View Full Version : Lahja 9-vuotiaalle (pojalle)?

Anukka
28-12-07, 13:21
pyydän vinkkejä teiltä isoon ongelmaan.

ystäväperheen ainokaisella pojalla on pian synttärit, 9 vuotta. synttärit on pääasiassa lastenkutsut, mutta kiva täti muistaa kuitenkin lahjalla ----------------mutta millä?
lahjakortit; että menen pojan kanssa esim. elokuviin tai teemme yhdessä jotain, voimme unohtaa (ne olivat vuosia sitten).
kysyin vanhemmilta, tulos=? kysyin pojan mummolta, tulos=?

jouluna kysyin pojalta mitä on odottaa joulupukilta. vastauksen kuultuani olin häkeltynyt.
jouluviikolla poika sai uuden kirjoituspöydän, uuden kirjoituspöydän lampun, uuden kirjoituspöydän tuolin (odotti yllätyksenä, kun tuli koulusta).
sitten jokin lego tai muu sarja, joka liikkuu (ritarilinnat ja merirosvosaaret olivat viime vuosina) ja sitä ja sitä ja sitä ja lopuksi buch. utelin, että mikä kirja. no, sparbuch!

ajattelin, että kuoressa rahaa ja se sitten tuonne sparbuchiin, mutta se on kylmä lahja. ensi vuonna, 10-vuotissyntärilahjaksi voisi tallettaa isomman summan.
mutta nyt, kirja? mitä 9-vuotiaat pojat lukevat?
peli, mitä 9-vuotiaat pojat pelaavat (tietääkseni poika ei pelaa tietokonepelejä),
hörspiel?
mikä on IN noiden 9-vuotiaiden maailmassa. viime vuonna ja sitä edellisenä poika oli hulluna wilde kerle-elokuvaan ja niitten sankareihin.
teillä parempia ehdotuksia, ideoita?

Savolainen
28-12-07, 14:30
9-vuotias kummipoikani oli todella iloinen saadessaan minulta Guinnessin ennätyskirjan. Guinness-Rekordbuch 2008

Savolainen
28-12-07, 16:00
Korjaus edelliseen, sillä kirjan korrekti titteli on Guinness-Buch der Rekorde 2008.

AK
29-12-07, 00:53
lukeminen kannattaa aina, varsinkin 9 vuotiaana. Esim Harry Pottereilla, Taru Sormusten Herralla tai muilla seikkailuaiheilla, vaikkapa Tarzaneilla saa pojannaskalit aika varmasti lukemaan.

Cedric
29-12-07, 04:47
Hei minä olen henkisesti vielä noin 1-9 vuotias (mutta yleensä sisäsiisti). Eli suosittelen autoja, robottisarjoja tai jotakin teknistä (legotkin on ihan ok!). Muuten lapsesta saattaa kasvaa vaatemalli/meteorologi tai homo :king: (vitsivitsi!) Nykyajan tenaville on ongelma että kaikki tulee eteen niin valmiiksi pureskeltuna, tietokone pelit jne. (mun aikaan oli vielä temppuileva Commodore 64 ja Vic-20). Ihan oikeasti ongelma on se että lapset eivät tee käsillään mitään, kyllä kirja toki hyvä idea on mutta pitäisi olla jotakin mikä vaatisi enemmän pitkäjänteisyyttä ja josta voisi saada valmistumisen iloa. Katsotaanpa nykyajan työelämään, mulla on alaisina ollut vaikka kuinka monta insinööriä joilla ei kenelläkään ole ollut mitään käytännön järkeä. Käytännön asiat oppii vain tekemällä! Olen itsekin IT-alalla mutta olen pitänyt hyvänä sääntönä että 50% ajasta pitää tehdä käytännön hommia ja 50% aivotöitä. Senkun pitää mielessä kasvaa tasapainoinen ihminen. Ruumiillinen rasitus opettaa työn iloa, samaa iloa en saa PC:n ääressä.

Mulla ei ollut koskaan omaa isää ja harmitti monesti kun teki mieli rakennella joku polkuauto tms. mutta ei ollut auttajaa. Sellaista lahjaa on vieraan vaikea antaa, mutta paras olisi jos lapsi (poika tai tyttö) voisi puuhastella jotakin äidin ja isän kanssa, kunnes kohtuullisen työn jälkeen olisi valmista. Ei saa olla mitään liian helppoa, kova juttu olisi tehdä juuri mäkiauto tms. ja osallistua johonkin kisoihin. Pitää siis muistaa ettei kaikkea saa valmiissa paketissa!

En usko että vastaus on ostaa mitään muovipask.. roskaa kaupasta, sillä tehdään vain lapsista kulutusyhteiskunnan tuotteita. Joku lahja mikä on käytännön tai luonnon läheinen voisi olla kova sana. Oikeasti joku kalareissukin on tuon ikäiselle hieno juttu, tai vaikkapa eräily. Sitä voi tehdä myös Saksassa kunhan näkee hieman vaivaa. Mistä tullaankin siihen, että mun mielestä lasten lahjoihin pitää nähdä enemmän vaivaa kuin vain se että kävellään kaupan tiskille.

Sori jos joku on eri mieltä, kuten alussa sanoin olen 1-9 vuotiaan tasolla... :happy11: Mutta siis harvoja asioita joita Suomesta kaipaan, on juuri tuon luonnon ja käytännön läheisyys, siis nimenomaan maaseudulla eikä missään kaupungissa. Lapsista pitää tehdä oikeita ihmisiä :smt055

Cedric

Tunkiolla
29-12-07, 10:34
Hmm. Tämä on aina ikuinen ongelma. Itselleni tulisi ensimmäisenä lahjaideaksi mieleen, musiikkinaisia kun ollaan, akustinen kitara. Tiedä sitten mitä poika tykkää kyseisenlaisesta lahjasta kun ei ole tullut tutustuttua. : D

Olen samaa mieltä Cedricin kanssa siitä, että varsinkin kymmenvuotiaan lapsen kanssa on hyvä tehdä kaikkea. Aikuisten läheisyys on aina lapselle tervetullutta ja uuden urheilupainoitteisen harrastuksen aloittaminen johtaa yleensä tuossa iässä urheiluun tottumiseen sekä kiintymiseen ja siten siitä terveelliseen elämäntapaan. Eli juuri vaeltaminen? Yhteinen harrastus teille molemmille --> sulkapallo? En tiedä käytäntöä Saksassa, mutta luulen, että siellä teilläkin toimii kaikennäköiset 10 kerran -kortit?

Lisäksi mieleeni juolahti erilaiset lautapelit. Ne ovat mukavaa ajanvietettä, kunhan osaa ostaa oikeanlaisen pelin. Meillä esim. on Mr. Bean lautapeli, joka oli silloin pienempänä hirmuisen hauska, koska siinä piti näytellä pantomiimia ja katsella kun muut nolasivat itsensä. :)

hanne_le
11-01-08, 23:54
Hei,
onko teema vielä ajankohtainen, eli synttärit vielä edessä, vai jo pidetty?
Minulla olisi parikin vinkkiä.

Hannele