
24-08-07, 13:58
Kannattaa myös tsekata Googlesta, jos lähistöltä löytyisi Forellenzucht eli kalakasvattamo(?). Itse löysin tuollaisen paikan ja oli muuten hyvää ja tuoretta savukalaa!

Anukka
28-08-07, 11:00
jokaisesta suuremmasta tavaratalosta (elintarvikeosastolta) ja supermarketista löytyy aina kalatiski. lähes jokaisesta suuremmasta kaupungista löytyy yksi tai pari kalakauppaa.
-kannattaa selata "keltaisia sivuja" tai kysellä googlilta.

asuessani tanskassa, meillä ei ollut kalasta pulaa, eikä nytkään. täältä pohjois-saksasta saa jopa pyyntituoreita kaloja.
jos olen suunnitellut isompaa kalaillallista, olen hakenut sopivan pyyntituoreen vonkaleen suoraan satamasta. tarvittaessa se on leikattu fileiksi tai... olen saanut joka kerralla hyviä vinkkejä, miten...

JariK
28-08-07, 12:25
jokaisesta suuremmasta tavaratalosta (elintarvikeosastolta) ja supermarketista löytyy aina kalatiski.
Saattaa pitää Pohjois-Saksassa paikkansa, täällä Baijerissa valitettavasti ei likimainkaan. Pakasteesta löytyy lohifileet ja kalapuikot.

Naapuri Kujulle: Schäftlarnista, Isarin takaa löytyy ainakin Forellenzucht Aumühle (http://www.forellenzucht-aumuehle.de/). Itse en tosin ole ostanut sieltä kalaa erikseen, mutta luistelen paikan ohi tuon tuostakin, koska se on suosimani rullaluistelulenkin (http://www.inline-strecken-fuehrer.de/index.php?option=com_google_maps&category=98&center=32&zoom=12&open=0) pohjoispäässä. Huom, jos joku meinaa lähiaikoina mennä tsekkaamaan paikan: pohjoispään silta oli ainakin viikko sitten (22.8.2007) suljettu korjaustöiden takia. Jalkaisin pääsee perille, mutta auto pitää ehkä jättää kauaksi.

willmam
28-08-07, 14:28
Meiltä aineskin saa tuoretta kalaa torilta. Meilä on tori 3 kertaa viikossa. Maanantai, keskiviikkoa ja perjantai. Jopa perjantaina aina parhaat valikoimat on eli paljon kojuja. Silloin kin on yks kalavaunu joka myy tuoretta kalaa. Sillä ei kyllä ole kaikkea mutta luulen että jos haluaa tilata, se varmasti voi saada sitä kalaa jopa haluat. Olen jo kokeillut sitä ja se oli tosi hyvää. Vähän kalliimpaa kun tavaratalossa mutta mitäs siitä? Eihän joka päivää kalaa syö ...??!!

Yritä saada selville onkos teilläpäin semmonen kalavaunu joskus torilla (:; -

katrilli
29-08-07, 09:59
Jep jep. Probleema siis edelleen se, että torikärryjä ei näy ei kuulu kun aamulla ennen seitsemää lähden töihin ja siinä viiden kuuden maissa illalla palaan.

Mutta no problemos, olemme päätyneet ostamaan isomman jääkaappipakastimen nykyisen pikkiriikkisen lisäksi, koska kertakaikkiaan päivittäinen jääkaapin täyttö ei onnistu eikä ole järkevää.
Sitten pitänee soittaa jäämiehille että tänne nyt autolastillinen pakasteita. (en nyt muista täsmälleen mikä se firman nimi oli, jokin Eismann tai sinnepäin kävi tuomassa brosyyrit viime viikolla)
Eipä taitaisi isäukko uskoa jos kuulisi että täällä kalan perään haikaillaan kun nuorena sitä ei suostuttu ylitarjonnan vuoksi enää syömään ollenkaan - taidan tulla vanhaksi!

MiikaP
17-09-07, 14:58
Tuo Eismann on tuttu, eräs naapuri ajaa yhtä autoa. Olen ostanut kuhafileitä ja muutaman kirjolohen.
Kuha on ollut erittäinkin korkealaatuista, siksipä resepti:

Suolakuha

- pari kuhafilettä (200-300gr kappale)
- kourallinen merisuolaa
- hyppysellinen sokeria
- pari-kolme nippua tilliä
- rouhittua mustapippuria

Hakkaa tilli hienoksi, tilliä ei koskaan ole liikaa. Ripottele suola-sokeria-pippuri-tilli-sekoitus fileiden lihapuolelle, sen jälkeen pistä kalanpuoliskot yhteen.
Pistä jääkaappiin, tarjoituvalmista 4-5 tunnin kuluttua. Jos haluat herkutella nopeammin, niin pistä noin kilon paino fileiden päälle. Kun kala on suolaantunut, kaada ylimääräinen neste pois

nannyogg
17-09-07, 16:04
graavikala on NIIN hyvää! Toi resepti edellyttää että on alkeellinen käsitys siitä miltä lapamadon muna näyttää - siis jos vaikka Suomen-matkalla itse pyytää kuhansa ja perkaa. Kirjallisuudessahan sanotaan että kaikki makeanveden kalat pitää pakastaa tai kypsentää, mutta IMHO ne munat on niin isoja että kyllä ne näkee jopa kaltaiseni likinäköinen. Jos taas käyttää pakastettua Eismann-kalaa, mitään riskiä ei ole, tietenkään :)

Tässähän tuli nälkä. Pitää vissiin ottaa selvää tuosta jäämiehestä...

MiikaP
17-09-07, 16:15
No lapamadon munat on noin puolen sentin kokoisia valkoisia palloja kalan selkäruodon ympärillä. Näitä olen Suomessa nähnyt ainakin siiassa ja hauessa...

MiikaP
17-09-07, 16:24
Ja tässä on HR:n vinkki Hessenissä, Oberursel-Oberstadtenissä:
http://www.hr-online.de/website/fernsehen/sendungen/index.jsp?rubrik=4282&key=standard_document_19798058

Ajaminen tänne on helppoa:
661:stä pitkin Oberstadteniin, kylän halki poikki on kylttejä, jotka neuvovat perille. Metsän keskellä on kalankasvatuslaitos, johon on yhdistetty ravintola ja savustamo.
Voit itse sanoa, minkä kalan haluat, kirjolohen lisäksi on ainakin karppeja ja sampia. Kala fileoidaan haluattaessa.
Ravintolassa on kalan lisäksi tarjolla villisikaa.... Mukava paikka vierailla varsinkin perheen kanssa....

nannyogg
17-09-07, 21:06
No lapamadon munat on noin puolen sentin kokoisia valkoisia palloja kalan selkäruodon ympärillä. Näitä olen Suomessa nähnyt ainakin siiassa ja hauessa...

No tottahan mää tiäsin että sää sen tunnet, senkin kokki :) kunhan ny muistutin muita. Monestihan tollanen simppeli resepti jää päähän ja sitten sitä päättää tehdä jossakin ns. korvessa. Se kun ei vaadi kuin puukon ja paperia... ja jääkaapin sijaan sen voi panna vaikka ämpärissä kaivoon muutamaksi tunniksi ;)

reininvarrella
27-10-07, 12:39
Koelnin Grossmarktin tuntumasta Bonner Strasselta loytyy kumma kylla saksalaisen pitama hyva kalakauppa. Nainen on Bremerhavenista kotoisin ja ties kuinka monennen polven kauppias ja tytar on jo aloittelemassa jatkamista.

Hyva ja laadukas valikoima heilla ja voi myos syoda paikan paalla. Koska sijainti ei ole keskustassa niin hinnatkin pysyvat kohtuullisina. Samassa rakennuksessa on suuri hypermarketti ja kalakauppa on Bonner Strassen puoleisella sivustalla.

Oululainen
27-10-07, 14:59
Meilläpäin parhaat kalat saa EDEKA-ketjun kaupoista. Varsinkin, jos ne ovat muutenkin hyvinhoidettuja yksityisen omistuksessa olevia. Asun Baselin lähellä ja meillä on Hieber paras paikka, kuuluu EDEKA-ketjuun.

Caneel
27-10-07, 15:08
Ei meidän Edekassa löydy kalaa kuin pakastealtaasta... Olin kuvitellut, että kun muutan tänne pohjoiseen niin täällä on joka kylässä kalakauppa, vaan eipä ole, torilta saa perjantaisin tuoretta kalaa ja sama kalakauppias on tiistaisin aamupäivällä Edekan edessä myymäläautoineen. Kymmenen kilsan päässä rannikolla on sitten oikea kalakauppa, josta saa joka aamu Catch of the dayn kaloja.