View Full Version : Hampuri vs. Bremen vs. Berliini vs. Frankfurt a.M.
Valtio-opin opiskelu Saksassa kiinnostaisi (siis koko tutkinnon suorittaminen, ei vain vaihto-opiskelu), ja itse opiskelusta olenkin jo saanut paljon selville. Ongelmana on nyt vaan opiskelukaupungin valinta, yliopistot pitää ilmeisesti laittaa hakupapereihin "paremmuusjärjestykseen". Hampurin, Bremenin, Berliinin (Freie Universität) ja Frankfurtin yliopistot houkuttelevat eniten, kaupungeista en kuitenkaan osaa valita, Berliini kun on niistä ainut, jossa olen käynyt. Suurkaupungin tunnelma tietysti houkuttelisi, Bremeniin ja Frankfurtiin pääsisi Ryanairilla halvalla, Hampurista olen kuullut pelkkää hyvää, internetinkin perusteella kaikki kaupungeista vaikuttavat kauniilta ja muutenkin miellyttäviltä...
Jos siis joku näitä kaupunkeja tunteva osaisi jonkinlaista vertailua tehdä/kertoa kaupungeista enemmän, olisin kovin kiitollinen :>
Suurkaupungin tunnelma tietysti houkuttelisi, Bremeniin ja Frankfurtiin pääsisi Ryanairilla halvalla...
Nimestään huolimatta Frankfurt/Hahnin lentokenttä ei ole Frankfurtissa, vaan välimatkaa on 127 km. Bussimatka kestää näköjään 1 t 45 min ja maksaa 12 euroa.
Kannattaa ottaa huomioon matkustusmahdollisuuksia ja -hintoja vertaillessa.
Tiedä sitten, kuinka kauan Ryanair jatkaa lentoja Bremenin ja Suomen välillä ...
Vertaile myös lukukausimaksuja, kaikki eivät niitä kai peri? mutta muistaakseni Frankfurt kyllä kiskoo. (Saa oikaista, jos olen väärässä.)
Valtio-opin opiskelu Saksassa kiinnostaisi (siis koko tutkinnon suorittaminen, ei vain vaihto-opiskelu), ja itse opiskelusta olenkin jo saanut paljon selville. Ongelmana on nyt vaan opiskelukaupungin valinta, yliopistot pitää ilmeisesti laittaa hakupapereihin "paremmuusjärjestykseen". Hampurin, Bremenin, Berliinin (Freie Universität) ja Frankfurtin yliopistot houkuttelevat eniten, kaupungeista en kuitenkaan osaa valita, Berliini kun on niistä ainut, jossa olen käynyt. Suurkaupungin tunnelma tietysti houkuttelisi, Bremeniin ja Frankfurtiin pääsisi Ryanairilla halvalla, Hampurista olen kuullut pelkkää hyvää, internetinkin perusteella kaikki kaupungeista vaikuttavat kauniilta ja muutenkin miellyttäviltä...
Jos siis joku näitä kaupunkeja tunteva osaisi jonkinlaista vertailua tehdä/kertoa kaupungeista enemmän, olisin kovin kiitollinen :>
Vähiten noista kaupungeista on suurkaupungin tunnelmaa Bremenissä, väittäisin. Lukukausimaksuja peritään kaikissa yliopistoissa. Yliopisto-opiskelu on keskimäärin rankempaa Saksassa kuin Suomessa. Tyypillistä valtio-opin opiskelulle Saksassa on heti alusta lähtien väh.15-20-sivuisten tutkielmien teko. Melko yksinäistä puurtamista ja itsenäistä lähteiden hakua kirjastoissa. Suomen yliopistoille tyypillisiä kirjatenttejä on vähemmän. Suomessahan nuo tutkielmien teot tulevat yleensä vasta kandidaattivaiheen seminaareissa, jolloin tehdään se kandidaattivaiheen tutkielma ja tietenkin pro gradu-työssä.
Eli opiskelu vaatii Saksassa huomattavasti enemmän itsekuria ja oma-aloitteisuutta kuin Suomessa. Yleensä lukukausien väliset lomat on varattu juuri näiden tutkielmien kirjoittamiseen ja silloin vaaditaan todellista ajan käytön hallintaa,että saat tehtyä valmiiksi kaksi-kolme tutkielmaa, vaikka ulkona on +30 astetta lämminta ja aurinko paistaa ja töissäkin pitäisi käydä....
Itse olen opiskellut sosiologiaa Hampurin yliopistossa toisena pääaineena, ja opiskelen itseasiassa vieläkin.. Lopputyö on valmistumassa piinallisen hitaasti ;) Täytyy suoraan sanoa, että Hampurin yliopisto ei ole minkään parhaimman yliopiston maineessa Saksassa ja esim. ero Helsingin yliopistoon, jossa aloitin opiskelut on aika suuri ihan lähtien yliopiston puitteista, tietokonevarustelusta jne. Nyt vuosi sitten tuli lukukausi maksut (500e lukukausi), jonka avulla yritetään nostaa opetuksen tasoa, tuutorointia ja opetustilojen kuntoa. En tiedä milloin tuo kaikki rupeaa konkreettisesti näkymään. Nyt myös on tullut Bachelor ja Master-tutkinnot ja niissä opiskelu on kuulemma paljon koulumaisempaa kuin vanhassa tutkintosysteemissä ja tuutorointi on sen myötä myös huomattavasti parempaa. Eli ei ehkä enää välttämättä niin kauhean yksinäistä kuin Der Finne mainitsi. Tutkielmia ja suullisia esitelmiä on tosiaan oikeastaan joka seminaarissa ja sellaisia valtiokuntatenttejä kuin Suomessa ei tunneta täällä ollenkaan ainakaan sosiologiassa ja politiikassa. Nyt näin taaksepäin ajatellen musta tosiaan tuntuu, että aloin vasta täällä Saksassa kunnolla opiskelemaan tai siis tuntuu, että olen todella täällä saannut tehdä töitä sen eteen, että olen kurssit saannut kasaan. Lukukausilomia ei täällä ole siinä mielessä kuin Suomessa, vaan kirjalliset työt tehdään lomilla ja juuri kun on pyyhkäissyt otsaansa helpotuksesta, että on vanhat työt saannut valmiiksi, alkaakin jo uusi lukukausi. Mutta siis ihan kasvattavaa, avartavaa ja mukavaakin musta kaikenkaikkiaan on ollut opiskelu Hampurin yliopistossa. Ja Hampuri on mun mielestä kaupunkina mitä kaunein ja mukavin, joten ihan senkin puolesta kannattaa tänne tulla.
|