View Full Version : Kaksoiskansalaisuus...(Doppelstaatsbürgerschaft)

Maija
21-01-05, 15:33
Onko teistä joku jo joskus miettinyt hakea myös saksan kansalaiseksi?
Onko teillä kans ongelmia sopeutua ajatukselle olla saksan kansalainen (vaikkakin vain puoliksi)?
Vai eikö se mahdollisuus tule teillä edes kysymykseen?
Olis kiinnostavaa kuulla muitten suomalaisten mielipiteitä tähän asiaan...

arska
21-01-05, 15:42
Vastauksia:
- Eipä ole tullut mieleen
- Juu on, ja pahoja
- No ei sitten alkuunkaan
- Mielipiteeni painokelvotonta

Meritseth
21-01-05, 22:53
naja.
Sanotaan näin, siinä vaiheessa kun mun pitäis kotimaisesta luopua niin loppuu keskustelut lyhyeen.
Mutta kun luin siitä kaksoiskansalaisuuden mahdollisuudesta niin siitä lähtien olen asiaa ajatellut. Aina sitä kai suomalaisena pysyy mutta luulen kumminkin että 1-2 asiaa sujuis helpommin jos olis saksan kansalaisuus siihen mukaan.

Ahti
22-01-05, 03:51
Mulle tarjottiin Hollanissa viiden vuoden jälkeen Hollanin kansalaisuutta. Mietin noin nanosekunnin ja totesin että ei kiitos. Suomen passi on erittäin toimiva maailmalla, joten miksi sitä vaihtamaan mihinkään muuhun. Myöskään toinen mahdollinen kansailuus Saksassa Suomalaisen lisäksi ei näytä tuovan mitään ihmeellisempiä etuja?! Vai mitkä asiat sujuisimmat helpommin?

Kylie
23-01-05, 21:12
Tuskin siitä kansalaisuudesta mitään haittaakaan on. Miehelleni se tiesi olennaisen parannuksen ammatillisesti (tästä aiheesta on kirjoitettu jo toisella foorumilla). Meillä oli ehtona, ettei Suomen kansalaisuudesta tarvitse luopua, varsinkin kun on oletettavaa, että Suomeen tullaan palaamaan jossain vaiheessa.

Homma hoitui niin kätevästi eikä maksanut kuin 250 €. Hyöty on ollut tosi suuri niin taloudellisesti kuin asenteellisestikin. On ollut uskomatonta huomata, miten suuri merkitys saksalaisille on sillä, että ulkomaalainen on hankkinut maan kansalaisuuden.

bhajee
27-01-05, 19:35
Löysin vastauksen surffaamalla:

Das Freizügigkeitsgesetz/EU löst das Aufenthaltsgesetz/EWG und die Freizügigkeitsverordnung/EG ab. Staatsangehörige eines Mitgliedstaates der Europäischen Union oder der EWR-Staaten brauchen künftig keine Aufenthaltserlaubnis mehr zu beantragen. Ihnen wird stattdessen von Amts wegen eine Bescheinigung über das gemeinschaftsrechtliche Aufenthaltsrecht ausgestellt.

http://www.kiel4kiel.de/kiel4kiel/artikel6560.html

Jopa ulkoministeriön sivuilla on vain vanhan lain mukaiset tiedot... :smt021

Lumi
29-01-05, 23:53
Yes-nämä sivut on kullan arvoiset-kiitos tärkeistä tiedoista ! :notworthy:

bhajee
30-01-05, 11:09
Oikeastaan tuo edellinen viestini oli tarkoitettu sinne oleskelulupakeskuteluun.. mutta samapa tuo :-D

jussi
30-01-05, 23:03
Täällähän ei makseta tukiaisia kotona lapsia hoitavalle puoliskolle, jos kyse on kummallisista ulukomualaisista, jonkin omintakeisen pykälätulkinna turvin. Mitenkäs asia on, jos perheessa temmeltää aito vaippaikäinen teutooni kaksoiskansalaisuuden voimin?

//jussi

bhajee
30-01-05, 23:31
Täällähän ei makseta tukiaisia kotona lapsia hoitavalle puoliskolle
Ei niin, niitä tukia tulee splittingin muodossa myös lapsia hoitamattomalle kotimiehelle/naiselle... :-D

DaPuppe
07-02-05, 11:46
Arskan kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Tänään lukasin lehdestä, että jos omaa kermaanien kansalaisuuden niin sen menettää ilman varoitusta, jos hommaa toisen maan kansalaisuuden. Siis häh? Kuis se kaksoiskansalaisuus sitten oikein toimii? Ei sillä, että olis mitään pelkoa sellasesta. Alla linkki lehtijuttuun.

http://www.tagesspiegel.de/politik/index.asp?gotos=http://archiv.tagesspiegel.de/toolbox-neu.php?ran=on&url=http://archiv.tagesspiegel.de/archiv/07.02.2005/1628899.asp#art

Kylie
07-02-05, 15:19
Kaksoiskansalaisuus toimii siten, että mailla pitää olla keskenään sopimus, ettei menetä alkuperäistä kansalaisuuttaan saadessaan uuden. Tämä sopimus tuli Saksan ja Suomen välille 1.7.2003. Tällöin esim ne Saksassa asuvat henkilöt, jotka ovat aiemmin olleet Suomen kansalaisia, mutta menettäneet sen saadessaan Saksan kansalaisuuden, saattoivat hakea itselleen uudelleen Suomen kansalaisuutta menettämättä Saksan kansalaisuutta. Vastaavasti Suomen kansalaiset saattoivat hakea Saksan kansalaisuutta menettämättä Suomen kansalaisuutta.

Turkkilaisten tapaus taas johtuu siitä, ettei Turkin ja Saksan välillä ole vastaavaa sopimusta. Se ei ole mikään ihme, sillä lukuisat maat vaativat lisäksi mm. luvan luopua aiemmasta kansalaisuudesta ennenkuin uutta voi edes hakea. Esim. Puola oli ainakin vielä joitakin vuosia sellainen ts. jos Puolan kansalainen halusi Saksan kansalaisuuden, piti hänen ensin saada lupa Puolalta luopua kansalaisuudesta ennenkuin uutta kansalaisuutta saattoi edes anoa.

Mitä opimme turkkilaisten esimerkistä? Tietenkin sen, ettei koskaan kannata seurata sokkona laumasieluna mitä toiset tekevät ja luottaa kuulopuheisiin, vaan ottaa itse selvää asioistaan.

DaPuppe
08-02-05, 11:24
Kiitoksia Kylli-tädille selvennyksestä.

hexxi
13-04-05, 19:09
Niin minkälaisissa jutuissa saksan kansalaisuus on hyödyksi?

Saako muuten pankista lainaa ja voiko asunnon ostaa tai rakentaa jos ei ole saksan kansalainen?

abe
13-04-05, 20:06
Kyllä voit tehdä minun tietääkseni mitä vain ilman saksan kansalaisuutta. Politiikasta en tiedä pääseekö bundeskansleriksi ilman kansalaisuutta :)

Joissakin NATO-työtehtävissä pitää olla NATOn jäsenisen maan kansalainen.

Muita etuja saksan kansalaisuudesta en ole keksinyt.

Talolaina on saksalaisesta pankista.

abe

Maija
13-04-05, 21:29
No ein nyt ihan Kanzleriksi, mutta olishan se silti kiva päättää mukana tämän maan politiikasta noin vaalioikeuden päästä....täällä NRW:ssä kun on tässä noi Landtagswahlenit ja CDU uhkaa pistää Studiengebührenit päälle jos pääse valtaan. On aika tyhmä kun ei itse voi miteenkään siihen vaikuttaa (edes vähän =))....ai niin ja Bafoeg:iä ei kanssakaan saa jos ei ole saksalainen....

Sanna
14-04-05, 00:19
Mietin joskus ennen vuosituhannen vaihtumista ja hain jopa paperit, mutten saanut silloin aikaiseksi täyttää niitä.
Sitten syntyivät lapset ja siitä lähtien tämä aikaansaaminen on käynyt vielä vähemmäksi :lol:
Mitään ongelmia ei olisi, enemmän saksalainen taidan olla kuin suomalainen, ihan ilman papereitakin. (... tja, ja kuitenkin lähdössä katsomaan, millaista Suomessa on asua :-D )

Satu Johanna
14-04-05, 10:44
Minä olen ajatellut hakevani saksan kansalaisuutta vuoden-parin päästä. Aviomies kun on NATO-upseeri ja hänen työnsä kuljettaa meitä tulevaisuudessa ulkomaille. Euroopan ulkopuolisissa maissa minun "pelkkä" suomen kansalaisuuteni saattaa aiheuttaa jossain määrin pieniä hankaluuksia, joten jo senkin takia kaksoiskansalaisuus on ihan hyvä juttu.

Olen iloinen, ettei enää tarvitse luopua suomen kansalaisuudesta saksan kansalaisuutta hakiessa, muuten olisi kyllä kova miettimisen paikka. Kaksoiskansalaisuus on minulle ihan luonteva eikä herätä mitään tunnekuohuja, puoleen tai vastaan.

Taina
14-04-05, 11:13
Suomen uusi kansalaisuuslaki astui voimaan 1.6.2003. Merkittävin muutos uudessa kansalaisuuslaissa on monikansalaisuuden (kaksoiskansalaisuuden) nykyistä laajempi hyväksyminen. Suomalainen ei enää menetä Suomen kansalaisuutta saadessaan toisen maan kansalaisuuden. Myöskään ulkomaalaisen, joka saa Suomen kansalaisuuden, ei enää tarvitse luopua aikaisemmasta kansalaisuudestaan.
Toisen valtion lainsäädäntö vaikuttaa siihen, voiko henkilöllä olla nykyisen kansalaisuutensa lisäksi toinen kansalaisuus. Suomalainen voi pitää Suomen kansalaisuuden, jos monikansalaisuus hyväksytään siinä valtiossa, jonka kansalaisuuden hän saa. Samoin ulkomaalainen voi säilyttää aikaisemman kansalaisuutensa, jos hänen nykyisen kansalaisuusvaltionsa lainsäädäntö ei aseta estettä sille, että hän saa myös Suomen kansalaisuuden. Jotta henkilö ei tahtomattaan menettäisi nykyistä kansalaisuuttaan, on syytä selvittää etukäteen toisen valtion lainsäädännön suhtautuminen monikansalaisuuteen.

Ylläoleva lainattu Ulkosuomalaisparlamentin sivulta.

Ymmärtääkseni Saksan lainsäädäntö ei (vielä) hyväksy kaksoiskansalaisuutta (doppelte Staatsbürgerschaft). Eli jos haet Saksan kansalaisuuden, menetät Suomen kansalaisuuden. Voit toki sitten jälkeenpäin hakea sen Suomen kansalaisuuden takaisin, jolloin sinulla olisi kaksi kansalaisuutta.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Meritseth
15-04-05, 15:34
Ymmärtääkseni Saksan lainsäädäntö ei (vielä) hyväksy kaksoiskansalaisuutta (doppelte Staatsbürgerschaft). Eli jos haet Saksan kansalaisuuden, menetät Suomen kansalaisuuden. Voit toki sitten jälkeenpäin hakea sen Suomen kansalaisuuden takaisin, jolloin sinulla olisi kaksi kansalaisuutta.

Meikätyttö jättää hakemuksen kansalaisuudesta 26.4
Tätä ennen olin kyseisessä virastossa jossa minua neuvottiin miten sitä kansalaisuutta haetan aj mintä kaikkia papereita tarttee tuoda mukana.
Siinä samassa kysyin tätä asiaa ja ainakin saamieni tietojeni perusteella Saksa ei edellytä Suomen kansalaisuuden hylkäämistä, koska heillä on voimassa oleva Sopimus.

(se vio tietenkin olla että minulta evätään saksan kansalaisuus kun en lupaa vanhaa kansalaisuutta jättää, mutta se on taas eri asia ;) )

riikka
15-04-05, 17:05
Saako muuten pankista lainaa ja voiko asunnon ostaa tai rakentaa jos ei ole saksan kansalainen?
Korjatkaa jos olen väärässä: Sveitsi ainoa maa Euroopassa, jossa ostorajoituksia. Plus lilliputtivaltiot, ml. Ahvenanmaa. Pankit ovat yrityksiä siinä missä muutkin voittoa tavoittelevat yhdistykset, tekevät bisnestä maksukykyisten asiakkaiden kanssa... eli ihonvärillä tai kansallisuudella ei painoarvoa.

terv.
entinen pankkiiri

Tuukka
15-04-05, 17:20
Olen myös kuullut että Unkarissa saa kiinteistöjä omistaa vain unkarilaiset. Näihin tosin lasketaan mukaan myös unkarilaiset yritykset, joita taasen voivat perustaa myös ulkomaalaiset.

bhajee
15-04-05, 19:08
Saksassa asia riippuu osavaltiosta (vaikka lain pitäisi olla sama kaikkialla). Baijeri (joka lienee tiukin näissä) sallii kaksoiskansalaisuuden suomalaisille, kriekalaisille ja slovakialaisislle (ja taisi vielä yksi maa olla, en muista mikä).

Tämä siis jälkikäteen anoessa, täällä syntyneitä ja/tai saksalais/ulkomaalaisten lapisa koskee eri pykälät...

DjaneSini
18-04-05, 15:25
Niin minkälaisissa jutuissa saksan kansalaisuus on hyödyksi?

Omasta puolestani voisin sanoa, että ainakin täällä Berliinissä asunnon vuokraamisessa. Onpa vaan jo pariin kertaan tullut vastaan että on sanottu että eivät vuokraa ulkomaalaisille. Ulkomaalaisten kanssa kun on jo kuulemma liikaa hankaluuksia. Tää on niin tätä...

Maija
19-04-05, 00:49

Mä itse asiassa olen ihan varma että sitä ei menetä kun mä olin sitä virastolla jo kysymässä.....ja ne sano ettei menetä....jos ketään uskon niin niitä....

Donja
31-05-05, 01:59
Mä olen miettinyt tuota Saksan kansalaisuutta sellaiselta kannalta, että jos jäisin työttömäksi (opiskelen vielä) niin en taida saada Suomesta mitään tukia, kun Saksaan kuitenkin jäisin. Saksasta tuskin saisin mitään, enhän ole saksalainen. Jos olisin Saksan kansalainen, ja jäisin joskus työttömäksi, niin saisinko sitten jotain tukia? Varmaan vuoden päästä multa lähtee Kelakortti kun opiskelut päättyy, joten en taida sitten kuulua enää minkään maan sosiaaliturvaan :?

abe
31-05-05, 02:45
mitäs ihmettä täällä oikein suristaan?

saksassa saa työttömyyskorvausta ihan yhtä paljon oleskeluluvallinen ulkomaalainen (eli EU automaagisesti) kuin pesunkestävä hapankaalinahkahousukin.

nimim. kokemusta on

Donja
31-05-05, 11:53
Abe, ahaa. Jos asiat on noin niin sittenhän ei ole mitään hätää, oleskeluluvat kun on kunnossa.

Heinze
31-05-05, 12:02
Hei!

Työttömäkis joutuvalle myönnetään korvauksia Saksassa näin (Harz IV):

Kun on ollut töissä Saksassa (eli maksanut työttömyyvakuutusmaksuja) tietyn minimiajan, saa 6-12 kk:n ajan ansiosidonnaista työttömyskorvausta (Arbeitslosengeld I: 60% nettotuloista, "lapsellisilla" 67 %).

Sen jälkeen voi saada työttömyysavustusta (Arbeitslosengeld II/ Sozialgeld = 345 e + kohtullinen vuokra + 311 e puolisolle ja 267/207 e jokaiselle lapselle iästä riippuen). Tätä avustusta voi saada kuitenkin vain, jos koko perheen tulot alittavat tietyt rajat.

Jos ei ole ollut töissä (eli maksanut työttömyysvakuutusmaksuja), voi saada ainoastaan kakkosta, eli koko perheen tulot otetaan huomioon. (Nuorilla sinkuilla myös vanhempien tulot!!)

Tuohon ansiosidonnaiseen (Arbeitslosengeld I) ei ulkomaalaisuus vaikuta mitään.

Kuka tietää, voiko opintonsa päättävä EU-kansalainen heti siirtyä elämään työttömyysavustuksen (Arbeitslosengeld II) varassa???
Eiköhän hänet rinnasteta EU-kansalaiseen, joka on vasta muuttamassa maahan. Eli korvauksia ei heru...

EU:n ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden on tuossa tilanteessa palattava kotimaahansa. Saksalaisen puoliso saa jäädä.

Toivottavasti kysymyksesi työttömyysavustuksesta on enempikin teoreettista laatua... Ei kiva tilanne.

t. Liisa

Donja
31-05-05, 12:18
Kiitos paljon Liisa! :D
En ole ollut töissä, joten en ole maksanut työttömyysvakuutusmaksujakaan. Aviomieheni (Saksan kansalainen) on töissä, joten hänen tulonsa vaikuttaa sitten asiaan :?

Eli jos heti koulunpenkiltä päästyäni joutuisin työttömäksi, en ehkä saisi tuota Arbeitslosengeld II ei myöskään saa? Toivottavasti töitä nyt sitten löytyy heti...