View Full Version : Pojan suomenoppiminen

abe
10-10-07, 13:43
Toisin kuin useimilla fooruminlukijoilla, meillä onkin haasteena pojan suomenoppiminen. Ympärillä kun kaikki puhuvat saksaa ja minä olen se ainoa suomenkielinen.

No, tänään mennään ekaa kertaa pojan kanssa Münchenin leikkilaulukouluun, saas nähdä kuinka poika siellä aristelee.

Mä kyllä puhun vain ja ainoastaan suomea pojan kanssa, mutta se on vain viikonloppuisin ja iltaisin lyhkäsesti vajaan tunnin. Silloin kun poika jaksaa ja viitsii. Eikä kiehnää mutsin kimpussa :)

No, kyllähän hänen sanavarastonsa kokoajan lisääntyy, mutta toivottoman hitaalta se tuntuu kun vertaa saksanpuhumiseen..

abe

Ahti
10-10-07, 13:53
Soita sille humppaa! Kun poika osaa kaikki Eläkeläisten biisit ulkoa, lienee sanavarastokin jo aika kohtalainen. :rabbit:

Snoopy
10-10-07, 14:35
Vähän on sama tilanne meilläkin.

Muutin esikoisen kanssa Saksaan hänen ollessaan parhaassa puhumaanoppimisiässä eli parivuotias. Perhepäivähoitajalla ne vähäisetkin suomenkieliset sanat karisivat ja pikkuhiljaa pojan puhekieleksi alkoi kehittyä saksa, itse kun olin päivät töissä. Suomenkielen oppiminen oli täysin omilla harteillani, mies kun on saksalainen. Sinnikkäästi käytin itse suomenkieltä vaikka poika puhui saksaa. Luin päivittäin suomenkielisiä kirjoja (noin 3-5 vuotiaana Mauri Kunnaksen hienosti kuvittamat kirjat upposivat kuin voi puuroon) ja DVD:ltä katseltiin Muumifilmejä joissa käytetään selvää suomenkieltä. Välillä tutut kyselivät eikö minua huolestuta kun poika ei puhu suomea. Itselleni kuitenkin riitti kun huomasin, että hän ymmärsi sitä. Tiesin, että se suomen kieli on siellä jossain takataustalla ja kyllä se sieltä vielä ulos tulee. Suomikoulussa aloimme käydä 3-vuotiaasta (koululle lähteminen on aikamoista pakkopullaa ja pojalla on selvä mielipiteensä koko paikasta mutta tästä pidämme kiinni).

Nyt esikoisen ollessa 7-vuotias yllätyin täysin kun kesälomalla Suomessa ollessamme hän leikki tuttavaperheen pojan kanssa käyttäen selvää suomenkieltä! Tämä oli ensimmäinen kerta, aiemmilla vierailulla hän oli mieluummin hiljaa. Myös kotona olen huomannut, että hän aina välillä käyttää suomenkielisiä sanoja, enemmän kuin aikaisemmin. Kirjat ovat vaihtuneet Kunnaksesta Harry Potteriin jotka ovat tarpeeksi mielenkiintoisia jotta ylipäätään saan jotain hänelle lukea.

Älä lannistu, itse kun sinnikkäästi käytät suomenkieltä, luet paljon, käytte siellä leikkiryhmässä, katsotte suomenkielisiä lastenleffoja ja kuuntelette suomenkielistä musiikkia, vaikka sitä humppaa :-) niin kyllä se ennemmin tai myöhemmin alkaa kantamaan hedelmää.

Tomppa
10-10-07, 15:06
Lomailu Suomessa saattaa olla hyvinkin hyödyllinen kielikylpy, varsinkin jos löytyy samanikäisiä leikkikavereita.

JJ
10-10-07, 15:24
Lomailu Suomessa saattaa olla hyvinkin hyödyllinen kielikylpy, varsinkin jos löytyy samanikäisiä leikkikavereita.
Kaksikielisen perheen lapsena voin vain olla samaa mieltä. Aikoinaan vanhempani lähettivät siskoni ja minut useampana vuonna kuukaudeksi tai pariksi isovanhempien luokse Puolaan. Täysin vieraskielinen ympäristö ja leikkikaverit nostivat kielitaitomme aivan uudelle tasolle, vaikka kotona äiti puhuikin meille vain puolaa.