View Full Version : Hyvä toimistotuoli

Ahti
17-01-05, 12:10
Niin, mikä olis paras tuoli?

Herman Millerin Aeronia olen kuullut kehuttavan. Olisiko se sitten se paras?

http://www.hermanmiller.com/CDA/SSA/Product/0,1592,a10-c440-p8,00.html

abe
17-01-05, 12:20
Joo Aeronia on kehuttu ihan joka suunnalta. maksaahan se, mutta on kuulemma hyvä.

Mun ongelma on vain se, että mä haluan myös niskatuen että voi nojata reilusta taaksepäin toisinaan. On hiukan vaikeuksia ollut löytää sopivaa. Nyt on alla Karstadtista joku "design"-tuoli, tämä vain on ollut hiukan heikko. Selkänoja kaatui kerran jo taaksepäin kun rautaputket kehikossa katkesivat rasituksesta. Piti hitsailla yms. uudet tuet jota pitävät selkänojaa pystyssä.

Näköjään oli vielä tuolla mun saitilla työtuolista kuvakin:

http://www.bragge.org/home/tuotuoli2.jpg

abe

hannu
15-06-05, 09:25
Mulla on ollut GN-tuoli n. 20 vuotta, voin suositella:

http://www.bula.se/index.asp?page=391

Tomppa
24-06-05, 00:52
Tämä juttu on varmaan jo vähän "obsolete" mutta katsoin tälle bittipuolelle vasta nyt. Valottaakseni enemmäkin touhujani jotka rajoittavat vapaa-aikaa niin bisneskseni on nimenomaan myydä pohjoismaihni tomistotuolien komponenentteja......

Hinta-Laatusuhteeltaan on mielestäni paras, ihme ja kumma taas, yksi IKEAn malli, VERKSAM.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=5&productId=43009&langId=-3&parentCats=10121*10403

En myy tuohon tuoliin yhtäkään palikkaa itse eli suosittelu on varmasti objektiivinen.

Verksam on erittäin edullinen ja laadukas, tosin siinä ei ole niskatukea. Kaikki muut IKEAn toimistotuolit ovat lievästi sanoen käyttökelvottomia.

Niskatuellisisita tuoleista suosittelen HAGin malleja HO5 ja HO9. www.hag.no.

GN:n tuolit (tämän ruotsalaisen valmistajan nykyinen nimihän on BeGe) ovat kyllä hyviä, valmistajan erikoisuus on kyllä oikeastaan valvomotuolit - jotka kyllä ovat toimistossakin hyviä jos istut todella 10-12 tuntia päivässä.

Pidän silti HAGin tuoleja parempana.

AERON on IT-puolella kovasti muodissa mutta ei millään muotoa ergonominen. Sitä on hauska katsella mutta siinä istuminen ei ole pitkän päälle mikään nautinto.

Terveisin,

Tomppa

hexxi
19-08-05, 09:39
Ei aivan halpa ratkaisu mutta varmasti hyvä. Auton erikoisistuimen voi asentaa jalustalle jolloin siitä tulee toimistotuoli. Recarolta löytyy valmis ratkaisu.

Tomppa
19-08-05, 18:17
Joo, Recaro kyllä vasta harjoittelee ja se toimistotuoli tuli ohjelmaan vasta viime vuonna. Heavy Duty käytössä ei kyllä juuri mikään muu istuin kestä paitsi tällainen crash-testattu ajoneuvoistuin. Valvomoissa tuoleja renkutetaan kunnes ne hajoavat.

Jos tällisen tuolin haluaa niin Be-Ge:n ja Recaron lisäksi niitä tarjoavat saksalainen König (muistaakseni www.koenig-sitze.de ) sekä englantilanen KAB Seating.

Ahti
09-04-08, 15:08
Noni. Vihdoinkin tuo toimistotuolini otti ja päästi savut irti, eli nyt tämä aloittamani ketju tuli vasta oikeasti tarpeen.

Vieläkö VERKSAM on kova sana vai mitähän muuta kannattaisi katsella?

Hintaluokaksi ajattelin max. muutamaa satkua. Runkomateriaali saisi mielellään olla metallia. Vanhasta levähti meinaan muovinen jalka (eli yksi niistä "tähden" sakaroista).

Ahti

Tomppa
09-04-08, 15:29
Sinä kun et ole mikään keijukainen niin kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota tuolin laatuun.

Oikein valmistettu muoviristikko kestää kyllä kovaakin käyttöä. Ehkä nykyisen tuolisi ristikko on suunniteltu materiaalia säästäen tai sitten sen valmistukseen on käytetty liikaa (huonolaatuista) kierrätettyä materiaalia.

Verksam on edelleen hinta/laatusuhteeltaan erittäin hyvä. Siinä on muoviristikko mutta se ristikko kestää kyllä sinutkin.

Tuollaisia ristikoita minulla on muuten kotona vaikka kuinka paljon, että jos tahdot vaihtaa vain ristikon nykyiseen tuoliisi, se onnistuu kyllä. Kaasujousen liitoskartio on nimittäin lähes kaikissa tuoleissa sama. Eri asia on, saatko tiukasti kaasujousessa istuvan ristikon taottua irti. Ehkä se pitää halkaista rautasahalla.

Jos Verksam ei tunnu sinusta mukavalta istua tai kauniilta katsella, on Frankussakin varmasti helppo löytää liikkeitä jotka myyvät käytettyjä toimistokalusteita. Ehkä onnistut kalastelemaan jostakin edullisesti norjalaisen HAG tuolin. Ne ovat kaikki erinomaisia.

Ahti
09-04-08, 15:35
Kiitti infosta!

No melkein 9 vuotta kesti tuo muoviristikko, mutta ilmeisesti keikuin viimeaikoina liikaa pelejä pelaillessa... :)

Tarkoitus olisi kyllä hommata kokonaan uusi tuoli, eli paiskasin tuon vanhan jo roskikseen. VERKSAM:ssa hinta tuntuu olevan tosiaan kohdallaan, eli pitänee käydä tutkailemassa sitä.

Katselin äsken netistä noita Herman Millereitä, mutta 1480e hinta jätti katselutuokion varsin lyhyeksi.

Tomppa
09-04-08, 15:42
Muista katsoa että saat sopivat pyörät mukaan. Kovalla alustalla pyörien pitää olla pehmeät (päällystetty kumilla). Standardina tarjottavat kovat pyörät sopivat oikestaan vain matolle.

Ahti
09-04-08, 15:50
Muista katsoa että saat sopivat pyörät mukaan. Kovalla alustalla pyörien pitää olla pehmeät (päällystetty kumilla). Standardina tarjottavat kovat pyörät sopivat oikestaan vain matolle.

Hyvä pointti, eipä olisi tullut mieleenkään tarkistaa millaiset pyörät on alla.

http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/S29817082

Tuossa sanotaa että sopivat kovalle alustalle, eli ilmeisesti kumipyörät tulee defaulttina.

Mitä ammattilainen sanoo itse tuolin materiaalista? Nahkaa vai ei?

Edellinen oli jotain kangas-keinokuitujuttua, joka oli mukavan viileä, mutta haittapuona kaikenmaailman lika tarttui helpommin (punaviiniläikkiä jne).

Tuo musta nahkainen olisi tyylikkään näköinen, mutta ilmeisti lämmin istua pitempiä sessioita ajatellen?

Tomppa
09-04-08, 16:11
Tosiaan, siinähän näyttääkin olevan pehmeät pyörät vakiona.

Nahka voi tosiaan olla varsinkin kesäkeleillä hiostava. Verhoilunahka kun on päällystetty polyuretaanilla, halvimmat nahkalaadut eivät hengitä käytännössä lainkaan.

Usein samassa tuolimallissa istuminen tuntuu aivan erilaiselta riippuen siitä onko siinä kangas- vai nahkaverhoilu. Suosittelen kokeilemaan kumpi tuntuu miellyttävämmältä.

nannyogg
09-04-08, 18:34
Toistaiseksi (vuoden) on hyvin kestänyt alla MannMobilian tuoli - niitten pölhöjen nettisivuilla ei tietenkään ole kunnon kuvastoa mutta voit käydä meillä kokeilemassa :) tosin voi olla että selkänoja on sulle liian lyhyt. Mää kun olen tämmöinen pätk--- sopivan pituinen, riittää selkänoja hyvin päätueksikin. Kaltevuutta voi säätää ja mahdun istumaan tässä jopa risti-istunnassa (se oli yksi kriteereistä, haluan istua oudoissa asennoissa). Edellisessä isossa tuolissa oli nahkapäällinen ja kesähelteillä pidin siinä sitten isoa froteepyyhettä - ei esteettinen mutta toimiva ratkaisu. Nyksässä on kangaspäällinen ja tosiaan, kaikkea outoa röhnää siihen tarttuu.

Kaupoissa kiertely oli yhtä tuskaa, etenkin kun en halunnut sijoittaa siihen muutamaa satkua enempää. Tämä oli MM:ssakin ainoa jota edes harkitsin, ja myyjä sirkutti iloisesti että tää on meidän paras byrootuoli... ihme rimpuloita ihmiset sitten ostaakin?

Ahti
09-04-08, 23:45
Ma googlettelin ihan tosissani nyt tuota tuolihommaa ja tuo HAG H05 tuntuu enemman ja enemman mielenkiintoiselta. Se vaikuttaaa ihan oikeasti hyvalta tuolilta. Ja siihen saisi niskatukea yms tilpehooria tarvittaessa.

Alan kallistumaan vakavasti siihen suuntaan, vaikka budjetti ylittyy rajusti...

Ahti

Huppe
10-04-08, 08:40
Eikö tuollainen Ikean setti kelpaa?

http://www.ikea.com/PIAimages/69659_PE184857_S4.jpg
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/40103100

Ei ole ainakaan kallis ja näyttää aikalailla samalta. Nuo on muuten pirun mukavia istua joissa tuo selkänoja on tuollaista verkkokangasta. En sitten tiedä mitä tuo Ikean tuolin istuinosa on, varmaan jotain hiostavaa matskua?

(Hihhih, tuon tuolin nimi on sama kuin Matulan asianajaja-kaverin :lol: )

CoolHuh
10-04-08, 10:21
Ma googlettelin ihan tosissani nyt tuota tuolihommaa ja tuo HAG H05 tuntuu enemman ja enemman mielenkiintoiselta. Se vaikuttaaa ihan oikeasti hyvalta tuolilta. Ja siihen saisi niskatukea yms tilpehooria tarvittaessa.

Alan kallistumaan vakavasti siihen suuntaan, vaikka budjetti ylittyy rajusti...

Ahti

Meillä oli noita (H05) konttorituoleina enkä ainakaan "ex-välilevyvammaisena" voi suositella. Es tiedä kuka meillä niistä ostoksista päättää, mutta tuo meni ainakin minun mielestäni pieleen. Ostin sen sijaan itse HAG Capiscon joka maksaa muutaman euron enemmän mutta siihen saa tietääkseni kolmea eri istuinosaa ja myös niskatuen.

Noita voi koe-istua
Balans GmbH Bleichstr. 17
60313 Frankfurt
069 288429

Tomppa
10-04-08, 19:35
mukavia istua joissa tuo selkänoja on tuollaista verkkokangasta.

Joo, ne ovat mukavia istua jos tuo ristiselän tuki on sopiva. Sitä ei tiedä kuin kokeilemalla. Halvemmissa tuoleissa usein ristiselän tuki ei ole säädettävä tai se puuttuu kokonaan. Silloin verkkotuoli ei ole mukava.

Tuo verkko on erityisen suosittu maissa joissa on hiostava ilmasto. Vamasti siis mukava teillä siellä Thaimaassa. Tosin istuinosankin tulisi silloin olla verhoiltu erityisen hyvin hengittävällä kankaalla ja mieluiten istuimen pehmustekaan ei ole vaahtomuovia vaan jousipatja.

Jos on jo selkävaivoja, yleensä mikään perinteinen toimistotuoli ei tunnu mukavalta. Helpostusta tuo usein vain satulatuoli, kuten tuo HAGin Capisco.

Vaihtoehtoisesti voi kokeilla SALLI satulatuolin tapaista istuinta. www.salli.com

Satulatuolia käyttäessä pitäisi tosin mieluusti ottaa korkeussäädettävä kirjoituspöytä. Koska satulatuolissa istutaan korkeammalla, tulisi työtasonkin olla korkeampi. Parasta on ottaa sähköisesti säätyvä työpöytä.

Satulatuoliin totuttelu saattaa kestää jonkin aikaa. Monet tarjoajat antavatkin tuolin vaikkapa kahden viikon koekäyttöön.

nannyogg
10-04-08, 20:10
Jos ei koko päivää istu, satulatuolin halpisvastine on Ikean pastilli (tjsp). Se keikkuu ;) joten siinä on mahdotonta istua staattisessa asennossa. Meillä on lapsilla sellaiset työtuoleina.

Yksi vaihtoehto selkävaivaiselle on jumppapallo. Kaverini istuu työpaikallaan jumppapallolla - sama idea, kun ei "voi" nojautua yhteen asentoon pitkäksi aikaa niin selkä pysyy vetreänä.

Ahti
10-04-08, 20:58
Meillä oli noita (H05) konttorituoleina enkä ainakaan "ex-välilevyvammaisena" voi suositella. Es tiedä kuka meillä niistä ostoksista päättää, mutta tuo meni ainakin minun mielestäni pieleen. Ostin sen sijaan itse HAG Capiscon joka maksaa muutaman euron enemmän mutta siihen saa tietääkseni kolmea eri istuinosaa ja myös niskatuen.

Noita voi koe-istua
Balans GmbH Bleichstr. 17
60313 Frankfurt
069 288429

Kiitti vinkistä. Pitänee käydä katsomassa ja kokeilemassa.

Ahti

Huppe
12-04-08, 10:09
Kokeile samalla tätä pomppupalloa :lol:

http://www.otto.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Otto-OttoDe-Site/de_DE/-/EUR/OV_DisplayProductInformation-Start;sid=aGtKy2aHZA5Wyy6HBXeKowqNMdFS4fqaTs-G6Tt-OnTvhYLy7kvhp2tfbyPPHYANziA=?BundlePage=40&isHappy55=false&CategoryName=sh5074559&dynPageSize=15&ListSize=15&isMorePage=true&ls=0&ProductID=mLd_AAAB3OEAAAEZSPRNPA3f&ProductPage=2

Tabe
12-04-08, 10:47
Kokeile samalla tätä pomppupalloa :lol:

http://www.otto.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Otto-OttoDe-Site/de_DE/-/EUR/OV_DisplayProductInformation-Start;sid=aGtKy2aHZA5Wyy6HBXeKowqNMdFS4fqaTs-G6Tt-OnTvhYLy7kvhp2tfbyPPHYANziA=?BundlePage=40&isHappy55=false&CategoryName=sh5074559&dynPageSize=15&ListSize=15&isMorePage=true&ls=0&ProductID=mLd_AAAB3OEAAAEZSPRNPA3f&ProductPage=2

Tai sitten tätä "pomppupalloa" :blob4:

Video (http://www.youtube.com/watch?v=5ED5l_0XbvA)

TaBe

Wanda
14-04-08, 10:02
Mulla on HAG Capisco ollut nyt reilun puoli vuotta käytössä. Niskatuen ostin siihen jälkikäteen. Minä olen välilevyvammainen (alaselässä 2, rintarangassa 3 ja niskassa 1 pullistuma), joten tähän mennessä kokeilemistani tuoleista on Capisco aivan huippu.

Ennen mulla oli Swopper. Sitä suositellaan juuri selkävaivoista kärsiville, mutta mulla se valitettavasti vaan pahensi vaivoja. Ehkä johtui selkä- ja niskatuen puuttumista, en tiedä. Mutta jos jotakuta kiinnostaisi erittäin hyväkuntoisen Swopperin ostaminen, niin mulle saa laittaa privaviestiä.

Tomppa
14-04-08, 11:14
Tuota Swopperia minäkin olen ihmetellyt jo vuosien ajan. Mielestäni se kyllä näyttää jännältä mutta en ole kyllä keksinyt miten siinä voisi hyvin istua.

Swopper on ollut jättimenestys Saksassa mutta esimerkiksi Tulkolman kalustemessuilla alan ihmiset tyrmäsivät sen täysin.

CoolHuh
14-04-08, 11:19
Tuota Swopperia minäkin olen ihmetellyt jo vuosien ajan. Mielestäni se kyllä näyttää jännältä mutta en ole kyllä keksinyt miten siinä voisi hyvin istua.

Swopper on ollut jättimenestys Saksassa mutta esimerkiksi Tulkolman kalustemessuilla alan ihmiset tyrmäsivät sen täysin.

Swopperia en ole kokeillut mutta minulla on kotona Stokke MOVE tuoli joka "toimii" vastaavalla periaatteella. Sopii mielestäni tilapäiseksi tuoliksi ihan hyvin, muttei jatkuvaan työkäyttöön.

Tomppa
14-04-08, 11:26
Stokken MOVE on ehdoton klassikko ja jonkinlainen pohjoismaisten satulatuolien "kantaisä". Tuon tuolin kanssa olen ollut tekemisissä siitä asti kun alalle tulin - siis vuodesta 1994.

Muiden satulatuolien kanssa korkean pöydän kanssa käytettynä se on kyllä erittäin hyvä tuoli. Siinä istuminen vaatii enemmän aktiivisuutta kuin jalkaristikolla varustettu satulatuoli. Pitää koko ajan jaloilla tukea kehoa ja pitää yllä tasapainoa.

Siksi siinä ei oikein viitsi pitkään istua kuin totuttelun jälkeen tai jos on niin pahoja selkäkipuja että mieluummin näkee vaivaa kuin kärsii.

ruonala
01-05-08, 20:17
König+Neurath TENSA TS, löytyy säätöjä ja laatua niin ettei heti kesken lopu. Saa vieläpä kasattua mielesensä eikä hintakaan päätä huimaa. Kyllä kelpaa pomotella!

http://www.koenig-neurath.de/de/sitzmoebel/drehstuhl/tensa_3.html

Huppe
20-02-09, 12:52
Kannattaa valita se parempi vaihtoehto, ettei käy näin:

Chair Kills Boy by Anal Penetration
A fourteen-year-old boy was killed after the chair he was sitting on exploded, propelling sharp chairs parts into his rectum, resulting in extensive bleeding, to which he succumbed before medical attention could stem the flow.

The accident occurred when the boy was alone, sitting on the chair (which was for PC use); he managed to overcome the pain and call his father, who summoned an ambulance, but it took an hour to get him to hospital, by which time it was too late for him.

The chair in question was a standard gas cylinder type, where the height is regulated by an adjustable cylinder containing highly pressurised gas, and it was this which exploded, sending high velocity chair parts into the posterior of the unfortunate youth.

In fact, it seems a spate of such incidents were reported at the hospital – 3 such injuries caused by exploding chairs were reported this month, perhaps indicating an influx of poorly manufactured chairs into the area. In 2007 a similar accident also propelled a 20cm part into the rear of a 68-year-old man, who suffered a severe 5cm wound; he survived.

The illustrated chair shows the severity of such a cylinder malfunction.

We do not hear where the chair parts in question were made, though of course with the accident occuring in China it is likely there that they were made.

Three factors are implicated in such accidents:

1. The gas in the cylinder is contaminated with gases other than nitrogen.
2. The materials used in the cylinder are deficient, reducing the durability of the part.
3. The cylinder is not completely airtight.

Oil based hydraulic devices are said to be safer, but most such chairs on the market today use gas cylinders; naturally these tend to be made in China, where this accident occurred.

The boy in question weighed 80kg (certainly a fair amount for a 14-year-old Asian youth), which might have been a factor (though this will not reassure heavier framed non-Asian adults); it is suggested that using such chairs without placing excessive pressure on the cylinder is advisable – otherwise sitting on a steel plate might help.

http://www.sankakucomplex.com/2009/02/20/chair-kills-boy-by-anal-penetration/

Tomppa
22-02-09, 22:17
Heko heko. :kermit:

Saksalaisissakin bulevardilehdissä on silloin tällöin juuri tuo sama sydäntäsärkevä hoax. Enpä olekaan kuullut juttua vuosiin mutta nyt yllättäen kaksikin kertaa muutaman päivän sisällä.

Suurella saksalaisella kaasujousivalmistajalla (jonka palveluksessa olin noin 10 vuotta) oli tapana lähettää asianajajan kautta "kaasujousiräjähdyksestä" kertoneelle lehdelle kirje, jossa vaadittiin tietoa onnettomuuden uhrin henkilöllisyydestä, verukkeena "vaaran torjuminen". Kukin lehti aina myönsi jutun olleen keksityn ja lupasi olla uusimatta temppuaan.

Jousessa käytetyn kaasun typpipitoisuus on turvallisuuden kannalta täysin merkityksetöntä. Jousi olisi aivan yhtä turvallinen, jos kaasuna käytettäisiin vaikkapa paineilmaa (78% typpeä, 21% happea). Kaasuna käytetään kuitenkin 100% typpeä koska happi vuosien mittaan heikentäisi jousen voiteluöljyn ominaisuuksia mikä taas mahdollisesti saattaisi johtaa tiivisteiden kulumiseen ja kaasun hitaaseen poistumiseen jousesta.

Merkityksellistä sen sijaan on putken vahvuus sekä männän niittauksen laatu. Vaikka jompi kumpi näistäkin pettäisi, olisi kuvatun kaltainen onnettomuus mahdoton.

Kaasun "räjähdyksenomaisessa" purkauksessa jousesta koko tuolin yläosa nousisi hieman tai ehkä jopa lennähtäisi jos tuolilla ei satu kukaan juuri silloin istumaan. Jousen putki ei voi "tunkeutua" tuolin rungon kartion läpi.