View Full Version : Lapsiperhe Berliiniin!
Heippa!
Muutamme marraskuun lopussa Berliniin miehen työn perässä 3-4 vuodeksi. Itse hoidan kotona 1,5 -vuotiasta poikaamme.
Olisi enemmän kuin mukavaa löytää muita suomalaisia samalta alueelta! Koskaan en ole Saksassa käynyt enkä sanaakaan puhu saksaa, mutta tarkoituksena olisi kyllä kunnostautua tässä asiassa :D Olisi kiva löytää seuraa kahvittelemaan, hiekkalaatikon reunalle tai muuten vaan kuulla muiden lapsiperheiden kokemuksia :D
Villiruusu 09-10-07, 20:07 Hei,
tervetuloa Berliiniin!
Katsopa tuolta kaupunkiosiosta Berliinin kohdalta mun laittama viesti,
ja laita sit privaattiviestiä mullepäin.
Lisäksi Suomi-Keskuksen muskari saattaisi teitä kiinnostaa, yhteystiedot löytyvät keskuksen nettisivuilta.
Minnepäin Berliiniä muutatte? Itselläni on 1v7kk poika :)
Kaupunkiosiota en näin pikaiseltaan löytänyt, mutta etsintä jatkuu... :smt045
Tuo Suomi-keskuksen muskari olikin jo meillä listalla minne ainakin mennään ehdottomasti! Olen tottunut olemaan ihmisten parissa, joten vieras maa ja pelko sosiaalisesta eristäytymisestä kauhistuttaa! Siksi olisi ihanaa löytää muita lapsiperheitä! Teidän poika onkin aika samanikäinen kuin meillä!
Muutamme vanhan lännen puolelle siihen Tiergartenin lähelle. En ole vielä kamalasti karttaa tutkinut mutta taitaa olla aika keskustaa (jotakin niistä...)
Mut yritän tosiaan laittaa viestiä sulle! :smt006
Heippa Kati!
Meidänkin perhe on muuttamassa Berliiniin joulukuun alussa. Me tosin viihdymme Saksassa vain puoli vuotta, enkä osaa sanoa vielä minnepäin Berliiniä muutamme. Uudet suomalaiset tuttavuudet ovat tervetulleita, en nimittäin itsekään osaa Saksaa yhtään! Meiltä löytyy 3,5 kk tyttö :)
Villiruusu 11-10-07, 21:10 Hei vaan Hennallekin! :smt006
Kiva saada tänne Berliiniin lisää suomalaisia perheitä :icon_smile:, vaikka sitten vain vähäksikin aikaa. Täältä löytyy jonkin verran perheellisiä suomalaisia, joten varmaan seuraakin löytyy.
Tässä linkki siihen kaupunkiosion viestiin, josta Katille täällä jo kirjoitinkin.
http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=4864
Moi!
Henna - Laitoin sulle viestiä palstan kautta!
Villiruusu - Joo mä löysinkin sen jo :icon_smile: Seuraava tehtävä on liittyä siihen klubiin :icon_smile:
Hei Kati ja Henna! Tervetuloa Berliiniin! Täällä puhutaan englantia! Toivottavasti muuttonne sujuvat suhteellisen rennosti..Nähdään!
Unohdin sanoa, että itselläni on 15kk tyttö..
Kiva että täältä alkaa löytyä muitakin berliiniläisiä :)
Joo, olenkin varautunut siihen että siellä puhutaan myös englantia, mutta olisihan se aina mukava puhua maassa maan kielellä :smt043
Isithtrade 23-10-07, 19:21 Suomi-koulusta löytyy paljon suomalaisia perheitä :) Sinne vaan tutustumaan!
Isithtrade 23-10-07, 19:27 Niin ja jos aikoo jäädä pidemmäksi aikaa, kuten Kati, suosittelen lämpimästi Volkshochschulen eli saksalaisen "kansalaisopiston" kielikurssia, opettajat on tasokkaita ja siellä tutustuu muihinkin Saksaan (muista maista) muuttaneisiin, jotka kangertelevat kielen kanssa :) Erään tuttavaperheen äiti meni sinne ihan alkeiskurssille ja on kuulemma tykännyt olla. Joulun jälkeen taitaa alkaa uudet kurssit, ja kurssitarjottimien tapaisia vihkosia löytyy ainakin kirjakaupoista ilmaiseksi :)
Olemme muuttamassa tammikuussa Berliiniin miehen töiden perässä. Lapsia meillä on kaksi tyttöä 8kk ja 2v 8kk. Tarkoitus olisi viihtyä parisen vuotta siellä. Mies tulee varmaan muutamaa viikkoa aikaisemmin ja yrittää metsästää asuntoa meille...
Kamalasti on asioita mitä pitää selvittää jne... ja hommata ennen sitä. Jos teillä on tietoja ja jaksatte auttaa seuraavissa asioissa niin olisin kiitollinen =)
Kuinka olette kotiutuneet Berliiniin ja oletteko viihtyneet siellä? Meillä isompi tytöistä oli mielissään kun eläintarha löytyy sieltä ja muuta tekemistä.
Oletteko kaikki muuttaneet kirjanne Saksaan. Ilmeisesti kotiin jäävä äiti ei saa mitään tukea, lapsilisää tulee kai jonkin verran ja veroprosenttiin vaikuttaa kotona olo... jos olen oikein ymmärtänyt.
Oletteko hommanneet vuokra-asunnot miten ja onko paljon eroja välittäjissä ja palkkioissa.
Ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon? Jotain mitä ei välttämättä heti hoksaisi...
Kiitos!
Koitan jotain vastata sulle piku :)
Täytyy kyllä valitettavasti tunnustaa, että itse en ole tänne kauhean hyvin kotiutunut vielä. Ehkä se vaan vaatii aikaa. Mulla on ihan mieletön ikävä Suomeen. Meidän ei pitänyt jouluna tulla Suomeen, mutta koska koti-ikävästä tuli niin iso niin varattiin lentoliput sinne. Me ollaan täällä vaan toukokuun alkuun asti, joten ehkä mä sen ajan jaksan ja voihan olla, että mulla tulee sitten jossain vaiheessa ikävä tänne takaisin ;)
Me ei miehen kanssa kumpikaan olla muutettu kirjoja Saksaan. Olen itse äitiyslomalla parhaillaan (tyttö kohta 6 kk) ja saan ihan normaalisti vanhempainrahaa (ja tyttö saa lapsilisää).
Meillä miehen työpaikka auttoi asunnon saamisessa. Jonkin välitysfirman kautta tämä asunto on. Hyvin toimi ainakin muutto tänne. Tultiin sunnuntai-iltana tänne ja täällä oli välitysfirmasta mies avaamassa oven (ja se mies reppana sai juosta ensimmäisen viikon meidän asioilla hakemassa meille imuria, korjaamassa tuolia, laittamassa nettiä yms... No, siitähän sille maksetaan :D ). Meidän asunto sijaitsee Prenzlauer Bergin-alueella. Ihan kiva alue mielestäni. Meidän lähellä on tuolla puistokin, jossa me koiran kanssa päivittäin kävelemme.
vastausesta. Onko teillä mies komennuksella Suomesta?
Miehellä on vakkari paikka Saksassa joten varmaan sen vuoksi joudutaan muuttamaaan kirjat Saksaan itsekkin.. mitenkäs muilla?
Kiva kuulla komentteja!
Hyvää joulua kaikille!
t:Piia
Villiruusu 23-12-07, 00:08 Moi Piku,
mun mies on saksalainen, joten en tiedä noista tukijutuista jne. sen enempää, me kun mennään täysin tän systeemin mukaan. Toisaalta jos et saa Suomesta tukia (nuoremmasta lapsesta), voisi olla mahdollista, että saisit muutaman kuukauden ajan Erziehungsgeld-nimistä tukea, sitä voi saada lapsen ensimmäisen elinvuoden ajan. Joten luultavasti kannattaa ainakin yrittää sitä hakea, jos vaikka saisitte myönteisen päätöksen.
Itse olen viihtynyt täällä hyvin, olihan pysyvä muutto tänne ihan oma ratkaisuni. Vauva-aikana onneksi löytyi muita suomalaisia äitejä, joiden kanssa ollaan tavattu. Itselleni ainakin nuo tapaamiset ovat olleet todella tärkeitä, ja pojalle on ollut hyväksi huomata, että äidin lisäksi on muitakin ihmisiä, jotka puhuvat suomea... :D
Vuokra-asunnot ollaan hankittu milloin mitäkin kautta, joskus on otettu asunto, josta on pitänyt maksaa välityspalkkio (onkohan se maksimi joku 2-3 kk kylmä vuokra + arvonlisävero, eli asunnon vuokrasta riippuu se välityspalkkiokin). Joskus taas on löydetty asunto, josta ei ole tarvinnut palkkiota maksaa, niitäkin on siis olemassa. Asuntoasioissa huomioon otettavia seikkoja on täällä varmaan jossakin aiemmassa ketjussa listattu, kokeile löytyykö etsi-toiminnolla (tai joku voi laittaa linkkiä, jos viitsii).
Mitä pitäisi muuten ottaa huomioon... Hmm. Tämä on suuri kaupunki, ja mikäli ei omista autoa, kannattaa ehkä huomioida asunnon sijaintia ajatellessa julkisten kulkuneuvojen käyttömahdollisuudet. Julkiset toimivat täällä mielestäni aika hyvin, mutta esim. kaikilla S-Bahn- ja metroasemilla EI ole hissiä eikä edes rullaportaita, joten voi olla hankala kahden pienen lapsen kanssa yksin kulkea.
Sairasvakuutusjutut teillä hoituu ilmeisesti miehen työpaikan kautta? Täällä nuo lääkärisysteemit kun eroavat Suomen käytännöistä, joten sairasvakuutusasiat on hyvä olla selvillä jo tänne tultaessa. Siis että ainakin itse tietää, mitä kautta vakuutus on hoidossa/tullaan hoitamaan.
Laittele lisää kysymyksiä sitten kun sellaisia tulee mieleen :)
Hyvää joulua teillekin!
Moi Piku,
voisi olla mahdollista, että saisit muutaman kuukauden ajan Erziehungsgeld-nimistä tukea, sitä voi saada lapsen ensimmäisen elinvuoden ajan. Joten luultavasti kannattaa ainakin yrittää sitä hakea, jos vaikka saisitte myönteisen päätöksen.
Hyvää joulua teillekin!
Erziehungsgeld on muuttunut Elterngeld-nimiseksi 1.1.2007. Foorumista löytyy tietoa hakutoiminnon avulla.
Elterngeld-vanhempainrahaa maksetaan kaikille vakinaisesti Saksassa asuville vauvaperheille vähintään 300 e/kk einintään 1800 e/kk (67 % kotiin jäävän puolison nettotuloista - joskaan kukaan foorumilainen ei ole vielä vastannut kysymykseen, otetaanko tukikautta edeltäneet ulkomaantulot huomioon).
Komennuksella olevia ei käsittäkseni lasketa vakinaisesti asuviksi, vaan he jäävät Suomen sosiaaliturvaan.
Elterngeld-hakemukset jätetään paikalliseen työvoimatoimistoon "Arbeitsagentur".
Olemme muuttamassa tammikuussa Berliiniin miehen töiden perässä. Lapsia meillä on kaksi tyttöä 8kk ja 2v 8kk. Tarkoitus olisi viihtyä parisen vuotta siellä. Mies tulee varmaan muutamaa viikkoa aikaisemmin ja yrittää metsästää asuntoa meille...
Kamalasti on asioita mitä pitää selvittää jne... ja hommata ennen sitä. Jos teillä on tietoja ja jaksatte auttaa seuraavissa asioissa niin olisin kiitollinen =)
Kuinka olette kotiutuneet Berliiniin ja oletteko viihtyneet siellä? Meillä isompi tytöistä oli mielissään kun eläintarha löytyy sieltä ja muuta tekemistä.
Oletteko kaikki muuttaneet kirjanne Saksaan. Ilmeisesti kotiin jäävä äiti ei saa mitään tukea, lapsilisää tulee kai jonkin verran ja veroprosenttiin vaikuttaa kotona olo... jos olen oikein ymmärtänyt.
Oletteko hommanneet vuokra-asunnot miten ja onko paljon eroja välittäjissä ja palkkioissa.
Ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon? Jotain mitä ei välttämättä heti hoksaisi...
Kiitos!
Heippa ja tervetuloa Saksaan!
En voi sanoa itsekään kotiutuneeni, mutta kai se jossain vaiheessa on edessä kun vuosia täällä on vielä monta. Omasta mielestäni kotiutumistani hankaloittaa ainakin se etten osaa vielä yhtään saksaa. Tällä alueella tuntuu olevan aika heikkoa tuo englanninkielen puhuminen kaupoissa jne.
Lisäksi olemme sairastelleet koko alkuajan ja koti-ikäväkin vaivaa. Toiveissa olisi saada pojalle leikkikavereita, mutta nyt tämä alku on tosiaan mennyt parannellessa vesirokkoa yms. ja sitten tulikin jo joulukiireet. Laitahan viestiä jos saavuttuanne kaipaatte suomalaista seuraa :wave:
juu ehdottomasti olisi kiva tapailla suomalaisia siellä ettei ihan tulisi orpo olo kun en itsekkään saksaa puhu :smt001 mut jospa sitä jotenkin selvittäis.. onko teillä kokemuksia miten olette lääkärissä käynnit selvinneet kun ei saksaa ymmärrä toi mua huolestuttaa varmasti eniten
Villiruusu 04-01-08, 21:26 Kiitos, Heinze, että korjasit ja täydensit Elterngeldiin liittyviä tietoja. :)
(Itse kun kuulun vielä vanhan systeemin piiriin, niin ei tuota nimiasiaa edes ole rekisteröinyt kunnolla..)
Piku, itse puhun saksaa, joten ei ole kokemusta, Katilla varmaan enemmänkin.
Mutta kyllä lähes joka asuinalueelta löytyy myös englantia puhuvia lääkäreitä, tai siis sellaisia, jotka mainitsevat yhteystiedoissaan, että osaavat sitä puhua.
Joko tiedätte koska muutatte? Ja minnepäin kaupunkia?
mies tulee sinne ens sunnuntaina ja me sitten helmikuun alussa. Mies etsii asuntoa ja niin edelleen.. Asuntoa ollaan katseltu vaikka mistä :smt001 mutta varmaan se tulee olemaan jostain läheltä miehen työpaikkaa kuten wedding, friedrichshain, mitte
juu ehdottomasti olisi kiva tapailla suomalaisia siellä ettei ihan tulisi orpo olo kun en itsekkään saksaa puhu :smt001 mut jospa sitä jotenkin selvittäis.. onko teillä kokemuksia miten olette lääkärissä käynnit selvinneet kun ei saksaa ymmärrä toi mua huolestuttaa varmasti eniten
Meillähän oli täällä sellainen alku et ollaan sairastettu kaikki mahdollinen ja kierretty kaikenmaailman lääkärit. Meidän "oma" lääkäri puhuu todella hyvää englantia ja siellä pärjätään pojan kanssa kaksinkin (paitsi alussa kun piti selvitä siitä vastaanottovirkailijasta ja sen saksalaisista kysymyksistä ja lomakkeista). Muihin lääkärikäynteihin olen joutunut raahaamaan miehen mukaan tulkiksi, kun ei ole englantia osattu. Ja tuo et "sanoovat osaavansa" on kyl mun kokemuksen mukaan aika epäilyttävää, koska ainakaan mun raskautta seuraava lääkäri ei osaa kun hyvin hyvin huonosti (sana sieltä toinen täältä) vaikka oli kyl maininnut sen osatuksi kieleksi... Kannattaa etsiä englantia puhuva lääkäri vaikka sitten joutuisi muutaman käymään läpi sen löytämiseksi!
Lääkäristä: Varma muistikuvani lienee, että täällä foorumilla on mainittu suomea puhuvan lastenlekurin yhteystiedot... joten eiku haeskeleen
Elterngeld-hakemukset jätetään paikalliseen työvoimatoimistoon "Arbeitsagentur".
Lapsilisähakemukset menevät "Arbeitsagenturin" kautta, Elterngeld ainakin täälllä meidän osavaltiossa(NRW, en tiedä onko kaikkialla sama) taas kuuluu "Versorgungsamt"in hommiin.
Pauli80 on oikeassa, eri osavatioissa näyttää olevan tässäkin asiassa eri systeemit. Hakusanalla Elterngeldstelle ja kaupungin nimi löytyy. Tai sitten kysymällä.
Lapsilisähakemukset menevät "Arbeitsagenturin" kautta, Elterngeld ainakin täälllä meidän osavaltiossa(NRW, en tiedä onko kaikkialla sama) taas kuuluu "Versorgungsamt"in hommiin.
Ei ole kaikkialla sama. Baijerissa Elterngeldin hoitaa ZBFS (http://www.zbfs.bayern.de/index.html) ("Zentrum Bayern Familie und Soziales").
hei!
minäkin etsin äitiseuraa berliinistä. olen asunut saksassa yhteensä 10 vuotta (lähdin suoraan lukion jälkeen) ja olen saksalaisen kanssa naimisissa. nyt hoidan 3kk ikäistä poikaamme kotona. olisi hauska kahvitella tai käydä kävelyllä.
terveisin, anni
hei!
minäkin etsin äitiseuraa berliinistä. olen asunut saksassa yhteensä 10 vuotta (lähdin suoraan lukion jälkeen) ja olen saksalaisen kanssa naimisissa. nyt hoidan 3kk ikäistä poikaamme kotona. olisi hauska kahvitella tai käydä kävelyllä.
terveisin, anni
Hei,
Vaimoni saapuu parin viikon päästä Berliiniin (Steglitz) ja epäilemättä seura kelpaisi toisinaan. Lapset meillä on 2 ja 6 vuotiaat.
T. Kari
|