Meneillään olevaan vaalikeskusteluun liittyy tietenkin myös sana ulkomaalaiset. Lehdissä haastatellaan niitä jotka ovat asuneet 30 vuotta Saksassa ja sanovat että edelleen heitä kohdellaan rasistisesti. Jauhetaan nuorten integroinnista, kansalaisuudesta, rikollisten karkottamisesta jne.
Toisaalta itse olen huomannut että on kahdenlaisia ulkomaalaisia. Suomalainen tai japanilainen työtätekevä ulkkis kuuluu ykkösluokkaan. Tummaihoinen toisen polven maahanmuuttaja saattaa kuulua kakkosluokkaan ikuisesti... Joidenkin tapaamieni kielenkäytössä "Ausländer" ei edes tarkoita suomalaisia: ollaan vissiin niin läheisiä että pidetään pikkuserkkuina tai jotain.
Kauheeta kaksinaismoralismia.
Toisaalta itse olen huomannut että on kahdenlaisia ulkomaalaisia. Suomalainen tai japanilainen työtätekevä ulkkis kuuluu ykkösluokkaan. Tummaihoinen toisen polven maahanmuuttaja saattaa kuulua kakkosluokkaan ikuisesti... Joidenkin tapaamieni kielenkäytössä "Ausländer" ei edes tarkoita suomalaisia: ollaan vissiin niin läheisiä että pidetään pikkuserkkuina tai jotain.
Just ni! Kuten jo aiemmin päivällä totesin täällä: http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?p=41813#post41813
Mutta näkyy se Suomessa toimivan ihan samalla tavalla.
Mielestäni Saksassakin voi afrikkalainen tai turkkilainenkin päästä aivan mainiosti eroon ulkomaalaisstatuksestaan, jos vain haluaa. Itse tunsin paljon turkkilaistaustaisia 2.polven maahanmuuttajia, jotka olivat täysin integrotuneita saksalaiseen yhteiskuntaan ja ei heitä tosiaankaan voinut minään "ulkomaalaisina" pitää. Tietenkin on aina näitä idiootteja, joille vain jokin ihonväri riittää tekemään ihmisestä ulkomaalaisen,vaikka olisi kuinka saksalainen tai suomalainen.
Sama se on muuten Suomessakin, ei jotakin saksalaista tai Yhdysvaltojen amerikkalaista pidetä meillä "maahanmuuttajana", vaikkei puhuisi sanaakaan suomea.
Olen ihan piruuttani käyttänyt itsestäni "suureen ääneen" sanaa "Ausländer", jos keskustelussa on jotenkin väheksytty turkkilaisia/Turkista maahan muuttaneita tai heidän jälkeläisiään. Että osaan olla ketku ....
Koulussa kuitenkin käy tosiaan ilmi, että vaikka lapsi on syntynyt Saksassa ja puhuu saksaa (mun korvissani) moitteettomasti, on monella maahanmuuttotaustaisella suuria tai keskisuuria vaikeuksia ja hyvät arvosanat saa aniharva. Enkä voi missään tapauksessa myöntää, että kohtelisin heitä syrjivästi. Kieli on vain niin keskeinen asia ja myös vanhemmista uhkuva asenne koulun käyntiä kohtaan.
Saksalaista poikaystävääni alettiin Suomessa heti nimitellä sakemanniksi. Ehkä se on hellittelyä (?).
Susanna