View Full Version : Yleispoliittinen meuhonta
Kun tuolla toisissa ketjuissa on hieman ajauduttu sivuraiteelle, avaan tähän uuden: tervetuloa kaikki mielipiteet saksalaisesta politiikasta, puolueista, päätöksentekojärjestelmästä jne. Ehkäpä esiin tulee jotain mielenkiintoistakin. Onko tämä aito monipuoluejärjestelmä, miksi uudistukset eivät etene, ajaako individualismi kaiken edelle totalitarismin pelossa, jne.
Mutta ei mennä henkilökohtaisuuksiin, vaikka oltaisiinkin eri mieltä ;)
Thomas Michael 13-09-07, 20:22 Tässä ihminen joka tietää mikä epävapaa työ on. Myyntityö öisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.
Miksi halutaan itselleen vapaa viikonloppu ja samalla hengenvedolla pitää itsestään selvyytenä että toiset talousalojen työntekijät suljetaan tasa-arvon ulkopuolelle? Saksassa oli aiemmin ankara kauppasulkulaki, jonka nojalla kukaan ei kuollut nälkään! Kotiin otettavien tavaroiden osto ei ole osa kulttuuria vaan taloutta. Pienkaupat tuhoutuvat pitkien aukoloaikojen paineessa.
Korkean työttömyystason paineessa öisen myyntityön vapaaehtoisuudesta ei saa puhua. Myyjät pakotetaan kuuliaisuuteen nälkä ainoana vaihtoehtona. Irtisanomisen uhalla heitä kielletään puhumasta omista työolosuhteistaan. Palkanlisästä olisi varmaan moni valmis luopumaan kun hänet vain vapautetaan yö-, viikonloppu- ja pyhäpäivätyöstä. Ja sitten - kuka maksaa yöpalkkalisää ellei asiakas hinnoillaan? Minä en ole valmis maksamaan öisestä pakkotyöstä kun itse en koskaan käytä sitä. Minua ei koskaan näe kaupassa klo 18-8 eikä ollenkaan la-su, sillä ilman ulkoisen voiman pakkoa en kuluta aikoina, joina en ole samalla ammattialalla valmis työhön. Myyjät kiittävät minua siitä omakurinpidosta. Minä boikotoin myös postin viikonlopputyötä.
Pitkien myyntiaikojen ympäristöpuolelle - gigawatteja energiaa tuhlataan pelkän mukavuuden hyväksi kauppojen valoon, ilmastointiin, hisseihin ja liukuportaisiin, samanaikaisesti kun asiakkaat tulevat entista useammin autolla kaupoille - naapurien huoleksi, jotka eivät enää voi nukkua edes sunnuntaiaamuisin (berliiniläiset tekivät jo valituksia siitä kaupunginhallitukselle). Melukkaat kauppakärryt tekevät omansa kaupan yllä ja vieressä asuvien ihmisten kiusaamiseen.
Sunnuntai olkoon rauhan päivä - miksei kaupoissa? Eikö myyjä ole ihminen?
Ennen vastausta, olkaa hyvät ja lukekaa tästä:
http://home.foni.net/~tm-stgt/iswa/Schuesse.htm
Kysymyksiinne löydätte sieltä varmaan vastaukset etukäteen.
Käskynalaisten työntekijöiden suojeluliike (iswa)
Ihan vain mielenkiinnosta, oletko Thomas tällä hetkellä opiskelija, vai työtön?
Itse olen töissä keskimäärin 8-18, joten miten saksan vanhoilla aukioloajoilla ehtisin viikolla kauppaan? Ja koska kuljen julkisilla puolitoista tuntia yhteen suuntaan, päästäkseni töihin, olen yleensä puoli kahdeksan jälkeen kotona.
Pidän työstäni hyvin paljon ja kukaan ei pakota minua tekemään pitkiä päiviä. Teen tämän, koska työni merkitsee minulle paljon.
Luulen, että sinunkin on väärin yleistää, että kaikki palvelualan ihmiset ovat riistettyjä sieluja, työpaikan menettämisen pelossa alistettu epäinhimillisiin työaikoihin.
Tuskin kaupan työntekijät enempää tunteja tekevät, kuin mitä ennenkään.
Ja tietääkseni pisin kaupan aukioloaika on 22:00, eli turha tässä on yötöistäkään vielä puhua.
Jos matkustat, matkustatko junalla tai lentokoneella? Yhtä lailla tekevät nämä ihmiset erittäin epäsäännöllisiä työaikoja. Mutta estääkö se sinua matkustamasta? Sama pätee julkisiin liikennevälineisiin.
Idealismi on tavallaan hieno asia, mutta mielestäni et voi rajoittaa työaikoja vain kaupan alaan, vain sinun on taisteltava kaikkea vastaan, joka sallii muut kuin 9-17 työajat.
Yksi pointti on kuitenkin, missä olen samaa mieltä kanssasi. Pienet kaupat lähinnä kioskit eivät pärjää markettien pitkien aukioloaikojen takia. Sieltähän sai pikkuhätään haettua kaupan normaalien aukioloaikojen ulkopuolella tavaraa.
Vielä 60-luvulla oli harvinaista että kukaan asui yksin; toisaalta kulttuurikysymys (olisi epäsopivaa jos nuori nainen asuisi yksin), toisaalta vielä jonkinasteinen asuntopulakin. Silloin kaupassa kävivät kotiäidit, tai isoäidit jotka eivät käyneet kodin ulkopuolella töissä. Oli jopa ammattikunta jota Suomessa sanottiin kotiapulaisiksi, tiedä sitten mikä nimitys Saksassa oli.
Ymmärrän huolen siitä, että työntekijää riistetään. Uskon senkin, että on olemassa muutamia jotka eivät haluaisi tehdä töitä myöhään illalla tai lauantaina, mutta ilkeä työnantaja ei halua järjestellä työvuoroja. Se joukko on kuitenkin suhteellisen pieni eikä minusta tarvitsisi suuren enemmistön elämää hankaloittaa sillä että sitten kielletään kaikki kaupankäynti mainitsemiesi aikojen ulkopuolella. Sehän ei korjaa itse ongelmaa, eli sitä etteivät työnantaja ja työntekijä kykene sopimaan asioista.
Koska moinen aukiolorajoite ei muutenkaan tule menemään läpi (maailma muuttuu nääs), kannattaisi pikemminkin ajaa esimerkiksi yleissitovia työehtosopimuksia kaupan alalle - joissa sitten mainittaisiin se että työntekijällä on oikeus kieltäytyä työstä joinakin aikoina. Tai jotain.
Thomas Michael 14-09-07, 09:59 Mariia - olen täyspäiväntyöntekijä, siis en ole opiskelija enkä työtön. 70-luvulla mullakin oli opiskellessani urkujen rakentamista kolme tuntia edestakaista matkaa ja - tauot mukaan lukien - 10:20 tuntia oleskelua työpaikalla. Ellen olisi silloin ollut vielä asunut äidin luona, olisin tehnyt ostokset ruokatunnilla työpaikan ulottuvilta (kotimuutosta lentoaseman melualueelle en olsi ollut kiinnostunut). Matkustamistesta: lue ammattialojen taulua. http://home.foni.net/~tm-stgt/iswa/ANS-bues.htm. Suomeen lennän aina arkisin, jotta voisin vuokra-automatkalla Helsingistä Puumalaan tehdä täysin laillisesti ensimmäiset ostokset ABC Kuortilla, jonne ehdin mukavasti ennen iltakuutta. Omaa autoa mulla ei ole eikä Suomen puolella julkinen bussitarjonta riitä turistin riippumattomuuteen autosta.
Ennen kuin minut nähdään lauantaisin ostoksilla, kaikki muut langat revetkööt (müssen alle anderen Stricke reißen). Olen myyjänä työskennellyt vv.1990-96 työttömyyden estämiseksi ja putosin lauantaivuorojen paineessa yksinäisyyteen. Viimeinen kauppias oli myös ventovieras antroposofi, jonka paineessa joku toverityttö joutui huumeongelmaan ja on kateissa. Vaihtoehto olisi ollut työttömyys.
Jos joku tykkää työstään ja työ on turvallinen, neuvon kotimuuttoa työpaikan lähelle mieluummin kuin öisten aukioloaikojen käyttöä. Säästäisi myös ympäristöä bensan säästämisen kautta. Ja ilta-aukiolosta - kuinka matalapalkkainen myyjä pääsee iltakymmenen jälkeen maaseudulla julkisilla kotiin? Kaupunginkin bussit ajavat vain puolitunneittain.
Nannyoog - Viimeinen lauseesi on aika hyvä mutta valitettavasti ei ole tosiasiaa. Tai tunnetko yhtään kauppiasta joka olisi valmis työllistämään myyjiiä vain ma-pe 8-18? Minä en vastusta myyntityötä, mutta en ole valmis yö-, viikonloppu- ja pyhäpäivätyöhön kaupassa. Iltamyynti tuo lisäksi vahinkoa kulttuurielämälle.
Kaikille iswan vastustajille: "Ansprüche stellen ist nicht schwer / Ansprüche befriedigen dagegen sehr." (vapaasti Wilhelm Buschia). "Toisten yötyöstä iloitaan / enemmän kyllä kuin omastaan." Työttömyys on valtion painekeino, joka toimii terrorismina epävapaiden työntekijöiden selällä. Nykyään saavat työnvälitystoimistot pakottaa naisia jopa prostituutioon! Näin ollen pidän asiakkaan velvollisuutena suojella työntekijöitä vallan väärinkäytöstä.
http://home.foni.net/~tm-stgt/iswa
Bensaa liekkeihin..
Olen ehkä poliikan "epäruumillistuma" ja pilkkaan mielelläni kaikkia puolueita tasapuolisesti ketään unohtamatta:twisted: mutta joitakin periaatteita miehellä pitää olla.
Kumma kyllä vaikka jokainen meistä tietysti tietää paremmin sen miten naapurin tulisi elää, on tarve sen naapurin opastamiseen jokaisella erillainen. Joskus tuntuu että hieman liberaalimpi näkemys ja toisten ajatusten kunnioittaminen voisi olla suotavaa. Tämähän ei tietenkään sovi totalitääristen ajatusten kannattajille. Jos se jälkimmäisistä olisi kiinni ei vapaata keskustelua sallittaisi eri foorumeilla lainkaan.
Samaten kammoksun jonkin aatten "monopolisointia" tyyliin "vain vihreitä äänestämällä olet ympäristötietoinen".
Erästä sosiaalista aatetta kannatan mielelläni ja sehän kuuluu että: miehet ja naiset yhtykää (tai niin sen sisällön ainakin olen ymmärtänyt)
Lainataanpa tähän loppuun vähän Juice Leskistä "Ne jotka osaa tekee mitä vaan, ne jotka ei, ryhtyy opettamaan".
Thomas Michael 14-09-07, 14:22 Nannyogg - sinä et tahdo että laitan toistuvasti linkkeja kotisivuuni - ei olisi ollut tarpeenkaan kun vastustajani lukisivat ennen kuin he ampuvat. Olen yksintaistelija, ja nyt minua täälläkin torjutaan! Linkki on toistuvan selityksen lyhempi vaihtoehto. Pitkien tekstien toistamiselle (myös uusille lukijoille jotka eivät lukeneet alusta alkaen) minulla ei ole hermoja eikä aikaa. Siihen tarjoutuu kotisivu. Minun kotisivuni ei ole kaupallinen, en mainosta tavaraa enkä palvelua.
Kun linkki on mainontaa ja kielletään, minun täytyy lopettaa keskustelu. Tämä kutsutaan demokratiaksi - Maulkorb vähemmistölle, vapaus hyökkääjille. Kirjoitatko myös niille, jotka loukkasivat minua ja aiheuttivat linkkien toistumista?
Basta, vastaanotto suljettu.
Hieno sivu onkin sen linkin takaa. Miten oli osattukin taustaväri valita noin.
Kirjoita vaan Thomas edelleen. Palopuheitasi on ihan kiva lukea. Olet valitettavasti nykyisessä "mammonam" hallitsemassa maailmassa jäämässä vähemmistöön ja äänesi voi (ainakin monovastaanotossa) häipyä lähes kuulumattomiin.
Ei kai keskustelua tarvitse lopettaa? Toisto ei kyllä ole keskustelua. Enkä usko että linkin floodaus vakuuttaa lukijoita. Jos modelle reklamoidaan, mode yrittää jotenkin sovitella. Eikä mielellään julkisesti, se on tylsää.
Mitä jos jatkettaisiin itse asiasta? Kerro ihan käytännössä, miten 2 lapsen yksinhuoltaja pystyy käymään lastensa kanssa vaate- ja kenkäostoksilla jos kaupat ovat auki kuten itse ehdotit. Pätkätyö on nykyaikaa. EI puolen vuoden välein voi muuttaa (ja vaihtaa lasten kouluja) niin että olisi aina lähellä kotiaan töissä. Yli 10-vuotiaat kuluttavat reippaasti ruokaakin päivittäin. Ei kaikilla työpaikoilla voi pitää jääkaapissa ruokatunnilla ostettua ruokakassia joka päivä. Ja sne täyden kassin rehaaminen parilla junalla tmv. on aika väsyttävää sekin. Kengät jäävät pieniksi parin kuukauden välein. Milloin se yh pääsee lastensa kanssa sovittamaan kenkiä ja vaatteita? Millä se autoton pienituloinen käy Baumarktissa tunnin ruokatauolla ostamassa maalipurkin? No okei: voidaan kehittää nettikauppaa, mutta ei niitä kenkiä kyllä netitse kannata tilata, ellei halua jalkavaivoja lapsilleen. Ja miten netistä tilatut tavarat saa kotiin, kun se postikin on auki vain silloin kun itse on töissä?
Ja kun sille linjalle mennään, miten niitä kersoja käytetään silmälääkärissä jos työajoissa ei ole yhtään joustoa ja se silmälääkärikään ei tietenkään saa enää pitää iltavastaanottoa? Kun työajoissa ei ole yhtään joustoa, "kaikki" on pakko hoitaa ruokatunnilla. Jolloin - kaikki paikat ovat kiinni, koska kaikki ovat ruokatunnilla hoitamassa asioita jotia ei voi hoitaa koska kaikki paikat-- jne. Kampaamot ovat auki vain 12-14 koska muina aikoina ei ole asiakkaita. Postit samoin. Tosin tunti ei sitten riitä jonotusajaksi.
On kovin helppoa sanoa että kun mää en tykkää jostakin, niin kukaan muukaan ei saa tykätä. Vielä helpompaa on sanoa että määrätään kaikki tekemään niinkuin mää tykkään. Se vaan ei toimi. Jos haluaa oikeasti jotakin edistystä vaikka sinun mainitsemiisi epäkohtiin, tai alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin Suomessa, tai mihin tahansa vastaavaan ISOON ongelmaan, niin yhtä ratkaisua ei ole. Kieltolaki ei toimi sen enempää kaupan työajoissa kuin alkoholipolitiikassakaan. Jos haluat edistystä, pitää pyrkiä esimerkiksi sitoviin sopimuksiin siitä että työntekijällä on oikeus kieltäytyä ilta- ja viikonlopputyöstä. Tietenkin sellaisen ajaminen on paljon vaikeampaa. Sitä varten on jo aika kauan sitten keksitty semmoinen jännä juttu kuin ammattiliitot. Ne ovat saaneet paljon aikaan. Nyt joku voisi tuoda ne tälle vuosituhannelle, sama vanha retoriikka ja ikuinen lakolal uhkailu kun ei enää ihan toimi.
Jotkut muut voivat jopa haluta ilta- ja viikonlopputöitä.
Mielestäni nuo pitenevät aikuoloajat ovat asia jolle ei voi mitään - ne vaan tulevat väkisin. Toisaalta perusteluna ei toimi tuo 2 lapsen yh äiti/isä. Kyllä ne asiat saa järjestymään jos siinä tilanteessa on. Näin ovat tehneet jo useat sukupolvet ennen meitä. Kyllä tässä vaan mammona puhuu, ei niinkään yh sen paremmin kuin muidenkaan kansalaisten palveleminen.
Siis kertakaikkiaan ihastuttavan kiihkeää perjantai-keskustelua!
Muistakaa, että tässäkin pätee aina yhtä mainio toteamus: "Liika innostus on pahasta, asiassa kuin asiassa."
Satu Johanna 14-09-07, 16:08 Kerro ihan käytännössä, miten 2 lapsen yksinhuoltaja pystyy käymään lastensa kanssa vaate- ja kenkäostoksilla jos kaupat ovat auki kuten itse ehdotit.
Musta on outo ajatus, että yksinhuoltajaäiti (tai -isä) ei pysty hommaamaan lapsilleen vaatteita, ruokaa, lääkäripalveluja, vaan siksi, että yö- ja sunnuntaiaukiolo ei ole mahdollista. Tai että yksin asuva työssäkäyvä aikuinen ei pääse muka koskaan kauppaan, kun aukioloajat on niin suppeat.
Itse olen juuri tuollaisen "2 lapsen yksinhuoltajan" huoltama. 70-luvulla ei Suomessa ollut yhtään vapaammat aukioloajat mitä Saksassa nykyään, päin vastoin. Lauantaisin kaupat meni kiinni yhdeltä. Silti kotona oli aina ruokaa ja kaapista löytyi sopivan kokoisia vaatteita päällepantavaksi. Kaupassa muistaakseni käytiin kerran viikossa. Ja vielä: äiti oli sen ajan "pätkätyöläinen", pankkivirkailija, joka tuurasi milloin missäkin konttorissa. Ja ne työmatkojen sumplimiset oli varmaan aikamoisia silloinkin, pienten sivukylien bussiliikenne oli mitä oli. Pankit oli auki ihan saman ajan kuin ruokakaupat ja silmälääkäritkin...
Musta kauppojen nykyaukiolo on ihan ookoo. En lähtisi barrikaadeille, vaikka aukioloaikoja pidennettäisiin ja tuskin lähtisin sunnuntaisin ruokaostoksille, vaikka se olisi mahdollista.
Satu Johanna: tämä keskustelu on hiukan vajaa siksi, että se alkoi 2-3 muussa ketjussa. Täällä
http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=5104
Thomas Michael lausui painavan mielipiteensä siitä että kauppojen pitäisi olla auki VAIN ma-pe 8-18. Ja sitä vastustan.
Olisi parempi siirtää ne viestit tähän ketjuun, mutta sitten menisivät ne toiset ketjut sekaisin, ja se nyt olisi jo älytöntä. Mutta tuolta siis aloitettiin.
Kyllä, minäkin muistan 70-luvun Suomen. Mekin käytiin aina lauantaisin tiukalla aikataululla (ilman autoa, busseilla) kaupoissa, että ehdittiin hankkia se mitä piti. Enkä kaipaa edes sitä. Mutta tuo ma-pe 8-18 olisi huomattavan paljon vaikeampaa vielä.
Satu Johanna 14-09-07, 17:49 Ai jaa! :stupido2: No tuolla aikataululla tulisi ainakin dietit helpommiksi! :iconbiggrin:
Mutta onhan se hyvä, että on joku foorumi, jossa saa kaikenlaisia ideoita tuoda julki. Pitäisiköhän sitä itsekin aktivoitua? ..hmm..
Ei tässä elämässä ole pakko tehdä töitä, jos työajat ahdistaa. Nämä yhteiskunnat on niin sosialisiksi rakennettu, että siivellä pystyy elämään kivutta ja se sopii myös aatteeseesi. Jos Thomas ajattelet toisin, niin et ole kommari/vasuri korkeintaan wannabe sellainen.
Kaikille:
Koitetaan pitää tämä erikoinen keskustelu sellaisena, ettei mennä henkilökohtaisuuksiin. Kiitos. :)
Niinkuin nannyogg mainitsitkin, niin monet jopa haluavat tehdä töitä iltaisin ja viikonloppuisin.
Opiskelijoille se voi olla ihan elinehto saada lisätienestiä.
Ainakin Suomessa suurinosa(en nyt tiedä tarkkaan, mut kait tästä on tehty jotain tutkimusta)opiskelijoista käy opiskelujen ohella töissä. Palveluammatit on mannaa opiskelijoille just noiden työaikojen suhteen.
Korjatkaa nyt opiskelijat, jos olen väärässä, mutta olen saanut sellaisen kuvan täällä Saksassa, ettei opiskelijat ole täällä niin innokkaita käymään töissä opiskelujen ohessa?(ainakin omasta perhepiiristä näin voin sanoa).
Tietysti Suomessa on asiat paljon paremmin mitä palveluammatteihin tulee.
Liiton mukaiset palkat jne.Ylitöistä maksetaan hyvin.
Pitäisi tosiaan saada jotain selvyyttä koko palkkasysteemiin täällä Saksassa.
Ettei työnantajat pääse teettään orjatyötä.
No mutta tähänkin on Euroopalla ratkaisu, kun haetaan kiinalaisia tänne orjiksi.
Sitten on asiat vasta huonosti...
Eipä kiinalaisia enää orjaksi haeta. Niistä tulee muutenkin maailmantalouden veturi tässä pian.
abe
Thomas Michael 18-09-07, 13:22 Voi voi se linkkikielto! Tässä esiintyivät taas väitteitä ja kysymyksiä, joihin on jo kauan sitten vastattu.
Voi voi se linkkikielto! Tässä esiintyivät taas väitteitä ja kysymyksiä, joihin on jo kauan sitten vastattu.
Niin, voisit tietysti yrittää vastata esitettyihin kysymyksiin ja argumentteihin ihan kirjoittamalla oman näkemyksesi viestiin. Faktoja (esim. tilastoja tms.) sisältävien lähteiden käytöstäkään ei varmaankaan lisää huomautettavaa tule. Kuitenkin, jos vastauksena jokaiseen kysymykseen tai vastaväitteeseen on linkki itse tekemääsi nettisivuun, jossa esitetään mielipiteitä faktoina, ei keskustelusta muodostu kovin hedelmällistä. (Joillekin saattaa vieläpä olla myös ongelmallista lukea saksankielistä nettisivua, sillä kaikki täällä eivät kuitenkaan saksaa täydellisesti hallitse.)
Todettakoon vielä, että luin tuon sivustosi enkä löytänyt sieltä kovinkaan vakuuttavia argumentteja, saati vastauksia epäilyksiin, joita minulla on ajamasi agendan suhteen.
Anteeksi, etten malttanut olla puuttumatta asiaan.
Thomas Michael 19-09-07, 12:23 Julia G - olen juuri radioasemassa jossa on nopeampi tietokone kuin mulla on kotona.
Miksi ylioppilasten täytyy tehdä ilta- ja viikonloppuvuorot nimenomaan talousaloilla, siis esim. kaupoissa? Eikö heille tarjoudu mitään kulttuuri- tai elämänsuoja-aloilla (lebenssichernde Branchen)? Konsertti- ja teatteritalot? Julkinen henkilöliikenne? Sairaalat? Ravintola-ala? Kun he odottavat itselleen yövuorolisää kauppatyöstä, kuka maksaa ellei asiakas hinnoillaan? Eli minä, päiväasiakkaana, joudun maksamaan yövuorolaisten palkanlisää vaikken käytä heidän yövuorojaan ollenkaan.
Yötyön sataprosenttista vapaaehtiosuutta ei voi taata suuren työttömyystason aikana. Ja kauppiaat muistakoot myös naapureita, jotka eivt varmaan tykkää öisestä auto- ja ostokärrymelusta sekä aggressiivisesta näyteikkunavalosta. Berliinissä asukkaat valittivat jo kaupunginhallitukselle sunnnutaiaamuisesta melusta.
Thomas Michael 19-09-07, 12:54 Ei tässä elämässä ole pakko tehdä töitä, jos työajat ahdistaa. Nämä yhteiskunnat on niin sosialisiksi rakennettu, että siivellä pystyy elämään kivutta ja se sopii myös aatteeseesi. Jos Thomas ajattelet toisin, niin et ole kommari/vasuri korkeintaan wannabe sellainen.
Olen saksalainen ja en tiedä mikä kommari, vasuri ja wannabe ovat. Jos kommari on kommunisti - en ole sellainen, koska kommunismi, toisin kuin sosialismi, ei ole demokratiakykyinen. Eikä kuitenkaan kapitalismi ole, muuten työttömyys olisi laiton. Minä menetän työpaikkani vuoden vahteeksi. Jos työnvälitystoimisto antaisi minulle työtarjouksen kaupasta ja minä suostun siihen vain edellyttäen että jään huonoina aikoina vapaaksi töistä, menetän työttömyyseläkkeen. Niin sosiaalisesti Saksa ei ole rakennettu. Suomen verrattavista olosuhteista mulla ei ole tietoja.
Eli minä, päiväasiakkaana, joudun maksamaan yövuorolaisten palkanlisää vaikken käytä heidän yövuorojaan ollenkaan.
Tämähän on ihan yleinen tilanne, että kuluja ei saada suoraan kulujen aiheuttajalle. Minä vierailen kaupassa yleensä kello kuuden jälkeen. Reilusti omaan napaan tuijottaen kauppojen aukiolo ennen mainittua ajankohtaa on turhaa. Toinen epäkohta on jalkakäytävien kustannukset. Olen pitkällä hiipivällä askeleella kulkeva kevytrakenteinen henkilö. Kävelystäni aiheutuu luultavasti vähemmän kulutusta jalkakäytävän pinnalle verrattuna raskasrakenteisiin töpöttelijöihin. Tätä ei kuitenkaan ole huomioitu tienpidon varojen keräilyssä mitenkään.
Tämähän on ihan yleinen tilanne, että kuluja ei saada suoraan kulujen aiheuttajalle. Minä vierailen kaupassa yleensä kello kuuden jälkeen. Reilusti omaan napaan tuijottaen kauppojen aukiolo ennen mainittua ajankohtaa on turhaa.
Hei, ihan hyvä pointti. Miksi kauppojen täytyy olla päivällä auki, kun rehelliset työntekijät ei sinne ehdi kuitenkaan päivisin?? Perustetaan liike puoltamaan kauppojen sulkemista päiväksi ja avaamista vasta illalla. Ja jos efektiivisesti kauppa on auki esim. 17:00 - 22:00, on jopa työntekijöillä todella inhimillset työnajat ja kenellekään ei tule paha olo liian pitkistä 'palveluammatin' työajoista!!!:laughing3:
Eikä kuitenkaan kapitalismi ole, muuten työttömyys olisi laiton
Väärin. Kapitalismi tarvitsee työttömyyttä, itseasiassa hyvinkin paljon.
wannabe tulee englannista - "want to be" (haluaisi olla, muka...)
Kommari on kommunisti ja vasuri vasemmistolainen (aika laaja käsite)
paulatytto 19-09-07, 16:15 Hei, ihan hyvä pointti. Miksi kauppojen täytyy olla päivällä auki, kun rehelliset työntekijät ei sinne ehdi kuitenkaan päivisin?? Perustetaan liike puoltamaan kauppojen sulkemista päiväksi ja avaamista vasta illalla. Ja jos efektiivisesti kauppa on auki esim. 17:00 - 22:00, on jopa työntekijöillä todella inhimillset työnajat ja kenellekään ei tule paha olo liian pitkistä 'palveluammatin' työajoista!!!:laughing3:
Mutta sitten alkaa valittamaan eläkeläiset, kun he eivät pääse aikaisin aamulla kauppa-asioilleen. :smt047
Tai telkunorjat alkaa valittamaan, että juuri kun kaupat aukeavat, tulee telkusta ne parhaat saippuaoopperat. :smt036
Aina on joku joka löytää valittamista jostakin.
Oltais vaan tyytyväisiä että ylipäätään on kauppoja joista ostaa kaikenlaista...
Thomas Michael 20-09-07, 18:12 Yritin taas sisään, mutta linkkikiellon päälle tulee nyt pilkkaamista. Hylkään keskustelun taas, multa loppuvat hermot. Minä olen elänyt 27 vuotta niin kuin ehdotan, en vaadi mahdotonta! Tietoisuus työstä on ilmeisesti suuri este.
Thomas Michael,
Juttujasi on ihan hauska lukea, mutta toki ymmärrät ettei tämä ole mikään poliittinen propagandafoorumi, vaan keskustelufoorumi ulkosuomalaisille Saksassa sekä Saksasta tai Suomesta kiinnostuneille.
Eli ihan turha valittaa että poliittiset propagandaviestisi eivät ota tuulta purjeisiin.
Kokeile tätä foorumia: http://www.komnl.fi/foorumi/
Luulen että siellä juttusi uppoavat huomattavasti paremmin ja kukaan ei varmastikaan pilkkaa sinua siellä.
Jatka silti kirjoittelua täälläkin, mutta mieluummin muista aiheista kuin poliittisista näkemyksistäsi. Tässä ketjussa toki voidaan niistäkin keskustella, mutta muilla alueilla ei.
Aurinkoiset terveiset Frankfurtista,
Ahti
Thomas Michael 24-09-07, 11:14 Katsoin lyhyesti tuohon foorumiin. En aio sinne, koska - kuinka kirjoitin selvästi jo aiemmin! - en ole kommunisti. Enkä ole nuori enkä edes suomalainen. Arki- eli talousalojen toiminta-ajansäännöksillä ei ole mitään tehtävää talousjärjestelmän kanssa, sanokoot historian sattumat mitä tahtovat. Kuluttajan mukavuutta käskynalaisten työläisten selällä voi estää tai avustaa kaikissa talousrakenteissa, äärisuunnat mukaan lukien (vaikka myönnän että vasemmistomaissa rajoituksia saa kilpailupaineen puuttumisen ansiosta helpommin aikaan).
"En etsi valtaa, loistoa, en kaipaa kultaakaan." En tykkää luksuksesta, ja kun kapitalismissa luksus on suvaittavuuden ehto, siirryin vasemmistoon. Vihreiden puolueesta erosin heidän kannatettuaan saksalaissotilasten osuutta Kosovon sotaan sekä - sattumalta samanaikaisesti - kauppasulkulain kumoamista. En liioittele äärisuuntaan enkä matki historian ideologeja - olen itse aikuinen. En pidä demokraattisena että kuluttajalla on oikeus vaatia pelkän mukavuutensa hyväksi talousalojen työntekijöiltä ilta-, yö-, viikonloppu- ja pyhäpäivätyötä. Sataprosenttista vapaaehtoisuutta ei saa koskaan todeksi, lapsiperheiden suojelua ja asukasten rauhaa ei taata. Pienliikkeet tuhoutuvat suurliikkeiden kilpailun paineessa. Kun eläinsuojelija saa pilkkaamatta muuttua kasvissyöjäksi ja sen puolesta kampanjoida, vaadin meikäläisille tasa-arvoa. Mutta tässa foorumissa on mukavuuden kannattajilla mielipide-etuoikeus.
Ilman ulkoista pakkoa en koskaan käytä arkialojen palvelua aikoina, joina itse siellä en ole valmis työhön. En ole missään ammattiliitossa, koska ammattiliitot asettavat periaatteellisesti rahaa työolosuhteiden etusijalle eivätkä tietääkseni mahdollista vaihtoehtoja toisinajattelijoille. Jouluraha on yksi selvimpiä esimerkkejä, koska se aiheuttaa lomakieltoa ja ylityötä sen sijasta että työttömiä työllistettäisiin kasvavan kysynnän mukaan. Kampanjani toimenpide-ehdotuksia en saa täällä julkaistä, koska elämme demokratiassa.
Mutta tässa foorumissa on mukavuuden kannattajilla mielipide-etuoikeus.
En voi pitää taas naamaani kiinni, kun väärät syyttelyt saavat minut aina hyvin, hyvin vihaiseksi. =;Jos olet lukenut aikaisempia postauksia, ei ole kukaan tainnut laittaa omaa mukavuuttaan myöhäisessä kaupassa käynnissä syyksi, vaan se on suurimmaksi osaksi OMAN TYÖN SANELEMA PAKKO!
Tekisin mieluusti lyhyempiä päiviä, että ehtisin kauppaan, mutta kun se ei nyt onnistu.
Entä jos pidennetyt aukioloajat lisäävät liikevaihtoa? En usko yhdenkään liikkeen pidentävän aukioloaikoja, jos se ei kannata. Raha se tätä maailmaa pyörittää. Jos taas työntekijöille ei makseta pidemmistä työajoista tai iltatyöstä yhtään extraa, niin tämä on yrityskohtainen kysymys jota ei mielestäni voi yleistää. Luulisi älykkään yrittäjän sitovan lisätyön liikevaihdon / voiton nousuun, eli enemmän liikevaihtoa, enemmän palkkaa. Jos liikevaihto ei nouse merkittävästi, niin palataan 8-18.00 systeemiin.
Kölnissä on muistaakseni neljänä sunnuntaina vuodessa liikkeet auki. Olikohan 12.00-18.00. Kaupunki on näinä päivinä niin täynnä että ei sekaan mahdu. Lisäksi Kaufhof ja Mediamarkt ovat nykyään 21.00 asti auki ( vai oliko peräti 22.00). Sopii minulle oikein hyvin koska:
a. tulen viikolla aikaisintaan 18.00 kotiin töistä.
b. en mene vapaaehtoisesti lauantaisin keskustaan. Liian täyttä. Ainakin Kölnissä. Buxtehudessa ei ehkä ruuhkia ole.
En valitettavasti tunne kaupan alan palkkausta yms. säännöksiä tarkemmin, joten voi hyvinkin olla että edellä mainitsemani idea on täysin älytön. Minun mielestäni silti looginen.
Thomas Michael 26-09-07, 16:47 Tja, enhän saa laittaa linkkiä. Kampanjani toimenpide-ehdotus 19 määrää, että lauantaiaukioloajat jääkööt niiden etuoikeudeksi, joille työnantaja ei anna yhtään vaihtoehtoa. Marijan kysymykseen on siis vastattu. Jos itse joutuisin siihen valintaan, lähtisin mieluummin lauantaisin 10-14 kuin arki-illoin kuuden jälkeen kauppoihin, koska myyjille luotu kulttuurillinen vahinko jää pienemmäksi kun heillä on kaikki illat käytössään eikä perjantaisin olisi huolta liian varhaisesta noususta ensi aamuna.
Lauantaista riippuvaisia on vähemmän kuin uskotaan, koska joka kerta kun lauantaihin sattuu pyhäpäivä, perjantaisin jo kl 17:n jälkeen ei enää saa leipää ja muuta tuoretta - eli minä joudun tekemään viikonlopun ostokset jo torstaina. Mistä nämä ilmeisesti lauantaista riippuvaiset saavat yhtäkkiä perjantaisin siviiliaikoina vapaata?
Kartsa - Liikevaihdon nousu merkitsee myös markkinan kyllästymisen nopeuttamista (poikkeuksia olemassa) ja siis työttömyyden kasvua. Niin kauan kuin suuryrittäjät elävät linnoissa ja ajavat kolme mersua, palkkakysymys älköön riippuko liikevaihdosta, koska rahaa tuhlataan. Valitettavasti isäni ei ollut suurkauppias eli oma vaatimattomuuteni ei olisi voinut auttaa työntekijöitteni olosuhteiden paranemiseen. Yö- ja viikonloppulisää sekä joulurahaa en kuitenkaan maksaisi riippuvaisuuden väärinkäytön estämiseksi. Jos ammattiliitot pakottaisivat minut siihen, yrittäisin välittää rahanhimoiset kilpailijoille ja ottaisin heiltä vertaisen luvun sellaisia joille mieliterveys ja vapaan ajan kulttuurielämä on rahalisää tärkeämpi. En antaisi päiväasiakasten maksaa yövorolaisten palkanlisää hinnoillaan.
Minun asettamillani aikarajoilla on todella se ehto että kaikissa talousaloissa on 35:n tunnin työviikko sallittuna ylirajana jottei kukaan olisi riippuvainen ilta- ja lauantaiaukiolosta. Tämä ei valitettavasti ole tosielämää, koska lainantaja ei ole siitä kiinnostunut ja ammattiliitot taistelevat pääasiassa rahan puolesta, aikarajat vasta toisena tai kolmantena jonossa. Siksi kukin välttäköön huonoja ostoaikoja mahdollisuuksiensa mukaan näiden TOISTEN ihmisten mieliksi jotka ovat asiakkaina huonoista ajoista riippuvaisia (jotta nämä pääsisivät nopeammin kauppojen läpi) tai työntekijöinä pakotetaan huonoina aikoina töihin. Tämä omakurinpito on ollut omassa kodissani lakina voimassa poikkeuksetta 27 vuotta. Edes pääsiäislauantaina en lähde ostoksille. Tänä vuonna on jouluaatto maanantai (toimenpide-ehdotus 10) - viisi päivää joulurauhaa ilman kauppakäyntiä.
Mitä suomalaisseurakunta sanoisi jos urkuri joutuu myyjäksi, jumalanpalvelus törmää kauppasunnuntaihin ja kukaan muu voi soittaa urkuja? Tai Kauneimmat joululaulut ilman pianistia?
paulatytto 27-09-07, 10:48 Mitä suomalaisseurakunta sanoisi jos urkuri joutuu myyjäksi, jumalanpalvelus törmää kauppasunnuntaihin ja kukaan muu voi soittaa urkuja? Tai Kauneimmat joululaulut ilman pianistia?
Jos urkuri on joutunut myyjäksi, seurakunta on varmasti jo hyvissä ajoin tietoinen asiasta ja hommaa sijaisen.
Miksi urkuri ylipäätään joutuisi myyjäksi, ellei seurakunta olisi antanut urkurille lapikasta???
Kartsa - Liikevaihdon nousu merkitsee myös markkinan kyllästymisen nopeuttamista (poikkeuksia olemassa) ja siis työttömyyden kasvua. Niin kauan kuin suuryrittäjät elävät linnoissa ja ajavat kolme mersua, palkkakysymys älköön riippuko liikevaihdosta, koska rahaa tuhlataan. Valitettavasti isäni ei ollut suurkauppias eli oma vaatimattomuuteni ei olisi voinut auttaa työntekijöitteni olosuhteiden paranemiseen. Yö- ja viikonloppulisää sekä joulurahaa en kuitenkaan maksaisi riippuvaisuuden väärinkäytön estämiseksi. Jos ammattiliitot pakottaisivat minut siihen, yrittäisin välittää rahanhimoiset kilpailijoille ja ottaisin heiltä vertaisen luvun sellaisia joille mieliterveys ja vapaan ajan kulttuurielämä on rahalisää tärkeämpi. En antaisi päiväasiakasten maksaa yövorolaisten palkanlisää hinnoillaan.
Eihän tässä loppujen lopuksi ole kyse mistään muusta kuin asiakaspalvelusta. Minulle on hyvää palvelua ja yksilön vapautta, että voin mennä esim. klo 21.00 kauppaan ostoksille. Jos nyt puhutaan vähittäistavaroista, niin ei liikevaihdon nousu markkinoiden kyllästymiseen johda. Erikoistavaraliikkeen, joka myy 5000 hengen kylässä digisovittimia, voi olla vaikea selvitä hengissä kun joka kylän mökissä on digisovitin. Siinä ei auta vaikka putiikki olisi 24 h / vrk. 7 pv viikossa auki. Älä unohda sitä, että suuryrittäjällä on myös vastuu yrityksestään. Ehkä hän jopa haluaa kehittää yritystään ja ehkä hänelle on tärkeää että työntekijät viihtyvät hänen yrityksessään ja tekevät työnsä tunnollisesti ja hyvin. Eikö se yleensä ole niin, että jos yrityksellä menee hyvin, työntekijöillä menee hyvin? Ja montako tuntia se suuryrittäjä tekee töitä viikossa? Luuletko että se vain istuskelee nojatuolissaan sikaria poltellen ja tyhmille alaisilleen naureskellen. Jos näitä aikoja on edes joskus ollutkaan, niin nyt ne ovat ohi. Tuskin kukaan odottaa myyjän tekevän töitä esim. 8.00 - 22.00, vaan työaikaa jaksotetaan ja varmasti myös yksilölle sopivasti.
Thomas Michael 29-09-07, 11:00 "Ja montako tuntia se suuryrittäjä tekee töitä viikossa? Luuletko että se vain istuskelee nojatuolissaan sikaria poltellen ja tyhmille alaisilleen naureskellen."
Kartsa - olet oikeassa, mutta tämä on hänen vapautensa. Suuryrittäjän ylityö tuhoaa kuitenkin hänen perheensä. Hänellä ei olisi vastuutunteita kun palkaksi ei saisi neljättä mersua. Hän voi vapaasti muodostaa johtokuntaa ja delegoida työtä toisille. Työntekijöillä ei ole tätä oikeutta.
En ole kiinnostunut mukavuudesta kun se tapahtuu epävapaiden selällä. Minun työnantajani tuhoaa itseään sulkemalla Stuttgartin osastot kaikkien työntekijöiden huoleksi.
Mun täytyy kirjoittaa nopeasti jottei modeemi katkaisi linjaa tyhjäkäynnin vuoksi.
Tunnetko Sinä, Thomas-Michael, tämän sanonnan?
"Großer Geist, bewahre mich davor, über einen Menschen zu urteilen,
ehe ich nicht eine Meile in seinen Mokassins gegangen bin."
Se tuli juuri mieleeni ja sai minut hymyilemään :happy3: .... ehkä Sinutkin?
Thomas Michael 30-09-07, 10:04 Muumi - tätä sanontaa en tunne, mutta uskon tietävän mitä tarkoitat. Kun kyse on myyjistä, olen näiden mokassinillä jo kymmeniä kilometreja kulkenut, koska olin itse vuoteen 1996 asti myyntitöissä. Siksi myyntiala on mulle tuttu.
Tämä nopeasti ennen kuin modeemi katkaisee linjan tyhjäkäynnin vuoksi...
Hei Thomas-Michael,
ymmärtääkseni olit siis 11 vuotta sitten myyjänä myyntitöissä.
Oletko sitten kävellyt viime vuodet yrittäjän "mokassiineissä", kun tiedät enemmän yrittäjän vapaudesta ja vastuudesta
kuin me itse, yrittäjinä?
Tää menee nyt asian vierestä...Mutta mun on pakko kommentoida tähän väliin.
Thomas Michael luin tuosta linkistä sun omaelämänkerran. Tosi mielenkiintoinen. Voisit noista kokemuksista ja kasvatuksesta noissa kouluissa kirjoittaa kirjan. Sulla on aika rankkaa traagista elämää takana. Ja jo se, että joku ulkomaalainen vapaaehtoisesti puhtaasta innosta Suomen kieleen opiskelee suomea, on kiinnostavaa suomalaisille. Luulis ainakin että suomalaiset kustannusyhtiöt voisivat olla hyvinkin kiinnostuneita tuollaisesta omaelämänkerrasta... :book:
Kaikenmaailman omaelämänkerrat on muuten nyt kuuminta huutoa, varsinkin traagiset sellaiset.
Niitä lukiessa oman elämän ongelmat vaikuttaa pieniltä.
Thomas Michael 30-09-07, 14:35 Muumi - nykyisen 11-vuotisen talonmiehenkaltaisen työpaikan menetän vuoden vaihteeksi koska työnantaja muuttaa amerikkalaisten kauko-ohjaajien käskystä kaikista "miljooinipainavista" kustannuksista huolimatta pois. Siksi taistelen myyjien kulttuurielämän puolesta - viimeinen kauppias-työnantajani oli lisäksi ventovieras antroposofi ja odotti työntekijöiltään lauantaityötä klo 16:en asti vaikka kauppa suljettiin 13:lta. Suursiivous, joka olisi tuolloin ollut maanantaisin siviiliaikoina mahdollinen koska kauppa oli maanantaisin kiinni. Lähdimme väsyneinä, nälkäisinä ja biodynaamisten puhdistusaineiden hajua vaatteissa kaupasta. Suora juoksu johonkin kulttuuritapahtumaan oli siis mahdoton. Tuon ajan toverityttö Tanja (sattuma - hän täyttää tänään 36 vuotta) joutui huumeongelmaan, irtisanottiin lähtöni jälkeen ja on kateissa. Hänen suruunsa kuului kuitenkin myös kadonneen rakkauden tuska, ja kun rakastaminen on antroposofien piirissä usein kielletty, avusti asiaakoskeva syrjintä tätä hätätilannetta. Itse minua koski viesti hänen katoamisestaan kovasti, koska olin ilmeisesti hänen viimeinen tukensa mutta mulla ei ollut tietoa hänen rakkautensa häviämistä ajoissa ja siksi en rohjennut koskea häneen.
Julia G - totta on, elämäkertani voi täyttää kirjan, vaikkei se ole juuri iso tai paksu. Winword-tiedostona suomenkielinen versio mahtuu 28:an A4-kokoiseen sivuun, kirjasin Tahoma 11, kapeat reunat. Saksankielinen alkuperäisversio samalla formatoinnilla on 33 sivua pitkä.
Ai jaa, olin harhateillä. Siis olit viimeiset 11 vuotta talonmiehenä töissä, mikä on mielestäni kunnioitettava ja tärkeä työ.
Pahoittelen, että menetät vuoden lopuksi työpaikkasi, Thomas-Michael.
Toivon Sinulle voimaa, ja paljon onnea uuden työpaikan suhteen!
Thomas Michael 14-10-07, 11:46 Nenät kiinni!
Ammattiliittojen aikaansaama jouluraha lentää marraskuun lopusta alkaen taas autopakokaasujen muodossa keskikaupungeissa ja niissä erikoisesti pysäköintitalojen yllä. Bensateollisuuden johtokunnat iloitsevat, kuljettajat ajavat hermojenromahduksesta toiseen. Ilmastomuutos on adventtiviikkoina haistettavana.
Anstandswauwau haukkuu. Ketään ei saa unohtaa. Kaupasta toiseen, kassit täyteen krääsää, kortti kassalle, paketit postiin ja kirkkojen (!) pyytämät vuosilahjasiirrot vuodenloppuinvestointikiireessä pankkiin. Ylityötä ja lomakielto. Jouluaattona, tänä vuonna maanantai, uusi hyökkäys kauppoihin kortti kädessä niin myöhään kuin voi, koska myyjillä ja elektronisen maksuliikenteen ATK-väellä on oikeus joulurauhaan vain keskimäärin kerran seitsemässa vuodessa jouluaaton sattuessa sunnuntaihin. Sitten pyhien jälkeen uusi hyökkäys kauppoihin jotta sopimattomat vaatelahjat vaihdettaisiin sopiviin. Vuodenloppuviikon loma on yhtä itsestäänselvyys asiakkaille kuin myyjille ylityö ja lomakielto.
Myyjätkin ovat ihmisiä, samoin postitoimittajat (Zusteller) ja pankkikansa. Jouluraha vaihdettava joulurauhaan. Raha säästötiliin, rauhaa palvelijoille ja omaan kotiin.
Kun lainsäädäntö avustaa kiirettä, yrittäjä ei halua luoda rauhaa ja työntekijä ei saa tai ei voi, pidän ASIAKKAAN velvollisuutena torjua käskyvallan väärinkäyttöä omakurinpidolla. Itse olen toteuttanut omat toimenpide-ehdotukseni 27 vuotta poikkeuksetta. Tällä omakurinpidolla ei ole mitään tehtävää talousjärjestelmän kanssa, enkä usko vapaaehtoisiin "yöperhosiin" kaupoissa. Näitä ehdotuksia en voi tässä foorumissa julkaista, koska minua kiellettiin laittamasta linkkiä kotisivuuni ja alaviite (Signatur) muuttuu automaattisesti kaikissa ketjuissa.
Myyjätkin ovat ihmisiä, samoin postitoimittajat (Zusteller) ja pankkikansa. Jouluraha vaihdettava joulurauhaan. Raha säästötiliin, rauhaa palvelijoille ja omaan kotiin.
Montako ketjua näistä sorretuista palveluamattien edustajista oikeasti aiot avata? Eikö tämä missiosi edelleen kuulu sinne yleispoliittiseen meuhontaketjuun?
Onneksi joulurauha ei ole pelkkää fyysistä rauhaa ja hiljaisuutta vaan sen voi saavuttaa sisimmässään. Omaa joulurauhaani ei onneksi edes häiritse, vaikka joutuisin viimeiset tuoretavarat hankkimaankin aattoaamupäivän ruuhkassa.
Rauhallista joulunodotusta.
Satu Johanna 14-10-07, 13:00 Tästähän saa ihan mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi: mitä oikeasti tarvitaan joulurauhaan? Montako tuntia vapaata? 24 tuntia, 48? Mikä on se minimi? Alkaako joulu vasta jouluaatosta, joulupäivästä - vai jo adventista?
Voisin kuvitella, että saksalaisella onnistuneeseen jouluun riittäisi nakit ja perunasalaatti, valoin koristeltu koti ja kirkkoon meno joulupäivänä sekä 48 tuntia vapaata: 25.-26.12. Oman kokemukseni mukaan jouluaatto ei Saksassa ole niin tärkeä päivä, mitä suomalaisessa joulunvietossa (joulusaunoineen ja hautausmaavisiitteineen).
Saksalaiset ottavat "siltapäiviään" aina tilaisuuden tullessa - en usko, että kaupan alalla asia on yhtään eri. Kaupoissa ei tarvita jouluaattona täyttä miehitystä, eli koko työntekijäkaarti ei ole töissä kuitenkaan. Siinä mielessä vain joka 7. vuosi tapahtuva jouluvapaa kuulostaa epäuskottavalta. Mutta jos niin on, niin ehkä se joka 7. joulu onkin sitten Superjoulu, joka kruunaa kaikki edelliset? Vai riittääkö se?
Ja mikä olisi kaupan myyjälle tärkeämpää: jouluvapaa vai reilu työsopimus? Onko myyjän jouluonnesta vastuussa asiakas vai kauppias?
Itse en ole vielä koskaan käynyt kaupassa jouluaattona. Ja ilahduin kun näin ensimmäiset joulukoristeet ja joulupöydän Bonnin Mambossa syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Eli jouluvalmisteluja voi aloittaa jo nyt, jos joulukuussa ei ole (työkiireiden) takia aikaa...
Montako ketjua näistä sorretuista palveluamattien edustajista oikeasti aiot avata? Eikö tämä missiosi edelleen kuulu sinne yleispoliittiseen meuhontaketjuun?
Veit sanat suustani...
Joulurauha alkaa jokaisesta itsestään ja jokainen tehköön joulustansa juuri sellaisen kuin haluaa. Joulurahalla on monessa perheessä erittäin tärkeä osuus, miksi tuostakin pitää meuhkata?
Unelma-ammattini on joulukuusien kotiinkuljettaja.
Kiireinen sesonki tosin osuisi juuri joulunaluspäiviin mutta olisihan loppuvuosi vastaavasti varsin rauhallista aikaa! \\:D/
Unelma-ammattini on joulukuusien kotiinkuljettaja.
Kiireinen sesonki tosin osuisi juuri joulunaluspäiviin mutta olisihan loppuvuosi vastaavasti varsin rauhallista aikaa! \\:D/
Heh, sama juttu joulupukin hommissa. Pirullinen kiire jouluna, mutta loppuvuosi meneekin mukavasti loikoillessa! :lol:
MÄ taas haluaisin olla pääsiäispupu. Voisin sit Nikolauksen tuuraajana vetää toisenkin palkan, ja kuitenkin töitä olis vaan kahdesti vuodessa.
Nuorempana mä olin kaikki joulut, juhannukset, vaput jne töissä sairaalassa, koska oli kiva duunata kaksinkertaisella palkalla. Jos mahdollista, menin yövuoroon, sit sai lisäksi 30% yökorvausta. Luulisin, että pääsiäispupu ja suklaata kenkiin kantava nikolaus saavat myös kunnon korvaukset aamuöisistä tunneistaan?
Thomas Michael 14-10-07, 20:29 Joulurauhakausi alkaa oikeastaan jo adventtiviikkoina ja huipentuu jouluaattoon. Ammattiliitot tuhosivat sen joulurahalla kuten kaupungeissa huomataan selvästi. Heti kun raha on tileillä liikenne ruuhkaantuu ja alkaa myyjien lomakielto. Tilivuodenvaihde tekee omansa asioiden huonontumiseen. Hautausmaavierailu on Saksan tavan mukaan ainakin katolisten piirissä 1. marraskuuta, sauna ei ole Saksassa yleistä tapaa koska kotisaunoja ei ole. Jo ennen kauppasulkulain poistamista olivat adventtilauantaisin kaupat lain mukaan iltakuuteen asti auki. Yhtään keskustan tavarataloa ei koskaan suljettu aiemmin.
En usko että kauppa-alalla on "siltapäiviä". Vapaavuorolaisisa kenties ei kutsuta töihin, mutta lomaa varmaan ei saa. Vähät pikkukaupat, joista ei saa elintarvikkeita, voisivat olla poikkeuksellisesti kiinni.
"Jouluvapaa tai työsopimus" eli "joulutyö tai työttömyys" - juuri tätä torjun että myyjät pakotetaan kuuliaisuuteen! Jouluvapaa JA työsopimus! Nykyisissä epävapaussysteemiehdoissa myyjien (ja myös pakettikuljettajien) jouluonnesta vastaa ASIAKAS, koska kauppias antaa työntekijöilleen vapaata vain kun asiakkaita ei ole. Omien myyntityövuosieni aikana olin aina jouluaattona vastoin tahtoa töissä ellei päivä sattunut sunnuntaihin. Ehdin kotiin vasta neljän tuntumassa väsyneenä, nälkäisenä ja siivousainehaju vaatteissa, koska kauppias vaati vielä suursiivousta. Paikalliset myyjät tuntevat kurinpitoani ja kiittävät minua siitä - ellei pomo ole juuri kuulu-ulottuvissa, koska heillä ei ole töissä oikeutta mielipiteeseen.
Minä koristan asuntoni ensimmäisen adventin aattona (mikä oli myyntityövuosieni aikana mahdoton) ja poistan koristeet Loppiaisen iltana. Viime vuosina oli usein ensimmäinen adventtiviikonloppu ainoa jouluinen rauhanhetkeni, koska suomalaisseurakunta ja aiemmin myös DFG leikkasivat muut viikonloput, lomaa töistä en saanut niiden korvaukseksi, äidin luona vieraileva veli ei tykkää suunnittelemisesta eli minä jäin joulupyhinä heidän Anstandswauwaunsa palomieheksi. Joulupyhien jälkeen en saanut lomaa töistä koska osastotoverini riippuu vaimonsa yrityksen vuoksi siitä kun tälle asiakkaita ei tule. Eli minä kampanjoin omien kokemuksieni pohjalla. Ilman ulkoista pakkoa en vaadi keneltään työtä aikoina, joina itse samalla alalla en olisi valmis työhön. Vuodenloppuviikon* ostokset rajoittuvat tuoreisiin elintarvikkeisiin (joulu- ja uudenvuodenaatot käsittelen pyhäpäivinä); ilotulituksien polttamista lopetin henkilökohtaisista syistä vuodenvaihteeksi 1982/83. Vuodenloppuviikolla jään myös ravintoloista pois.
TT ja Wanda - niin kauan kuin meikäläinen täyttää himoisten suita nälkä ainoana vaihtoehtona, kampanjoin edelleen. Oletteko itse myyjiä tai pakettikuljettajia? Varmaan ette, muuten ymmärtäisitte minua. Joulurahan voi kumota ja määrä jakaa muihin kuukausiin jotta vuosipalkka jäisi ennalleen.
Suomessa kun tuolla lottoarvonnassa on aina virallinen valvoja niin siinähän se olisikin ammatti. Joka lauantai (tietenkin lauantai-iltalisällä) telkkariin sanomaan "Hyvää Iltaa" ja kesäisin homma olisi paremmin palkattua kun siirsivät arvonnan sunnuntaihin. Loppuviikon voisikin sitten vaan olla ja selailla tätä foorumia :)
Thomas Michael 14-10-07, 21:56 En oikein ymmärrä Veikkauksen yhteyttä vähittäiskaupan ja tavaraliikenteen kanssa... Tai onko kyse viikonloppupalkanlisästä?
Moi!
No sittenhän me ollaan tasoissa kun mä en tajua sun höpötyksiä ja sä et mun :)
Iloitaan siitä ja kannustetaan niitä (kuten minä) jotka ovat iloiten töissä joulunpyhät...:smt041:smt041:smt041:smt041:smt041
TT ja Wanda - niin kauan kuin meikäläinen täyttää himoisten suita nälkä ainoana vaihtoehtona, kampanjoin edelleen. Oletteko itse myyjiä tai pakettikuljettajia? Varmaan ette, muuten ymmärtäisitte minua. Joulurahan voi kumota ja määrä jakaa muihin kuukausiin jotta vuosipalkka jäisi ennalle
Olen ollut jouluna niin usein töissä, että et osaa edes arvata. Enkä koskaan ole mennyt töihin pitkin hampain, päinvastoin, maksoihan työnantaja jouluna tehdyistä tunneista parempaa palkkaa. Vai olisiko meidän pitänyt jättää omaan napaan tuijotellen yksinäiset vanhukset jouluna hoitamatta?
Olen ollut opiskeluaikoina myös jouluja kaupan kassalla. Alkuvuosina oli liike klo 13 auki, myöhemmin keksi pomo pitää 16.00 auki. No eihän siellä asiakkaita ollut enää puolenpäivän jalkeen, joten työkavereiden kanssa hassuteltiin ja nostettiin hyvää palkkaa. Mitä tuostakaan valittamaan? Jos kerran pomolla oli tämmösestä vara maksaa, niin omasta pussistaan ne maksoi, ei ne rahat olleet multa tai Thomas Michaelilta pois.
TM: Elä ja anna toistenkin elää.
taskumatti 15-10-07, 20:19 [QUOTE=Thomas Michael;37772] Joulurahan voi kumota ja määrä jakaa muihin kuukausiin jotta vuosipalkka jäisi ennalleen.
Joulurahan voi lahjoittaa esim. UNICEFille! Nälkää et ilmeisesti näe edelleenkään, kun energiaa riittää tällaiseen jorinaan.:boring:
Thomas Michael 15-10-07, 20:34 Nannyogg - myyjä todella voi joutua, asiakasten tai kauppiaan kiusaamana, sairaalan psykiatriseen osastoon, mutta tuplapalkan saavat sairaanhoitajat. Nikolauksen tuuraajana (en tiedä mikä "tuurata" on saksaksi) sinua verotettaisiin kovasti, koska toisen työpaikan palkasta peritään Saksassa luokan VI veroa. Sitten - kun olet ilmeisesti sairaanhoitaja ja rakastat tuplapalkkaa, mikset jatka yö- ja pyhäpäivävuorojasi nytkään? Oletko eläkeiässä?
Thomas Michael 15-10-07, 20:55 "Joulurahan voi lahjoittaa esim. UNICEFille! Nälkää et ilmeisesti näe edelleenkään, kun energiaa riittää tällaiseen jorinaan." -
Taskumatti - nälkäapu vaatii edellytykseksi syntyvyyden rajoitusta. Esim. lahjoitukset Intiaan sytyttäisivät väestöpommin ja näin tekisivät olosuhteet huonommiksi, eivät paremmiksi. Tämä ei kuitenkaan koske sodan tai luonnonkatastrofin aiheuttamaa nälkää, koska niissä tapauksissa kansoilla ei ole itse vastuuta. Useimmat kotimaiset apujärjestöt, esim. Leipää maailmalle ja Misereor, ovat lisäksi Kirkon alamaisia ja siis vaativat Jumalan sanan vastaanottoa avun edellytykseksi - ja tätä vastustan.
Minä lahjoitan mieluummin vapaille radioasemille vähemmistöjen äänen vahvistamiseksi. Siihen ei tarvitse odottaa pankkialan ylirasituskauden alkua.
En nyt ala sosiaalipornoilla enempää, mutta kyllä tähän ikään mennessä on ehtinyt tehdä useampaa työtä :) Nyt on yö, ja teen töitä - kirjoittelen tänne koska pidän pientä taukoa. Tein muuten töitä sunnuntainakin.
On jokseenkin turhaa syyttää työnantajaa psyykkisestä sairaudesta. Ja jos joku asiakas on hankala, niin mitä sitten? Työtähän se vain on. Hankalia ihmisiä piisaa. Esimerkiksi sellaisia jotka haluavat että kaikki elävät ja työskentelevät juuri siten kuin hankala ihminen haluaa. Hankalaa on juurikin se, ettei usko että toiset voivat haluta eri asioita.
Ehkä kääntäjästä olisi apua? Tietääkö kukaan miten eurytmisesti tanssitaan:
dieses thema nix so interessant - guckst du zum thema besser in anderes forum :headbang:
Thomas Michael 16-10-07, 07:49 Ehkä kääntäjästä olisi apua? Tietääkö kukaan miten eurytmisesti tanssitaan:
dieses thema nix so interessant - guckst du zum thema besser in anderes forum :headbang:
Eurytmia on antropsofien liikkumistaide.
Thomas Michael 16-10-07, 13:44 ...On jokseenkin turhaa syyttää työnantajaa psyykkisestä sairaudesta...
Ole hyvä ja katso tässä ketjussa sivu 9, 30. syyskuuta. Minulla oli myyntityövuosieni aikana yksi toveri joka joutui huumeongelmaan, vaikka myönnän ettei työnantaja ollut ainoa syyllinen. Eräänä lauantaiaamuna työnantaja käski hänen palvella asiakasta klo 7:40 eli 20 minuuttia ennen kaupan avaamista. Kun minä saavuin vähän myöhemmin, hän itki! Hän on kateissa.
KÄvin näitä viestejä läpi ja huomaan, että tämä alkaa taas lipsua henkilökohtaisuuksiin. Puolin ja toisin. Suljen tämän ketjun turhana. Saksan politiikasta - ja miksei Suomenkin - voi tällä alueella edelleen keskustella, mutta kauppojen aukiolojutut voisi jo viedä toisille foorumeille.
|