View Full Version : Suomenkielisiä terveyspalveluja

Ilona
15-10-07, 19:43
LandesArbeitsgemeinschaft für Gesundheitsförderung Saarland on koonnut tietoa osavaltiossa tarjolla olevista vieraskielisistä terveyspalveluista seuraavaan osoitteeseen:

http://www.migesaar.de/

Suomenkielen haulla löytyi tosin vain yksi lääkärikeskus.

Tietääkö joku vastaavia muista osavaltioista tai mieluummin koko Saksasta? Siinä toivossa aloitin uuden ketjun.

Ninni
16-10-07, 08:48
Hah, kuin tilauksesta. Itsellänikin on hakusessa lääkäri Berliinissä. Kaikkein mieluiten menisi tietysti suomalaiselle lääkärille, joten olisiko kellään tietoa sellaisesta Berliinissä?

marschum
16-10-07, 12:59
Esimerkiksi täältä voi etsiä,

www.aerzte-berlin.de

Ninni
16-10-07, 13:39
Ooh, miljoonat kiitokset marschumille! Tämä oli aivan loistava linkki!

Nyt kun tähän lääkäri-aiheeseen päästiin, niin onko se nyt sitten tosiaankin niin, että voin kävellä kenelle tahansa lääkärille? Tää saksalainen lääkärisysteemi on edelleen ihan hakusessa, kun ei ole tämän reilun vuoden aikana tarvinnut vielä kertaakaan käydä lääkärissä... :roll:

bhajee
16-10-07, 15:59
Nyt kun tähän lääkäri-aiheeseen päästiin, niin onko se nyt sitten tosiaankin niin, että voin kävellä kenelle tahansa lääkärille?
Joo voit.. ainakin jos lekurin kyltissä lukee "alle Kassen" (pikemminkin sääntö kuin poikkeus).

juliaG.
17-10-07, 12:23
Nyt kun tähän lääkäri-aiheeseen päästiin, niin onko se nyt sitten tosiaankin niin, että voin kävellä kenelle tahansa lääkärille? Tää saksalainen lääkärisysteemi on edelleen ihan hakusessa, kun ei ole tämän reilun vuoden aikana tarvinnut vielä kertaakaan käydä lääkärissä... :roll:

Kyllä tosiaan. Saksassa on vapaa valinta tämän suhteen. Lääkärit ja sairaalat saa valita itse, mihin haluaa mennä, riippuen tietenkin siitä että Krankenkassen sen sallii.

Kannattaa valita itselle yksi hyvä Hausartz/ärztin, jonka kautta saat sitten Überweisung
zum Fachartz esim. gynekologille. Näin sinun ei tarvitse maksaa omalle lääkärillesi kuin sen 10 € Quartalissa , joka on kerrallaan aina 3 kuukautta voimassa, eli vuodessa on 4 Quartalia. Ja sillä rahalla saat lähetteitä niin monelle erikoislääkärille kuin lystäät mennä, eikä sinun tarvitse maksaa jokaiselle lääkärille erikseen. Monille lääkäreille ei edes pääse ilman tuota lähetettä.

Ainakin omalta lääkäriltäni olen saanut helposti noita lähetteitä erikoislääkäreille.
Jos esim. on korvatulehdusta ollut, niin heti on lähetetty korvatautien erikoislääkärille.
Niskavaivaa niin lähete hierojalle jne.

Heinze
17-10-07, 13:26
Osa lääkäreiden yhdistyksistä "Kassenärzliche Vereinigung" on mahdollistanut lääkärien nettihaun kielen perusteella. Muillakin alueilla sieltä saa puhelimitse tietoa.
Ainakin Baijerista ja Berliinistä ja Kölnin-Düsseldorfin seudulta (Nordrhein) löytyy suomea puhuvia lääkäreitä:
Baijeri: www.kvb.de
Berliini: www.kvberlin.de
Köln-Düsseldorf: www.kvno.de

=> Arztsuche
=> Erweiterte Suche
Sprache: finnisch

Entäs Baden-Würtemberg??
Tiedän sattumalta, että Karlsruhen naapurikaupungissa Bruchsalissa on suomalaisen yleislääkärin vastaanotto (Kosunen-Ihle). Mutta minä tomppeli en löydä nettihakua, joka tämän kertoisi, jos en tietäisi...

Ninni
22-10-07, 21:27
Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä! Englantia puhuva naislääkäri löytyi naapuritalosta ja huomiseksi on aika varattu. Noh olipa taas vaikeeta tämäkin asia omassa päässä. Olen tätä lääkäri asiaa miettinyt siitä lähtien kun Saksaan muutettiin (eli yli vuoden) ja jänskännyt, että mitäköhän sitten oikeen pitää tehdä kun lääkäriä tarttee. Sitä vaan tekee asioista omissa päissään niin vaikeita, vaikka käytännössä sitten onkin ihan helppoa.. :-k

Villiruusu
22-10-07, 22:40
Lisäisin vielä tuohon Julian tekstiin, että lähetteen (Überweisung) voi saada keneltä tahansa lääkäriltä minkä tahansa alan lääkärille. Esim. raskausaikana sain aina gyneltä lähetteet, niin silmälääkäriin, korvalääkäriin jne. kuin yleislääkärillekin. Hammaslääkärit muodostavat ainoan poikkeuksen, eli he eivät anna lähetteitä muiden alan lääkäreille eikä toisin päin. Muttei siis tosiaankaan tarvitse mennä yleislääkärille ensin, tai jos sinne on jo maksanut maksun ja siellä kerran vuosineljänneksen aikana käynyt, niin riittää kun kävelee vastaanottotiskille ja sanoo haluavansa lähetteen esim. korvalääkärille.

(Tuon lähetejutun idea kai oli, että ihmiset ensin kävisivät yleislääkärillä, niin jäisivät turhat erikoislääkärikäynnit väliin. Mutta siis käynti yleislääkärillä ei ole edelleenkään pakollinen, mutta tuon maksun takia kannattaa pyytää lähetteitä, itse ainakin olen saanut niitä mukaan myös "varmuuden vuoksi", ettei ole tarvinnut sitten "hädän hetkellä" mennä ensin toisaalle ja sitten vasta sen tietyn lääkärin pakeille. Näin siis monet ainakin täällä Berliinissä toimivat...)

Itse ainakin myös "keskitän" lääkärikäyntejä samaan vuosineljännekseen, jos on tarvetta käydä lähiaikoina esim. gynellä ja silmälääkärissä, niin menen sitten saman vuosineljänneksen aikana ;)

nannyogg
23-10-07, 01:11
Itse pidän kymppiä niin pienenä hintana (Suomessa poliklinikkamaksu taisi olla 16e, ja joka kerran) etten hae mitään lähetteitä.

Katsotaan osaanko panna tähän ketjuun tarran, että se pysyisi tuolla listan yläpäässä - kun sama aihe nousee toistuvasti esiin.

Tomppa
23-10-07, 16:13
...Saarland...
Suomenkielen haulla löytyi tosin vain yksi lääkärikeskus.

Myös Saarlandin kassenärztlicher Vereinigung tarjoaa vain yhtä suomenkielistä vastaanottoa.

http://www.kvsaarland.de

Oikeassa ylänurkassa linkki "Arztsuche".

Julibrud
02-02-08, 12:59
Kun nyt terveyspalveluista on puhe, niin mainittakoon että Main-Taunus-Kreisin Kelkheim im Taunusissa on suomalainen fysioterapeutti. (Ajanvaraus on kylläkin hoidettava saksaksi. Aikaa varatessa kannattaa pyytää päästä "zu der Finnin".)

Physiotherapie Feuerbach
Gesundheitszentrum Kelkheim
Frankenallee 1
65779 Kelkheim

Puh. 06195 677 3150

erjav
26-05-08, 23:06
Onko kellään tietoa suomenkielisistä lääkäripalveluista Bochumin alueella?
Englantikin tietysti käy.
Kiitos vinkeistä!

Heinze
27-05-08, 08:27
Westfalen-Lippen alueella lääkäreitä voi etsiä kielen mukaan täältä:
http://www.kvwl.de/earzt/
Bochumia lähin suomenkielinen yleislääkäri näyttäisi olevan Hagenissa.

Tästä kartasta pääsee oman alueen lääkärihakuun:
http://www.kbv.de/arztsuche/178.html
Kaikilla alueilla ei voi etsiä lääkäreitä netistä kielitaidon mukaan, mutta soittamalla asia selviää.

äitileppis
27-05-08, 09:22
Düsselistä yritimme saada kiinni naistentautien tai mikä lie synnytystohtori lienee, gyneksi kuvittelin kuitenkin, lääkäriä(Asiani ei tosin ollut gyneasia, mutta halusin suomenkieltä osaavan lääkärin kiireellisesti, kävin syöpätutkimuksissa.) Puhuu kuulemma suomea.

Se paska ei vain vastannut koskaan viesteihin, puheluihin ja vaikka vastaanottoon soitimme varmaan kolme kertaa ja jätimme soittopyynnönkin, niin ei... ei vaivautunut vastaamaan edes. Eli, enpä suosittele.

Mies seurasi sähköpostin (viimeisellä kerralla) kulkua ja se oli laitettu avaamattomana roskikseen.

Kölnissä on ihanaa ja enkunkielistä palvelua "alalta kuin alalta", sellainen paikka kun "Pan Klinik"
http://www.pan-klinik.de

Seuraavaksi etsin sieltä gynen ja sisätautilääkärin. (ja jos ei löydy, pyydän suosituksia... enää en netin kautta etsi.)

Proto
11-08-09, 00:13
Stadtbergenissä (Augsburgin vieressä) on lääkärinä eräs suomessa syntynyt nainen. Hän puhuu hyvää suomea. Tuo on minulle lähin lääkäriasema ja olin aika yllättynyt kun kävelin kerran vastaanotolle ja lääkäri tervehti yllättäen suomeksi että "Moi! Minkäslaista vaivaa teillä on?" :laughing8:

Yhteystiedot: http://www.branchen-info.net/stadtbergen/arzt/dr-reinhold-krug_1003192.php En muista hänen nimeään, mutta eiköhän se kysymällä selviä.

tiinak
25-01-10, 21:29
Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä! Englantia puhuva naislääkäri löytyi naapuritalosta ja huomiseksi on aika varattu. Noh olipa taas vaikeeta tämäkin asia omassa päässä. Olen tätä lääkäri asiaa miettinyt siitä lähtien kun Saksaan muutettiin (eli yli vuoden) ja jänskännyt, että mitäköhän sitten oikeen pitää tehdä kun lääkäriä tarttee. Sitä vaan tekee asioista omissa päissään niin vaikeita, vaikka käytännössä sitten onkin ihan helppoa.. :-k

Hei Ninni,

Mulla on ollut ihan sama ongelma ja samat asiat ovat päätäni vaivanneet. Onneksi minä myös löysin englantia puhuvan lääkärin täältä Baijerin alueelta Landshutista.

Tiinak

Heinze
25-01-10, 21:59
Wuppertalissa työskentelee suomalainen yleislääkäri Outi Hilgert
http://www.praxis-goerlach.de/hilgert.htm

abe
26-01-10, 10:57
Laitanpa nyt maksamattoman mainoksen. Jos etsitte Münchenin länsipuolelta taikka Augsburgista yleislääkäriä taikka kivunhoitoon erikoistunutta, niin minun vaimoni on se, jonka hoitoon haluatte. Kielinä käy saksa, englanti sekä auttavasti suomi.

abe

mrrj
16-09-10, 13:04
En tiedä kuinka sallittua tällä foorumilla näin mainostaminen on, mutta olen suorittanut Suomessa koulutetun hierojan tutkinnon ja teen täällä Saksassakin hoitoja kotonani. Asun Berliinissä ns. "Kreuzköllnin" alueella ja palvelen erittäin mielelläni suomeksi.

nannyogg
16-09-10, 17:19
Voit mielellään panna ihan "kunnon ilmoituksen" yhteystietoineen tuonne Markkinat-alueelle :)

Lahtiska
27-03-11, 08:27
Tietääkö kukaan suomenkieltä puhuvaa päihdetyöntekijää Saksassa? Voisinko saada pikaisesti yhteystietoja?
Kokoontuuko Saksassa esim. Berliinissä, Muchenissä tai Bayreuhtin alueella aa-ryhmää, jossa on suomalaisia? Entä englanninkielisiä? Nyt olisi kiire saada yhteys näihin henkilöihin!

Heinze
27-03-11, 14:21
Hei!

Eivät taida ihmiset istua koneen ääressä näin kauniina sunnuntaipäivänä. Mutta tässä nyt vähän alkua:

Renkaan palveluhakemistossa (www.rengas.de/ilmoitukset-mainokset/palveluhakemisto/) on yksi suomenkielinen psykoterapeutti, mutta hän asuu Kölnissä. Ehkä hän osaa puhelimessa neuvoa, kenen puoleen kääntyä.

Myös seurakuntien naapuriapuhenkilöt (http://www.rengas.de/kirkollinen-toiminta/naapuriapu/) osaavat varmasti neuvoa eteenpäin, Münchenissä esimerkiksi Marja-Leena Müller. Samoin Saksassa toimiville suomalaisille papeille voi aina soittaa. Tiedot myös Renkaassa.

t. Liisa

Lina
12-04-11, 19:52
Tietääkö kukaan kielitaitoisia lääkäreitä Mannheimin alueelta?

marschum
12-04-11, 20:51
www.kbv.de/arztsuche

- sivulta voi etsiä lääkäreitä myös kriteerillä kielitaito, kaiken muun lisäksi.

Toni Nikkanen
11-07-11, 21:19
Tässä ketjussa linkatut sinänsä mainiot hakukoneet eivät löydä suomenkielistä lääkäriä Berliinistä. No onhan täysin mahdollista että sellaista ei vain ole, mutta koitin kokeeksi etsiä myös suomenkielistä hammaslääkäriä, jollaisen tiedän varmasti olevan olemassa.. eikä löytynyt tätäkään. Ehkä en siis vaan osaa etsiä oikein? Tietääkö joku suomenkielisen lääkärin Berliinistä?

Heinze
11-07-11, 23:02
Hammaslääkäreillä on oma sivustonsa, ja sieltä voi hakea myös kielen mukaan:
http://www.zaek-berlin.de/patienten/zahnarztsuche.html?no_cache=1

anukorpi
11-07-11, 23:16
Hammaslääkäreillä on oma sivustonsa, ja sieltä voi hakea myös kielen mukaan

Testasin näitä linkkejä Allgemeinarztia etsien Berliinistä eikä yhtäkään suomalaista löytynyt. Ehkä niitä löytyy sitten spesialisteja enemmän... Jospa Toni Nikkanen kertoisi mitä lääkäriä etsii niin foorumilaiset voisivat paremmin auttaa. Onko siis kyse hammaslääkäristä?

Toni Nikkanen
13-07-11, 07:56
Ihan yleislääkäriä ensi alkuun etsiskelen. Se hammaslääkäri oli siis vain epäoleellinen sivuraide, sellaisen kun tiesin suomenkielisen löytyvän niin kokeilin huvikseni, löytääkö hakukone sitäkään - eli osaanko edes käyttää mokomaa hakua.

nallemaa
20-07-11, 11:39
Taitaa olla aika vähissä suomenkieliset lääkärit Berliinissä. Joku suomalainen hammaslääkäri nimeltään Hilkka .......?, jolla on vastaanotto jossain Weddingissä. En ole käynyt, mutta olen kuullut kehuttavan hyväksi. Lääkärikeskus Medi-Plazan lääkärilistalla on täysin suomalainen nimi, jota tietenkään en nyt muista, mutta alana taisi olla mainittu psykoterapeutti.

Toni Nikkanen
20-07-11, 11:45
Kyseinen suomalainen hammaslääkäri jolla olen itsekin käynyt on Wittenaussa nykyään.

Löysin sittenkin kvberlin.de-hakukoneella lääkärin joka hallitsi hakukoneen mukaan suomen, ei kuitenkaan osannut (epäilinkin asiaa koska olisi jotenkin epätodennäköistä, että saksassa toimiva lääkäri jonka nimi on Reinhard Bleibtreu, osaisi suomea - vaikkakin sinänsä mahdollista)...
No ei se mitään, sain tuollakin asiani hoidettua sopivalla sekoituksella englantia ja saksaa. Selvisi myös miksi hakukoneen mielestä lääkäri osaa suomea - hänellä on ilmeisesti aiemmin ollut suomalainen kollega joka on nykyään eläkkeellä.

ElinaM
20-07-11, 12:13
Kyseinen suomalainen hammaslääkäri jolla olen itsekin käynyt on Wittenaussa nykyään.

Siis Hilkka Tenhunen-Braatz. Voin suositella, erittäin mukava hammaslääkäri. :)

Hei[d]i
11-01-12, 23:28
Mun mies käy hammaslääkäri Jukka Mäkitalolla Reinfeldissä (joku 15km (?) Lübeckistä Hampurin suuntaan) http://www.maekitalo.com/ on siellä tietty saksalaista henkilökuntaaki sit et pelkällä suomella asiointi tuskin onnistuu. Mut ehic-korttijutut pitäs olla tuttuja yms. :)