View Full Version : 2005 vm. e90 320d vai e60 525d?

mja
03-01-08, 19:26
Moi,
En haluaisi kirjautua minkäänlaiselle BMW-foorumille, joten ajattelin kysyä mielipiteitä tätä kautta. Auto siis pitäisi ostaa jahka muutto Saksaan on toteutunut ja olen rajannut vaihtoehdot kahteen: 2005 vm. e90 320d tai e60 525d. Perheeseemme on tulossa esikoinen loppukesästä, mutta lisää ei ole ainakaan ~5 vuoteen suunnitteilla. Autosta pitäisi löytyä ainakin isofix-kiinnike takapenkiltä, kaasupurkausvalot, DPF ja parkkitutka.

Onko teillä mielipiteitä/ehdotuksia suuntaan tai toiseen? Tuo viitosbaijerilainen lienee hieman isompi ja kuutoskoneella varmaan mukavampi kruiseri? Toisaalta se kuluttanee enemmän ja on kalliimpi vakuuttaa (huollot?)? Ajoa ei täällä Suomessa ole kauheasti koskaan tullut mutta tilanne korjaantunee kun päästään Keski-Eurooppaan huristelemaan. Kolmosen puolesta puhuisivat uudempi mallisarja (2005 taisi tulla) ja pienemmät kulut(?). Kai tuo kolmonenkin kolmen hengen perheelle riittäisi?

Ahti
03-01-08, 23:25
Kokeilemaan vaan, niin sittenhän näkee mikä tuntuu mukavammalta.

Miten ois 530d farmari? Mahtuu rattaat ja muutkin tilpehöörit mukaan ja kulkee kuin pieni metsän eläin! Ei jää jalkoihin autobahnallakaan.

Bemarin sielu on kuuspyttyisissä, eli itse jättäisin nelipyttyiset samantien unholaan. Itse suosin kasipyttyisiä. Makuasioita, sanoi koira kun.... :wave:

Katsele BMW:n sivuilta gebrauchtwagenbörse. Antavat parin vuoden europlus takuun ja hinnathan määräytyvät aika pitkälti kilometrien mukaan.

Pasi_B
03-01-08, 23:53
Itse ajelin Suomessa 525ia (E60) ja täytyy sanoa että on se hyvä auto. Kulutus oli n. 10-11 l/100km. Tavaratila on riittävä rattaillekin ja itseasiassa yllättävän iso (huomattavasti pikkukorista isompi), mutta ei tietysti ihan isompien farmarien luokkaa. Hyvin riitti kuitenkin kolmihenkiselle perheelle. Appiukolla on tuo pienempi bemu, ja onhan sekin ihan kiva, mutta kuten Ahti sanoi, kutos kone vie mennessään..ja ihan oikeesti sen tavaratila ei ole suuren suuri. Saksassa otin itse kuitenkin Audi A6 3.0D Quatron, ja on se kyllä astetta vielä mukavampi ajettava kuin 525, varsinkin suuremmilla nopeuksilla. Mutta makuasioitahan nämä on... ;-)

mja
04-01-08, 08:26
Kokeilemaan vaan, niin sittenhän näkee mikä tuntuu mukavammalta.

Miten ois 530d farmari? Mahtuu rattaat ja muutkin tilpehöörit mukaan ja kulkee kuin pieni metsän eläin! Ei jää jalkoihin autobahnallakaan.

Bemarin sielu on kuuspyttyisissä, eli itse jättäisin nelipyttyiset samantien unholaan. Itse suosin kasipyttyisiä. Makuasioita, sanoi koira kun.... :wave:

Katsele BMW:n sivuilta gebrauchtwagenbörse. Antavat parin vuoden europlus takuun ja hinnathan määräytyvät aika pitkälti kilometrien mukaan. Kiitos kommenteista! Katselin tuota www.huk24.de:n klikkailtavaa autovakuutuslaskuria, ja sain jostain syystä vuosittaisiksi hinnoiksi (laskin viiden vuoden vahingottomalla taustalla) 320d:lle noin 560e, 525d:lle noin 650 ja 530d:lle noin 950e samoilla spekseillä! En ymmärrä miksi tuo 530d olisi noin puolet kalliimpi vakuuttaa.. Uskoisin, että meidän käyttöön tuo 525d riittäisi vallan hyvin. Se viitosfarmari ei oikein istu omaan silmään ja taitaa painaakin 200 kg enemmän (mikä taas kirpaisee Suomeen palattaessa) joten sedani varmaankin olisi se valinta.

Mä en ole käynyt kuin kerran BMW-liikkeessä Suomessa ja vaikka siellä ei ollut aamusta ketään muita asiakkaita, eivät myyjät vaivautuneet tulemaan juttelemaan, joten jäi koeajot tekemättä. Ei kai Suomen hinnoilla tällaisia alle kolmekymppisiä kloppeja kauheasti potentiaalisina BMW-asiakkaina pidetä.. Mutta juu, pitänee mennä sitten Saksan päässä potkimaan niitä renkaita :)

abe
04-01-08, 09:42
Kolmosen ongelma on myös, että se nyt vain tällaiselle 190cm/99kg könsikkäälle on liian pieni. Kuskin penkissä pitää olla aivan täysin viimeisessä taaksepäin menevässä istuimen asennossa ja sen jälkeen sinne ei enää kaksivuotinen turvaistuimessaan jalkoineen kaikkineen mahdu.

Vitonen, ehdottomasti.

Nimim. 520i tällä hetkellä, parin kk päästä joku uudempi :)

Juha_H
04-01-08, 16:25
Eräs tuttavapariskunta pähkäili samanmoisen kysymyksen parissa ja päätyivät
ostamaan 5-sarjalaisen farkun 325Coupen tilalle. Vaunujen kanssa kuulemma
ehdoton. Samasta taloudesta löytyy myös 730d, mihin lapsi mahtuu ok
kyytiin korissaan, mutta paljoa ei rattaita kuljeteltu.

mattirot
04-01-08, 17:19
Täältäkin ääni farkkumallille kun on pienokaista tulossa. Ja ilman muuta 5-sarjalainen, kolmonen on liian pieni.
Meillä oli ennen E39-mallin vitonen. Kun takapenkille laitettiin vauvan kaukalo selkä kulkusuuntaan päin, niin etupenkki piti siirtää eteen ääriasentoon eikä siihen enää sopinut istumaan. Piti vaihtaa autoa.
Muutenkin suosittelen koeajamaan Audi A6 ja MB E-Klasse ennen ostopäätöstä. Eräässä liikkeessä oli mahdollisuus ajaa nuo kaikki peräkkäin ja 5-Bemari jäi selvästi viimeiseksi. Ja minäkin olin menossä E60- bemaria ostamaan, kun luulin että se on parempi kuin silloinen A6......... Nyt on MB E320 cdi farkku alla.
Makuasioita tietysti mutta kannattaa silti tehdä kunnon koeajot.

Ahti
04-01-08, 17:31
Totta. Mielestäni bemarit ovat mukavia vasta kun niissä on kunnolla tehoa. Pikkukoneiset bemarit ovat tylsiä.

Audi A6 Quattro Avant 3.0TDI on tosiaan erittäin varteenotettava vaihtoehto eikä tuo Mattirotin Mersu olisi sekään hullumpi. Kauheita tykkejä nuo tämänpäivän isot turbodieselit!

Jos auto on tarkoitus myydä joskus suomessa, hommatkaa farkku ehdottomasti. Suomessa kaikki haluavat farmarin eikä niitä riitä kaikille. Sedaneista on huomattavasti vaikeampi päästä eroon. Maajussit himoitsevat aina Mersuja, eli farkkumese viedään jo käsistä.

mja
04-01-08, 18:43
Mä tein osakompromissin ja varasin huomiseksi koeajoon 320d tourinigin (jossa on ne uudet stop-start-härpäkät) :)
Ollaan näillä näkymin ostamassa pallerolle Quinny Freestyle 3XL Comfort-rattaat joihin saa tuon maxicosi-turvaistuimen - nuo kaikki menevät melko pieneen tilaan (mitta mukaan toki Metro-Autoon).
Jotenkin tuo 5-farmari on niin laivan oloinen että en ihan heti siihen päädy. Kyllä kai yhden lapsen kanssa pärjää pienemmälläkin autolla - meidän perhe pärjäsi 80-luvulla Ford Sierra sedanilla ja meitä oli kuitenkin kaksi lasta :) Mistä se johtuu että kaikki on nyt vaatimuksiltaan isompaa ?-) En kyllä muista koskaan istuneeni turvaistuimessa...eli turvaistuinta varmaan käytettiin vain johonkin muutaman vuoden ikään.

Audin 3-litraista vierastan ainakin niin kauan kuin siihen saa manuaalin tai S-tronicin/DSGn (eli ei). Se 2.7-litrainen common raili voisi ollakin ihan jees - pitänee käydä koestamassa. Mese ei oikein nappaa vaikka varmasti hyvä auto onkin (vaimo ei suostu edes keskustelemaan mesestä -BMW:kin teki tiukkaa;).

EDIT: Niin sanotaan nyt vielä että edellisiä omia autoja ovat Ford Puma ja Seat Ibiza ja hyvin niihin kaksi mahtui ;)

tt
04-01-08, 19:11
Ollaan näillä näkymin ostamassa pallerolle Quinny Freestyle 3XL Comfort-rattaat joihin saa tuon maxicosi-turvaistuimen - nuo kaikki menevät melko pieneen tilaan (mitta mukaan toki Metro-Autoon).

Maxi-Cosi CabrioFix menee ainakin tuohon E91:seen ihan mukavasti ja etupenkilläkin mahtuu vielä istumaan. Meillä on ollut tuo kaukalo EasyFix-telakassa, joka vielä vaatii pikkaisen enemmän tilaa kuin pelkkä vyökiinnitys.

Tavaratilaa ei taasen kauheasti ole, ellei halua aina täyttää kattoon asti; mistään tilaihmeestä ei todella ole kysymys. Pojan Bugaboot menevät ihan kivasti taakse kyllä, mutta ei sinne mitään valtavia kärryjä tungeta.

Ja siitä nappikäynnistyksestä ei ole mielestäni kuin haittaa, jos sen avaimen joutuu kuitenkin työntämään siihen kojelaudan koloon eli suosittelen ehdottomasti lisävarusteeksi Komfortzugangia (En tiedä, mikä varusteen nimi on suomeksi, mutta tarkoittaa siis sitä, että ovet aukeavat ja napista käynnistyy kunhan vain avain on mukana.) Kuulostaa turhalta, mutta nyt sitä kaipaa aina, kun alla on vaikkapa vuokra-auto.

mja
04-01-08, 19:16
Maxi-Cosi CabrioFix menee ainakin tuohon E91:seen ihan mukavasti ja etupenkilläkin mahtuu vielä istumaan. Meillä on ollut tuo kaukalo EasyFix-telakassa, joka vielä vaatii pikkaisen enemmän tilaa kuin pelkkä vyökiinnitys.

Tavaratilaa ei taasen kauheasti ole, ellei halua aina täyttää kattoon asti; mistään tilaihmeestä ei todella ole kysymys. Pojan Bugaboot menevät ihan kivasti taakse kyllä, mutta ei sinne mitään valtavia kärryjä tungeta.

Ja siitä nappikäynnistyksestä ei ole mielestäni kuin haittaa, jos sen avaimen joutuu kuitenkin työntämään siihen kojelaudan koloon eli suosittelen ehdottomasti lisävarusteeksi Komfortzugangia (En tiedä, mikä varusteen nimi on suomeksi, mutta tarkoittaa siis sitä, että ovet aukeavat ja napista käynnistyy kunhan vain avain on mukana.) Kuulostaa turhalta, mutta nyt sitä kaipaa aina, kun alla on vaikkapa vuokra-auto. Tuhannet kiitokset tästä vastauksesta! Hyvä jos olette jo kokeilleet tuota Cabriofixiä ja sopii autoon siten, että etupenkillekin mahtuu. Mitään tilaihmettä ei ollakaan ostamassa ja sitten kun tarve tulee niin ostetaan joko peräkärry tai vuokrataan pakua :) Mielestäni on tässä vaiheessa hieman overkilliä ostaa 5- tai audi a6-farkkua.

EDIT: Ja viittasin tuolla stop-start-toiminnolla siihen polttoainetta säästävään featureen, että kone sammuu kun lämpöä on yli viisi astetta, laittaa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Siis tuo on sen jarruenergian keräyksen lisäksi. Täällä Suomessa tuo ensin mainittu feature on varmaan aika turha ainakin puolet vuodesta..

mikkoy
05-01-08, 14:32
täysin makuasioita, sinun on pakko vain koeajaa ja Saksassa löytyy kyllä jostain yksilö juuri oikeilla varusteilla. Viitosesta riittää 525d verrattuna 530d:hen, mutta itse en edes miettisi jos vaihtoehtona olisi BMW:n 6-bensakone. Kilometrejä pitäisi tulla yli 35.000 vuodessa. Muista, että oikea BMW alkaa vasta 6-koneisista malleista ja ne ovatkin erinomaisia. Muissa merkeissä ei ole niin suurta eroa. Kuulostaa ehkä oudolta, koska toisaalta BMW:n dieseleitä pidetään parhaimpiin kuuluvina, mutta ehkä ne bensakoneet sitten on vielä niin paljon parempia. 535d käy myös jo aika karkeasti, ei se teho(vääntö) ilman meteliä synny.
Jos ottaisin dieselit huomioon niin uusi MB C farkku olisi ykkönen, Audin 3.0 Quattro avant toinen vaihtoehto. Uusi A4 on myös hieno. Audin 2.7TDi kone on myös hyvä, mutta multitronic erikoinen ja quattro (vain 3.0 TDi) on Suomessa hintansa arvoinen. E-Mersua en haluaisi vuosimalleja 1996-2005. Viimeisimmän faceliftin jälkeen E tuntuu taas Mersulta.
Mulla oli ennen firman puolesta 530i sedan 2004 ja nyt 335i touring. Ne ovat aivan eri tyyppisiä autoja ja Suomeen 5 on parempi, itse pidän sedania paremman näköisenä ja hiljaisempana sekä lämpiää nopeammin. Farkussa on myös takalasi aina paskainen. 3 BMW liikkuu hyvin ja on hyvä ajaa paitsi matka-ajossa hermostuneempi kuin nuo kaikki muut. Se on myös minusta tosi ruma. BMW:n iDrive (vai mikä se oli) on hidas ja paljon huonompi käyttää kuin Audin vastaava.

Tomppa
05-01-08, 15:56
Entä missä viipyy keskustelu CO² päästöistä...[-(

mja
05-01-08, 17:11
Jos ottaisin dieselit huomioon niin uusi MB C farkku olisi ykkönen, Audin 3.0 Quattro avant toinen vaihtoehto. Uusi A4 on myös hieno. Audin 2.7TDi kone on myös hyvä, mutta multitronic erikoinen ja quattro (vain 3.0 TDi) on Suomessa hintansa arvoinen. E-Mersua en haluaisi vuosimalleja 1996-2005. Viimeisimmän faceliftin jälkeen E tuntuu taas Mersulta.
Mulla oli ennen firman puolesta 530i sedan 2004 ja nyt 335i touring. Ne ovat aivan eri tyyppisiä autoja ja Suomeen 5 on parempi, itse pidän sedania paremman näköisenä ja hiljaisempana sekä lämpiää nopeammin. Farkussa on myös takalasi aina paskainen. 3 BMW liikkuu hyvin ja on hyvä ajaa paitsi matka-ajossa hermostuneempi kuin nuo kaikki muut. Se on myös minusta tosi ruma. BMW:n iDrive (vai mikä se oli) on hidas ja paljon huonompi käyttää kuin Audin vastaava. Noniin, käytiin koeajamassa 320d touring ja se oli kyllä mahtava auto! Ketterä, tilava ja kulki kuin pieni eläin :) Ei kuitenkaan samanlaista (ärsyttävää?) turbopiikkiä kuin edellisessä volkkarin 1.9TDI-koneessa. Vaimo antoi hyväksynnän ;)

Multitronic on mielestäni varsin mielenkiintoinen keksintö kun kulutus ei ole manuaalia suurempi ja tuntuisi toimivankin hyvin (kaverilla 1.8t a4 avant). Siinä mielessä tuon 2.7TDIn voisi kokeillakin. Olen kanssasi samaa mieltä, että 5-farmari on ruma auto, mutta kolmosesta olen tietenkin eri mieltä :) Kolmos-sedanissa se lastausaukko takakonttiin oli aika säälittävä mutta viitossedanissa se tuntui olevan parempi. Jos ei siis löydy hyvää 3-farmaria niin pitänee vielä harkita sitä 5-sedania.

Kaikki mersut ovat rumia ja auto kuitenkin ostetaan tunteella :D

mja
05-05-08, 23:20
Päivitän tänne omat autonostokokemukset. Homma lähti tietty lelukaupassa lapasesta ja tuli ostettua v. 2005 ensirekisteröity mallivuoden 2006 530D-sedani (käsivatkaimella). Autolla oli tuupattu kahteen vuoteen 86.7 tkm ja oli ilm. seissyt autokaupan (BMW Vertragshändler Bothe Eisenhüttenstadt) pihassa 3-4 kuukautta (huollettu 86 tkm kohdalla marraskuussa 2007). Auto täytti omat hakuspeksini, eli siinä on hiukkassuodatin, xenonlyhdyt, nahkajakkarat, vakkari yms.

Kävin koeajamassa auton ja pistämässä nimet papereihin 17.4. Maksoin samana iltana Osuuspankin tililtä kauppiaan Sparkassen tilille rahat, ja viikon päästä torstaina sain postissa auton paperit. Kaikki hyvin tähän mennessä :)

Sovin auton noudon 28.4. ja automyyjäni piti mm. pistää autoon valmiiksi grüne Plakette yms. Lauantaina 26.4 kauppias soitteli minulle ja kysyi haluaisinko autoon talvirenkaat.. saisi kuulemma 17" vanteilla ja halba hinda, 500 euroa. Käteisellä kuulemma pitäisi maksaa. No, suostuin toki, hyvä hinta. Jälkeen päin tietenkin tajusin, että kyseessä olivat itse asiassa samat renkaat (kitkat), jotka olivat autossa alla kun kävin sitä koeajamassa. Myyjän ketku siis myi minulle autoon kuuluvat renkaat ja otti itselleen vähän viikonloppurahaa (autoa mainostettiin yksillä renkailla, joten en olisi niitä talvirenkaita saanut jos en olisi tuota 500 pulittanut). Tämä on ilmeisesti varsin yleistä automyyjien keskuudessa.. otetaan autosta kaikki irtoava pois ennen myynti-ilmoituksen (ilmeisesti silloin kun pomo ei ole paikalla) tekemistä ja myydään sitten asiakkaalle erikoishyviä erikoishintaisia erikoisvarusteita :)

Autoa noudettaessa luotin tietty, että autossa on kaikki luovutettaessa kohdallaan; olihan kyseessä BMW:n Virallinen Myyjä. No, pässinä en tarkistanut sattuiko autossa esim. olemaan huoltokirja mukana taikka se grüne plakette tuulilasissa ](*,). Tyytyväisenä ajelin kotipihaan ja myöhemmin huomasin, että eipä ollut huoltokirjaa tai vihreätä plakettia. Viikon ajan tässä olenkin sitten soitellut Eisenhüttenstadtin suuntaan ja yrittänyt saada omiani pois - loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin, sillä sain tänään postissa auton huoltokirjan (minkä näin edellisen kerran tuolloin 17.4 myyjän pöydällä). Tuskinpa tämä huoltokirjasotku tahallisesti oli aiheutettua, mutta hieman meinasi vanne kiristää päätä kun olin epätietoudessa tuon huoltokirjan saamisesta. :D

Itse autosta pitää sanoa sen verran, että on kyllä liikkeessä viimeisen päälle puunattu ja vahattu! Mistään mitään oppimatta yrittänen painaa mieleen, että täytyy olla järki ja maltti mukana autokaupoilla (eli ei)!

DerFinne
06-05-08, 02:13
Yleensä Saksassa autokaupan tekeminen on turvallista, mutta ne kauppakirjat kannattaa lukea tarkkaan. Autokauppiaat yrittävät kaikin tavoin luistaa omasta lakisääteisestä tuotevastuustaan. Eli jos annat vaikka oman firmasi käyntikortin nimelläsi ja olet ostamassa autoasi omiin nimiisi, niin kannattaa katsoa ettei kauppasopimukseen laiteta mitään "Firma Matti Virtasta nimi muutettu". Minulle on aikoinaan tehty tällainen kauppasopimus, jota en suostunut allekirjoittamaan, koska yritysten välisessä kaupankäynnissähän ei päde normaalit kuluttajansuojalait. Kyseessä oli "häkkiliike", omistaja oli kyllä ihan saksalainen.

mja
06-05-08, 09:20
Yleensä Saksassa autokaupan tekeminen on turvallista, mutta ne kauppakirjat kannattaa lukea tarkkaan. Autokauppiaat yrittävät kaikin tavoin luistaa omasta lakisääteisestä tuotevastuustaan. Eli jos annat vaikka oman firmasi käyntikortin nimelläsi ja olet ostamassa autoasi omiin nimiisi, niin kannattaa katsoa ettei kauppasopimukseen laiteta mitään "Firma Matti Virtasta nimi muutettu". Minulle on aikoinaan tehty tällainen kauppasopimus, jota en suostunut allekirjoittamaan, koska yritysten välisessä kaupankäynnissähän ei päde normaalit kuluttajansuojalait. Kyseessä oli "häkkiliike", omistaja oli kyllä ihan saksalainen. Itse sain ihan BMW:n EuroPlus-takuun joka sitten kelpaa täällä Leipzigin BMW-huollossakin. Auto on kaikin puolin loistava ja aivan uskomattoman hyvä ajaa. Lisäksi edellinen/ensimmäinen omistaja oli naishenkilö, joten auto on todella hyvässä kunnossa sekä sisältä että ulkoa. Itse asiassa nyt kun mietin, niin kaikki 4 omistamaani autoa ovat olleet ennen minua naishenkilöiden omistamia - siksi ovatkin varmaan olleet niin priimakuntoisia ostettaessa!

mattirot
06-05-08, 10:27
Itse sain ihan BMW:n EuroPlus-takuun joka sitten kelpaa täällä Leipzigin BMW-huollossakin. Auto on kaikin puolin loistava ja aivan uskomattoman hyvä ajaa. Lisäksi edellinen/ensimmäinen omistaja oli naishenkilö, joten auto on todella hyvässä kunnossa sekä sisältä että ulkoa. Itse asiassa nyt kun mietin, niin kaikki 4 omistamaani autoa ovat olleet ennen minua naishenkilöiden omistamia - siksi ovatkin varmaan olleet niin priimakuntoisia ostettaessa!
Saksalainen tapa on että omistajaksi laitetaan perheestä se henkilö jonka avulla saadaan halvimmat vakuutukset. Ihan eri asia on kuka autoa on käyttänyt. Eli ne jutut että edellinen omistaja on ollut 87-vuotias saaressa asunut sokea kanttori, voivat olla totta, mutta silti auton käyttäjä on voinut olla se juuri ajokortin saanut hulttiopoika.

Forre
06-05-08, 12:31
... ettei kauppasopimukseen laiteta mitään "Firma Matti Virtasta nimi muutettu". Minulle on aikoinaan tehty tällainen kauppasopimus, jota en suostunut allekirjoittamaan, koska yritysten välisessä kaupankäynnissähän ei päde normaalit kuluttajansuojalait. Kyseessä oli "häkkiliike", omistaja oli kyllä ihan saksalainen.

Moi!

Mitäs tästä seuraisi jos lukeekin "Firma Matti Virtanen" ?
Mitä saattaa tulla ongelmaksi ?
Minkälaisia seuraamuksia saattaa tulla ?
Saako auton vakuutukseen/rekisteriin kuitenkin yksityishenkilönä ?

-Förre-

abe
06-05-08, 12:37
Vakuutukset ovat eri hintaisia firmoille ja yksityisille. Ja erilaisilla ehdoilla. Yksityiskohdista en osaa nyt sanoa.

abe