View Full Version : Lufthansan sähköiset palvelut Suomessa

JJ
11-12-07, 12:23
Kävin tyttöystäväni kanssa viime viikolla Suomessa ja jouduin järkytyksekseni huomaamaan, että Lufthansan uusi (sähköinen) lähtöselvitysjärjestelmä ei olekaan enää yhteensopiva SAS:n vastaavan kanssa. Ennen olen aina Helsinki-Vantaalla tehnyt lähtöselvityksen SAS:n sivuilla etukäteen ja noutanut tarkastuskorttini Lufthansan lennolle SAS:n automaatilta, mutta tämäpä ei enää käykään päinsä. :smt102 Piti vain mennä kiltisti jonottamaan tiskille. :thumpdown:

Onneksi tuli tällä kertaa varattua enemmän aikaa, yleensä on tullut "optimoitua" saapumisaika lentoasemalle. Istumapaikan pääsi tosin valitsemaan Lufthansan Internet-sivuilta (http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/info_and_services/checkin/web_checkin?nodeid=1649281&l=de&cid=18002), kun kokeilin sitä edellisiltana. Koko lähtöselvitys ei tosiaan vielä onnistu sähköisesti, lentoaseman henkilökunnan mukaan "toivottavasti lähitulevaisuudessa". :roll:

Ahti
11-12-07, 12:39
Kiitos vinkistä. Viikon kuluttua meinaan lennot suomeen Luftwaffella. Helsingin päässä olen aina noita SASsin automaatteja käyttänyt, eli hyvä vinkki jos ei toimi enää. Pitänee siis yrittää netin kautta ainakin paikat kikkailla.

Täällä frankfurtin päässä tulee aina käytettyä Lufthansan automaattia tässä Commerzbankin aulassa. Eipä tarvitse kentällä edes automaateille vaivautua, vaan suoraan turvatarkastukseen vain. Tuo aula on muuten ihan kaikille avoin paikka, näppärää jos sattuu Frankfurtin keskustassa asioimaan 23h ennen lentoa.

opa
11-12-07, 13:05
Tuossa check-in touhussa LH:lla on hieman sekavaa käytäntöä välillä. Esim. kykenin Bryssel-FRA välin hoitamaan netistä käsin ja tulostamaan jopa Boarding Pass:n valmiiksi mutta esim. FRA-HEL ei tunnu onnistuvan vaan automaatille on mentävä. Ja siis HEL-FRA jopa tiskille, kuten JJ totesi.

Nyt oli ma aamuna Suomeen lähtiessä hieman ruumatavaraa matkassa joten heitin kamat jo edellisenä iltana kentälle ja poimin boarding passin samalla automaatista, tämä onnistuu 18.00-22.00 välillä lähtöä edeltäväna iltana. Suosittelen.

Saikku
11-12-07, 14:18
Oho.. kiitokset tiedosta, meillä on myös lennot jouluksi Lufthansalla varattuina!

abe
11-12-07, 14:36
Sais olla keskustassakin checkin/matkalaukunpudotuspiste kuten on Zürichissä. Eli voi jättää matkalaukun päärautatieasemalle ja sieltä vievät sen Klotenille ilman että tarvitsee junassa ymv. itse sen kanssa leikkiä.

abe

tt
11-12-07, 14:58
Kävin tyttöystäväni kanssa viime viikolla Suomessa ja jouduin järkytyksekseni huomaamaan, että Lufthansan uusi (sähköinen) lähtöselvitysjärjestelmä ei olekaan enää yhteensopiva SAS:n vastaavan kanssa. Ennen olen aina Helsinki-Vantaalla tehnyt lähtöselvityksen SAS:n sivuilla etukäteen ja noutanut tarkastuskorttini Lufthansan lennolle SAS:n automaatilta, mutta tämäpä ei enää käykään päinsä. :smt102 Piti vain mennä kiltisti jonottamaan tiskille. :thumpdown:

Tämä on aika kaksipiippuinen juttu. Olen itse iloinnut siitä, että Helsingissä on Lufthansan tiskit (ja järjestelmä ilmeiseti myös) erotettu SAS:sta ja Blue1:sta. Yllä kuvatussa tapauksessa tämä on tietysti huono asia, mutta sellaisissa tapauksissa, joissa kuitenkin joutuisi asioimaan tiskillä, sujuu check-in Helsingin päässä oman kokemukseni mukaan nyt huomattavasti lyhyemmällä jonotuksella kuin aiemmin. Olettaisin paremman sujuvuuden syyksi sen, että Lufthansalla on kuitenkin huomattavasti vähemmän lentoja Helsingistä kuin SAS:lla ja Blue1:lla (+ muulla StarAlliancella) yhteensä.

Toivottavasti Helsinki-Vantaalle saadaan pian Lufthansan omat automaatit, niin ei tarvitse pohtia näitä allianssin sisäisiä yhteensopivuuksia.

Tomppa
11-12-07, 20:26
Lensin viime tiistaina (04.12.) Lufhansalla HKI-MUC ja Helsingissä opeteltiin juuri LH:n uuden softan käyttöä. Saksalaiset oppaat olivat neitojen olkapäiden takana ja auttoivat, niin check-in:issä kuin portillakin.

Eiköhän asia lähde siitä taas suttaantumaan.

Lauryn
11-12-07, 22:18
Vähän huono homma, ettei Hki-Vantaalla ole yhtään Lufthansan automaattia, vaan pelkästään SAS:in. Automaatilla tekee niin näppärästi lähtöselvityksen. Eipä siellä silti isot jonot ole koskaan ollut Lufthansan tiskille, joten pahemmin ei ole asia häirinnyt.
Vähän eri kokoa on esim. ne Finnairin kilometrin pituiset jonot ykköshallissa, jos niissä joutuisi aina jonottamaan. Kerran jonotettiin kissojen kanssa ja se riitti. Lisäksi Finnair on sikapaljon kalliimpi ja tarkempi lemmikkien kanssa kuin Lufthansa, puhumattakaan omien lippujen hinnoista, joten eipä tarvitse Finnairin palveluja enää pahemmin käyttää.

reininvarrella
12-12-07, 18:32
Kuinkahan muuten, meinaako Lufthansa aloittaa Dusseldorf - Helsinki lennot uudelleen 2008 kesalla alkavien uusien Dusseldorfin USA:n ja Kanadan kaukoreittien myota? Tekisi hyvaa Finnairin hinnoittelulle tuolla reitilla...

mr__night
12-12-07, 21:41
Dusseldorf - Helsinki

Eikös tuolla välillä kannata käyttää Air Berliniä?
btw. Enpä tiennykkään, että Air Berlin lentää nykyään myös Helsingistä Dortmundiin..

mattirot
12-12-07, 22:13
btw. Enpä tiennykkään, että Air Berlin lentää nykyään myös Helsingistä Dortmundiin..Lentää kyllä, ei tosin suoraan.

mr__night
12-12-07, 23:07
Lentää kyllä, ei tosin suoraan.
Juu, enpä kattonu. Tosiaan Berliiniin ensin ja Dornierilla loput.

Sirkku
22-12-07, 13:53
viime viikon kokemuksia:

FRA-HEL onnistui netissä kuten aina ennenkin, samoin online check-in HEL-FRA: tosiaan kentällä boarding passia noutaessani SASin masiinat eivät enää "tunnistaneet" Luffen varauksia: itse kävelin suoraan Luffen omalle baggage dropille ja pyysin siitä borarding passia, ja sen sainkin. Samalla Luffen ystävällinen (!!!!! tää on niin harvinaista Suomessa että laitan nyt tähän erikoismaininnan) täti kertoi, että aulassa on kuulemma joitakin uusia "yleisiä'" koneita (??) joilta voi tsekata sisään myös Lufthansan lennoille. En itse ollut näitä masiinoita nähnyt enkä näinollen tajunnut edes kokeilla (siinä kolmosessa ilmeisesti) - viitsisikö joku lomien jälkeen takaisin Saksaan Luffella matkustava kokeilla, niin saataisiin selvyyttä tähänkin asiaan? (Itse en ole Suomeen menossa ennen heinäkuuta ellei ole ihan pakko)

JJ
22-12-07, 14:05
Samalla Luffen ystävällinen (!!!!! tää on niin harvinaista Suomessa että laitan nyt tähän erikoismaininnan) täti kertoi, että aulassa on kuulemma joitakin uusia "yleisiä'" koneita (??) joilta voi tsekata sisään myös Lufthansan lennoille. En itse ollut näitä masiinoita nähnyt enkä näinollen tajunnut edes kokeilla (siinä kolmosessa ilmeisesti) - viitsisikö joku lomien jälkeen takaisin Saksaan Luffella matkustava kokeilla, niin saataisiin selvyyttä tähänkin asiaan?
Haa, tämä on uutta! Minä kokeilin nimittäin silloin joulukuun alussa tulostaa tarkastuskorttia myös niillä Finavian "yleisillä" koneilla, mutta

a) siellä ei ollut (ainakaan vielä silloin) Lufthansaa valikossa, ainoastaan SAS ja

b) masiina ei hyväksynyt varauskoodia.

Seuraava Suomen-reissu on työn puolesta jo tammikuun alussa, mutta firman kautta tuli lennot Finnairille, joten en pääse kokeilemaan. :neutral:

mr__night
22-12-07, 19:31
täti kertoi, että aulassa on kuulemma joitakin uusia "yleisiä'" koneita (??) joilta voi tsekata sisään myös Lufthansan lennoille. En itse ollut näitä masiinoita nähnyt enkä näinollen tajunnut edes kokeilla (siinä kolmosessa ilmeisesti) -[B]

Jos näin tosiaan on, niin hassua, että Finavian ajankohtaissivulla (http://www.helsinki-vantaa.fi/hel_tiedote?id=69779) ei mainita Luftwaffesta mitään. Ainoastaan Blue1, SAS, Aer Lingus ja Estonian Air on mainittu tuossa automaattipalvelu-uutisessa päivältä 17.12...

Sirkku
22-12-07, 21:44
^ noh, kuten itsekin tuossa aiemmassa sanoin, niin en tätä kokeillut - vaan marssin suoraan droppitiskille. Toisaalta en ihmettelisi yhtään jos Helsinki-Vantaalla ohjeistettaisiin asiakkaita väärin - ei olisi ensimmäinen kerta... Odotan edelleenkin että joku kertoisi käytännön kokemuksia..

Saikku
11-01-08, 22:39
Tultiin tänään HEL-FRA Lufthansalla, meillä meni näin:

- yllättäen saatiin jopa Boarding passit netin kautta tulostettua

- paikan päällä Boarding passeissa nimetyt Baggage Drop-tiskit eivät olleet "miehitettynä"

- ystävällinen nainen Business-tiskillä sanoi, ettei niitä kannata pitää "miehitettynä", kun kuulemma niitä nettivaraajia on niin vähän; sanoi, että siinä tapauksessa voi tulla Business-tiskille heittämään laukkunsa koneeseen

- Lufthansan lentoja ei ainakaan vielä voi hoitaa automaateilla

Mutta eipä siinä jonoa tavallisille tiskeillekään niin paljon ollut, ainoa asia, mikä jäi ihmetyttämään oli, että miten ihmeessä Boarding Passin tulostaminen onnistui, kuin toiseen suuntaan ei onnistunut ja olin ollut lukevinani Lufthansan sivuilta, ettei Suomeen menevillä ja sieltä lähtevillä lennoilla sitä voi tulostaa??

Tomppa
12-01-08, 09:27
Lensin tiistaina HEL-MUC ja tiskeille ei ollut lainkaan jonoa joten en viitsinyt edes vilkaista automaatteja.

Sirkku
19-01-08, 11:04
FRA-ARN-FRA viime viikolla: menomatkalla ei mitään ongelmaa, tulomatkalla SASin star alliance-automaatti tunnisti Luffen korttini aina kuten ennenkin. Voiko siis olla, että vain syrjäkylä-Helsingin SASin automaatit eivät enää pelitä?!

JJ
03-04-08, 00:10
Selailin tuossa Lufthansan sivustoa ja Online Check-iniä koskevilta sivuilta löytyi maininta, että sähköinen lähtöselvitys toimii nykyään myös Helsingin-reiteillä. Tältä sivulta (http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/nonav/no_taxonomy_simple?nodeid=1992844&l=de&cid=18002) löytyy lista kohteista, joiden yhteydessä on myös mahdollista tulostaa oma tarkastuskorttinsa - ja siellä on Helsinki mainittuna.

Onko jollakulla jo käytännön kokemuksia asiasta?

St.Pauli
02-05-08, 12:05
Asiahan ei minulle kuulu, mutta kun ketjussa oli jo puhetta noista laukunpudotuksista, niin Die Bahnilla on AIRail-palvelu (http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/flug/airrail.shtml) Frankfurtin lentokentälle. Lentomatkansa voi siis aloittaa jo Kölnin, Bonnin ja Stuttgartin rautatieasemilla.
Vielä kun palvelu saadaan paikallisliikenteen S8-junaan, niin maailma on valmis.

JJ
05-05-08, 23:42
Selailin tuossa Lufthansan sivustoa ja Online Check-iniä koskevilta sivuilta löytyi maininta, että sähköinen lähtöselvitys toimii nykyään myös Helsingin-reiteillä. Tältä sivulta (http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/nonav/no_taxonomy_simple?nodeid=1992844&l=de&cid=18002) löytyy lista kohteista, joiden yhteydessä on myös mahdollista tulostaa oma tarkastuskorttinsa - ja siellä on Helsinki mainittuna.

Onko jollakulla jo käytännön kokemuksia asiasta?
Itse itselleni vastaten: vappumatkan yhteydessä tuli järjestelmä testattua ja hyvin toimi. Paikat sai varattua molempiin suuntiin etukäteen ja tarkastuskorttien tulostaminenkin sujui vaivattomasti.

Ainoa miinus tulee SAS:n matkatavaroiden luovutuksesta. SAS Ground Services käsittelee myös Lufthansan laukut, mutta SAS:n Baggage Dropiin ei ollut mitään asiaa, vaikka Lufthansan bisnesluokan tiskiltä - jossa oli viisi ihmistä jonossa - sai (normaalin) SAS:n tunnistetarran laukkuunsa; laitteetkin ovat samanlaisia. Ei ymmärrä. :scratch:

reininvarrella
06-05-08, 04:41
Asiahan ei minulle kuulu, mutta kun ketjussa oli jo puhetta noista laukunpudotuksista, niin Die Bahnilla on AIRail-palvelu (http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/flug/airrail.shtml) Frankfurtin lentokentälle. Lentomatkansa voi siis aloittaa jo Kölnin, Bonnin ja Stuttgartin rautatieasemilla.
Vielä kun palvelu saadaan paikallisliikenteen S8-junaan, niin maailma on valmis.

Ensialkuun pieni korjaus: Bonnin kohdalla kyse on toki Siegburgin asemasta, eii Bonnin Hauptbahnhofista joka ei sijaitse Koln - Frankfurt radan varrella.

Aiemmin DB ja LH tarjosivat tuota palvelua siten etta Kolnissa ja Stuttgartissa pystyi tekemaan asemalla normaalin lahtoselvityksen ja luovuttamaan laukut. Tietyissa ICE-junissa oli sitten suljettu yksi osasto matkalaukkuja varten.

Ilmeisesti saastosyista hommaa muutettiin niin etta nykyaan boarding cardin saa edelleen Kolnista ja Stuttgartista virkailijalta ja Siegburgissa automaatista (jos on Lufthansan tai partnereiden mailikortti tai luottokortti) mutta laukut pitaa kuskata junassa itse aina Frankfurtin kentan juna-aseman tiskille asti.

Toki jos matkustaa kasimatkatavaroilla niin on edelleen kateva systeemi kyseessa.