View Full Version : pääseekö suomessa lääkärille?

hexxi
25-09-07, 10:26
Olen täällä saksassa töissä ja minulla on normaali saksalainen sairausvakuutus. Soitin juuri kassaan ja kysyin että onko vakuutus voimassa suomessa kun lomailen siellä ja vastaus oli että ei. Minulla on myös allianzin ulkomaan sairauskuluvakuutus(maksaa 8 euroa vuodessa). Se on voimassa kaikkialla paitsi saksassa ja suomessa. Suomessa ei siksi että olen suomen kansalainen.

Saako sellaista vakuutusta mistään että suomessa ollessa pääsisi lääkäriin?

Caneel
25-09-07, 10:51
ADAC:ltä, mutta pitänee olla jäsen.

Caneel
25-09-07, 10:57
Tosin en tiedä, mitä ADAC sanoisi tuohon suomen kansalaisuuteen.

juliaG.
25-09-07, 11:02
Hmmm...Miten se kansalaisuus voi vaikuttaa vakuutukseen, jos kuitenkin olet Saksassa vakuutettu ja asut Saksassa? Vai oletko vielä Suomessa kirjoilla?
Mulla on HanseMerkurin sairausvakuutus ulkomaanmatkoille(15 euroa vuodessa).
Eikä vakuutusmies maininnut ainakaan mitään, että mun kansalaisuus vaikuttaisi siihen jotenkin.
Täytyypä vielä varmuuden vuoksi kysäistä, ettei siinä ole tuollaista porsaanreikää....

hexxi
25-09-07, 11:05
Soitin sinne kassaan uudestaan ja sain vähän järjevämmän ihmisen puhelimeen. Tottahan tuolla normaalilla saksalaisella kortilla suomessa lääkäriin pääsee. Kortin takapuolellakin lukee että eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Tulipahan hätiköityä.

bhajee
25-09-07, 11:44
Noinhan se menee (nimim. omakohtaista kokemusta on). Kelpaa tietysti vain julkisella puolella (arvauskeskus ym). ja korvaukset (esim. lääkkeistä) on Suomen pykälien mukaiset.

Tuosta matkavakuutuksesta: muistaakseni siitä on oikeuden päätöskin, että sitä ei saa rajoittaa kansalaisuuden perusteella. Aikoinaan vakuutusyhtiöt myivät mielellään turkkilaisille vakuutuksia, jotka ei kelvanneet Turkissa.. eikä ne kai paljon muualle matkustelekaan..

Ainakaan omassa matkavakuutuksessani tuota rajoitusta ei ole. Kannattanee vaihtaa firmaa..

AK
25-09-07, 12:45
Noinhan se menee (nimim. omakohtaista kokemusta on). Kelpaa tietysti vain julkisella puolella (arvauskeskus ym). ja korvaukset (esim. lääkkeistä) on Suomen pykälien mukaiset.

Jos ei halua senttiäkään maksaa niin arvauskeskukseen eu oikeuksia vaatimaan.
Yksityinen palvelu suomessa on kuitenkin lähes ilmainen vaihtoehto jos kuulut sairausvakuutuksen piiriin saksassa jota kyllä kannattaa harkita jos ei halua lomapäivää viettää tärväyskeskuksen odotustiloissa viettää. Homma toimii niin ilmoitat suomen vastaanotolla että et kuulu kelaan ja maksat täyden hinnan niin lääkärissä kuin apteekissakin. Kuitit mukaan niin lääkäristä kuin apoteekista ja postitse saksan sairaskassaan ja korvaus pamahtaa kohtuullisen pian tilille. Esim mehiläisessä on valmiit sivistyskieliset lomakkeet joihin voi eritellä toimenpiteet niin että joku täällä kassassa ne ymmärtää. Ainakin techische krankenkanssen kautta korvaus n. 80-90 prosenttia kuluista eli selvästi enemmän kuin mitä kela korvaisi suomessa.

Tämä on kokeiltu nyt niin monta kertaa että voin sanoa että toimii - joka ikisellä suomen retkellä on ainakin kerran jouduttu lääkärissä käymään - olisiko lentomatkat tai muu matkajännitys joka jollekin lapsista pamauttaa korvatulehduksen päälle.

hexxi
25-09-07, 13:45
AK: Tässä kohdin tarkoitat siis mitä sairausvakuutusta? Siis sellaista matka-sairauskuluvakuutustako vaiko tavallista krankenkassea?

AK
25-09-07, 15:20
tarkoitan tavallista krankenkassen sairausvakuutusta joka sinulla varmasti on jos täällä olet töissä etkä kelan piirissä. Suomi-Saksa väli on tosiaan testattu, muista maista ei ole lääkärikuluja krankenkasseniin vielä onneksi tarvinnut toimittaa.

Erillinen matkavakuutus korvaa normaalin sairausvakuutuksen lisäksi tulevia kuluja - esim kotiinkuljetuksia ambulanssikuljetuksilla tms. Omasta mielestäni "matkasairausvakuutuksella" on enemmän merkitystä vasta EU:n ulkopuolelle matkustettaessa tai muuten eksoottisemmilla extreme matkoilla jolloin voit kaivata lääkäriapua vaikkapa Mont Blancin huipulla.

hexxi
25-09-07, 15:31

Voinko mennä suomessa vain arvauskeskukseen vaiko myös yksityiselle? Tässä on nyt vähän ristiriitaisia vastauksia.

bhajee
25-09-07, 18:28
Voinko mennä suomessa vain arvauskeskukseen vaiko myös yksityiselle? Tässä on nyt vähän ristiriitaisia vastauksia.
No mikään ei kiellä menemästä mihin tahansa.

Noiden EU-pykälien mukaanhan sillä EU-kortilla käsitellään kuin maan asukasta - eli arvauskeskukseen voi mennä, ja saa hoidon samojen pykälien mukaan kuin paikallisetkin (eli esim. se suomalainen "Praxisgebühr" eli arvauskeskumaksu pitää maksaa, en nyt muista paljonko se on). Lääkkeistä saa normaalin KELA-korvauksen (yleensä vähemmän kuin täällä saisi).

Yksityisellekin voi mennä (kuten nimim. AK tuossa ylempänä kertoi). Silloin joutuu tietysti ensin maksamaan itse, ja anomaan sitten korvauksia jälkikäteen täkäläiseltä kassalta, joka taas korvaa sen, mitä homma olisi Saksassa maksanut. Saattaa vaihdella hieman kassoittain.

En nyt osaa ottaa kantaa kumpi on parempi.

Nuo privaattivakuutukset on niin halpoja, että ei varmaan haittaa sellainenkaan. Onhan niilläkin omavastuut ym. mutta tiukan paikan tullen sitten parempi turva.

AK
25-09-07, 18:35

ainakin oman saksan krankenkassani jäsenyyden perusteella molempiin vaihtoehtoihin olet oikeutettu.
En tiedä onko sinun kassasi jotenkin erilainen. Epäilen että jos maantieteellisesti EU kuuluu kassan alueeseen, he korvaavat molemmat. Saksan kassa tuskin edes ymmärtää kysymystäsi lääkäriaseman ja terveyskeskuslääkärin erosta - täällähän mennään kassasta riippumatta sille lääkärille mihin haluaa / pääsee.

Suosittelen yksityistä kuten edelle reposteltiin

Tomppa
25-09-07, 19:04

Minulle kävi viime kesänä niin että tervauskeskus kieltäytyi ottamasta minua potilaaksi koska en ole tässä kunnassa kirjoissa. Sanoivat käsittelevänsä "ensisijaisesti" kotikuntalaisia. Mitä se sitten tarkoittaneekin. Asiantuntemattomat selitykseni EU-sopimuksista eivät purreet lainkaan.

Käskivät menemään yksityiselle.

Voisiko olla että tässä asiassa on kuntien välisiä eroja? Kuntamme on kesämökkikunta ja tietysti puoltaa aloitetta, jonka mukaan kesämökkikunnat saisivat osan mökkiasukkaidensa verorahoista. Ehkä tämä arvauskeskusboikotti on osa "kampanjaa".

DerFinne
25-09-07, 20:29
Minulle kävi viime kesänä niin että tervauskeskus kieltäytyi ottamasta minua potilaaksi koska en ole tässä kunnassa kirjoissa. Sanoivat käsittelevänsä "ensisijaisesti" kotikuntalaisia. Mitä se sitten tarkoittaneekin. Asiantuntemattomat selitykseni EU-sopimuksista eivät purreet lainkaan.

Käskivät menemään yksityiselle.

Voisiko olla että tässä asiassa on kuntien välisiä eroja? Kuntamme on kesämökkikunta ja tietysti puoltaa aloitetta, jonka mukaan kesämökkikunnat saisivat osan mökkiasukkaidensa verorahoista. Ehkä tämä arvauskeskusboikotti on osa "kampanjaa".

Noinhan se taitaa olla.Vain sen kunnan terveyskeskuksessa saa palveluja,jossa on kirjoilla.
Akuuttitapaukset ovat kai sitten erikseen. Yksityiselle puolelle pääsee tietenkin aina. Itse muistelisin käyneeni vuonna 2002 yksityisellä lääkärillä Suomessa saksalaisella sairausvakuutuskortillani ja kävin sen jälkeen täyttelelemässä Kelassa jonkin E111-lomakkeen
ja sain sitten kuukauden päästä sen Kela-korvauksen lääkärillä käynnistä ja lääkkeistä suomalaiselle pankkitililleni. Nykyään sen pitäisi olla kai yksinkertaisempaa eurooppalaisen sairausvakuutuskortin aikana.