View Full Version : Naisten parkkipaikat laittomia Suomessa

Ahti
28-11-07, 11:23
Hieman hymyilytti, kun kuuntelin aamulla YleX:ää jossa kertoivat, että Suomessa tasa-arvovaltuutetun mukaan pelkästään sukupuolen perusteella tarjottavat pysäköintiruudut rikkovat tasa-arvolain syrjintäkieltoa. Tampereella oli jossain parkkihallissa tuollaisia kauheita naisten pysäköintiruutuja tehty.

No jopas on. Kauheeta syrjintää kun naisille ihan omat paikat. Täällä Frankfurtissa taitaa olla naisten pysäköintiruutuja ihan jokaisessa parkkihallissa. Onpa tosiaan kamalaa tällainen. Hyi että millaista syrjintää!!

HS:n artikkeli aiheesta (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Naisten+parkkipaikat+laittomia/1135232165929)

tt
28-11-07, 11:45
Hieman hymyilytti, kun kuuntelin aamulla YleX:ää jossa kertoivat, että Suomessa tasa-arvovaltuutetun mukaan pelkästään sukupuolen perusteella tarjottavat pysäköintiruudut rikkovat tasa-arvolain syrjintäkieltoa.

Tämä huvitti itseänikin kovasti. Tosiaalta kyseessä on melkein itkettävä asia; naisille tarkoitetut parkkipaikat ovat oikeasti ihan perusteltuja esim. turvallisuustekijöillä.

Seuraavaksi kiellettäneen myös invapaikat, sillä eihän vamman perusteella saa asettaa ketään eriarvoiseen asemaan; invapaikkojen suuruus vielä selvästi pilkkaa invalideja. Lapsiperheille tarkoitettujen parkkipaikkojan kamaluudesta ei kannata varmaan edes sanoa mitään, niin törkeä on jo pelkkä ajatuskin.

Hesarin aiheeseeen liittyvässä keskustelussa joku ehdotti, että parkkipaikkoja tarjottaisiin naisille ja naisenmielisille. Tällöin (keskimäärin huonolla itsetunnolla varustetut ja epävarmat) miehet eivät takuulla pysäköisi paikoille ja ongelma olisi ratkaistu.

Suomessa on tasa-arvoasiat mallillaan, kun tällaiseen riittää aikaa ja energiaa.

Tabe
28-11-07, 14:08
Turun Hansa keskuksessa oli aikoinaan ainakin naisille tarkoitettuja parkkipaikkoja... tavallisia parkkiruutuja oli kahden tolpan välissä 3, naisille tarkoitettuja parkkiruutuja oli kyseisten tolppien välissä vain kaksi. ;)

TaBe

hexxi
28-11-07, 14:34
Kätevää olisi maalata jokaiseen parkkiruutuun biologiasta tutut uroksen tai naaraksen merkit tai kumpikin riippuen siitä kuka saa parkkeerata. Myös liikennemerkkeihin ne merkit voisi laittaa. Se vasta olisikin tasa-arvoista.

Mitenkä muuten naiset ylipäätään olettavat olevansa tasa-arvoisia kaikissa asioissa kun kuitenkin on esim. parkkiruutuja naisille ja muille "erityisryhmille" kuten invaliideille? Tämähän tarkoittaa selvästikin että näillä ryhmillä on jotain erityistarpeita huomioon otettavana. Invaliidit ymmärtää mutta entä naiset? Naiset osaavat siis parkkeerata autoja yleensä ottaen huonommin kuin muut ihmiset, joita on alle puolet ihmisistä, eli siis miehet?

marschum
28-11-07, 17:23
Turun Hansa keskuksessa oli aikoinaan ainakin naisille tarkoitettuja parkkipaikkoja... tavallisia parkkiruutuja oli kahden tolpan välissä 3, naisille tarkoitettuja parkkiruutuja oli kyseisten tolppien välissä vain kaksi. ;)

TaBe

Jokainenhan tietää että me naiset tarvitsemme enemmän parkkitilaa kuin miehet.
Eikä edessä eikä takana mitään polleja tai pylväitä, ja vain yksi rivi parkkiruutuja että pääsee etuperin ajamaan pois, ja tietenkin kirkkaat valot että voi vielä peiliin vilkaista ennen shoppailemaan lähtöä . Ja eka kerroksessa ettei tarvitse kauas kävellä,
- onneksi täältä löytyy nämä naisten parkkipaikat melkein joka parkkitalosta.
Kuinka joku tasa-arvontarkastaja , joka vielä on itse nainen, voi olla tällaista vastaan ??

JoH
28-11-07, 18:14
Alunperin (ainakin täällä Saksassa) ne naisten parkkipaikat oli pääasiassa sen takia laitettu lähelle ovea ja/tai vartijan toimistoa ja ne on myös valaistu hyvin, koska se kuulemma ehkäisisi ryöstöjä ja raiskauksia parkkitaloissa. Sieltä myös avunhuudot kuuluisi paremmin henkilökunnalle.

Sinänsä mielestäni ihan järkeenkäypä selitys ja myös oikeutettu. Ainakin niin kauan, kun sellaisten ryöstöjen ja raiskauksien uhrien enemmistö on naisia. Niin että tasa-arvoa sitten myös sinne päin!

mattirot
28-11-07, 18:31
Jokainenhan tietää että me naiset tarvitsemme enemmän parkkitilaa kuin miehet.
Eikä edessä eikä takana mitään polleja tai pylväitä, ja vain yksi rivi parkkiruutuja että pääsee etuperin ajamaan pois, ja tietenkin kirkkaat valot että voi vielä peiliin vilkaista ennen shoppailemaan lähtöä . Ja eka kerroksessa ettei tarvitse kauas kävellä,
- onneksi täältä löytyy nämä naisten parkkipaikat melkein joka parkkitalosta.
Kuinka joku tasa-arvontarkastaja , joka vielä on itse nainen, voi olla tällaista vastaan ??
Seurasin keskustelua aiheesta parin suomalaisen lehden webbisivuilla, ja nimenomaan NAISET vastustivat naisten paikkoja, ja miehille se oli lähinnä yhdentekevää ,tai monille ihan ok.

juliaG.
28-11-07, 18:44
Mun puolesta vois kaikki parkkiruudut olla standardiltaan leveämpiä. Kun ottaa huomioon nykyiset automallitkin. Ja sekin tulee huomioida, että ihmiset ovat lihavampia kuin ennen :grin:
Hyvä kun saa oven auki ja jos laihana ihmisenä on jo vaikeuksia ulostautua autosta kolhimatta ovella toisen auton kylkeä, niin iso ihminen saattaa jäädä autoon vielä loukkuun.
Olisi myös kiva ulostautua autosta ilman, että tahrii vaatteita omaan tai toisen autoon.
Sitten on vielä lapset, jotka pamauttavat sen auton oven toisen auton kylkeen.
Mutta onneksi on myös näitä "Mutter und Kind"- paikkoja.

Tabe
28-11-07, 19:05
Eikä edessä eikä takana mitään polleja tai pylväitä...

Mun puolesta vois kaikki parkkiruudut olla standardiltaan leveämpiä.

Niin ja pitempiä... :p

http://img136.imageshack.us/img136/3704/parkplatzbj9.jpg

TaBe

nannyogg
28-11-07, 19:34
Olen kuullut "naisten" parkkipaikoille juuri nämä kaksi perustelua: pysäköintitaloissa tapahtuvat ryöstöt/raiskaukset ja lasten kanssa liikkuminen. Tosin monessa paikassa symboli onkin semmoinen että siitä heti näkee, että kyseessä on "lasten kanssa liikkuville" tarkoitettu paikka eikä "naisten" paikka. Ehkä ne pitää Suomessa sitten nimittää "perheparkkipaikoiksi" niin että herkkäniskaisinkin kehtaa mennä sellaiselle...

Ja tosi on, että vanhemmissa parkkitaloissa standardipaikka on niin kapea, että ei siinä millään saa keploteltua ovesta ulos esimerkiksi vauvaa kaukalossaan. Tai jos ottaa matkustajaksi rollaattoria käyttävän (iso)äitinsä, niin ensin pitäisi pysähtyä käytävälle, ottaa mummo ja rollaattori ulos autosta, ja sitten vasta ajaa ruutuun... eikä se roll. käyttö niin kovin harvinaista ole, Suomessakin ns suuret ikäluokat ovat eläköitymässä juuri eli kansa vaan raihnaistuu.

En tiedä miksi, mutta kantakauppani parkkihallissa on usein luovaa vinoparkkia ;) niin että 4 parkkiruutuun on pysäköity 3 autoa eikä enempää sovi. Jostakin syystä niitä leveämpiä ruutuja tarvitaan, sanoivat jäykkäniskat mitä tahansa.

project
28-11-07, 19:39
Saudi-Arabiassa tämä ongelma on ratkaistu hienosti, kun naisille ei ole annettu ajo-oikeutta. Näin on vältytty kiusallisilta tasa-arvokysymyksiltä parkkipaikka-asioissa! :sunny: :sunny:

Ahti
28-11-07, 19:43
Niin ja pitempiä... :p

http://img136.imageshack.us/img136/3704/parkplatzbj9.jpg

TaBe

Katos, onko kuva täältä Frankfurtista? Sopis hyvin meinaan meikäläisen bemarin keulaan tuo, kun emäntä kauppareissullaan onnistui jotenkin rekisterikilven ruttaamaan samanlaiseen kuntoon! :-D

Saudi-Arabiassa tämä ongelma on ratkaistu hienosti, kun naisille ei ole annettu ajo-oikeutta. Näin on vältytty kiusallisilta tasa-arvokysymyksiltä parkkipaikka-asioissa! :sunny: :sunny:

Heheheh!! Aivan! :smt036

JJ
28-11-07, 22:47
Katos, onko kuva täältä Frankfurtista? Sopis hyvin meinaan meikäläisen bemarin keulaan tuo, kun emäntä kauppareissullaan onnistui jotenkin rekisterikilven ruttaamaan samanlaiseen kuntoon! :-D
No vähälläpä selvisit, jos pelkkä rekisterikilpi meni solmuun. :p

Ahti
28-11-07, 22:54
No vähälläpä selvisit, jos pelkkä rekisterikilpi meni solmuun. :p
Älä muuta viserrä! Puuh!! [-o<

Koputetaan puuta...

reininvarrella
29-11-07, 04:01
Alunperin (ainakin täällä Saksassa) ne naisten parkkipaikat oli pääasiassa sen takia laitettu lähelle ovea ja/tai vartijan toimistoa ja ne on myös valaistu hyvin, koska se kuulemma ehkäisisi ryöstöjä ja raiskauksia parkkitaloissa. Sieltä myös avunhuudot kuuluisi paremmin henkilökunnalle.

Sinänsä mielestäni ihan järkeenkäypä selitys ja myös oikeutettu. Ainakin niin kauan, kun sellaisten ryöstöjen ja raiskauksien uhrien enemmistö on naisia. Niin että tasa-arvoa sitten myös sinne päin!

Ja juuri tasta syysta tuo syyllistaminen niista on holmolaisten hommaa. No, eipa minua autottomana koske muutenkaan.

marschum
29-11-07, 14:20

- kyllä ne parkkitalojen naistenparkit ovat yksistään tuon edellämainitun, ikävän tosiasian vuoksi käyttöön otettu. Jos ne nyt sattuu olemaan leveämpiä - mitä en ole erikoisemmin huomannut, se on kyllä pelkkää sattumaa!

Yhdyn kyllä täysin siihen vaatimukseen, että kaikkien parkkiruutujen pitäisi olle leveämpiä kun autotkin ovat levenneet!

Mutta kyllä on suomalaisella tasa-arvottajalla suuret murheet kun mokomasta hälinän on nostanut - vai onko siellä ihan joku kannellut !

Lauryn
04-12-07, 00:21
Ihmettelin kyllä syvästi, miksi tarvitaan jotain naistenpaikkoja, mutta tuo selitys raiskauksien ehkäisystä hieman ehkä valaisi nyt asiaa.
Perhepaikat ymmärrän sillä, etteivät ne kakarat juoksentele vaarallisesti pitkin parkkipaikkaa, kun paikka on lähellä ja vanhempien kädet täynnä ostoksia. (Lapset kun vilkkaina tuppaa juoksentelemaan toisinaan kielloista huolimatta.)

Muuten mua kyllä lähinnä vaan ärsyttää klisheet naisten huonosta autonkäsittelystä. Tunnen kyllä sellaisiakin naisia, joiden ajattelukyky ei ole ratissa kaikkein suoraviivaisin, mutta itse en heihin suostu lukeutumaan ja muutenkin he ovat vähemmistönä tuttavapiirissäni. Suurin osa tuntemistani naisista ajaa autoa erittäin hyvin. Itse ajan sujuvasti (ja laillisesti) henkilöauton ohella myös kuorma-autoa ja traktoria.

tt
04-12-07, 09:34
Muuten mua kyllä lähinnä vaan ärsyttää klisheet naisten huonosta autonkäsittelystä. Tunnen kyllä sellaisiakin naisia, joiden ajattelukyky ei ole ratissa kaikkein suoraviivaisin, mutta itse en heihin suostu lukeutumaan ja muutenkin he ovat vähemmistönä tuttavapiirissäni. Suurin osa tuntemistani naisista ajaa autoa erittäin hyvin. Itse ajan sujuvasti (ja laillisesti) henkilöauton ohella myös kuorma-autoa ja traktoria.

Olettaisin, että naisille tarkoitettujen parkkipaikkojen suurempi koko johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että (stereotyyppisenä) oletuksena on, että naiset liikkuvat usein lasten kanssa, jolloin esim. turvakaukaloiden kanssa liikuttaessa on miellyttävää, että ovien aukaisemiseen on tilaa. Tuon koon tulkitseminen naisten autonkäsittelytaidon pilkkaamiseksi kertoo mielestäni enmmän tulkitsijan omasta epävarmuudesta.

Tuntemani naiset ajavat autoa siinä missä miehetkin, osa huonommin osa paremmin, osa mielellään osa vähemmän mielellään; en muutenkaan jaksa uskoa, että ajamisen tapainen suoritus olisi mitenkään sukupuoliriippuvainen.

Lopuksi todettakoon, että ymmärtääkseni useimmat autoilijat ovat omasta mielestään keskimääräistä parempia kuljettajia.

Lauryn
05-12-07, 03:36
^ En tietääkseni puhunut parkkipaikan koosta mitään? Minulla ei ole aavistustakaan ovatko ne pienempiä vai suurempia, puhuin ylipäätään yleistyksistä koskien naisten ajotaitoa. Lisäksi ylempänä maintsin myös perhepaikat ja lapset.

Autokoulunopettajani neuvoi aikoinaan seuraavaa: Siinä vaiheessa kun kortin saanut alkaa tuntea, että "nyt osaan tämän homman, nyt menee hyvin, hallitsen auton täydellisesti", niin silloin kosahtaa. Sen vuoksi olen pyrkinyt välttämään tätä tunnetta ja suhtautumaan ajamiseen sopivalla nöyryydellä. Huono juttu, jos kuvittelee olevansa parempi kuin muut tai hallitsevansa ajokkinsa täysin kahdella renkaalla kurveissa.

nannyogg
05-12-07, 13:27
tollaset "ei tytöt mitään osaa" -jutut ärsyttää aina jonkun verran, :blob6: mutta mä yritän ohittaa ne säälivällä ylenkatseella ja vaikenemalla. :stfu: Joko puhuja ärsyttää tahallaan, :glasses9: tai sitten jos se oikeasti pitää naisia tyhminä ja kädettöminä niin eihän se tajua vaikka selittäisi :snorting:
Ja niinhän tt:kin sanoi:
Tuon koon tulkitseminen naisten autonkäsittelytaidon pilkkaamiseksi kertoo mielestäni enmmän tulkitsijan omasta epävarmuudesta.

Muutaman suomalaisen järjestäytyneen äärifeministin tunnen, ja suoraan sanottuna he vastustavat ihan kaikkea. En yhtään ihmettele, että ne vastustavat naisten parkkipaikkoja. Äärifemakko on vähintään yhtä hankala kuin äärisovinisti, ne saisi kaikki viedä uudelleenkoulutusleirille siperiaan... Ikävää vain on, että muutama kiihkoilija pilaa kaikkien feministien maineen. Ja saa liikaa palstatilaa lehdissä, ihan niin kuin "naispappeuden vastustajatkin" ;)

Tomppa
05-12-07, 18:50
Peasen pariskuntahan selittää kirjoissaan että miehelle olisi ihmisen kehityshistoriassa tullut tarkempi "silmä" sekä parempi kolmiulotteinen käsityskyky. Näitä taitoja kun tarvittiin metsästyksessä. Tämä aiheuttaisi miehelle paremman lähtökohdan parkkeerata auto tarkasti.

Pariskunnan (moneen kertaan lukemani) bestsellerin saksankielinen otsikkokin on "Warum Männer nicht zuhören und Frauen schlecht einparken".

Mielenkiintoinen kirja, olen lukenut sen "lukemattomia" kertoja. Se selitti monta ihmettelemääni seikkaa niin miesten kuin naistenkin käyttäytymisessä. Ja monta kertaa kuvailut miehen tai naisen käyttäytymisestä olivat kuin otteita omasta elämästäni.....:fight:

Ainakaan vielä pari vuotta sitten kirjaa ei ollut vielä käännetty suomeksi, englanninkielisen originaalin nimi on "Why men lie and women cry". Ja kirjoittajat siis Allan & Barbara Pease.

Myöhemmin ilmestyneet saman pariskunnan kirjat olen myös lukenut mutta ne olivat mielestäni silkkaa rahastusta.

jussi
08-12-07, 02:10
http://www.toter-link.de/Frauenparkplatz1.jpg

//jussi

Ahti
08-12-07, 03:15
Juu, ja tuolla paaaljon lisää aiheesta.

http://images.google.de/images?q=frauenparkplatz

seia
19-12-07, 12:21
Hei mahtavaa, oon aina ihan onnesta soikeena kun saan itteni kiinni ns. väärästä asenteesta ja sitten huomaan korjata sen.

Vedin nimittäin ensimmäisenä herneen nenään ihan just silleen kun varmaan tasa-arvo-käläkäläkin. Siis ajatuksena juurikin se "ei kirosana, totta munasarjassa pitää kieltää naisten ajotaidon mollaaminen". Mutta juu. Nuo muut syyt ei tulleet mieleenkään. Ja ongelmaksihan homma muodostuu vaan jos minun naisena pitää parkkeerata naisten paikalle. Se että saisin, jos haluaisin, on plussaa tosiaan, ja kun voin jättää ko. paikat niitä tarvitseville ja parkkeerata itse tavalliselle, kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä.

Vaan. Eikö nyt kuitenkin olisi aiheellista valaista koko parkkihalli turvalliseksi? Vaikka miehiä harvemmin raiskataan niin ryöstetään kai kuitenkin (koska niillä on enemmän rahaakin kun naisilla :smt114). Eihän eriparinen kromosomisto automaattisesti takaa puolustuskykyisyyttä.

Siltikään en muuten jaksa yhtään nauraa noille kuvatuksille. :x

pinefall
19-12-07, 12:57
Mua taas nauratti ihan mielettömästi noi kuvat, vaikka nainen olenkin!!

Mä haluaisin joka paikkaan naisten parkkipaikkoja ja mielellään mahd. leveitä ja lähelle poistumiskäyntejä. Nehän ovat yleensä parhaita paikkoja, miksi niitä pitäisi vastustaa??? Tunnustan ääneen, että olen melko surkee parkkeeraja, vaikka autot ovatkin pysyneet (vielä) ehjinä. Kumma kyllä koko ajan tuo parkkeeraus taito hieman paranee, mutta sitten tulee taas päiviä kun olisi pitänyt jättää koko auto kotio. :toothy4:

Lasten kanssa nuo leveät paikat ovat ihan ehdoton juttu. On todella vaikea saada niitä turvaistuimiinsa, kun äiti ei mahdu oven väliin. :angry1: Jossain asioissa tasa-arvon huutaminen on ihan älytöntä esim. juuri tässä asiassa.

MiikaP
20-12-07, 17:29
Saisikohan noille paikoille sitten parkata mieskin, joka liikkuu perheen/lapsen kanssa?
Tyttäreni on aikamoinen rasavilli ja tapaa rynnäätä autosta parkkipaikalle välittömästi oven avatuessa.....

marschum
20-12-07, 18:40
Saisikohan noille paikoille sitten parkata mieskin, joka liikkuu perheen/lapsen kanssa?
Tyttäreni on aikamoinen rasavilli ja tapaa rynnäätä autosta parkkipaikalle välittömästi oven avatuessa.....

Kyllä varmaan sellaiselle "perhepaikalle" saa isikin parkkeerata - ainakin täällä Hampurissa on joissakin paikoissa näitä tarjolla.

nannyogg
20-12-07, 21:57
Esimerkiksi Main-Taunus-Zenterissä on parkkihallissa nimen omaan PERHEparkkipaikkoja hissien vieressä.

DerFinne
21-12-07, 02:35
Nainen pysäköintihallissa:
http://www.bahnhofparking.ch/fotostory.p

Tällaisesta infosta joutuisi Suomessa tasa-arvovaltuutetun puheille. :-)

Nainen ratissa:
http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00165_1

Osattiin sitä Suomessakin ennen. :-)

Tabe
21-12-07, 10:00
Hieman OT, mutta laitetaan kuitenkin tämä klassikko tähän jatkeeksi...

Harry Enfield

Kommentti: "Oh dear, the wrong side" laittaa aina hymyilemään...

ps. kannattaa katsoa myös ne muut Harry Enfield -videot... :razz:

TaBe

seia
21-12-07, 10:18
Hahah, Enfieldille sitten taas jaksan nauraa. Lemppari tuo "Women - Know your limits"

...but I love kittens!

Pitänee vetäytyä ylhäiseen yksinäisyyteen pohtimaan mikä ero on noitten kuvien ja Enfieldin sketsien välillä kun toiset kelpaa ja toiset ei :?: