View Full Version : Oleskelulupa?

bhajee
26-01-05, 11:49
Kysymys ei omalta kannaltain ole relevantti, mutta...

Siinä ulkomaalaislaissa, joka kaatui Bundesratissa toissavuonna, säädettiin niin, että EU-kansalaiset ei tarvitsisi ollenkaan oleskelulupaa.

Lakihan kaatui ihan muista syistä ja sitä rukattiin uusiksi kuukausikaupalla - onko kukaan selvillä, miten tämä juttu nyt on? Uusi lakihan tuli voimaan vuoden vaihteessa. Yritin guugeloida, mutta löysin vain pykäliä ei-EU-kansalaisten oleskeululuvista jne.

Pipari
27-01-05, 12:08
En osaa oikein mitään tuohon uuteen lakiin sanoa, mutta ole oikein tajunnut koko oleskeluluvanmyöntösysteemiä. Näkyy riippuvan kaupungista... Düsseldorfissa asuessani sain oleskeluluvan vain siksi ajaksi, kun minulla oli työ(harjoittelu)sopimus. Sen jälkeen sitten max. 3 kk ellei töitä löydy. Auslandsamtin ei-niin-hirveän-ystävällinen setä kehoitti sitten etsimään töitä, muuten edessä kotiin lähtö. Nürnbergiin muuttaessani olikin sitten ihan eri ääni kellossa. Antoivat ensin puoli vuotta kun ei ollut esittää minkäänlaista työsopimusta (paikka oli jo tiedossa) ja kehoittivat tulemaan uudestaan kun työsopimus on kädessä, ja sanoivat että antavat sitten saman tien 5v oleskelulupaa, vaikka soppari on vaan 6kk. Kehoittivat myös tulemaan ennen vuodenvaihdetta (2004/2005) kun uuden lain takia ennakoivat kauheaa ruuhkaa alkuvuodeksi. Nyt on sitten vihdoinkin tilanne turvattu seuraavaksi 5 vuodeksi vaikka muuttuis lait miten vaan :-)

Oma kysymykseni oikeastaan on: voivatko kaupungit/Bundesländer itse päättää näistä asioista vai miten on muuten selitettävissä Düsseldorfin viranomaisten nihkeys ja asian helppous täällä Nürnbergissä?!? Kummatkin tapaukset sattuivat vuonna 2004. Eikös niiden nyt samaa lakia pitäis noudattaa, eikä sitä nyt varmaan noin eri tavalla voi tulkita?

bhajee
27-01-05, 12:31
Onhan noissa varmaan eroa... oleskelulupaanhan pitää jollain tavalla osoitta, ettei joudu sossun armoille täällä, eli työpaikka, lottovoitto, eläke, tms.

Itselläni on "unbefristet" ollut jo jotain 15 vuotta (eli siis paljon ennen kuin Suomi tuli EU:hun), joten asia ei ole relevantti, uteliaisuuttani vaan kysyin.

Favolina
27-01-05, 13:30
Mä en kans ole tuota oleskelulupa-asiaa tajunnut. Kun tulin 2003 kesällä, mulla oli työpaikka Suomessa, ja sain sen takia oleskeluluvan vain kahdeksi vuodeksi. Se setä selitti, että jos mulla ei olis ollut töitä, niin olisin saanut oleskeluluvan viideksi vuodeksi!! :shock: Ei mahdu mun logiikkaan.
Siis täytyy varmaan lisätä että olin just mennyt saksalaisen kanssa naimisiin, tuskin ne muuten ilman mitään toimeentuloa olis tänne ottanut viideksi vuodeksi loisimaan... Mutta silti!

Taina
27-01-05, 15:59
Viime eksänä kun kävin omaani uusimassa (unbefristet olisi muuten tullut, mutta pankin todistus veloista puuttui), niin virkailija sanoi, että viiden vuoden kuluttua varmaan lakikin on jo voimassa, että EU:n kansalaiset eivät tarvii lupaa enää ollenkaan. Tiedä sitten, jos Bundesratissa istuu vielä enemmistö CDU:laisia niin kyllä ne kaataa sen esityksen sittenkin.

samlund
28-01-05, 14:40
TÄH??? En ole ikinä moisesta kuullutkaan, ja kohta pari vuotta takana. Täällä olen ollut eikä mitään luvista koskaan ole ollut puhettakaan. EUssa on vapaa liikkuvuus ja asuminen, ja siihen ei tarvita yksinkertaisesti lupaa. Tämä on tasan ensimmäinen kerta kun kuulen kenenkään vakavalla naamalla asiasta puhuva.

Mariia
28-01-05, 14:51
Missäs oot Samlund töissä? Taidat oleskella laittomasti maassa [-X

Ainakin luvan hankkimiselta ei voi välttyä, kun töitä hakee..ensimmäisenä on melkeinpä annettava kopio oleskeluluvasta..Ja se myöntämisen pituushan määräytyy melkolailla siitä, millanen työtilanne on..Ja viiden vuoden oleskelun jälkeen saa sen rajoittamattoman - ens kuussa voisin sen käydä hakemas... :D

Mutta onhan tuo älytöntä, saisivat syystä poistaa tämänkin turhuuden!!!!!!!

Rosa
28-01-05, 14:53
Uudesta laista en tiedä, mutta tähän saakka sääntö on ollut se, että EU-kansalainen saa olla maassa kolme kuukautta ilman mitään papereita. Sitä pidempään oleskeluun tarvitaan lupa, joka kuitenkin on lähinnä muodollisuus. Mulle on sanottu, että Saksassa ulkomaalaisen pitäisi periaatteessa kantaa sitä aina mukanaan samalla tavalla kuin kenen vain pitää olla valmis näyttämään milloin vain henkkarinsa sitä pyydettäessä. Mutta eipä oo tullut kanniskeltua, vaikka aina olen lapun hakenutkin. Se on sellainen vihreä läpyskä.

Sama sääntö on Suomessakin ulkomaalaisten suhteen. Joskus vaihto-opiskelijoita tuutoroidessani selvittelin asiaa poliisilaitoksella. Lupaa ei kuulemma käytännössä tarvita mihinkään tai kysellä missään, jollei sitten joudu jossain muissa merkeissä tekemisiin viranomaisten kanssa (rikos, rikosepäily, silminnäkijänä jossain, onnettomuus tms...), jolloin voi tulla ongelmia, mikäli käy ilmi, että ulkomaalainen on ollut yli 3kk Suomessa ilman oleskelulupaa. No, ainahan voi sanoa, että on tullut vasta viikko sitten...

Saksassa oleskelulupa ei maksa mitään, mutta Suomessa veloittavat jotain vajaa 30 euroa!

Ahti
28-01-05, 14:56
Ei mullakaan ole eikä ole ikinä ollutkaan minkäänlaista oleskelulupaa Saksassa ja kuudes vuosi täällä alkamassa. Olen tosin töissä kansainvälisessä organisaatiossa, niin en sellaista tarvitse. Ihme hapatausta kuitenkin koko oleskelulupa.

Kylie
28-01-05, 15:06
Ihan tarkkaan en minäkään ole tuota uutta lakia ymmärtänyt, mutta sen verran kyllä ymmärsin, ettei se oikeastaan muuta millään tavoin meidän vanhoista EU-maista tulevien oikeuksia tai velvollisuuksia. Lainmuutoksella halutaan toisaalta helpottaa oleskeluluvan saantia Saksassa, mutta toisaalta rajoittaa ns. kouluttamattoman väestön maahanmuuttoa.

Jos kaikki menee niin kuin pitäisi, on kaava tämä: kun henkilö muuttaa Saksaan toisesta vanhasta E-maasta eikä hänellä ole työpaikkaa, hänelle myönnetään 3 kk oleskelulupaa eli se sama aika, joka on kaikissa EU-maissa aikaa hankkia itselleen työpaikka. Kun se aika on kulunut ja työpaikka löytynyt (tai toimeentulo ilmeisesti muuten turvattu), myönnetään oleskelulupa viideksi vuodeksi. Kun tämä viisi vuotta on kulunut, myönnetään toiset viisi vuotta eli ei siis vieläkään unbefristet. Kun nämä kymmenen vuotta ovat kuluneet, saa rajoittamattoman oleskeluluvan (ellei ole mitään rikoksia tms.).

Kahdeksan vuoden asumisen jälkeen voi hakea kansalaisuutta. Kansalaisuuden saamisen jälkeen loppuu luonnollisesti kaikki oleskelulupa-asiat.

Tiedän, että käytännöt vaihtelevat. Tutuilla on käynyt niin, että on ollut yhden jääkiekkokauden mittainen työsopimus ja silloin on oleskelulupakin myönnetty alkujaan sen mittaiseksi. Sitäkin on tapahtunut, että samaiselle perheelle oli Itä-Saksan pikkukaupungin Meldeamtissa kirkkain silmin vakuutettu, ettei enää tarvitse mitään oleskelulupaa. Perhe asui yli kaksi vuotta ilman oleskelulupaa, kunnes muuttivat toiseen kaupunkiin, jossa asiaan heti puututtiin. Eli kyse on pikemminkin siitä, kuinka hyvin virkailijat osaavat itse lakia tulkita.

Meille on tullut ilmoitus kotiin jopa vanhentuneesta suomalaisesta passista! Joku virkailija oli ilmeisesti ajan kuluksi katsonut ulkomaalaisia läpi ja huomannut, että tuolla on passi vanhentunut. Melkoista tarkaavaisuutta.

bhajee
28-01-05, 16:51
TÄH??? En ole ikinä moisesta kuullutkaan, ja kohta pari vuotta takana. Täällä olen ollut eikä mitään luvista koskaan ole ollut puhettakaan. EUssa on vapaa liikkuvuus ja asuminen, ja siihen ei tarvita yksinkertaisesti lupaa. Tämä on tasan ensimmäinen kerta kun kuulen kenenkään vakavalla naamalla asiasta puhuva.

Wetback! :-D

Tietääkseni UK on ainoa EU-maa, jossa lupa ei ole pakollinen (mutta sen voi hakea jos haluaa).

Mikäli tuota uutta lakia oikein luen, niin pääasiallinen yksinkertaistus on siinä, ettei tarvitse suoraan ulkomaaialisviraston kanssa asioida. T.s. ilmoittaudutaan Einwohnermeldeamtissa, joka hoitaa kaiken muun.

Satu Johanna
28-01-05, 17:09
kantaa sitä aina mukanaan samalla tavalla kuin kenen vain pitää olla valmis näyttämään milloin vain henkkarinsa sitä pyydettäessä. Mutta eipä oo tullut kanniskeltua, vaikka aina olen lapun hakenutkin. Se on sellainen vihreä läpyskä.

Minä kannoin sitä tunnollisesti kolmisen vuotta mukana, kunnes sain lahjaksi uuden lompakon ja se vihreä läpyskä unohtui siirtää lompakosta toiseen. Aikani olin vanhaa lompsaa säilytellyt piirongin päällä kunnes viskasin sen menemään. Vasta vähän ajan päästä tajusin, että siellä taisi olla oleskelulupa vielä sisällä... En ole hakenut uutta, pitäisiköhän?

olivia
28-01-05, 17:51
Omituista, että on näin erilaisia kokemuksia tästä oleskeluluvasta, vaikka Saksa on sellanen pilkunviilaaja maa...

Mulle lähetettiin oleskeluluvan hakemuslomakkeet suoraan Landratsamtista tasan 3kk:n täällä oleskelun jälkeen, itse en tehnyt asialle mitään. Oleskelulupa taas myönnettiin niinkin omituiselle ajanjaksolle kun n. 4,5 vuotta! Kaitpa sieltä uudet hakemuslomakkeet tulee, jos multa vielä oleskelulupaa vaativat. Mutta kuten jo kommentoitu, aivan älytön systeemi kun EU- maita molemmat ovat.

Favolina
31-01-05, 09:59
Mä en saanut erillistä oleskelulupalappusta ollenkaan, vaan tuo kahden vuoden lupa liimattiin mun passiin. Että sitä pitäisi kantaa mukana on mulle ihan uutta. Olen koko täälläoloajan liikkunut EU:n sisällä henkilökortilla ja passi on jossain piirongin laatikossa :lol: Mutta eipä ole kertaakaan kysytty.

michi
31-01-05, 13:36
Itse hommasin (pakollisen) oleskeluluvan Münchenissä v.2002, koska työharjoittelu kesti >3kk. Tuolloin myönnettiin tasan harjoittelun keston ajaksi.

Düsseldorfiin muuttaessa, Suomesta tosin, Aufenthaltserlaubnis pidennettiin autom. vuoteen 2009 asti. Ajattelin että joo mikäs siinä, täähän on virallinen henkilötodistus samalla, leimat, valokuvat ja kaikki !!

Todellisuus on karu ja passia joutuu raahaamaan monessa tilanteessa vieläkin mukana :evil: esim. pankkitiliä avatessa, osamaksusopimusta tehdessä jne jne..

Johtopäätös: IHAN TURHA LAPPU työelämässä olevalle

Pipari
31-01-05, 17:06
Itse olin kanssa ekan vuoden "laittomasti" maassa, mutta työnantajat tosiaan ainakin mun kohdalla ko. lappusta vaativat. Toisessa firmassa eivät suostuneet edes sopimusta lähettämään ennen kuin olin sen lupalappusen niille faksannut! Mukana en sitä kyllä kanniskele, on niin typerän kokoinenkin... Mutta eipä ole kukaan kyllä kadulla pysäytellyt ja sitä vaatinutkaan :lol:

Saikku
07-02-05, 21:29
Minä olin juuri Ausländeramtissa, kun olin kaksi vuotta sitten saanut vuodeksi oleskeluluvan minkä unohdin opiskelujen tiimellyksessä käydä jatkamassa.. :oops: Menin vähän sydän kurkussa sinne, mutta asia ei ollutkaan sitten mikään ongelma, sain vain sellaisen A4:n (siis sen vihreän läpyskän sijaan). EU:n kansalaisena minulla on ilmeisesti nykyään oikeus oleskella toisessa EU-maassa, kunhan minulla on todistus Ausländeramtista ja passi. Sen tarkemmin en asiasta tiedä, minulla on Suomen sosiaaliturva, ja sekin on muuttunut 2004 alusta, en saa enää E128-lomakkeita, vaan Eurooppalaisen sairausvakuutuskortin. En ole uskaltautunut vielä lääkäriin, kun en tiedä, miten sen kortin kanssa pitää menetellä (kun siinä lukee kaikki suomeks eikä se ole Chip-kortti, kuten kaikki saksalaiset..).

Ihmetytti muutenkin silloin saksalainen byrokratia, kun sen oleskeluluvan piti olla tosiaan "vain muodollisuus" ja silti sain sen vain vuodeksi (johtui muuten siitä, että E128-lomake oli vain vuoden kerrallaan voimassa.. :shock: ?)

Saija :-)

Jansku
11-02-05, 11:32
Itse kyselin tosta asiasta pari päivää sitten ja oleskelulupaa ei todellakaan enää tän vuoden alusta tarvita, mut eu:n jäsenet tarvitsee freizügigkeitsgenehmigungin eli melkein sama kun ennenkin, mut täytettävä formulaari on hiukan yksinkertaisempi kuin ennen, nimi, osoite ja muut tiedot, plus mitä tekee tai mis on töis. Mut ei tarvi liittää työsopimusta, krankenversicherungia am. mukaan, vain kopio passista. Ja tääl Münchenis ton voi hoitaa esim. postitse eli ei tarvi edes jonottaa. Kreisverwaltungsreferatin sivuilta löytää tarpeellisen formulaarin ja ei muuta kuin se passi-kopion kanssa postiin ja eiköhän sieltä jossain vaiheessa jonkinlainen paperi tule takas. :D

Lumi
14-02-05, 22:22
Kun Saikku tossa ihmetteli eurooppalaisen sairausvakuutuskortin hyväksyntää täällä,kerronpa mitä meille tapahtui:Sairaalassa eivät sitä hyväksyneet,eikä tietenkään lääkäri pikkukaupungissa,mille piti vielä mennä jatkohoitoon.Niinpä laskutus tapahtui privaattikassahinnoin eli maksoimme ne käteisellä. Kun kyselin asiaa AOK:n ulkomaalaisosastolta he kertoivat molempien paikkojen toimineen VÄÄRIN, niiden pitää koko Saksan alueella hyväksyä tämä kortti ihan semmosenaan,suomen kielisenä viime kesästä lähtien (1.7.04).Mutta info tästä uudesta systeemistä ei ole mennyt perille,kuten vaan voi arvata.
Minä odottelen nyt korvauksia AOK:n ulkomaalaisosastolta, toivottavasti sieltä saadaan rahat takasin.

Saikku
16-02-05, 15:02
Hyvä tietää vastaisen varalle, että sen kortin tulee käydä sellasenaan, kiitokset! :D Toivottavasti saatte rahat takaisin!

T: Saija :-)