View Full Version : TV / Radiolupa, schon GEZahlt ?
Mitäs mieltä olette, kannattaako ilmoittaa ollenkaan ja jos ei niin onko kokemuksia kuinka nopeasti ulosottomies tulee kotietsintäluvan kanssa ja vie television mennessään ? :-D
Oon nyt saanu vähällä aikaa kolme kirjettä ja maksu/ilmoitusaikaa 3.2.2005 asti. Siis mun mielestä tää on ihan älyvapaa systeemi, et ilmoita ny sit autoradiot ja kaikki !
t: ikinä-en-oo-mitään-kattonu-enkä-kuunnellu
Kun muutama vuosi sitten asuin Leipzigissa, oli ensimmäinen kirje, jonka uuteen osoitteeseeni sain, juuri tuo tv-lupa... Vähän huvitti moinen, "tervetuloa uuteen kotiin". Ja silloin mulla ei edes ollut kumpaakaan, ei töllöä eikä radiotakaan!!!
Ei ole kyllä viimeisen vuosikymmenen aikana tullut kertaakaan maksettua vaikka asuntoa ja paikkakuntaakin (TV:n ja radion kera!) on tullut vaihdettua useamman kerran. Viimeksi kun nuo tulivat laitoin kaikki samantien paperinkeräykseen :wink: sen koomin (2 V.) en ole kuullut mitään.
Kaverilla tosin kävin GEZ-Mies oven takana ja naiviuudessaan päästi miehen sisälle, todettiin että asunnossa oli TV ja radio ja se joutui takautuvasti maksamaan maksut muutosta lähtien. Mutta HUOM! niitä ei tarvitse -ainakaan minun tietojeni mukaan- päästää asuntoon. Voit vain ovella todeta että ei ole telkkaria eikä radiota :wink: .
Kannattavuudesta en osaa sanoa :-D mutta brav kun olen, olen myös aina maksanut kiltisti.
Maksettava olisi myös vaikkei olisi kotona radiota tai tv:tä, jos on auto (=autoradio)... GEZ hakee/ostaa osoitteita esim. Einwohnermeldeamtilta ja varmaan myös Kfz-Zulassungsstelle:stä; yhteen aikaan mieheni maksoi tv+radio-lupaa ja minä vielä erikseen radiolupaa, auto kun oli minun nimissäni... ](*,)
Koskaan en oo tv-lupia maksanu, enkä aiokaan.
Sellainen varotuksen sana tv-lupatarkastajista, että ne on pirun ovelia. Kaveri jäi nalkkiin, kun tv-lupatarkastaja väitti tekevänsä Kundenzufriedenheit-haastattalua SWR:lle ja siinähän sit selvis et kyseisellä kaverilla on radio, tv ja autoradio. Maksut oli si huimat, kun vielä takautuvasti niitä lupia joutu maksaan.
...eipä siis availla ovia tuntemattomille!
Siinä meni melkein puol vuotta ennen kuin meille lähettivät laskun tv-luvasta. Sitten maksettiin kiltisti. Ei jaksanu alkaa jännittää siitä ketä oven takana on, Halloweenissa on jo ihan tarpeeksi...
Suomessa kerran valehtelin, ettei meillä uskonnollisista syistä ole töllöä ja se oli sillä selvä, viiva tuli nimen päälle. Jos kerran maksat, niin milläpä selität, ettei meillä nyt enää ole tv:tä?
Saksassa on helppo olla päästämättä ketään sisälle, kun sanoo vaan ovisummeriin korostuksella, ettei ymmärrä eikä puhu saksaa!
Mun mies oli vuosia sitten vaihtarina Suomessa, ja sen kaveri asui sen kämpässä sillä aikaa. No kaverihan oli päästänyt sitten TV-lupatarkastajan sisälle ja siitähän tuli sitten aika kallis lasku, niinkuin joku jo tuossa sanoi, niin muutosta alkaen piti maksaa takautuvasti.
Nykyään maksellaan kyllä, just tuosta syystä, ettei tartte aina pelätä kun ovikello soi... :-)
Ei ole lupia makseltu eikä ole kukaan tullut kotiin kurkkimaankaan. En kyllä päästäisi sisälle :-D "Ich nix Deutsch, Tschüss!" :lol:
Mitähän tulisi jos yrittäisi sönkätä, että "uskontomme kieltää television katsomisen"? Aikoinaan meni Pohjois-Suomessa läpi.
Mitähän tulisi jos yrittäisi sönkätä, että "uskontomme kieltää television katsomisen"? Aikoinaan meni Pohjois-Suomessa läpi.
Tja, radiostakin täytyy maksaa (autoradiosta myös) :wink:
Minkäs hintainen tällainen lupa on Saksassa tällä hetkellä?
Meitäkään ei huvittaisi maksaa Saksassa moisesta, varsinkin kun paikallisen telkkarin katselu varmasti jää aika vähiin. Lähdetään sille "katellaan" linjalle. Helppo olla avaamatta ovea, kun ei ole ketään tuttuja Saksassa. On siis aina tuntemattomia kaiken maailman oven pimputtelijat.
Suomessahan tuo on tullut maksettua ja perhana yltää hinta jo yli 200€ vuodessa! Kyllä kismittää sillä katsella uusintaa uusinnan perään. :evil:
toukopouko 26-07-06, 12:37 http://www.gez.de/door/aufgaben/rechtsgrundlagen/index.html
:D
Oliskohan toi jotain asiaa:
Die Höhe der Rundfunkgebühr wird monatlich wie folgt festgesetzt:
1. Die Grundgebühr: 5,52 Euro,
2. Die Fernsehgebühr: 11,51 Euro.
Mitenkäs se nyt meni, televisiosta maksetaan, mutta niin maksetaan radiostakin. Tosin jos ottaa molemmat, niin radion saa "kaupan päälle"? Ja radioiksi lasketaan autoradiotkin?
Hmm, pitäis varmaan joskus opetella tätä saksankieltä...
:shock:
Paras mitä tiiän ni kaverille (suomessa) tuli tarkastaja ovelle. Siitä ovelta näkee heti,että olkkarissa on jeesus-iso tv. "Teillä ei oo lupaa ja kuitenkin tv löytyy". Kaveri heitti siihen sovittelevasti "mitä sitten". Loppujen lopuksi tarkastajasetää oli hieman harmittanut kun joutui poistumaan asunnosta armottoman v... saattelemana eikä saanut ees lappua kirjottaa.
Tv:ssä ei sattunut olemaan kiinni sillä kertaa kuin Xbox ja kotiteatteri vermeet :-D
Hanna_Turku 26-07-06, 13:15 Juu 17,03 oiroa maksoin silloin kun vielä jaksoin, 51,09 € neljännesvuosittain.
BAföGin saajat ja sitä myötä myös Suomesta opintotukea nostavat ovat oikeutettuja vapautukseen, GEZ:lle pitää vaan lähettää mahdollisimman virallisen näköinen lappu, jossa todetaan oikeutus opintorahaan. Itselle tämä valitettavasti selvisi vasta siinä vaiheessa kun GEZ-Mann oli jo käynyt visiitillä...
GEZ-iloa iltapäivään:
http://der-link.de/wp/index.php?p=221
Näistä riittää aina juttuja. Saksalaisella kaverillani oli ikivanha kelloradio herätyskellona, eikä tiennyt, että radiosta pitää myös maksaa. GEZ-mies tuli asuntoon ja nosti hirveän haloon radion nähdessään, jonka jälkeen kaveri otti radion ja heitti sen yksinkertaisesti ulos ikkunasta :)
Näin muuten jonkun dokumentin, jossa neuvottiin pitämään ilmoituslomaketta valmiiksi täytettynä ja allekirjoitettuna. Mikäli lupatarkastaja tulee asuntoon, niin lisätään vain oikea päivämäärä. Vaikea sanoa, miten hyvin toi toimii, mutta kai sitä viimeisenä keinona kannattaa ainakin kokeilla.
Saksan lupatarkastajat ovat sen vuoksi niin tehokkaita, koska he saavat ilmiannoista aina omat provikat. Ensi vuonnahan pitää ilmeisesti myös tietokoneista (joissa on nettiyhteysmahdollisuus), maksaa.
Ei tuo hinta nyt Suomen tasoa ole, mutta eipä se huvita siltikään. :?
BAföGin saajat ja sitä myötä myös Suomesta opintotukea nostavat ovat oikeutettuja vapautukseen, GEZ:lle pitää vaan lähettää mahdollisimman virallisen näköinen lappu, jossa todetaan oikeutus opintorahaan.
Siis tämä ihan totta? :shock: Eihän tässä silloin ole mitään hätää, opiskelijoita kerta ollaan. Jotain tuollaista kuulin puskaradiosta, mutta olisi kiva nähdä asiasta joku fakta. Tuo linkki tuossa yllä vie niin jumalattoman pitkälle sivulle, että... :woll:
Ensi vuonnahan pitää ilmeisesti myös tietokoneista (joissa on nettiyhteysmahdollisuus), maksaa.
:shock: :shock: Oikeasti? Tämä menee jo härskiksi. Vai onko Saksassa jotenkin kehittyneempiä internet-palveluja, joiden kautta tv:tä voi jopa katsoa? Mutta eikös ne ole kaikki pay-per-view:iä, josta on jo maksettu? Ymmärrän kyllä jos kyse on tv-virittimesta tietokoneessa...
Tuli muuten lisäksi mieleen, mistä ne saksalaiset oikein maksaa sitä tv-lupaa? Eikös Saksassa melkein kaikki (???) katso satelliitin kautta maan kanavia? Eikös satelliitti-vastaanotto ole ollut aina jotenkin vähän rajatapaus noissa maksuissa. Ainakin Suomessa ("katson vain satelliitti-tv:tä, joten miksi maksaisin YLE:n maanpäällisistä kanavista"). Vai millainen se tilanne maassa on?
Hanna_Turku 26-07-06, 21:40 Infoa suoraan sylttytehtaalta:
Die Befreiung von der Rundfunkgebührenpflicht
Neue Zuständigkeit ab dem 1. April 2005: Gebühreneinzugszentrale (GEZ)
Befreiungen von der Rundfunkgebührenpflicht werden ausschließlich auf Antrag gewährt.
Voraussetzung ist, dass Rundfunkgeräte zum Empfang bereitgehalten werden und der Antragsteller zum unten aufgeführten Personenkreis gehört. Befreit werden können der Haushaltsvorstand, dessen Ehegatte oder ein Haushaltsangehöriger für von ihm selbst zum Empfang bereitgehaltene Geräte, wenn mindestens eine der nachfolgenden Befreiungsvoraussetzungen erfüllt wird:
...
5. Empfänger von Ausbildungsförderung nach dem Bundesausbildungsförderungsgesetz, die nicht bei den Eltern leben:
Aktueller BAföG-Bescheid
Vapautukseen ovat opiskelijoiden lisäksi oikeutettuja myös mm. sokeat, kuurot ja Hartz IV-tapaukset, koko lista löytyy täältä:
http://www.gez.de/door/gebuehren/gebuehrenbefreiung/index.html
Niin ja jos sen GEZ-Mänin sitten vahingossa päästääkin sisälle, niin se telkkarihan on toki ostettu edellisenä päivänä... :D
tyhmä kysymys, mutta miten monesta radiosta pitää periaattessa maksaa? jos esim. radio joka huoneessa.
Eikös tarkastaja-sedälle voi esitellä että (cd:n) vahvistimen yhteydessä olevaan radioon ei ole haettu paikallisia kanavia.. kuuluu vain surinaa = ei radiota mun logiikan mukaan.
Tai kaikki mahdolliset kannettavat radiolaitteet kaapin perällä kätkössä, tai esim. nätti "sisustuselementti" radio, jota ei (enää) kuunnella, on vaan mukavan näköinen pöydällä... :wink: Mitenkäs noihin pitäisi suhtautua?
oikeastaan turha kysymys kun mulla ei ole aikomusta päästää tuntemattomia ovesta sisälle, ja tuskin lupasedät liikkuvät iltamyöhällä ja sunnuntaisin (?).
Miten periaatteessa suhtautuisivat kellariin kannettuun tv:hen?
Ensi vuonnahan pitää ilmeisesti myös tietokoneista (joissa on nettiyhteysmahdollisuus), maksaa.
:shock: :shock: Oikeasti? Tämä menee jo härskiksi. Vai onko Saksassa jotenkin kehittyneempiä internet-palveluja, joiden kautta tv:tä voi jopa katsoa? Mutta eikös ne ole kaikki pay-per-view:iä, josta on jo maksettu? Ymmärrän kyllä jos kyse on tv-virittimesta tietokoneessa...
Toi taitaa, ikävä kyllä, olla totta: http://www.heise.de/tp/r4/artikel/20/20115/1.html Ilmeisesti, jos yksityisenä maksaa jo telkkarilupaa, niin tietokoneesta ei tule lisämaksuja.
tyhmä kysymys, mutta miten monesta radiosta pitää periaattessa maksaa? jos esim. radio joka huoneessa.
Saman kämpän yksityisestä tv:stä/radiosta/kummastakin pitää maksaa vain kerran, eli ei ole väliä, miten monta laitetta omistaa.
Eikös tarkastaja-sedälle voi esitellä että (cd:n) vahvistimen yhteydessä olevaan radioon ei ole haettu paikallisia kanavia.. kuuluu vain surinaa = ei radiota mun logiikan mukaan.
Sillä ei ole väliä, onko laite käytössä, maksaa pitää joka tapauksessa. Niinkuin mainitsin, ne tykkää ilmeisesti kaivaa kaikki kaikki mahdolliset mokat esille ja laskuttaa niin rajusti kuin vain onnistuu, koska omat provikat on kyseessä.
Suomessa tuo järjestelmä on kallis ja perseestä, mutta Saksassa se on näemmä jo ihan omalla tasollaan! Ihan käsittämätön laitos tämän kaiken perusteella joku hiton lupamaksuja keräävä lafka. Luulisi kansan jo kapinoivan moista hirmulaitosta vastaan!
Minkäs verran Saksassa on prosentit henkilöistä, jotka maksaa ja ei maksa TV-lupia. Suomessahan maksajien määrä on kuitenkin aika korkea.
Jos vertaat ARD,ZDF,3SAT, ARTE yms ohjelmistoa esim RTL,SAT1 yms ohjelmistoon tiedät mihin rahat menevät. Tietenkin maksu on korkea varsinkin jos et katso/käytä mainitsemiani palveluja. Saksan julkiset kanavat ovat mielestäni laadultaan lähestulkoon BBCn tasolla....
Millä ihmeellä te luulette, että TV-ohjelmia tehdään. Tietysti lupamaksuilla. Pitääkö kaiken saada ilmaiseksi? Jonkunhan tämä huvi on maksettava, niin eikö ole järkevää, että maksaa ne jotka katseleekin. Ette kait te nyt TV:tää ole ostaneet pelkäksi olohuoneen koristukseksi?? Luulen, että jokainen sieltä ainakin silloin tällöin katsoo vaikka iltauutiset ja radiota kuuntelette. Mikä hemmetin kilpailu tehdään siitä, mitä kaikkea onnistuu jättämään maksamatta muka kielitaidottomuuden livulla. Hävetkää! Ja aina kaikki vaan kallistuu, jos teidän asuntoja ja lupia pitää käydä tarkistelemassa.
Niin kauan kuin tv- ja radiolupa on "vapaaehtoinen" (oma velvollisuus ilmoittaa tv:stä/radiosta) on turha syyllistää niitä, jotka eivät halua lupaa maksaa. Ymmärrän toki, että jollakin ne lähetykset on maksettava, mutta nykyinen lupasysteemi sekä Suomessa että Saksassa ei ole kovinkaan järkevä. Kukaan ei todellisuudessa pysty valvomaan, kuinka monella luvan maksamatta jättävistä on tv/radio, ja niin kauan kuin sitä ei valvota, luvaton katseleminen kasvaa ja kukoistaa.
Suomessakin tv-lupa kattaa lähinnä Ylen toiminnan jatkumisen, eikä siellä edes suostuta harkitsemaan muita tulonlähteitä kuin tv-lupa. Esimerkiksi mainostulot mahdollistaisivat lupamaksujen pienentymisen, jolloin yhä useampi ihminen olisi varmasti halukkaampi maksamaan pienen summan tv:n katselusta.
Ei, en häpeä pätkääkään sitä että teen kaikkeni livistääkseni luvan maksusta. Täällä töllön kattelu rajottuu musateeveen ja cnn:n tarjontaan ja satunnaiseen elokuvaan. Kun en kerta kaikkiaan kestä dubbausta. Lupamaksu on liian korkea tähän käyttöön verrattuna.
Ja juu, pyrin Suomessakin livistämään luvan maksamisesta vaikka siellä Ylen tarjontaa hieman käytänkin. En osaa tätäkään hävetä. Taidanpa olla paatunut, pahapaha ihmisentapainen :-D
Totta munassa kaikki pitää saada ilmaiseksi. Mikäs sen parempaa lol:
Ei oo telkkua tällä hetkellä ollenkaan, joten ei tarvi maksaa maksuja. En usko kyllä että maksaisinkaan vaikka television olisikin. Tämähän riippuu niin paljon henkilöstä ja kuinka tarpeelliseksi television kokee, että siitä on valmis maksamaan. Itse en ymmärrä miksi kenenkään tulisi maksaa esim. dubatuista leffoista, oli sitten paikallinen tai ulkomaalainen. Paremminkin heidän tulisi maksaa katsojille, että joku oikeasti viitsii sitä sontaa katsella. Uutisiahan voi lukea netistä ja valita mieleisensä monesta eri lähteestä. Laadukkaat dokkarit ovatkin sitten asia erikseen, alkuperäisinä nekin tosin. Olisipa se mahtavaa jos halutun ohjelman voisi yksitellen tilata ja maksaa. Sitten voisin minäkin maksaa jos televisio olisi.
Meille lupatarkastaja oli aloittanut käyntinsä ennenkuin olimme edes muuttaneet asuntoon, kyseessä oli joku paikalliskyylä. Taisi sitten onnistua vierailemaan jo toisena viikonloppuna kun olimme maisemissa.
Irtisanoin TV-luvan keväällä ja laitoin perusteeksi ettei tule suomalaista ohjelmaa ja lähetin laitteet takaisin Suomeen ;)
//jussi
Pitääkö lupa maksaa myös laitteista jotka eivät toimi? Ts. vanha töllöhän ei digiaikaan ole vielä taipunut.
Toissapäivänä tuli kotiin tuollainen GEZ:in kirje. Laitettiin suoraan roskiin avaamatta sitä. Lupaa ei ruveta maksamaan, mutta pitänee olla vähän varovaisempi jatkossa. Ketään ei saa päästää sisään!
Toissapäivänä tuli kotiin tuollainen GEZ:in kirje. Laitettiin suoraan roskiin avaamatta sitä. Lupaa ei ruveta maksamaan, mutta pitänee olla vähän varovaisempi jatkossa. Ketään ei saa päästää sisään!
Etkös sä ollut vaihtari? Ja opiskelijat vapautettuja noista maksuista? Vai oonkohan vaihteeksi ymmärtänyt jotain väärin. :roll:
Voisin lisätä tuohon bafög-keskusteluun vielä seuraavan:
Itse soitin Suomeen KELA:lle ja pyysin heitä lähettämään minulle lappusen jossa todistetaan minun saavan opintotukea Suomesta. Neiti linjan toisessa päässä oli jopa niin mukava, että lupasi laittaa jopa oikein virallisen näköisen leiman paperiin. Lappunen sit tuli kolmen päivän kuluttua kuten oli sovittu..
Tämä kaikki siis tapahtui Suomen viranomaisten kanssa. Seuraavaksi ne Saksalaiset...
Nojaa.. laitoin siis tuon KELAn lappusen vapautushakemuksen liitteeksi kirjekuoreen ja kuoren postiin. Kolmen viikon kuluttua tuli vastaus..
"Sie fügten dem Antrag falsche Unterlagen bei. Diese entsprechen nicht den erforderllichen Nachweisen, die eine Befreiung nach § 6 Abs. 1. Rundfunkgebührenstaatsvertrag begründen."
Noniin.. minulla ei siis ole lappusta Saksan viranomaisilta, jossa toistetaan minun saavan opintotukea. Hassua, sillä sellaista en tietenkään täältä saa!
Puhelin siis vain käteen ja soitto GEZ-Hotlineen.. (0,12c/min)! :)
Siellä sympaattinen naisääni sanoi, että mitään ei ole tehtävissä. Siinä tuli sitten kysäistyä, että mahtaakohan olla mahdollista, että niitä vapautuksia myönnetään vain Saksan kansalaisille koska vain saksan kansalaiset voivat saada sitä tukea saksasta ja siten myös vain he voivat saada sen hienon lappusen jonka GEZ haluaa. Lisäsin siihen vielä muutaman nohevan kommentin ulkomaaisia syrjivästä systeemistä jne. Sympaattinen ääni muuttui sitten vähän vähemmän sympaattiseksi ja lopetti puhelin jotakuinkin äkillisesti! :-D
Tällä hetkellä mietin, että millaisen kirjallisen vastauksen GEZ:lle antaisin. Onko ehdotuksia??
Rasismi/syrjintäkortin kanssa pitää kuitenkin olla varovainen.
ei pidä iskeä liian usein kehiin.
abe
Etkös sä ollut vaihtari? Ja opiskelijat vapautettuja noista maksuista? Vai oonkohan vaihteeksi ymmärtänyt jotain väärin. :roll:
Näin se kuulemma on, mutta sitäkin pitää anoa kirjallisesti, että se on totta. Muuten pitää maksaa. Näin olen viimeisinä sanoina kuullut.
Kahdesti on jo toiminut. Olen vahvistanut GEZille kirjallisesti etten omista tv:tä enkä radiota. Muuten ne pommittaa kirjeillään jatkuvasti. Eikä niillä ilman poliisia ole mitään asiaa asuntoon. Kyllähän niillä kaikenlaisia jekkuja on takataskussa. Kerran ovikello soi lauantaina ja herra kertoi ovipuhelimeen, että on täällä maksamattomien laskujen takia. No, hätäpäissään päästin sisään ja maksoin yhden kvartaalin, mutta se siitä lipsahduksesta.
...nykyinen lupasysteemi sekä Suomessa että Saksassa ei ole kovinkaan järkevä...
Suomessakin tv-lupa kattaa lähinnä Ylen toiminnan jatkumisen, eikä siellä edes suostuta harkitsemaan muita tulonlähteitä kuin tv-lupa.
...No tota kyllä siellä jo harkitaan : Koko erillinen lupamaksupelleily voisi loppua ja julkisten palvelujen (TV&RADIO) rahoitus hoituisi verokertymästä ihan niinkuin muutkin valtion menot.
Tosin taidan itse puskea jo horsmaa ennenkuin politrukitkin Suomessa homman oivaltavat ja ennenkuin Germaanit pääsevät tälle asteelle on Euroopassa luulakseni taas jääkausi.
T:Nimimerkki "TV-lupapakolainenko ikuisesti"
...ja ennenkuin Germaanit pääsevät tälle asteelle on Euroopassa luulakseni taas jääkausi.
Aiheesta keskustellaan täälläkin. Lupamaksun siirtämistä verotukseen taitaa vieläpä kannataa täällä hieman "kovempi kalusto" kuin Suomessa.
Lisää:
http://www.stern.de/computer-technik/computer/574149.html?nv=sml
Tällä hetkellä mietin, että millaisen kirjallisen vastauksen GEZ:lle antaisin. Onko ehdotuksia??
Tosta tuli mieleeni, että kerran kuulin jostain hyvän tarinan. Eräs mies oli tehnyt jonkunlaisen rikkeen ja poliisilta tuli kirje, että täytyisi maksaa jotain. Mies oli kuitenkin ovelampi ja oli ottanut omasta keskisormestaan :thebirdman: kuvan ja kopioinut sen ja lähettänyt kuvan poliisille. Vastauksena polisiilta tuli kuitenkin kuva käsiraudoista :sad1:
Heh heh..
Johanna83: Haiskahtaa vahvasti legendalle, mutta hauska legenda silti. :lol:
Mulle kävi samoin kuin Fin-Jetille. KELA:lta sain oikein virallisen näköisen lapun neljällä eri kielellä (myös saksa), että saan opintotukea Suomesta. Eipä kelvannut GEZ:lle kuitenkaan, ja nyt laskua pukkaa... :roll:
Mulle kävi samoin kuin Fin-Jetille. KELA:lta sain oikein virallisen näköisen lapun neljällä eri kielellä (myös saksa), että saan opintotukea Suomesta. Eipä kelvannut GEZ:lle kuitenkaan, ja nyt laskua pukkaa... Rolling Eyes
Eikö tuossa voisi vedota johonkin EU-kansalaisten tasa-arvoisuuteen? Voisinkin kysäistä muutamalta asianajajakaverilta mitä mieltä ovat..
Luulen, että GEZn kanssa pitää vain käydä armotonta väsytystaistelua..
Mulle kävi samoin kuin Fin-Jetille. KELA:lta sain oikein virallisen näköisen lapun neljällä eri kielellä (myös saksa), että saan opintotukea Suomesta. Eipä kelvannut GEZ:lle kuitenkaan, ja nyt laskua pukkaa... Rolling Eyes
Eikö tuossa voisi vedota johonkin EU-kansalaisten tasa-arvoisuuteen?
Euroopan komission (http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/citizens/services/eu-guide/living/index_fi.html) www-sivuilta:
"EU:n kansalainen voi esimerkiksi opiskella, työskennellä tai viettää eläkepäiviään toisessa EU-maassa ja nauttia samoista oikeuksista kuin toisen EU-maan kansalaiset."
Toisaalta komission opiskeluun keskittyvällä sivulla (http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/citizens/services/eu-guide/studying/index_fi.html) sanotaan:
"Sen sijaan esimerkiksi elinkustannuksia varten myönnettyjä tukia tämä tasa-arvoisen kohtelun periaate ei koske. Tämä ei kuitenkaan estä jäsenvaltioita myöntämästä omasta aloitteestaan kansallisia tukia tai apurahoja muiden maiden kansalaisille. Lisäksi lähtöjäsenvaltio voi myöntää tukia tai apurahoja muussa jäsenvaltiossa oleskelun ajaksi. Asiasta voivat kuitenkin päättää vain lähtöjäsenvaltion kansalliset viranomaiset, joilta saa lisätietoja tästä asiasta. "
Ja vielä:
"Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen äskettäin antaman tuomion mukaan (asia C-209/03, Bidar, tuomio 15.3.2005) on kuitenkin niin, että vastaanottavan maan on kohdeltava yhdenvertaisesti myös toimeentuloa varten myönnettävän tuen osalta opiskelijaa, joka on toisen jäsenvaltion kansalainen ja oleskelee laillisesti vastaanottavassa jäsenvaltiossa ja on suorittanut siellä merkittävän osan toisen asteen opintojaan ja jolle on tämän seurauksena syntynyt todellinen yhteys vastaanottavan jäsenvaltion yhteiskuntaan. Koska kyseessä on äskettäin annettu tuomio, ovat yhdenvertaisen kohtelun periaatteen soveltamista koskevat yksityiskohdat vielä täsmennettävinä."
Mitenkäs tuo GEZ ja siitä vapautuminen on määritelty? Onko se elinkustannuksia/toimeentuloa varten myönnetty tuki? Vai jotain ihan muuta?
Mulle kävi samoin kuin Fin-Jetille. KELA:lta sain oikein virallisen näköisen lapun neljällä eri kielellä (myös saksa), että saan opintotukea Suomesta. Eipä kelvannut GEZ:lle kuitenkaan, ja nyt laskua pukkaa... :roll:
Tässä ote GEZ:n sivuilta.Tuloraja vapauttamiselle on 276 euroa kuussa.
Opintotuki asumislisän kanssa taitaa olla enemmän?
13. Müssen Schüler / Studenten / Auszubildende Rundfunkgebühren zahlen?
Ja. Rundfunkgeräte (Radio/Fernseher), die von Studenten, Schülern oder Auszubildenden am Ausbildungsort (z.B. Hochschulort, Internatsort) zum Empfang bereitgehalten werden, sind anmelde- und gebührenpflichtig. Dies gilt unabhängig davon, ob es sich bei der Wohnung am Ausbildungsort um eine Haupt- oder Nebenwohnung handelt oder ob für Rundfunkgeräte am Heimatort bereits Gebühren entrichtet werden. Unter bestimmten Voraussetzungen besteht die Möglichkeit, einen Antrag auf Befreiung von der Rundfunkgebührenpflicht zu stellen.
Wohnt der Student, Schüler oder Auszubildende während der Ausbildungszeit bei seinen Eltern und liegt sein Einkommen unter dem einfachen Sozialhilferegelsatz/Regelsatz für Haushaltsangehörige, sind seine Geräte nicht anmeldepflichtig. Voraussetzung dafür ist, dass die Eltern bereits Rundfunkgeräte angemeldet haben.
Die Regelsätze für Haushaltsangehörige sind bundeseinheitlich geregelt. Die Höhe des maßgeblichen monatlichen Regelsatzes für Haushaltsangehörige beträgt 276 Euro.
Die Regelsätze für Haushaltsangehörige sind bundeseinheitlich geregelt. Die Höhe des maßgeblichen monatlichen Regelsatzes für Haushaltsangehörige beträgt 276 Euro.
Niin siis tuo koskee ainakin edellä mainitun tekstin mukaan vain kotona vanhempiensa luona asuvia opiskelijoita!
Pitääkö siis suomalaisten opiskelijoiden, jotka saa suomesta opintotukea, maksaa GEZ:iä?
entä mitä tämä tarkoittaa:
zur ordnungsgemäßen erhebung der rundfunkgebühren sind sie gemäß..plää...verpflichtet, die fragen zum bereithalten von rundfunkgeräten zu beantworten..und wieder was unwichtiges....nur wenn sie weder radio noch fehrsehen noch ein anderes empfangstaugliches gerät haben, besteht keine gesetzliche auskunftspflicht
tää lukee sen vastauskirjeen alapuolella. tekstikirjeessä kuitenkin lukee että mun pitää joka tapauksessa heille vastata, onko tv:tä ym. vai ei.
Jestas, tästä asiasta ei taida saadakaan ihan noin vaan tolkkua. Mutta GEZ heittäytyy kyllä tosi hankalaksi joka asiassa. Minulla oli hirveä paperisota että sain heidän kirjaamaan televisioni FIRMAN televisioksi eikä PRIVAATIKSI.
Homman idea oli nimittäin siinä että muuten olisin joutunut maksamaan PC:stä erikseen TV-lupamaksua. No, yritys rahastaa minun tietokoneestani johtikin siihen että nyt vähennän TV-lupamaksunikin firman kuluina, mikä idea ei olisi muuten tullut mieleeni lainkaan. Ja tietokoneesta en maksa mitään.
Voisikohan joku foorumin opiskelijoista ottaa tuosta vapautuksesta selvää vaikka jonkinlaisen oppilaskunnan avustuksella?
GEZ:n sivuilta sain sentään sen verran selkoa että kaikki ovat velvollisia maksamaan radio- ja TV-lupamaksua jos toimivia tai vähin toimenpitein toimivaksi saatavia vastaanottolaitteita on. Vastaanottolaitteeksi katsotaan esim. UMTS-kännykkä ja tietokone.
Automaattisesti ei kukaan ole vapautettu maksusta vaan sitä vapautusta pitää kunkin vapautukseen oikeutetun erikseen anoa. Ja tässä on se ongelma että GEZ hylkää anomuksen aina kun keksii siihen jonkin tekosyyn.
Vapautus on voimassa vain tietyn määräajan, jonka umpeutuessa pitää anoa jatkoa. Muuten alkaa laskuri tikittää ja lasku tulee.
Muista siis että sinulla ei ole mitään vastaanottolaitetta vaan esität anomuksen koska AIOT hankkia sellaisen. Muuten GEZ voi vaatia ajalta ennen anomuksen hyväksymistä lupamaksun. Tai hakemuksen jälkeiseltäkin ajalta jos se hylätään.
GEZ ei hyväksy minkäänlaisia takautuvia ilmoituksia.
GEZistä on vaikea päästä eroon kun maksua kerran alkaa suorittaa. Ei riitä että ilmoitetaan maksuvelvollisuuden päättymisestä vaan se pitää myös perustella. "Vastaanottolaite myytiin / Muutin ulkomaille / laite särkyi enkä ostanut uutta..."
Olisi tosiaan hyvä jos joku selvittäisi tämän opiskelija-asian, mutta siinä kannattaisi tosiaan turvautua jonkin opiskelija-organisaation apuun ettei tule turhia maksuja.
Halloota vaan... Tulipas vaan mieleen, että tiedän joidenkin tekevän siten, että maksavat vain radiolupaa. On edullisempi ja tarkastajat ovat jättäneet rauhaan. :wink:
t. itse-en-tietenkään-lukeudu-näihin...
Mä jätin kylmästi kaks kertaa palauttamatta sen kirjeen. Sen jälkeen on saanut olla rauhassa. :-D
Itse jätin anomuksen muutama kuukausi sitten ja pistin kaikenmaailman pykälää ja tuomioistuimien päätöksiä liitteeksi. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen...
Me vastattiin toiseen kirjeeseen "ei oo telkkaria". Sen jälkeen muutettiin aika pian uuteen asuntoon, jossa on nyt saatu olla kaksi kuukautta rauhassa. Eipä silti, aina kun ovikello soi, sammuu telkkari ja väliovi eteiseen laitetaan kiinni. Pientä vainoharhaa kun on... 8)
Kukkaliini 22-03-07, 17:18 Me jotain 1.5 vuotta ei maksettu ja kirjetta tuli kylla kuukauden valein. Sanoivat aina kirjeessa etta ovat kayneet oven takana, tieda sita. En avaa koskaan ovea jos en tunne tyyppia ovisilman kautta. Sitten ne uhkas meita oikeuteen, niin hatapaissani maksoin radioluvan. Ovat olleet sen jalkeen hiljaa. :-D
|