View Full Version : Saksalainen jouluruoka
Hohoi te kaikki pidempään täällä asuneet ja saksalaisia jouluherkkuja tehneet/maistaneet!
Aijotaan viettää joulu täällä saksan maalla ja tarkoitus olisi laittaa jotain hyvää saksalaista jouluruokaa suomalaisen jouluruoan lisäksi. Ongelmana on vaan, että en tiedä mitä saksalaiseen joulupöytään kuuluu.
Jouluhalon haluaisin tehdä ainakin jälkkäriksi (onko kellään hyvää reseptiä?) ja kalkkunaa tietty. Mitäs muuta voisi laittaa?
Onko jotain saksalaisia jouluperinteitä, jota voisi tehdä esim. lasten kanssa??
Ah, ihanaa jo suunnitella joulua ja niitä joululaulujakin pitäisi harjoitella.. tietty saksaksi. :)
:reindeer::smt114
Aijotaan viettää joulu täällä saksan maalla ja tarkoitus olisi laittaa jotain hyvää saksalaista jouluruokaa suomalaisen jouluruoan lisäksi. Ongelmana on vaan, että en tiedä mitä saksalaiseen joulupöytään kuuluu.
Väittäisin, ettei ole oikein olemassa sellaista käsitettä kuin "saksalainen joulupöytä". Tuntuu ainakin, että saksalaisten kollegojen keskuudessa jouluruokaperinne vaihtelee laidasta laitaan. Aattona tunnutaan syötävän usein kalaa (esim. karppia), mutta Racletten (vielä yleisempi uutena vuotena) tai jopa nakkien (Wiener) kannattajiakin löytyy. Joulupäivän ruokana varsinaisella jouluaterialla taitaa täällä Baijerissa useimmiten olla hanhea tai ankkaa.
Jouluhalon haluaisin tehdä ainakin jälkkäriksi (onko kellään hyvää reseptiä?) ja kalkkunaa tietty. Mitäs muuta voisi laittaa?
Minulle jäi hieman epäselväksi liittyivätkö nämä enää saksalaisiin jouluperinteisiin. Varmuuden vuoksi todettakoon, että jouluhalko (bûche de noël (http://fi.wikipedia.org/wiki/Jouluhalko)) on ranskalainen perinne, jota ei tule sotkea saksalaiseen stolleniin (http://de.wikipedia.org/wiki/Christstollen).
Syödäänkö muuten jossain päin Saksaa perinteisesti kalkkunaa, vai onko se yleistynyt täällä samalla tavalla kuin Suomessakin anglosaksisen "kulttuuri-imperialismin" seurauksena?
Minulla saksalaiseen jouluun (ja sen odotukseen) liittyvät tyypillisimmillään Christkindlmarktilla nautittu Glühwein ja laiskoina joulunpyhinä pöydällä hiljakseen hupeneva valtava kasa erilaisia Plätzcheneitä (http://de.wikipedia.org/wiki/Pl%C3%A4tzchen). (Valitettavasti olen liian laiska leipomaan tai ostamaan Plätzcheneitä itse, joten täytyy luottaa siihen, että saa kunnon lajitelman lahjaksi esim. naapureilta.)
Jouluahan tässä täytyy ruveta odottelemaan. Vinkkinä jouulunalusiltojen paketointitalkoiden ratoksi suosittelen ainakin meitä viime vuonna kovasti ilahduttanutta Jouluradiota (http://www.jouluradio.fi/), joka soittaa 2.12. alkaen joululauluja kellon ympäri.
Nyt heti kaupan lehtihyllylle, siellä niitä ruokalehtiä on kymmenittäin ja kaikki täynnä jouluherkkuja :) ja suurin osa lehdistähän on tosi halpoja...
Jouluhalosta olen nähnyt todella erilaisia variaatioita eri kielillä ja olen kokeillut monta. Tylsin tuli suomalaisella "mukautetulla" reseptillä, varoitan ;) (se oli yhden illan kestävä kokkauskurssi... piru periköön suomalaiset kotitalousopettajat kun kaiken pitää olla rasvatonta ja sokeritonta ja halpaa ja voi pitää vaihtaa rypsiöljyyn jne - vaikka kyseessä on kerran vuodessa syötävä herkku!)
Paras versio on ollut sellainen jossa tehtiin väliin vaniljakreemi ja päälle suklaakreemi. Koristeet marsipaanista, tottakai!
Viime vuonna meillä syötiin jouluna täytettyä ankkaa. Ankka on aina hyvää. Hanhi olisi meille liian iso. Ankan voi ostaa valmiiksi täytettynä, "uunivalmiina" - tai tilata lihakauppiaaltaan putsattuna ja "täyttövalmiina".
Perinteistä olen kuullut monenlaista, mutta ainakin pikkuleipien teko hyvissä ajoin joulukuun aikana tuntuu olevan laajalle levinnyt tapa. Se on hauskaa lastenkin kanssa, sekä leipominen että koristelu. Ja reseptejä löytyy varmaan tuhansia jo netistäkin, tosin tässäkin suosittelen sitä lehtihyllyä. Me leivottiin kaveriporukalla ja lasten kanssa saksalaisilla ohjeilla jo Suomessa ollessa, ja annettiin sitten pikkuleipälajitelma söpössä peltipurkissa joululahjaksi - köh - aika monelle... eräänä vuonna kun mopo karkasi käsistä ja leivottiin koko viikonloppu...
Olen samaa mieltä saksalaisesta joulupöydästä. Se "sisältöineen" vaihtelee alueittain, perheittäin, eli millainen on ollut perinne, tavat jne.
Jouluhalko-nimikkeen kuulin ensimmäistä kertaa vuosia, vuosia sitten yhdeltä suomalaiselta tutulta. Se oli juuri silloin Suomessa IN. Samaisena vuonna Valion joulupostin ohjevihossa oli myös saksalaisen jouluhalon ohje.
Kumma vaan, mutta jouluhalko oli tuntematon. Stolle on yleisin "halko"leivonnainen. En ole leiponut Stollea koskaan (enkä aio yrittää, ehkä mieli muuttuu vielä?). Kaupasta saa erilaisia, halvimmat, kahden euron stollet ovat hyvin makeita.
Yleistetty kuva saksalaisesta jouluaaton pöydästä perunasalaatteineen ja nakkeineen, ilman joulutunnelmaa on pinttinyt monen mieleen. Vasta joulupäivänä syödään juhlallisesti.
Me olemme viettäneet viimeiset kaksi joulua mieheni kotipaikkakunnalla Saksan luoteisosassa.
Jouluaaton pöytä on ollut aina juhlava. Liharuokana on ollut normaalisti hanhea (Gänse), vuosi sitten mehevä naudanpaisti, hyvä kastike, perunoita, vihanneksia, (alkukeitto) jne.
Jälkiruokana Eisbombe (jäätelöpommi), liköreineen, kahveineen, suklaineen (Praliné) jne.
Me olemme vastanneet joulupäivän kahvipyödän herkuista;
pikkuleipiä (2 sorttia), joulupullaa, suklaa-rommikakku (kuivakakku), "talvinen" täytekakku ja suklainen täytekakku seuraavina päivinä. Samoin myös joulukoristelusta! Joulupukki meillä ei enää käy, vain kolkuttaa kiireisenä oven takana, jättäen pussinsa oven taakse.
Tänä vuonna aiomme tehdä esimerkiksi kalamousseen, lanttulaatikon, rosollin, eli myös suomalaisia jouluherkkuja.
Jouluvietto on ollut lähinnä yhdessäoloa, herkuttelua, kävelyretkiä lähimetsissä jne.
Vaikkakin jouluruoat ovat kaloripommeja, joulu on vain kerran vuodessa!
Jouluahan tässä täytyy ruveta odottelemaan. Vinkkinä jouulunalusiltojen paketointitalkoiden ratoksi suosittelen ainakin meitä viime vuonna kovasti ilahduttanutta Jouluradiota (http://www.jouluradio.fi/), joka soittaa 2.12. alkaen joululauluja kellon ympäri.
Oi! Kiitokset vinkistä! :santa: Tällaiselle joulufanille varmasti erittäin hyvä asia, kun ei niitä omia paria cd:tä voi määräänsä enempää soitella peräjälkeen.. :reindeer:
Kiitos kiitos (kiltit lapset) ;)
Ahaa, siis se ei siis ollutkaan perinteinen joulukalkkuna, vaan hanhi. Hyvä tietää. Lapset kyllä varmasti riamastuu "joulunakeista" ;)
Hmm.. mistäköhän olin saanut sellaisen ajatuksen, että jouluhalko on saksalainen? Jouluhalolla taisin todella tarkoittaa sellaista creemitettyä kääretorttua. Stolleneista en usko pitäväni, kun en tykkää kuivatuista hedelmistä missään, mutta voihan sellaisen valmiskaakun muille ostaa. Jäätelöpommi kuulosti todella herkulliselta.. onneksi joulun aika on pitkä.
Klühwein ollaan jo korkattu ja perinteisiä pipareita erä leivottu päiväkodin myyjäisiä varten. Innolla odotan Heidelbergin joulumarkkinoita!!
Miksi mä en keksinyt noita ruokalehtiä?!? Oon ostellut enimmäkseen wohnen&garttenia ja siinä ei ole kauheesti reseptejä, muuten aivan ihana lehti.
reininvarrella 29-11-07, 02:30 Juu, eikos se Jouluaaton ruoka voi olla ihan mita sattuu? Yhden munsterilaisen kaverin perheessa kuulemma joulupoytaa komistaa yleensa Toast Hawaii :-D
Täälläpäin joulupöytään kuuluu hanhi (Gänse) ja perunapallerot (Klöße) ja punakaali (Rotkohl).
Sitten leivotaan erilaisia pikkuleipiä( Plätchen) ja hiivapitko- mikä lie onkaan suomeksi ( Stolle)
Ja sitten glögiä mihin sulatetaan sokeripitko tulessa ( Feuerzangbowle ), vaikka se taitaa olla enemmän uudenvuodenjuttu.
Meillä on ollut traditiona uutena vuotena, että tehdään tuo Feuerzangbowle ja katsotaan elokuvaklassikko "Feuerzangbowle".
Täälläpäin joulupöytään kuuluu hanhi (Gänse) ja perunapallerot (Klöße) ja punakaali (Rotkohl).
Tuota tarjotaan täälläpäin about kaikissa ravintoloissa, duunin kantinoissa jne suunnilleen marraskuusta alkaen jouluun asti. Eli jouluista ruokaa, muttei siis varsinaista joulupöydän ruokaa. Eipä siinä, ihan hyvää. Maistuu mulle! Tuleekin yleensä vedettyä 10-20 kertaa tuollainen satsi ennen joulua :)
Tänään meillä oli taas tuota täällä duunin kantinassa. Pakkohan se oli ottaa ja taivaallisen hyväähän se olikin. Annokseen kuului vielä "glazed chestnuts", eli noita kastanjoita. (http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=5881)
Räpsäsin tuosta annoksesta vielä kännykällä kuvankin! Herkullista! :eating:
|