View Full Version : Tuttava kyseli pääsiäisestä Saksassa

Donja
17-01-05, 17:05
Eräs tuttuni kyseli, että onko kaikki paikat kiinni Saksassa pääsiäisen aikaan kuten Suomessa, vai voiko museoihin, discoihin, pubeihin mennä kuten muulloinkin. Mä en muista millään miten oli viime vuonna, ihan kotona oltiin silloin. Muistaakseni kuitenkin Frankfurtissa oli se pieni kiertävä huvipuisto auki Pitkänä perjantaina, eli ei taida olla kaikki kiinni. Muistaako joku toinen paremmin miten on aukiolojen kanssa saksalaisena pääsiäisenä? :?

Mariia
17-01-05, 18:16
Muistaakseni pitkänä perjantaina on kaupat kiinni, mutta kyllä löytyy baareja ja discoja, jotka on auki..
Tosin en museoista tiedä, veikkaisin, että ne on kiinni, en voi kylläkään vannoa..

mutta muuten mun mielestä, kun normaalina pyhäpäivänä, ainakaan en muistaakseni oo kokenu pitkää perjantaita mitenkään uskonnollisena - että pysytään vaan kotona..ainut kai, mitä katoliset tekee, lihaa ei saa syödä missään muodossa sinä päivänä!

Tabe
17-01-05, 18:37
Minä olin kaupngilla viime Pääsiäisenä ja kyllä ravintolat ovat osittain auki, mutta ainakaan Düsselldorfissa ei Pitkänä Perjantaina baareissa soinut musiikki, niin kuin ei Suomessakaan.

TaBe

Harri
19-01-05, 15:07
Turkkilaisten kebab mestat ovat varmaan auki. Ne poijat ei vääräuskoisia juhli.

Satu Johanna
20-01-05, 09:58
Hei!

Hampurissa on ainakin ihanat pääsiäistulet pääsiäisenä. Blankenesen rannassa oli viime vuonnakin tuhansittain ihmisiä ja todella korkea pääsiäiskokko. Kokkoja poltetaan pääsiäislauantaina ja muistaakseni kokko sytytettiin auringon laskettua. Ilmoitettu sytytysaika oli pari tuntia aikaisemmin, mutta odotusaika ei käynyt pitkäksi, ihmiset pitivät piknikkiä ja tekivät pieniä nuotioita. Suosittelen. Itse ollaan menossa sinne taas tänäkin vuonna.

Lisäksi oma tunnelmansa on pääsiäismessuissa. Kävin viime vuonna kuuntelemassa Johannespassion ja se oli elämys, vaikken mikään erityisen uskovainen ihminen olekaan.

Kylie
20-01-05, 10:16
Eipä ole koskaan tullut ajateltua aukioloja muuten kuin, ettei kaupat ole auki pitkäperjantaina eikä kumpanakaan pääsiäispäivänä. Saksassahan ollaan siinä asiassa vielä tiukempia kuin Suomessa, ettei pyhäaukioloja ole kuin erikoissyyn varjolla. Kahden peräkkäisen pyhäpäivän sattuessa ei siis jälkimmäisenäkään ole kaupat auki.

Pohjois-Saksassa poltetaan todellakin noita kokkoja. Monet kerrat sattui Wilhelmshavenissa tosi huonot ilmat, kerran jopa satoi räntää! Muistan joskus Pohjanmaalla mainostetun maailman suurimmasta pääsiäiskokosta. Perusteluna oli, että Pohjanmaan suurin on samalla maailman suurin, koska pääsiäiskokkoja ei muualla polteta. Väärin oli siis tämäkin otaksuma.

arska
20-01-05, 10:19
Mulle oli yllätys että Hollannissa on pitkänä perjantaina kaupat normaalisti auki ihan kuin tavallisena arkipäivänä.

bhajee
20-01-05, 12:35
Onhan ne auki jopa Italiassakin... ei ole mikään pyhäpäivä siellä. Pääsiäismaanantai kylläkin.

Favolina
20-01-05, 12:55
Onhan ne auki jopa Italiassakin... ei ole mikään pyhäpäivä siellä. Pääsiäismaanantai kylläkin.

Joo toi oli mulle ihan yllätys Roomassa asuessa. Että pitkäperjantaina luennolle... :shock:
Jotenkin olisi ajatellut, että katolisessa maassa se olisi vielä suuremmalla syyllä pyhäpäivä kuin Pohjois-Euroopassa mutta ei...

Pipa
20-01-05, 17:01
Nyrkkisääntö: katolisilla seuduilla pitkäperjantai saattaa olla pyhä, tavallisesti se ei sitä ole. Pääsiäinen on kuin mikä hyvänsä pyhäpäivä, maanantai taas riippuu paikkakunnasta, joillakin se on pyhä, joillakin arkipäivä.
-Noin yleensä ottaen ei pitäis ottaa itsestään selvänä että muualla maailmassa tehdään kuten Suomessa. Minulle oli yllätys, että Etelä-Saksassa Fastnachtin aikaan (siis suomeksi karnevaali) suurinpiirtein kaikki paikat ovat kiinni, varsinkin torstai ennen laskiaissunnuntaita... mutta eihän silloin kukaan ehtisi töitä tekemäänkään. ;-)) Ja sekin oli yllätys, että se mitä karnevaalilla Suomessa ymmärretään, ei ole niin kerrassaan mitään tekemistä täkäläisen Fastnacht-meiningin kanssa! Vain ajankohta on sama, eikä sekään ole täysin sama.